Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Niinpä. Eikö toimivan asejärjestelmän pitäisi toimia kaikissa olosuhteissa ? Vai lähdetäänkö sitten taktiikassakin siitä, että F-35 ampuu ohjuksensa näköetäisyyden ulkopuolelta ja sen jälkeen luikkii häntä koipien välissä pakoon kun ei muuta voi. Yksinkertaistan liikaa, tiedän. Mutta ilmataistelussa on aina varauduttava kaikkiin mahdollisiin tilanteisiin.
Näinköhän monikaan hävittäjä koskaan never tulisi pääsemään koiratappeluun F35n kanssa? Aika moni kollega saisi ohjuksesta ennenkuin edes tietäisi, että samalla taivaankannella seilaa F35. Ja kun tietää, on myöhäistä.
Siis ainoa saattohävittäjä, josta olisi hyötyä ilman ulkoista lastia lentäville F-35:sille, on F-22. Muut olisivat vain majakoita vastapuolelle että koneita tulossa.F-35 voi joutua kaartotaisteluun jos useita ehtoja täyttyy, kuten suora tai proxy-sota ison pelurin kanssa tyyliin Venäjä tai Kiina. Todennäköisyys on toki pieni, koska taktisesti koneita pyrittäisiin käyttämään niin, että sellaisiin tilanteisiin ei jouduta. Olisi alueita minne koneet eivät lennä ja/tai koneilla olisi saattohävittäjät mukana. Lentäjät olisi tietenkin koulutettu niin, että viholliskoneisiin on syytä pitää etäisyyttä.
Näinköhän monikaan hävittäjä koskaan never tulisi pääsemään koiratappeluun F35n kanssa? Aika moni kollega saisi ohjuksesta ennenkuin edes tietäisi, että samalla taivaankannella seilaa F35. Ja kun tietää, on myöhäistä.
T-50 ei nyt oikein ole puhdas häivekone. Kiinalaiset eivät ole täällä relevantteja. Sensoreissa ja tutkissa venäläiset ovat jenkkejä perässä. Eivät taida päästä BVR:ään.Häivekoneiden kanssahan BVR-taistelun merkitys nimenomaan vähenee. Tuskin F-35:n tutkakaan näkee vastaavan tasoista häivekonetta kauempaa kuin 40-50 kilometrin päästä korkeintaan. Eli tutkien "näkyvyys" putoaa 70-luvun tasolle jolloin lähitaistelut olivat hyvin yleisiä.
Tuosta raportista vielä, siinä annettiin ymmärtää että osa ongelmista voidaan ehkä korjata ohjelmistoja muuttamalla. Huolestuttavinta oli ehkä maininta huonosta energialiikehdintäkyvystä kun juuri tässä suhteessa F-35:n pitäisi olla suht kilpailukykyinen ja kone oli vielä palveluskelpoista hävittäjää kevyemmin varustettu. Ohjuksin käytävässä ilmataistelussa arvoon nousee nimenomaan kiihtyvyys ja suurempien nopeuksien liikehtimiskyky.
Kaveri joka tietää jotain dissaa tuon F-35 dissauksen
http://fightersweep.com/2548/f-35-v-f-16-article-garbage/
Artikkelissa on myös linkki saman kaverin F-16 vs. F/A-18 5 osaisen sarjan ekaan osaan. Löytyvät myös klikkaamalla kaverin nimeä artikkelin alkutiedoissa.
https://medium.com/war-is-boring/when-is-the-f-35-not-a-dogfighter-when-it-s-convenient-2fb1f233f42To recap — as of 2003, the F-35 was supposed to be, in part, a dogfighter. By 2012 the Air Force was working hard to adjust that expectation. Two years later, the flying branch talked as though the JSF was never meant to get involved in close aerial fighting.
“An F-35 pilot who engages in a dogfight has probably made a mistake,” Air Force Gen. Mike Hostage, then chief of Air Combat Command, told Breaking Defense in June 2014. Air Combat Command owns most of the service’s fighter jets.
In the same interview, the general seemed to both dismiss the possibility of short-range battles and suggest they were an inevitable consequence of early victories. And if caught off guard, an F-35 pilot would still be able to maneuver as well as an F-16, Hostage added, seemingly undermining his own earlier point.
Ei, tuo oli vain ennakkoasenteessasi valitsemasi yksi argumentti. Lue uudelleen.Pitää perehtyä myöhemmin tuohon F-16 vs 18, mutta tuo ei ollut kovin vakuuttava. Käytännössä se totesi (dissaten), että F-35 hävisi, koska sen lentäjä ei osannut lentää sitä. Kyse ei edes ollut siitä, kumpi voitti. Tyyppi missasi koko pointin.
There are far too many other factors to look at. For example, the test pilot was a former F-15E pilot. Two-bag Vipers do the same thing to Strike Eagles all day long. Maybe he was just used to it? I keed. I keed. But seriously, a guy with maybe 100 hours in the F-35 versus a guy with 1,500+ Viper hours? I’ve seen thousand-hour F-16 guys in two-bag D-models beat up on brand new wingmen in clean, single-seat jets. It happens. It’s the reality of the amount of experience in your given cockpit.
https://www.f35.com/news/detail/no-the-f-35-was-not-beaten-by-an-f-16 LM:n oma vastaus BFM "skandaalista".
T-50 ei nyt oikein ole puhdas häivekone. Kiinalaiset eivät ole täällä relevantteja. Sensoreissa ja tutkissa venäläiset ovat jenkkejä perässä. Eivät taida päästä BVR:ään.
Liikehtimisestä tuo artikkeli postaamani linkin takana kertoilee.
T-50 protojahan on joku 8 (?) nylkyään ja Ivan keroo että kohta tulee operatiiviseen palvelukseen.T-50:n häiveominaisuuksista on mahdoton sanoa mitään koska esillä on ollut vain aerodynamiikan ja rakenteen kokeiluun tarkoitettuja prototyyppejä. Niissä ei välttämättä ole kaikkia lopullisia häiveominaisuuksia. Vuoteen 2030 on vielä pitkä aika ja siitä F-35:n pitää olla kurantti vielä 30-40 vuotta siitä eteenpäin joten ei kannata ruveta alkaa antamaan blanket statementteja.
Tuo fightersweepin artikkeli on aika lol. F-35 vertautuu Strike Eagleen? Pitäisikö tämän nyt herättää luottamusta?
Ei, tuo oli vain ennakkoasenteessasi valitsemasi yksi argumentti. Lue uudelleen.
This aircraft is still in its infancy. Tactics, techniques, and procedures that key on strengths and minimize weaknesses are just starting to be developed. Taking one report and proclaiming that the F-35 is a piece of FOD (Foreign Object Debris) in the air-to-air arena is irresponsible and sensationalist at best. There are far too many other factors to look at.
For example, the test pilot was a former F-15E pilot. Two-bag Vipers do the same thing to Strike Eagles all day long. Maybe he was just used to it?
I keed. I keed. But seriously, a guy with maybe 100 hours in the F-35 versus a guy with 1,500+ Viper hours? I’ve seen thousand-hour F-16 guys in two-bag D-models beat up on brand new wingmen in clean, single-seat jets. It happens. It’s the reality of the amount of experience in your given cockpit.
I’m sure internet debates will rage on. It’s fun to trash the new kid, especially the new kid that’s overweight, wears too much bling, and talks about how awesome it is all the time. It’s way too early to declare the F-35 the “worst fighter aircraft design ever imagined.” Please. Let’s see how it does when guys who are proficient in developed tactics do against guys with similar amounts of experience–the realm of the bros in the operational test or Weapons School environment.