F-35 Lightning II


Mielenkiintoista. Minkähänlaisia johtopäätöksiä, tai salaliitto teorioita tästä voi vetää?

A) Kone onkin niin halpa, että edellisen sukupolven koneita on helpompi korvata yksi yhteen.
B) Kone ei olekkaan niin suorituskykyinen, että selkeästi pienempi konemäärä riittää.
C) Kylmä sota on totta.
D) Jotain muuta, kuten liikaa öljyä.

Ihan tarkkoja Norjalaisten konemääriä en muista, mutta toteutuessaan lisäkonekauppa olisi selkeä ero viimeaikaiselle väännölle kaikkine lentotuntimäärineen muissa maissa.

A-Ö) On niin hyvä, että norjalaisten on saatava ehdottomasti lisää :cool:

Kyseessä on väärinymmärrys.

Norjalaiset ovat tilanneet tähän mennessä ilmeisesti 10? Nyt norjalaiset ostavat seuraavan 12 koneen erän. Lopullisen konemäärän on tarkoitus olla se 52.
 
Kyseessä on väärinymmärrys.

Norjalaiset ovat tilanneet tähän mennessä ilmeisesti 10? Nyt norjalaiset ostavat seuraavan 12 koneen erän. Lopullisen konemäärän on tarkoitus olla se 52.
No höh. :( ilon pilaaja :p

Kieltämättä lisätilaus olisi ollut aika silmiinpistävän erikoinen veto muihin maihin nähden. Mutta lähes yhtä erikoista lienee ostella koneita kymmenen kappaleen erissä, ja kertoo omaa omituista kieltä koneesta.
 
No höh. :( ilon pilaaja :p

Kieltämättä lisätilaus olisi ollut aika silmiinpistävän erikoinen veto muihin maihin nähden. Mutta lähes yhtä erikoista lienee ostella koneita kymmenen kappaleen erissä, ja kertoo omaa omituista kieltä koneesta.
Ota huomioon, että LRIP eli Low Rate Initial Production!!!! Sitten kun on täysipainoinen tuotanto valmiiksi kehitetyllä koneella näiden concurrency-kuvioiden sijaan on eri ääni kellossa.

Sillä on myös budjettisyitä ja koulutuksellisia syitä. Eivät ehdi ajaa ylös toimintaa kertarysäyksellä. Lentäjien ja huollon koulutus vie aikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Faktaa lienee myös se, että kone ei vielä ole ihan oikeasti kokonaan valmis (=> välttämättömiä päivityksiä pukkaa kaikkiin jo rakennettuihin koneisiin). Tällä on merkitystä myös budjettipuolella.

Niin, meidän ahteria tämä ei nykyisellään onneksi kutita. Ainakaan tässä vaiheessa, sillä toiveissa ja oletuksissa on, että kun meillä mahdollinen kauppailu HX -hankkeen tiimoilla on ajankohtainen, puhumme kokonaan valmiista tuotteesta.
 
Yn0rKMx.png

Test pilot Scott McLaren launches and AIM-9X air-to-air missile during weapons surge testing. The recent surge included many firsts, including the first air-to-air kill of a drone for the F-35. (Photo by Jonathon Case/Lockheed Martin)
 
Viimeksi muokattu:
En ole aikaisemmin huomannut että se näemmä pystyy nousemaan tukialukselta ilman jälkipoltinta.

Miten voi olla kun suihkuvirtaus ei kuulemma kykene kumoamaan edes takatuulen voimaa? Tukilaivallahan ajetaan vastaiseen jotta ilma virtaisi moottorissa oikeaan suuntaan. :rolleyes:
 
Miten voi olla kun suihkuvirtaus ei kuulemma kykene kumoamaan edes takatuulen voimaa? Tukilaivallahan ajetaan vastaiseen jotta ilma virtaisi moottorissa oikeaan suuntaan. :rolleyes:

Ehkä moiset naurettavuudet voi jättää pois?
 
F-35 Jet Will Likely Change How America Fights Wars
http://www.military.com/daily-news/...w-america-fights-wars.html?ESRC=todayinmil.sm

In talking with Marine pilots like Vaughn, a picture of how radically the F-35 could reshape aerial warfare emerges.

The jet's vast and swift computing power, advanced battlefield sensors, stubby but stealthy profile and precision bombs and missiles allow it to survive far behind enemy lines, even above dense arrays of foes' most advanced anti-aircraft missile batteries.

"There's a lot of information coming at you, but that's the beauty of this aircraft -- the fusion," said his boss, Vaughn. "Those sensors are doing a lot of the work for you. They're literally just showing you the information. You're not working the sensors very much. You're just looking at the output of the sensors. It allows you to be a tactician."

"We're only beginning to scratch the surface. Yuma is pretty far along in changing tactics to meet what this plane can do," said John "JV" Venable, a defense analyst at the Heritage Foundation in Washington, D.C.

A retired Air Force colonel who flew the F-16 Fighting Falcon and commanded the Thunderbirds aerial acrobat team, Venable is conducting an ongoing survey of F-35 pilots in his former service and the Marine Corps.

He has done 40 interviews, and the pilots overwhelmingly favor the Joint Strike Fighter.

But critics disagree with the rosy assessments.

Dan Grazier, a former Marine tank officer and now a defense analyst at the D.C.-based Program on Government Oversight, is "not a big fan of the F-35" partly because its "actual usefulness in combat hasn't been demonstrated." Key reasons for this absence of operational proof are recurring software glitches, engine snafus and safety worries.

Grazier said some pilots he has interviewed dislike the F-35, citing its meager bomb payload -- a pair of half-ton munitions-- and its lack of a high cockpit canopy, which could limit their ability to see the enemy during dogfights.

Grazier at the Program on Government Oversight said a hidden expense is the $1.1 trillion the Pentagon estimates will be spent maintaining the aircraft.

"What you're going to find is that the contractors working on the F-35 program are going to make their money on the back end, through support," Grazier said. "This problem is exacerbated by a 'revolving door' from the Pentagon to the contractors. They set themselves up for lucrative jobs post-retirement from the military."

However, former Harrier mechanic Staff Sgt. Derek W. Hockgeiger said Yuma's F-35s are so far "a lot easier to work on." He pointed to a complicated chore like removing a strike fighter's engine. It takes "about a shift" to complete -- half the time a Harrier demanded.

"It's interesting. It's a flying computer. It's very intelligent. It's very autonomous," said Hockgeiger, 29, from Indiana.

If departing Navy Secretary Raymond "Ray" Mabus has his way, it won't follow the F-35's joint procurement plan -- or even carry a human pilot.
The future, he said, might be closer to the Navy's MQ-25A Stingray carrier-based drone.
"Right now, we use four fighters out of every fighter squadron on a carrier to refuel. That's all they do. They're gas trucks. We're going to use (the Stingray) as a refueling aircraft and then, as time goes by, add capabilities to where you finally get a full-up strike fighter that's unmanned and can go into denied airspace," Mabus said.

And it won't be the only unmanned weapons the Navy uses.
Mabus envisions aircraft-carrier workshops churning out flocks of fist-sized mini-drones on 3-D printers, then launching them at the enemy to perform missions the F-35 is expected to do.
"They cost a couple of a hundred bucks apiece. If you get into a fight, you send out a couple thousand of them and they don't come back but they set up a network," he said. "They can be offensive or defensive. They can jam (enemy communications) and protect your networks. They can open paths for aircraft and missiles coming through."
 
Viimeksi muokattu:
Ja onko tietoa onko tuo korjaus nyt lopullinen vai väliaikainen?
Laittamastasi artikkelista löytyi tuohon vastaus:
it has not yet been decided whether this fix should be regarded as temporary or permanent, the Norwegian ministry said.
 
http://finance.yahoo.com/news/grounded-f-35-fighters-seen-154136780.html

Nyt tietäjille kyssäri kuinka tälläisissä tilanteissa kun kone on lentokiellossa toimitaan/on toimittu ? Lennätetäänkö korjaus tiimi norjaan vai laivataanko koneet lähimpään takuukorjaus paikkaan?

Ja onko tietoa onko tuo korjaus nyt lopullinen vai väliaikainen?
Onko Norjassa, tai ylipäänsä missään USA:n ulkopuolella vielä yhtään F-35:ttä pysyvästi sijoitettuna? Visiittejä mm. lentonäytöksiin on tietysti ollut, mutta minun käsitykseni oli että toistaiseksi kaiiki yksilöt omistajasta riippumatta asuvat USA:n maaperällä testiohjelman käytössä.
 
Israel taitaa saada ensimmäiset maahan joulukuussa, ensilennot Texasissa kesäkuussa.

F-35I:n nimi "Adir" tarkoittaa muute "awesome, cool tai mighty".
 
En ole aikaisemmin huomannut että se näemmä pystyy nousemaan tukialukselta ilman jälkipoltinta.
Jep lähtee pääosin kuivalla työnnöllä ja jos katselee vanhempien konetyyppien laskuja (esim. F-18) niin niihin verrattuna F-35 tulee kannelle todella nätisti ja pehmeän oloisesti. Ehkäpä testipilottien kehut FBW:sta ja koneen täsmällisestä reagoinnista eivät ole tyhjää jauhamista?
 
Jep lähtee pääosin kuivalla työnnöllä ja jos katselee vanhempien konetyyppien laskuja (esim. F-18) niin niihin verrattuna F-35 tulee kannelle todella nätisti ja pehmeän oloisesti. Ehkäpä testipilottien kehut FBW:sta ja koneen täsmällisestä reagoinnista eivät ole tyhjää jauhamista?

Nojatuolin pohjalta ennenkin esitettyä toisin sanoin: F-35:n lentosoftaa on varmasti (ja myös ehditty ;)) hioa niin, että itse lentäminen on helppoa kuin heinänteko, jos sanontaa sopii lainata. Moottorissa on niin paljon ilmoitettuja tehoja, että ei ole mikään ihme, jos etenkin pienemmillä kuormilla noustaan ilmaan jo peruspuhalluksella. Lentäjien julkisissa kommenteissa koneen kerrotaan olevan ohjaajalle "helppo" lentää. (Tulee vähän mieleen nämä nykyautot, jotka osaavat tehdä itsekin vähän yhtä sun toista. Lentokoneessa juttu tietysti potenssiin n, sillä muuttujia on myriadeittain enemmän.) Pointti ja pääasia on se, että homma toimii, silloin se toimii myös meidän HX -kilpailutustamme hyödyttävällä tavalla.
 
Tuossa on varmaan myös aika automaattiset laskeutumista helpottavat sydeemit. Voisin jopa veikata, että tietokone hoitaa suurimman työn mitä tulee lähestymiseen yms.
 
Norjassa ei ole yhtäkään F-35 konetta, ne sijaitsevat USA:ssa.
Jaa tämä olikin mennyt ohitse luulin että ne koneet oli jo norjan maaperällä. No kuinkas sitten käy kun ne koneet saadaan sinne norjaan ja jos niihin tulee isompaa vikaa niin joudutaanko ne tosiaan laivaamaan sieltä lähimmälle lorjaamolle ? Ja olikos lähin korjaamo suunniteltu minne ??
 
Jaa tämä olikin mennyt ohitse luulin että ne koneet oli jo norjan maaperällä. No kuinkas sitten käy kun ne koneet saadaan sinne norjaan ja jos niihin tulee isompaa vikaa niin joudutaanko ne tosiaan laivaamaan sieltä lähimmälle lorjaamolle ? Ja olikos lähin korjaamo suunniteltu minne ??
italiaan. Voi mennä viikko, pari jo laivassa ;)
 
Tuossa on varmaan myös aika automaattiset laskeutumista helpottavat sydeemit. Voisin jopa veikata, että tietokone hoitaa suurimman työn mitä tulee lähestymiseen yms.
Niin taitaa tehdä, muistaakseni oli juttua että F-35C:n tukialustesteissä rikkoivat kannen pinnoitteen kun koukku otti samassa kohtaa lentokanteen kiinni joka laskussa.
 
Back
Top