Autovero poistuu?

Lisäksi tulee kuulemma "muita palveluja" kun suuri visio älykkäästä liikenteestä toteutuu, mitä se sitten tarkoittaakin.

Todennäköisesti jotain mistä normikansalainen maksaa taas :rolleyes:

Vaikka autoveron poisto on ajatuksena hyvä, niin kompensaatiotoimet ei.

Mä näen ehdotetun mallin mustavalkoisesti näin:

Ferrarin saa jatkossa 100.000 euroa halvemmalla ja bensakin siihen on edullisempaa. Vastineeksi Ferraristi maksaa xxx euroa tienhoitomaksua vuodessa. Xxx on peanuts ja nettonetto valtava säästö.

1000 euron Escortilla työmatkojaan taittava hitsari saa hitusen halvemmalla bensansa ja maksaa vastineeksi xxx euroa tienhoitomaksua. Nettonetto sen joka toissavuotisen etelänmatkan voi jatkossa unohtaa.

En kuulu kumpaankaan esimerkin ryhmään, mutta mua korpeaa jatkuvasti toistuva linja, jolla selvästi on negatiivinen vaikutus keskiluokkaan tai pienituloisiin ja voittajana varakkain 5%. Kuten vaikka asuntolainojen korkojen verovähennyskelpoisuuden alasajo jne jne.
 
Oligarkia elää ja voi hyvin. Ei liene vaikea arvata, kutka ovat Rva Bernerin taustalla.....tulee kuulema uutta liiketoimintaa, bisnestä, visioita, edelläkävijyyttä, vapautta valita.....tulee varmasti, jos on halua ja rahaa panna autoiluun kasvava määrä hilloa. Ja minä kun olen opetellut minimoimaan liikennekustannukseni jo vuosia sitten, saa nähdä, mitä keksin seuraavaksi?

Maakuntataso ryhtyy "hoitelemaan" sitä osaa liikenneverkosta, jolla ei ole niin sitä bisnesperspektiiviä.....eli suomeksi: vähiten liikennöityjä teitä ei ole kenenkään intressissä hoitaa. Saati investoida. Se tarkoittaa jo paskaksi ajetun tiestön entistä kurjempaa kuntoa. Tosin vähänkään parempi puutavarahan onkin jo kelkottu ns. solalle ja mitäpä muutakaan varten tiestöä kannattaa syrjässä pitää yllä....:rolleyes:

Tehdään poliittisia arvovalintoja. Toivottavasti eivät sentään päättäjien omat viiteryhmät tällä kertaa osoittaudu hyötyjiksi...sehän saattaisi laskea korruptiosijoitusta kansainvälisesti....

Visio voidaan myös ymmartää harhanäkynä....
 
Muutamat sataset sinne tai tänne eivät merkitse käytännössä mitään vuosikuluissa. Siksi on erinomaisen asia jos/kun vihdoinkin päästään eroon nykyisestä, rakenteeltaan täysin järjettömästä autoverotuksesta. Jopa ilman mitään gps-seurantaa.

Suomessa kyseinen autoveromuutos tarkoittaa sitä että ainakin seuraavat kymmenen vuotta meillä käy autokauppa keskimääräistä paremmin. Ja, tunnetusti kaikesta kaupasta kertyy valtiolle arvonlisäveroa. En usko että tällainen muutos autokannassa kirpaisisi erityisen paljoa huonotuloisia ja yhteiskunnan heikompiosaisia. Heistähän tässä yhteiskunnassa on aina suurin huoli. Sillä tultaneen myös perustelemaan sitä ettei ole mahdollista tehdä minkäänlaisia muutoksia olemassaolevaan järjestelmään.

Autoveron poiston myötä liikenteeseen tulee paljon uutta autoa mikä varmasti näkyy myös käytettyjen autojen markkinoilla ja hinnoissa. Veikkaan että moni pienituloinen hyötyy tästä enemmän kuin siitä että joutuisi mahdollisesti maksamaan ajoistaan jonkun satasen enemmän vuodessa kuin tällä hetkellä.

Sitäkään ei kukaan vielä tiedä nouseeko autolla ajamisen kustannukset jatkossa. Joka tapauksessa käyttöön liittyvään verotukseen on ainakin jossain määrin mahdollista vaikuttaa ihan omalla ajamisella. Itse olen valmis hyväksymään jopa tietyn kustannusten nousun. Enkä edes kuvittele että näin suuri muutos vietäisiin läpi ilman etteikö syntyisi jonkinlaisia uusia "kipukohtia" järjestelmään. Mutta uskon että niitä voidaan korjailla sitä mukaan kun aihetta ilmaantuu.

Mutta se on varmaa että vihervasemmisto vastustaa muutosta, ehkä persujen ohella. Veikkaan jopa niin että suurin syy vastustukseen löytyy siitä että kaikkein kalliimpien autojen kohdalla autoveron poistuminen halventaa niiden hintoja jopa satoja tuhansia euroja/auto. Nimittäin osa kansalaisista on aina valmis maksamaan omasta autostaan tuhansia euroja enemmän veroa jos sen myötä voi vaikuttaa siten että jollekin yksittäiselle rikkaammalle koituu kymmenien ja satojen tuhansien verokustannus.

Suurin osa ihmisistä tuskin ymmärtää asiaan liittyvää kokonaisuutta ja toisaalta melkoiseen määrän kansalaisia vaikuttaa vihersosialistien ideologinen painostus. Onhan meillä paljon niitä joilla ei edes ole omaa autoa tai ajokorttiakaan.
Siksi en ole kovin luottavainen että mitään uudistusta edes saataisiin aikaan.
 
sen myötä voi vaikuttaa siten että jollekin yksittäiselle rikkaammalle koituu kymmenien ja satojen tuhansien verokustannus.

Ilman muuta tällainen epäkohta tulee poistaa ja siirtää maksu käytännössä "jollekin toiselle" ryhmälle. :rolleyes:
 
Muutamat sataset sinne tai tänne eivät merkitse käytännössä mitään vuosikuluissa. Siksi on erinomaisen asia jos/kun vihdoinkin päästään eroon nykyisestä, rakenteeltaan täysin järjettömästä autoverotuksesta. Jopa ilman mitään gps-seurantaa.

Suomessa kyseinen autoveromuutos tarkoittaa sitä että ainakin seuraavat kymmenen vuotta meillä käy autokauppa keskimääräistä paremmin. Ja, tunnetusti kaikesta kaupasta kertyy valtiolle arvonlisäveroa. En usko että tällainen muutos autokannassa kirpaisisi erityisen paljoa huonotuloisia ja yhteiskunnan heikompiosaisia. Heistähän tässä yhteiskunnassa on aina suurin huoli. Sillä tultaneen myös perustelemaan sitä ettei ole mahdollista tehdä minkäänlaisia muutoksia olemassaolevaan järjestelmään.

Autoveron poiston myötä liikenteeseen tulee paljon uutta autoa mikä varmasti näkyy myös käytettyjen autojen markkinoilla ja hinnoissa. Veikkaan että moni pienituloinen hyötyy tästä enemmän kuin siitä että joutuisi mahdollisesti maksamaan ajoistaan jonkun satasen enemmän vuodessa kuin tällä hetkellä.

Oletetaanpa että edullisen käytetyn mutta toimivan auton hinta putoaa 25% uudistuksen myötä. 2000 euron auto halpenee 1500 euroon.
Konservatiivinen arvio on että auton käyttökustannukset nousevat 500 eurolla vuodessa "muutama satanen sinne tänne".

Pienituloinen jää siis vuoden ajon jälkeen muutoksessa tappiolle.
 
Poliittinen valinta.

Poliittinen valinta keneltä? Päättäjiltä vai kansalta?

Tuntuu erikoiselta, että kansan enemmistö olisi tällaisen poliittisen valinnan tehnyt. En myöskään muista yhdenkään puolueen puolueohjelmaan liittyneen tämäntyyppisen tavoitteen edistäminen muun kansan kustannuksella. Veikkaan, että olisi jäänyt äänet sillä porukalla vähiin.

Näin on vain tapahtunut, että pääpuolueiden johtohahmot, Kokoomus ja Keskusta etunenässä ovat puhuneet yhtä ja tekevät toista. Jokainen päätös markkinoidaan "hyväksi" ja lopputulos on muuta. Carunan myyntiäkin perusteltiin "jakeluverkon korjausvelalla ja investointitarpeella" ikäänkuin yksityinen pääomasijoittaja olisi valmis korjaamaan verkkomme pienemmällä katteella kuin esimerkiksi valtio. Sama tulee tapahtumaan tiekuviossa ja kaikki sen tietävät... ja jotenkin tämä uudistus siihen teiden yhtiöittämishankkeeseen kytkeytyy ja lopputuloksena relatiivisesti eniten kärsii keskiluokka ja pienituloiset. Satavarma juttu.

Miksi sitten ihmiset edelleen äänestävät näitä lobbareiden kätyreitä, niin sitä en voi kuin ihmetellä. Ehkä siksi, koska tyypit vaihtuu, mutta meininki jatkuu. Systeemimme kai.
 
Oletetaanpa että edullisen käytetyn mutta toimivan auton hinta putoaa 25% uudistuksen myötä. 2000 euron auto halpenee 1500 euroon.
Konservatiivinen arvio on että auton käyttökustannukset nousevat 500 eurolla vuodessa "muutama satanen sinne tänne".

Pienituloinen jää siis vuoden ajon jälkeen muutoksessa tappiolle.

Ja isotuloinen tekee laskennallisesti tiliä 2000 vuotta. Kun pienituloisia kuitenkin on hyvinkin 2000 yhtä isotuloista kohden niin hommahan meneekin tasan. Kumpikin kansanryhmä saa samansuuruisen hyödyn. Tämä on sitä uutta oikeudenmukaisuutta.
 
Oletetaanpa että edullisen käytetyn mutta toimivan auton hinta putoaa 25% uudistuksen myötä. 2000 euron auto halpenee 1500 euroon.
Konservatiivinen arvio on että auton käyttökustannukset nousevat 500 eurolla vuodessa "muutama satanen sinne tänne".

Pienituloinen jää siis vuoden ajon jälkeen muutoksessa tappiolle.

Minä en oleta mitään. Kun ei ole edes varmaa tietoa siitä miten muutokset vaikuttaa autoilun kokonaiskustannuksiin..

Siitä olen kuitenkin varma että jos auton käyttöä verotetaan niin jokaisella, niin rikkaalla kuin köyhälläkin on mahdollisuus vaikuttaa itse omaan kulutukseensa ja kustannuksiinsa.

Parasta ja yksinkertaisinta olisi että autovero poistettaisiin ja vero laitettaisiin polttoaineen hintaan. Ihan samalla tavalla kuin lähes kaikkialla muualla maailmassa.

Valitettavasti tällaista mallia ei Suomeen ole mahdollista toteuttaa. Siksi kannatan kaikkia sellaisia vaihtoehtoja joiden myötä suurin ongelma saadaan poistettua..siis poistettua väliaikainen autovero.

Kun se on poistettu liikenteeseen liittyviä asioita voidaan ryhtyä toteuttamaan uudella tavalla..Miten? Se on minulle oikeastaan samantekevää. Ei tämä nykyinenkään autovero juuri minua erityisemmin haittaa. Se vain sattuu olemaan koko yhteiskunnan kannalta erittäin typerä tapa verottaa. (siksi sitä ei maailmalla juuri käytetä).
 
Minä en oleta mitään. Kun ei ole edes varmaa tietoa siitä miten muutokset vaikuttaa autoilun kokonaiskustannuksiin..

Siitä olen kuitenkin varma että jos auton käyttöä verotetaan niin jokaisella, niin rikkaalla kuin köyhälläkin on mahdollisuus vaikuttaa itse omaan kulutukseensa ja kustannuksiinsa.

Parasta ja yksinkertaisinta olisi että autovero poistettaisiin ja vero laitettaisiin polttoaineen hintaan. Ihan samalla tavalla kuin lähes kaikkialla muualla maailmassa.

Valitettavasti tällaista mallia ei Suomeen ole mahdollista toteuttaa. Siksi kannatan kaikkia sellaisia vaihtoehtoja joiden myötä suurin ongelma saadaan poistettua..siis poistettua väliaikainen autovero.

Kun se on poistettu liikenteeseen liittyviä asioita voidaan ryhtyä toteuttamaan uudella tavalla..Miten? Se on minulle oikeastaan samantekevää. Ei tämä nykyinenkään autovero juuri minua erityisemmin haittaa. Se vain sattuu olemaan koko yhteiskunnan kannalta erittäin typerä tapa verottaa. (siksi sitä ei maailmalla juuri käytetä).

Olen samaa mieltä, että autovero on typerä ja sen poistuminen johtaisi mm. autokannan nopeaan uudistumiseen. Se lisäisi tiellä liikkumisen turvallisuutta ja ympäristöystävällisyyttä sekä yleistä elämänlaatua. Sekä tietysti lisäisi taloudellista toimeliaisuutta autoalalla.

Mutta jos uudistus maksatatetaan kollektiivisesti tasaeränä kaikkien kesken, niin hyötyjiksi jää marginaalinen joukko suhteellisen varakasta porukkaa. Se on tulonsiirto pieni/keskituloisilta rikkaille.
 
Parasta ja yksinkertaisinta olisi että autovero poistettaisiin ja vero laitettaisiin polttoaineen hintaan. Ihan samalla tavalla kuin lähes kaikkialla muualla maailmassa.

Tältä mallia voisin kannattaa minäkin. Tämähän olisi se kaikista yksinkertaisin ja tehokkain tapa hoitaa koko asia.

Mutta kun tällaista mallia ei nyt ole tulossa, vaan valtion rinnalle tuodaan uusi yksityinen veronkantaja, jolla on oikeus tulevaisuudessa veloittaa autoilusta kaikkille autonomistajille pakollisten tienkäyttömaksujen kautta käytännössä mitä tahansa, niin tälläistä mallia en voi mitenkään hyväksyä.

Miten voi olla tienkäyttäjän kannalta parempi asia, että yhden veronkantajan tilalle tuleekin nyt kaksi?
 
Olen samaa mieltä, että autovero on typerä ja sen poistuminen johtaisi mm. autokannan nopeaan uudistumiseen. Se lisäisi tiellä liikkumisen turvallisuutta ja ympäristöystävällisyyttä sekä yleistä elämänlaatua. Sekä tietysti lisäisi taloudellista toimeliaisuutta autoalalla.

Mutta jos uudistus maksatatetaan kollektiivisesti tasaeränä kaikkien kesken, niin hyötyjiksi jää marginaalinen joukko suhteellisen varakasta porukkaa. Se on tulonsiirto pieni/keskituloisilta rikkaille.

Itse olen aina ollut sitä mieltä että kaikki miljonäärit tulisi vapauttaa täysin verojen maksamisesta. He ovat luoneet ja luovat edelleenkin yhteiskuntaan niin paljon työpaikkoja joiden myötä koko yhteiskunta hyötyy välillisesti. Jokainen joka kykenee samaan on minusta ansainnut verovapauden.

Luonnollisestikaan verovapaus ei pitäisi koskea palkkatyössä rikastuneita.

Tässä meidän ideologiamme eivät ilmeisesti kohtaa..
 
Minä en oleta mitään. Kun ei ole edes varmaa tietoa siitä miten muutokset vaikuttaa autoilun kokonaiskustannuksiin..

Siitä olen kuitenkin varma että jos auton käyttöä verotetaan niin jokaisella, niin rikkaalla kuin köyhälläkin on mahdollisuus vaikuttaa itse omaan kulutukseensa ja kustannuksiinsa.

Parasta ja yksinkertaisinta olisi että autovero poistettaisiin ja vero laitettaisiin polttoaineen hintaan. Ihan samalla tavalla kuin lähes kaikkialla muualla maailmassa.

Auton käyttöä verotetaan nyt jo, sekä polttoainetta verottamalla että ajoneuvoveron kautta. Ne maksavat ihan saman rikkaalle ja köyhälle, kuten tämä Bernerinkin esittämä malli. Jälkimmäinen vain maksaa enemmän.
 
Tältä mallia voisin kannattaa minäkin. Tämähän olisi se kaikista yksinkertaisin ja tehokkain tapa hoitaa koko asia.

Mutta kun tällaista mallia ei nyt ole tulossa, vaan valtion rinnalle tuodaan uusi yksityinen veronkantaja, jolla on oikeus tulevaisuudessa veloittaa autoilusta kaikkille autonomistajille pakollisten tienkäyttömaksujen kautta käytännössä mitä tahansa, niin tälläistä mallia en voi mitenkään hyväksyä.

Miten voi olla tienkäyttäjän kannalta parempi asia, että yhden veronkantajan tilalle tuleekin nyt kaksi?

Tästä kahden edellisen kanssa 100% samaa mieltä.

Lisäksi tuo malli ei tarvitse olla lopullinen ja se ei sulje pois visioissa olevaa älykästä liikenne-infraa vaan ostaa lisää aikaa kehittää sitä rauhassa muualta mallia ottaen.
 
valtion rinnalle tuodaan uusi yksityinen veronkantaja, jolla on oikeus tulevaisuudessa veloittaa autoilusta kaikkille autonomistajille pakollisten tienkäyttömaksujen kautta käytännössä mitä tahansa, niin tälläistä mallia en voi mitenkään hyväksyä.

Kysymys on valtion omistamasta yhtiöstä.

Tiedän että siinä on hieman eroa siihen nähden että valtio olisi suorana toimijana mutta tällaisenaan omistajarakenteella ei ole juurikaan käytännön merkitystä kansalaisille. Kunhan se vain säilyy valtion omistuksessa. Siitä päättää poliitikot ja poliitikot valitsee kansa.

Käytännössä on samantekevää miten asia järjestetään,. Kunhan vain väliaikainen autovero loppuu. Se on erittäin typerää ja yhteiskunnalle kokonaisuudessaan haitallinen tapa toteuttaa verotusta.
 
Sitäkään ei kukaan vielä tiedä nouseeko autolla ajamisen kustannukset jatkossa. Joka tapauksessa käyttöön liittyvään verotukseen on ainakin jossain määrin mahdollista vaikuttaa ihan omalla ajamisella. I
Luuletko että on mahdollista, että kustannukset putoavat? On myös mahdollista että taivas putoaa niskaan.

Käyttöön liittyvään verotukseen näyttää olevan sellainen mahdollisuus, että päätät olla ajamatta maaliskuussa, toukokuussa, heinäkuussa jne. Mahdollisuus sekin tietysti.
Suurin osa ihmisistä tuskin ymmärtää asiaan liittyvää kokonaisuutta
Mikäli kuulut tuohon pienempään porukkaan, niin voit valistaa meitä muita.

Parasta ja yksinkertaisinta olisi että autovero poistettaisiin ja vero laitettaisiin polttoaineen hintaan. Ihan samalla tavalla kuin lähes kaikkialla muualla maailmassa.

Järkevä autovero olisi järkevä. Monille auton käyttö on pakollista, toisille valinnaista. Siksi on epäoikeudenmukaista laittaa kaikki vero käytön päälle. Hintaan sidottu autovero on siksi järkevä, että se joka tarvitsee autoa välttämättä voi maksaa veroa vähemmän ja ostaa vähän halvemman. Joka haluaa näyttää varallisuuttaan auton hankinnalla, voi siitä hiukan maksaakin.

Olisiko tällaisessa mallissa mitään järkeä?

En pidä Berneriä kepulaisena ja jonkun muun asiaa hän ajaa. Kepulaisten siltarummut tulevat ruostumaan puhki ennen pitkää tämän mallin seurauksena.

Kuinka käy vaikkapa pääkaupunkiseudun kehäteiden ja sisääntuloväylien ylläpidon kanssa? Nykyisin suurista liikennehankkeista kunnat maksavat puolet ja valtio puolet. Onko tulevilla yhtiöillä halukkuutta maksaa edelleenkin vai siirtyvätkö nuo kustannukset veroäyriin?

Mitä ovat liikenteen uudet palvelut? "Nyt tarjouksena 6 000 kilometriä hintaan €999, sisältää 1000 kilometriä kehä ykköstä (ylittävä osuus 0,49/km +ppm)"
 
Itse olen aina ollut sitä mieltä että kaikki miljonäärit tulisi vapauttaa täysin verojen maksamisesta. He ovat luoneet ja luovat edelleenkin yhteiskuntaan niin paljon työpaikkoja joiden myötä koko yhteiskunta hyötyy välillisesti. Jokainen joka kykenee samaan on minusta ansainnut verovapauden.

Luonnollisestikaan verovapaus ei pitäisi koskea palkkatyössä rikastuneita.

Entä se kolmas iso ryhmä eli ne joille raha on tullut perintönä?
 
Itse olen aina ollut sitä mieltä että kaikki miljonäärit tulisi vapauttaa täysin verojen maksamisesta. He ovat luoneet ja luovat edelleenkin yhteiskuntaan niin paljon työpaikkoja joiden myötä koko yhteiskunta hyötyy välillisesti. Jokainen joka kykenee samaan on minusta ansainnut verovapauden.

Luonnollisestikaan verovapaus ei pitäisi koskea palkkatyössä rikastuneita.

Tässä meidän ideologiamme eivät ilmeisesti kohtaa..

Hehän omalla tavallaan ovat. Listaamattomien yhtiöiden osinkojen veroprosentti on 7,5% 150.000 euroon asti. Ylittävältä osalta 28%, edellyttäen että osinko on alle 8% yhtiön matemaattisesta arvosta. Tuloverotettuna moinen potti olisi veroasteltaan moninkertainen.

Ne ihmiset, jotka ovat omalla yrittäjyydellään työpaikkoja luoneet ehdottomasti ansaitsevat kiitosta. Jo ihan sen takia, että yritystoiminnan ja työpaikkojen luominen nollasta on tässä maassa yksin helvetinmoinen saavutus. Kuulen näitä tarinoita työni puolesta useasti ja pyrimme heitä parhaamme mukaan palvelemaan, nostan heille oikeasti hattua. En ole mikään sosialisti tai kommari, olen kohtuu kaikessa -linjan ihminen. Kohtuullisen solidaarinen kuitenkin, enkä voi sanoa olleeni elämässä epäonnekas mitä talouteen tulee.

Suora ja välillinen veroprogressiomme vaan tekee sen, että "syrjityssä" asemassa on keskiluokka ja erityisesti lapsiperheet. Ja tämäntyyppiset, nyt suunnitellut tulonsiirrot ainoastaan jyrkentävät tuota progressiota siten, että hyvin toimeentulevien huippu kapenee entisestään.
 
Todennäköisesti jotain mistä normikansalainen maksaa taas :rolleyes:

Vaikka autoveron poisto on ajatuksena hyvä, niin kompensaatiotoimet ei.

Mä näen ehdotetun mallin mustavalkoisesti näin:

Ferrarin saa jatkossa 100.000 euroa halvemmalla ja bensakin siihen on edullisempaa. Vastineeksi Ferraristi maksaa xxx euroa tienhoitomaksua vuodessa. Xxx on peanuts ja nettonetto valtava säästö.

1000 euron Escortilla työmatkojaan taittava hitsari saa hitusen halvemmalla bensansa ja maksaa vastineeksi xxx euroa tienhoitomaksua. Nettonetto sen joka toissavuotisen etelänmatkan voi jatkossa unohtaa.

En kuulu kumpaankaan esimerkin ryhmään, mutta mua korpeaa jatkuvasti toistuva linja, jolla selvästi on negatiivinen vaikutus keskiluokkaan tai pienituloisiin ja voittajana varakkain 5%. Kuten vaikka asuntolainojen korkojen verovähennyskelpoisuuden alasajo jne jne.

Kyllä. Tuossa on vaan se, että esimerkki on ihan liikaa kärjistetty toimiakseen. Ferrareita rekisteröidään muutama kpl vuodessa ja tuleehan siitä ALV. Pitää muistaa sekin, että parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Autovero oli alunpitäenkin suunniteltu väliaikaiseksi, eli ennalta valitun linjan mukaan tässä toimitaan :)

Keskiluokka, eli lukumääräisesti suurin osa suomalaisista autoilijoista, hyötyy muutoksesta. Ferrari maksaa autoverottomanakin satoja tuhansia. Pienituloisen asema heikentyy suoraan vain huonolla autolla autoilevana, mutta tällöinkin hyvin vähän. Tyypillisesti korotus saattaa olla luokkaa satasen tai kaksi vuodessa entiseen verrattuna. Nyt tässä ikäänkuin unohtuu yksi olennainen asia: autokannan uudistuminen. Ilman sitä päästöt ei pienene ja Suomi meni liittymään siihen ilmastosopimukseen. Ei tässä koko maailma pyöri parin prosentin vanhimmilla autoilla ajelevan satasen vuotuisen lisäkulun ympärillä. Samalla paranee liikenneturvallisuus kun autot ovat uudempia ja esim. lisävarusteina myytävät liikenneturvallisuuspaketit eivät nosta autoveroa kuten nyt.

Samalla tavalla sitä lisäkulua on tullut tähänkin asti kun ajoneuvovero tuli muillekin kuin dieseleille. Autoilun verotus on muuttunut useasti ja samalla tavalla "korotusautomaatteja" on jo nyt.

Toisaalta pienituloisen asema autoilijana myös paranee kahta kautta:
a) koska esimerkin hitsari ajaa tonnin escortilla sen autoveron arvo on jo mitätön mutta uudempaan vaihdettaessa sen autoveron osuus on pienempi joten hän saa paremman auton samalla välirahalla kuin nyt tai hän saman auton kuin nyt mutta halvemmalla.

b) Kukaan ei voi aja "ikuisuutta" escortilla, eikä pidäkään, eikä myöskään edes pidä saada tehdä niin edullisesti koska saastuttava autoilu ei ole mikään köyhälle taattava puhtaaseen juomaveteen kuuluva ihmisoikeus. Koska autolla ajetaan määränsä verran koko autokanta uudistuu ja ne autot jotka nyt ovat escortin vaihtaja ulottuvilla ovat merkittävästi huonompia kuin ne autot jotka ovat markkinatilanteen muututtua escortin vaihtajan ulottuvilla. Luultavasti hitsarin vanha escorvette romutetaan, kuten esim. Saksassa ja Ruotsissa tapahtuu.

Se mitä itse näen tässä vaarana on se, että mikä on se taho joka tämän älykkään liikenneinfran rakentaa ja ohjelmoi? Tuleeko samanlainen loputon piikki mikä oli potilastietojärjestelmässä jossa joku softatalo kuppaa vuosia ja maksaa miljardeja. Tuossa se vaara piilee jos LiVe alkaa toimia pörssi-hengessä, tämän huolen jaan kovimpienkin kriitikoiden kanssa. Toisaalta Berner lupasi sen olevan valtion omistama ja että sitä ei edes voi myydä.
 
Back
Top