Energia-aseet: laser ym.

Muutama villi kyssäri. Paljonko tuo vehje kuluttaa virtaa? Entä mikä mahtaa olla akun kesto ja kauanko sen lataaminen kestää? Entä mistä sota-aikana saa niin paljon virtaa keskelle metsää? Älä vain sano että tuo laserin alapuolella oleva mötikkä on se akku.
:)
 
Kaukovittuilija kirjoitti:
Muutama villi kyssäri. Paljonko tuo vehje kuluttaa virtaa? Entä mikä mahtaa olla akun kesto ja kauanko sen lataaminen kestää? Entä mistä sota-aikana saa niin paljon virtaa keskelle metsää? Älä vain sano että tuo laserin alapuolella oleva mötikkä on se akku.
:)

No, se 50KW on varmaankin se ulostulo voima, eli todellinen virran tarve on tuota enemmän. Akkua se tuskin käyttää sanan tavallisessa merkityksessä, vaan eiköhän sille pidä olla generaattori joka työntää virtaa jatkuvasti. Tämä siis sähkölaaserilla, jossa teho tuotetaan siis jotenkin sähköstä. Toinen vaihtoehto on se, että käytössä on kemiallinen laser joka taas tuottaa tehon jollakin kemikaalilla (en tiedä miten). Eli huomaat varmaan, että missä vika piilee... (siis koko laser hommassa)
 
Sinälläänhän tuo kw ei merkitse mitään, vaan se merkitsee, miten pienelle alueelle ko. laser pystyy voimansa keskittämään. Kyllä teoriassa vaikka 1W laser voi läpäistä panssarivaunun, jos säde on vain nanoluokkaa... Miksei sitä ole noissa huomioitu tai kerrottu?
 
JOKO kirjoitti:
Saattaapi täsmäpommeihin tulla suojakuori.

Hyvä avaus ... siis Wanha Ase - ja Vasta-Ase -kuviohan ei tästä mihinkään lopu.
Mitäs luulette, mihin suuntaan mennään? Tukevoitetaanko heitteet ja pommit (joku ihmeen tuplawolframkuori joka ei posahda ajoneuvolaseroinnilla?), vai kyllästetäänkö laser-torjuja laittamalla todella monta maalia yhtäaikaa ilmaan (tämä kyllästäminen voi olla laserasetta vastaan paljon vaikeampaa kuin ohjus-IT:tä), vai mitä?
Itse laserase tuntuu minusta sellaiselta, että itse ase ei saisi peilailla laserillaan jatkuvasti eri suuntiin, tai sehän näkyy niinkuin ilotulitus. Mutta maalinhaku ja maalinosoituskin ilmeisesti tehdään ainakin tosi pitkälle ihan tutkalla, ja laser täräyttää vain pulssin. Silti, voipi olla niinkin, että laseraseen on syytä "paikkaa vaihda" kun tulitehtävä on suoritettu?
 
OldSkool kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
Saattaapi täsmäpommeihin tulla suojakuori.

Hyvä avaus ... siis Wanha Ase - ja Vasta-Ase -kuviohan ei tästä mihinkään lopu.
Mitäs luulette, mihin suuntaan mennään? Tukevoitetaanko heitteet ja pommit (joku ihmeen tuplawolframkuori joka ei posahda ajoneuvolaseroinnilla?), vai kyllästetäänkö laser-torjuja laittamalla todella monta maalia yhtäaikaa ilmaan (tämä kyllästäminen voi olla laserasetta vastaan paljon vaikeampaa kuin ohjus-IT:tä), vai mitä?

Uskoisin keraamien tarjoavan kevyitä ja vaikeasti laaseroitavia ratkaisuja.

Kyllästämisestä on vaikeampi sanoa, kun laaserien tulinopeudesta ei ole tietoa. Saattavat vaatia latausta tai jäähdytystä laukausten välissä.
 
hessukessu kirjoitti:
Sinälläänhän tuo kw ei merkitse mitään, vaan se merkitsee, miten pienelle alueelle ko. laser pystyy voimansa keskittämään. Kyllä teoriassa vaikka 1W laser voi läpäistä panssarivaunun, jos säde on vain nanoluokkaa... Miksei sitä ole noissa huomioitu tai kerrottu?

Koskapa se alue jolle se pystyy voimansa kohdistamaan riippuu etäisyydestä, eli tieto pitäisi ilmoittaa tietyllä etäisyydeltä? Ja veikkaan, että tuo 1 W laser ei läpäisisi noin paljoa, koska metalli pykenisi siirtämään sen energian muualle suuremmin kuumenematta oli se säde miten pieni hyvänsä. Eli uskoisin siinä olevan jonkinlainenpisteen minimi koko/teho, jonka se aina vaatii.
 
JOKO kirjoitti:
OldSkool kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
Saattaapi täsmäpommeihin tulla suojakuori.

Hyvä avaus ... siis Wanha Ase - ja Vasta-Ase -kuviohan ei tästä mihinkään lopu.
Mitäs luulette, mihin suuntaan mennään? Tukevoitetaanko heitteet ja pommit (joku ihmeen tuplawolframkuori joka ei posahda ajoneuvolaseroinnilla?), vai kyllästetäänkö laser-torjuja laittamalla todella monta maalia yhtäaikaa ilmaan (tämä kyllästäminen voi olla laserasetta vastaan paljon vaikeampaa kuin ohjus-IT:tä), vai mitä?

Uskoisin keraamien tarjoavan kevyitä ja vaikeasti laaseroitavia ratkaisuja.

Kyllästämisestä on vaikeampi sanoa, kun laaserien tulinopeudesta ei ole tietoa. Saattavat vaatia latausta tai jäähdytystä laukausten välissä.

Keraamit vievät tilaa, joten en usko niiden olevan ratkaisu kaikkiin sovellutuksiin.
 
JOKO kirjoitti:
OldSkool kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
Saattaapi täsmäpommeihin tulla suojakuori.

Hyvä avaus ... siis Wanha Ase - ja Vasta-Ase -kuviohan ei tästä mihinkään lopu.
Mitäs luulette, mihin suuntaan mennään? Tukevoitetaanko heitteet ja pommit (joku ihmeen tuplawolframkuori joka ei posahda ajoneuvolaseroinnilla?), vai kyllästetäänkö laser-torjuja laittamalla todella monta maalia yhtäaikaa ilmaan (tämä kyllästäminen voi olla laserasetta vastaan paljon vaikeampaa kuin ohjus-IT:tä), vai mitä?

Uskoisin keraamien tarjoavan kevyitä ja vaikeasti laaseroitavia ratkaisuja.

Kyllästämisestä on vaikeampi sanoa, kun laaserien tulinopeudesta ei ole tietoa. Saattavat vaatia latausta tai jäähdytystä laukausten välissä.

Totta. En ole aseasiaa tai laitteiden julkisia tietoja selvittänyt. Sen verran tiedän, että monissa tutkimuslasereissa tarvitaan tuhti jäähdytys, mutta sen avulla laser tikittää pikakivääriä vastaavalla tulinopeudella.
Eikös Star Trekissäkin (sic) ollut jotain pulssikanuunoita tai ihmetorpedoja, joita ei voinut tulittaa koko ajan, toisin kuin videopeleissä. Vähän lähtee OT:hen...
Siltikin MUTUni on että laser-IT-aseella voisi olla mahdollisuuksia tehdä torjuntakapasiteetiltaan todella huima laitos, sanotaan nyt vaikka 120 torjuntaa minuutissa. Koetapa sama ohjuksin ja tykein, ja tarvitset huoltopataljoonan. No, tuollainen laser ehkä "kulkee" vaivoin useammalla rekalla, ja ampumakuntoon laitto tapahtuu komennolla "alikersantti Hartikainen, vetäkää voimajohdot kontteihimme noista viidestätoista sähkölämmitteisestä omakotitalosta ja käskekää heidän ryhtyä polttamaan takkaansa heti, mutta vain kuivilla puilla".
 
OldSkool kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
OldSkool kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
Saattaapi täsmäpommeihin tulla suojakuori.

Hyvä avaus ... siis Wanha Ase - ja Vasta-Ase -kuviohan ei tästä mihinkään lopu.
Mitäs luulette, mihin suuntaan mennään? Tukevoitetaanko heitteet ja pommit (joku ihmeen tuplawolframkuori joka ei posahda ajoneuvolaseroinnilla?), vai kyllästetäänkö laser-torjuja laittamalla todella monta maalia yhtäaikaa ilmaan (tämä kyllästäminen voi olla laserasetta vastaan paljon vaikeampaa kuin ohjus-IT:tä), vai mitä?

Uskoisin keraamien tarjoavan kevyitä ja vaikeasti laaseroitavia ratkaisuja.

Kyllästämisestä on vaikeampi sanoa, kun laaserien tulinopeudesta ei ole tietoa. Saattavat vaatia latausta tai jäähdytystä laukausten välissä.

Totta. En ole aseasiaa tai laitteiden julkisia tietoja selvittänyt. Sen verran tiedän, että monissa tutkimuslasereissa tarvitaan tuhti jäähdytys, mutta sen avulla laser tikittää pikakivääriä vastaavalla tulinopeudella.
Eikös Star Trekissäkin (sic) ollut jotain pulssikanuunoita tai ihmetorpedoja, joita ei voinut tulittaa koko ajan, toisin kuin videopeleissä. Vähän lähtee OT:hen...
Siltikin MUTUni on että laser-IT-aseella voisi olla mahdollisuuksia tehdä torjuntakapasiteetiltaan todella huima laitos, sanotaan nyt vaikka 120 torjuntaa minuutissa. Koetapa sama ohjuksin ja tykein, ja tarvitset huoltopataljoonan. No, tuollainen laser ehkä "kulkee" vaivoin useammalla rekalla, ja ampumakuntoon laitto tapahtuu komennolla "alikersantti Hartikainen, vetäkää voimajohdot kontteihimme noista viidestätoista sähkölämmitteisestä omakotitalosta ja käskekää heidän ryhtyä polttamaan takkaansa heti, mutta vain kuivilla puilla".

Eiköhän tuossa kontissa oli ihan oma tuliyksikkö, generaattori ja akut, jotka takaavaat virtaa jatkuvalle säteelle. Ei sitä pistetä poikki taikka mihinkään pulssimuotoon, vaan ihan perinteisesti yhdellä kokoon puristetulla säteellä.
 
Tässä juttu siitä miten jenkit tekee sen, http://144.206.159.178/ft/CONF/16426213/16426218.pdf
 
ctg kirjoitti:
Tässä juttu siitä miten jenkit tekee sen, http://144.206.159.178/ft/CONF/16426213/16426218.pdf

Kiitos linkistä! Siispä tosiaankin, jatkuva lasersäde on mahdollinen, testeissä yksi moduuli esim 15 kW viiden minuutin ajan. Ja noita moduuleita pystytään yhdistämään niin että saavutetaan esim 100 kW koherentti teho. Tämä(kin) oli minulle uutta.
Teholähteistä ei tuossa mainittu mitään tarkempaa.
 
As technology progresses, sometimes science fiction becomes reality. Soon, lasers could leave the realm of imagination and a galaxy far, far away. Thanks to the Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA), the futuristic arm of the U.S. military, this year liquid-cooled, solid-state laser weapons will be installed on fighter planes.

DARPA and General Atomics announced they finished working on the laser turrets in 2012, and will now start integrating them on bomber and combat planes, with a goal of starting to test the technology in 2014.

The program is called HELLADS (High Eenergy Liquid Laser Area Defense System) and DARPA has been working on it since 2008. The laser turrets will be light enough to be mounted on planes, and will be able to shoot down surface-to-air missiles or rockets with high-energy laser beams.
http://mashable.com/2013/01/27/lasers-fighter-jets-2014/
 
Modern high-speed integrated circuits can be fragile things. Even a single fault can often render them completely inoperable. But a team of researchers at the California Institute of Technology (Caltech) says it has developed an "immune system" for chips that can allow circuits to route around problems and keep working in the face of failures – even ones as catastrophic as being blasted with a high-energy laser.
http://www.theregister.co.uk/2013/03/11/caltech_self_healing_chips/
 
During a year of budget cuts that has the U.S. military freaking out, the Navy is improbably signaling it’ll take major steps forward on developing laser cannons.

Next month, the Navy plans to devote a big panel discussion on the “Breakthrough Technologies” behind energy weapons at its annual D.C.-area confab known as Sea Air Space. Heading it will be the officer charged with moving those lasers out of sci-fi and onto ships, Rear Adm. Matthew Klunder, the Navy’s chief of research. It’ll be a de facto prologue to a far more significant event the Navy plans in the coming months: the first-ever demonstration tour of a laser gun aboard a surface ship, the U.S.S. Ponce.

That’s a major show of confidence in laser technology, for two reasons. First, testing a laser gun — most likely a solid-state laser — on a ship at sea puts enormous pressure on a much-hyped weapon to show-and-prove. Second, the laser isn’t going on any old ship, it’s going on the Ponce, recently retrofitted to become an “Afloat Forward Staging Base” — that is, a new launchpad for attack helicopters, drones and commandos for, among other missions, counterterrorism raids. In other words, the Navy is putting laser weaponry aboard one of the ships it’s most eager to highlight.

All of this is still a demonstration — one with the added and perhaps unintended consequence of adding more hype to a form of weapon that’s been nothing but hype for literally decades. But it comes at a time when congressionally mandated budget shortfalls have the Navy scaling back nearly everything it plans on doing this year. Research cash is especially scarce. Yet one of the naval community’s biggest laser advocates argues that the unique features of so-called “directed energy” weaponry are particularly well-suited for an era of tighter budgets.

“In a sense, it’s more economical — but more than just theoretically economical, it’s a way to have deeper magazines, because your fuel tanks become your mags,” says Nevin Carr, a retired two-star admiral who preceded Klunder as head of the Office of Naval Research. (Klunder declined comment for this story.) Laser weaponry recharges by taking power from a power source like a shipboard generator. Keep adding power and the gun will keep shooting, provided that the ship isn’t diverting power from its propulsion systems. (A big caveat, and one that the Navy repeatedly swears it’s got covered.)

A rechargeable magazine doesn’t just save the Navy money on weapons. “Now that refueling becomes rearming, it changes the logistics trail,” Carr argues. “Think of all the ships that carry weapons” to warships across oceans, burning through fuel — and rising fuel costs are a problem the Navy just hasn’t been able to solve.

But it’s not just the possible cost savings. The Navy really thinks the technology behind laser guns is mature. In 2011, for the first time, a solid-state laser weapon burned through the outboard motor of an inflatable boat, all through choppy waters at a distance. Developing sorts of lasers, solid-state lasers that use crystals or glass to create focused beams of light, have been the Navy researchers’ recent priority, rather than the relatively technologically complex, multi-wavelength Free Electron Laser that Congress came close to killing — and taking Navy laser cash with it. Last year, Klunder confidently predicted to Danger Room that laser weaponry would be ready to put aboard ships in 2014.

All this helps explain why the Navy thinks directed-energy weapons are due for a major 2013 push. But the Navy’s laser arsenal will have limited utility, at least in its early years. Solid-state lasers like the one likely to be on the Ponce are a cousin of commercial welding technology, and have limits to the amount of power they can efficiently generate. Carr doubts that the first wave of Navy lasers will be able to generate the 100 kilowatts that’s generally considered militarily relevant.

“It’s a good capability for softer targets like UAVs [unmanned aerial vehicles] and boghammers — small, fast-swarming boats,” Carr says. Indeed, Danger Room reported last year that shooting down seafaring drones is the first task the Navy’s considering for its laser arsenal. But a laser that generates less than a megawatt’s worth of power is useless against the number-one threat to the surface fleet, anti-ship missiles. “You aren’t gonna do that with a solid-state laser,” Carr concedes. (Phaser weapons, in case you were wondering, aren’t on the table.)

The Navy’s mad scientists have made decades’ worth of expensive promises about laser weaponry, and so far, they haven’t panned out. That makes the Navy’s 2013 gamble a potential moment when the lasers will either power up or fizzle out.
http://www.wired.com/dangerroom/2013/03/navy-2013-laser/
 
Looks like the Marines may be getting themselves a new mobile military laser weapon system to shoot those enemy UAS/UAVs (Unmanned Aerial Systems/Unmanned Aerial Vehicles), i.e., drones, out of the sky. Wired Magazine reports that this is at the benevolent behest of the Office of Naval Research (ONR), from whence many good and interesting things come. While the laser weapon system's name, Ground-Based Air Defense Directed Energy on-the-Move (GBADDEM), perhaps needs a little work (specifically some shortening), it's frankly about time that someone got on this.

In the interest of full disclosure, DefenseReview (DR) is a proponent of infantry and Air Force laser weapons in general. We're also proponents of anti-missile laser systems to accompany and augment missile defense systems (MDS) like Iron Dome, speifically. At or around the same time we were considering lasers' anti-missile capabilities and possibilities, it occurred to us that lasers are an excellent solution for dealing with manned enemy aircraft (manned aircraft) and drones. So, we're totally behind ONR's effort.

According to Wired, if it makes it all the way through development, GBADDEM will be Humvee-type truck-based. The laser cannon will generate a minimum optical output power of 25 kilowatts (kw), a 50kw laser is the goal. Target weight for the cannon itself is less than 2,500 lbs. The challenge? Power versus system weight. Here's Wired's take on it:

The hard part is going to be generating the power necessary for the laser beam either from a truck or portable within it. The generators on board ships are massive things that can divert enough power to a sub-100 kilowatt laser without jeopardizing propulsion. It’s unclear from the outline the Office of Naval Research provides just how a generator capable of generating 25 kilowatts worth of pew-pew-pew for two minutes and “followed by a 20 minute recharge to 80% of total capacity (power and thermal)” (!) is going to either fit in a Humvee or, more problematically, draw from the truck’s electrical systems. Then there’s the problem of cooling the thing down so it’s safe to drive. (Also, be careful where you point that thing.)

Defense Review assumes multi-spectrum laser weapon systems (including both infrared (IR) and visible laser weapons) will be developed.

This isn't the first article Wired's done on this subject. Back in October 2012, they published a piece titled Navy Lasers’ First Target: Enemy Drones which covered anti-drone laser systems for ship defense. Then, in March 2013, they published a piece on the Navy's 2013 laser push titled Navy Will Make 2013 Its Year of the Laser Gun. So, they've been on this thing pretty heavy.

DR recommends you read the various Wired articles to get the full picture.
http://www.defensereview.com/marines-to-get-anti-drone-uasuav-mobile-laser-weapon-system-soon-ground-based-air-defense-directed-energy-on-the-move-gbaddem-coming-to-a-battlespace-near-you-maybe/
 
Watch the Navy’s New Ship-Mounted Laser Cannon Kill a Drone http://www.wired.com/dangerroom/2013/04/laser-warfare-system/
 
Rupesin selvittelemään sitä, että miten paljon se laser-ase kuumenee, ja vastaan tuli Carlo Koppin Directed Energy Weapons -juttu. Jutussa kerrotaan, että jokunen vuosi sitten (tehokkaimpien, kaasulasereiden) laseraseiden hyötysuhde oli parhaimmillaan 20%, joten polttoaineen tehosta 80% suihkutettiin laitteesta pihalle. Lentokoneen tapauksessa rungon alapuolelta, siipien välistä sijaitsevista pakoaukoista. Siis: kyllä ne laitteet kuumenee, kun kerran laser-ilmiön aikaansaamiseksi kaasut on jossain 1000-2000 celsiusta lämpötilassa. Mutta jutusta ei vielä käynyt selville se, miten hyvin kaasupurkaussysteemi puhaltaa lämmöt pihalle, tai kauanko jäähdytettävä ja miten. Laivassa ja lentokoneessa jäähdyttämiseen on virtaavaa vilpoista ainetta saatavilla vierestä. Ajoneuvoaseessa vaikeampaa. YAL-1A:n suunnitteluperuste oli se, että lentokonelaser tuhoaa parikymmentä ohjusta 12-18 tuntia kestävän lentonsa aikana.
 
OldSkool kirjoitti:
Rupesin selvittelemään sitä, että miten paljon se laser-ase kuumenee, ja vastaan tuli Carlo Koppin Directed Energy Weapons -juttu. Jutussa kerrotaan, että jokunen vuosi sitten (tehokkaimpien, kaasulasereiden) laseraseiden hyötysuhde oli parhaimmillaan 20%, joten polttoaineen tehosta 80% suihkutettiin laitteesta pihalle. Lentokoneen tapauksessa rungon alapuolelta, siipien välistä sijaitsevista pakoaukoista. Siis: kyllä ne laitteet kuumenee, kun kerran laser-ilmiön aikaansaamiseksi kaasut on jossain 1000-2000 celsiusta lämpötilassa. Mutta jutusta ei vielä käynyt selville se, miten hyvin kaasupurkaussysteemi puhaltaa lämmöt pihalle, tai kauanko jäähdytettävä ja miten. Laivassa ja lentokoneessa jäähdyttämiseen on virtaavaa vilpoista ainetta saatavilla vierestä. Ajoneuvoaseessa vaikeampaa. YAL-1A:n suunnitteluperuste oli se, että lentokonelaser tuhoaa parikymmentä ohjusta 12-18 tuntia kestävän lentonsa aikana.

Jäähdyttäminen on luultavastikin ongelma, jos kyseessä on noin kuuma kaasu. Kaasut ei taida luovuttaa ihan helpolla sitä lämpöä muualle. Toisaalta se ei vissiin sidokkaan paljoa energiaa, joten en tiedä miten tämä vaikuttaa.

Edit: Tuosta YAL-1A:sta mietin, että kuinka lyhyeen aikaan ne ohjukset tuhottaisiin. Ei kai kukaan ala ampumaan niitä yksitellen?
 
SJ kirjoitti:
OldSkool kirjoitti:
Rupesin selvittelemään sitä, että miten paljon se laser-ase kuumenee, ja vastaan tuli Carlo Koppin Directed Energy Weapons -juttu. Jutussa kerrotaan, että jokunen vuosi sitten (tehokkaimpien, kaasulasereiden) laseraseiden hyötysuhde oli parhaimmillaan 20%, joten polttoaineen tehosta 80% suihkutettiin laitteesta pihalle. Lentokoneen tapauksessa rungon alapuolelta, siipien välistä sijaitsevista pakoaukoista. Siis: kyllä ne laitteet kuumenee, kun kerran laser-ilmiön aikaansaamiseksi kaasut on jossain 1000-2000 celsiusta lämpötilassa. Mutta jutusta ei vielä käynyt selville se, miten hyvin kaasupurkaussysteemi puhaltaa lämmöt pihalle, tai kauanko jäähdytettävä ja miten. Laivassa ja lentokoneessa jäähdyttämiseen on virtaavaa vilpoista ainetta saatavilla vierestä. Ajoneuvoaseessa vaikeampaa. YAL-1A:n suunnitteluperuste oli se, että lentokonelaser tuhoaa parikymmentä ohjusta 12-18 tuntia kestävän lentonsa aikana.

Jäähdyttäminen on luultavastikin ongelma, jos kyseessä on noin kuuma kaasu. Kaasut ei taida luovuttaa ihan helpolla sitä lämpöä muualle. Toisaalta se ei vissiin sidokkaan paljoa energiaa, joten en tiedä miten tämä vaikuttaa.

Edit: Tuosta YAL-1A:sta mietin, että kuinka lyhyeen aikaan ne ohjukset tuhottaisiin. Ei kai kukaan ala ampumaan niitä yksitellen?

Tuotanoin, tulenjohtojärjestelmästä ja maalien havaitsemisnopeudesta en tiedä muuta kuin mitä Koppin jutussa oli. Siis että ballistinen ohjus paistaa kuin joulukuusi kun se tulee pilvien yläpuolelle. Yksi lentokone pystyy valvomaan ja laseroimaan satojen kilometrien alueen. Suuntauslaite ottaa kiinni ohjukseen ja pienitehoisempi puolijohdelaser fokusoi ohjukseen, ja alkaa säätää pääpeiliä, jolla tehdään ilmakehän hajonnan adaptiivinen korjaus. Sinä aikana varmaan saadaan kaasulaser tulille.
Ballistisen ohjuksen kuoren puhkaiseminen ei kuulemma ole vaikeaa, ja lentoradan alkuvaiheessa, kun polttoainetta ja vauhtia on, niin ohjus tuhoutuu hyvin...? Sekin on kuulemma tärkeää, että taistelukärki putoaisi lähettäjämaahan.
Kauanko laserointi kestää, en tiedä. YAL:n edeltäjä pystyi 8 sek laserointiin, onkohan siinä mittakaavaa? Polttoainekaasut lähti koneen alle kuumina ja melkoisella vauhdilla, ei siis mitenkään tuntumaa vailla...
Minusta tuntuu, että laser-polttoainekaasujen loppuminen on se raja että montako ohjusta voi teoriassa ampua. Joka laakilla kaasulaser hönkii kaasuseoksiaan mach 6 vauhdilla sisällään viritystilaan, ja kaasuja ei saada talteen, vaan ne hidastetaan, jäähdytellään, ja puhkutaan pihalle. Lähtöaineetkin on kai syövyttäviä...
 
Back
Top