Ahvenanmaan puolustus

Ai että kun tuo Ahvenanmaan demilitarisointi poistuisi joskus, tuo olisi niin hyvä paikka eteentyönnetylle tukikohdalle merenkulun suojaamiseksi Ruotsiin. Tietysti näin voidaankin toimia sota-aikana, jos tuonne vain keritään ensin...

Muutoinkin olen sitä mieltä, että yhtään neliömetriä Suomen pinta-alaa ei tule vapaaehtoisesti luovuttaa kenellekään. Menetimme sota-aikana jo ihan tarpeeksi alueita. Sitä paitsi uskon Ahvenanmaasta olevan Suomelle pitkällä tähtäimellä enemmän hyötyä kuin haittaa. Vonka jo mainitsi tuon kauppalaivaston, mitenköhän kävisi esimerkiksi Ruotsin-laivojen tax-free -bisnekselle, jos Ahvenanmaa menetettäisiin, puhumattakaan epäsuorista matkailun tuomista hyödyistä, jotka kohdistuvat osittain myös Suomeen. Suomi on kaksikielinen maa, ja minä olen siitä ylpeä toisin kuin monet muut, vaikka mitään ruotsinkielistä taustaa itselläni ei olekaan.

On myös paljon kivempaa mennä lomailemaan Ahvenanmaalle, kun se on osa Suomea, helpottaa kuitenkin monia asioita. Mitä muuten tehtäisiin saarten suomenkieliselle väestölle, jos maakunta liittyisi Ruotsiin tai itsenäistyisi? Heitä on kuitenkin 5 % väestöstä eli noin 1 433 henkeä?

Tuki mitä maksamme Ahvenanmaalle on lähes mitätön verrattuna moniin muihin valtion menoihin. Sitä paitsi mieluummin jaan sitä rahaa Ahvenanmaalle, kuin esimerkiksi kehitysapurahana mitä epämääräisempiin hankkeisiin, joista ei ole mitään tietoa kenen taskuun rahat lopulta päätyvät...
 
Tarkennetaan nyt tuota aiempaa, ehkä epämääräistä kommenttiani: ei ole syytä mennä valtion rajoja nyt muuttelemaan. Ahvenanmaa on Suomeen kuuluva itsehallintoalue ja sillä selvä.

Sen sijaan vajaat sata vuotta sitten olisi voinut päättää toisin, koska saarten väestö ei halunnut Suomeen kuulua eikä Suomi saaria tarvinnut.

Oli kyllä ymmärrettävää, ettei Kansainliitto halunnut mennä jakamaan Venäjän imperiumin alueita naapurimaille, koska siinä olisi kylvetty uuden konfliktin siemenet. On eri asia että Suomi itsenäistyy, kuin että Venäjällä vallan vaihtuessa ikivanha vihollinen Ruotsi ottaa menettämiään alueita takaisin itselleen.
 
Back
Top