F/A-18 E/F Super Hornet

Jahaa F-16 Block 60/61 on parempi kun FA-18 E/F SuperHorent?
Ja vastaus kaikkeen on (F)42..
F-16 varmasti parempi jossain jutuissa, ja superi on toisessa asiassa parempi. Ja Typhooni kolmannessa ja F-35 neljännessä...
Aika Keijo saa olla että voi ilmekään värähtämättä todeta jonkun hävittäjistä olevan yksiselitteisesti paras kaikista ja kaikessa, tai edes parempi kuin toinen hävittäjä joka osa-alueella. Siihen ei pysty edes F-22 steroideissa.
 
Ja vastaus kaikkeen on (F)42..
F-16 varmasti parempi jossain jutuissa, ja superi on toisessa asiassa parempi. Ja Typhooni kolmannessa ja F-35 neljännessä...
Aika Keijo saa olla että voi ilmekään värähtämättä todeta jonkun hävittäjistä olevan yksiselitteisesti paras kaikista ja kaikessa, tai edes parempi kuin toinen hävittäjä joka osa-alueella. Siihen ei pysty edes F-22 steroideissa.

Mutta F-42 TALUE pystyy, se on muita parempi kaikessa. :D

---
Trolli Olli, onko täälläkin Lordi Lolli? SB12...
 
Uusin Hornet Ball video on valmis paitsi nyt se on Rhino Ball 2016, USN F-18 E/F version kutsumanimen mukaan.
Todella hienosti kuvattuja videopätkiä vuoden ajalta US NAVYn F-18 Strike Fighter- lentueiden harjoituksista.

Kohdasta 10:00 alkaen on todella paljon pätkiä ISISin vastaisista ilma-iskuista:

Huiman näköistä kun pilotti laukoo M61A2 Gatling tykkiä pimeässä...
 
Sarvikuonoa saatetaan tilata lisää US NAVYlle jopa 35 kpl vuosina 2017-2021.

Tilausten yhä jatkuessa, samalla konetyypin tuki jatkunee 2040-luvulle. Linjaston sulkeminen lähivuosina ei näytä todennäköiseltä koska laivasto kuluttaa koneitaan nopeammin mm. ISIS-operaatioissa ja normaalissa tukialuspalveluksessa kuin niitä ehditään korjata tai valmistaa.

USN "Fighter Gap" kasvaa tai vähintään säilyy vaikka uusiin F-18 E/F koneisiin saataisiinkin haluttu rahoitus:

As part of a need to better bridge the gap until F-35Cs start arriving, the Navy is looking to add as many as 35 new F/A-18 Super Hornets to the fleet.


The most recent 2017 budget request includes a Navy request for 21 new Super Hornets to be added through 2021. The service also placed 14 more Super Hornets on the so-called “unfunded requirements” list to Congress as part of an attempt at a further increase.


Senior Navy leaders have consistently called for the need to add more F/A-18 Super Hornets to the fleet.

A carrier air wing consists of about 44 strike aircraft made up of two 10-aircraft squadrons and two 12-plane squadrons complemented by several electrical jamming aircraft. Therefore, the Navy’s stated need for additional squadrons would require the addition of more than 20 new aircraft.

The current composition of most carrier-based air wings includes 24 Super Hornets and 20 Hornets. The Navy plans to replace the existing Hornets with F-35Cs.The depots cannot keep up with the demand to repair airplanes due to the deployment of F-18s, industry and Navy officials have explained.

The Navy had been planning for the Super Hornets to serve well into the 2030s, but now service leaders say that timeline will need to extend into the 2040s. The Navy plans to begin buying 20 F-35Cs a year by 2020.
http://nationalinterest.org/blog/th...er-hornets-some-serious-upgrades-16947?page=2
 
@jokuvaan postasikin ilmavoimien tulevaisuuteen jo.

Menin sen johdosta hakemaan vielä näkökulmaa suoraan Kanadasta. Superhornet siis hankitaan ensi vaiheessa ilman kilpailutusta.

http://bestfighter4canada.blogspot.fi/2016/11/rcaf-to-receive-18-super-hornets.html

RCAF to receive 18 Super Hornets, followed by competition.

In a news conference today, it was confirmed that Canada will indeed acquire 18 F/A-18E/F Super Hornets. The Super Hornet will act as an "interim" fighter alongside the current CF-18 fleet to help mitigate the "capability gap" as the current fleet flies long past its prime. Canada will then conduct a "open and fair competition" to find a permanent CF-18 replacement for the late 2020s.

Canadian government officials will immediately begin negotiations with Boeing and the US government to acquire 18 Super Hornets. During this time, additional resources will be devoted to Canada's current CF-18 fleet to keep them flying and even expand their current role.

Defence Minister Harjit Sajjan clarified that Canada will remain on as a JSF partner for the time being.

The full-blown fighter competition will occur upon the conclusion of Canada's Defence Policy Review that is currently underway. Using that review as a guide, a new fighter will be selected that will (hopefully) be the best fighter for Canada. This will likely begin next year and the whole process will likely take five years start to finish.

Procurement Minister Judy Foote reiterated that Canada's current CF-18s should have been "replaced years ago" and blamed the previous Harper government's inaction on the file as the cause for the RCAF's current pressing need. She promised that the upcoming permanent CF-18 replacement will be decided by a "Real competition to replace the fleet."

It is unknown at this time how much Canada's interim Super Hornets will cost or whether they will remain as permanent fixtures in Canada's fighter fleet.
 
Olisi äärimmäisen yllättävää, jos Kanadan hallituksen ja Bongin väliset neuvottelut eivät tuottaisi kauppoja. Tunnusteluja on käyty jo pitkään, kuten julkisuuteen on vuodettu ja kysymys on ymmärtääkseni enää sopimuksen yksityiskohdista. Kummallakin osapuolella on tässä kova tahtotila saada sopimus aikaiseksi.

Super Hornetin myötä Kanadan ilmavoimat siirtyy joko kokonaan tähän konemalliin, tai sitten Super Hornet + joku, mahdollisesti Eurooppalainen jos on kiirus, jos ei-kiirus niin odottavat USAF:n tai laivaston seuraavaa hävittäjää 20-luvun loppupuolella.
 
Olisi äärimmäisen yllättävää, jos Kanadan hallituksen ja Bongin väliset neuvottelut eivät tuottaisi kauppoja. Tunnusteluja on käyty jo pitkään, kuten julkisuuteen on vuodettu ja kysymys on ymmärtääkseni enää sopimuksen yksityiskohdista. Kummallakin osapuolella on tässä kova tahtotila saada sopimus aikaiseksi.
Jep. Kanada on päättänyt hassata eniten rahaa. Ostaa väliaikaisratkaisun, ei irtoa JSF-ohjelmasta (maksanut 300M, vielä 200M velkaa) ja käyttää vuosia kilpailutukseen. Priceless!

Hölmöintä tässä kuviossa on se, ettei Kanadassa ole oikeasti mitään "capability gap":ia.
 
Viimeksi muokattu:
Jos Suomi hankkisi Super Hornetin, niin parhaassa tapauksessa saattaisimme saada Kanadasta väliaikaisratkaisuna hankitut koneet suhteellisen edullisesti. Olettaen siis, että Kanadassa päädytään lopulta johonkin muuhun konetyyppiin kuin Super Hornetiin ja koko väliaikaisratkaisu edes toteutuu.


Sitähän siellä Kanadassa poltellaan pääministeriä myöten... ja muutakin ainakin pormestaritasolla:

 
Ymmärtääkseni Kanadan teollisuus saa koko ajan enemmän F-35 liitännäisiä tilauksia, kuin mitä F-35 klubin jäsenmaksu kustantaa.
 
Ymmärtääkseni Kanadan teollisuus saa koko ajan enemmän F-35 liitännäisiä tilauksia, kuin mitä F-35 klubin jäsenmaksu kustantaa.
Toistaiseksi on saanut miljardin edestä. Muut eivät takuulla tule suostumaan, että urakoita lapioidaan sinne lisää tässä tilanteessa.
 
No tämähän on sama mitä Aussit tekivät, paitsi heillä oli oikeasti tarvetta paikkaavalle konetyypille kun korvaajakoneita tarvittiin jo ~2010.
Tällainen säätö kuulostaa luvalla sanoen hiukan pöljältä, ainoat fiksut ratkaisut olisi mennä suoraan Super Hornettiin ja unohtaa JSF, tai sitten vain kiltisti odotella sitä F-35:ttä. On väläytelty kuitenkin että kanadalaiset ehkä vuokraisivat Super Hornetteja jenkeiltä?
 
No tämähän on sama mitä Aussit tekivät, paitsi heillä oli oikeasti tarvetta paikkaavalle konetyypille kun korvaajakoneita tarvittiin jo ~2010.
Tällainen säätö kuulostaa luvalla sanoen hiukan pöljältä, ainoat fiksut ratkaisut olisi mennä suoraan Super Hornettiin ja unohtaa JSF, tai sitten vain kiltisti odotella sitä F-35:ttä. On väläytelty kuitenkin että kanadalaiset ehkä vuokraisivat Super Hornetteja jenkeiltä?

Kysymys kuuluu, miksi amerikkalaiset vuokraisivat Super Horneteja? Mitä hyödyttävää heillä on, ja voivatko he tehdä sen resurssiensa puolesta (fighter gap jne.)?

Vanhempia konetyyppejä saattaisi olla tarjolla, tyyliin Italiaan vuokratut F-16 ADF:t, mutta se taas tarkoittaisi tason laskua nykyisistä Horneteista.
 
Osuipa silmä tähänkin:
http://www.janes.com/article/65695/...ion-launch-open-competition-to-replace-cf-18s

"Minister of Innovation, Science, and Technology Navdeep Bains announced that successful bidders for the interim fleet and the permanent replacement will be required to invest an amount equal to the contracts back into Canada, meeting the governments Industrial and Technological Benefits (ITB) policy."

Hyvin on tältä hallitukselta tiedossa kaikki LM:n akilleen kantapäät.
 
Viimeksi muokattu:
Kysymys kuuluu, miksi amerikkalaiset vuokraisivat Super Horneteja? Mitä hyödyttävää heillä on, ja voivatko he tehdä sen resurssiensa puolesta (fighter gap jne.)?

Se millä kanadalaiset voisivat oikeastikin säästää olisi ostaa tai vuokrata vanhoja Super Hornetteja, joissa olisi vielä sellaiset 15-20 vuotta käyttöikää jäljellä ilman kommervenkkeja. Juuri sopivasti että F-35:ttä ehtii tulla riviin riittävä määrä. Jenkit hyötyisivät siitä saamalla rahaa, mikä nyt asekaupoissa yleensäkin on se suurin motiivi. Boeingilta voisi tilata uusia, parempia koneita korvaamaan poistuneita. Jenkeillä voi olla myös strateginen motiivi pitää Boeing sotilaskonetuotannossa mukana etteivät jää kokonaan LockMartin varaan.

Kanadan puolustusministeriön mukaan tällaista suunnitelmaa ei kuitenkaan ole vaan keskusteluja käydään uusista Super Horneteista.

Sillävälin, Kuwait on tehnyt FMS-pyynnön peräti 40 Super Hornetista. Tosin lopullinen määrä voi olla tuota pienempi, pyynnössä on vain maksimimäärä. Kauppahinta olisi $10.1 miljardia.

http://www.defaiya.com/news/Regiona...t-requests-32-f-a-18e-f-super-hornet-aircraft

The Government of Kuwait has requested to purchase thirty-two (32) F/A-18E aircraft, with F414-GE-400 engines; eight (8) F/A-18F aircraft, with F414-GE-400 engines; eight (8) spare F414-GE-400 engines and twenty-four (24) engine modules; ...support systems and associated logistics; training aides and devices; spares; technical data Engineering Change Proposals; avionics software support; software; technical publications; engineering and program support; U.S. Government and contractor engineering; technical and logistic support services. The estimated total program cost is $10.1 billion.
 
olisihan kyllä erinomaista, jos Kanada, Kuwait ja USA kaikki tilaisivat Super Horneteja tasaiseen tahtiin seuraavat 10-15 vuotta. Voitaisiin Suomeenkin saada
 
USN ei loputtomasti sentään Super Hornetteja tarvitse, etenkin kun se alunperinkin miellettiin välityypiksi ja on oikeastaan ollut tuotannossa jo pitempään mitä alunperin kaavailtiin. Super Hornet tarvinnee vähintään 70 tilausta nykyisten päälle että se pysyisi tuotannossa siihen asti että Suomi tekee päätöksen: Kuwait+Kanada tekisi 58 konetta ja USN:n nyt voidaan laskea tilaavan vielä vähän lisää. Eli näillä näkymin kone voisi olla meillä kuvioissa loppuun asti, ja käyttäjämaitakin olisi jo sen verran ettei heti tarvitse pelätä valmistajan tuen loppumista. Lisä ei silti pahaa tee, ja pettymys on ehdottomasti SHornetin kannalta jos se ei Intiassa, Malesiassa ja Sveitsissä pääse edes loppusuoralle.
Boeingin unelma olisi tietysti että poliitikot pakottavat USMC:n tilaamaan konetta, mutta niin ei taida käydä, on ne sen verran jääräpäitä.
 
Intia on aikeissa uusia kaiken kaikkiaan 11 laivuetta MIg21 ja Mig27 koneita. Tässä kisassa ehdolla ovat F/A-18E/F Super Hornet, F16V ja Gripen E.

http://www.janes.com/article/64602/india-renews-search-for-mig-replacement
India renews search for MiG replacement
Rahul Bedi, New Delhi - IHS Jane's Defence Weekly

India's Ministry of Defence (MoD) is evaluating three foreign fighter aircraft for indigenous licensed manufacturing to meet the Indian Air Force's (IAF's) long-standing demand for a medium multirole combat aircraft (MMRCA).

The IAF aims to induct an MMRCA to replace around 11 squadrons encompassing 200-odd legacy MiG-21 and MiG-27 fighters, which are nearing the end of their service life.

Air Chief Marshal Arup Raha said at a press conference in New Delhi on 4 October that there were three "unsolicited offers on the table" - from Boeing (F/A-18E/F Super Hornet), Lockheed Martin (F-16V), and Saab (Gripen E) - to fulfil the MMRCA requirement.
 
Back
Top