Case: vastahyökkäys Ahvenanmaalle

Tätä luokkaa on 4kpl, syväys 6,7 ja ehkä kikkailtavissa, kannelle menee koptereitakin.

Finnhawk.jpg

Tarvitset syväsataman, jossa on hyvä väylä, tilaa, ei mene aikaa manöövereihin eikä tarvitse juuttua kaupunkisotaan.

Siksi Torp - Eckerö. Menkää sinne Getaan vaikka kalaan sodan jälkeen. Siellä on hienoja kallioita. Voihan sinne ujuttaa pienveneillä vaikka kivääripataljoonan tietysti siinä samalla, kun huomio kiinnittyy etelän räiskeeseen. Fillareilla tulevat muutamassa tunnissa jo paalupaikoille. Heittimille voi evakuoida autot paikalta.

Merimatka niin surkeassa säässä, ettei ilmatoiminta haittaa.

Varmistaisin Eckerön sataman, josta muuten on Ruotsin puolelle Grisslehamniin parin tunnin merimatka. :)

92937915.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tarvitset syväsataman, jossa on hyvä väylä, tilaa, ei mene aikaa manöövereihin eikä tarvitse juuttua kaupunkisotaan.

Siksi Torp - Eckerö. Menkää sinne Getaan vaikka kalaan sodan jälkeen. Siellä on hienoja kallioita. Voihan sinne ujuttaa pienveneillä vaikka kivääripataljoonan tietysti siinä samalla, kun huomio kiinnittyy etelän räiskeeseen. Fillareilla tulevat muutamassa tunnissa jo paalupaikoille. Heittimille voi evakuoida autot paikalta.

Merimatka niin surkeassa säässä, ettei ilmatoiminta haittaa.

Varmistaisin Eckerön sataman, josta muuten on Tukholmaan parin tunnin merimatka. :)

92937915.jpg

Mites tuo Långnäs sitten, onko liian itsestäänselvä paikka? Oletettavasti vihollinen puolustaa sitä, mutta samaa epäilisin kyllä Eckerönkin kohdalla...

Olisiko sittenkin parempi yrittää yön tullen yllätystä rantautumalla jollekin Pohjois-Ahvenanmaan hiljaiselle rannalle? Olisiko esimerkiksi tuo Djupvikenin alue hyvällä hollilla? (Pitäisi olla Ahvenanmaan merikartat käytössä, jotta pystyisi sanomaan mitään varmaa).

Kiinnostava aihe kuitenkin, mielestäni Ahvanmeren saaristo muodostaa ehkä Suomen mielenkiintoisimman taisteluympäristön. Sen tiedän kuitenkin, että PV:llä löytyy kyllä hyvin tarkat kartat alueesta valmiine suunnitelmineen...

Auttaisi kyllä todella paljon jos tuo aikansa elänyt Ahvenanmaan demilitarisointisopimus purettaisiin. Luulisi, että tämä olisi nykyään Ruotsinkin intresseissä...

Tässä olisi muuten ehkä todellinen mahdollisuus pohjoismaiseen yhteistyöhön, mitä jos ihan suosiolla jätettäisiin tämä Ahvenanmaan puolustus kriisitilanteessa ruotsalaisten kontolle, joilla on siihen muutenkin paremmat resurssit ja valmiudet?
 
Mites tuo Långnäs sitten, onko liian itsestäänselvä paikka? Oletettavasti vihollinen puolustaa sitä, mutta samaa epäilisin kyllä Eckerönkin kohdalla...

Olisiko sittenkin parempi yrittää yön tullen yllätystä rantautumalla jollekin Pohjois-Ahvenanmaan hiljaiselle rannalle? Olisiko esimerkiksi tuo Djupvikenin alue hyvällä hollilla? (Pitäisi olla Ahvenanmaan merikartat käytössä, jotta pystyisi sanomaan mitään varmaa).

Kiinnostava aihe kuitenkin, mielestäni Ahvanmeren saaristo muodostaa ehkä Suomen mielenkiintoisimman taisteluympäristön. Sen tiedän kuitenkin, että PV:llä löytyy kyllä hyvin tarkat kartat alueesta valmiine suunnitelmineen...

Auttaisi kyllä todella paljon jos tuo aikansa elänyt Ahvenanmaan demilitarisointisopimus purettaisiin. Luulisi, että tämä olisi nykyään Ruotsinkin intresseissä...

Tässä olisi muuten ehkä todellinen mahdollisuus pohjoismaiseen yhteistyöhön, mitä jos ihan suosiolla jätettäisiin tämä Ahvenanmaan puolustus kriisitilanteessa ruotsalaisten kontolle, joilla on siihen muutenkin paremmat resurssit ja valmiudet?

Sieltä Lumparlandista (Långnäs) ei välttämättä oikein pääse pois, koska on vain yksi silta Lumparsundin ja Västerfjärdenin välissä. Eckeröstä pääsee joka suuntaan helposti.

Korjasin aikaisempaan viestiini oikean ruotsalaisen sataman. Tukholmaan on pitempi matka. Tarkoitin tietysti Grisslehamnia.
 
Sieltä Lumparlandista (Långnäs) ei välttämättä oikein pääse pois, koska on vain yksi silta Lumparsundin ja Västerfjärdenin välissä. Eckeröstä pääsee joka suuntaan helposti.

Korjasin aikaisempaan viestiini oikean ruotsalaisen sataman. Tukholmaan on pitempi matka. Tarkoitin tietysti Grisslehamnia.

Eckerö on varmasti paras satama kaikin puolin, sitä ei ole kukaan kiistänyt. Uskoisin vain mahdollisen vihollisenkin huomioivan tämän...
 
Eckerö on varmasti paras satama kaikin puolin, sitä ei ole kukaan kiistänyt. Uskoisin vain mahdollisen vihollisenkin huomioivan tämän...

Tietenkin. Ja ketjun avaaja sanoi, ettei ole kiirettä. Vastahyökkäys ei kylläkään koskaan voi tulla liian aikaisin. Jos se asettuu taloksi, voi olla paha paikka ajaa pois.

Mutta voivathan sitten nauttia oolantereitten seurasta. Kielikylpy on päivän sana.
 
Microsoft Bing ja Google Maps karttojen välillä on aika vähän yhtäläisyyksiä. Yli puolet saarista on erinimisiä, meriväylät ihan eri tavalla ja bing jättänyt kaikki pikkusaaret kartasta pois. Kyllä siinä olis omat vaarassa jos vaikkapa autolautalle sijoitettu MTO-85 ei tiedä omaa paikkaansa varmasti.

image.jpg
 
Ruotsi sijoitti Gotlantiin tankkeja taas. Tankit ei ole kiellettyjä Ahvenanmaalla, vaan kiinteät rakenteet. Korjatkaa jos olen väärässä. Viittaan siis 1940 sopimukseen.
 
Ruotsi sijoitti Gotlantiin tankkeja taas. Tankit ei ole kiellettyjä Ahvenanmaalla, vaan kiinteät rakenteet. Korjatkaa jos olen väärässä. Viittaan siis 1940 sopimukseen.

Ulkoministeriö kirjoitti:
Ahvenanmaan demilitarisointi

Ahvenanmaa on demilitarisoitu. Tämä tarkoittaa sitä, ettei sotilaallinen läsnäolo maakunnassa ole sallittua ja ettei saaria saa linnoittaa. Ahvenanmaa on myös neutralisoitu, minkä vuoksi se on mahdollisissa konflikteissa pidettävä sodan uhan ulkopuolella.

Maanmittauslaitos on ulkoasiainministeriön toimeksiannosta määrittänyt Ahvenanmaan linnoittamattomuutta ja puolueettomuutta koskevan sopimuksen (SopS 1/1922) mukaiset Ahvenanmaan demilitarisoidun ja neutralisoidun alueen rajat nykyaikaisessa koordinaatistossa. Joulukuussa 2012 valmistunut tekninen määritys on tehty oikeusministeriön vuonna 2005 asettaman rajatyöryhmän ehdotusten pohjalta, ja se mahdollistaa demilitarisoidun vyöhykkeen piirtämisen kartalle.

Lähde

Tosin taidetaan puhua vähän eri sopimuksista, mutta lopputulos on nähdäkseni se, ettei sinne kuskata tankkeja odottelemaan pahaa päivää. Eikä siinä olisikaan järkeä seurata Ruotsin mallia, sillä heidän suurin uhkansa ei liene panssareiden vyöryminen maarajan yli, toisin kuin Suomella.
 
Vissiin keksineet teleportaatiolaitteen, kun ovat huomaamatta ja ilman tappelua Affenanamaalle päässeet.
 
Vissiin keksineet teleportaatiolaitteen, kun ovat huomaamatta ja ilman tappelua Affenanamaalle päässeet.

Samaa mietin. Jostainhan ne tietysti Krimillekin "tuntemattomat" ilmestyivät, mutta siellä kun on jo väki ja tukikohta kuljetuksineen valmiina... :)

Tai sitten on vain se Ramones-Shoigu siellä Oolannissa. Juotetaan se päihin ja lähetetään takaisin kotiin?
 
Jos Ahvenanmaan eteläreunalle on saatu omia joukkoja, ja heillä on meritorjuntaohjuksia, niin ei kai etelästä tule enää muuta kuin häirintätulta horisontin takaa. Sen kans on vaan elettävä jonkun aikaa. En nyt alkaisi heti laivoja upottamaan eristämisen takia, koska ei ole aivan pakko. Eikä meritorjuntaohjuksia ole kuitenkaan liikaa, parempi säästää niitä etelä-Suomen puolustamiseen.

Omat joukot on tietenkin pakko saada paikalle nopeasti, huomaamatta ja ilman tappioita. Tähän tarvitaan selvästikin joku luova ratkaisu ja investointitarve on aika selvä. Pienen pieni sähkösukellusvene, joka voisi hinata kymmentä lauttaa kerralla yön ja savun suojassa? Ei tulisi paljoa ääntä eikä lämpöjälkeä. Lautat pitäisi olla muuta kuin metallia, Kolumbuksellakin oli stealth laiva. Patria AMV olisi hyvä mutta kallis ja tutkassa näkyvä. Hyvä valehyökkäykseen?

Ruoka- ja a-tarvike huolto onnistuu aina jollakin tavalla, jos on ilmatorjunta kunnossa. Saarelta saarelle ei-metallisilla veneillä.

Ilmatorjunta ja nopea maihinnousu ovat mielestäni keskeisimmät asiat, koska vihollinen muuten vahvistuu päivä päivältä. Vastahyökkäyksen jälkeen pitää olla asemat kaivettuna ja mielellään piilossa. Valtaosa maastosta on muistaakseni kallioista, eli pitäisi rakentaa jotain jo rauhan aikana. Sopimus vuodelta 1940 voisi irtisanoa.

Siviilit saa jäädä paitsi ne 1733 vieraskielistä (joista 115 venäjänkielisiä, paljon baltiasta, lähde 2012 tilastokeskus).

Paikallisten varusmiesten olemassaolo olisi tärkeää, koska he tuntevat maaston, vesiväylät, rakennukset, tunnelit, sillat ja tuulen suunnat. Ehdotan siis että heillä olisi pakollinen varusmiespalvelu.
Kimmo j. Ja maj.evp., järkevän tuntuinen perusajatus. mietin vielä sitä että naapurin keinovalikoimaan kuuluu myös eriasteiset maahanlaskut, joten meidän pitää olla nopeita ja valvoa mah maahanlaskualueita heti ja vaikuttaa välittömästi kun tarve on. MLRS ja vast aseistus toimintavalmiina varsinais-suomessa.
Vastaavasti, omaan niskaan tulee kaikkea termobaarisiin asti, joten kolot ja kellarit selville ja käyttöön, koska kiveen ei paljon kaivauduta. Omat vois tuoda niitä moduulisuojia heti kun logistiikka on nostolava- tai trukkilava- asteella, ehkä.
 
- Sateliitit ja lennokit valjastetaan tiedusteluun, samoin erikoisjoukot soveltuvin osin.

Meillä ei oikeastaan ole meri-UAV aselajia. Sen pitää kestää tuulta ihan eri tavalla. Äärimmäisen litteä ufo ei välitä sivutuulesta.
Ja vastatuulta varten pitää olla raivoisa työntövoima. Hidasta myötätuulilentoa varten sakkausnopeuden pitää olla pieni eli pieni siipikuormitus.

Hitausmomentti pitää olla myös maksimoitu, eli siiven kärjissä, keulassa ja perässä pitää olla kaikki paino. Lyijy on liian kevyttä, uraania Talvivaarasta mieluummin, tai akut ja moottorit näihin pisteisiin.
Optiikassa pitää olla lämmitys tai "tuulilasin pyyhkimet" ja stereonäkö on itsestäänselvyys.

Meillä ei ole mitään tämmöistä konetta, koska suomenruotsalaiset ei kehtaa pyytää, ja suomalaiset ei rannikkojoukkoa varusta.
 
Lisää taktisia temppuja.

- alueen siviileille radio/viestilaitteita, jotta voivat kaikissa oloissa kertoa näkemäänsä ja jopa johtaa tulta
- satamiin ja rannoille hiekan sekaan koboltti-60 isotooppia, niin tankit, autot ja kengänpohjat lähettää gammasäteilyä. Helppo jäljittää säteilymittarin kans ja näkyy jopa 10km korkeudesta lentokoneesta.
- pohjoiseen voisi rakentaa pari pientä satamaa jo nyt
- tiettyjen saarien välille merenalaisia tunneleita
- ilmatyynyalus takaisin käyttöön, pidin siitä alusta asti. Saaristoonhan se oli tarkoitettukin, kuka käski muuttamaan doktriinin merikeskeiseksi? Mieluummin saavun sillä kuin helikopterilla.
 
Jaa, jotta tiettyjen saarien? Jos kerran ehdotetaan tunnelia Virosta Helsinkiin, niin minusta olisi ihan perusteltua harkita tunnelia Turun ja Tukholman välille. Tunneli menisi tietenkin useamman ahvenanmaan saaren kautta. Ja tällä olisi myös sotilaallista merkitystä tällä tunnelilla, se olisi yksi reitti lisää maailmalle ja oletettavasti parantaisi huoltomahdollisuuksia.
 
Lisää taktisia temppuja.

- alueen siviileille radio/viestilaitteita, jotta voivat kaikissa oloissa kertoa näkemäänsä ja jopa johtaa tulta
- satamiin ja rannoille hiekan sekaan koboltti-60 isotooppia, niin tankit, autot ja kengänpohjat lähettää gammasäteilyä. Helppo jäljittää säteilymittarin kans ja näkyy jopa 10km korkeudesta lentokoneesta.
- pohjoiseen voisi rakentaa pari pientä satamaa jo nyt
- tiettyjen saarien välille merenalaisia tunneleita
- ilmatyynyalus takaisin käyttöön, pidin siitä alusta asti. Saaristoonhan se oli tarkoitettukin, kuka käski muuttamaan doktriinin merikeskeiseksi? Mieluummin saavun sillä kuin helikopterilla.

Edelleen olen sitä mieltä että Charlyn kannattaisi käydä aluksi intti, niin loppuisi edellä lainatun kaltainen kaikkein korkealentoisin hevonpee.
 
Edelleen olen sitä mieltä että Charlyn kannattaisi käydä aluksi intti, niin loppuisi edellä lainatun kaltainen kaikkein korkealentoisin hevonpee.

Olisko joku esimerkki hevonpeestä? Sinunkaltaiset on aina hävinneet ja tulee aina häviämään kaikki sodat. Tulee mieleen semmoinen WW1 brittikomentaja, joka lähettää sadannen aallon rintamahyökkäykseen.

Siviilit johtaa tulta lähi-idässä ja Afganistanissa. Vietnamissa oli 2500 km tunneleita. Satamien rakentaminen on ihan normaali arkea. Vihollisia jäljitettiin ilmasta Suomessakin 1944 autojen jälkien perusteella, kun kaikki tiet oli hiekkateitä ja eräs lentäjä varoitti Kannaksen hyökkäyksestä mutta tieto ei mennyt läpi. Ilmatyynyalus sopii mataliin vesiin. Olen käynyt intin yli 20 vuotta sitten, entä itse? Korpraali tykkimies, kenties?

Olen nähnyt näköalattomia jääriä usein reserviläisten tapahtumissa mutten ikinä aikaisemmin netissä.
 
Olisko joku esimerkki hevonpeestä? Sinunkaltaiset on aina hävinneet ja tulee aina häviämään kaikki sodat. Tulee mieleen semmoinen WW1 brittikomentaja, joka lähettää sadannen aallon rintamahyökkäykseen.

Siviilit johtaa tulta lähi-idässä ja Afganistanissa. Vietnamissa oli 2500 km tunneleita. Satamien rakentaminen on ihan normaali arkea. Vihollisia jäljitettiin ilmasta Suomessakin 1944 autojen jälkien perusteella, kun kaikki tiet oli hiekkateitä ja eräs lentäjä varoitti Kannaksen hyökkäyksestä mutta tieto ei mennyt läpi. Ilmatyynyalus sopii mataliin vesiin. Olen käynyt intin yli 20 vuotta sitten, entä itse? Korpraali tykkimies, kenties?

Olen nähnyt näköalattomia jääriä usein reserviläisten tapahtumissa mutten ikinä aikaisemmin netissä.

Just.... Näköalattomuuttahan se on, kun ei pidä radioaktiivisen koboltin ripottelemista luontoon etevänä sotataktiikkana. Aivan. Minä treenaan säännöllisesti näitä juttuja, enkä tarkoita Operation Flashpointin pelaamista. Todellisuuden kylmällä kosketuksella on taipumus tuoda jalkoja lähemmäs maanpintaa, ehdotan että kokeilet.
 
Iltavapaisiin?

Nimimerkki majurievp muistuttaa strategina Charlya kovasti, mutta minulla oli hauskaa miettiessäni tätä juttua. Oolanti vaatisi nimittäin maahanlaskudivisioonan, jos siellä olisi edes pataljoona tai kaksi varmistuksessa. Mutta ottaisin kyllä Tähystäjän ja Samseksen esikuntaani ennen tätä majuria.

Majurin laitan ensi portaaseen hyökkäämään sähkökäyttöisellä vedenalaisella Getan kallioille.

Samses on nimittäin aivan oikeassa arvioidessaan tätä henkistä tilaa. En nyt puutu kobolttijuttuihin, mutta otan muuta sotastrategista esiin, jotta ymmärrätte, mistä on kysymys. Otan vain pari nimimerkki "majurievp:n" juttua, vaikka tekisi mieli perata koko suunnitelma lause kerrallaan. Diplomaattisena arvioijana luonnollisesti annan suunnitelmalle silti mahdollisuuksia.
Pienen pieni sähkösukellusvene vetämässä kymmentä lauttaa.

Miksi hinurin pitää olla sukellusvene vai tulevatko lautatkin veden alla?

Plussaa: Oikein innovatiivista. Pisteet siitä. Muutama komppania istuisi tankkeineen happipullot selässä vedenalaisessa junassa ja sähköä saa Ahvenanmaan tuulimyllyistä. Ekologinen sodankäynti nostaa kansainvälistä mainettamme ja tasoittaa näitä kobolttijuttuja.

Sitten Getan alueesta:

Vastahyökkäyksen jälkeen pitää olla asemat kaivettuna ja mielellään piilossa. Valtaosa maastosta on muistaakseni kallioista, eli pitäisi rakentaa jotain jo rauhan aikana.

Jos rauhan aikana louhit ja räjäytät pohjoiseen Maginot-linjan, olet ilmeisesti ollut väärässä päässä saarta, kun viholinen otti sen ilmeisesti haltuun toisella suunnitelmalla. Miten ajattelit ottaa kalliot itse takaisin noustessasi sähkösukellusveneen tuomalla lauttaletkalla maihin tuolle samalle alueelle? Missä on luolasi tuloaukko? Siinä voi olla kuuma paikka.

Tuossa pari kuvaa. Komean Gibraltarin tuonne tekisi. Laitoin jo tiedustelijat liikkeelle (kuvassa). Repuissa on jotain hirveää, jota en kerro. Mutta vinkkaan vähän. Graalin malja. Kasis ymmärrätte :):

dd1daf405a76b75f983530ee582da79d.jpg


normal_2010-08-15-11h00m44.jpg
 
Meillä ei oikeastaan ole meri-UAV aselajia. Sen pitää kestää tuulta ihan eri tavalla. Äärimmäisen litteä ufo ei välitä sivutuulesta.
Ja vastatuulta varten pitää olla raivoisa työntövoima. Hidasta myötätuulilentoa varten sakkausnopeuden pitää olla pieni eli pieni siipikuormitus.

Hitausmomentti pitää olla myös maksimoitu, eli siiven kärjissä, keulassa ja perässä pitää olla kaikki paino. Lyijy on liian kevyttä, uraania Talvivaarasta mieluummin, tai akut ja moottorit näihin pisteisiin.
Optiikassa pitää olla lämmitys tai "tuulilasin pyyhkimet" ja stereonäkö on itsestäänselvyys.

Meillä ei ole mitään tämmöistä konetta, koska suomenruotsalaiset ei kehtaa pyytää, ja suomalaiset ei rannikkojoukkoa varusta.

Lennokit tulivat herra Majurin omasta tehtävänannosta:

Quote Maj.evp "Taktisena apuna sinulla on myös käytössäsi maanpakoon ajettu Deep Purple -fani Medvedev ja Naton satelliitit, awacs ja pari Predatoria. Muutahan Natolla ei olekaan." Quote
 
Tietyllä tavalla ymmärrän noita näköalattomuus syytöksiä, sillä on ihan varmaa, että sodan sytyttyä tai sen uhatessa kaikenlaisia villejä ideoita kokeiltaisiin ja hyvät ideat otettaisiin käyttöön ympäri maailmaa. Mutta ongelma tässä on se, että rauhanaikana, kuten myös sodan aikana resurssit ovat rajalliset, joten on mietittävä mihin ne käytetään. Uskoisin, että muitakin kohteita määrärahoille on, kuin joku tunneli joidenkin ahvenanmaan saarien vällillä.

Ahvenanmaan ollessa vihollisen käsissä on helppo ajatella, että kuinka kiva olisi, jos jokaiselle saarelle olisi salatunneli tai siellä olisi sopivassa paikassa satama valmiina ottamaan joukkoja vastaan. Mutta onko tuo sitten oikeanlaista resurssien käyttöä rauhanaikana? Satamien sijainnit paljastuisivat auttamatta ja siellä olisi sitten ukkoja odottamassa, kun meikäläiset tekisivät vastahyökkäystä. Tunnelit taas olisi vielä isompaa haaskausta, koska niille en näe juuri siviilikäyttöä rauhanaikana, koska silloin ne paljastuisi vihollisellekin väistämättä. Ja jos se tunneli on edes teoriassa paljastunut viholliselle, niin ei sinne voi ketään lähettää kuolemanloukkuun, kun vihollisella on niin monta vaivatonta tapaa tappaa ne kaikki ilman omia tappioita. Se tunneli olisi myös aika hintava, ellei sitten tehdä siitä vain sellaista, josta pääsee ukko kävelemään läpi. Ja jos ajoneuvo ei mahdu sinne, niin pitää päättää, että kuinka ison matkan ukkoja kannattaa kävelyttää tunnelissa meren alla.
 
Back
Top