Esiselvitys Hornet-kaluston suorituskyvyn korvaamisesta

F-35:n suhteen on nyt sitten kiintoisaa nähdä kuinka paljon meillä laitetaan painoarvoa koneen mainostetuille häiveominaisuuksille. Oletettavasti tämä on yksi osa-alue, joka hilaa F-35:n markkinahintaa ylöspäin. Ja kuuleman mukaan JSF:ään kriittisesti suhtautuvat sanovat melko suoraan, että venäläiset pystyvät kyllä tutkillaan peittoamaan stealth-teknologian tuoman edun.

Venäläisillä on myös se kuuluisa Sukhoi joka lentää kotimaamme yli samalla tuhoten meidän ilmavoimat kokonaan. Punaisia nappeja unohtamatta.
 
Näillä hankittavilla koneilla olisi tarkoitus lentää useampikin vuosikymmen ja vuonna 2030 Super Hormettien paikka on museossa.
Nykyisetkään eivät taida jäädä eläkkeelle tuohon mennessä puhumattakaan mahdollisista parannelluista versioista.
 
Venäläisillä on myös se kuuluisa Sukhoi joka lentää kotimaamme yli samalla tuhoten meidän ilmavoimat kokonaan. Punaisia nappeja unohtamatta.

Näinhän se menee jos uskoo iltapäivälehtien kommenttipalstoille kirjoittavia nojatuolikenraaleja joiden mielestä nykyisillä Horneteillakaan ei mahdeta mitään venäläisten tuhansille koneille, jotka tietenkin kaikki on ryhmitetty samaan aikaan juuri meitä vastaan.

Mutta lähinnä mietin ihan sitä, että pärjättäisiinkö sitä jatkossa ilman häivekonettakin (käytännössä siis F-35) ?
 
Superhornetin tarjoamat hyödyt on ihan hyvä tutkia mutta vaikuttaisi että jos sen hankimme vanhenee se käsiin sekä veikkaan vahvasti että superhornetin stealthista ei ole hyötä venäläisiä vastaan, 35 voi peräti olla vastusta.
Toinen mitä pitää miettiä on paljon oikein laitetaan rahaa AA kamoihin, tätä kykyä meidän on pakko nostaa lähitulevaisuudessa. Kaikkea torjuntaa ei kannata suorittaa hävittäjillä eikä edes pysty.
 
Ketkä tätä häivekykyä voi arvioida? Taisi tuossa arviossa olla, että PV arvioi häivekykyä yhdessä Aalto-yliopiston TKK:n signaalinkäsittelylaitoksen kanssa.
 
Ketkä tätä häivekykyä voi arvioida? Taisi tuossa arviossa olla, että PV arvioi häivekykyä yhdessä Aalto-yliopiston TKK:n signaalinkäsittelylaitoksen kanssa.

Tämmöinen Maanpuolustuskorkeakoulussa laadittu tutkielma löytyi, jonka aiheena on 5. sukupolven hävittäjien häivetekniikka. Aika yleisellä tasolla aihetta tässä käsitellään, mutta eiköhän se tuleva arviointi tule perustumaan juuri näiden teknillisten ratkaisujen testaamiseen.
 

Liitteet

  • SK1690_Lindberg_HN.pdf
    797.9 KB · Luettu: 12
Häive epäilyttää meikäläistä ja häirintä vaikuttaa luotettavammalta.
Itseä ei lähtökohtaisesti kauhistuta Super Hornet-Growler combo ajatuksena jos niihin on tukea ja kehitystä tulossa.
Merijalkaväki ei enään puhu F-35 hankinnoista tukialus laivueilleen, vaihtoehto on silloin joku Hornet malli.
Australia aikoo mennä Super Hornet-Growler-F-35 yhdistelmällä, heitä pitää seurata tarkoin.
 
Näillä hankittavilla koneilla olisi tarkoitus lentää useampikin vuosikymmen ja vuonna 2030 Super Hormettien paikka on museossa.

Itse asiassa US Navy aikoo lentää Super Horneteilla vuoteen 2040. Ei se tietenkään kumoa sitä tosiasiaa, että F-35 lentää vuosikymmeniä pidempään. Kehoitan kuitenkin tarkkuuteen näissä asioissa.

The Navy had been planning for the Super Hornets to serve well into the 2030s, but now service leaders say that timeline will need to extend into the 2040s.

http://www.military.com/daily-news/...ing-more-super-hornets-after-f35c-delays.html
 
Olisi tyhmää valita häiveetön kone vuosille n. 2030-2060.
 
Juttelin yhden ilmavoimien hävittäjälentäjän kanssa ja vaikka ei suoraan ottanut kantaa siihen, että mikä kone pitäisi ostaa, niin sanoi mm. että Super Hornetiin olisi tosi pieni ja helppo siirtymäaskel nykyisestä järjestelmästä. Tässä hän viittasi koulutukseen, tuki-infraan ja huoltojuttuihin, aseistukseen, jne. Sitten hän myös sanoi, että itse lentokone on vain yksi osa ilmapuolustusjärjestelmää ja aivan yhtä suuri merkitys on koko integroidun järjestelmän toiminnalla: valvontatutkaverkosto, taistelunjohto, huoltohenkilöstön pätevyys mm. kuinka nopeasti koneet saadaan uudelleen ilmaan tehtävän jälkeen, lentäjien koulutus ja osaaminen, jne. Yleensä kuulemma korostetaan liikaa sen yksittäisen konetyypin merkitystä eikä ymmärretä, että se kone ei yksinään tee mitään.

Esimerkkinä hän mainitsi Irakin ilmavoimat vuonna 1990, jolloin heillä oli isolla rahalla rakennettu ilmapuolustusjärjestelmä, mutta käytännössä heillä ei ollut mitään mahdollisuuksia persianlahden sodassa, koska koulutustaso, yhteistoimintakyky, jne. oli niin olematonta.
 
Super Horneteilla on myös tämä kyky.

s4r6l9pjahrhxztgvjvk.jpg
 
Helppo siirtymä vaan voi olla ansa jos jälkimmäinen puolikas elinkaaresta pitäisi rahoittaa täysin Suomen voimin. Kai niillekin MLU tarvitaan tehdä.

Mainittu kokonaisnäkemys on tarpeen. Esim. tilannekuva korostuu vrt. aseistus. Toisin kuin yleisön puheissa.
 
Helppo siirtymä vaan voi olla ansa jos jälkimmäinen puolikas elinkaaresta pitäisi rahoittaa täysin Suomen voimin. Kai niillekin MLU tarvitaan tehdä.

Mainittu kokonaisnäkemys on tarpeen. Esim. tilannekuva korostuu vrt. aseistus. Toisin kuin yleisön puheissa.

Tollasessa tilanteessa ovat tällä hetkellä esim. Hornet- ja F-16 -operaattorit, eikä tämä ole muodostunut ongelmaksi. Elinkaaripäivitys olisi tiedossa varmaankin jokaiselle konetyypille, oli se tuotannossa 2050-luvulla taikka ei.

Super Hornetin muihin etuihin kuulunee sekin, että kyseessä ei ole ns. Mark 1, vaan lastentaudit on palveluskäytössä jo tovin olleesta koneesta karsittu. Konetta on myös kehitetty koko ajan.
 
Tollasessa tilanteessa ovat tällä hetkellä esim. Hornet- ja F-16 -operaattorit, eikä tämä ole muodostunut ongelmaksi.
Siis millaisessa tilanteessa? Horneteja ja F-16:ia ei ole ollut vain yhdellä milloinkaan.
Suomen + RAAFin yhteensä alle 100kpl välillä 30-40 ei houkuta kustannusten jaon mielessä, oli kyse MLU:sta tai tavanomaisesta ylläpidosta. Entä 40-?

Onneksi on tämänkin osalta aikaa katsella miten asiat kehittyvät.
 
Viimeksi muokattu:
Siis millaisessa tilanteessa? Horneteja ja F-16:ia ei ole ollut vain yhdellä milloinkaan.
Suomen + RAAFin yhteensä alle 100kpl välillä 30-40 ei houkuta kustannusten jaon mielessä, oli kyse MLU:sta tai tavanomaisesta ylläpidosta. Entä 40-?

Onneksi on tämänkin osalta aikaa katsella miten asiat kehittyvät.

Se on totta että jos laivasto tai merijalkaväki ei innostu niin silloin me emme sitä voi valita pikku käyttäjänä.
 
Back
Top