152H55

ptriups

Alikersantti
Tämähän on siitä harvinainen kenttätykki suomalaisessa "skenessä", että käyttöikä Suomessa jäi lyhyeksi, vain pariin kymmeneen vuoteen. Näitä ilmeisesti ostettiin DDR:n jäämistöstä ja varusmieskoulutus oli varmaankin juuri aloitettu, kun itse tutustuin vekottimeen RUK:ssa keväällä -96. Muistelen kouluttajien puhuneen, että näissä oli jotain kiinalaisia nostureita kun alkuperäiset olivat rikki tms. Mielenkiintoinen nyanssi tässä on tuo suomalainen 152H88-perhe, joka käsittääkseni käytti samaa a-tarviketta kuin 152H55.

Omana aikanani noille ei ollut tykistölaskimessa ohjelmaa, joten näiden kanssa toimittiin vain tasolla. Mutta mikä lopulta oli syy siihen, että näistä ja noista suomalaisversioista luovuttiin?
 
Tämähän on siitä harvinainen kenttätykki suomalaisessa "skenessä", että käyttöikä Suomessa jäi lyhyeksi, vain pariin kymmeneen vuoteen. Näitä ilmeisesti ostettiin DDR:n jäämistöstä ja varusmieskoulutus oli varmaankin juuri aloitettu, kun itse tutustuin vekottimeen RUK:ssa keväällä -96. Muistelen kouluttajien puhuneen, että näissä oli jotain kiinalaisia nostureita kun alkuperäiset olivat rikki tms. Mielenkiintoinen nyanssi tässä on tuo suomalainen 152H88-perhe, joka käsittääkseni käytti samaa a-tarviketta kuin 152H55.

Omana aikanani noille ei ollut tykistölaskimessa ohjelmaa, joten näiden kanssa toimittiin vain tasolla. Mutta mikä lopulta oli syy siihen, että näistä ja noista suomalaisversioista luovuttiin?
@Old Boy taisi toisaalla mainita että Saksasta hankittuun kalustoon jouduttiin hankkimaan varaosia Kiinasta. Olisiko kysymys tuosta?

152H:n eri versioilla oli kalustettu jalkaväki- ja jääkäriprikaateja. Imeisesti tykeille tuli noutaja samalla kuin prikaateillekin. Osa palveli vielä leiritykkeinä.
 
Tämähän on siitä harvinainen kenttätykki suomalaisessa "skenessä", että käyttöikä Suomessa jäi lyhyeksi, vain pariin kymmeneen vuoteen. Näitä ilmeisesti ostettiin DDR:n jäämistöstä ja varusmieskoulutus oli varmaankin juuri aloitettu, kun itse tutustuin vekottimeen RUK:ssa keväällä -96. Muistelen kouluttajien puhuneen, että näissä oli jotain kiinalaisia nostureita kun alkuperäiset olivat rikki tms. Mielenkiintoinen nyanssi tässä on tuo suomalainen 152H88-perhe, joka käsittääkseni käytti samaa a-tarviketta kuin 152H55.
Monihan täällä on RUK:n käynyt ja sulla olisikin mielenkiintoista kerrottavaa. Olit keväällä 1996 RUK:n kurssilla, johon oppilaat tulivat suoraan P-kaudelta ilman AUK-vaihetta. Päällikkönä vanha työkaverini jo edesmennyt Risto Sivula. Oppilaat ajatteli, ettei enää tarvi lukea, kun kerran Rukkiin on päästy. Ekat kokeet oli järkytys sekä oppilaille että kouluttajille. Siitä huolimatta, että kysymykset olivat 70-kuvun alokaskokeiden tasoa: Montako piirua on täysympyrä ja kuinka monta tykkiä on patteristossa? Patteriupseereita ja tulenjohtajia näistäkin sitten kuitenkin tuli. Kurssi kesti muutaman viikon normaalia 14-15 vk enemmän ja luonnollisesti johtamisharjoittelulle perusyksikössä jäi paremmin aikaa. Suoraan P-kauden jälkeen alkavasta RUK:sta luovuttiin kuitenkin pian.

Mitä sitten tulee 152 H55-tykkiin niin se tuli Saksasta ja oli 90-luvulla jääkäriprikaatien kalustoa. Tykit tuli koulutuskäyttöön nopeasti jo 1995. Varaosia oli vähän ja nostureiden lisäksi muutakin korjattavaa löytyi. Jossain vaiheessa mm huomattiin, että viritintanko saa tykin laukeamaan, kun lukko suljetaan. Koko Saksan kaupan tykkien laittaminen varikoissa sotaväen kielellä jakovalmiiksi kestikin aina vuoteen 1998. Niiden mukana tuli kaikki kilut, mitä Saksanmaalla oli varastoitu sijoituspaikoille mm vetäjät. Mutta paljon kaluja puuttui joten ne oli täydennettävä kotimaassa sotavalmiiksi kaikkine korjaamo- ym varusteineen.

Laskin ei tukenu 155 H55 kalustoa pitkään aikaan, kun ne laskimet ei käytä taulukkotietoja. Ne kalkyloi arvot suoraan kaavoista, joilla se taulukkokin on tehty. 90-kuvun puolivälissä siirryttiin tässä puuhassa ratamallin käyttöön. Taulukkotyön teki Koeampumalaitoksessa yksi henkilö, jolla oli paljon muutakin puuhaa. Ei tosin ollut sotavarusteeksi hyväksyntääkään vielä tähän aikaan; koulutuskäyttöhyväksyntä on siis eri asia. Pohdintaa aiheutti mm mikä olisi hyväksytty max paine, kun ei ollu tietoa tykin putken mitoitusperusteista. Jotkut arvot sitten löydettiin, ehkä enemmänkin "empiiristen kokemustietojen" avulla. Tieteellisempi ilmaus kun ei haluta sanoa: hatusta vedetty.
Käyttöikä Suomessa jäi lyhyeksi, vain pariin kymmeneen vuoteen. Mikä lopulta oli syy siihen, että näistä ja noista suomalaisversioista luovuttiin?
Eihän näin pitänyt käydä, vaan 152 mm haupitseille sekä 130 K54:lle piti kehittää kotimaassa uudet atarvikkeet. Samalla tulisi työtä silloisen Kemiran ruutitehtaalle, joka ilman kotimaisia runkotilauksia olisi pian lopettamisuhan alla. Mutta päätimme ostaa torjuntahävittäjät ilman erillisrahoitusta, joka samalla tarkoitti valtavia säästötoimia eli tehokkaiden maavoimien lopettamista. Kotimainen kranaatti olis ollut tuotantovalmis 1997. Panoskehitystä ei koskaan aloitettu sillä panosten hankkimisesta näille kahdelle tykkimallille luovuttiin; samoin pitkän kantaman atarvikkeesta 122 H63:lle. Kannattiko? Nythän Ukrainassa kumpikaan osapuoli ei lennä toistensa ilmatilassa tehokkaan ilmatorjunnan johdosta. En kritisoi Hornet kauppaa, mutta olisko Norjan tavoin 40 kpl riittäny. Silloin rahaa olis jääny välttämättömille maavoimien hankinnoille. Joku kentsu niin julkisuudessa sanoikin, mutta haukkumisethan siitä tuli. Sillä sotilasjohtamisen peruspilari on toteuttaa tehty päätös sivuille vilkuilematta. Suurelle yleisölle näitä edellämainittuja asioita ei kerrottu.

1990-luku oli siis Maavoimille huonoa aikaa. Vuosikymmenen puolivälissä MatLE laski, että käytämme vuosittain varausatarvikkeita 235 milj arvosta mutta ostamme tilalle 35 millillä (mk). Tämä tarkoitti, että sotaa varten varatut epiksen amitsioonit loppuis 5-10 vuodessa. No, näin ei sentään käynyt vaan varoja tuli koulutusatarvikkeiden tilaamisen, kuten oon jo kertonu. 155 H55:n Saksasta tulleet panokset loppuivat joskus 2010-luvun alkupuolella ja 130 K54:n panokset vanheni v. 2019. Ohessa mulle jostain jäänyt 155 H55:n atarvikelappu, josta voi katsoa ruudin valmistusvuoden. Painoluokka "+" lisätty tussilla jälkeenpäin, olisko alunperin unohtunu.

152 H55 atarv.PNG
 
Viimeksi muokattu:
Monihan täällä on RUK:n käynyt ja sulla olisikin mielenkiintoista kerrottavaa. Olit keväällä 1996 RUK:n kurssilla, johon oppilaat tulivat suoraan P-kaudelta ilman AUK-vaihetta. Päällikkönä vanha työkaverini jo edesmennyt Risto Sivula. Oppilaat ajatteli, ettei enää tarvi lukea, kun kerran Rukkiin on päästy. Ekat kokeet oli järkytys sekä oppilaille että kouluttajille. Siitä huolimatta, että kysymykset olivat 70-kuvun alokaskokeiden tasoa: Montako piirua on täysympyrä ja kuinka monta tykkiä on patteristossa? Patteriupseereita ja tulenjohtajia näistäkin sitten kuitenkin tuli. Kurssi kesti muutaman viikon normaalia 14-15 vk enemmän ja luonnollisesti johtamisharjoittelulle perusyksikössä jäi paremmin aikaa. Suoraan P-kauden jälkeen alkavasta RUK:sta luovuttiin kuitenkin pian.

Mitä sitten tulee 152 H55-tykkiin niin se tuli Saksasta ja oli 90-luvulla jääkäriprikaatien kalustoa. Tykit tuli koulutuskäyttöön nopeasti jo 1995. Varaosia oli vähän ja nostureiden lisäksi muutakin korjattavaa löytyi. Jossain vaiheessa mm huomattiin, että viritintanko saa tykin laukeamaan kun lukko suljetaan. Koko Saksan kaupan tykkien laittaminen varikoissa sotaväen kielellä jakovalmiiksi kestikin aina vuoteen 1998. Niiden mukana tuli kaikki kilut, mitä Saksanmaalla oli varastoitu sijoituspaikoille mm vetäjät. Mutta paljon kaluja puuttui joten ne oli täydennettävä kotimaassa sotavalmiiksi kaikkine korjaamo- ym varusteineen.

Ampumataulukoita ei 155 H55:lle ollu pitkään aikaan, kun laskimet ei käytä taulukkotietoja. Ne kalkyloi arvot suoraan kaavoista, joilla se taulukkokin on tehty. 90-kuvun puolivälissä siirryttiin tässä puuhassa ratamallin käyttöön. Taulukkotyön teki Koeampumalaitoksessa yksi henkilö, jolla oli paljon muutakin puuhaa. Ei tosin ollut sotavarusteeksi hyväksyntääkään vielä tähän aikaan; koulutuskäyttöhyväksyntä on siis eri asia. Pohdintaa aiheutti mm mikä olisi hyväksytty max paine, kun ei ollu tietoa tykin putken mitoitusperusteista. Jotkut arvot sitten löydettiin, ehkä enemmänkin "empiiristen kokemustietojen" avulla. Tieteellisempi ilmaus kun ei haluta sanoa: hatusta vedetty.

Eihän näin pitänyt käydä, vaan 152 haupitseille sekä 130 K54:lle piti kehittää kotimaassa uudet atarvikkeet. Samalla tulisi työtä silloisen Kemiran ruutitehtaalle, joka ilman kotimaisia runkotilauksia olisi pian lopetamisuhan alla. Mutta päätimme ostaa torjuntahävittäjät ilman erillisrahoitusta, joka samalla tarkoitti valtavia säästötoimia eli tehokkaiden maavoimien lopettamista. Kotimainen kranaatti olis ollut tuotantovalmis 1997. Panoskehitystä ei koskaan aloitettu sillä panosten hankkimisesta näille kahdelle tykkimallille luovuttiin; samoin pitkän kantaman atarvikkeesta 122 H63:lle. Kannattiko? Nythän Ukrainassa kumpikaan osapuoli ei lennä toistensa ilmatilassa tehokkaan ilmatorjunnan johdosta. En kritisoi Hornet kauppa, mutta olisko Norjan tavoin 40 kpl riittäny. Silloin rahaa olis jääny välttämättömille maavoimien hankinnoille. Joku kentsu niin julkisuudessa sanoikin, mutta haukkumisethan siitä tuli. Sillä sotilasjohtamisen peruspilari on toteuttaa tehty päätös sivuille vilkuilematta. Suurelle yleisölle näitä edellämainittuja asioita ei kerrottu.

1990-luku oli siis Maavoimille huonoa aikaa. Vuosikymmenen puolivälissä MatlE laski, että käytämme vuosittain varausatarvikkeita 235 milj arvosta mutta ostamme tilalle 35 millillä (mk). Tämä tarkoitti, että sotaa varten varatut epiksen amitsioonit loppuis 5-10 vuodessa. No, näin ei sentään käynyt vaan varoja tuli koulutusatarvikkeiden tilaamisen, kuten oon jo kertoinu. 155 H55:n Saksasta tulleet panokset loppuivat joskus 2010-luvun alkupuolella ja 130 K54:n panokset vanheni v. 2019. Ohessa mulle jostain jäänyt 155 H55:n atarvikelappu, josta voi katsoa ruudin valmistuisvuoden. Painoluokka "+" lisätty tussilla jälkeenpäin, olisko alunperin unohtunu.

Katso liite: 62949
Jossain Tykkimies-kirjassa oli aikanaan sivulausemaininta "152 H 55:n kanuunamodifikaatiosta". Oletko tällaisesta kuullut? Kyseessä oli varmaankin tutkimukseen tai kokeilutoimintaan liittyvä artikkeli ja siten alustava kaavailu?
 
@Old Boy toi a-tarvikelappu on mielenkiintoinen monessa mielessä, esim se että koko laukausyhdistelmä on tullut samassa laatikossa? Näin ei varmaankaan ole kaikkien 152 H kaluston kanssa käytettyjen a-tarvikkeiden kanssa.
 
Tuttu kapine, suorasuuntausammuntoja (122H63:lla) lukuunottamatta tämän kanssa taisteltiin Vekaranjärvellä 2007. A-tarvikkeita oli muistan olleen kranaatti+kartussi, kranaatti yksin ja kaksi kartussia per laatikko. Ainakin osassa lootia oli vielä saksankielisiä lippuslappusia, joissa oli maininta "bulgarische".

Mitä perua muuten oli ao. kuvan versio, jossa kannuslevyt oli korvattu kiiloilla? E-kauden alussa oman tykkiryhmän alikilta pääsi kummelimainen "voi perkele", kun ase-au tuli ilmoittamaan, että meidän jaos sai kannuslevylliset.
ar_th_d20_m4.jpg
 
Jossain Tykkimies-kirjassa oli aikanaan sivulausemaininta "152 H 55:n kanuunamodifikaatiosta". Oletko tällaisesta kuullut? Kyseessä oli varmaankin tutkimukseen tai kokeilutoimintaan liittyvä artikkeli ja siten alustava kaavailu?
Tällaisesta en muista kuulleeni. Ensi ajatus on, ettei voi onnistua koska kevytrakenteinen lavetti ei kestäisi kanuunan rasituksia. Menetettäisiin myös haupitsin edut eli kaareva lentorata ja kyky ampua lähelle. Mutta ajatusleikkinä voisi miettiä 155 K83:n putkea ja ainoastaan pienemmän panossarjan käyttöä. Kun ei ollut rahaa kehittää uutta kotimaista panosta 152-kaliberin haupitsikalustolle niin vaihdetaan uusi putki 105 H61-37:n tapaan.

1990-luvulla maavoimilla oli tykistön ja panssarikaluston osalta millä mällätä! Mutta iso fleet venäläisiä tykkejä oli myös tulevaisuuden suhteen hankala, kun niihin ei enää saanu puoli-ilmaisia atarvikkeita. Meillä oli myös vielä tämän vuosikymmenen puolivälissä monipuolinen puolustusteollisuus klusteri ihan forumin lempimantran toiveiden täyttymyksenä. Samalla tavoin oli sekin uhattuna, kun kotimaiset tilaukset hyytyivät eikä ulkomaillekaan juuri mitään saatu kaupattua. Ei sinänsä meidän myyjien vika; ei vaan ollu markkinoita. Isot maat teki ite ja pienemmät ei juuri ostanu mitään. Poikkeuksia oli Patrian taisteluajoneuvot sekä patruuna- ja ruutiteollisuus; jälkimmäinen tosin vasta parin omistajavaihdoksen jälkeen. Sekä Vaisala, mutta sille sot puoli oli enemmän projekti muun homman ohessa

Putkenvaihto jonka muistan olleen ainakin tutkimusvaiheessa oli 130 K:n modernisointi uudella 155-putkella. Intiahan sellaisia muutostöitä tilasi vuosituhannen alussa heti 500 kpl kerralla, osa taisi jopa valmistua. Ihan alkuvaiheeseen tämän tutkimus päättyi, lavetti oli painava ja vanhanaikainen erillisine edeltäjineen sekä putken veivaamiseen taakse ajoasentoon.
 
Viimeksi muokattu:
Tällaisesta en muista kuulleeni. Ensi ajatus on, ettei voi onnistua koska kevytrakenteinen lavetti ei kestäisi kanuunan rasituksia. Menetettäisiin myös haupitsin edut eli kaareva lentorata ja kyky ampua lähelle. Mutta ajatusleikkinä voisi miettiä 155 K83:n putkea ja ainoastaan pienemmän panossarjan käyttöä. Kun ei ollut rahaa kehittää uutta kotimaista panosta 152-kaliberin haupitsikalustolle niin vaihdetaan uusi putki 105 H61-37:n tapaan.

1990-luvulla maavoimilla oli tykistön ja panssarikaluston osalta millä mällätä! Mutta iso fleet venäläisiä tykkejä oli myös tulevaisuuden suhteen hankala, kun niihin ei enää saanu puoli-ilmaisia atarvikkeita. Meillä oli myös vielä tämän vuosikymmenen puolivälissä monipuolinen puolustusteollisuus klusteri ihan forumin lempimantran toiveiden täyttymyksenä. Samalla tavoin oli sekin uhattuna, kun kotimaiset tilaukset hyytyivät eikä ulkomaillekaan juuri mitään saatu kaupattua. Ei sinänsä meidän myyjien vika; ei vaan ollu markkinoita. Isot maat teki ite ja pienemmät ei juuri ostanu mitään. Poikkeuksia oli Patrian taisteluajoneuvot sekä patruuna- ja ruutiteollisuus; jälkimmäinen tosin vasta parin omistajavaihdoksen jälkeen. Sekä Vaisala, mutta sille sot puoli oli enemmän projekti muun homman ohessa

Putkenvaihto jonka muistan olleen ainakin tutkimusvaiheessa oli 130 K:n modernisointi uudella 155-putkella. Intiahan sellaisia muutostöitä tilasi vuosituhannen alussa heti 500 kpl kerralla, osa taisi jopa valmistua. Ihan alkuvaiheeseen tämän tutkimus päättyi, lavetti oli painava ja vanhanaikainen erillisine edeltäjineen sekä putken veivaamiseen taakse ajoasentoon.
Kun nämä kanuuna vai haupitsi -nimikkeet ovat hiukan sekavia useimpien tykkien täyttäessä molemmat vanhat ehdot ( yläkoro/pituuskaliiperi ) niin eikö tuon olisi voinut sellaisenaankin nimetä kanuunaksi? Putki on tarpeeksi pitkä joten tyypitys voisi teoriassa olla yhtä hyvin K kuin H. Olisiko kanuunaksi nimeäminen kuitenkin edellyttänyt esimerkiksi kanuunoille ajateltuihin tehtäviin riittävää kantamaa eli olisi pitänyt päästä sinne 155 K 83:n tasolle?

Täytyy joskus kaivaa tuo lähde esiin vaikka muistikuva on vahva ettei siinä sen enempää informaatiota ollut kuin mitä tuolla edellä esitin. Se on toisaalta nähty ettei muistikuville kannata paljoa arvoa antaa.
 
Jossain Tykkimies-kirjassa oli aikanaan sivulausemaininta "152 H 55:n kanuunamodifikaatiosta". Oletko tällaisesta kuullut? Kyseessä oli varmaankin tutkimukseen tai kokeilutoimintaan liittyvä artikkeli ja siten alustava kaavailu?

Jugoslaviassa kehitettiin D-20:een perustuva M84 Nora, joten ehkä sen innostamana Suomessa on käynyt mielessä tehdä jotain vastaavaa.


nora1.jpg


nora2.jpg


nora3.jpg

 
Jugoslaviassa kehitettiin D-20:een perustuva M84 Nora, joten ehkä sen innostamana Suomessa on käynyt mielessä tehdä jotain vastaavaa.


nora1.jpg


nora2.jpg


nora3.jpg

Tähän liittyy oleellisesti myös se milloin haupitsiksi tyypitetystä kanuunahaupitsista olisi tullut kanuunaksi tyypitettävä kanuunahaupitsi? Miten tykkiä olisi pitänyt muuttaa?
 
@Old Boy

Kaivelin Tykkimies-kirjoista Tykistökoulun osuuksia ja vuoden 1996 kirjassa on sivulla 200 tällainen maininta:

Esimerkkeinä kenttäkokeista on eri tykkimalleille tehtyjen modifikaatioiden testaaminen, kuten 152 H 55:n kanuunamuutoksen ja tykki- sekä lavettinostureiden kokeilut erilaisissa olosuhteissa.

Muistikuva oli vähän sinne päin eikä tuosta muutenkaan paljoa kostu. Jotain on kokeiltu ja ilmeisesti ainakin kokonaisuutena arvioiden huonoksi todettu.
 
@Old Boy

Kaivelin Tykkimies-kirjoista Tykistökoulun osuuksia ja vuoden 1996 kirjassa on sivulla 200 tällainen maininta:

Esimerkkeinä kenttäkokeista on eri tykkimalleille tehtyjen modifikaatioiden testaaminen, kuten 152 H 55:n kanuunamuutoksen ja tykki- sekä lavettinostureiden kokeilut erilaisissa olosuhteissa.

Muistikuva oli vähän sinne päin eikä tuosta muutenkaan paljoa kostu. Jotain on kokeiltu ja ilmeisesti ainakin kokonaisuutena arvioiden huonoksi todettu.
Voisiko tuo kanuunamuutos kuitenkin yksinkertaisesti viitata johonkin aseeseen tehtyyn muutokseen, jonka yhteydessä on vain käytetty sanaa kanuuna ilman että se tarkoittaa mitään erityistä? Erikoinen sanavalinta kyllä, kun kyseessä kuitenkin on haupitsi.

Kun määritelmät ovat sinulle tuttuja, niin hiffaat varmaan mikä olisi ollut helpoin tapa tehdä 152 H 55:stä 152 K 55? Siihen olisi riittänyt yläkoron rajoittaminen sopivalla pultilla, tai muulla tapilla niin, ettei yli 45 asteen kulmilla olisi voinut enää ampua. Näin aseesta olisi tullut määritelmällisestikin kanuuna. Kanuuna ei siis välttämättä ole enemmän, kuin haupitsi, vaan se voi olla myös vähemmän. Kokonaisuutta sekoittamassa on myös 155 K 83, jonka pitäisi normaalilla nimeämislogiikalla olla haupitsi silloin, kun se on prikaatitykistön kalustona.
 
Kaivelin Tykkimies-kirjoista Tykistökoulun osuuksia ja vuoden 1996 kirjassa on sivulla 200 tällainen maininta:
Esimerkkeinä kenttäkokeista on eri tykkimalleille tehtyjen modifikaatioiden testaaminen, kuten 152 H 55:n kanuunamuutoksen ja tykki- sekä lavettinostureiden kokeilut erilaisissa olosuhteissa.
Muistikuva oli vähän sinne päin eikä tuosta muutenkaan paljoa kostu. Jotain on kokeiltu ja ilmeisesti ainakin kokonaisuutena arvioiden huonoksi todettu.
Kun määritelmät ovat sinulle tuttuja, niin hiffaat varmaan mikä olisi ollut helpoin tapa tehdä 152 H 55:stä 152 K 55? Siihen olisi riittänyt yläkoron rajoittaminen sopivalla pultilla, tai muulla tapilla niin, ettei yli 45 asteen kulmilla olisi voinut enää ampua. Näin aseesta olisi tullut määritelmällisestikin kanuuna.
Nyt kun tekstin alkuperä selvisi, niin voi koettaa tarkentaa mistä oli kysymys. Tykistökoulun historiassakin v:lta 2018 on tämä teksti, tosin sen lähde on sama. Tykkimies 1996-kirja ilmestyi 6.3. 1996, jolloin kirjoitukset piti olla tehtynä marraskuussa. Siten se koskee kokeiluja vuosina 1994-5. Siiinä vaiheessa oli 155 H55 vasta tulossa joukkojen käyttöön. Kokeiltavaa oli vielä paljon, koska Suomessa tehtiin joukko muutoksia. Näitä olivat tykki- ja lavettinosturien vaihto, jarrujärjestelmän muuttaminen suom. liikennevaatimuksen mukaisiksi (mm. 2-piirijärjestelmä) ja kannuslevyjen muutos. Hyvin paljon dokumentaatiota puuttui, joten meillä tehtiin hidastin- ja palauttimen toiminnan testauksia manuaalin laatimista varten. Suora-ammuntatestit vaadittiin myös, koska siitäkään ei ollu ohjeita. Alla (huono) kuva niistä Lohtajalla v. 1994.

Tykistökoulun tutkimus- ja kokeiluosasto oli enemmän jo fyysisesti olemassa olevien projektien kokeilija. Se perustettiin, kun joukko-osastot kokivat heille käsketyt kokeilutehtävät raskaiksi. Kun jugojen pitkäputkinen versio oli jo olemassa, on mahdollisesti tehty paperille joku ajatusharjoitelma. Silloin tuleva 155 K98 oli vasta kokeilutykki 155 K95 ja PV neuvotteli Vammaksen lisäksi myös Giatin kanssa yhteistyöstä tykkihankinnoissa.

Jäsen @Kyylä n arvaus ei mennyt kohdalleen, sillä valmistaja oli jo rajoittanut tämän tykin koron 45 asteeseen. Korjataan samalla väärä tieto ekasta H55-postauksesta: Sotavarustehyväksyntä tuli sittenkin jo 1995

155 H55 Lohtaja 1994.PNG
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun tekstin alkuperä selvisi, niin voi koettaa tarkentaa mistä oli kysymys. Tykistökoulun historiassakin v:lta 2018 on tämä teksti, tosin sen lähde on sama. Tykkimies 1996-kirja ilmestyi 6.3. 1996, jolloin kirjoitukset piti olla tehtynä marraskuussa. Siten se koskee kokeiluja vuosina 1994-5. Siiinä vaiheessa oli 155 H55 vasta tulossa joukkojen käyttöön. Kokeiltavaa oli vielä paljon, koska Suomessa tehtiin joukko muutoksia. Näitä olivat tykki- ja lavettinosturien vaihto, jarrujärjestelmän muuttaminen suom. liikennevaatimuksen mukaisiksi (mm. 2-piirijärjestelmä) ja kannuslevyjen muutos. Hyvin paljon
dokumentaatiota puuttui, joten meillä tehtiin hidastin- ja palauttimen toiminnan testauksia manuaalin laatimista varten. Suora-ammuntatestit vaadittiin myös, koska siitäkään ei ollu ohjeita. Alla (huono) kuva niistä Lohtajalla v. 1994.

Tykistökoulun tutkimus- ja kokeiluosasto oli enemmän jo fyysisesti olemassa olevien projektien kokeilija. Se perustettiin, kun joukko-osastot kokivat heille käsketyt kokeilutehtävät raskaiksi. Kun jugojen pitkäputkinen versio oli jo olemassa, on mahdollisesti tehty paperille joku ajatusharjoitelma. Silloin tuleva 155 K98 oli vasta kokeilutykki 155 K95 ja PV neuvotteli Vammaksen lisäksi myös Giatin kanssa yhteistyöstä tykkihankinnoissa.

Jäsen @Kyylä n arvaus ei mennyt kohdalleen, sillä valmistaja oli jo rajoittanut tämän tykin koron 45 asteeseen. Korjataan samalla väärä tieto ekasta H55-postauksesta: Sotavarustehyväksyntä tuli sittenkin jo 1995

Katso liite: 63100
:salut:

Kiitokset. 26 vuoden epätietoisuuden jälkeen saan taas yöni nukuttua.
 
Back
Top