Merivoimien kehitysnäkymät

Nyt meni epäreiluksi! Luimme hienon kuvauksen Turunmaan päätykistöllä ammunnasta laukausmäärineen ja kuitenkin takerrutaan pääasiassa tähän lipsahdukseen. Ei ollut itellekään ihan kaikki detaljitasolla tuttua, vaikka tutkajohdettu pinta-ammunta näin toimii kaikkialla. Virheitä sattuu, kun laatii nopeasti pitkän vastauksen. Itekin kerran sain päässälaskuna hajonnan 10 kertaa todellista pienemmäksi. Kyllä harmitti, kun se tietenkin asiantuntemalla forumilla huomattiin.

Historiantutkimuksessa tutkijan ei ite tarvi pitää joka asetta kädessä. Antiikin sotahistoriaa voi tutkia ampumatta jousipyssyllä tai viskomatta heittokeihästä larppaajien kanssa. Muussa maailmassa sotahistoriaa tutkivat pääosin armeijaa käymättömät. Lähteiden ristiriidatkaan eivät ole harvinaisia; lopputulos saadaan lähderitiikillä sekä koettamalla selvittää, mistä erot voisivat johtua. Oma lähdetietoni on vanha ja nyt kuulimme, ettei ainakaan MLU n jälkeen ole ollut ko rajoitusta. Mistä ero voisi johtua:

1. Tykinputken pintalämpöjä on jossain vaiheessa mittailtu ja todettu, ettei rajoitusta tarvita. Näinhän kerrottiin 57 mm vesijäähdytyksen kohdalla tapahtuneen. Tosin kaliberin kaksinkertaistuessa tarvittava ruutimäärä kymmenkertaistuus. Lämpökalorit ovat taas suoraan verrannollisia ruutimäärään. Eniten kuluva osa on panoskammion ylimenokartio, jota ei voi jäädyttää vesikanavalla, joten tämä asia jää jatkotukimusten varaan.

Tai sitten:

2. Tykin käsikirjasta tämä rajoitus siis löytyy edelleen? Asiahan ei tule rauhanajan ammunnoissa esille, kun laukausmäärät ovat pieniä ja ammunnan rytmi verkkainen. Tuliko totuus siis kuitenkin sanottua ikäänkuin vahingossa.

"Wovon man nicht sprechen kann, darüber muss man schweigen" eli suomeksi: "Mistä ei voi puhua, siitä on vaiettava," kuuluu itävaltalaisen filosofi Ludvig Wittgensteinin tunnettu lause. Merivoimien hankinnoissa tämä ainakin on juuri näin, sillä riviäkään ei ole julkaistu sellaisesta, mikä ei mennyt kun Strömsössä. Jos kyselee, niin asioita tuntevat henkilötkin ovat kun poliisikuulustelussa: Mitään ei myönnetä tai yleisimmin ei muisteta. Nyt ei sentään sanottu, kuten roistot usein: En ollu edes paikalla!

Olisiko tässä siis syy, miksei Turunmaasta ole juuri rivin riviä missään luettavissa, ehdottomasti eniten tietoa on täällä MpNetissä.
Minä ainakin sanoin heti, että kyse on kirjoitusvirheestä/ vastaavasta. Tuolla ls/tuntihan ei ole suoritusarvona mitään arvoa. Joten kyllä koko ajan puhutaan ls/min.

Jos miettii tuota yhtäjaksoisen tulituksen tarvitsemaa ls-määrää kiivaassakin taistelussa niin kelpaisiko esimerkiksi Helsingin ilmatorjunta helmikuun 1944 taisteluissa? Tai USA:n hävittäjien ilmatorjuntatehtävät IIMS:n loppupuolella kamikazeja vastaan taistellessa? Niistä voisi löytyä faktaa, siitä kuinka suuri tarve tulitukseen pitkään on? Jos näistä kaivaisi faktoja esiin, niin kelpaisiko ne referenssiksi. Esim Helsingin taistelussa kukin raskas it-tykki taisi ampua n. 100 ls yhteensä?

Henkilökohtaisesti uskon, ettei tykkiveneen 120 mm:llä olisi ollut mitään ongelmaa ampua tarpeeksi pitkään. Tykkiveneen toiminta-alueella vastustajien koneiden toiminta-aika on melko lyhyt ja pommi/asekuorma pieni. Joten kovin pitkään ei siellä ammuta, joko hyökkäys on torjuttu tai sitten itse upottu. Itse arvelisin, että yksi hyökkäys torjutaan yhdellä lippaalla kevyestikin. On huomattava, että alle 5 km etäisyydellä, minne siihen aikaan vastustajan oli tultava (nyt se etäisyys on 5 - 10 kertainen) torjuntaan yhtyy myös 40-milliset.

Mitä tulee pintamaalin tulittamiseen arvelen ratkaisun myös tapahtuvan niissä olosuhteissa, missä taistelun haluttiin tapahtuvan, tarvitaan vain puolet lippaasta. Maa-ammunnassahan on kyse tuohon aikaan jonkun maihinpäässeen joukon lamauttamisesta. En muista nyt kenttätykistön ls:n määrää iskussa ja muissa tulimuodoissa, mutta kahden tykkiveneen "iskussa" puolella lippaalla kummaltakin maalialueelle putoaa tarkasti 50 kranaattia 19 sekunnin aikana. Jaa maalina voisin kuvitella olevan kaivautumaton komppania/vast. Ka korostan sitä, että tuli on erittäin tarkkaa ka hyvin koossa. Tietenkin tämä edellyttää sitä, että joku tulenjohtaja näkee maalin, mutta niinhän se on kaikella tykistöllä. Nykyään se voi olla esim lennokki/vast.

Harmi, että enää ei Merivoimilla ole tykkiä, jolla tätä tehtävää voisi tehdä. Tosin, enpä enää usko siihen, että maihinnousulaivasto Suomen rannikolle Normandian tapaan enää ilmestyykään....

Tuo kirjallisuuden puuttuminen Turunmaa-luokasta ei ole sen ihmeellisempi asia kuin se, että niinhän se puuttuu kaikista aluksistamme. Kukaan ei ole osannut tai viitsinyt ryhtyä kirjoittamaan. Nekin vähät kirjat, joita on, eivät minusta ole tasoltaan sitä mitä pitäisi pystyä tuottamaan. Aineistoa ja materiaalia on vain hävitetty miettimättä lainkaan, että mitä pitäisi museoida. Ihme, että tyv Karjala edes siellä Aurajoessa on.

Noin yleisellä tasolla - 55 ulkomaalaisella sota-aluksella, eri kokoisilla alkaen taistelulaivasta ja lentotukialuksesta aina sukellusveneisiin ja partioveneellä - käyneenä sanon vain, että Turunmaa-luokan korvetit ovat ERITTÄIN hienosti suunniteltuja aluksia, joista kelpaa ottaa mallia vielä tänäkin päivänä. Ajankohdan, Suomen taloudellisen tilanteen ja silloin yleisesti vallinneen ilmapiirin huomioon ottaen saavutus on semmoinen, jolle nostan hattua.

Kunpa nyt menisi reunaehdot huomioiden edes samalla tavalla.
 
Viimeksi muokattu:
Noin yleisellä tasolla - 55 ulkomaalaisella sota-aluksella, eri kokoisilla alkaen taistelulaivasta ja lentotukialuksesta aina sukellusveneisiin ja partioveneellä - käyneenä sanon vain, että Turunmaa-luokan korvetit ovat ERITTÄIN hienosti suunniteltuja aluksia, joista kelpaa ottaa mallia vielä tänäkin päivänä. Ajankohdan, Suomen taloudellisen tilanteen ja silloin yleisesti vallinneen ilmapiirin huomioon ottaen saavutus on semmoinen, jolle nostan hattua.

Kunpa nyt menisi reunaehdot huomioiden edes samalla tavalla.

Minusta nuo nimimerkki @Old Boy kaivamat asiakirjat paljastavat seuraavat seikat joista soisi otettavan opiksi. Tykkiveneiden kohdalla alusten koko jäi 50% liian pieneksi poliittisten syiden ja rahapulan vuoksi. Tykkijärjestelmän saamisessa toimivaksi meni pitkään rahapulan vuoksi ja koska oltiin päätykin ainut käyttäjä. Tärkeä sensori eli valvontatutka jäi pois rahapulan ja ehkä osin tilanpuutteen vuoksi. Ja poliittisten syiden vuoksi uutta tärkeää asejärjestelmää eli ohjuksia hankittiin jälkijunassa.
 
Give a shit i dont. Vorwärts!

Tuleekohan Brittien laivastosta enään mitään? Voiko luiskaa kääntää? Pelastaako lasertykit vai onko 2050 Royal Navy pelkkä merivartiosto?

Historiaketjut erikseen, nyt takaisin tulevaisuuteen
 
Minusta nuo nimimerkki @Old Boy kaivamat asiakirjat paljastavat seuraavat seikat joista soisi otettavan opiksi. Tykkiveneiden kohdalla alusten koko jäi 50% liian pieneksi poliittisten syiden ja rahapulan vuoksi.

No eikös siitä ole otettu? ;) Uusien Pohjanmaiden tonnisto on noussut koko prosessin ajan. Alunperinhän laivasto halusi hävittäjän, mutta edes siihen epärealistisen pieneen 1100 tonnin hävittäjään ei ollut rahaa. Sitten laivasto-ohjelmaan kuuluneisiin 'saattajiin' alettiin laittamaan hävittäjän ominaisuuksia (ja jotkut ehkä muistaa että alunperin niiden piti olla vain 450 tonnin aluksia!).
Mutta asiaahan voi ajatella myös niin että tykkiveneiden vaatimuksiakin pienennettiin, esimerkiksi miinanlasku jäi pois, samaten jäävahvistus.
Muutakin 'kompaktointia' tehtiin, siihen en osaa sanoa rutistettiinko ne "liiankin pieneen" kokoon. Erilaiset tonnistorajat on joskus johtaneet laivoihin joita on käytössä sitten pidetty epäkäytännöllisen ahtaina, kuuluisa esimerkki South Dakota-luokan taistelulaivat.
 
Henkilökohtaisesti uskon, ettei tykkiveneen 120 mm:llä olisi ollut mitään ongelmaa ampua tarpeeksi pitkään. Tykkiveneen toiminta-alueella vastustajien koneiden toiminta-aika on melko lyhyt ja pommi/asekuorma pieni
Tästä olen samaa mieltä, ero ei ole niin dramaattinen kun ensi kuulemalta tuntuu. Ilmatorjunnan jo käsittelit, mutta myös maavoimien taistelun tukeminen ajateltiin tapahtuvaksi tykistösyöksyin eikä Normandia-tyyppisin rantapommituksin.

Kun maa-ammuntamenetemiä ei ollut, ei maavoimien taistelua muutoinkaan voitaisi tukea kun hyvin rajoitetusti. Oli ainoastaan paikantaminen ns. apumaalin avulla. Se oli koordinaateiltaan määrätty piste, esim niemennokka joka näkyi laivalle. Maali johon ammuttiin ilmoitettiin suhteessa tähän apumaaliin, samoin korjaukset. Jäsen @Analysti n eloisasti kuvaamat "zip-zap" nopeudella sujuvat paikannukset tapahtuivat inertia- ja gps-tekniikan aikana eli vasta MLU n jälkeen.

Jos miettii tuota yhtäjaksoisen tulituksen tarvitsemaa ls-määrää kiivaassakin taistelussa niin kelpaisiko esimerkiksi Helsingin ilmatorjunta helmikuun 1944 taisteluissa?
Tämä ei ole hyvä esimerkki, koska 88 ItK:ssa oli putkenvaihto tehty erityisen helpoksi. Se irtosi yhdestä vivusta kääntämällä, joka joskus onnistui vahingossa varusmiehiltäkin. Jos näin pääsi tapahtumaan, oli syytä varoa varpaita, sillä tällöin painava putki rymisteli maahan saakka. Tämä ominaisuus tarvittiin siksi, että putket voitiin ampua loppuun yhdessä ilmahyökkäyksessä.

Mutta taistelusta se poistuu yhdellä 120 mm osumalla
Tässä siis kyseessä hävittäjän poistaminen pelistä yhdellä 120 mm sirpalekranaatilla! Silllä samalla pienehköllä kuulalla, joka räjähtää heti esteen kohdatessaan ja tämä kranaatti saa aikaan vain pesäpallon syvyisen kuopan Niinisalon hiekkaan. Eihän tällaista puppua "ostettu" asiantuntevalla forumilla ja minäkin väitän sitä tahalliseksi harhautukseksi. Siis samaa sarjaa, kun ilmeinen keksitty väite "yleisten syiden" estämistä laivakaupoista.

Laivamaaleihin tarvitaan merimaalikranaatteja, joita on myös kutsuttu osuvasti puolipanssarikranaateiksi. Miksei niitä Turunmaalla ollut? Minäpä kerron syyn:

Meille esiteltiin ruotsalaisille käsiin jäänyt vanhentunut 120 mm moottorisuunnattava it-tykki vuonna 1959, tietoja valokuvan kera saatiin jo 1953. Rahaa oli minimaalisesti, joten 1963 tilattiin ainoastaan neljän tykin sarja ilman atarvikkeita. Tykki piti suunnitella isolta osin uudelleen eikä svedut suostuneet lyhyempään sarjaan. Kauppa siis tehtiin, vaikka ei vielä ollut rahoja laivoihin. Sitten tilattiin taistelujärjestelmä ja lopulta laivatkin, mutta niitä saatiin ainoastaan 2 kpl. Vasta tässä yhteydessä palattiin atarvikkeisiin. Suomi halusi merimaalikranaatin, jonka piti olla ballistiikaltaan sama kun sirpalekranu. Tämä siksi, että oli jo tehty soppari Philipsin kanssa taistelujärjestelmästä, jolloin sieltäkin oli tullut mojova lisälasku tarvittavista muutoksista.

Bofors oli kaikkien myyjien unelmatilanteessa. Kranaatteja tarvitaan vuosikymmeniä, joten luettelivat neuvotteluissa A4-sivun verran tarvittavia muutostöitä suolaisen hintapyynnön selitykseksi. Osa oli kyllä ihan aiheellisia, sillä ei ole helppoa suunnitella kranaatin massat siten, että ne pysyvät samoina eikä massakeskipiste muutu. Muutoksissa nimittäin sytytin pitää siirtää kuulan kärjestä sen pohjaan. Hankkimatta ne merimaalikuulat sitten jäivät, lieneekö 120 TAK ainoa kehittyneiden maiden tämänkokoinen tykki, joka ei sovellu laivojen ampumiseen.

Kertomukset "huoltokiertotykistä" ovat nekin sumutusta, laivoja tuli kaksi mutta tykkejä siis neljä. Pohjanmaahan saatiin kolmas hukattua vasta 10 v myöhemmin v. 1979, jolloin tämä huoltokierto voitiin aloittaa. Siis sama juttu, kun kalliita F-35 a olisi hankittu 90 tai 120 kpl "huoltokierron" vuoksi.

Tuo kirjallisuuden puuttuminen Turunmaa-luokasta ei ole sen ihmeellisempi asia kuin se, että niinhän se puuttuu kaikista aluksistamme.
Mistä luulisit johtuvan, ettei laivastostamme ole lainkaan kirjallisuutta? Ettei vaan siitä, ettei jälkipolville jäänyt paljoakaan myönteistä kertomista. Laivaston virallista historiaakaan ei ole, vaan joku perinneyhdistys laati kolmiosaisen Laivaston historian. Sen sodanjälkeisen osuuden kirjoitti pitkäaikainen Merivoimien komentaja amiraali Koivisto, joka resurssien puutteesta valittamisen ohella lähinnä piilotteli pieleen menneitä asioita. Niitä samoja, joita itse oli johtamassa tai valmistelemassa.

Kaikella kunnioituksella, etkö jäsen @Analysti ole itsekin esimerkki siitä vaikenemisen kulttuurista, joka muurin tavoin ympäröi Turunmaa-luokkaa? Osallistuit täällä keskusteluun 4-5 vuotta laittaen kommentteihisi jatkuvasti disclaimereita tyylin "arvelen", luulisin" ja "pitäisi mennä arkistoon", vaikka tunsit laivan erinomaisesti omakohtaisen kokemuksen turvin ainakin MLU n jälkeen.

Ove Enqvist sekä Johanna Pakola ovat laatineet 1-2 hyllymetriä kirjoja rt:stä ja niitä tehtiin leegio jo ennen heitäkin. MPKK julkaisi viime vuosina 10-osaisen sarjan a´ 500 sivua maavoimien taktiikan historiasta ensisten satojen opusten päälle, mutta Merivoimista ei kirjoja siis ole. Kertokaa nyt sitten joku muu syy tähän, kun se, että välillä sotilasfarssia muistuttavia tapahtumia ei ole haluttu muistella.
 
Viimeksi muokattu:
Tästä olen samaa mieltä, ero ei ole niin dramaattinen kun ensi kuulemalta tuntuu. Ilmatorjunnan jo käsittelit, mutta myös maavoimien taistelun tukeminen ajateltiin tapahtuvaksi tykistösyöksyin eikä Normandia-tyyppisin rantapommituksin.
Kannattaneeko tähän enää vastata? No, koska uni ei tule. Ja EN HALUA ketään nolata tms, mutta minusta totuus on kuitenkin tärkeää kertoa tälle yleisölle. Ja, kun tuon kommentin loppua lukee, niin ehkä aseneteellisuudella tekee joku sen ihan itse.
Kun maa-ammuntamenetemiä ei ollut, ei maavoimien taistelua muutoinkaan voitaisi tukea kun hyvin rajoitetusti. Oli ainoastaan paikantaminen ns. apumaalin avulla. Se oli koordinaateiltaan määrätty piste, esim niemennokka joka näkyi laivalle. Maali johon ammuttiin ilmoitettiin suhteessa tähän apumaaliin, samoin korjaukset. Jäsen @Analysti n eloisasti kuvaamat "zip-zap" nopeudella sujuvat paikannukset tapahtuivat inertia- ja gps-tekniikan aikana eli vasta MLU n jälkeen.
1. Apumaali on joku kohde, joka pysyy tutkan seurannassa ja on yksiselitteinen. Niemennokka ei sitä ole, sen kärjessä oleva kummeli voi ollakin. Tulenkorjauksia ei anneta sen suhteen, maalin näkevä tulenjohtaja ei edes tiedä, mikä ja missä se on. Hän vain ilmoittaa maalin ja OMAN paikkansa alukselle. Siellä tst-keskuksessa hoidetaan kaikki loput asiat. Tulenjohtajan paikka tarvitaan tulenkorjausilmoitusten takia, ne tulee hänestä katsoen. Tätä varten laaditulla tasolla tehdään sitten tarvittavat muunnokset tulenjohtojärjestelmän vaatimiksi arvoiksi. Ja nimenomaan se on tykistösyöksy, jolla tämäkin tehdään. Oletettavasti suunniteltu maali olisi joku maihin päässyt komppania/vast. Montako kranaattia muuten laskennallisesti vaaditaan linnoittamattoman komppania lamauttamiseen?

2. GPS:ää eikä mitään muutakaan paikannuslaitetta (Syledis/ Decca) ei ole kytketty tykkiveneellä mihinkään silloiseen järjestelmään. Tykkiveneen tulenjohdossa ei maalin maantieteellisellä sijainnilla (koordinaateilla) ollut juuri mitään merkitystä, vaan se perustui pelkästään suhteellisuuteen. Sanon juuri mitään siksi, että leveysaste syötetään Coriolis-voiman kompensoimiseksi. Taistelunjohtojärjestelmä piti paikkansa merkintälaskulla (loki ja hyrrä) ja aina aika ajoin se korjattiin manuaalisesti kohdalleen. Varsinaista inertia-hyrrää siinä ei ollut. Inertiahyrrä termillä minä käsitän hyrrää, mistä otetaan kiihtyvyyksien avulla tietoja ulos, esim automaattisen paikanpidon tarpeisiin. Ne taisi tulla käyttöön 1950-luvulla ensin amerikkalaisiin ohjuksiin ja sitten ydinsukellusveneisiin.

3. Tulenjohtojärjestelmä ja tykki on vakautettu ns. vertikaalihyrrillä, sitä kai voisi nimittää jonkinlaiseksi inertia-järjestelmäksi. Se on ollut siellä alusta lähtien, ilman sitä ei mikään maali olisi pysynyt seurannassa lainkaan. Nyt en enää millään muista, miten se oli tarkasti ottaen rakennettu tuolla alusluokalla, eli oliko se HSA-69 järjestelmän sisällä, vai erillisenä jossain. Lohkokaaviota kun ei VIELÄKÄÄN löydy netistä. Jo IIMS:sta lähtien tulenjohtojärjestelmät oli vakautettu, USA:ssa sitä nimitettiin ensin "STABLE ELEMENT"ksi. Meillä vertikaalihyrräksi. Tämä järjestelmä kuitenkin korjaa aluksen keinunnasta ja muusta liikehdinnästä johtuvat muutokset siten, että aseistus seuraa koko ajan maalia (tai, tarkasti sanoen ennakkopistettä tietenkin).
Tämä ei ole hyvä esimerkki, koska 88 ItK:ssa oli putkenvaihto tehty erityisen helpoksi. Se irtosi yhdestä vivusta kääntämällä, joka joskus onnistui vahingossa varusmiehiltäkin. Jos näin pääsi tapahtumaan, oli syytä varoa varpaita, sillä tällöin painava putki rymisteli maahan saakka. Tämä ominaisuus tarvittiin siksi, että putket voitiin ampua loppuun yhdessä ilmahyökkäyksessä.
4. Miksi ei ole? Ei nyt ole kyse itse aseesta, vaan siitä, että MIKÄ TARVE on. Eli millainen hyökkäys on.
Tässä siis kyseessä hävittäjän poistaminen pelistä yhdellä 120 mm sirpalekranaatilla! Silllä samalla pienehköllä kuulalla, joka räjähtää heti esteen kohdatessaan ja kuula saa aikaan vain pesäpallon syvyisen kuopan Niinisalon hiekkaan. Eihän tällaista puppua "ostettu" asiantuntevalla forumilla ja minäkin väitän sitä tahalliseksi harhautukseksi. Siis samaa sarjaa, kun ilmeisesti itse keksitty väite "yleisten syiden" estämistä laivakaupoista.

Laivamaaleihin tarvitaan merimaalikranaatteja, joita on myös kutsuttu osuvasti puolipanssarikranaateiksi. Miksei niitä Turunmaalla ollut? Minäpä kerron syyn:
5. Pientä ja panssaroimatonta merimaalia (kuten sen ajan hävittäjä, kyseessähän on siis 2500 - 4000 tonnin alukset, joissa teräslevyn vahvuus pinnan yläpuolisissa osissa on 4 - 10 mm, useimmiten sen 4 -6 mm) voi ihan hyvin ampua sirpalekranaatilla. Toki puolijäykkä merimaalikranaatti olisi ehkä ollut parempi, mutta mikään pesäpallon kokoinen monttu ei ole se 120 mm iskemä. Se on vähintään samaa luokkaa, mikä tulee 120 mm KRH:lla.

Kaikki tuon ajan hävittäjien tulenjohtolaitteet, tutkat, suuntaimet ja miehistö suurimmalla osalla aseista ja suuntaimista on joko ihan ohuen sääsuojan tai vain taivasalla. Siihen tehoaa vaikka olisi ampunut HESY:llä, pelkät sirpaleet lävistää nuo levyt helposti. Ei paljon poikkea lentokoneesta maalin "kovuuden" suhteen. Alukset oli siis eri kevyttä tekoa, kuin esim nykyiset Arleigh Burket, joissa on 150 tonnia ballistista suojaa. Sanoisin niin, että nimenomaan vaaditaan siltä maalilta tuuria saada se osuma semmoiseen paikkaan, ettei siitä koidu taistelukyvylle kohtalokasta vauriota. Hävittäjät oli tuohon aikaan vielä niin pieniä aluksia, että melkein joka paikassa oli jotakin taistelulle kriittistä ja kahdentaminen oli hyvin rajoitettua. Tärkeitä kaapeleita tulenjohtolaskimen ja aseiden välillä oli joka puolella laivaa. Palokuormaa oli paljon, puiset sisäovet, kalusteet, punkat jne jne ... Joskus hävittäjät selvisi aika kovistakin vaurioista kyllä pinnalla, mutta kotiinlähtö tuli aika helposti.

Meille esiteltiin ruotsalaisille käsiin jäänyt vanhentunut 120 mm moottorisuunnattava it-tykki vuonna 1959, tietoja valokuvan kera saatiin jo 1953. Rahaa oli minimaalisesti, joten 1963 tilattiin ainoastaan neljän tykin sarja ilman atarvikkeita. Tykki piti suunnitella isolta osin uudelleen eikä svedut suostuneet lyhyempään sarjaan. Kauppa siis tehtiin, vaikka ei vielä ollut rahoja laivoihin. Sitten tilattiin taistelujärjestelmä ja lopulta laivatkin, mutta niitä saatiin ainoastaan 2 kpl. Vasta tässä yhteydessä palattiin atarvikkeisiin. Suomi halusi merimaalikranaatin, jonka piti olla ballistiikaltaan sama kun sirpalekranu. Tämä siksi, että oli jo tehty soppari Philipsin kanssa taistelujärjestelmästä, jolloin sieltäkin oli tullut mojova lisälasku tarvittavista muutoksista.

Bofors oli kaikkien myyjien unelmatilanteessa. Kranaatteja tarvitaan vuosikymmeniä, joten luettelivat neuvotteluissa A4-sivun verran tarvittavia muutostöitä suolaisen hintapyynnön selitykseksi. Osa oli kyllä ihan aiheellisia, sillä ei ole helppoa suunnitella kranaatin massat siten, että ne pysyvät samoina eikä massakeskipiste muutu. Muutoksissa nimittäin sytytin pitää siirtää kuulan kärjestä sen pohjaan. Hankkimatta ne merimaalikuulat sitten jäivät, lieneeko 120 TAK ainoa kehittyneiden maiden tämänkokoinen tykki, joka ei sovellu laivojen ampumiseen.

Kertomukset "huoltokiertotykistä" ovat nekin sumutusta, laivoja tuli kaksi mutta tykkejä siis neljä. Pohjanmaahan saatiin kolmas hukattua vasta 10 v myöhemmin v. 1979, jolloin tämä huoltokierto voitiin aloittaa. Siis sama juttu, kun kalliita F-35 a olisi hankittu 90 tai 120 kpl "huoltokierron" vuoksi.
5. Mitä sumutusta huoltokiertotykki muka on? Jos neljästä aseesta asennetaan kolme, jää se neljäs huoltokiertoon. Eihän sitä siihen tietenkään OLE OSTETTU, mutta ei sitä muuta, etteikö se semmoinen sitten olisi.

Mistä luulisit johtuvan, ettei laivastostamme ole lainkaan kirjallisuutta? Ettei vaan siitä, ettei jälkipolville jäänyt paljoakaan myönteistä kertomista. Laivaston virallista historiaakaan ei ole, vaan joku perinneyhdistys laati kolmiosaisen Laivaston historian. Sen sodanjälkeisen osuuden kirjoitti pitkäaikainen Merivoimien komentaja amiraali Koivisto, joka resurssien puutteesta valittamisen ohella lähinnä piilotteli pieleen menneitä asioita. Niitä samoja, joita itse oli johtamassa tai valmistelemassa.

Kaikella kunnioituksella, etkö jäsen @Analysti ole itsekin esimerkki siitä vaikenemisen kulttuurista, joka muurin tavoin ympäröi Turunmaa-luokkaa? Osallistuit täällä keskusteluun 4-5 vuotta laittaen kommentteihisi jatkuvasti disclaimereita tyylin "arvelen", luulisin" ja "pitäisi mennä arkistoon", vaikka tunsit laivan erinomaisesti omakohtaisen kokemuksen turvin ainakin MLU n jälkeen.

Ove Enqvist sekä Johanna Pakola ovat laatineet 1-2 hyllymetriä kirjoja rt:stä ja niitä tehtiin leegio jo ennen heitäkin. MPKK julkaisi viime vuosina 10-osaisen sarjan a´ 500 sivua maavoimien taktiikan historiasta ensisten satojen opusten päälle, mutta Merivoimista ei kirjoja siis ole. Kertokaa nyt sitten joku muu syy tähän, kun se, että välillä sotilasfarssia muistuttavia tapahtumia ei ole haluttu muistella.
Merivoimia on tietenkin helppo haukkua, kun se on ollut tähän saakka niin aliarvostettu ja alirahoitettu puolustushaara, ettei sillä ole juuri ollut varaa hankkia kansainvälisen tason aluskalustoa. Nyt se kyllä tapahtuu. Tietenkin joku "tietää" taas, että "paskaa tulee".

Oma varovaisuuteni kommentoinnissa on johtunut lähinnä siitä, etten ole ollut varma voiko jonkun asian jo paljastaa, vai onko tieto vielä luottamuksellista. Tykkiveneen aktiiviajasta alkaa olemaan sen verran, ettei kai sen salaisuuksien paljastaminen enää mitään vaihingoita. Ja lisäksi, kyllä oikeat asiantuntijat kaikkien noiden järjestelmien ominaisuudet suurinpiirtein jo tietääkin.

Merivoimien onnistuneet alushankkeet/hankinnat ovat mielestäni:
1.Venäjältä otetut vartioristeilijät jotka meillä nimettiin tykkiveneiksi.
2. Panssarilaivat
3. Sukellusveneet pl Saukko
4. Taisto-lk
5. Pienet miinalaivat (Riilahti, Ruotsinsalmi ja Keihässalmi) Viimeksi manittu varauksin.
6. Turunmaa-lk:n tykkiveneet
7. Nuoli-lk varauksin
8. Vanha Pohjanmaa varauksin
9. Helsinki-lk varauksin
10. Hämeenmaa-lk:n modernisointi
11. Pansio-lk:n peruskorjaus

Semi-onnistuneita
1. Kuha-lk
2. Rauma-lk
3. Katanpää-lk
4. Tuima-lk
5. Hämeenmaa-lk alkuperäisessä asussaan

Tekemättä ois saanut jäädä:
1. Isku
2. Hurja
3. Tuuli
4. Hamina-lk varauksin

Tässä nyt ei kaikki alukset jne ole, mutta antaa suuntaa ajatuksista. Erilaisista pienistä veneluokan aluksista en jaksa enää nähdä vaivaa.
Kaikista näistä juuri tykkivene on se hämmästyttävin: mistä se osaaminen on silloin tullut? Alus ei ole kopio mistään maailman aluksesta ja se on suunnitelultaan kerta kaikkiaan erinomainen. Tietenkin se on hirveän ahdas ja epämukava henkilöstölle, mutta niin ovat olleet ne 2500 tn hävittäjätkin kun sinne on tungettu 300 miestä!
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaneeko tähän enää vastata? No, koska uni ei tule. Ja EN HALUA ketään nolata tms, mutta minusta totuus on kuitenkin tärkeää kertoa tälle yleisölle. Ja, kun tuon kommentin loppua lukee, niin ehkä aseneteellisuudella tekee joku sen ihan itse.
Vastaus tuli pelkän lainauksen päälle/sekaan seuraavana iltana klo 19:01, miksi sumutusta tässäkin? Yllämainitun "kommentin loppu" on alla:
myös maavoimien taistelun tukeminen ajateltiin tapahtuvaksi tykistösyöksyin eikä Normandia-tyyppisin rantapommituksin.
Lause on peräisin Merivoimien omista asiakirjoista eli tykistön tarkastaja Roschierin lausunnosta kysymykseen, mikä tykkikaliberi valitaan Turunmaan päätykistöksi. Käsitteet tarkoittivat siis:

Tykistösyöksy = laiva tulee tekemään tulitehtävän tai pari ja häipyy sen jälkeen takaisin selustaan kuten kenttytykki ns. etutuliasemasta
Normandia-tyyppinen tulitus = laiva jää alueelle valmiina antamaan tulitukea myöhemminkin

Tykkiveneen tulenjohdossa ei maalin maantieteellisellä sijainnilla (koordinaateilla) ollut juuri mitään merkitystä, vaan se perustui pelkästään suhteellisuuteen. Sanon juuri mitään siksi, että leveysaste syötetään Coriolis-voiman kompensoimiseksi. Taistelunjohtojärjestelmä piti paikkansa merkintälaskulla (loki ja hyrrä) ja aina aika ajoin se korjattiin manuaalisesti kohdalleen. Varsinaista inertia-hyrrää siinä ei ollut.
maalin näkevä tulenjohtaja ei edes tiedä, mikä ja missä se on. Hän vain ilmoittaa maalin ja OMAN paikkansa alukselle. Siellä tst-keskuksessa hoidetaan kaikki loput asiat. Tulenjohtajan paikka tarvitaan tulenkorjausilmoitusten takia, ne tulee hänestä katsoen. Tätä varten laaditulla tasolla tehdään sitten tarvittavat muunnokset tulenjohtojärjestelmän vaatimiksi arvoiksi.
Laivatykistöllä normaalisti ammuttaessa maali näkyy suuntaimille, jolloin tarvitaan ainoastaan tieto suhteellisista sijainneista, kuten kerroit. Mutta maa-ammunnassahan näin ei useinmiten ole, vaan maatulenjohtaja paikantaa maalin. Aluksen sijainti maaliin nähden muuttuu koko ajan laivan liikkuessa, jolloin kuvauksesi mukaan tämä tarvittava muuttuva sijainti perustuu "merkintälaskuun." Tarkoittaako tämä aluksen suunnan sekä nopeuden käsin tapahtuvaa kirjaamista? Sekä syöttämistä järjestelmiin, jotka sen jälkeen laskevat nämä koko ajan muuttuvat ampuma-arvot. Jos oikein ymmärsin, taistelutasoa tarvittiin silloin ainoastaan tulenjohtajan korjausten muuntamiseksi ampuma- tai muiksi syöttöarvoiksi. Korjaa toki, jos on tarvetta; maavoimien miehenä en voi kaikkea tietää.

Todellista kykyä maa-ammuntoihin ei 1960-luvulla vielä ollut. Maa-ammuntoja kylllä suoritettiin, mutta niin, että saattaja ankkuroitiin paikoilleen, mitatiin sijainti ja vasta sen jälkeen alettiin losottamaan tykeillä. Matti Kurki markkeerasi kerran vihollista, käytti mainittua "merkintälaskua" eli siirtäen nopeus- ja suuntatiedot kuvaamasi kaltaiselle tasolle. Sinisen puolen onneksi kyse oli vain sotaharjoituksesta, ei kovapanosammunnoista: Virhe oli yli meriopeninkulman! Nytkin epäilen, ettei tällä metodilla kyetty mittaamaan aluksen sijaintia riittävän tarkasti, kun ei ollut vielä kehittyneitä merenkulkumetodeja. MLU n jkälkeen tilanne oli ehkä kuitenkin joltain osin parantunut. Saarilla kasvoi metsää, jolloin jouduttiin pakosta ampumaan lähelle omia joukkoja.

Apumaalimetodia käytettiin vielä 1980-luvullakin Merivoimien ammunnoissa, joihin osallistui kenttätykistökin. Olen lukenut harjoituskertomuksen.

Tulenjohtojärjestelmä ja tykki on vakautettu ns. vertikaalihyrrillä, sitä kai voisi nimittää jonkinlaiseksi inertia-järjestelmäksi. Se on ollut siellä alusta lähtien, ilman sitä ei mikään maali olisi pysynyt seurannassa lainkaan. Nyt en enää millään muista, miten se oli tarkasti ottaen rakennettu tuolla alusluokalla, eli oliko se HSA-69 järjestelmän sisällä, vai erillisenä jossain. Lohkokaaviota kun ei VIELÄKÄÄN löydy netistä.
Tutkan ja aseiden stabilisointijärjestelmät eivät ole paikannusta varten eli niillä ei ole tekemistä asian kanssa, josta keskustelemme. Kaikessa ystävyydessä: Historiantutkijat eivät ole nettiä selaavia..., joten etsimme tietoa sieltä mistä se löytyy. Laitoin lohkovaaviot alle.

IMG_5661.JPG
IMG_5662.JPG
IMG_5663.JPG
IMG_5664.JPG
 
"Laivatykistöllä normaalisti ammuttaessa maali näkyy suuntaimille, jolloin tarvitaan ainoastaan tieto suhteellisista sijainneista, kuten kerroit. Mutta maa-ammunnassahan näin ei useinmiten ole, vaan maatulenjohtaja paikantaa maalin. Aluksen sijainti maaliin nähden muuttuu koko ajan laivan liikkuessa, jolloin kuvauksesi mukaan tämä tarvittava muuttuva sijainti perustuu "merkintälaskuun." Tarkoittaako tämä aluksen suunnan sekä nopeuden käsin tapahtuvaa kirjaamista? Sekä syöttämistä järjestelmiin, jotka sen jälkeen laskevat nämä koko ajan muuttuvat ampuma-arvot. Jos oikein ymmärsin, taistelutasoa tarvittiin silloin ainoastaan tulenjohtajan korjausten muuntamiseksi ampuma- tai muiksi syöttöarvoiksi. Korjaa toki, jos on tarvetta; maavoimien miehenä en voi kaikkea tietää."

Apumaaliammunta toteutetaan siten, että kartalla määritetään maalin sijainti valitun apumaalin suhteen topografisesti. Tämä arvo (suuntima ja etäisyys) syötetään ammunnanhallitajärjestelmään, ja valitaan menetelmäksi apumaali-ammunta. Sitten tutkalla/optrolla lukitaan apumaali seurantaan, merimerkki jonka paikka tiedetään aina tarkasti, on hyvä apumaali. Tämän jälkeen laskin suuntaa valitun aseen ihan niin kuin se ampuisi näkyvissä olevaa maalia. Mitään merkintälaskua ei tarvita, aluksen maantieteellisen sijainnin numeroilla ei ole merkitystä. Myös tykin vakautus toimii ihan normaalisti. Ammunnanhallintajärjestelmä pitää tutkalla (tai jopa optisesti) kiinni vain sen apumaalin. Niin kauan kuin sen seuranta on hyvä, alus voi liikehtiä ihan vapaasti ja käyttää tulta. Erittäin tarkka menetelmä. Tulen tarkkuus on siis aivan yhtä hyvä kuin ilmamaalia ammuttaessa, joten ollaan (kai?) ihan eri suuruusluokassa kuin kenttätykistö. Mitään ei tarvitse syöttää käsin, muuta kuin tulenkorjaus hakuammun jälkeen. Jos tarkistusammunta on suoritettu äskeittäin, voi olla ettei sitäkään tarvita.

Mutta kaikki tarkkuuteen viittaavat lausunnot pätee vain hyvin suunnastetulle järjestelmälle ja huolellisesti tehdylle ballistiselle valmistelulle.

Tälläinen maa-ammuntalaskin muuten modifioitu esim USA:n sähkömekaanisiin ammunnanhallintalaskimiin, en muista ihan tarkkaan, tehtiinkö niin jo IIMS:n aikana vai tehtiinkö kaikki sen jälkeen.

Tuo lohkokaavio on kyllä hyvä löytö. Se ei vastaa täysin MLU:n jälkeistä tilannetta, mutta erot eivät ole valtavia. Hyrriä ei tuohon ole erikseen piirretty, niin oletan niiden sijaitsevan joko antennilaitteessa tai sitten laiteräkissä. Pitää käydä Karjalalla tarkistamassa kun ehdin.

"Tutkan ja aseiden stabilisointijärjestelmät eivät ole paikannusta varten eli niillä ei ole tekemistä asian kanssa, josta keskustelemme."

Juu ei, mutta maantieteellisen paikannuksen arvoilla ei olekaan tässä muuta sijaa, mutta kuin (maa)maalin paikka, tulenjohtajan paikka ja valitun apumaalin paikka. Ja tietenkin se leveyaste. Maa-ammuntakin perustuu ammunnanhallinnan kannalta katsottuna täysin suhteellisiin sijainteihin.
 
Viimeksi muokattu:
Oma varovaisuuteni kommentoinnissa on johtunut lähinnä siitä, etten ole ollut varma voiko jonkun asian jo paljastaa, vai onko tieto vielä luottamuksellista.
Tämä on täyttä totta. Kaikki eivät ehkä ole tulleet ajatelleksi, ettei Aurajokeen museoksi hinatun Karjalan salaisuudet muutu julkisiksi sillä hetkellä, kun museon portit avutuvat. Vaikka luottamuksellisten tietojen paljastamisesta ei hesarimaisesti oikeuteen asti joutuisi, ei sekään ole mukaavaa jos tulee sanomista...

Tuo lohkokaavio on kyllä hyvä löytö. Se ei vastaa täysin MLU:n jälkeistä tilannetta, mutta erot eivät ole valtavia. Hyrriä ei tuohon ole erikseen piirretty, niin oletan niiden sijaitsevan joko antennilaitteessa tai sitten laiteräkissä. Pitää käydä Karjalalla tarkistamassa kun ehdin.
Olis mukavaa, jos tosiaan ehtisit sen tehdä ja raportoida tänne, mitä löysit. Forum Marinumin henkilökunnalta saa ehkä lisätietoja. Ainakin heitä voisi infota, ettei tykkiveneillä ole koskaan ollut veivi-Boforseja aseistuksena.

Nyt on siis todistettu, että Merivoimat sai tykkiveneiden tulleessa palvelukseen todellisen kyvyn tarkkohin maa-ammuntoihin, joilla voitiin tehokkaasti tukea metsäisissä saarissa taistelevaa jalkaväkeä. Tuki ulottui ainakin yli kymmenen kilometria merestä, jos oletetaan ettei laivaa ihan lähelle rantaa tuoda. Jos tykkiveneitä olisi saatu suunnitellut 4 kpl, olisi ollut merkittävä tulivoima käytettävissä ja myös jonkin verran tappioiden sietokykyä. Tai vaikka 3 alusta edelleen käytössä yllätyshyökkäystä torjumassa, jos yksi niistä makaa telakalla. Vertailut kenttätykistöpatteristoon ovat sikäli turhia, että vaikka pston tulivoima on suurempi ja vaikutus käytettävissä pidempään, niin laivatulituki tuo kaukaisimpaankin saaristoon kaiken tarpeellisen mukanaan. Molemmilla on siten omat tehtävänsä.

Keskustelimme sirpalekranaattien tehosta laivamaaleihin ja myönnän kyllä, että niillä on vaikutusta kaikkiin alusmaaleihin. Herätesytyttimistä ei kuitenkaan ole apua, sillä niiden itsetuho toimi jo 8.000 m etäisyydellä. Tämä on välttämätöntä, jotta ilmaan ammutut maaliin osumattomat kranaatit eivät räjähtäisi maassa aiheuttaen tuhoa. Käytettävissä olevien lähteiden mukaan suomalaiset kysyivät merimaalikranaateista vasta tykkisopparin jo ollessa tehty. Tämä voisi johtua varojen puutteesta eli asiaa oli jo aikaisemmin suullisesti tiedusteltu. Jokainen kokouksissa työkseen istunut tietää, että pöytäkirjoihin päätyy ainoastaan osa siitä, mitä kaikkea on puhuttu.

Voisi myös olla, että hävittäjän kaltaisia laivamaaleja ei suunnitteluvaiheessa ajateltukaan Turunmaan vastustajiksi. Prioriteettijärjestys olisi silloin:
1. 120 mm tutkaohjattu tykki oli ensi sijassa tehokas omasuoja-ase.
2. Nykykielellä yhteiset suorituskyvyt eli rannikkotaisteluiden tukeminen maa-ammunnoin, joissa 120 mm on pienin järkevä kaliberi
3. Maihinnousualusryhmitysten ja muiden pehmeiden alusmaalien tulittaminen. Liikkuvalla rt:lläkin oli ainoastaan sirpalekranaatteja

Lähteet ovat eniten ristiriitaisia taistelujärjestelmän sensoripuolella. HSA lla oli todellisia vaikeuksia saada laitteisto toimimaan suomalaisten vaatimuseten mukaiseti, mutta kun lopulta onnistuivat, toimi järjestelmä kaikkien lähteiden mukaan moitteettomasti. Jäsen @Analysti ei liene tutkamiehiä, mutta uskon että voit vahvistaa tämän yhtäläisen käyttökokemuksen.

Jo hankintavaiheessa tapahtui suorastaan omituisia: PE n Sähköteknillisen osaston laatima vertailutaulukko asetti selvästi Thomsonin etusijalle. Se oli jopa niin murskaava, että osa vertailuista näyttää epäuskottavilta. Hinnoissa ei eroa ollut. Kolmas tarjoaja Bofors puolestaan oli keskeneräinen, kuten Gripen kolme vuosikymmentä myöhemmin. Hanke viivästyi kun tärkeäksi kriteeriksi otettiin kotimaisuus ja kuinka ollakaan: Lopulta monien vaiheiden ja poliittisen ohjauksen jälkeen lättäjalaksi lyöty HSA kuitenkin valittiin.

Toisaalta pian alusten valmistuttua laadittiin 1971 raportti Merivoimien ilmatorjunnan nykykielellä "haasteista". Eihän tämän ongelmalistan "piikkipaikalta" pitäisi löytyä Merivoimien ylpeyttä, uunituoretta ja maasta taivaaseen julkisuudessa kehuttua Turunmaata. Raportissa kirjoitettiin näin:

Uusimaa-luokka: Melko tehokas 10 cm [aallonpituudella] valvontatutka. Käytännön mittausetäisyydet taistelukoneisiin ovat 40-60 km, mitä on pidettävä hyvänä
KL Matti Kurki: Malliltaan vanhentunut mutta kohtalaisen tehokas valvontatutka. Mittausetäisyydet ovat vastaavasti 25-35 km
Turunmaa-luokka: Uudenaikainen digitaalinen yhdistetty valvonta- ja maalinosoitustutka. Mittausetäisyydet n 20-30 km

Uusimmasta, tehokkaimmasta tykistöaluksestamme puuttuu siis varsinainen valvontatutka. Yhdessäkään laivaston valvontatutkassa ei ole MTI-näyttöä (liikkuvan maalin ilmaisin), joka heikentää ratkaisevasti niiden käyttöarvoa saaristossa.


Kriteereinä voisi olla subjektiivisesti tarkasteltuna PV:n huonohkot hankinnat siten, että unohdetaan toteutusajankohta viitekehyksenä sekä esim rahan ja politiikan asettamat reunaehdot!
Tämän tutkimukseni tutkimuskysymyksenä oli siis se, vastasiko Merivoimien tykkiveneistä niiden valmistuttua julkisuuteen antama kuva todellisuutta. Vastausta haettiin pääasiassa Merivoimien omista asiakirjoista. Ei siis laivaluokan kelpoisuus/kelvottomuus sinänsä. Toteutusajankohta sekä poliittinen historia vaikuttivat suuresti siihen, montako laivaa saatiin ja millaisia niistä tuli, mutta kaikkea ei saa mahtumaan lyhyisiin postauksiin.
 
Tämä on täyttä totta. Kaikki eivät ehkä ole tulleet ajatelleksi, ettei Aurajokeen museoksi hinatun Karjalan salaisuudet muutu julkisiksi sillä hetkellä, kun museon portit avutuvat. Vaikka luottamuksellisten tietojen paljastamisesta ei hesarimaisesti oikeuteen asti joutuisi, ei sekään ole mukaavaa jos tulee sanomista...


Olis mukavaa, jos tosiaan ehtisit sen tehdä ja raportoida tänne, mitä löysit. Forum Marinumin henkilökunnalta saa ehkä lisätietoja. Ainakin heitä voisi infota, ettei tykkiveneillä ole koskaan ollut veivi-Boforseja aseistuksena.

Nyt on siis todistettu, että Merivoimat sai tykkiveneiden tulleessa palvelukseen todellisen kyvyn tarkkohin maa-ammuntoihin, joilla voitiin tehokkaasti tukea metsäisissä saarissa taistelevaa jalkaväkeä. Tuki ulottui ainakin yli kymmenen kilometria merestä, jos oletetaan ettei laivaa ihan lähelle rantaa tuoda. Jos tykkiveneitä olisi saatu suunnitellut 4 kpl, olisi ollut merkittävä tulivoima käytettävissä ja myös jonkin verran tappioiden sietokykyä. Tai vaikka 3 alusta edelleen käytössä yllätyshyökkäystä torjumassa, jos yksi niistä makaa telakalla. Vertailut kenttätykistöpatteristoon ovat sikäli turhia, että vaikka pston tulivoima on suurempi ja vaikutus käytettävissä pidempään, niin laivatulituki tuo kaukaisimpaankin saaristoon kaiken tarpeellisen mukanaan. Molemmilla on siten omat tehtävänsä.

Keskustelimme sirpalekranaattien tehosta laivamaaleihin ja myönnän kyllä, että niillä on vaikutusta kaikkiin alusmaaleihin. Herätesytyttimistä ei kuitenkaan ole apua, sillä niiden itsetuho toimi jo 8.000 m etäisyydellä. Tämä on välttämätöntä, jotta ilmaan ammutut maaliin osumattomat kranaatit eivät räjähtäisi maassa aiheuttaen tuhoa. Käytettävissä olevien lähteiden mukaan suomalaiset kysyivät merimaalikranaateista vasta tykkisopparin jo ollessa tehty. Tämä voisi johtua varojen puutteesta eli asiaa oli jo aikaisemmin suullisesti tiedusteltu. Jokainen kokouksissa työkseen istunut tietää, että pöytäkirjoihin päätyy ainoastaan osa siitä, mitä kaikkea on puhuttu.

Voisi myös olla, että hävittäjän kaltaisia laivamaaleja ei suunnitteluvaiheessa ajateltukaan Turunmaan vastustajiksi. Prioriteettijärjestys olisi silloin:
1. 120 mm tutkaohjattu tykki oli ensi sijassa tehokas omasuoja-ase.
2. Nykykielellä yhteiset suorituskyvyt eli rannikkotaisteluiden tukeminen maa-ammunnoin, joissa 120 mm on pienin järkevä kaliberi
3. Maihinnousualusryhmitysten ja muiden pehmeiden alusmaalien tulittaminen. Liikkuvalla rt:lläkin oli ainoastaan sirpalekranaatteja

Lähteet ovat eniten ristiriitaisia taistelujärjestelmän sensoripuolella. HSA lla oli todellisia vaikeuksia saada laitteisto toimimaan suomalaisten vaatimuseten mukaiseti, mutta kun lopulta onnistuivat, toimi järjestelmä kaikkien lähteiden mukaan moitteettomasti. Jäsen @Analysti ei liene tutkamiehiä, mutta uskon että voit vahvistaa tämän yhtäläisen käyttökokemuksen.

Jo hankintavaiheessa tapahtui suorastaan omituisia: PE n Sähköteknillisen osaston laatima vertailutaulukko asetti selvästi Thomsonin etusijalle. Se oli jopa niin murskaava, että osa vertailuista näyttää epäuskottavilta. Hinnoissa ei eroa ollut. Kolmas tarjoaja Bofors puolestaan oli keskeneräinen, kuten Gripen kolme vuosikymmentä myöhemmin. Hanke viivästyi kun tärkeäksi kriteeriksi otettiin kotimaisuus ja kuinka ollakaan: Lopulta monien vaiheiden ja poliittisen ohjauksen jälkeen lättäjalaksi lyöty HSA kuitenkin valittiin.

Toisaalta pian alusten valmistuttua laadittiin 1971 raportti Merivoimien ilmatorjunnan nykykielellä "haasteista". Eihän tämän ongelmalistan "piikkipaikalta" pitäisi löytyä Merivoimien ylpeyttä, uunituoretta ja maasta taivaaseen julkisuudessa kehuttua Turunmaata. Raportissa kirjoitettiin näin:

Uusimaa-luokka: Melko tehokas 10 cm [aallonpituudella] valvontatutka. Käytännön mittausetäisyydet taistelukoneisiin ovat 40-60 km, mitä on pidettävä hyvänä
KL Matti Kurki: Malliltaan vanhentunut mutta kohtalaisen tehokas valvontatutka. Mittausetäisyydet ovat vastaavasti 25-35 km
Turunmaa-luokka: Uudenaikainen digitaalinen yhdistetty valvonta- ja maalinosoitustutka. Mittausetäisyydet n 20-30 km

Uusimmasta, tehokkaimmasta tykistöaluksestamme puuttuu siis varsinainen valvontatutka. Yhdessäkään laivaston valvontatutkassa ei ole MTI-näyttöä (liikkuvan maalin ilmaisin), joka heikentää ratkaisevasti niiden käyttöarvoa saaristossa.



Tämän tutkimukseni tutkimuskysymyksenä oli siis se, vastasiko Merivoimien tykkiveneistä niiden valmistuttua julkisuuteen antama kuva todellisuutta. Vastausta haettiin pääasiassa Merivoimien omista asiakirjoista. Ei siis laivaluokan kelpoisuus/kelvottomuus sinänsä. Toteutusajankohta sekä poliittinen historia vaikuttivat suuresti siihen, montako laivaa saatiin ja millaisia niistä tuli, mutta kaikkea ei saa mahtumaan lyhyisiin postauksiin.
Varsinainen valvontatutka on ollut tähän saakka vain Riga-lk:n saattajissa ja ML Pohjanmaassa. Mutta kuten sanottu, kotimaan operaatioissa sitä puutetta korvasi valtakunnallisen ilmatilannekuvan seuraaminen. HSA-69, Helsinki- ja Rauma-lk:n tutkat ja Hamina-lk:n TRS ovat lähinnä maalinosoitustutkia, no, ehkä TRS 3D voi saada jonkinlaisen valvontatutka-nimityksen.
 
Back
Top