Asevarustelu on arvovalinta

Tvälups

Ylipäällikkö
Asevarustelu on arvovalinta
7.11.2013 10:57 Annika Lapintie

Käyttäjän esittely
Olen Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän puheenjohtaja ja turkulainen kansanedustaja. Koulutukseltani olen varatuomari. Tasa-arvo riippumatta ihmisten varallisuudesta ja henkilökohtaisista ominaisuuksista on toimivan yhteiskunnan perusedellytys. Minulle tärkeitä asioita ovat myös ympäristökysymykset, perusoikeudet, sananvapaus ja kansalaisliikkeet.

Olin äskettäin eduskunnan ulkoasiainvaliokunnan mukana vierailulla Yhdysvalloissa. Tutustuimme siellä muun muassa YK:n rauhanturvakeskukseen. Keskuksen seinällä oleva laskuri kuvasi maailman päivittäisiä sotilasmenoja. Keskellä päivää mittarilukema oli jo yli 3 miljardia dollaria – tämä siis ehkä puolikkaan päivän saldo!

Arvovalinnat ratkaisevat sen, millaisessa maailmassa elämme ja mihin varoja laitamme. Oli esimerkiksi hätkähdyttävää huomata, kuinka pienillä resursseilla YK-joukot toimivat valtioiden kansallisiin armeijoihin verrattuna. Rahoituksen niukkuus vaivaa tunnetusti myös kehitysyhteistyötä, humanitaarista apua ja ilmastonmuutoksen torjuntaa.

Suomessa äänekkäin rahan ruinaaja on armeija. Asemenojen kasvattamisen väitetään olevan välttämätöntä. Samaa mantraa asevarustelusta hokevat vuorollaan kenraalit ja poliittinen oikeisto. Kaikkein kiihkeimpiä asemenojen lisääjiä näyttävät olevan perussuomalaiset.

Ei millään voi ymmärtää Suomen lisääntyvää asevarustelua tilanteessa, jossa juuri asevarustelu on monien globaalien ongelmien keskeisiä syitä. Ennen kaikkea: mitä ihmeen uhkaa vastaan Suomi sitten oikein aseistautuu? Kylmä sotakin loppui yli kaksikymmentä vuotta sitten.

Olen vasemmiston edustaja eduskunnan asettamassa työryhmässä, jonka tehtävä on kartoittaa puolustuksen tulevaisuuden vaihtoehtoja. Puolustusmenot on mielestäni mitoitettava todellisten turvallisuustarpeiden mukaan, eikä vanhoja kylmän sodan haamuja peläten.

Turvallisuuttamme lisäisi asemenojen sijaan paljon tehokkaammin voimavarojen täsmäkohdentaminen köyhyyden, työttömyyden ja eriarvoisuuden sekä ympäristöongelmien torjuntaan. Näin asia on niin Suomessa, talouskriisin koettelemissa Etelä-Euroopan maissa kuin maailmanlaajuisestikin.
 
Suomihan se on oikea varustelumenojen kingi tässä maailmassa, parhaan esimerkin Annika nappasi kehiin. Kannatan köyhyyden, työttömyyden ja eriarvoisuuden kanssa painintaa, siihen on osoitettava myös fyrkkaa eikä vain puheita, olen samaa mieltä, että yhteiskunta muuttuu aika karuksi paikaksi, jos eri ryhmät repeävät kauas toisistaan. En ymmärrä tätä asettelua: maltilliseksi sanottavilla puolustusrahoilla toimiva valtakunnan turvallisuutta palveleva menoluokka asetetaan ikäänkuin "syyksi" sille, että noihin kannatettaviin asioihin ei löydy rahaa. Näinhän Annika tämän esittää. Entäs jos kyse onkin poliitikkojen puuttuvasta halusta enemmän kuin rahasta? Näin minä vahvasti epäilen. Varatuomari varmasti voisi halutessaan pamfletoida muutenkin kuin puhtaasti ideologisista kuopista käsin, mutta ei. Politiikan molemmilta laidoilta mätetään koko ajan tiukasti ideologioihin perustuvia ratkaisuja, sanon vaan sen, että ratkaisut eivät niistä korurasioista tahdo löytyä.
 
Minulle tärkeitä asioita ovat myös ympäristökysymykset, perusoikeudet, sananvapaus ja kansalaisliikkeet.

Sangen vahvasti vain ja ainoastaan yksipuolisesti. (esim ampumaharrastajat eivät naisen mielestä ole ko. oikeuksien ja vapauksien arvoisia).
 
No mutta PV:n täytyy lisätä hankintoja Patrialta ym. suomalaisilta toimijoilta protektionismin nimissä niin vasemmistolaisetkin on iloissaan, kun tuetaan suomalaista työllisyyttä yms.
 
Itsenäisyys on arvovalinta !!!
Kansallinen puolustuskin on arvovalinta...
Oma armeija tai miehitysarmeija on myös arvovalinta...
:cool:
ai niin.. :p puna-armeijahan on ystävämme ja pärjäämme siivellä, kun puoustajamme on nuinkin lähellä.

Kansalaisaktivismi KUNNIAAN !
 
Minulle tärkeitä asioita ovat myös ympäristökysymykset, perusoikeudet, sananvapaus ja kansalaisliikkeet.

Sangen vahvasti vain ja ainoastaan yksipuolisesti. (esim ampumaharrastajat eivät naisen mielestä ole ko. oikeuksien ja vapauksien arvoisia).

Maailmassa on kahdenlaisia ihmisiä: niitä jotka väittävät olevansa suvaitsevaisia ja niitä jotka eivät väitä.
 
Niin, Lapintien suvaitsevaisuus tuskin koskee meitä, jotka emme ymmärrä olla sama mieltä hänen kanssaan. Todennäköisesti se on kuitenkin meidän vikamme ja siksi on oikeutettua olla suvaitsematta meitä ja mielipiteitämme.
Toisaalta on onnekasta, että Lapintie tuo mielipiteensä esille noin avoimesti, on helppo todeta hänen puolueensa siihen joukkoon jota ei tarvitse äänestää.
 
En näe Lapintien puolustuspolitiikkaan liittyvässä toiminnassa mitään varsinaista vikaa. Hän toimii asiassa avoimin kortein. Hän edustaa puheissaan tiettyä näkökulmaa ja toimii sen mukaan myös eduskunnassa.

Puolustusvoimien rahoitukseen ja suunnittelun lyhytnäköisyyteen meidän pitää hakea syyllisiä muista puolueista. Niissä puheet ja teot eivät kohtaa. Yhtä sanotaan ja toista tehdään.
 
Suomen maantiede huomioiden armeijan budjetin tulisi olla 5% bruttokansantuotteesta, joka tarkoittaisi luokkaa Israel. Sillä voisi jo ylläpitää laadukkaampaa omaa teollisuutta. Siten todellinen kustannus kääntyisi ylösalaisin ja käytännössä sijoitus armeijaan työllistäisi, kaupallistaisi ja toisi osaamista, sekä raha jäisi kotimaahan kiertoo verotettavaksi. Mutta suomalaiset kukkahatut kieltäytyy myymästä indonesialle miehistönkuljetusajoneuvoja ja luonnonvarat lahjoitetaan ulkomaisille kaivosyhtiöille, koska ovat sitä mieltä että Suomella on rahaa. No ylimielisyys loppuu kyllä. Tosin olen sitä mieltä, että Suomen poliittiset johtajat ovat myyneet Suomen. Minusta on lapsellista kutsua armeijaa tai asevoimia puolustusvoimiksi. Ei puolustaa voi hyökkäämättä. Ihan sama kuin nyrkkeilijä vain väistelisi kehässä. Ei tuu lasta eikä paskaa. Suomen omalta aseteollisuudelta puuttuu oleellisia asioita ja ne tärkeimmät ovat ohjukset. Oikeasti ohjukset eivät olisi niin kalliita, kun ne tuotettaisiin itse. Nyt meritojuntaohjus voi maksaa jopa miljoonan kappale... comoon. Ei sen rakentaminen ja luontikustannusten peittäminen oikeasti ole kuin 10-20%. Kivahan se on Natolta ostella sikahintaan. Noi Hornetin risteilyohjukset maksoi yli 2 miljoonaa euroa kappale :) Vetää hiljaiseksi. Tuossa eräs siviili rakensi GPS:ää käyttävän risteilyohjukset ja se maksoi jonkun tonnin. Toki se ei lennä niin kauas ja ole niin iso, mutta eihän se oikeasti maksa niin paljon. Sitäpaitsi Suomen hienot ohjukset ei lennä ilman Naton maalinosoitusta kohteisiinsa. Lyödään Nokian superkartat ohjukseen, joka mittaa paikkansa itse ja lähettää tarvittaessa kuvasiirtoa. Vitut siinä mitään jenkkien satelliitteja tarvita. Päätetään kohde ja ammutaan. Paikanpäällä ohjus tarkentaa itse ja keskustelee muiden ohjusten kanssa. Jos tarvii oma satelliitti ammuttaa taivaalle, niin ammutetaan niitä minikokoisia. Ei maksa paljon. Sitäpaitsi tutkatkin voisi aivan hyvin sijoittaa kuumailmapalloihin, jotka kaapelissa kiinni 10km. Siihen sitten vitunmoiset akut ja laserase kiinni. Tippuu ohjukset 360 asteella. Samoin voidaan ohjata ohjukset maaleihin. Jos oikeasti tota puolusta haluttaisiin kehittää, niin olisihan siihen varaa niin että Venäjäkin voisi luottaa Suomen kykyyn pitää maansa astumattomana.
 
Suomen maantiede huomioiden armeijan budjetin tulisi olla 5% bruttokansantuotteesta, joka tarkoittaisi luokkaa Israel. Sillä voisi jo ylläpitää laadukkaampaa omaa teollisuutta. Siten todellinen kustannus kääntyisi ylösalaisin ja käytännössä sijoitus armeijaan työllistäisi, kaupallistaisi ja toisi osaamista, sekä raha jäisi kotimaahan kiertoo verotettavaksi. Mutta suomalaiset kukkahatut kieltäytyy myymästä indonesialle miehistönkuljetusajoneuvoja ja luonnonvarat lahjoitetaan ulkomaisille kaivosyhtiöille, koska ovat sitä mieltä että Suomella on rahaa. No ylimielisyys loppuu kyllä. Tosin olen sitä mieltä, että Suomen poliittiset johtajat ovat myyneet Suomen. Minusta on lapsellista kutsua armeijaa tai asevoimia puolustusvoimiksi. Ei puolustaa voi hyökkäämättä. Ihan sama kuin nyrkkeilijä vain väistelisi kehässä. Ei tuu lasta eikä paskaa. Suomen omalta aseteollisuudelta puuttuu oleellisia asioita ja ne tärkeimmät ovat ohjukset. Oikeasti ohjukset eivät olisi niin kalliita, kun ne tuotettaisiin itse. Nyt meritojuntaohjus voi maksaa jopa miljoonan kappale... comoon. Ei sen rakentaminen ja luontikustannusten peittäminen oikeasti ole kuin 10-20%. Kivahan se on Natolta ostella sikahintaan. Noi Hornetin risteilyohjukset maksoi yli 2 miljoonaa euroa kappale :) Vetää hiljaiseksi. Tuossa eräs siviili rakensi GPS:ää käyttävän risteilyohjukset ja se maksoi jonkun tonnin. Toki se ei lennä niin kauas ja ole niin iso, mutta eihän se oikeasti maksa niin paljon. Sitäpaitsi Suomen hienot ohjukset ei lennä ilman Naton maalinosoitusta kohteisiinsa. Lyödään Nokian superkartat ohjukseen, joka mittaa paikkansa itse ja lähettää tarvittaessa kuvasiirtoa. Vitut siinä mitään jenkkien satelliitteja tarvita. Päätetään kohde ja ammutaan. Paikanpäällä ohjus tarkentaa itse ja keskustelee muiden ohjusten kanssa. Jos tarvii oma satelliitti ammuttaa taivaalle, niin ammutetaan niitä minikokoisia. Ei maksa paljon. Sitäpaitsi tutkatkin voisi aivan hyvin sijoittaa kuumailmapalloihin, jotka kaapelissa kiinni 10km. Siihen sitten vitunmoiset akut ja laserase kiinni. Tippuu ohjukset 360 asteella. Samoin voidaan ohjata ohjukset maaleihin. Jos oikeasti tota puolusta haluttaisiin kehittää, niin olisihan siihen varaa niin että Venäjäkin voisi luottaa Suomen kykyyn pitää maansa astumattomana.

"Lätisen lämpimikseni" signaturella puhuu nimim neme mutta asia on kovaa pohdintaa.
JOS Suomessa olisi reaalipolitiikka jossa katsottaisiin vain pohjois-euroopan asioita niin joku tuollainen "rakenna itse" -kuvio voisi olla jopa mahdollista.
Mutta ei. Mielestäni meillä on seuraavat historialliset (pahoittelen) handicapit, jonka takia "poliittinen korrektius" sanelee ylikorostetusti.
  • vapauduimme YYAsta vasta kymmenisen vuotta sitten, joka on valtion isossa linjassa vain häivähdys. Sinä YYA-aikanahan ei todellakaan saanut rakentaa mitään tuhoisaksi tulkittavaa, ja erityisesti ohjusaseita piti anella wanhoilta voittajavalloilta (ja sitten toki vain ostaa).
  • kun nyt olemme päässeet "päätäviin pöytiin" (EU nyt ehkä teoriassa) niin siellä käyttäydytään kuin Ruotsi, Norja, Tanska ja Ranska yhdessä ... meinaan maailmanparannusmielessä. Pois maailmasta vilu ja nälkä ja erityisesti aseteollisuus.
  • koemme itse olevamme US... Nato... eikun "kansainvälisille puolustusliittoumille" niiin hyvä kaveri, että heitä kannattaa pitää kamuina ihan ideologisista syistä ja jos pilliin puhalletaan niin kyllä varmasti ilmakuljetukset tuo Norjan kautta ohjusta solkenaan ... Siis kaunis perisuomalainen "kärsi, kärsi, kyllä kirkkaamman kruunun saat" -logiikka vietynä kansalliselle tasolle.

En halua olla pessimisti mutta eiköhän näillä askelmerkeillä mennä yksi sukupolvenvaihdos kirkkaasti ennenkuin realismi palailee. Ja toivotaan että ennen sitä kriisit pysyy sen kokoisina että emme jää odotellessa minkään jyrän alle.
Pienenpieni ekonomisti sisälläni sanoo tässä vielä lopuksi etä jos puolustustarvikkeen hinta nousee 7% vuodessa (whatever) niin juuri siinähän meidän pitäisi olla mukana. Aina väitetään että näillä leveysasteilla ei kannata tuottaa mitään hevosta pienempää (ja kalliimpaa) niin puolustustarvikehan on just sitä. Eikä esim sellu tai nikkeli.
 
Sitäpaitsi Suomen hienot ohjukset ei lennä ilman Naton maalinosoitusta kohteisiinsa.
En kyllä purematta niele tuota väitettä. Jos asia on näin niin miksi ei ostettu ohjusta joka voi toimia myös ilman häirinnälle altista GPS navigointia kuten vanhempia Tomahawk ohjuksia?
 
"Lätisen lämpimikseni" signaturella puhuu nimim neme mutta asia on kovaa pohdintaa.
JOS Suomessa olisi reaalipolitiikka jossa katsottaisiin vain pohjois-euroopan asioita niin joku tuollainen "rakenna itse" -kuvio voisi olla jopa mahdollista.
Mutta ei. Mielestäni meillä on seuraavat historialliset (pahoittelen) handicapit, jonka takia "poliittinen korrektius" sanelee ylikorostetusti.
  • vapauduimme YYAsta vasta kymmenisen vuotta sitten, joka on valtion isossa linjassa vain häivähdys. Sinä YYA-aikanahan ei todellakaan saanut rakentaa mitään tuhoisaksi tulkittavaa, ja erityisesti ohjusaseita piti anella wanhoilta voittajavalloilta (ja sitten toki vain ostaa).
  • kun nyt olemme päässeet "päätäviin pöytiin" (EU nyt ehkä teoriassa) niin siellä käyttäydytään kuin Ruotsi, Norja, Tanska ja Ranska yhdessä ... meinaan maailmanparannusmielessä. Pois maailmasta vilu ja nälkä ja erityisesti aseteollisuus.
  • koemme itse olevamme US... Nato... eikun "kansainvälisille puolustusliittoumille" niiin hyvä kaveri, että heitä kannattaa pitää kamuina ihan ideologisista syistä ja jos pilliin puhalletaan niin kyllä varmasti ilmakuljetukset tuo Norjan kautta ohjusta solkenaan ... Siis kaunis perisuomalainen "kärsi, kärsi, kyllä kirkkaamman kruunun saat" -logiikka vietynä kansalliselle tasolle.

En halua olla pessimisti mutta eiköhän näillä askelmerkeillä mennä yksi sukupolvenvaihdos kirkkaasti ennenkuin realismi palailee. Ja toivotaan että ennen sitä kriisit pysyy sen kokoisina että emme jää odotellessa minkään jyrän alle.
Pienenpieni ekonomisti sisälläni sanoo tässä vielä lopuksi etä jos puolustustarvikkeen hinta nousee 7% vuodessa (whatever) niin juuri siinähän meidän pitäisi olla mukana. Aina väitetään että näillä leveysasteilla ei kannata tuottaa mitään hevosta pienempää (ja kalliimpaa) niin puolustustarvikehan on just sitä. Eikä esim sellu tai nikkeli.

Kiitoksia. Olen samaa mieltä kanssasi, että oikeasti sen uskottavan itsenäisen puolustuksen rakentaminen on poliittisesti mahdotonta ja nykyään jo rahallisestikkin. Suomi elelee 10 miljardin euron vuosivauhdilla velaksi + takailee ja lainailee ties kuinka paljon lisää keski-euroopan pankkikurmutuksiin saamatta koskaan rahoja takaisin. Sekin tehdään ottamalla velkaa. Jos minä saisin päättää, niin äkkiä kehitysyhteistyö Israelin Iron Dome järjestelmän pohjalta jonkinlaisella sopimuksella ja Ruotsin MK-3 uusversion kanssa. Tämän lisäksi Aaltoyliopisto kehittelemään sitä valoluotia ja äkkiä. Armeijalle bottirahoitusta ja eikun kerjäämään raidetykkiä BAElta niin, että vuonna 2020 niitä olisi edes jokunen. Lopputulemana olisi myydä bottia, valoluotitykkiä, risteily/meritorjuntaohjusta ja halpoja ilmatorjuntaohjuksia + oma tuotanto, jolla pidettäisiin hankinnat jatkossa omassa maassa. Mutta kun en päätä mitään :) Jyväskylässä olis syytä alkaa keskittymään nanotekniikan vittumaisimpaan skenaarioon taistelukentillä...
 
Back
Top