EgyptAirin matkustajakone katosi tutkasta matkalla Pariisista Kairoon

Olen käynyt, juu, ja pannut saman kyllä merkille. Mustat ovat aika paljon turvatarkastushommissa siellä, koska matalapalkka-ala. Ylivoimaisesti suurin osa mustista ei kuitenkaan Jenkkilässä ole muslimeja, eikä musuja muutenkaan mielellään siellä päästetä tuonlaisiin hommiin, koska julkinen mielipide ja 9/11.
Ranskan tilastoista en tiedä, mutta siellä on hyvin vahva arabi- ja afrikkalaistaustainen muslimivähemmistö. Jos törmäät edellä mainitun kaltaiseen henkilöön siellä, on todennäköisempää että hän on muhamettilainen kuin kristitty.
Perhettä asuu Amerikassa. Aina annettu ohje passintarkastuksessa valita ensin valkoinen mies. Tämän jälkeen latino. Homeland Security virka mustalla miehellä on iso juttu. Ovat niin ylpeitä työstään, että syytävät passia pitkään ja kyselevät niitä näitä. Valkoiset yleensä gonia. Lyövät vaan leiman passiin ja saa mennä.
 
Eikös Venäläisten S-400 tutka tai sitten ohjushävittäjä Syyrian edustalla pitäsi myös havaita tuonne asti?
 
Voi muuten olla melkoinen isku Egyptin matkailulle se venäläiskoneen tuho viime vuonna, ja nyt tämä. Tulee takuulla tyhjää lennoille ja hotelleihin.

Ylen mukaan kone olisi tehnyt ensin rajuja käännöksiä ja sitten syöksyn ennen katoamistaan.

"Puolustusministeriön mukaan koneen kurssi oli etelään ja kaakkoon Kassosin ja Karpathosin saarilta, kun se teki ensin 90 asteen käännöksen vasemmalle ja sitten 360 asteen käännöksen oikealle.

Koneen lentokorkeus oli noin 11 600 metriä. Se sukelsi yli 4 500 metriä ja pyörähti jyrkästi, ennen kuin se katosi. Kone oli tutkasta kadotessaan noin 3 000 metrin korkeudessa."


Molemmat koneet olivat Airbuseja, mutta tämä on varmaankin konetyypin yleisyydestä johtuvaa sattumaa. Esitän tässä nyt kuitenkin pari teoriaa:

-luonnollisesti pommi voi tuhota koneen kuin koneen. Liikehdintä kuitenkin kertoisi siitä, että kone ei hajonnut välittömästi, tosin eihän pommin runnoma kone välttämättä heti käsissä hajoa. Tämä riippuu pommin voimakkuudesta ja sijainnista koneessa. Pommiteoriaa ei siis voida poissulkea.
- Paineistuksen menetys. Äkillinen dekompressio saattaa miehistön nopeasti toimintakyvyttömäksi, jos nämä eivät ehdi pukea happinaamareitaan. Voi olla, että miehistö on naamareita pukiessaan poiskytkenyt autopilotin (se on mahdollista kytkeä osittain pois huomaamatta: https://en.wikipedia.org/wiki/Aeroflot_Flight_593 ), tai se on irtikytkeytynyt paineistuksen pettäessä. Tällöin kone voisi periaatteessa hoiperrella kuvatulla tavalla alas, jos se lähtee kaartoon, joka jyrkkenee itsestään. Tämä on kuitenkin epätodennäköistä, autopilotti todennäköisesti jäiri päälle. https://en.wikipedia.org/wiki/Helios_Airways_Flight_522
- Edelliseen liittyen: jos painerunko pettää, aiheutuva rakenteellinen vaurio voi repiä koneesta irti jopa peräsimen, kuten JAL 123:n tapauksessa. https://en.wikipedia.org/wiki/Japan_Airlines_Flight_123
- Paineistuksen menetyksen voi aiheuttaa myös irtoava rahtiluukku, joka tuhoaa samalla koneen hydrauliikan: https://en.wikipedia.org/wiki/Turkish_Airlines_Flight_981

En muista, onko siitä viimevuotisesta venäläiskoneesta saatu jo yhteisymmärrys. Ainakin kone oli kokenut vuosia aikaisemmin tailstriken, jollainen johtui myös JAL 123:n kohtaloksi. Egyptair 990:n kohtaloon, eli pilotin itsemurhaan, ei mielestäni viittaa mikään. Pilotti oli jutellut lennonjohdolle hyväntuulisesti, ja lisäksi koneessa oli kolme turvamiestä, joilla varmasti on ollut pääsy turvaoven ohi. En myöskään oikein jaksa uskoa esimerkiksi vikaan tai suunnitteluvirheeseen (737:llä muuten oli tällainen) peräsimen rakenteessa. Tällöin kone tilttaisi ohjauspinnat johonkin ääriasentoon ja todennäköisesti myös pitäisi ne siellä, eikä kaartelisi vuorotelleen vasemmalle ja oikealle. Kaikki on luonnollisesti spekulaatiota, kunnes tutkijalautakunta on työnsä tehnyt.
 
Kone ei vastannut enää radiokutsuihin. Se tietysti voi olla sattumaa, yhteydet nyt katkovat aina muutenkin, mutta aika hyvä yhteensattuma. Se viittaisi siihen että ohjaamossa on tapahtunut jotain.
Vaikea kyllä keksiä että miten kone olisi kaapattu 3 turvamiehen läsnäollessa.

Paineistusvika tietysti voisi olla mahdollinen, onhan niitä ollut ennenkin.
 
CNN: Kadonneen EgyptAir -yhtiön koneen hylky löytyi
Julkaistu: 19.5. 20:00

Uutistoimisto Reutersin mukaan Kreikan viranomaiset kertovat alueelta löytyneen ”kelluvaa tavaraa” ja pelastusliivejä, joiden uskotaan olevan peräisin pudonneesta koneesta. Hylyn etsinnät ovat olleet käynnissä Karpathoksen saaren lähistöllä.


http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-2000001182679.html

egypt_a320_su-gcc_mediterranean_160519_map.jpg
 
Kukaan ei ole viela syyttanyt juutalaisia... toisin kuin maanjaristyksissa ja haikalojen hyokkayksissa jne. Kiinnostavaa. Shabbat Shalom veljet.
 
CNN: Kadonneen EgyptAir -yhtiön koneen hylky löytyi
Julkaistu: 19.5. 20:00

Uutistoimisto Reutersin mukaan Kreikan viranomaiset kertovat alueelta löytyneen ”kelluvaa tavaraa” ja pelastusliivejä, joiden uskotaan olevan peräisin pudonneesta koneesta. Hylyn etsinnät ovat olleet käynnissä Karpathoksen saaren lähistöllä.


http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-2000001182679.html

egypt_a320_su-gcc_mediterranean_160519_map.jpg
Koneesta ei ole löytynyt jälkeäkään. Kelluvat osat eivät liittyneet koneeseen. Samaten pelastusliivit joltain laivalta.
 
Eli voisiko kuitenkin kyseessä olla lentäjän tai jonkun miehistön jäsenen toiminta eli "uhraaminen allahille" tai jokin muu mielisairas teko?

http://www.foxnews.com/world/2016/0...cials-probe-links-to-terror.html?intcmp=hpbt1

"as multiple U.S. officials told Fox News that no explosion was detected by infrared satellites in the vicinity of the crash area."

Tuo räjähdyksen puute tarkoittaa käsittääkseni lähinnä sitä, että räjähdys ei repinyt polttoainetankkeja rikki ja sytyttänyt niitä.
 
Tähän väliin kevennys:

fb869da666d0d2763e87350c0c856c82.jpg
 
Spekulointi jatkuu kunnes tutkimuskomissio saa raporttinsa julkisuuteen.
Näissä lento-onnettomuus- ja vast tapauksissa kannattaa seurata AVHERALD sivustoa.
http://avherald.com/h?article=4987fb09&opt=0
Kohtuullisen luotettava tietolähde.

Juuri se Avherald kirjoittaa:
On May 20th morning Egypt's Military announced, Egyptian naval aircraft and vessels found debris from the A320 aircraft as well as personal belongings of passengers about 290km (156nm) north of Alexandria (Egypt).
 
Ranskan tiedustelupomo varoitti EgyptAirin turman edellä:
Isis suunnittelee uudenlaisia iskuja

Perjantai 20.5.2016 klo 17.15

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2016052021595879_ul.shtml

Turvatoimia on kiristetty Charles de Gaullen lentokentällä entisestään. (AP)
Asiantuntijat arvelevat koneen tuhon syyksi terrorismia. Mikään ryhmittymä ei kuitenkaan ole toistaiseksi ilmoittanut tehneensä iskua, jonka seurauksena 66 ihmistä menetti henkensä. Pariisista matkaan lähteneen koneen hylyn osia ja matkustajien henkilökohtaisia tavaroita löytyi perjantaina kellumasta Välimerellä noin 290 kilometrin päässä Alexandrian rannikkokaupungista. Mustia laatikoita etsitään.

Isku, jos se siksi varmistuu, voisi olla Isisin käsialaa. Isis räjäytti viime syksynä Siinain yläpuolella venäläisen matkustajakoneen. Räjähde oli kätketty limutölkkiin. Isis on taistellut Egyptin hallitusta vastaan sen jälkeen kun presidentti Abdel Fattah al-Sisi syrjäytti vaaleilla valitun islamistipresidentin vuonna 2013.

Uusia iskuja

Ranskan tiedustelupalvelun johtaja Patrick Calvar varoitti vain viikko sitten Ranskan olevan selvästi terroristijärjestö Isisin tähtäimessä. Calvarin mukaan Isis suunnittelee aivan uudenlaisia iskuja.

- Meitä uhataan aivan uudenlaisilla iskuilla: terroristikampanjalla, jolle on tyypillistä räjähteiden asettaminen runsasväkisiin paikkoihin, Calvar sanoi Ranskan kansalliselle puolustuskomitealle.

Calvar ei maininnut varoituksessaan lentokoneita, mutta sanoi Ranskan olevan Isisin pahimmin uhkaama maa. Calvarin mukaan myös al-Qaida on edelleen uhka, ja se haluaa palauttaa menneen maineensa erityisesti Maghreb-maissa ja Arabian niemimaalla. (Maghrebilla viitataan yleensä Marokkoon, Algeriaan ja Tunisiaan, mutta Maghreb-maihin kuuluvat myös Libya ja Mauritania.)

Turvamääräyksiä rikottu?

EgyptAirin mereensyöksyn syyn selvittäminen saattaa kestää viikkokausia. Kone lähti kuitenkin matkaan Pariisin pääkentältä Charles de Gaullelta, jonka turvatoimia oli kiristetty jo viime marraskuisten terrori-iskujen jäljiltä. Iskujen jälkeen kentän työntekijöiden taustat tutkittiin, ja noin 70 työntekijää sai potkut radikalisoitumisen takia.

EgyptAirin turman jälkeen Ranskassa selvitetään nyt, onko Charles de Gaullen -kentällä kenties rikottu turvamääräyksiä? Onko pommi ujutettu koneeseen kentällä ja kuka sen olisi tehnyt? Tiedossa on, että kentän työntekijöitä on yritetty värvätä islamistien riveihin.

Pommi on voinut tietenkin päätyä koneeseen jo aiemmin päivällä. Kone lensi Pariisiin Etiopian ja Tunisian kautta.

EgyptAirin koneen mystinen kohtalo on kuitenkin nostanut esiin kysymyksen Euroopan lentokenttien kyvystä suojella matkustajia. Tuoreessa muistissa on maaliskuinen terroristi-isku Brysselin Zaventemin lentokentällä, jonne terroristit pääsivät vapaasti pommilaukkuineen.

Apua on nyt luvassa israelilaisilta ilmailuturvallisuusviranomaisilta, kun Israelin Ben Gurionin lentokentän turvallisuusasiantuntijat jakavat neuvojaan 33 maan asiantuntijalle ensi kuussa.

Yksikään ihminen ei ole kuollut tai haavoittunut Ben Gurionin kentällä tai sieltä lähteneessä koneessa terroristi-iskussa viimeksi kuluneiden 44 vuoden aikana.

Lähteet: AFP, Reuters, Daily Mail, Guardian, Independent

KATRIINA MÄKELÄ
[email protected]
 
Ranskan tiedustelupomo varoitti EgyptAirin turman edellä:
Isis suunnittelee uudenlaisia iskuja

Perjantai 20.5.2016 klo 17.15

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2016052021595879_ul.shtml

Turvatoimia on kiristetty Charles de Gaullen lentokentällä entisestään. (AP)
Asiantuntijat arvelevat koneen tuhon syyksi terrorismia. Mikään ryhmittymä ei kuitenkaan ole toistaiseksi ilmoittanut tehneensä iskua, jonka seurauksena 66 ihmistä menetti henkensä. Pariisista matkaan lähteneen koneen hylyn osia ja matkustajien henkilökohtaisia tavaroita löytyi perjantaina kellumasta Välimerellä noin 290 kilometrin päässä Alexandrian rannikkokaupungista. Mustia laatikoita etsitään.

Isku, jos se siksi varmistuu, voisi olla Isisin käsialaa. Isis räjäytti viime syksynä Siinain yläpuolella venäläisen matkustajakoneen. Räjähde oli kätketty limutölkkiin. Isis on taistellut Egyptin hallitusta vastaan sen jälkeen kun presidentti Abdel Fattah al-Sisi syrjäytti vaaleilla valitun islamistipresidentin vuonna 2013.

Uusia iskuja

Ranskan tiedustelupalvelun johtaja Patrick Calvar varoitti vain viikko sitten Ranskan olevan selvästi terroristijärjestö Isisin tähtäimessä. Calvarin mukaan Isis suunnittelee aivan uudenlaisia iskuja.

- Meitä uhataan aivan uudenlaisilla iskuilla: terroristikampanjalla, jolle on tyypillistä räjähteiden asettaminen runsasväkisiin paikkoihin, Calvar sanoi Ranskan kansalliselle puolustuskomitealle.

Calvar ei maininnut varoituksessaan lentokoneita, mutta sanoi Ranskan olevan Isisin pahimmin uhkaama maa. Calvarin mukaan myös al-Qaida on edelleen uhka, ja se haluaa palauttaa menneen maineensa erityisesti Maghreb-maissa ja Arabian niemimaalla. (Maghrebilla viitataan yleensä Marokkoon, Algeriaan ja Tunisiaan, mutta Maghreb-maihin kuuluvat myös Libya ja Mauritania.)

Turvamääräyksiä rikottu?

EgyptAirin mereensyöksyn syyn selvittäminen saattaa kestää viikkokausia. Kone lähti kuitenkin matkaan Pariisin pääkentältä Charles de Gaullelta, jonka turvatoimia oli kiristetty jo viime marraskuisten terrori-iskujen jäljiltä. Iskujen jälkeen kentän työntekijöiden taustat tutkittiin, ja noin 70 työntekijää sai potkut radikalisoitumisen takia.

EgyptAirin turman jälkeen Ranskassa selvitetään nyt, onko Charles de Gaullen -kentällä kenties rikottu turvamääräyksiä? Onko pommi ujutettu koneeseen kentällä ja kuka sen olisi tehnyt? Tiedossa on, että kentän työntekijöitä on yritetty värvätä islamistien riveihin.

Pommi on voinut tietenkin päätyä koneeseen jo aiemmin päivällä. Kone lensi Pariisiin Etiopian ja Tunisian kautta.

EgyptAirin koneen mystinen kohtalo on kuitenkin nostanut esiin kysymyksen Euroopan lentokenttien kyvystä suojella matkustajia. Tuoreessa muistissa on maaliskuinen terroristi-isku Brysselin Zaventemin lentokentällä, jonne terroristit pääsivät vapaasti pommilaukkuineen.

Apua on nyt luvassa israelilaisilta ilmailuturvallisuusviranomaisilta, kun Israelin Ben Gurionin lentokentän turvallisuusasiantuntijat jakavat neuvojaan 33 maan asiantuntijalle ensi kuussa.

Yksikään ihminen ei ole kuollut tai haavoittunut Ben Gurionin kentällä tai sieltä lähteneessä koneessa terroristi-iskussa viimeksi kuluneiden 44 vuoden aikana.

Lähteet: AFP, Reuters, Daily Mail, Guardian, Independent

KATRIINA MÄKELÄ
[email protected]
Taitaa monikulttuurisempi väki vetää aamukaffet kitusiinsa kun iipot alkaa konsultoimaan lentoasemien turvallisuusjärjestelmien uudelleenjärjestelyjä? He taitavat nimittäin olla tunnettuja aivan muista asioista kuin suvaitsevaisuudesta ja maailmojasyleilevästä sinisilmäisyydestä rikkaampia kulttuureja kohtaan..
 
Were EgyptAir passengers alive for three minutes as plane burned? Experts say flight data 'points towards a bomb' as first pictures emerge of MS804's wreckage and search teams 'discover black box'
  • The first pictures of the mangled wreckage from EgyptAir flight 804 have emerged from the crash site
  • Investigators confirm smoke alarms were sounding on board EgyptAir Flight MS804 before it crashed into the sea
  • Experts say the leaked data indicates that the plane crash was caused by an on-board bomb or 'incendiary device'
  • Hundreds of mourners gathered to offer prayers for victims of EgyptAir flight which crashed in the Mediterranean
  • Father of the co-pilot was overwhelmed by messages of condolence as imam led emotional service for the missing
  • Captain's father collapsed with grief at another vigil in his home city near Cairo where doomed jet was due to land

Sorry, laitan DailyMailin linkin mutta infoa on vaikea saada... eli nailla evailla mennaan nyt arabien mukaan - oli pommi:

Ei muuten mikaan paras matkustajamainos Egyptairille...

34743C2700000578-0-image-a-1_1463824863195.jpg


Niinkuin veli @Ikarus totesi jo aikaisemmin, nama kaverit osaavat hommansa:

3470CB0400000578-3600761-image-m-3_1463784579502.jpg

Leak: Data has emerged indicating the EgyptAir Flight MS804 was on fire before it plummeted into the Mediterranean. An ACARS screen grab (above) shows smoke alarms in the lavatory behind the cockpit sounded at 00.26GMT, three min



Read more: http://www.dailymail.co.uk/news/art...-MINUTES-disaster-unfolded.html#ixzz49KbkGOJW
Follow us: @MailOnline on Twitter | DailyMail on Facebook
 
Laivaston sukellusveneet kuulisivat helposti mustien laatikoiden lähettämän äänisignaalin.
 
Fransmannien sota-alus paikantanut mustan laatikon signaalin.
Toinen alus alhaalla ilmeisesti omaa tekniikkaa päästä pohjaan tutkimaan.
 
Ei ole hetkeen kuulunut mitään uutta tähän liittyen. Etsintäalukset näyttävät lähteneet myös veke alueelta.
 
Back
Top