F-35A käyttöönotto Suomessa - ketju

Perjantaina Suomen ilmavoimien ensimmäinen F/A-18 Hornet -hävittäjä, HN-401 ”Fleet Leader” lensi kunnianarvoisesti eläkkeelle. Ensimmäisen kerran kone nousi taivaalle Suomessa 14. toukokuuta 1996. Koneen viimeisen lennon Pirkkalan lentotukikohdasta Kuoreveden Halliin lensi ilmavoimien komentaja, kenraalimajuri Juha-Pekka Keränen. Hänelle päivä oli paitsi historiallinen, myös nostalginen.

”Lensin ensimmäisen kerran HN-401:llä 28. elokuuta 1996 Tampereella. Lento kesti 39 minuuttia. On aina saavutus, kun onnistuu olemaan Ilmavoimissa pidempään kuin joku tietty kone”, Keränen kertoi ennen koneeseen kapuamistaan ilmavoimien komentajan mediapäivässä Pirkkalassa.

 
On melkoinen oksennus.
Luin tuon oksennuksen jo aiemmin ja ilman omia muistiinpanoja tuosta sillisalaatista ei pysty edes faktoja tarkastamaan, koska kokonaisuus hukkuu triviaalien yksityiskohtien sekaan. Laittamalla tauhka taulukoihin leipätekstin sijaan olisi jo saavutettu paljon. Joka tapauksessa ainakin ilmataisteluohjusten osalta oli niin paljon virheitä (räikeimpänä puhuttiin mm. AMRAAM:ien päivityksestä, kun oikeasti kyse oli/on uusien hankinnasta), että ei tuota kannata lähteenä käyttää.
 

Kirjoittajan johtopäätöksiin en ota kantaa, mutta melkoisesti on kaikenlaista tietoa kaivanut

Hämmentävää argumentaatiota. Ostin 40 000€ autoon 400€ turvaistuimen. Ilman turvaistuinta taapero on nykyaikaisessakin autossa hengenvaarassa pienessäkin törmäyksessä. Käytin siis ainoastaan prosentin auton kokonaishinnasta todellisen turvallisuuden tuojaan. Onko se vähän vai paljon, en osaa ottaa kantaa, mutta kysynpä vaan!
 
Back
Top