F-35 Lightning II

Ei asiat nyt ihan noin huonosti ole. F-35:n "iso näyttö" koostuu kahdesta erillisestä näytöstä, jotka on sijoitettu vierekkäin. Jos toinen hajoaa, niin ehjä näyttö alkaa automaattisesti näyttämään myös hajonneen näytön dataa.

Siis ahtaa kaikki yhteen kymmenen tuuman näyttöön kesken taistelun, jonka jälkeen lentäjä joutuu konffaamaan kaikki uusiksi. :cool: Mahtaa prkleitä kajahdella kopissa enemmän kuin yksi.
 
Joo-o siinä markkinointi-setä vetää hyvin, "cant see us", jos noi rinkulat 20, 40 jne.. lukemalla tarkoittaa nautical miles ni lukittu ilmakohde alle 40km päässä eli infrapuna-sensorin etäisyydellä yötaivaalla, lisäksi jos paukuttaa menemään tutkallaan niin siltäkään osin olemassaolo ei kovin salaisuudeksi jää. Mutta kuten Gilmore raportoi, todellisuutta mallintavaa simulaattoria ei ole vielä olemassa eikä lähiaikojen näköpiirissä.

Ei noissa demoissa esitetä mitään todellisia sotasalaisuuksia, ihan turha kuvitella moista. Tarkoitus on lähinnä esitellä demo-versiona taistelujärjestelmää. Kaikki tutkan ja sensorien todelliset kyvyt jätetään Tube-videoista pois.

Sitäpaisti ei se IRST-sensori ole mikään tutkaa korvaava laite etäisyydessä, monipuolisuudessa tai asejärjestelmätuessa jne. Toki siitä on apua mutta nokalle sijoitetut hakupäätä näkevät eteenpäin ja sijoituksesta riippuen alapuolelle tai yläpuolelle. Koneet eivät aina lennä nokat vastakkain, varsinkaan jos vastapuolesta ei ole hajua.

Esim.F-22A:n LPI-tutka käyttää niin monia taajuuksia ilmeisen lyhyinä purskeina että vastapuolen tutkavaroittimet eivät osaa reagoida tai ainakaan eivät osaa päätellä mikä tutka on kyseessä ja mistä säteily tulee. Siinä vaiheessa kun ruvetaan IR-sensorilla haravoimaan taivasta edessä tulee jo ohjusta silmille. Tutkalla ei tarvitse juuri "paukuttaa" aktiivista tutkahakua käyttävillä ohjuksilla ja maalinosoitus voi tulla ihan eri koneelta ja etäisyydeltä kuin laukaiseva kone on.
 
Australialainen radio-ohjelma käsittelee F-35 hankintaa
http://mpegmedia.abc.net.au/rn/podcast/2016/03/bbg_20160306_0805.mp3

///

http://www.janes.com/article/58561/f-35-mission-software-stability-poses-greatest-risk-to-usaf-ioc

"A software glitch that interferes with the F-35 radar's ability to remain working in flight poses the greatest threat to meeting the USAF's IOC schedule"

"Training on a new increment of ALIS and a fuel pressure modification are the other two unresolved issues"

///

https://www.flightglobal.com/news/a...ng-advanced-eots-and-legion-pod-for-f-422810/

"Lockheed recently delivered the 200th EOTS sensor, which has been outpaced technologically by Lockheed’s Sniper and Northrop Grumman/Rafael’s Litening targeting pod systems because of delays in fielding, and consequently improving, the F-35. The baseline EOTS hasn't been used in combat yet and is already outdated."
 
Viimeksi muokattu:
Siis ahtaa kaikki yhteen kymmenen tuuman näyttöön kesken taistelun, jonka jälkeen lentäjä joutuu konffaamaan kaikki uusiksi. :cool: Mahtaa prkleitä kajahdella kopissa enemmän kuin yksi.
Miten tuo muka eroaa nykyisistä mfd:istä? Joutuuhan toisen kajahtaessa silloinkin muuttamaan näyttöasetuksia joka tapauksessa. Tosin nappia painamalla, ei näyttöä lääppimällä.
 
Miten tuo muka eroaa nykyisistä mfd:istä? Joutuuhan toisen kajahtaessa silloinkin muuttamaan näyttöasetuksia joka tapauksessa. Tosin nappia painamalla, ei näyttöä lääppimällä.

En tiedä, mutta vittumaista se on konffailla kesken kaiken, varsinkin kun F35ssa tuo iso näyttö vie suurimman osan koko mittaristosta. Mielummin laittaisin MFDn kaltaisen kontrollin, missä nappia painamalla saa hanskattua koko jutun.
 
The F-35 Joint Strike Fighter has run into yet another software bug, according to a report in IHS Jane's Defense Weekly.

The glitch is in the software that operates the fighter's radar. During flight, Jane's reckons, the radar software becomes unstable.

The report quotes US Air Force Major General Jeffrey Harrigian as saying “What would happen is [pilots would] get a signal that says either a radar degrade or a radar fail – something that would force us to restart the radar”.

He said the problem was discovered in 2015, and that Lockheed-Martin is now running a fix through its test labs, with a patch due this month.

The USAF believes the glitch won't get in the way of it reaching “initial operational capability” for the F-35 between August and December this year.

The F-35's software has been raised again in Australia courtesy of the Australian Broadcasting Corporation's Background Briefing program over the weekend.

Dr Keith Joiner, former Australian Defence Force director-general for test and evaluation, told Background Briefing the F-35 hasn't yet completed its cybersecurity testing.

“The only system that has done cybersecurity vulnerability and penetration testing is the logistics software, so ordering spares. And it didn't go very well”, Dr Joiner claims.

“The most software driven aircraft ever built hasn't yet been tested against cyber security and the modern cyber warfare threats”.

The problems with the F-35's logistics system emerged in February 2016.

A key Lockheed Martin database is non-compliant with US Cyber Command requirements, meaning Department of Defense personnel can't check engine and airframe maintenance data from government networks. The bug could delay the F-35's combat testing by a year.
http://www.theregister.co.uk/2016/03/08/flying_blind_f35s_radar_software_fails_in_the_air/
 

http://www.janes.com/article/58561/f-35-mission-software-stability-poses-greatest-risk-to-usaf-ioc

Major General Jeffrey Harrigian, director of the air force's F-35 integration office at the Pentagon, described the problem as "radar stability - the radar's ability to stay up and running" using the 3i software that the air force intends to use when it declares initial operational capability (IOC) for its fleet sometime between 1 August and 31 December.

"What would happen is they'd get a signal that says either a radar degrade or a radar fail -something that would force us to restart the radar," Maj Gen Harrigian said in further describing the issue.

The issue arose in late 2015, according to the general. "We first started to see it in testing," he said.

"Lockheed Martin discovered the root cause, and now they're in the process of making sure they take that solution and run it through the [software testing] lab." He added that new software that corrects the error is to be delivered to the USAF at the end of March.
 
En tiedä, mutta vittumaista se on konffailla kesken kaiken, varsinkin kun F35ssa tuo iso näyttö vie suurimman osan koko mittaristosta. Mielummin laittaisin MFDn kaltaisen kontrollin, missä nappia painamalla saa hanskattua koko jutun.
Jos USAF on älynnyt saman ongelman, niin tietysti lentäjä konffaa sen puolinäyttötilan mieleisekseen etukäteen. Jos ei ole älynnyt, niin LM tietysti odottelee käsiään hieroen kuolanoro suupielestä valuen että milloin tuosta pääsee lisälaskua kirjoittamaan...
 
http://www.cbc.ca/news/politics/robert-work-f35-canada-1.3485473

"The U.S. deputy secretary of defence says he'd like the Canadian government to make up its mind, one way or another, whether it will replace its aging CF-18 fleet with Lockheed Martin's F-35 fighter jets. "

Olisiko tämä nyt niin luettavissa, että jos Kanada aloittaa virallisen hankintakilpailun, F-35:n katsotaan olevan ulkona, vai pelkästään, että tilaamisen aie ei ole enää voimassa ?
 
Australialaista aksenttia välillä.

 
Aika näppärän oloinen tuo kypärä. Hienosti näyttää pilotille 360 ympäristöstä siinä alhaalla.
 
Ja itseasiassa se on syy miksi A-10:stä halutaan eroon, se ei ole mitenkään muita parempi tuossa roolissa, eikä sillä ole juuri muuta käyttöä. Ilmavoimien mielestä yksi F-16 (tai F-35, F-15E) on hyödyllisempi kuin yksi A-10, nuo edellä mainitut kun ovat paljon monikäyttöisempiä joten samalle rahalle saadaan enemmän vastinetta (kone, kuski, koulutus jne.).

https://www.flightglobal.com/news/articles/usaf-studying-future-attack-aircraft-options-422936/

"Service officials admit that despite being an ideal close air support platform in high-end conflict with Russia, the long-delayed A-10 replacement, the Lockheed Martin F-35, will be too expensive to operate in the Warthog’s day-to-day role."

"Holmes told reporters after the hearing that the air force needs to figure out if it needs an entirely new attack platform or a more basic “off-the-shelf” option like the AT-6, A-29 or Scorpion before pushing forward with a new acquisition programme."



http://arstechnica.com/information-...-dod-test-chief-warns-against-f-35-block-buy/

"DOD officials say the aircraft will remain in service until at least the 2022 fiscal year."
 
http://www.defensenews.com/story/de...gin-dod-aims-fix-escape-system-year/81646430/

"Fixing the escape system is not part of the Air Force's criteria to declare its F-35A variants operational this summer"

Hmm. Voisivatkohan kuskit käyttää väliaikaisena apuna sukeltajien lyijypainovöitä tai jotain vastaavaa?

Niin, kevyiden kärpässarjalaisten muodostama negatiivinen paino-ongelma ei nykyisellään liene hampurilaismaassa kovin merkittävä tai kiireellinen jos tarkastellaan väestöpohjan painojakaumaa. Muissa käyttäjämaissa pulmia voi toki tulla. Lentäjiksi voidaan vähintäänkin ratkaisua odoteltaessa rekrytoida massaltaan riittävän vantteria veikkosia, jotka ohjastavat "Stay Puft" -squadronin rasvattuja salamoita.

Lyijypainot eivät ehkä yksin taida ratkaista niskaongelmaa. Artikkelissa on mainittu useita tapoja, joilla turvallista poistumista voidaan edesauttaa. Kypärä täytyisi kyllä saada rakennettua vieläkin kevyemmäksi. Tekniikka voi kehittyessään tuoda ratkaisun tähänkin.
 
No, tuo heittoistuinongelma on vähän sellainen myrsky vesilasissa. Todella kevyillä kuskeilla riski on lisääntynyt muttei merkittävästi, mutta kuitenkin mennään vaadittujen raja-arvojen yli.

Kokonaan toinen seikka on se että amerikkalaislähteiden mukaan F-35:stä hyppääminen on kevyellekin kuskille turvallisempaa sen nykyiselläkin systeemillä kuin F-16:sta tai Hornetista (tai vaikka Gripenistä) hyppääminen kypärätähtäinkypärä (pimeänäkövarusteilla tai ilman) päässä. Noiden penkkejä kun ei todellakaan ole suunniteltu painavia kypärätähtäinkypäriä varten...

http://www.flyingsquadron.com/forums/topic/19568-aviano-f-16-pilot-kia/?page=4

Jokatapauksessa F-35 on mun käsitykseni mukaan ensimmäinen kone jonka hätäpoistumisjärjestelmä on ylipäätään suunniteltu toimimaan turvallisesti myös kypärätähtäimen kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top