Aktiivireservin erikoisukkelit

Kyllä tähänkin maahan muutama ukrainalaistyyppinen vapaaehtoispataljoona mahtuu. Sekin on ihan hyvä vaihtoehto niille, joille ei vankasta motivaatiosta huolimatta ole sijaa kenttäarmeijassa tai erikseen perustettavissa joukoissa. Mikäpä olisikaan kriisitilanteessa sen hienompaa kansalaistoimintaa kuin pick-up autoilla, kevyillä jv-aseilla ja sekalaisella surplus-vaatetuksella varustettujen pataljoonien Väinämöinen, Lemminkäinen ja Kollaa väsymätön sitkeä sankaritaistelu maahantunkeutuvaa idän vuosisataista vainolaista vastaan. Ennen vanhaan oli kunniakasta suorittaa verinen ja itsetuhoinen pistinrynnäkkö konekivääreitä vastaan. Nykyaikana on kunniakasta ajaa pick-up autoilla kohtaamistaisteluun panssarikärkeä vastaan.
Voisin kuvitella, että maanpuolustustahto on nro 1. Jos sitä ei ole, kaikki muu on turhaa. Ihan sama mitä varustusta tai koulutusta maalla on. Jotenkin Laamanatorin pointti jäi epäselväksi. Tai tulihan se selväksi: Kansalaistoiminta on hanurista. Miksi näin jyrkkä mielipide?
 
Ajatelkaa jos SPR'ää ei olisi keksitty ja joku perus jamppa kirjoittaisi nettiin että olisi hienoa jos olisi olemassa järjestö joka kouluttaisi kansalaisia eritasoisilla kursseilla pelastustoimintaa. Jamppa saisi niskaansa kaamean vyörytyksen lääkäreiltä tyyliin "mä en todellakaan halua teho-osastolle amatöörejä", "Jamppa pysy pois lääkäriamblulanssista, susta on siellä vaan haittaa", "ei missään tapauksessa pelastusopetus kansalaisille! Soita112 ja anna ammattilaisten hoitaa tilanne!", "Jamppa, susta ei ole mitään hyötyä kun mä teen sydämen ohitusleikkausta".
 
No kyllähän tätäkin asennetta näkee terveydenhoito- ja pelastuspuolella. Kokeilkaapa joskus mainita kiristysside samaisille ihmisille, siellä alkaa välittömästi hyperventilointi kuolioista ja siitä miten maallikko saa yrittää korkeintaan laastarin laittamista.
 
Voisin kuvitella, että maanpuolustustahto on nro 1. Jos sitä ei ole, kaikki muu on turhaa. Ihan sama mitä varustusta tai koulutusta maalla on. Jotenkin Laamanatorin pointti jäi epäselväksi. Tai tulihan se selväksi: Kansalaistoiminta on hanurista. Miksi näin jyrkkä mielipide?

Älä toki ymmärrä väärin. En missään tapauksessa ole sitä mieltä, että kansalaistoiminta tai yllä kuvailemani ukrainalaistyyppisten ve-pataljoonien muodostaminen olisivat huonoja asia. Yhdistettynä vahvaan tahtotilaan ne ovat päinvastoin erittäin hyviä asioita ja esimerkillistä toimintaa, jotka lopulta ratkaisevat Suomen kohtalon myös seuraavassa koitoksessa. Sen sijaan passivoituminen ja luovuttaminen ovat paheksuttavia seikkoja, koska niillä voi sotilastaitojen voimainkoitoksessa saavuttaa vain hopeamitalin tai jumbopalkinnon.

Esimerkkinä käyttämäni ukrainalaistyyppiset ve-pataljoonat eivät tietenkään joukkotyyppinsä, varustuksensa ja koulutuksensa puolesta sovellu kärjistettynä esimerkkinä käyttämääni kohtaamistaisteluun panssarikärkeä vastaan. Sitä on jo Ilovaiskin taistelussa kokeiltu ja tulos ei yllättänyt. Sen sijaan tällaiset kevyen jalkaväen joukot ovat kyllä käyttökelpoisia moneen muuhun tehtävään ja ovat ehdottomasti parempi vaihtoehto kuin ei mitään joukkoa ollenkaan. Riittävästi harjoittelemalla ja kokemuksen myötä joukon toimintakyvyn saa kasvamaan. Se ei ole mikään ylitsepääsemätön ongelma eikä muodostu kynnyskysymykseksi.
 
Motivoitunut siviiliporukka voisi esim ottaa ne kuuluisat kotirynkkynsä ja leiriytyä lentokentän vieressä olevaan Venäläiskiinteistöön. Motivoituneet siviilit voisivat myös laittaa leirin pystyyn VR'n muutajan tai GSM-tukiaseman luokse. Olisi se edes pieni riesa Venäläisten erikoisjoukoille koska he eivät voisi paljastumatta käyttää ko. kohteita. Mun ihannemallissa motivoituneet kansalaiset olisi jo etukäteen koulutettu kohteen erityisominaisuuksiin ja heille olisi osoitettu kohteet jotka miehittävät. Onhan se ihan hullua että jos mun asunnon lähellä on se VR'n muutaja tai Venäläiskiinteistö ja mulla on aseet kotona niin, mä en tee yhtään mitään vain koska olen siviili. Hullumaksi tilanne menee jos minä ja mun kaveriporukka satutaan olemaan niitä sijoittamattomia reserviläisiä, kaikilla on taito, välineet ja motivaatio ottaa haltuunsa taktinen kohde niin, me ei tehdä yhtään mitään! Kukaan ei ole mulle selittänyt miksi täysjärkiset siviilit eivät voisi tällaisia asioita tehdä ja miksi sotilaat ja poliitikot ihan avoimesti vastustavat kansalaisten aktiivisuutta ja omatoimisuutta. Miksi rauhan aikana onnettumuuspaikalta poistuminen voi olla jopa rikos mutta sotatilanteessa jossa avuntarve on valtava, auttaminen onkin syvästi ylenkatsottua. Onkohan tässäkin takana sata vuotta vanha Suojeluskunta trauma!
 
Onhan se ihan hullua että mulla on aseet kotona niin mä en tee yhtään mitään ..... Kukaan ei ole mulle selittänyt miksi täysjärkiset siviilit eivät voisi tällaisia asioita tehdä ja miksi poliitikot ihan avoimesti vastustavat kansalaisten aktiivisuutta ja omatoimisuutta.

Tämä on kans mulle jäänyt elämän aikana epäselväksi. Syytän myös poliitikkoja ja virkamiehiä siitä että satojen tuhansien ukkojen maanpuolustusaktiivisuutta jarrutetaan tahallisesti. Toivotaan että asialle tulee muutosta. Muuten viittaan tästä aikasemmin kirjoittamaani.
 
Älä toki ymmärrä väärin. En missään tapauksessa ole sitä mieltä, että kansalaistoiminta tai yllä kuvailemani ukrainalaistyyppisten ve-pataljoonien muodostaminen olisivat huonoja asia. Yhdistettynä vahvaan tahtotilaan ne ovat päinvastoin erittäin hyviä asioita ja esimerkillistä toimintaa, jotka lopulta ratkaisevat Suomen kohtalon myös seuraavassa koitoksessa. Sen sijaan passivoituminen ja luovuttaminen ovat paheksuttavia seikkoja, koska niillä voi sotilastaitojen voimainkoitoksessa saavuttaa vain hopeamitalin tai jumbopalkinnon.

Esimerkkinä käyttämäni ukrainalaistyyppiset ve-pataljoonat eivät tietenkään joukkotyyppinsä, varustuksensa ja koulutuksensa puolesta sovellu kärjistettynä esimerkkinä käyttämääni kohtaamistaisteluun panssarikärkeä vastaan. Sitä on jo Ilovaiskin taistelussa kokeiltu ja tulos ei yllättänyt. Sen sijaan tällaiset kevyen jalkaväen joukot ovat kyllä käyttökelpoisia moneen muuhun tehtävään ja ovat ehdottomasti parempi vaihtoehto kuin ei mitään joukkoa ollenkaan. Riittävästi harjoittelemalla ja kokemuksen myötä joukon toimintakyvyn saa kasvamaan. Se ei ole mikään ylitsepääsemätön ongelma eikä muodostu kynnyskysymykseksi.

Viisas kirjoitus. Ylitsepääsemättömiä ongelmia ei ole, on vain liian monta säätäjää.
 
Tämä on kans mulle jäänyt elämän aikana epäselväksi. Syytän myös poliitikkoja ja virkamiehiä siitä että satojen tuhansien ukkojen maanpuolustusaktiivisuutta jarrutetaan tahallisesti. Toivotaan että asialle tulee muutosta. Muuten viittaan tästä aikasemmin kirjoittamaani.
Puhu nyt vaikka sadoista tai tuhansista, mutta älä sadoista tuhansista... Jos sadat tuhannet ukot oikeasti olisivat maanpuolustusAKTIIVISIA, niin maakuntakomppaniat olisivat aikaa sitten kasvaneet pataljooniksi ja MPK-toimintakin pyörisi ihan toisessa mallissa kuin nykyään. Se, että joku kokee olevansa maanpuolustustahtoinen, ei tee kenestäkään maanpuolustusaktiivista. Aktiivinen on se joka TEKEE jotain.
 
Puhu nyt vaikka sadoista tai tuhansista, mutta älä sadoista tuhansista... Jos sadat tuhannet ukot oikeasti olisivat maanpuolustusAKTIIVISIA, niin maakuntakomppaniat olisivat aikaa sitten kasvaneet pataljooniksi ja MPK-toimintakin pyörisi ihan toisessa mallissa kuin nykyään. Se, että joku kokee olevansa maanpuolustustahtoinen, ei tee kenestäkään maanpuolustusaktiivista. Aktiivinen on se joka TEKEE jotain.

Itse en epäile Suomalaisten tahtoa maanpuolustusaktiivisuuteen vaan sitä että sen kanavointiin ei juuri ole vaihtoehtoja. Lisäksi on yleinen ilmapiiri joka ei todellakaan innosta maanpuolustusharrastuksen pariin.
 
Puhu nyt vaikka sadoista tai tuhansista, mutta älä sadoista tuhansista....

Viittaan aikaisempiin kirjoituksiini ja tarkoitan perkaamatonta potentiaalia joka on satoja tuhansia. Siitä joukosta mahdollisten kiinnostuneiden määrä on selvittämättä.
Kaikkihan me tiedämme että varsinaisia resrviläisliittolaisia jäseniä on noin 36.000 joista kolmannes ilmoittaa olevansa jäseniä vain saadakseen lisätietoa armeijasta.
 
Puhu nyt vaikka sadoista tai tuhansista, mutta älä sadoista tuhansista... Jos sadat tuhannet ukot oikeasti olisivat maanpuolustusAKTIIVISIA, niin maakuntakomppaniat olisivat aikaa sitten kasvaneet pataljooniksi ja MPK-toimintakin pyörisi ihan toisessa mallissa kuin nykyään. Se, että joku kokee olevansa maanpuolustustahtoinen, ei tee kenestäkään maanpuolustusaktiivista. Aktiivinen on se joka TEKEE jotain.

Nyt joudun kyllä puolustamaan Rauhankyyhkyä. Oli puhetta satojen tuhansien ukkojen maanpuolustusAKTIIVISUUDESTA eikä sadoista tuhansista maanpuolustusAKTIIVEISTA. Meillähän on ilman sodan ajan sijoitustakin satoja tuhansia ukkoja jotka ovat saaneet sotilaskoulutuksen ja ovat iältään 18-60 vuotiaita. Heidän maanpuolustusAKTIIVISUUTTAAN on typerää rajoittaa. Juuri monimuotoisella AKTIIVISUUDEN rajoittamisella vaikutetaan siihen, ettei heistä tule AKTIIVEJA.

Edit: Rauhankyyhky oli näköjään jo itsekin huomauttanut Viktori Kallen virheellisestä tulkinnasta edelliseen viestiin.
 
Back
Top