Varusteet, joita reserviläisen kannattaa hommata

Alusvaatefriikkinä ( ei pervosti tällä kertaa ) voin ainakin omien kokemusten mukaan vannoa parin materiaalin nimeen. Merinoa niin paljon kun lompakko kestää ja yllättävän hyvin on toiminut bambukerrastot ulkohommissa näin välikauteen. Kunnon sukkien etsintä on vielä käynnissä, ei tunnu oikeen mitkään kevyemmät kestävän työkengissä. Villa tokin talvella on ehdoton.
Svalan verkkoalusasu alimmaiseksi. Aivan ylivertainen kaikkiin verrattuna. Seuraavaksi lerrokseksi merinoa.
 
  • @EK : moottorisaha, viila, varaketju ja laippa, öljyä ja polttoainetta sekä tietenkin työkalu huoltamista varten.
Laipasta nyt niinkään tiedä mukana kuljetella (ikinä tarvinnut reissussa vaihtaa, jos juuri muutenkaan), mutta ilman varatulppaa ja tulppa-avainta reisitaskussa en enää tunkkaa sahoja metsään.
 
Laipasta nyt niinkään tiedä mukana kuljetella (ikinä tarvinnut reissussa vaihtaa, jos juuri muutenkaan), mutta ilman varatulppaa ja tulppa-avainta reisitaskussa en enää tunkkaa sahoja metsään.
Minulla taas ei ole koskaan mikään vehje hyytynyt sytytystulpan hajoamiseen. Ja olen sentään useamman ammattilaisluokan moottorisahan käyttänyt loppuun. Ja ruohonleikkurit, mopot, perämoottorit yms. Varalaippa ja terä on käteviä jos terä jää puristuksiin jumiin. Tosin itsellä lähes aina lähellä toinen saha.

Mutta joo perusperiaate kaikissa työhommissa ja sodassa, kuluvia helposti kuljetettavia ja edullisia varaosia kannattaa hankkia etupainoisesti ja pitää matkassa.
 
Svalan verkkoalusasu alimmaiseksi. Aivan ylivertainen kaikkiin verrattuna. Seuraavaksi lerrokseksi merinoa.
Kiitos vinkistä. Selasin heidän valikoimiaan. En vielä tilannut, kun jäin ihmettelemään valikoiman laajuutta. Kannattaako verkkopaita olla kokonaan verkkoa vai osin ei verkkomaista merinovillakangasta? Käyttö syksyllä ja talvella metsästyksessä, metsätöissä ja ehkä juoksussa ja hiihdossakin. Pitää kysyä valmistajalta, että mitä suosittelee.

Minulla oli joskus 1980-luvun lopulla Brynje -merkkinen verkkoalusasu. Tykkäsin muuten, mutta joskus se hikisenä jotenkin kiristyi käsien ja hartioiden ympärille rajoittaen liikettä. Tosin sitä kun vähän kädellä kiskoi käsistä ylemmäs, niin taas oli tilaa. Olin joskus kaupungilla metsurin hommissa hetken aikaa ja siellä oli joitakin työllistettyjä silloin. Yksi vanha ukko nauroi mahakippurassa alusasulleni. Sanoin, että sulla ei oo varaa tällaiseen. Meinasi lyödä. Nauru saattoi myöhemmin hyytyä. Käräytin ukon alkoholin käytöstä työaikana. Sai potkut ja menetti muutamaksi kuukaudeksi työttömyyspäivärahat.

Hyvät alusvaatteet on sotilaalle tärkeitä. Itse yritän käyttää mahdollisimman paljon merinovillaa ja bambua. Jos hankkii omia lkp (sotaa varten) -vaatteita, niin täytyy miettiä myös niiden pesu. Eli jotain saippuaa hiukan reppuun myös. Itse käytän tavallista ihon tai hiusten pesuun tarkoitettua myös retkivaatteille käsin niitä pestessä.
 
Kiitos vinkistä. Selasin heidän valikoimiaan. En vielä tilannut, kun jäin ihmettelemään valikoiman laajuutta. Kannattaako verkkopaita olla kokonaan verkkoa vai osin ei verkkomaista merinovillakangasta? Käyttö syksyllä ja talvella metsästyksessä, metsätöissä ja ehkä juoksussa ja hiihdossakin. Pitää kysyä valmistajalta, että mitä suosittelee.

Minulla oli joskus 1980-luvun lopulla Brynje -merkkinen verkkoalusasu. Tykkäsin muuten, mutta joskus se hikisenä jotenkin kiristyi käsien ja hartioiden ympärille rajoittaen liikettä. Tosin sitä kun vähän kädellä kiskoi käsistä ylemmäs, niin taas oli tilaa. Olin joskus kaupungilla metsurin hommissa hetken aikaa ja siellä oli joitakin työllistettyjä silloin. Yksi vanha ukko nauroi mahakippurassa alusasulleni. Sanoin, että sulla ei oo varaa tällaiseen. Meinasi lyödä. Nauru saattoi myöhemmin hyytyä. Käräytin ukon alkoholin käytöstä työaikana. Sai potkut ja menetti muutamaksi kuukaudeksi työttömyyspäivärahat.

Hyvät alusvaatteet on sotilaalle tärkeitä. Itse yritän käyttää mahdollisimman paljon merinovillaa ja bambua. Jos hankkii omia lkp (sotaa varten) -vaatteita, niin täytyy miettiä myös niiden pesu. Eli jotain saippuaa hiukan reppuun myös. Itse käytän tavallista ihon tai hiusten pesuun tarkoitettua myös retkivaatteille käsin niitä pestessä.
Mulla on ollut vuosia tuo nykyään airbase original mallin niminen asu. En tiedä nykyisistä mitoituksista, mutta ennen oli aika reilu. Tykkään, että alusasu istuu tiukasti. Vanhalla mitoituksella olisi saanut olla yksi koko omaa normaalimitoitusta pienempi. Alkaa kyllä olla reiät vähentyneet siihen malliin, että voisi harkita jo uuden ostoa.

Tämä verkkoasu ei kiristy kostuessaan. Ennemminkin toisinpäin.

Ite ottaisin edelleen kokonaan verkosta valmistetun ihoa vasten. Merinoa sen päälle. Nuo "bambu" kankaathan on ihan viskoosia. Toki valmistettu bambusta. En itse pidä niiden tuntumasta iholla.

Sukkia on tullut testailtua laidasta laitaan. Mulle toimii vaan teorioista huolimatta puuvilla (sekoite) sukat alimmaisena. M91 mallin sukat on aivan optimit. Perinteistä villasukkaa siihen päälle tarpeen vaatiessa. Jostain syystä mulla ei vaan toimi modernit tekniset sukat. Jalat mulla on kyllä erittäin ankarasti hikoavaa sorttia.
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Minulla taas ei ole koskaan mikään vehje hyytynyt sytytystulpan hajoamiseen. Ja olen sentään useamman ammattilaisluokan moottorisahan käyttänyt loppuun. Ja ruohonleikkurit, mopot, perämoottorit yms. Varalaippa ja terä on käteviä jos terä jää puristuksiin jumiin. Tosin itsellä lähes aina lähellä toinen saha.

Mutta joo perusperiaate kaikissa työhommissa ja sodassa, kuluvia helposti kuljetettavia ja edullisia varaosia kannattaa hankkia etupainoisesti ja pitää matkassa.

Jos sahoja vaihtaa siihen tahtiin kun niiden poistot on saanut kuoletettua verotuksessa, niin ongelmia ei ehkä ole, mutta vanhemmalla kalustolla joku siellä aina silloin tällöin sen tulpan mykistää, vaikka kuinka noita huollattaisi ja vaihdattaisi tyristoreja. Ja nyt puhuin vaan sahoista. Ne joutuu kärsimään raffimpaa kulutusta. Siperia on opettanut, kun muutaman kerran ulkoilutettu tunkkeja riittävän viheliäisessä jonkkassa.

Mutta laipan jääminen puristuksiin on validi syy varalaipalle. Kun sahaa melkein aina pareittain, niin ei tullut se mieleen.
 
Laipasta nyt niinkään tiedä mukana kuljetella (ikinä tarvinnut reissussa vaihtaa, jos juuri muutenkaan), mutta ilman varatulppaa ja tulppa-avainta reisitaskussa en enää tunkkaa sahoja metsään.
No jos Hiluxiin pakataan jo rautakanki, niin ehkä tuo varalaippa ei paljoa paina? Ja itselläni ketju rouhi kerran laipasta suunnilleen koko uran syvyydeltä vajaan parin tuuman pituudelta palasen pois, molemmilta puolilta. En tiedä miten, enkä tiedä miksi, mutta niin vain kävi, En sahannut kyseisellä laipalla sen jälkeen, kun tuon havaitsin. Tulppia sen sijaan ei ole tarvinnut vaihtaa kuin joskus varmuuden vuoksi kausihuollon yhteydessä. Silti tulppa kulkee aina mukana ja ainakin Stihlissä ja Husqvarnassa on tulppa-avain valmiiksi siinä "ruuvimeisselissä", jolla esim. kopan mutterit avataan ja ketju kiristetään.
 
No jos Hiluxiin pakataan jo rautakanki, niin ehkä tuo varalaippa ei paljoa paina?

Toi rautakanki on kyllä aika hyvä ;D

Jos tulpat ylipäänsä olisi laitteiden koko elämänkaaren kestäviä ja varmatoimisia, ne voisi integroida osaksi moottoria, korjaamolla vaihdettavaksi osaksi, eikä vaivautua tekemään niistä kaikista osista kaikkein helpoiten vaihdettavaa ja kaikkein halvinta varaosaa. Mutta ehkä tämä rittää tästä aiheesta.
 
Hyvät alusvaatteet on sotilaalle tärkeitä. Itse yritän käyttää mahdollisimman paljon merinovillaa ja bambua. Jos hankkii omia lkp (sotaa varten) -vaatteita, niin täytyy miettiä myös niiden pesu. Eli jotain saippuaa hiukan reppuun myös. Itse käytän tavallista ihon tai hiusten pesuun tarkoitettua myös retkivaatteille käsin niitä pestessä.
Mulla on työreissuilla ollut pieniä Y3 pesuainepusseja (ihan lähimmästä marketista saa).
Ämpäriin vettä ja pussin tyhjentää sinne ja sitten vaan pyykkäämään.
 
Back
Top