Siirsin tänne Ukraina-ketjusta venäläisten vedettävien ja tornillisten itseliikkuvien (SPG/SPH) tykkien aseiden tuliputkien yhteensopivuus/-sopimattomuus ja vaihdettavuuskeskustelua. Tässä viestissä on vain teknistä nippelitietoa.
Onko pelkissä tuliputkissa muuta oleellista eroa kuin se, että tornillisissa SPH versioissa on putkissa savunpoistin?
Vedettävien tykkien tuliputkissa savunpoistinta ei ole, ohessa kuvana:
Savunpoistina ei voine "lisätä" jälkeenpäin vedettävien putkiin, koska savunpoistimen asennus vaatinee jonkinmoiset kiinteät olakkeet ja niiden sorvauksen savunpoistimen kiinnityksen ja tiivistyksen vuoksi. Tuliputket eivät liene vaihdettavia vedettävästä tykistä tornimallisiin, jos savunpoistosta pitää huolehtia puhaltimen lisäksi.
122 D-30 suuhidastin on uudemmissa vedettävissä tykeissäkin myös kaksikammioinen (double baffled muzzle brake). Se jarruttaa vähemmän kuin alkuperäinen moniripainen malli (slotted muzzle brake with five slots), mutta tykkimiehistöön (-henkilöstöön) kohdistuu pienempi painepulssi Tankograd:n mukaan.
Suomessa on ollut molempia suuhidastinmalleja vedettävissä 122 H 63 tykeissä, ohessa videolinkit:
Vanhempi monilapainen:
Uudempi kaksikammioinen:
D-20 putki on erilainen kuin 2S1 putki, hidastin ja palautin erilaiset, lukko on ainoa yhteensopiva osa.
No, ei pitäisi kirjoittaa illalla, väärin meni ja D-20 putki muistuttaa 2S3M putkea, mutta ei ole sama.
Onko pelkissä tuliputkissa muuta oleellista eroa kuin se, että tornillisissa SPH versioissa on putkissa savunpoistin?
Vedettävien tykkien tuliputkissa savunpoistinta ei ole, ohessa kuvana:
Savunpoistina ei voine "lisätä" jälkeenpäin vedettävien putkiin, koska savunpoistimen asennus vaatinee jonkinmoiset kiinteät olakkeet ja niiden sorvauksen savunpoistimen kiinnityksen ja tiivistyksen vuoksi. Tuliputket eivät liene vaihdettavia vedettävästä tykistä tornimallisiin, jos savunpoistosta pitää huolehtia puhaltimen lisäksi.
122 D-30 suuhidastin on uudemmissa vedettävissä tykeissäkin myös kaksikammioinen (double baffled muzzle brake). Se jarruttaa vähemmän kuin alkuperäinen moniripainen malli (slotted muzzle brake with five slots), mutta tykkimiehistöön (-henkilöstöön) kohdistuu pienempi painepulssi Tankograd:n mukaan.
Suomessa on ollut molempia suuhidastinmalleja vedettävissä 122 H 63 tykeissä, ohessa videolinkit:
Vanhempi monilapainen: