Faktaa Suomen riippuvuudesta Venäjän öljystä

Lähes puolet kaikesta Suomen energiasta tulee Venäjältä – Professori: "Suomi ei mielellään keikuta ylläpitävää venettä"

Suomen kokonaisriippuvuus Venäjältä tuodusta energiasta kaventaa väistämättä Suomen poliittista liikkumavaraa, arvioi Venäjän energiapolitiikan professori Veli-Pekka Tynkkynen Helsingin Yliopistosta.

Helsingin Sanomat kertoi lauantaina, että Suomessa kulutetusta öljystä peräti 65 prosenttia tulee Venäjältä ja kaikesta Suomessa kulutetusta energiasta 42 prosenttia on tuotu maasta.

"Ongelma on kokonaisriippuvuus, eli että olemme öljyn lisäksi etenkin kaasun, mutta myös hiilen ja uraanin osalta riippuvaisia venäläisestä tuonnista. Maakaasun osalta Suomella ei ole tällä hetkellä muita vaihtoehtoja."

Suomi on Tynkkysen mukaan taloudellisesti riippuvainen venäläisestä öljystä, joka on esimerkiksi Norjan Brent-öljyä halvempaa.

"Energiahankinnan laajentaminen nykyistä monipuolisemmaksi tarkoittaisi taloudellisen hyödyn menettämistä. Teoreettisella tasolla tämä tarkoittaa, että Suomi ei mielellään keikuta tilannetta ylläpitävää venettä."

"Energian kautta tapahtuvan vallan käytön ajatellaan usein olevan sitä, että putket laitetaan kiinni, mutta nykyisen kaltaisessa poliittisessa tilanteessa se ei ole reaalinen vaihtoehto."

Kansainvälisen politiikan professori Pami Aalto Tampereen yliopistolta arvioi, että tilanne ei ole niin huono, kuin mitä tilastot antavat ymmärtää.


"Öljy ja kivihiili voitaisiin ihan hyvin ostaa muualta ja maakaasua voidaan jatkossa ostaa ainakin pieni osa muualta. Suomen voimalaitoksista osa voi myös pienelläkin varoitusajalla käyttää vaihtoehtoisia polttoaineita."

Suomen ja Venäjän energiasektoreiden välillä oleva ristiinomistus Aallon mukaan selittää osin energiariippuvuutta. Esimerkiksi Aalto nostaa venäläisellä Gazpromin neljännesomistuksen maakaasuyhtiö Gasumista, jonka suuromistaja on Suomen valtio.

"Suomalaisilla firmoilla on Venäjällä sijoituksia energia-alan yrityksissä ja päinvastoin. Molemmilla osapuolilla on intressi siitä, että liiketoiminta pyörii käynnissä."

Tynkkysen ja Aallon mukaan Suomen energiapaletti on kiitettävän monipuolisesti jakautunut useiden energiaresurssien kesken.

"Suomessa on aika hyvin hoidettu, että mikään yksittäinen energiaresurssi ei dominoi. Fossiilisen energian puolella kuitenkin [Venäjän tuonnin] prosentit ovat todella korkeita", Tynkkynen sanoo. Taustalla ovat Tynkkysen mukaan taloudellisten syiden lisäksi maantieteelliset syyt.

"Olemme lähellä Venäjän tuotantoalueita, mikä tekee tuonnin järkeväksi."

Suomen energiariippuvuus Venäjästä tulee Tynkkysen mukaan ennestään kasvamaan eduskunnan myönteisen Fennovoiman periaatepäätöksen myötä.

"Riippuvuuden vähentäminen tapahtuu toisaalla, esimerkiksi nesteytetyn maakaasun terminaalien alkaneella valmistuksella."

Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori (kok) sanoi aiemmin HS:n haastattelussatietävänsä Suomen olevan eurooppalaisissa energiastressitesteissä haavoittuvimmasta päästä.

"Koskaan ei ole optimaalinen tilanne, että ollaan riippuvaisia yhdestä suunnasta", Vapaavuori sanoi.
 
Siirsin pikku-uutisista tänne.

Kyllä taas aamu alkoi hienosti kun Hesarin ensimmäinen lause on: Mastera tuo öljyä Venäjältä, jonka energiasta Suomi on riippuvainen. Itse ymmärrän riippuvuuden niin, että jos jotakin ei ole hankittavissa muualta, silloin ollaan riippuvaisia. Tekstissä kyllä kerrotaan sitten että se on vaan halvempaa Venäjällä. Kaasukin voidaan korvata- Luulenpa että kivihiiltäkin löytynee muualta mikäli asiat niin vaativat. Eiköhän sähköäkin järjesty ja tarpeen vaatiessa ydinpolttoaineittakin.

Mikä tarkoitus? Pelotella suomalaisia nöyräksi vai yrittää painostaa johonkin suuntaan? Muutoksia tulossa? AIvan varmasti.

Säiliöalus Masteran tehtävä osoittaa, kuinka riippuvainen Suomi on Venäjästä
Säiliöalus Mastera tuo kerralla 100 000 tonnia öljyä Venäjältä Suomeen. Matkalla Ust-Lugan satamaan voi nähdä hylkeitä tai sukellusveneitä.



http://www.hs.fi/talous/a1428031118725
 
Kaikki raakaöljy ei ole tasa-arvoista, ennenkuin Porvoon jalostamo suostuu syömään Saudi-Arabialaista tai edes Brent-raakaöljyä niin siihen kuluu jokunen työtunti ja toppa jos toinenkin norttia.
Bullshit. Kilpilahden jalostamo pystyy käyttämään ohjanmeren tai saudi-öljyä suoraan lennosta normaaleilla prosessin aikaisilla säädöillä.

Raakaöljy ei ole mitään standardoitua tasalaatuista raaka-ainetta vaan sen koostumus vaihtelee kentästä toiseen ja jopa samasta porareijästä tulevan tavaran koostumus vaihtelee lähteen elinkaaren eri vaiheissa. Vasta korkatusta esiintymästä saadaan yleensä öljyä joka sisältää enemmän kaasua ja kevyitä tisleitä kun taas viimeisillään oleva lähde tuottaa enemmän öljytervaa ja pikeä. Raakaöljyn seassa on sitten myös enemmän tai vähemmän jalostusprosessin kannalta haitallisia mineraaleja ja suoloja.

Venäläisen öljyn erityispiirre on sen korkea rikkipitoisuus ja tämän vuoksi jalostamot jotka on rakennettu hyödyntämään matalarikkisiä raakaöljyjä eivät kykene jalostamaan venäläisöljyä koska niistä puuttuu rikinpoistoprosessi. Suomalaisjalostamot pystyvät aivan hyvin käyttämään vähärikkisiä raakaöljyjä koska rikinpoistoprosessin olemassaolo ei vaikuta öljyn tislaamiseen.

http://www.nesteoil.fi/default.asp?path=35,52,62,6691,6699

Sen lisäksi se mitä tulee ulos jalostamon toisesta päästä riippuu siitä mikä menee sisään toisesta päästä.

Eikä riipu. Jalostusprosessin lopputulos riippuu tislauksessa käytettävästä lämpötilasta, paineesta, käytettävistä katalysaattoreista ja prosessiin ulkopuolelta syötettävistä muista aineista, esimerkiksi metaanista. Orgaaninen kemia (hiilipohjaisten aineiden jalostaminen) on sillä tavalla metkaa että mistä hyvänsä hiiltä sisältävästä lähtöaineesta on mahdollista valmistaa mitä hyvänsä hiiliyhdisteitä. Se, onko homma taloudellisesti kannattavaa on eri juttu. Suoturpeesta voi tislata vallan mainiosti moottoribensiiniä, dieselpolttoainetta tai vaikka lentopetroolia.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Fischer–Tropsch-menetelmä

Eli jos hana menee kiinni niin ei ole mitään takeita siitä että jalostus jatkuu.

Kyllä se jatkuu vaikka kuinka toivoisit ettei jatku.
 
Bullshit. Kilpilahden jalostamo pystyy käyttämään ohjanmeren tai saudi-öljyä suoraan lennosta normaaleilla prosessin aikaisilla säädöillä.

Oisko ihan noin:


The range and quality of refined petroleum products produced by any given refinery depend on the type of crude oil used as feedstock and the configuration of the refinery. Light and sweet crude oils are more expensive and generate greater yields of higher value refined petroleum products, such as gasolines, diesel and aviation fuels. Heavier and more sour crude oil qualities are less expensive and generate greater yields of lower value petroleum products, such as fuel oils.
 
Tuossa lainaamassasi tekstissähän asia on ihan suoraan sanottu: jokaisesta öljylaadusta saa kaikkia tarvittavia tuotteita. Kevyemmästä raakaöljystä saa kuitenkin tuotettua enemmän korkeampiarvoisia tuotteita, kuten bensiiniä. Suomalaiset jalostamot on optimoitu halvalle ja raskaalle korkearikkiselle venäläiselle öljylle. Silti en ole kuullut, että täällä ei jalostamosta saisi esim. bensiiniä!

Suomen kannalta on erinomainen asia, että jalostamot on nyt optimoitu tälle huonompilaatuiselle öljylle. Säätö parempilaatuiseen voisi kuvitella olevan helpompaa kuin säätö toisinpäin huonompilaatuiseen...
 
Jos joukossa on jalostamotyöntekijä tai prosessi-insinööri, niin nyt olisi tilaisuus kertoa minkälainen ruljanssi on säätää jalostamo öljylaadulta toiselle ja kannattaako se tehdä jos tuonti venäjältä keskeytyy esim kahdeksi viikoksi "teknisten ongelmien" takia.
 
Voi ei mikä harmi, nyyh! Emme olekaan niin Venäjän armoilla kuin toivoin!

Toivottavasti nyt äkkiä löytyy joku takaportti ja saan jälleen olla iloinen kun huomataan, että Suomi on symbioosissa Venäjään ja Venäjällä on de facto kiristysruuvi. "Mitäs minä sanoin" sanotaan silloin nuorille jupeille jotka luulee kaikenlaista itsestään ja ovat niin länsimielistä että... Painuisivat sinne Lontooseen tärkeilemään. Kyllä jämpti on niin, että me ei mitään länsimaa-retoriikka tänne kaivata Itärajan kauppaa kuppamaan. Äänestänpä kohta kepua. Vai sittenkin ipua?

Ei mulla muuta tällä erää :)
 
Yrjö, aistin sarkasmia kirjoituksestasi.:eek:

Mutta asiaan.
On selvää, että jos raakaöljyn tuonti Venäjältä loppuisi, olisi se Nesteelle huono juttu. Katteet todennäköisesti laskisivat ja se on aina bisneksessä huono juttu.
Raakaöljy voidaan helposti korvata muualta tuodulla raakaöljyllä, joten se ei ole mikään ongelma. Kaasu on tällä hetkellä paljon isompi ongelma, mutta toivottavasti tule terminaali ratkaisee senkin ongelman.

Energia riippuvuutemme Venäjästä taitaa olla enemmän henkinen kuin todellinen.
On totuttu ostamaan Sergeiltä ja Sergein kanssa kauppa käy mukavasti, joten uuden kumppanin etsiminen olisi vaivalloista ja uusi myyjät tietysti pyrkisivät hyötymään ahdingostamme.
 
On selvää, että jos raakaöljyn tuonti Venäjältä loppuisi, olisi se Nesteelle huono juttu. Katteet todennäköisesti laskisivat ja se on aina bisneksessä huono juttu.
Raakaöljy voidaan helposti korvata muualta tuodulla raakaöljyllä, joten se ei ole mikään ongelma. Kaasu on tällä hetkellä paljon isompi ongelma, mutta toivottavasti tule terminaali ratkaisee senkin ongelman.

Olennaista on huomata, että kyse on Nesteen bisneksestä, ei Suomen olemassaolosta.

Nesteelle Venäjän öljyhanojen sulkeutuminen olisi hankalaa tai ainakin kallista. Bisnes kärsisi ja johdon palkkiot uhkaisivat sulaa.

Energia riippuvuutemme Venäjästä taitaa olla enemmän henkinen kuin todellinen.
On totuttu ostamaan Sergeiltä ja Sergein kanssa kauppa käy mukavasti, joten uuden kumppanin etsiminen olisi vaivalloista ja uusi myyjät tietysti pyrkisivät hyötymään ahdingostamme.

Ensimmäinen iso pointti on siinä, että Nesteellä ei ole enää pariinkymmeneen vuoteen ollut monopoliasemaa Suomen öljymarkkinoilla. Jo nyt puolet bensiinistä ja dieselistä tuodaan lännestä - siis valmiina tuotteena, eikä raakaöljynä.

Nämä kaikenmaailman tuomiopäivän oraakkelit vauhkoavat raakaöljystä, josta tosiaankin valtaosa tuodaan Venäjältä. Samalla jättävät ilmeisen tarkoituksella tai ymmärtämättömyyttään kertomatta, että polttoaineita tuodaan myös valmiiksi jalostettuna. NEOT eli St1/ABC tuo noin puolet Suomessa myydyistä polttoaineista valmiiksi jalostettuina. Pääosin ne jalostetaan NEOTin (=suomalaisten) omistamassa öljynjalostamossa Ruotsin Götebrogissa, joka on huoltovarmuuden kannalta erinomaisella sijainnilla.

Vanja saa pistää öljyhanat vaikka kokonaan kiinni, eikä siitä kärsi muu kuin Nesteen bisnekset!
 
Luulenpa että monen suomettajan alitajunnassa pyörii valheellinen mutta ajan romantisoima kuva Kekkosen yya-Suomesta jonkinlaisena onnen kultamaana jossa bilateraalinen kauppa Neuvostoliiton kanssa takasi hyvinvoinnin. Ainakin venäjätrollien toimesta levitetään hanakasti alhetta Venäjästä Suomen tärkeinpänä kauppakumppanina johon usein liittyy jokun täysin utopistinen kuvitelma venäjänkaupan osuudesta Suoman ulkomaankaupasta.

Kekkoslovakian synkinpinä vuosina taisi kolmasosa Suomen ulkomaankaupasta käydä clearing tilin kautta ja tämä haluttiin kuvata ja halutaan nykyään muistaa jonkinmoisena vaurautta jauhavana sampona. Itse olen taipuvainen uskomaan että kyseessä oli ennemminkin suuri kusetus jolla hidastettiin Suomen talouden kehitystä ja pidettiin Suomalaisten elintaso alhaalla.

Meillehän halutaan edelleen uskotella että Neuvostoliiton kanssa käytävässä tavaranvaihtokaupassa Suomi voitti kun korkeintaan keskinkertaista laatua olevaa tavaraa vietiin huippuhuntaan ja vastikkeeksi saatiin halpaa öljyä. Epäilen kyllä vahvasti että Neuvostoliitto olisi Suomelle mitään erityisalennuksia öljystä silloinkaan antanut, eiköhän senkin öljyn todellinen hinta ollut vähintään sama kuin mitä neukut olisivat länsimaista saaneet.

Valtio-omisteisella Nesteellä oli tuolloin monopoliasema öljypohjaisten energiatuotteiden valmistuksessa ja tukkukaupassa, oli siis eräänlainen polttonesteiden alko. Kaikki huoltoasemat myivät Nesteen polttoaineita ja talot lämpenivät Nesteen löpöllä koska vaihtoehtoja ei ollut. Ennen kuin 70-luvun lopulla Suomalainen Energiaosuuskunta sai luvan tuoda polttonesteitä ohi Nesteen monopolin.

Kun neukkukaupassa kauppaa ei käty rahalla niin tavaroiden todellinen hinta ja ennen kaikkea se, kuka hinnan lopulta maksoi, pystyttiin häivyttämään. Teryleenihousuja ompeluttavat tehtailijat saivat kyllä reilun maksunsa riihikuivina markkoina tavaranvaihtotililtä mutta mistä ne markat sinne tilille sitten olivat tulleet? No tietenkin Neuvostoliitosta tuotujen tavaroiden myynnistä joista ylivoimaisesti merkittävin oli raakaöljy. Nesteen monopoliaseman turvin Suomessa myytävistä öljyjalosteista voitiin saada hävytöntä ylihintaa eli suomalaiset taisivat maksaa itse melkoisen osan idänkaupan tuotoista.

Toki Neste myi tuotteitaan länsimarkkinoillekin mutta siellä hinnan asettivat markkinavoimat, ei Neste, joten voittomarginaalia ei pystynyt itse määrittämään.

Pitää muistaa että Suomi oli vielä pitkälle 80-luvulle saakka jos ei nyt ihan suunnitelmatalous mutta sääntelytalous jossa markkinatalous ei pystynyt toimimaan vapaasti vaan taloutta vinouttivat - ja vinouttaa edlleen - valtion useimmiten poliittisista syistä asettamat rajoitteet ja säännökset. Valuutta oli erityisen tarkkailun kohteena, tavaroiden tuonti länsimaista oli erityisen hankalaa. SEV-maista homma oli helpompaa koska kauppa pystyttiin pyörittämään tavaranvaihtoprosessin kautta kuvitteellsilla hinnoilla. Niinpä suomalaiset ajoivat tyytyväisinä ylihintaisilla ladoilla, warreilla ja takatuuppari-skodilla koska eivät paremmasta tienneet. Länsimaiset vaihtoehdot pidettiin valtion vero- ja tullihinnoittelulla merkittävästi itätuotteita kalliimpina.

Idänkauppa koruptoi suomalaisen teollisuuden pahasti. Kun Neuvostoliitto tuntui hyväksyvän vähän heikompitasoisemmankin tavaran niin kiinnostus pysyä länsimaisen kehityksen tasolla hiipui. Kauppasuhteista länsimaihin ei viitsitty pitää huolta koska Neuvostoliittoon ei tarvinnut myydä sanan varsinaisessa merkityksessä vaan kaupat sovittiin korkealla poliittisella taholla. Näin hiljaa murennettiin sekä tietotaidon taso sekä ennen kaikkea länsikaupan osaaminen.

Samaan aikaan länsinaapurimme ruotsalaiset vahvistivat jo olemassaolevia jo maailmansodatkin kestäneitä suhdeverkostojaan länsimaisessa Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa.

Suomi ei ollut 1930-luvulla mikään takapajuinan maatalousmaa vaan täysin vertailukelpoinen kehittyvä talous vaikkapa Ruotsin kanssa. Suomessa valmistettiin tuohon aikaan oman aikansa huipputeknologiaa joista tämän palstan nimimerkit muistavat varmasti parhaiten saksalaisten tuotekehityksen alihankintana tehdyt sukellusveneet, laivastolle rakennetut panssarilaivat, valtion lentokonettehtaan rakentamat Fokker-hävittäjät sekä Bristol Blenheim pommikoneet. Suomessa olisi ollut teollista osaamista ja kapasiteettia lähteä valtaamaan sodasta toipuvan Euroopan markkinoita heti vuodesta 1945 alkaen ellei valvontakomissio sotakorvauksiksi kutsutun ryöstön muodossa olisi tullut väliin.

Millainen Suomi olisi nyt ilman sotakorvauksia ja idänkauppaa? Vuoteen 1808 asti Suomen ja Ruotsin taloudessa ja elintasossa ei ollut käytännössä mitään eroa, olimmehan samaa kuningaskuntaa. Suomen jouduttua Venäjän miehittämäksi Ruotsi alkoi ottaa kaulaa. 1945 olis ollut mahdollista lähteä kuromaan tuota eroa umpen, Suomen infrastruktuuri kun kärsi sodassa oikeastaan hämmästyttävän vähän; Pahimmat menetykset olivat luovutetuille alueille jääneet tehtaat ja voimalaitokset. Muuten tehtaat ja telakat, suunnittelutoimistot ja laboratoriot olivat pystyssä ja toimintakuntoisia. Meillä olisi ollut olemassa kaikki eväät integroitua jo tuolloin osaksi länsimaiden talousyhteisöä. Sen sijaan me jämähdimme oudoksi puolikommunistiseksi anomaliaksi jonka kohtalona oli häilyä jossain länsidemokratian ja kansandemokratian puolessa välissä.

Ja tähän samaan onnettomaan asemaan Venäjän etupiiriin tietyt tyypit ovat Suomea ajamassa "itsenäisyys" haihatteluineen!

Sorry vaan pojat, Venäjän myötäily ei tuo onnea ja hyvinvointia, eikä se tuo teille takaisin nuoruutta tukkaa tai potenssia. YYA-sopimus on historia, Kekkonen haudassa ja te olette pelkkiä menneisyyden haamuja.
 
Viimeksi muokattu:
Skärdäri koskettaa oikeita asioita. Mutta "tietojeni" mukaan ko. asia ei ole ihan niin temputon, kuin teksti antaa käsittää. Panin "tietojeni", koska oma kompetenssini ei kyllä riitä mitään jykevää asiasta paaluttamaan.

NEOT tosiaan tuovat jo yli puolet liikennepolttoaineista muualta ja "tietääkseni" niillä on varauksia ja kapasiteettia isompaankin tuontiin.

Näissä asioissa kannattaa kuitenkin muistaa se, että parikin kuukautta on pitkä aika, jos autolle ja työkoneille pitää sanoa, että: "oottakkeehan, kyllä sitä polttoainetta vielä saadaan....manana." Ne eivät ymmärrä lainan päälle, vaan menovettä pitää olla siunatusta starttaamisesta lähtien. Bensiini- ja dieselpula, vaikkakin "vain" pariksi kuukaudeksi ei ole leikinleipää nykyisessä elämänmenossa. Ja erään käymäni tilaisuuden perusteella voin vakuuttaa, että tuo pari kuukautta voi olla aika oikeaan osunut arvio.

Jos Venäjä nyt oikein tosissaan haluaa Suomen yleisön kääntää Nato-myönteiseksi, niin eikun vaan öljyruuvia vääntämään ja kaasuhanat seis. Käyhän se niinkin ja kyllä tämä kansa Siperian opit osaa edelleen ottaa onkeensa. Ei me siinä ehditä sukupuuttoon kuolla, päinvastoin, vittuunnutaan vaan perusteellisesti ja se lienee parasta kriisivalmennustakin, kun se osuu vähän jokaiseen.
 
NEOT tosiaan tuovat jo yli puolet liikennepolttoaineista muualta ja "tietääkseni" niillä on varauksia ja kapasiteettia isompaankin tuontiin.

Näissä asioissa kannattaa kuitenkin muistaa se, että parikin kuukautta on pitkä aika, jos autolle ja työkoneille pitää sanoa, että: "oottakkeehan, kyllä sitä polttoainetta vielä saadaan....manana." Ne eivät ymmärrä lainan päälle, vaan menovettä pitää olla siunatusta starttaamisesta lähtien. Bensiini- ja dieselpula, vaikkakin "vain" pariksi kuukaudeksi ei ole leikinleipää nykyisessä elämänmenossa. Ja erään käymäni tilaisuuden perusteella voin vakuuttaa, että tuo pari kuukautta voi olla aika oikeaan osunut arvio.

Myös Neste voi tarvittaessa tuoda raakaöljynsä ja valmiitakin polttoaineita lännestä. Hyvää bisnestä se ei välttämättä ole, varsinkin kun myyjäkin tietäisi Nesteen olen nesteessä..

Siinä Hesarin jutussakin huoltovarmuuskeskuksen tankkeri suuntasi Primorskista Naantaliin viemänsä lastin jälkeen Le Havreen Ranskaan. Siis vapaaseen länteen. Toimittaja ei tietysti kertonut mitä sinne kaivattiin ja mitä tuotiin paluulastina.
 
Näissä asioissa kannattaa kuitenkin muistaa se, että parikin kuukautta on pitkä aika, jos autolle ja työkoneille pitää sanoa, että: "oottakkeehan, kyllä sitä polttoainetta vielä saadaan....manana."

Muistaakseni Suomi pyörii puolisen vuotta varmuusvarastojen avulla ilman että arkielämässä suuria muutoksia tapahtuu vaikka maahan ei saataisi pisaraakaan täydennyksiä. Pidenpäänkin jos mennään polttoaineiden käytön säännöstelyyn esimerkiksi yksityisautoilia rajoittamalla.

Jokainen voi tykönään miettiä miten vakaalla pohjalla ovat sellaiset skenaariot joissa otetaan lähtöolettamukseksi se, että Suomi pyörii yhdestä jalostamosta tulevien polttonesteiden varassa ja jos jalostamo seisahtuu niin kaikki polttoainesäiliöt tyhjenevät saman tien. Ei öljynjalostus toimi samalla tavalla kuin sähköntuotanto jossa tuotettu sähkö kulutetaan käytännössä samalla hetkellä kuin se tuotetaan.

Jos Suomi oikeasti pyörisi kilpilahden jalostamon varassa niin Suomen valloittamiseen ei tarvittaisi kuin yksi huolimattoasti ammuttu singon laukaus. Miten todennäköisenä pidätte sitä että polttoainehuollon varmistamiseksi kriisiajan olosuhteissa ei ole olemassa suunnitelmia?
 
[QUOTE="Minuteman, post: 211285, member: 1024"]Muistaakseni Suomi pyörii puolisen vuotta varmuusvarastojen avulla ilman että arkielämässä suuria muutoksia tapahtuu vaikka maahan ei saataisi pisaraakaan täydennyksiä. Pidenpäänkin jos mennään polttoaineiden käytön säännöstelyyn esimerkiksi yksityisautoilia rajoittamalla.


Jokainen voi tykönään miettiä miten vakaalla pohjalla ovat sellaiset skenaariot joissa otetaan lähtöolettamukseksi se, että Suomi pyörii yhdestä jalostamosta tulevien polttonesteiden varassa ja jos jalostamo seisahtuu niin kaikki polttoainesäiliöt tyhjenevät saman tien. Ei öljynjalostus toimi samalla tavalla kuin sähköntuotanto jossa tuotettu sähkö kulutetaan käytännössä samalla hetkellä kuin se tuotetaan.

Jos Suomi oikeasti pyörisi kilpilahden jalostamon varassa niin Suomen valloittamiseen ei tarvittaisi kuin yksi huolimattoasti ammuttu singon laukaus. Miten todennäköisenä pidätte sitä että polttoainehuollon varmistamiseksi kriisiajan olosuhteissa ei ole olemassa suunnitelmia?[/QUOTE]

Takaan ja alleviivaan, ilman lähteitä, että vahvennettu osa ei pidä paikkaansa.

Suunnitelmia on varmasti, kaikenlaisia. Koeta sitten saada auto ymmärtämään, että gamoon, toimi nyt, kun on suunnitelmia. Eihän se kuvatus sitä ymmärrä, se ymmärtää vain polttonesteen päälle.

Nämä ovat kimurantteja juttuja. Ja wahvasti oletan, että taas kerran kumpikaan äärisuunta ei ole oikeassa. Ei sen enempää tuomiopäivän julistajat kuin kohautampaolallamoista-väkikään. Totuus löytyy tyylikkäästi siitä välimaastosta.
 
No, Huoltovarmuuskeskuksen mukaan:

http://www.hs.fi/talous/a1404188758379

Polttoöljyä on varastoitu, jotta sillä voitaisiin tarvittaessa korvata maakaasua, ja sitä pitää edelleen olla varastossa viiden kuukauden normaalikulutusta vastaava määrä. Varastointivelvoite kuitenkin muuttuu niin, että öljyn mitoituksessa ei enää oteta huomioon teollisuuden osuutta, vaan ainoastaan yhdyskuntien energiahuollon osuus.

Teollisuuden osuus poistetaan tasapuolisuuden vuoksi kokonaan, koska velvoitevarastointilainsäädäntö ei koske teollisuutta ja sen kaasunkäyttö vähenee. Öljyn varastointi teollisuutta varten on myös tullut kalliiksi.

Näin ollen varastossa olevan polttoöljyn määrää voidaan vähentää kolmen kuukauden keskimääräistä kulutusta vastaava määrä, sanoo tuoteryhmäpäällikkö Tapio Pelkonen Huoltovarmuuskeskuksesta.

"Se on pyöreästi puoli miljoonaa tonnia ja markkina-arvo tämän hetken arvion mukaan noin 300 miljoonaa euroa."

Pelkonen tosin sanoo, että riippumatta valtioneuvoston päätöksestä lopullinen realisoitava määrä on vielä ratkaisematta, koska aikaa on vuoden 2016 loppuun.


Laki ja muut asiaan kuuluvat säädökset löytyvät sivustolta: http://www.huoltovarmuus.fi/

Tuontiin perustuvan energian saantihäiriön varalta ja kansainvälisten sopimusvelvoitteiden täyttämiseksi Huoltovarmuuskeskus pitää tuontipolttoaineita valtion varmuusvarastoissa siten, että maassa on käytettävissä keskimäärin viiden kuukauden normaalikulutusta vastaavat tuontipoltto-ainevarastot. Varastomäärien mitoituksessa öljytuotteiden käyttö maakaasun varapolttoaineena otetaan huomioon ainoastaan yhdyskuntien energiahuollossa.

Joten kyllä se nyt vain on niin, että julkisen sektorin ja yhdyskuntien tuontipolttoainevarastot ovat se 5 kk julkiseen kulutukseen (josta max. 30% saa olla varastotuna ulkomaille).
 
Tuohon Sardaukarin viestiin vielä täydennyksenä että polttoaineiden maahantuojilla on lakisääteinen velvollisuus ylläpitää varmuusvarastoa jonka koko vastaa edellisen vuoden määrästä laskettua kahden kuukauden keskimääräistä kulutusta. Tämä on siis tuon valtion toimesta varastoidun viiden kuukauden varaston lisäksi. Eli ne varmuusvarastot ovat ihan konkretiaa eivätkä pelkkiä suunnitelmia. Suomi ei mene polvilleen jos Putin pistää hanat kiinni. Mikä tuntuu kummasti monia korpeavan.
 
Viimeksi muokattu:
Minua askarruttaa tuo miten putinoidit halusi rakentaa tänne ydinvoimalan ja rahoittaa omien kansalaisten eläkerahastolla. Tältä näkymin kohta sitä ei enää mitään jäljellä. Mutta se on heidän ongelma tietenkin. Mitä jos rakentaminen aloitetaan ja sitten se on seis?
 
Vanja saa pistää öljyhanat vaikka kokonaan kiinni, eikä siitä kärsi muu kuin Nesteen bisnekset!

Voi olla etteivät edes Nesteen bisnekset ottaisi kovin paljon takkiinsa koska raakaöljystä on tällä hetkellä ylitarjontaa ja jalostamokapasiteetista pulaa. Toinen juttu on tuo rikinpoisto joka on nesteen jalostamoissa päässyt kehittymään huippuunsa kun taas monissa vanhemmissa vähärikkistä raakaöljyä jalostavissa laitoksissa on tehoton tai puuttuu kokonaan. Neste myy käsittääkseni jatkuvasti bensiiniä ympäristötietoiseen Kaliforniaan juuri sen vähärikkisyyden vuoksi. Pikkuinen paradoksi että rikkipitoisesta venäläisöljystä jalostetaan vähempirikkistä bensiiniä kuin kevyemmistä länsilaaduista. Ja bensiiniä pitää viedä koska sitä tuotetaan jatkivasti enemmän kuin mitä kotimaan liikenne vetää.

Jotain hauskaa on siinäkin että Suomi vie öljyjalosteita suunilleen samalla summalla kuin millä se ostaa energiatuotteita Venäjältä.
 
Minua askarruttaa tuo miten putinoidit halusi rakentaa tänne ydinvoimalan ja rahoittaa omien kansalaisten eläkerahastolla. Tältä näkymin kohta sitä ei enää mitään jäljellä. Mutta se on heidän ongelma tietenkin. Mitä jos rakentaminen aloitetaan ja sitten se on seis?
Areva voisi vastata tuohon. (virnistys) Olkiluoto 3 taitaa tulla suurimmaksi osaksi lahjana ranskalaisilta veronmaksajilta, sen verran rapsakat myöhästymissakot Arevalla on niskassaan. Toimittajasoppariin vaan tiukat klausuulit aikataulujen pitävyydestä, myöhästymissakoista, teknisten speksien pitävyydestä yms.
 
Back
Top