Orpon hallituksen politiikka ja siitä keskustelu

Lähinnä viittasin tällaiseen eläköitymiseen

Mutta olet oikeassa, että siinäkin on kyse pitkälti sosiaalietuudesta eli tulonsiirrosta. Näiden saajia on yksinkertaisesti liikaa suhteessa maksajiin ja näiden kykyyn maksaa näitä tulonsiirtoja. Tuo kissa pitäisi oikeasti nostaa pöydälle ja siitä puhua kaunistelematta. Tähän ei vain ole varaa.
Yksi skitsofreenikko on vielä halba verrattuna näihin tuoti venguloihin mutta mikäs siinä syytetään vaan alkuperäisasukkaita sairauksistaan...
 
Yksi skitsofreenikko on vielä halba verrattuna näihin tuoti venguloihin mutta mikäs siinä syytetään vaan alkuperäisasukkaita sairauksistaan...
Kun olisikin yksi mutta kun näitä eri syistä alle 50 vuotiaana eläköityviä on aika paljon. Siihen sitten ulkomailta tuodut elätettävät ja eläkeläiset päälle. Onko mikään ihme, että hyvinvointivaltio ei kestä ja rahaa poltetaan jokapuoelle käsittämättömiä summia mutta samaan aikaan hoitoon ei pääse ja sitä ei saa, tiet rapautuu alta ja maksetaan kaikesta maailman ennätyshintaa. Tuossa oli uutinen, että Suomi on argentiinan tiellä ja vaarassa tipahtaa vauraiden maiden listalta.

 
Siitä työajan pituudesta ja porskuttamisesta pikkuisen tilastotietoa. Mitä ilmeisimmin Venäjä porskuttaa, kun siellä työaika on niin pitkä...
En ole tuota Soininvaaran kirjaa lukenut. Joitakin olen kyllä. Olen menettänyt toivoni tuon Soininvaarankin suhteen. Se osaa tilastovaikuttamisen. En osaa sanoa muuta kuin, että noi tilastot jotka se esittää on ihan eri kuin käytännön työelämä noissa maissa. Jotkut kansantaloudet toimii ja ja jotkut ei. Suomen ei toimi, se nyt näkyy jo luvuissakin.
 
En ole tuota Soininvaaran kirjaa lukenut. Joitakin olen kyllä. Olen menettänyt toivoni tuon Soininvaarankin suhteen. Se osaa tilastovaikuttamisen. En osaa sanoa muuta kuin, että noi tilastot jotka se esittää on ihan eri kuin käytännön työelämä noissa maissa. Jotkut kansantaloudet toimii ja ja jotkut ei. Suomen ei toimi, se nyt näkyy jo luvuissakin.
Venäjän osalta tuo nyt olikin kai provo, koska eihän kleptokratiaa voi verrata länsimaisiin markkinatalouksiin. Pikemminkin se työaika kuvaa talouselämän kehittyneisyyttä. Saksassa tekevät Volkkaria 32 tunnin työviikolla ja autonvalmistajat tienaavat todella hyvin. Ovat tosin ne viimeiset tekijät, joiden suoritteita eivät ole vielä saaneet robotille. Toki sakutkin tekevät ison osan autoistaan entisissä itäblokin maissa
 
Kun olisikin yksi mutta kun näitä eri syistä alle 50 vuotiaana eläköityviä on aika paljon. Siihen sitten ulkomailta tuodut elätettävät ja eläkeläiset päälle. Onko mikään ihme, että hyvinvointivaltio ei kestä ja rahaa poltetaan jokapuoelle käsittämättömiä summia mutta samaan aikaan hoitoon ei pääse ja sitä ei saa, tiet rapautuu alta ja maksetaan kaikesta maailman ennätyshintaa. Tuossa oli uutinen, että Suomi on argentiinan tiellä ja vaarassa tipahtaa vauraiden maiden listalta.


Aika oikeassa tuo Seligson tuossa on. Mutta turha näistä asioista on väitellä. Suomen politiikka menee johonkin suuntaan ja investoinnit johonkin muuhun. Markkinatalous tasoittaa. Se jakaa sen osan rahaa, mikä mihinkin kuuluu, omalla logiikallaan. Näillä mennään, niin pitkään kunnes muuta keksitään.
 
Eläkeyhtiöiden fyrkat voitaisiin aivan hyvin imaista valtiolle, ja 65v täyttäneille vapaaehtoinen pakkoeutanasia ihan vaan valtiontalouden tasapainottamiseksi, tietysti vain väliaikainen ratkaisu kuten autoverokin :cool:
61 vuotiaana työssä käyvänä, rajaa voisi tarkistaa kunnon mukaan. Nykyisin kun ei saa helpotusta, vaikka itse haluisikin. Esim. ALS-sairauden loppuvaiheessa melko ankeaa elämää...
 
En ole tuota Soininvaaran kirjaa lukenut. Joitakin olen kyllä. Olen menettänyt toivoni tuon Soininvaarankin suhteen. Se osaa tilastovaikuttamisen. En osaa sanoa muuta kuin, että noi tilastot jotka se esittää on ihan eri kuin käytännön työelämä noissa maissa. Jotkut kansantaloudet toimii ja ja jotkut ei. Suomen ei toimi, se nyt näkyy jo luvuissakin.

En ole tuota Soininvaaran kirjaa lukenut. Joitakin olen kyllä. Olen menettänyt toivoni tuon Soininvaarankin suhteen. Se osaa tilastovaikuttamisen. En osaa sanoa muuta kuin, että noi tilastot jotka se esittää on ihan eri kuin käytännön työelämä noissa maissa. Jotkut kansantaloudet toimii ja ja jotkut ei. Suomen ei toimi, se nyt näkyy jo luvuissakin.
En väitä, että Soininvaara on kaikessa oikeassa. Esimerkiksi hänen hinku "patistaa" Suomea kaupungistumaan vaan vieläkin enemmän ja käytännössä luopumaan valmistavasta teollisuudesta ja siirtymään "bittitalouteen" hirvittää.

Mutta on selvää, että jo yhteiskuntarauhan kannalta olisi äärimmäisen vaarallista kehitys, jossa pienenevä osa kansasta tekee (ja saa) kaiken ja loput on massakurjalistoa. Jossain täysin eristyksissä olevassa aynrandilaisessa utopiamaassa se voi onnistua, mutta kun vieressä on Venäjä, niin sille uhalle ei aynrandilainen maa pärjää.

Kun puhutaan työurista, niin Soininvaara mainitsee Singaporen esimerkin. Kun työntekijä täyttää 62 vuotta, hän ja työnantaja neuvottelevat uuden sopimuksen, jossa sekä työaikaa/työtä kevennetään (koska jaksaminen/muu työkyky alenee vanhetessa) ja palkkaa alennetaan (jotta palkka/tuotos säilyy). Työnantaja ei saa potkia pellolle ankarien sanktioiden uhalla. Tällä uudistuksella työuria pidennettiin 2 vuotta (=paljon).

Ruotsissa taas kunnat työllistävät työttömiä tietoisesti tappiolla, ja jos ei lähde kunnan hommiin, tuet katkeavat. Ideana estää se passivoituminen. Tanskassa taas irtisanominen on helppoa, mutta työttömyysturva paljon Suomea korkeampi. Tämän myötä työttömyysjaksot ovat paljon lyhyempia.

Em. kirja on julkaistu 2021, joten siinä ei näy Ukrainan tilanteen vaikutuksia.
 
Meinaatko että hyväkuntoisten eläkeikää nostettaisiin?
Kai se on pakko jos mitään muuta ei saada aikaan. Tosin voishan se olla että jos työönantajat vähän panostaisivat vaikka esim oppisopimuksiin ja sitouttaisivat työvoimaa paremmin mutta turha on toivo kun halvimman kautta on pakko päästä...
 
Näin tulee tapahtumaan.

Eläkeikää on jo hiissattu ylöspäin useampaan kertaan ja seuraava nosto odottaa nurkan takana.
Hölmölän pyramidi on optimoitu suurille ikäluokille, 1964 jälkeen syntyneille ei kuulu mitään. Hölmölän hölmöin väki eli mainitut 1964 jälkeen syntyneet raahaavat kivet, riistäjän ruoskana toimivat hölmöläisten suosikkipuolueet "oikealta" vasemmalle.
 
61 vuotiaana työssä käyvänä, rajaa voisi tarkistaa kunnon mukaan. Nykyisin kun ei saa helpotusta, vaikka itse haluisikin. Esim. ALS-sairauden loppuvaiheessa melko ankeaa elämää...
Monessa yrityksessä nuo pienet helpotukset onnistuvat vaihtamalla lomarahat vapaiksi. Näin olen itsekin toiminut jo vuosia. Niistä saa ylimääräiset kolme viikkoa vapaata vuodessa, eli palkallista vapaata kertyy yhteensä kaksi kuukautta vuodessa.
 
Back
Top