Anna meille Puola, anna meille Suomi, anna meille tähtitaivas

Tuollainen propaganda-ase on arvaamattoman voimakas. Kun ei ole uskoa, ei ole kykyäkään. Valitettavasti tällainen "ne jyrää meitin" -ennakkoasenne on erittäin yleinen nykynuortenkin keskuudessa, ja viimeksi törmäsin siihen vähän aikaa sitten vapaaehtoisen maanpuolustuksen aktiivin suusta kuultuna (!). Pitäisiköhän varusmiespalveluksen aikana antaa jonkilainen tietopläjäys esimerkiksi siitä, miten suuren voiman vastustaja joutuisi kokoamaan todennäköisesti mieliäkseen peitota koko mobilisoidut puolustusvoimamme ja miten todennäköistä semmoisen voiman kerääminen on?

Kyllä - ja tuohon kun lisää mielikuvat vastustajasta jotka on luotu WWII:n Puna-armeijan ja WWII:n jälkeisen ajan Puna-armeijan perusteella tajuamatta lainkaan että se Puna-armeija on historiaa...ollut jo vuosikymmeniä, niin siitähän se soppa syntyy.
 
Suomi on osa Eurooppa ja länttä vaikka emme olisi mukana liittovaltio talkoissa, muun väittäminen kuullostaa juurikin taistolaiselta.

Joo, niinhän siinä Molotovin ja von Ribbentropin sopimuksessakin todettiin. Samoin YYA-ajan Suomi oli jotakin muuta kuin kiinteästi osa länttä.
 
Niinpä. Jotkut kuvittelevat, että asioissa pystyy ottamaan ne rusinat pullasta ja elelemään impivaarassa. Siihen ei ole pystynyt edes Sveitsi aina, vaikka onkin taloudellisesti vahva ja kukaan sinne ei oikeen ole halunnut hyökätä.
 
Pitäisiköhän varusmiespalveluksen aikana antaa jonkilainen tietopläjäys esimerkiksi siitä, miten suuren voiman vastustaja joutuisi kokoamaan todennäköisesti mieliäkseen peitota koko mobilisoidut puolustusvoimamme ja miten todennäköistä semmoisen voiman kerääminen on?

Ehdottomasti. Jotta emme osoittelisi sormella yhtä maata ainoaksi potentiaaliseksi viholliseksi, niin voisihan siinä käydä läpi naapurimaat...tietäisi myös tärkeän yhteistyökumppani svedulan vahvuuden...
 
Ei se minua ainakaan ärsyttänyt. Se oli mielenkiintoista, nyt vain koettaisit suunnata viestejäsi juuri tuota suuntaa kohtaan. Jos niillä ei ole muita tiedonlähteitä, kuin venäläinen media, niin ei niiden mielipiteet muutu! Mutta sinulla voisi olla mahdollisuus vaikuttaa asiaan, meillä muilla ei ole, koska meillä ei ole kontaktia siihen suuntaan tai kielitaitoa.

Ymmärrätkö?
Mitä sinä itse ymmärsit Putinin Venäjältä sanotaanko vuonna 2008?
Itse puolestaan yritän vaikuttaa koko ajan aina kun siihen tulee sekin mahdollisuus, muistutan vatnikeille ja kaikille mitä se on tämä russki-mir siellä paikan päällä. Myös jokainen kerta altistan itseäni huutoille ja negativisuudelle, koska propagandalla myrkytetyillä vatnikeilla on usein valikoiva ja erittäin lyhytkin muisti. Tuo kuvaamani tapaus on melkein klassinen, Venäjä "kutsutaan" tänne, pro-kremlilasia poliitikoita ja (ja juuri siksi korruptoituneita) kehutaan ja pyritään äänestämään, mutta aina kun muistuttaa heille tosiasioita, miten valtava ero heidän elämän tasolla ja venäläisten, niin saa vihat niskalle. Ne ovat jopa keksineet että kaikki tämä on Venäjän ansiosta, kysymykseen "no miksi sitten siellä heidän oma kansaa mietti ostaako lääkkeet vai ruoan, näin ihanassa paikassa, missää vuokraan menee koko eläke?

Sitä vain en koskaan ymmärtänyt, miksi kun kirjoitan näistä samoista asioista netissa, saan myös vihat suomalaislta niskaan: miksi se tänne kirjoittelet näitä. No vaikkapa juuri siksi, että samat vatnikit asuvat juuri täällä,kenties seinänaapurina ja kutsuvat sitä venäläistä "ihanuutta"! No vaikkapa siksi, jotta sinäkin osasit sanoa tilaisuuden tulleen muuttama faktaa ja lukua russkimiria kaipaavalle.

Sama asia oli muutama vuotta sitten kun yritin puhua Putinin fasismin nousemisesta Venäjällä, minulla vieläkin post traumattiset tuntemukset, kun muistan mitä vihaa ja solvausta sain silloin suomalaisilta nettikirjoittajilta. Mitähän nyt mahtavat ajatella, vieläkö raapivat päitä, onko siellä fasismia vai ei? Itse kuulun niihin jotka näkevät asioita ja ilmioita herkkästi ja valitettavasti kuulun vähemmistöön, eikä se ole helppoa.

Ymmärränkö asioita, kysyt. Ymmärrän. Joskus tuntuu että pääsisin helpommalla, jos en ymmärtäisi.
 
Joo, niinhän siinä Molotovin ja von Ribbentropin sopimuksessakin todettiin. Samoin YYA-ajan Suomi oli jotakin muuta kuin kiinteästi osa länttä.

Itse pidän katalana liittovaltion markkinoimista turvallisuudella pelottelulla, NATO on ratkaisu niihin pelkoihin.
Silloinkin perusta on sama kuin nyt, oma uskottava puolustus ja kahdenväliset suhteet Yhdysvaltain kanssa.
 
Itse pidän katalana liittovaltion markkinoimista turvallisuudella pelottelulla, NATO on ratkaisu niihin pelkoihin.
Silloinkin perusta on sama kuin nyt, oma uskottava puolustus ja kahdenväliset suhteet Yhdysvaltain kanssa.
Eli kannatat Norjan mallia?
 
Ehdottomasti. Jotta emme osoittelisi sormella yhtä maata ainoaksi potentiaaliseksi viholliseksi, niin voisihan siinä käydä läpi naapurimaat...tietäisi myös tärkeän yhteistyökumppani svedulan vahvuuden...

Riittää kun toteaa mitä vähintään pitää koota jotta voi tänne hyökätä ja sitten todeta paljonko rajan takana on potentiaalia.
 
Itse pidän katalana liittovaltion markkinoimista turvallisuudella pelottelulla, NATO on ratkaisu niihin pelkoihin.

Natolla minäkin asian ratkaisisin, mutta kun se ei Suomen kansalle eikä poliitikoille tunnu sopivan, niin tarraudutaan sitten muutoin länteen.

YYA:tä on jo kokeiltu, eikä siihen todellakaan ole syytä palata.

Turvallisuuspolitiikkaa EY-jäsenyyskin oli mitä suuremmissa määrin. NATO ja ETA olisivat olleet kelpo ratkaisu, mutta kun ei.
 
Natolla minäkin asian ratkaisisin, mutta kun se ei Suomen kansalle eikä poliitikoille tunnu sopivan, niin tarraudutaan sitten muutoin länteen.

YYA:tä on jo kokeiltu, eikä siihen todellakaan ole syytä palata.

Turvallisuuspolitiikkaa EY-jäsenyyskin oli mitä suuremmissa määrin. NATO ja ETA olisivat olleet kelpo ratkaisu, mutta kun ei.

NATO ei tarvitse kansanäänestystä jos paljon merkittävämpi päätös eli euro ajettiin moraalittomasti läpi.
On se kumma että liittovaltiota voi rakentaa salaa kansalta mutta liittoutuminen ei onnistu.
 
Todellakin ellei EU pura liittovaltion piirteitään, seuraisin Britanniaa ulos, he ovat meidän toinen luonteva partneri.
Ei ole oikeastaan tämän topic'in aiheita mutta ihmettelen mikä EU:ssa on vikana kun se noin paljon närästää?
Itse ole asunut ja tehnyt töitä monissa jäsenmaissa eikä niistä ole mielestäni mitään pahaa sanottavaa, suurimmassa osassa kansalaisvapaudet ovat paljon parempia muin meillä..Oikein toivoisin että syntyisi vahva liittovaltio jossa isot asiat linjattaisiin yhdessä ja pikkuasioista päätettäisiin kukin omissaan. Se on 100%:in varmaa ettei Suomi olisi ainakaan häviäjänä tällaisessa yhteisössä. Eihän ne murjaanit tänne pohjan perille ryntäile jollei heitä ruokita ja holhota nykyiseen tapaan. Veikkaan että muuttaisivat aika äkkiä etelän lämpöön, palmujen alle..ja ehkä lähtevät nykyisellään kun tukipolitiikka väkisinkin meillä tiukkenee,

Ja, noista engelsmanneista olen hieman eri mieltä..heitä en pidä erityisen luotettavina kumppaneina mutta menevät toki siellä jonon jatkona.
 
Ei ole oikeastaan tämän topic'in aiheita mutta ihmettelen mikä EU:ssa on vikana kun se noin paljon närästää?
Itse ole asunut ja tehnyt töitä monissa jäsenmaissa eikä niistä ole mielestäni mitään pahaa sanottavaa, suurimmassa osassa kansalaisvapaudet ovat paljon parempia muin meillä..Oikein toivoisin että syntyisi vahva liittovaltio jossa isot asiat linjattaisiin yhdessä ja pikkuasioista päätettäisiin kukin omissaan. Se on 100%:in varmaa ettei Suomi olisi ainakaan häviäjänä tällaisessa yhteisössä. Eihän ne murjaanit tänne pohjan perille ryntäile jollei heitä ruokita ja holhota nykyiseen tapaan. Veikkaan että muuttaisivat aika äkkiä etelän lämpöön, palmujen alle..ja ehkä lähtevät nykyisellään kun tukipolitiikka väkisinkin meillä tiukkenee,

Ja, noista engelsmanneista olen hieman eri mieltä..heitä en pidä erityisen luotettavina kumppaneina mutta menevät toki siellä jonon jatkona.

Kansallisvaltion kannattajana kannatan järkevän tasoista hyvinvointivaltiota, sitä yhteisöllisyytä että omista pidetään huoli ja annetaan mahdollisuus kaikille lapsille edetä elämässä.

Tämä ei ole mahdollista liittovaltiossa, juurikin koska se on avoin kaikille, se on jo nyt.
 
Oikein toivoisin että syntyisi vahva liittovaltio jossa isot asiat linjattaisiin yhdessä ja pikkuasioista päätettäisiin kukin omissaan. Se on 100%:in varmaa ettei Suomi olisi ainakaan häviäjänä tällaisessa yhteisössä.

Valitettavasti antaisin "hieman" eri prosentit tuolle häviäjänä olemiselle. Vaikken EU-eroa kannatakaan.
 
Kansallisvaltion kannattajana kannatan järkevän tasoista hyvinvointivaltiota, sitä yhteisöllisyytä että omista pidetään huoli ja annetaan mahdollisuus kaikille lapsille edetä elämässä.

Tämä ei ole mahdollista liittovaltiossa, juurikin koska se on avoin kaikille, se on jo nyt.

Tuohan on koko EU:n ajatus, vapaine liikkumisineen. Se, että EU:ssa on sisällä porukkaa, joka sinne ei vättämättä kuulu, ei sinänsä vesitä ideaa. Eikä EU mikään liittovaltio ole tai sellainen siitä tule.

Se, että Suomi ei osaa ollenkaan hoitaa asioitaan EU:ssa on sitten taas toinen juttu.
 
NATO ei tarvitse kansanäänestystä jos paljon merkittävämpi päätös eli euro ajettiin moraalittomasti läpi.
On se kumma että liittovaltiota voi rakentaa salaa kansalta mutta liittoutuminen ei onnistu.

Siinä mitään kummaa ole, kun muistaa sen aivopesun, jossa kekkoslovakiassa elettiin vuosikymmeniä. Eikä siinä kerrottu "totuuksia" yhteisvaluutasta tai liittovaltiosta, vaan USA:n imperialisteista ja sen kätyri NATO:sta. Aivopesu upposi myös porvareiden joukkoon.
 
Siinä mitään kummaa ole, kun muistaa sen aivopesun, jossa kekkoslovakiassa elettiin vuosikymmeniä. Eikä siinä kerrottu "totuuksia" yhteisvaluutasta tai liittovaltiosta, vaan USA:n imperialisteista ja sen kätyri NATO:sta. Aivopesu upposi myös porvareiden joukkoon.

Edit: Tai no joo, kyllähän meillä marssittiin EEC:tä vastaan, mutta älysivät muuttaa sen EY:ksi ennen tsuhnien kansanäänestystä, niin ei älytty sen olevan sama asia. NATO on pysynyt NATO:na.
 
Tuohan on koko EU:n ajatus, vapaine liikkumisineen. Se, että EU:ssa on sisällä porukkaa, joka sinne ei vättämättä kuulu, ei sinänsä vesitä ideaa. Eikä EU mikään liittovaltio ole tai sellainen siitä tule.

Se, että Suomi ei osaa ollenkaan hoitaa asioitaan EU:ssa on sitten taas toinen juttu.

Suomi ei voi mitään suurimmalle osalle direktiivejä, vaikka olisivat kuinka epäedullisia meille.
Hyvinvointivaltion alasajo ja luokkayhteiskunta tarjoaakin mukavaa ruutia tulevaisuudelle.
Itse hyödyn taloudellisesti jos tulonsiirrot vedetään minimiin, koen sen olevan hyvin itsekäs ja lyhytnäköinen agenda.
Pidän Suomesta sellaisena kun se suurelta osin vieläkin on, meillä on varaa hyvin samanlaiseen kun kaikesta paskasta irtisanoudutaan ja korjataan rakenteet.
 
Suomi ei voi mitään suurimmalle osalle direktiivejä, vaikka olisivat kuinka epäedullisia meille.
Hyvinvointivaltion alasajo ja luokkayhteiskunta tarjoaakin mukavaa ruutia tulevaisuudelle.
Itse hyödyn taloudellisesti jos tulonsiirrot vedetään minimiin, koen sen olevan hyvin itsekäs ja lyhytnäköinen agenda.
Pidän Suomesta sellaisena kun se suurelta osin vieläkin on, meillä on varaa hyvin samanlaiseen kun kaikesta paskasta irtisanoudutaan ja korjataan rakenteet.

Kyllä tasan voi. EU:ssa Suomea pienemmätkin valtiot voivat ja ovat voineet.

Se on ihan tasan impivaaralaisten vika jos ei osata sanoa ei. Ihan tasan suomalaista touhua, plus sitten virkamiehet tekevät siitä vielä mukavampaa. Ja kas kummaa, nekin ovat ihan suomalaisia.

Tulonsiirroissa kun on se huono puoli kanssa, että raha ei kasva puissa noin kuvainnollisesti. Se loppuu, kun toisten raha loppuu sitä tulonsiirtoa varten.
 
Mitä sinä itse ymmärsit Putinin Venäjältä sanotaanko vuonna 2008?

Kävin väittelyä siitä, että tarvitaanko meillä armeijaa ja varusmiespavelua. Silloin oli aika helppoa etenkin Georgian jälkeen, mutta muutoin minun piti sanoa, että "Venäjä ei ole uhka nyt, mutta entä 5 vuoden päästä? Tai 10 vuoden päästä?" Silloin tuli aina hiljaista tai mutkuiluja.
 
Back
Top