Euroopan ilmavoimat 2014

fulcrum

Greatest Leader
Vertailu Euroopan ilmavoimien taistelukonemääristä, ryhmitetty karkeasti 'viiteryhmiin'. Mukana ovat operatiiviset taistelukoneet: 2-paikkaiset ovat mukana jos ne ovat täysin taistelukykyisiä (F-18D siis on, MiG-29UB ei jne). Luxemburgia jne muita pikkumaita joilla ei ole kunnollista armeijaa ei ole mukana, eikä tunnustamattomia maita (Kosovo, Vuoristo-Karabah jne). Myös merivoimat ovat mukana, jos niillä on oma ilma-ase. Harjoituskoneita ei ole mukana, elleivät ne ole selkeästi taistelukykyisiä versioita.

Vanhat läntiset NATO-maat:

Ranska: 87 Rafale B/C, 43 Mirage 2000C/5, 69 Mirage 2000B/D, 23 Mirage 2000N, 17 Mirage F1CR. Laivasto: 39 Rafale M, 24 Super Etendard.

Huom: Mirage F1 poistuu tänä vuonna. Yht. 76 Rafalea vielä tilauksessa, mutta toimitus kestää vielä vuosia. Mirage 2000N:t ovat osa ydinpelotetta.

Iso-Britannia: 117 Eurofighter FGR.4/T3, 102 Tornado GR.4, 3 F-35B. Fleet Air Armilla ei tällä hetkellä ole taistelukoneita.

Huom: 45 Eurofighteriä ja 45 F-35:tä tilauksessa. Nämä tulevat aikanaan korvaamaan Tornadot.

Saksa: 112 Eurofighter EF-2000S/T, 93 Tornado IDS, 29 Tornado ECR.

Huom: 29 Eurofighteriä vielä toimittamatta. 85 Tornadoa päivitetään 2018 mennessä. Bundesmarinella ei ole enää omia taistelukoneita.

Italia: 76 Eurofighter F/TF-2000, 72 Tornado IDS, 12 Tornado ECR, 43 AMX. Laivasto: 14 AV-8B.

Huom: 20 Eurofighteriä vielä toimittamatta. 60 F-35A ja 30 F-35B tilauksessa ilmavoimille ja laivastolle.

Espanja: 50 Eurofighter EF-2000/T, 86 EF-18A/B. Laivasto: 12 EAV-8B.

Huom: 23 Eurofighteriä toimittamatta.

Hollanti: 61 F-16A/B, 2 F-35A.

Huom: 35 F-35:tä vielä tilauksessa.

Belgia: 60 F-16A/B.

Turkki: 242 F-16C/D, 35 F-4E, 34 RF-4E.

Huom: Turkish Stars-taitolentoryhmän F-5:t jne eivät ole laskuissa mukana.

Kreikka: 71 F-16C/D, 86 F-16C/D block 52, 44 Mirage 2000E/5, 34 F-4E, 12 RF-4E, 19 A-7E, 13 TA-7C.

Portugali: 25 F-16A/B

Tanska: 30 F-16A/B

Norja: 57 F-16A/B

Huom: 4 F-35A:ta tilattu, yht. 60 suunnitteilla.

Uudet NATO-maat:

Puola: 48 F-16C/D, 25 MiG-29, 32 Su-22M4/UM

Huom: F-16:t uusia. Suhoit pysynevät rivissä 2020-luvulle asti.

Romania: 36 MiG-21 Lancer

Huom: MiGit modernisoitu. 12 käytettyä F-16:tta ostettu Portugalista.

Tsekki: 14 JAS-39A, 19 L-159A

Huom: Gripenit vuokralla Ruotsista, L-159:iä on varastossa muutama kymmentä.

Slovakia: 6 MiG-29A, 3 L-39ZAM

Huom: 8 Gripenin vuokraus suunnitteilla korvaamaan MiGit.

Unkari: 14 JAS-39A

Huom: Gripenit vuokralla Ruotsista.

Bulgaria: 14 MiG-29, 15 MiG-21.

Huom: MiG-21:siä varastossa useampi kymmen.

Kroatia: 8 MiG-21

Huom: 5 MiGiä ostettu täydennykseksi

Liettua: 1 L-39ZA.

Slovenia: ei taistelukoneita. Hankintoja ei suunnitteilla.

Albania: ei taistelukoneita. Hankintoja ei suunnitteilla.

Viro: ei taistelukoneita. Hankintoja ei suunnitteilla.

Latvia: ei taistelukoneita. Hankintoja ei suunnitteilla.

Perinteisesti puolueettomat maat:

Ruotsi: 80 JAS-39C/D.

Huom: 60-70 Gripen E/F:ää hankinnassa

Suomi: 62 F-18C/D

Sveitsi: 32 F-18C/D, 42 F-5E

Huom: 22 Gripenistä hankintapäätös F-5:n korvaajaksi tehty, mutta peruuntunee kansanäänestyksen vuoksi.

Itävalta: 15 Eurofighter Typhoon

Irlanti: ei taistelukoneita. Hankintoja ei suunnitteilla.

Serbia: 3 MiG-29, 18 MiG-21, 16 J-22 Orao, 8 IJ-22, 25 G-4 Super Galeb

Makedonia: ei taistelukoneita. Hankintoja ei suunnitteilla.

Bosnia-Hertsegovina: ei operatiivisia taistelukoneita. 4 J-22 Orao varastoitu.

Montenegro: ei operatiivisia taistelukoneita. Muutamia Super Galebeita varastoitu.

Puolueettomat entiset Varsovan liiton maat:

Ukraina: 14 Su-27, n. 20 MiG-29, 23 Su-24, 12 Su-24MR, 24 Su-25.

Huom: useampi kymmenen konetta em. tyyppejä varatossa. Operatiivisten koneiden tarkka lukumäärä epäselvä.

Valko-Venäjä: 30 MiG-29, 22 Su-25.

Huom: lisää koneita varastossa. Su-27 poistettu palveluksesta.

Moldova: ei operatiivisia taistelukoneita. Muutama MiG-29 varastossa.

Georgia: 40+ Su-25.

Huom: osa modernisoitu 'Scorpion' standardiin. Myös MiG-21/29-koneita on ainakin ollut varastossa muttei ilmeisesti operatiivisia.

Kazakhstan: 35+ MiG-29, 29 MiG-31, 26 Su-27, 25 Su-24, 14 Su-25, 12 MiG-27.

Huom: osa Su-27:stä modernisoitu. Luvut voivat olla osin optimistisia.

Armenia: 1 MiG-25, 15 Su-25.

Azerbaidzen: 13 MiG-29, 5 MiG-25, 11 Su-25.

Ja lopuksi
Venäjä: 277 Su-27S/UB, 82 Su-27SM, 25 Su-30, 34 Su-35, ~220 MiG-29, 28 MiG-29SMT, 122 MiG-31B/BM, 280 Su-24, 195 Su-25/SM, 38 Su-34, 107 Tu-22M, 58 Tu-95, 16 Tu-160, 42 MiG-25R. Laivasto: 4 MiG-29K, 21 Su-33, 22 Su-24.

Huom: luvut voivat olla palveluskäytössä olevien koneiden suhteen osin yläkanttiin, toisaalta useimpia em. koneita on runsaasti vielä varastossa. Suurin osa laivaston koneista sulautettiin ilmavoimiin 2011. Kaikkia eri variantteja en viitsinyt eritellä, koneita on myös paljon tilauksessa.
 
Viimeksi muokattu:
- eurooppalaisilla isoilla perinteisillä nato-mailla on hyvin vahvat ilmavoimat
- kreikalaisten rahan tuhlaaminen ei ole tästä maailmasta, jälleen yksi tilasto osoittaa tämän
- "sarjassaan" Suomi sijoittuu erinomaisesti, tosin sotaa ei käytäisi sarjatasoittain
- on sanottu, että meillä vallitsee pohjolan alueella jopa laadullinen ylivoima kun tiedetään että aseissa, koneissa, niiden ominaisuuksissa ja lentäjissä on todella isotkin erot
- käytännössä uusilla nato-mailla ja liittoutumattomilla ex-Varsovan liiton mailla on mikkihiiri-ilmavoimat, paitsi Puolalla
- 12 valtiolla ei ole käytännön kykyä tai ilmavoimia lainkaan (Liettua, Slovenia, Albania, Viro, Latvia, Irlanti, Serbia, Makedonia, Bosnia-Hertsegovina, Montenegro, Moldova ja Armenia)
- 11 valtiolla on tunnistuslentoilmavoimat tai käsiin vanheneva kalusto (Itävalta, Romania,Tsekki, Slovakia, Unkari, Bulgaria, Ukraina, Valko-Venäjä, Georgia, Kazakhstan ja Azerbaidzen)
- niinpä 23 valtiolla ei ole lainkaan, on vain tunnistuslentoon käypäiset tai käsiin vanhenevat tai jo vanhenneet ilmavoimat, mikä on aika paljon
- 8 valtiolla on voimakkaat ilmavoimat: (Ranska, Iso-Britannia, Saksa, Italia, Espanja, Turkki, Kreikka ja Venäjä)
- 9 valtiota kuuluu keskisarjaan (Hollanti, Belgia, Portugali, Tanska, Norja, Puola, Ruotsi, Suomi ja Sveitsi)
- Itävalta, Tanska ja Portugali erottuvat vähäisillä konemäärillään, Portugalin ymmärtää, Itävalta ei hoida tonttiaan
- vertailu ei ole mielekästä vain numeroihin tuijottamalla kun ohjusten, tutkien, järjestelmien, sensorien, lentäjien jne. laatu vaikuttaa ratkaisevasti
- "Länsi" on vertailussa hegemonia-asemassa, erityisesti laadullisesti mutta ei määrät missään nimessä pieniä ole
- Britannialla, Hollannilla, Belgialla, Espanjalla, Ranskalla ja monella muulla ei ole Suomen tapaan geopoliittisesti mitään hätää ja silti ne ovat sijoittaneet ilmavoimiin huomattavasti, ei vapaamatkustusta vaikka voisivat
- idän ja lännen raja-alue on, Suomi ja Puola poisluettuina, Venäjän mahdollisille ilmaoperaatioille melko vapaata aluetta
 
Olen aina pitänyt Ruotsi nIlmavaivoja vahvoina verrattuna Suomen vastaaviin.
Tiedän toki, että sveduilla on kuljetuskoneita ja tutkakoneita joilla voidaan tukea omaa toimintaa, mutta taistelukaluston määrä yllätti.
 
yrjö summasi jokseenkin kaiken mitä aioin itsekin kirjoittaa. Perinteisillä vahvoilla Nato-mailla on edelleen erinomaiset ilmavoimat, kaluston määrä & laatukin ovat pääosin hyvää. Tosin sielläkin on pientä kutistumista odotettavissa - britit aikovat poistaa Tornadot, ja kaikkia Eurofightereitä ei välttämättä oteta käyttöön (osa voidaan myydäkin), tilaukset on tehty poliittisten sitoumuksien vuoksi.

Pienemmillä Nato-mailla ongelmana on massavanhentuminen, F-16:t on hankittu 70-luvun suurissa yhteishankinnoissa ja niistä alkaa tiimat loppua. Konemäärät ovat vielä nykyisellään ihan kelpoja mutta tulevat laskemaan kun korvaajia mietitään. Espanja ilmeisesti ei aio luopua Horneteista ainakaan vielä vaikka nekin ovat suht vanhoja, yritin etsiä tästä uutisia muttei löytynyt.

Itä-Euroopan tilanne onkin sitten jo säälittävä, koneita on vähän, pääasiassa huonoja ja käyttövaratkin ovat heikkoja, jopa Venäjän ilmavoimien tilanne on ruhtinaallinen verrattuna melkein mihin tahansa Itä-Euroopan maahan. Muitakin ongelmia on, viime vuonna oli Siivet-lehdessä juttua Unkarin ilmavoimista ja tehottomuus ja hölmöily oli jutun perusteella sitä tasoa että huh huh. Itäkoneiden korvaaminen on edistynyt hitaammin kuin odotettu: Kroatia on ostanut jopa lisää, Bulgariakin kaavaili jossain välissä MiG-29 -ostoksia mutta jenkit käänsivät heidän päänsä.

Kreikka ja Turkki ovat varustautuneet toisiaan vastaan eikä kylmän sodan päättyminen tätä asetelmaa muuttanut (ao. ilmavoimat ovat käyneet useita ilmataisteluja viimeisen 25 vuoden aikana joista on mediassa oltu aika hyshys). Kreikan talouskriisiä on tosiaan turha ihmetellä kun katsoo heidän valtavia ilmavoimiaan ja tyyppikirjavuutta.

Eurooppalaisten Nato-maiden heikkous on että ne ovat nykyisellään (ja vielä enemmän tulevaisuudessa) enempi sellaisia "isoja pieniä ilmavoimia" kuin kokonaisvaltaisia suurvallan ilma-aseita kuten Venäjällä, saati sitten Yhdysvalloilla. Tutkakoneita ja tankkereita löytyy kyllä vanhalta mantereeltakin, mutta taktisessa mielessä konevalikoima on aika yksipuolinen.
 
Olen aina pitänyt Ruotsi nIlmavaivoja vahvoina verrattuna Suomen vastaaviin.
Tiedän toki, että sveduilla on kuljetuskoneita ja tutkakoneita joilla voidaan tukea omaa toimintaa, mutta taistelukaluston määrä yllätti.

Wikistä: "50 JAS 39A/Bs are in reserve. 60 JAS 39C/Ds to be upgraded to the E/F standard starting from 2018." Olettaisin noista reservikoneista saatavan suht lyhyessä ajassa useampi kymmenen konetta lentokuntoiseksi ja pilotteja revittyä jostakin SAS:n ohjaamoista.

Pienemmillä Nato-mailla ongelmana on massavanhentuminen, F-16:t on hankittu 70-luvun suurissa yhteishankinnoissa ja niistä alkaa tiimat loppua. Konemäärät ovat vielä nykyisellään ihan kelpoja mutta tulevat laskemaan kun korvaajia mietitään. Espanja ilmeisesti ei aio luopua Horneteista ainakaan vielä vaikka nekin ovat suht vanhoja, yritin etsiä tästä uutisia muttei löytynyt.

Uusista Nato-maista Puolalla on uusina hankittuja C/D-mallien koneita. Lisäksi Romania osti hiljattain MLU:n läpikäyviä/neitä A/B-malleja Portugalista, joilla on huhujen mukaan lennetty vasta 2000-4500 tuntia 8000 tunnista. Oliko hölmön tölväys, aika näyttää. Jonkinlaista tuotetukea kyllä riittänee pitkälle 2030-luvulle, ehkä jopa 2040-luvulle, koska käyttäjiä on paljon ja Saudi-Arabiahan hankki hiljattain E/F-mallien koneita.

Mutta joo, Euroopan pienemmistä F-16:a käyttävistä Nato-maista Norja, Tanska, Hollanti ja Belgia joutuvat kyllä pian hankkimaan F-35:n. Tai no eivät joudu, mutta Belgiaa lukuunottamatta kaikki ovat käyttäneet hilloa F-35:n kehitykseen, joten muut koneet ovat poliittisesti hankalia.
 
Back
Top