Eduskuntavaalit 2015

Vaikka ei auttaisi, niin saattaisi ainakin parantaa tilannetta.

Kansanedustajien lukumäärä tulisi laskea sataan, asettaa tehtävän tason edellyttämät koulutus- ja pätevyysvaatimukset sekä samalla nostaa palkka oikeasti kilpailukykyiselle tasolle. Tällöin luotaisiin kunnolliset edellytykset saada kansanedustajiksi missien, urheilijoiden, trukkikuskien ja muiden populaaripellejen sijaan oikeasti johtamis- ja päätöksentekokykyisiä ammattilaisia. Aivan sama, mitä keskivertoäänestäjät ovat asiasta mieltä, mutta valtiolaiva tarvitsee oikeasti päteviä ihmisiä ruoriinsa, ettei se karahda karille.

Nämä ammattilaiset vaikuttavat pääsääntöisesti elinkeinoelämässä eivätkä he tyypillisesti ole valmiita ryhtymään julkiseksi kusitolpaksi ihan karkkirahalla pelkkää hyväntekeväisyyttään, vaan heille pitää maksaa siitä kilpailukykyinen korvaus, kuten tekijämiehille yleensä maksetaan. Jos kansanedustajan kuukausipalkkion esimerkiksi kaksinkertaistaisi nykyiseltä tasolta noin 12000 euroon, niin sillä rahalla saattaisi jo päteviä ehdokkaita alkaa löytymään. Tämän lisäksi olisi harkittava myös jonkinlaisen sopivan tulospalkkiojärjestelmän luomista, jolloin palkkauksen kilpailukyky ja kannustimet saadaan pidettyä riittävällä tasolla.

Äänioikeudenkin saamisen edellytykseksi olisi syytä harkita jotain muitakin ehtoja kuin pelkkä 18 vuoden ikä.

Erityisesti ministereiden hommissa toivoisi näkevänsä fiksuja, alan koulutuksen saaneita ja ehkä jopa töitä tehneitä ihmisiä. Ammattipoliitikko, jonka koulutus päättyi kandidaatintutkintoon ei oikein herätä luottamusta, kun hän on päättämässä oikeasti vaikeista asioista.

Olenko ymmärtänyt oikein, että ministerin ei tarvitse olla kansanedustaja? Tämä antaisi mahdollisuuden laittaa johtoon oikeasti päteviä henkilöitä, mutta taitaa mennä pupu pöksyyn ennen kuin kukaan poliitikko uskaltaa tuollaista ehdottaa.
 
^esim. Stubb tuli mepin duunista ministeriksi kun Ike tekstaili. Haglundikaan ei taida olla kansanedustaja
 
Oletteko muuten huomanneet kuinka kokoomus tekee oikein kaikkensa, jotta vaaleissa tulisi turpaan ja kovaa. Eero Lehti, Kataja ja se yksi kaakatti....sen laatuisia ulostuloja, jotka ovat omiaan karkottamaan äänestäjiä....vai onko jo kaikki toivo heitetty ja nyt katkerina jäyrätään ja nakellaan kyrpiintyneinä mitä sattuu? Nakellaan oikeasti niitä aiheita, jotka ovat lähellä sydäntä......sittenkin! Ei sillä, eipä tule ikävä, mutta eipä ole vaihtoehdoissakaan hurraalle tilaa.

Nyt varmistetaan ydinryhmän äänet. Ennen vaaleja tehdään joku silmänkääntötemppu jonka avulla pyritään edes kymmenyksellä demarien edelle. Sen jälkeen on hallituspaikka taskussa ja taivas taas avoinna.
 
Erityisesti ministereiden hommissa toivoisi näkevänsä fiksuja, alan koulutuksen saaneita ja ehkä jopa töitä tehneitä ihmisiä. Ammattipoliitikko, jonka koulutus päättyi kandidaatintutkintoon ei oikein herätä luottamusta, kun hän on päättämässä oikeasti vaikeista asioista.

Olenko ymmärtänyt oikein, että ministerin ei tarvitse olla kansanedustaja? Tämä antaisi mahdollisuuden laittaa johtoon oikeasti päteviä henkilöitä, mutta taitaa mennä pupu pöksyyn ennen kuin kukaan poliitikko uskaltaa tuollaista ehdottaa.

Ei tartte olla kansanedustaja. En muista kaikkia mutta nykyisistä ainakaan Räty ei ole. Rädyn-Männistön virankierrätysmanööveri peruuntui vasta kalkkiviivoilla joten lähellä se oli Rädylläkin.
 
Hyväksyin persuilta oppositioonmenon, sillä hallituksessa he olisivat joutuneet syömään sen olennaisimman vaalilupauksensa Kreikan tukemisesta. SDP lupaili käytännössä samaa liturgiaa ja käänsi totaalisesti kelkkansa hallitusneuvotteluiden myötä. Järjestettiinpä jonkinlaisen kasvojensäuiytyksen vuoksi näytelmä toimitushallituksen avulla. Lisäksi järjesteltiin takuut jollaisia kukaan ei halua.

Mikäli uutukainen kansalaisten tyytymättömyyteen perustuva puolue olisi välittömästi myynyt periaatteensa, ei puolueella olisi ollut tulevaisuutta.
 
Hyväksyin persuilta oppositioonmenon, sillä hallituksessa he olisivat joutuneet syömään sen olennaisimman vaalilupauksensa Kreikan tukemisesta. SDP lupaili käytännössä samaa liturgiaa ja käänsi totaalisesti kelkkansa hallitusneuvotteluiden myötä. Järjestettiinpä jonkinlaisen kasvojensäuiytyksen vuoksi näytelmä toimitushallituksen avulla. Lisäksi järjesteltiin takuut jollaisia kukaan ei halua.

Mikäli uutukainen kansalaisten tyytymättömyyteen perustuva puolue olisi välittömästi myynyt periaatteensa, ei puolueella olisi ollut tulevaisuutta.

Ei niille kuinkaan tässä maassa käy. Puupäät kelluvat.

 
Vaikka ei auttaisi, niin saattaisi ainakin parantaa tilannetta.

Kansanedustajien lukumäärä tulisi laskea sataan, asettaa tehtävän tason edellyttämät koulutus- ja pätevyysvaatimukset sekä samalla nostaa palkka oikeasti kilpailukykyiselle tasolle. Tällöin luotaisiin kunnolliset edellytykset saada kansanedustajiksi missien, urheilijoiden, trukkikuskien ja muiden populaaripellejen sijaan oikeasti johtamis- ja päätöksentekokykyisiä ammattilaisia. Aivan sama, mitä keskivertoäänestäjät ovat asiasta mieltä, mutta valtiolaiva tarvitsee oikeasti päteviä ihmisiä ruoriinsa, ettei se karahda karille.

Nämä ammattilaiset vaikuttavat pääsääntöisesti elinkeinoelämässä eivätkä he tyypillisesti ole valmiita ryhtymään julkiseksi kusitolpaksi ihan karkkirahalla pelkkää hyväntekeväisyyttään, vaan heille pitää maksaa siitä kilpailukykyinen korvaus, kuten tekijämiehille yleensä maksetaan. Jos kansanedustajan kuukausipalkkion esimerkiksi kaksinkertaistaisi nykyiseltä tasolta noin 12000 euroon, niin sillä rahallaerhot saattaisi jo päteviä ehdokkaita alkaa löytymään. Tämän lisäksi olisi harkittava myös jonkinlaisen sopivan tulospalkkiojärjestelmän luomista, jolloin palkkauksen kilpailukyky ja kannustimet saadaan pidettyä riittävällä tasolla.

Äänioikeudenkin saamisen edellytykseksi olisi syytä harkita jotain muitakin ehtoja kuin pelkkä 18 vuoden ikä.

Kansakunnan kokoon nähden terävä pää on liian paksu ja tylsä. Me, kansalaiset, olemme antaneet viedä itsemme yhä syvemmälle harhojen lumoihin ja kauemmaksi Oikealta Polulta ja niinpä meidän huiputtamistamme on helppo jatkaa. Kansakunta-niminen jokilaiva on pelottavan lähellä jyrkänteen reunalla olevaa vesiputousta mutta meitä kiinnostaa lähinnä se, millaisia leivoksia tarjotaan kahvin kera tai se, mikä kappale soi seuraavaksi tanssisalongissa tai se, minkä väriset verhot sopisivat parhaiten ravintolan ikkunoihin. "Coast Concorden" kippari (joka on oikeasti stuertti) tiirailee itseään ylen aikaa peilistä ja sumuttaa suihkepullolla nars.... no, kukkaa. Vae Victis!

(Provokaatiovaroitus)
Entäpä jos maanpuolustuskoulutuksen suorittaneilla ja toimintaan sitoutuneilla olisi laajennetut kansalaisoikeudet?
 
Entäpä jos maanpuolustuskoulutuksen suorittaneilla ja toimintaan sitoutuneilla olisi laajennetut kansalaisoikeudet?

Ei auttaisi yhtään mitään, koska varusmiespalveluksen tai edes YE-kurssin suorittaminen ei anna merkittävästi lisäarvoa korkean tason yhteiskunnallisten luottamustehtävien hoitamiseen, tai edes ohjaa yksilöä vastuulliseen äänestyskäyttäytymiseen.

Sitäpaitsi keskimääräinen miespuolinen kansanedustaja, poliitikko ja äänestäjä on jo tyypillisesti suorittanut rauhanajan palvelusvelvollisuutensa. Ehkä ilman sitä Suomi olisi jo paljon syvemmällä suossa.
 
Ei auttaisi yhtään mitään, koska varusmiespalveluksen tai edes YE-kurssin suorittaminen ei anna merkittävästi lisäarvoa korkean tason yhteiskunnallisten luottamustehtävien hoitamiseen, tai edes ohjaa yksilöä vastuulliseen äänestyskäyttäytymiseen.

Sitäpaitsi keskimääräinen miespuolinen kansanedustaja, poliitikko ja äänestäjä on jo tyypillisesti suorittanut rauhanajan palvelusvelvollisuutensa. Ehkä ilman sitä Suomi olisi jo paljon syvemmällä suossa.

Tarkoitinkin provossa laajennettuja kansalaisoikeuksia (viittaus Laamanatorilta otetussa lainauksessa mainittuihin äänestysoikeuden perusteisiin), en kansanedustajan tehtäviä... ;)
 
Ei taida väki suostua tällaiseen, kun se ei ole tasa-arvoista...

(Lisää hämmennystä ja provokaatiota -varoitus)
Niin, se olikin alkuperäisessä viestissä (Provokaatiovaroitus) -kyltin alla. Tasa-arvo on vallitseva normi yhteiskunnassamme. Kuinka tasa-arvo toteutuu siinä, että yhä harvempi asettaa tarvittaessa henkiriepunsa alttiiksi yhä useamman edestä? Mitä tasa-arvo on tässä asiassa ja kuinka sitä jaetaan tasan?

Ikääntyvää siltavahtia tämäkään ei virallisen toiminnan puitteissa enää kauaa kutita, mutta kun ajattelua laajentaa oman navan ympäristöön ja peilaa sitä aikatekijäään (lue: tulevaisuus), niin niin... (I hope you catch my drift so to say.) Millainen kestävyysvaje tästä seuraa?

"Entä sitten, mitä välii?" Kansamme jäljellä olevan yhtenäisyyden mureneminen on aika lailla suoraan yhteydessä siihen, kuinka laajasti olemme osallisia (mieluiten halullisin sieluin) maamme puolustamisessa. Vähäväkisen kansan paras voimavara maanpuolustuksessa on yhteinen tahto. Jos sitä ei ole...
 
(Lisää hämmennystä ja provokaatiota -varoitus)
Niin, se olikin alkuperäisessä viestissä (Provokaatiovaroitus) -kyltin alla. Tasa-arvo on vallitseva normi yhteiskunnassamme. Kuinka tasa-arvo toteutuu siinä, että yhä harvempi asettaa tarvittaessa henkiriepunsa alttiiksi yhä useamman edestä? Mitä tasa-arvo on tässä asiassa ja kuinka sitä jaetaan tasan?

Ikääntyvää siltavahtia tämäkään ei virallisen toiminnan puitteissa enää kauaa kutita, mutta kun ajattelua laajentaa oman navan ympäristöön ja peilaa sitä aikatekijäään (lue: tulevaisuus), niin niin... (I hope you catch my drift so to say.) Millainen kestävyysvaje tästä seuraa?

"Entä sitten, mitä välii?" Kansamme jäljellä olevan yhtenäisyyden mureneminen on aika lailla suoraan yhteydessä siihen, kuinka laajasti olemme osallisia (mieluiten halullisin sieluin) maamme puolustamisessa. Vähäväkisen kansan paras voimavara maanpuolustuksessa on yhteinen tahto. Jos sitä ei ole...

Yhteinen tahto syntyy vain siten, että yhteiskunta koetaan aidosti yhteiseksi. Ei se julistamalla yhteistahto synny. Tahallaanhan tätä yhteisyyden tunnetta on viimeiset vuodet raadeltu. On korostettu yksilöä ohi minkään muun, kaikki yhteisöelementit alkavat olla kohta kortilla ja passivointi on hallitsemisen teemana no1. Listaa voi jatkaa. Ja sitten julistuksen voimalla kuvitellaan syntyvän jotain "yhteistä". Ei se vaan niin pelaa. Ja kyllä nämä kaikki eri linjat on ihan poliitikkojen käsialaa. Ei ne mistään globaalista kuusta ole Suomeen tippuneet. Olen tietävinäni, että korjausliike on jo käynnissä. Mutta jälkien siivoilu vie taatusti aikaa. "tää on ollu hei fantastinen matka" tai "Himasen tulevaisuusfiktio" tai "Suomi-kuvan kiillotuskilpailu"......ei ne merkkaa mitään. Ei ni mitään. Ihmiset elävät pääosin ihan todellisuudessa.
 
Frederik meni Muutos puolueelle. Sinänsä ikävää, koska jokainen ääni muutokselle on pois Perussuomalaisilta.
 
Lähes varmaa on, että kun äänestää, niin ääni menee hukkaan :)
Noh, tasa-arvon toteutumaa odotan ja hyvässä toivossa elän...
 
Erityisesti ministereiden hommissa toivoisi näkevänsä fiksuja, alan koulutuksen saaneita ja ehkä jopa töitä tehneitä ihmisiä. Ammattipoliitikko, jonka koulutus päättyi kandidaatintutkintoon ei oikein herätä luottamusta, kun hän on päättämässä oikeasti vaikeista asioista.

Olenko ymmärtänyt oikein, että ministerin ei tarvitse olla kansanedustaja? Tämä antaisi mahdollisuuden laittaa johtoon oikeasti päteviä henkilöitä, mutta taitaa mennä pupu pöksyyn ennen kuin kukaan poliitikko uskaltaa tuollaista ehdottaa.

Suomi on tällä hetkellä siinä jamassa, että kenties ns. virkamieshallitus olisi omiaan tilannetta vakauttamaan, mutta toisaalta hallituskautta on enää niin vähän aikaa jäljellä, että sama mikä "sambakerho" siellä heiluu - tulos ei voi paljoa heikompi olla. Ja uuden eduskunnan kohdalla tilanne liene sitten se, että keskusta haluaa toimia hallitustunnustelijana (ja muodostajana) ja eiköhän sieltä joku kokoonpano taas saada haalittua kasaan, ainoa toivo on, että se on nykyistä "six packia" toimivampi kokonaisuus eikä se muodoltaan ole sellainen "sekametelisoppa" - vaikka hirvittää, että "siltarumpupolitiikkaa" ajava kepu(li) on taas pm puolueena - nimittäin ihme täytyy tapahtua, jos joku muu puolue suurimmaksi nousee ennen vaaleja. Mutta jos näyttäisi siltä, että toimivaa orkesteria ei saada kasaan niin miksei tuolloin kokeiltaisi rohkeasti virkamieshallitusta - sellaisen jos kokoaisi ammattilaisista niin tulos saattaisi olla olennaisesti parempi mitä pakolla kasaan harsittu puoluevetoinen hallitus.

vlad.
 
Suomi on tällä hetkellä siinä jamassa, että kenties ns. virkamieshallitus olisi omiaan tilannetta vakauttamaan, mutta toisaalta hallituskautta on enää niin vähän aikaa jäljellä, että sama mikä "sambakerho" siellä heiluu - tulos ei voi paljoa heikompi olla. Ja uuden eduskunnan kohdalla tilanne liene sitten se, että keskusta haluaa toimia hallitustunnustelijana (ja muodostajana) ja eiköhän sieltä joku kokoonpano taas saada haalittua kasaan, ainoa toivo on, että se on nykyistä "six packia" toimivampi kokonaisuus eikä se muodoltaan ole sellainen "sekametelisoppa" - vaikka hirvittää, että "siltarumpupolitiikkaa" ajava kepu(li) on taas pm puolueena - nimittäin ihme täytyy tapahtua, jos joku muu puolue suurimmaksi nousee ennen vaaleja. Mutta jos näyttäisi siltä, että toimivaa orkesteria ei saada kasaan niin miksei tuolloin kokeiltaisi rohkeasti virkamieshallitusta - sellaisen jos kokoaisi ammattilaisista niin tulos saattaisi olla olennaisesti parempi mitä pakolla kasaan harsittu puoluevetoinen hallitus.

vlad.

Toivottavasti vaalitulos on niin selvä, että pikkupuolueet jäisivät tyystin pihalle. RKP nyt pystyy ameebamaisiin suorituksiin ja roikkuu varmasti kuin jätkän räkä piikkilangassa jokaisessa tilaisuudessa. Keskusta, Sos.Demi ja Persu pystyvät varmasti muodostamaan enemmistöhallituksen, jos muuten saadaan askeleet kohdalleen. Sitä minä suoraan sanoen toivon. Minun on vaikea kuvitella mitään muuta toimivaa comboa. Kuuden puolueen hallitus oli fantastinen matka, mutta tippuihan siitä jotain matkalle ja neuvotteluista kaiketi tuli jatkuvasti helvetillisiä, kun jokaisen piti saada jonkinlainen peukalonjälki milloin mihinkin.

Kokoomus on minun silmissäni saanut aikaan jo....sanotaan tarpeeksi, ehkä on parasta vetää välillä henkeä ja uudistaa hieman sanomaa. Turpoa tähän on turha vetää, senkin puolen näytöt on annettu ja kovin kevyiksi todettu. Ei poikkea mistään puolueesta siinäkään asiassa muuta kuin kantakokoomuslaisen äänestäjän mielikuvissa.
 
Joissakin puolueissa minua ärsyttää nuiva suhtautuminen maanpuolustukseen ja Suomen islamisoiminen ikään kuin "palvelujen erityistämisen" nimissä. Muuten olen sitä mieltä, että sitä suomalaista pitää auttaa, joka ei itse kykene. En tuomitse SDP:tä kokonaan. Ketään ei pidä jättää, mutta rajaisin tukitoimet meidän vaatimattomaan volyymiimme suomalaisille. Tällä pörssillä on vaikea koko maailmaa halata. Kokoomuksessa ärsyttävät nuoret elämää ymmärtämättömät pissikset. Vanhasta kaartista pidän (paitsi Kanervasta) osittain. Petteri Orpo näistä vähän nuoremmista on fiksun oloinen. Persuista hyväksyn Sampo Terhon. Kepusta esimerkiksi Mikael Pentikäinen on toiveita herättävä, ja Alpo Rusi on kiinnostava. RKP:llä on hyviä ehdokkaita.

Loput eivät pääse minun kirjoissani jatkoon.
 
Back
Top