Ämarin harjoitus

Voin kyllä sinänsä tuon uskoa noin floridalaisen kaduntallauksen näkökulmasta :) Mutta on melkoinen extrapolaatio siitä arvioida, että suomalaiset ilmojen veikot pyörittelevät jenkkien top guneja miten tahtovat :)

Onko ketään suomalaista koskaan lähetetty Top Guniin koulutukseen? Sillähän tämäkin selviäisi.
 
Perustan väitteeni yksinkertaisesti kokemuksiini jenkeistä. Siskoni perhe asuu Floridassa ja myös itse viihdyn siellä niin usein kuin mahdollista. Olen tullut siihen tulokseen, että olemme kaikessa fiksumpia ja etevämpiä. Meitä myös pidetään siellä ihan päälliköinä. Saattaa kuulostaa hullulta mutta näin se vain on!

Välttämättä ne jenkkien penaalin terävimmät kynät eivät asu siellä Floridassa. Olen kyllä siitä samaa mieltä, että keskivertosuomalainen on keskivertojenkkiä fiksumpi, mutta toisaalta jenkit saavat etua siitä, että niitä on se 300 miljoonaa siellä. Siitä kun valitsee parhaimmat niin löytää kyllä ihan hyvää pilottiainestakin...
 
Miksi emme puhu siitä, että vaikka Suomi ei ole Naton jäsen, on se EU:n jäsen ja koska EU velvoittaa Natoa tiukemmin ja suurin osa EU-maista on Natomaita, on Nato käytännössä sotkettu mukaan jos Putin hyökkäisi Suomeen. Jokainen voi asettua Brysselin asemaan. Tilanne ei ole niin yksiselitteinen, kuin Suomessa näytetään koko ajan markkinoitavan.

No eihän se olekaan. Ihmisillä on melkoinen tarve nähdä asiat yksinkertaisina ja reiluina jatkumoina. Van eihän nämä maailman asiat taida aina noudattaa meidän mielitekoja ja - haluja.
 
Välttämättä ne jenkkien penaalin terävimmät kynät eivät asu siellä Floridassa. Olen kyllä siitä samaa mieltä, että keskivertosuomalainen on keskivertojenkkiä fiksumpi, mutta toisaalta jenkit saavat etua siitä, että niitä on se 300 miljoonaa siellä. Siitä kun valitsee parhaimmat niin löytää kyllä ihan hyvää pilottiainestakin...

Suomalaisilla on melko vankka usko siihen, että fiksuus ja terävyys ovat tänne taivaasta tippuneet ja juuri meikäläinen valinta- ja koulutussysteemi tuottaa maailman ehdotonta eliittiä vähän joka alalle. Voipi toki ollakin, mutta ehkä Top Gun, tässä nimenomaisessa kontekstissa tarkoittaa muutakin kuin siniset silmät, salibandytausta, hyvä äitisuhde ja arvosana MPKK:sta. En ole läheskään niin varma siitä, että "huippu" on tehtävässään välttämättä sen parempi kuin tarpeeksi hyvä. Mutta tottakai oma toiminta halutaan esitellä "huippujuttuna", kukas sen kissan hännän nostaa, jos ei kissa ite.
 
Välttämättä ne jenkkien penaalin terävimmät kynät eivät asu siellä Floridassa. Olen kyllä siitä samaa mieltä, että keskivertosuomalainen on keskivertojenkkiä fiksumpi, mutta toisaalta jenkit saavat etua siitä, että niitä on se 300 miljoonaa siellä. Siitä kun valitsee parhaimmat niin löytää kyllä ihan hyvää pilottiainestakin...
Vaikea sanoa onko keskimääräistä fiksumpaa vai tyhmempää. No sillä ei ole merkitystä. Rikkaita ainakin löytyy ja rahan eteen täytyy jotain yrittää tehdä.
Mut itse aiheeseen...
Väitän että meikäläinen hävittäjälentäjä on
sotilaana jenkki kolleegaansa monipuolisempi. Jos joutuu hyppäämään korpeen, niin uskon Suomilentäjän kykenevän toimimaan paremmin luonnossa.
Kaikki toki mutu tietoa.
 
Tähän Ämarin harjoitukseen liittyen on ollut myös julkisuudessa puhetta Suomen mahdollisesta osallistumisesta USAF:n Red Flag -ilmasotaharjoitukseen Yhdysvalloissa. Red Flag:iin osallistuminen olisi jo todella ison luokan juttu, sillä sehän on omassa lajissaan yksi kaikkein kovimmista harjoituksista mitä lännestä löytyy. Mukana on oikeastaan kaikki ilmasodan elementit: ilmasta-ilmaan, ilmasta-maahan, elso jne. Eikä se ole ainoastaan Nato-maiden sisäinen, vaan Red Flag:iin on ottanut osaa myös Yhdysvaltojen liittolaisten lisäksi myös kumppanimaita. Ruotsin Gripenit ovat siellä jo käyneetkin.

 
No eihän se olekaan. Ihmisillä on melkoinen tarve nähdä asiat yksinkertaisina ja reiluina jatkumoina. Van eihän nämä maailman asiat taida aina noudattaa meidän mielitekoja ja - haluja.
Kyllä ja juuri moninaisten mahdollisuuksien takia mielipiteetkin ovat erilaisia ja vastakkaisia niin voimakkaasti. Voimakasta mielipidettä johtaa usein vastakkaisen näkemyksen puutteellinen analysaatio, mikä on meille otsikkokeskeisille ihmisille lajityypillistä syyllistyen siihen huomaamattaan usein itsekkin ja miksi emme syyllistyisi, koska pelkästään päivittäinen informaatio- kysymysvirta ei anna kaikille asioille yksinkertaisesti aikaa syväluotaukseen. Nato -keskustelu tiivistyy "Venäjä pelkää Natoa - Venäjä suuttuu Natoon liittymisestä". Kokonaisuudessaankin eri tilanteiden analysointi on pirun haastavaa, ennustamista ja nykyisessä sekä liittoutumis-skenaariossa on huonot puolensa, mutta minä tiedän yhden varman asian jolla on merkitystä kaikissa neuvottellupöydissä. Se on lihakset sanojen takana. Kansanedustajien hymistelevä viisastelu ja moraalirankoja tukeva asioiden rauhallinen yläpuolelle asettelu tuntuu tyhjältä, kun konkreettisia toimia ei tehdä. Minusta karrikoiva vertaus on kuitenkin osuva -> Mitä Israel olisi ilman asevoimiaan? Vaikka suomalaiseen ajatteluun Israelin malli on mahdoton, ei se kuitenkaan ole sitä maantieteellisen historian nojalla. Olisiko suurikin rikos ottaa härkää sarvista vaeltamassa jossain siinä välimaastossa, joka antaisi valtiolle enemmän keinovalikoimaa idän sekä lännen neuvottelupöydissä. Ei se EU ole myöskään mikään betoniin valettu porsas, tuhat vuotinen valtakunta... Sen osavaltioksi antautuminenkaan ei ole todellakaan yksiselitteinen auvola, mutta yksiselitteisesti sinne ollaan menossa. Ennen kaikkea näen EU:n todella vaarallisena nykykehityksellään, mutta en avaa sitä keskustelua ettei ala rönsyilemään.

Kun katselen suomalaista suhtautumista maanpuolustukseensa, en voi olla miettimättä kahta asiaa: Onko todellisuudessa luovutettu mielikuvalle ydinaseitakin puolihuolimattomasti nakkelevasta sotilasylivoimasta idästä? Haudattiinko sodan kauhut ajatuksena heti sodan jälkeen, kun aihetta on vaikea edes käsitellä?
 
Jos joutuu hyppäämään korpeen, niin uskon Suomilentäjän kykenevän toimimaan paremmin luonnossa. Kaikki toki mutu tietoa.
Jos mutustellaan lisää niin minä väitän että amerikkalaisilla taas on tehokkaampi lentäjien pelastussysteemi pelastushelikoptereineen ja saattavine taistelukoptereineen Jenkkipilootin ei ole ehkä tarvis olla siellä metsässä kovin kauan.
 
Jos mutustellaan lisää niin minä väitän että amerikkalaisilla taas on tehokkaampi lentäjien pelastussysteemi pelastushelikoptereineen ja saattavine taistelukoptereineen Jenkkipilootin ei ole ehkä tarvis olla siellä metsässä kovin kauan.
Night Stalkers. Evakuointeihin perehtynyt erikoisjoukko. Eivät operoi jos maa-alue on liian "kuuma". Usa menetti ISIS iskujen liittolaisen, koska pelkää lentäjiensä puolesta. Vaativat jenkeiltä juuri näiltä rohkeampia pelastusreissuja. Joku arabiliittolainen oli kyseessä.
 
Tämän voi helposti tulkita myös niin, että Nato taistelee Viron ilmatilassa ja Suomi ja Ruotsi huolehtivat siitä, että ilmatila puolueettomien valtioiden alueella pysyy siistinä.

Koska puolueettomiahan tässä vielä ollaan.

Emme ole millään mittarilla puolueettomia, olemmehan osa EU:tä eli länttä.

Sotilaallisesti liittoutumattomia sen sijaan olemme.
 
Emme ole millään mittarilla puolueettomia, olemmehan osa EU:tä eli länttä.

Sotilaallisesti liittoutumattomia sen sijaan olemme.

Aivan, eikä Venäjä tässä kohtaa tunnusta mitään "kolmatta tietä". Se kolmas tie on silkka lillukanvarsi, johon jotkut yrittävät napata kiinni.
 
Itse kehussa ja ylemmyyden tunteessa ei sinänsä ole mitään pahaa paitsi silloin kun se saa kuvittelemaan itsensä jotenkin yli ihmiseksi.... Suomalainen lentäjä tuskin on sen parempi tai älykkäämpi kuin jenkki vastineensa.... Paljon asiaan vaikuttaa se kuinka paljon niillä vehkeillä lentää.... Itse antaisin kokemukselle suht paljon painoarvoa..
 
Perustan väitteeni yksinkertaisesti kokemuksiini jenkeistä. Siskoni perhe asuu Floridassa ja myös itse viihdyn siellä niin usein kuin mahdollista. Olen tullut siihen tulokseen, että olemme kaikessa fiksumpia ja etevämpiä. Meitä myös pidetään siellä ihan päälliköinä. Saattaa kuulostaa hullulta mutta näin se vain on!

Täytyy kyllä sanoa omista kokemuksista ihan samaa. Floridassa se ei ollut vaikeaa, mutta toimii jopa Kaliforniassa.

Se siitä suomalaisesta alemmuudentunteesta.
 
Expressen: Suomeltakin pyydetty lisätietoa ilmavoimien harjoituksesta
KOTIMAA JULKAISTU 16.02.2015 09:52
8



Ruotsalaislehti Expressenin mukaan Venäjä on esittänyt Suomelle tietopyynnön koskien alkukevään ilmaharjoitusta.

Expressenin mukaan Venäjän Ruotsin-suurlähettiläs on pyytänyt Ruotsilta lisätietoja Suomen ja Yhdysvaltojen kanssa maalis-huhtikuussa järjestettävästä ilmavoimien harjoituksesta.

Venäjän Ruotsin-suurlähettiläs Viktor Tatarintsev pyysi tietoja harjoituksen tavoitteista ja yksityiskohdista tavatessaan ulkoministeriön korkean virkamiehen viime viikolla.

Lehden mukaan myös Venäjän suurlähettiläs Suomessa on esittänyt vastaavanlaisen tietopyynnön.

MTV UUTISET - STT


EDIT: ulkoministeriössä haisee varmaankin jännäkakka...
 
Back
Top