Hylkää huomautus
Liity mukaan keskusteluun!

Rekisteröityminen ei kestä kuin hetkosen ja pääset keskusteluun mukaan, tervetuloa!

>>> REKISTERÖIDY <<<

Cooperin testi

Viestiketju osiossa 'Reserviläistoiminta' , aloittaja letkuspede, 17.08.2016.

?

Paljonko juokset Cooperissa?

  1. Alle 2000m

  2. 2000-2200m

  3. 2200-2500m

  4. 2500-2800m

  5. 2800-3100m

  6. Yli 3100m

  7. En ole juossut cooperia vuoden sisällä

Tulokset näkyvät vasta äänestyksen jälkeen.
  1. letkuspede

    letkuspede Kapteeni

    Liittynyt:
    18.12.2014
    Viestejä:
    857
    Tykkäykset:
    852
    Pisteet:
    76
    Missä kunnossa olet, kuinka parannat/ olet parantanut juoksuaikaa ja millä aikajänteellä?

    *****

    Cooperin testi
    eli Cooper-testi on testi, jolla mitataan maksimikestävyyttä. Sen kehitti yhdysvaltalainen tohtori Kenneth H. Cooper 1968 Yhdysvaltain armeijalle. Ideana testissä on edetä 12 minuutissa niin pitkälle kuin pääsee. Cooper-testi korreloi koko väestössä hyvin maksimaalisen hapenottokyvyn (VO2max) kanssa ja sopii käytettäväksi suuren ihmisjoukon kuntotason selvittämiseen.

    Lapsille järjestetään monesti niin sanottu puolicooper, jossa juostaan kuusi minuuttia. Suomessa Cooper-testi tuli koulujen vakiotestiksi jo 1970-luvulla. Ihanteellinen tulos alle kolmekymmentävuotiaalle juoksijalle on yli 2 800 metriä[1], joskin kestävyysurheilua harrastaneelle 3 000 metrin ylitys on normaalia.

    https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Cooperin_testi
     
    Fremen, Rajajääkäri ja setämies tykkäsivät tästä.
  2. Mainos Google AdSense



  3. letkuspede

    letkuspede Kapteeni

    Liittynyt:
    18.12.2014
    Viestejä:
    857
    Tykkäykset:
    852
    Pisteet:
    76
    Alkuvuonna meni 2200m nyt ollaan lähellä 3000m. Pariin vuoteen en urheillut kuin hieman kesäisin. Körssi paloi ja kalja maistui. Nyt nortti jäänyt sivuun ja säännöllistä kuntoilua takana useampi kuukausi.
     
    Lepukki, Rannari, Fremen ja nämä jäsenet tykkäsivät tästä.
  4. Sardaukar

    Sardaukar Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    05.03.2014
    Viestejä:
    5,344
    Tykkäykset:
    8,657
    Pisteet:
    1,286
    Vajaa 2800 m meni alkukesästä Serbiassa tasasella Lake Sava-tekojärven ympärillä. Suosittu kuntoilu- ja uintipaikka...ei paha saavutus 49v. vanhalle.

    Kattelin justiin taulukkoa, että jo 2500m on erinomainen ja vajaalla 2800 saa jo 30v. erinomaisen... Varusmiehenä 24v. meni 3450 m.
     
    Lepukki, Fremen ja letkuspede tykkäsivät tästä.
  5. letkuspede

    letkuspede Kapteeni

    Liittynyt:
    18.12.2014
    Viestejä:
    857
    Tykkäykset:
    852
    Pisteet:
    76
    No ei todellakaan ole paha, ja aivan mahtava lukea tällaisia kommentteja. Toivon että tämä ketju kannustaa ihmisiä liikkumaan. Ja jos juoksu ei luonnistu, niin uinnista ja vaikka pyöräilystä voisi olla vastaava testi..Ok sotilaan ikävä kyllä kyettävä juoksemaankin ;)
     
  6. letkuspede

    letkuspede Kapteeni

    Liittynyt:
    18.12.2014
    Viestejä:
    857
    Tykkäykset:
    852
    Pisteet:
    76
    Peruskuntolijan taulukko, jossa myös itselläni erinomainen. Huippu-urheilijoilla on omansa.
     
  7. Sardaukar

    Sardaukar Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    05.03.2014
    Viestejä:
    5,344
    Tykkäykset:
    8,657
    Pisteet:
    1,286
    Hauskintahan tuossa on, että en ole juossut tai lenkkeillyt vuosikausiin (ikinä en ole tykännyt juoksemisesta). Kovavauhtista kävelyä sen sijaan (yleensä reppu vielä selässä) on tullut tehtyä joka päivä 1-2 h.
     
    Fremen ja letkuspede tykkäsivät tästä.
  8. letkuspede

    letkuspede Kapteeni

    Liittynyt:
    18.12.2014
    Viestejä:
    857
    Tykkäykset:
    852
    Pisteet:
    76
    Tuolla peruskunto kyllä pysyy suht timminä, sullakin kuitenkin kova pohja intin ajoilta.
     
  9. letkuspede

    letkuspede Kapteeni

    Liittynyt:
    18.12.2014
    Viestejä:
    857
    Tykkäykset:
    852
    Pisteet:
    76
    Laittakaa myös kansantajuisia ja helppoja vinkkejä, kuten tässä!

     
  10. Fremen

    Fremen Kenraali

    Liittynyt:
    13.06.2014
    Viestejä:
    2,647
    Tykkäykset:
    4,886
    Pisteet:
    636
    Joo noi videon ekat kuus minuuttia ei olekaan se ongelma... vaan ne tokat kuusi minsaa jotka ovat maanpäällistä helvettiä jos olet vetänyt ekat kuus riittävän kovaa. Olen juossut yli 3600 yksin, kirittäjällä olisi varmaan 5%; parannus 3750M:iin ollut ihan mahdollinen. Vaatii intervalliharjoittelua ja jonkinlaista kipukynnysta, kyse on kuitenkin VO_MAX -testistä, jossa se maksimi todellakin tulee kipeästi vastaan. Olen samaa mieltä @Sardaukar :in kanssa että kuorman kanssa tehtävä parin tunnin kävely on todennäköisesti nelikymppiselle reserviläiselle paljon isänmaallisempi urheilu-/ treenausmuoto kuin kaikkensa antaminen 12 minuutin ajaksi (tosin mamma saattaisi olla eri mieltä :)).

    Mitä omaan Cooperin-juoksuun tulee, 2600 metriä olisi nyt ehkä ihan hyvä alkkipalkki...
     
    Lepukki, Tupajumi, Rannari ja 2 muuta jäsentä tykkää tästä.
  11. Honcho

    Honcho SMLNKO M/83 Lahjoittaja

    Liittynyt:
    21.11.2014
    Viestejä:
    7,870
    Tykkäykset:
    17,098
    Pisteet:
    1,286
    Heh, inttiaikana viimeksi kuupperoinut, viittä metriä vaille 3300 meni silloin.

    Uskoisin että jos juoksisin per heti, niin tulos olisi tätä nykyä 14 vuotta ja 14 kiloa komeampana välillä 2800-3100.
     
    Fremen tykkäsi tästä.
  12. Taistelija

    Taistelija Alokas

    Liittynyt:
    07.02.2015
    Viestejä:
    6
    Tykkäykset:
    15
    Pisteet:
    0
    Inttiaikoina meni ilman treeniä ja kevyessä flunssassa jotain 2680m. Nyt 15v myöhemmin, kun juoksua on tullut hieman harjoiteltua ja muutenkin treenattua, kuvittelin cooperin menevän paljon paremmin, jopa 3000m. 1500m testi palautti kuitenkin takaisin maanpinnalle.. Vauhtini oli 4min15s/km ja tuntui, että tulee kuolema. Todennäköisesti vauhti olisi vielä hiipunut ja cooperi jäänyt jonnekin 2500-2600m. Juoksu on raaka laji.
     
  13. crane

    crane Eversti

    Liittynyt:
    02.05.2011
    Viestejä:
    1,823
    Tykkäykset:
    959
    Pisteet:
    316
    Juoksinkohan joskus kouluaikoina sen 2500-2600m cooperissa. Sen jälkeen en olekaan juossut. Itseasiassa mie vihaan juoksua, en tiä mikä siinä on mut yksinkertaisesti en vain tykkää.
     
    Sardaukar tykkäsi tästä.
  14. jak

    jak Kapteeni

    Liittynyt:
    11.02.2015
    Viestejä:
    752
    Tykkäykset:
    1,017
    Pisteet:
    76
    Vuosi sitten juoksin reilun 2500 maantiellä . Matkan arvioin tosin osoitekylttien ja ajamalla pätkän autolla. Polvet on vain vaivanneet ettei pysty parantamaan enkä ole saanut uusittua. Onneksi pystyy vielä pyöräilemään.
     
  15. letkuspede

    letkuspede Kapteeni

    Liittynyt:
    18.12.2014
    Viestejä:
    857
    Tykkäykset:
    852
    Pisteet:
    76
    Ensi viikolla olisi tarkoituksena tehdä testi. Toukokuussa kun aloitin säännöllisen juoksemisen, niin meni noin 2200-2500m ..vedin täysillä ja olin ihan romuna!

    Eilen kävin juoksemassa 2100m aikaan 9.30min, tällä tarkoituksena hakea 3000m vauhti. Varaa olisi ollut vielä koventaa ja juosta loppuun asti se 12min, mutta jätetään se sinne juoksuradalle.

    Toukokuusta lähtien olen juossut eri vauhtisia ja pituisia lenkkejä 3 kilometristä aina 15 kilometriin, mutta enimmäkseen 5-9km pitkiä. Yksi välipäivä on kyllä hyvä pitää, jolloin voi vaikka rullailla lihaksia rennoiksi ;)

    Tässä hyviä vinkkejä testiin valmistautumiseen!


    Tämän uintitestin ajattelin kokeilla piruuttain marraskuun puolella, vaikka en ole uinut pitkiin aikoihin.
    http://www.vesiliikunta.com/files/pdf/cooperin_uintitesti.pdf

    Mainitaan vielä tähän loppuun että intissä juoksin 2700m 20 vuotta sitten, tupakoin tuolloin, en enää.

    PS.
    Ja tiedoksi kaikille että pelkällä reippaalla kävelyllä saa samat terveysvaikutukset kuin tällaisella "kuluttavalla" juoksemisella, jolla toki voi haastaa itseään ja tehdä hommasta tavoitteellista vielä yli nelikymppisenäkin ;)

    Lisäys:

    Runner's high -juoksukoulun valmentaja Tuomo Salonen neuvoo, kuinka juoksijan kannattaa treenata lihaskuntoaan. Liikkeiden on tarkoitus lisätä keskivartalon hallintaa, jolloin juoksusta tulee taloudellisempaa.
    http://www.hs.fi/blogi/juoksublogi/a1305986453600

    Jos treenaat tavoitteellisesti ja haluat seurata kuntosi kehittymistä, säännöllisesti – esimerkiksi kerran kuussa tai kahdessa – juostu cooperin testi on loistava keino siihen. Cooperin testi, jossa juostaan 12 minuutin aikana niin pitkä matka kuin ehditään, on yksi parhaita aerobisen kunnon mittareita.
     
    Viimeksi muokattu: 16.10.2016
    Mustaruuti, setämies ja Fremen tykkäsivät tästä.
  16. TomiDude

    TomiDude Kersantti

    Liittynyt:
    23.01.2015
    Viestejä:
    104
    Tykkäykset:
    200
    Pisteet:
    16
    Kokeilin syksyllä coopperia ekaa kertaa sitten vuoden 1995 armeijan. Tavoitteksi laitoin 2200 m, pronssimerkin, ja se ylittyi. Ehkä parisataa metriä olisi saanut puristettua lisää, muttei yhtään enempää. 41-vuotiaan taulukon mukaan hapenotto on "hyvä". Eniten olen kuitenkin ylpeä siitä että viitsin yrittää näin pitkän tauon jälkeen, toiseksi eniten suorituksen "teho - paino -suhteesta" (190 cm/120 kg). :D

    Maanpuolustuksen tilasta huolissaanolevat tietysti haukkuvat, mutta minäpä olen syystäkin sijoittamatonta reserviä.
     
    Lepukki, letkuspede, Tupajumi ja nämä jäsenet tykkäsivät tästä.
  17. Nenialas Idook

    Nenialas Idook Kapteeni

    Liittynyt:
    04.08.2015
    Viestejä:
    575
    Tykkäykset:
    1,141
    Pisteet:
    76
    Polvet eivät kestä juoksua, mutta olen pyöräillyt pari vuotta. Hetken pähkin, miten vertautuisi Cooperin testiin 50 km pyörälenkki kahteen tuntiin, mutta siihenhän löytyi kuntopyörätaulukko: Cooperin testi kuntopyörällä. Tuohon sitten vielä se ikälisäys 4,5 % 49-v. jampalle + se sivuseikka, että parin tunnin lenkille minun on ainakin ihan turha lähteä tuuppaamaan yhtä kovaa kuin 12 minuutin pyrähdykseen. 37 km olen ajanut 27 km/h keskinopeudella, ja tuolla heilahtaisi 12 minuutin tulos lähemmäs arvoa 41 + ikälisät päälle. Mutta tämäkin on siis yli tunnin siivu.
     
    letkuspede tykkäsi tästä.
  18. letkuspede

    letkuspede Kapteeni

    Liittynyt:
    18.12.2014
    Viestejä:
    857
    Tykkäykset:
    852
    Pisteet:
    76
    Eilen testi ja kolme ekaa kiekkaa meni 3200 vauhtia, sitten aloin vähän jarruttaa, että jaksaisi loppuun saakka eikä alkaisi hapottaa ..lopputulos 2630m ..puristettavaa jäi koneeseen. Työpäivän jälkeen ja aikainen herätys sekä kylmä ilma jäi mietityttämään tulosta. Seuraavaksi sisätiloissa hyvin levänneenä ja hyvillä energioilla aamupäivällä.

    Edit: Olen enimmäkseen juossut kesän aikana aamupäivisin, nyt työn takia joutuu vähän soveltamaan. Seuraava testi olisi tarkoitus tehdä heti marraskuussa.
     
    Lepukki ja Fremen tykkäsivät tästä.
  19. letkuspede

    letkuspede Kapteeni

    Liittynyt:
    18.12.2014
    Viestejä:
    857
    Tykkäykset:
    852
    Pisteet:
    76
    Mielestäni hyvä on että voidaan juosta aina vähän paremmin kuin edellidellä kerralla.
     
  20. letkuspede

    letkuspede Kapteeni

    Liittynyt:
    18.12.2014
    Viestejä:
    857
    Tykkäykset:
    852
    Pisteet:
    76
    Jos joku haluaa nauttia jotain muuta, kuin elämää .. oletko robootti vai ihminen .. mitä tahdot? Älä vaikene.
     
  21. Atsomuti

    Atsomuti Alikersantti

    Liittynyt:
    29.01.2014
    Viestejä:
    87
    Tykkäykset:
    38
    Pisteet:
    6
    Cooper-tulos pitäisi aina suhteuttaa ikään tai ikäryhmään. Ei mene kuusikymppisenä samalla tavalla kuin kaksikymppisenä. Mutta, eikös UKK-kävelytestiä pidetä ainakin yhtä hyvänä ellei parempana kunnon mittajaana kuin cooperia? Erilaisilla kunto(utus)kursseilla sitä käytetään paljon. Mittaa kuntoa sellaisiltakin jotka ei juoksuaskelta pysty ottamaan.
     
    JR49 tykkäsi tästä.

Jaa tämä sivu