GPS-häirinnän outo tulos: Laiva ilmoitti lentävänsä hävittäjän vauhtia

Peiper

Majuri
GPS-satelliittien lähettämiä paikannussignaaleja käytetään tuttujen autonavigaattorien lisäksi lukuisissa erilaisissa palveluissa ja tilanteissa.

Netissä myytävät muutaman kymmenen euron hintaiset häirintälaitteet saattavat kuitenkin rampauttaa pahoin järjestelmän toimintaa. Kyseessä on asiantuntijoiden mukaan vakava uhka, kun GPS-järjestelmään tukeudutaan yhä enemmän päivittäisissä toiminnoissa.

New Scientist kertoo teknologiasivuillaan esimerkkitapauksia GPS-häirinnän auheuttamista ongelmista.

Laivaston koe syöksi kaupungin ongelmiin
Yhdysvalloissa San Diegon lennonjohtotornissa huomattiin tammikuussa vuonna 2007, että lähestyviä lentoja tarkkaileva järjestelmä oli mennyt epäkuntoon.

Myös lääkäreiden yhteinen hälytysjärjestelmä lakkasi toimimasta. Kaupungin satamassa laivojen ohjausjärjestelmä kaatui. Kännykät eivät saaneet signaalia eikä pankkiautomaateista saanut rahaa. Ongelma kesti kaksi tuntia.

Vasta kolmen päivän jälkeen ongelman syyksi paljastui laivaston alusten tekemä harjoitus kaupungin satamassa. Laivaston teknikot olivat jumiuttaneet radiosignaaleja harjoitellakseen toimintaa yhteyskatkojen varalta. Samalla he kuitenkin estivät tahtomattaan GPS-signaalien saapumista kaupungin alueelle.

Häirintälaitteiden käyttö monin paikoin kiellettyä
GPS-järjestelmän häiriöihin ei tarvita kuitenkaan laivaston erikoisharjoitusten kaltaisia laitteita. Monet ovat yhä enemmän huolissaan autoilijoiden käyttämistä muovisista GPS-häirintälaitteista, joita voi ostaa halvalla netistä. Tuotteita hankitaan, vaikka niiden käyttö on monin paikoin kiellettyä.

Kyseisiä laitteita käyttävät esimerkiksi jotkut rekkakuskit, jotka eivät halua työnantajansa seuraavan liikkeitään.

Kiinassa valmistettavien yksinkertaisten häirintälaitteiden lisääntynyt käyttö on New Scientist –sivuston mukaan aiheuttanut ongelmia monien kaupunkien lentokentillä ja matkapuhelinverkoissa.

- Ongelma on siinä, että GPS-signaali on hyvin heikko. Se on kuin auton lamppu 20 000 kilometrin päässä, toteaa Britannian navigaatioinstituutin entinen johtaja David Last. Signaalia ei voida vahvistaa, koska satelliiteissa on rajallisesti virtaa käytössä.

GPS-häiritsijä saa vaikka laivan lentämään
Last on itsekin kokenut häirintälaitteen vaikutukset moderniin teknologiaan. Hän johti viime vuonna harjoitusta Pohjanmerellä Galatea-laivalla, joka on varustettu viimeisimmillä navigaatiolaitteilla. Last käytti yksinkertaista häirintälaitetta, joka korvasi satelliittien lähettämän heikon signaalin kohinalla.

Laivan järjestelmä hullaantui täysin. Laivan komentosillan näytön mukaan 500 tonnin painoinen Galatea olisi lentänyt hävittäjäkoneen vauhtia Irlannin ja Pohjois-Euroopan yläpuolella. Sitten laivalla tapahtui hälytys. Aluksen gyrocompass-varajärjestelmä kaatui, koska sekin hyödyntää GPS-signaalia. Tutkalle tapahtui samoin. Myös laivan satelliittikommunikaatiojärjestelmät kaatuivat.

Rekkakuski rampautti muovirasiallaan lentokentän


Viime vuonna Newarkin Liberty International -lentokentällä tapahtui hälyttävä tapaus.

Lentokentälle oli asennettu GPS-pohjainen laskeutumisjärjestelmä. Järjestelmä kuitenkin sammui itsekseen muutaman kerran päivässä.

Syylliseksi paljastui vasta useiden kuukausien jälkeen lähistöllä liikkunut rekkakuski, joka oli käyttänyt häirintälaitetta välttyäkseen moottoritien tiemaksun maksamiselta. Rekka oli rampauttanut lentokentän aina ohi ajaessaan.

http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.shtml/2011/03/1289958/gps-hairinnan-outo-tulos-laiva-ilmoitti-lentavansa-havittajan-vauhtia
 
Taitaa olla noiden täsmäaseiden häirintä yllättävän helppoa, eiköhän Glonass häiriinny samalla tavalla?

(odotan innolla kunnas-nimimerkin viestiä jossa kerrotaan ettei sitä pystytä häiritsemään ;) )
 
Tuosta tullee normaali osa ELSOa.

Onkohan lentolaitteita mahdollista suojata härinnältä? Jonkinlainen suunnattava antenni taivasta kohden tai säteilysuoja maasta tulevan häirinnän estämään.

Uskoisin erilaisilta paukkuu&räjähtää messuilta löytyvän tulevaisuudessa montaa eri sorttia häirintälähetintä. Kaikki länsimaiden kanssa ongelmissa olevat maat tulevat ostamaan niitä mielellään.

Mihin mahtaakaan pystyä häirintälähetin, jolle syötetään virtaa perävaunun kokoisella generaattorilla, jos kerta pienet rihkamavälineet sotkevat lentokentän järjestelmät?
 
Ja miltä kuulostavatkaan satelliittiohjatut aseet uhkana kiinteälle rannikkotykistöllemme tuon uutisen jälkeen?
 
juhapar kirjoitti:
Ja miltä kuulostavatkaan satelliittiohjatut aseet uhkana kiinteälle rannikkotykistöllemme tuon uutisen jälkeen?

:a-laugh:

"ne ovat ohimennen tuhottavia maaleja", paljasti eräs Merivoimain amiralissimus aikanaan.

:a-laugh:
 
baikal kirjoitti:
juhapar kirjoitti:
Ja miltä kuulostavatkaan satelliittiohjatut aseet uhkana kiinteälle rannikkotykistöllemme tuon uutisen jälkeen?

:a-laugh:

"ne ovat ohimennen tuhottavia maaleja", paljasti eräs Merivoimain amiralissimus aikanaan.

:a-laugh:

RT:tä on niin vähän jäljellä, että vihulaisella on vaikeuksia jo löytää noita :dodgy:
GPS:llä tai ilman....
 
Peiper kirjoitti:
Taitaa olla noiden täsmäaseiden häirintä yllättävän helppoa, eiköhän Glonass häiriinny samalla tavalla?

(odotan innolla kunnas-nimimerkin viestiä jossa kerrotaan ettei sitä pystytä häiritsemään ;) )

No, silloin se pommi vain hakeutuu loppu matkan inertia paikannuksella (siis vissiin joitakin satoja metrejä?) ja mahdollisesti hakeutuu siihen häiritsimeen. Nyt en muista, mutta olisikohan ollut, että se pommin pudottava kone saattaa syöttää sille pommille jotakin paikannustietoja, mutta se ei taida vaikuttaa mitenkään pommin pudotuksen jälkeen?
 
JOKO kirjoitti:
Tuosta tullee normaali osa ELSOa.

Onkohan lentolaitteita mahdollista suojata härinnältä? Jonkinlainen suunnattava antenni taivasta kohden tai säteilysuoja maasta tulevan häirinnän estämään.

Uskoisin erilaisilta paukkuu&räjähtää messuilta löytyvän tulevaisuudessa montaa eri sorttia häirintälähetintä. Kaikki länsimaiden kanssa ongelmissa olevat maat tulevat ostamaan niitä mielellään.

Mihin mahtaakaan pystyä häirintälähetin, jolle syötetään virtaa perävaunun kokoisella generaattorilla, jos kerta pienet rihkamavälineet sotkevat lentokentän järjestelmät?

Lentokoneissa taitaa olla inertia paikannus mukana jo valmiina, eli GPS on korkeintaan apulaite, vai mitä? Lisäksi lentokone saattaisi voida käyttää GPS signaalien lisäksi joitakin maa-asemilta tulevia signaaleja, joiden voisi luulla olevan voimakkaampia, kuin sateliitilta tulevien. Mutta tuo on aika hälyyttävää, jos koko lentokenttä kärsii, jostakin 12 voltin laitteesta (tai jopa patteri vempeleestä).
 
SJ kirjoitti:
Peiper kirjoitti:
Taitaa olla noiden täsmäaseiden häirintä yllättävän helppoa, eiköhän Glonass häiriinny samalla tavalla?

(odotan innolla kunnas-nimimerkin viestiä jossa kerrotaan ettei sitä pystytä häiritsemään ;) )

No, silloin se pommi vain hakeutuu loppu matkan inertia paikannuksella (siis vissiin joitakin satoja metrejä?) ja mahdollisesti hakeutuu siihen häiritsimeen. Nyt en muista, mutta olisikohan ollut, että se pommin pudottava kone saattaa syöttää sille pommille jotakin paikannustietoja, mutta se ei taida vaikuttaa mitenkään pommin pudotuksen jälkeen?


Inertiajärjestelmien virhe kasvaa etäisyyden myötä. Eli mitä pidempi matka mennään ilman gps-signaalia, sitä heikommaksi menee tarkkuus. Tämän takia kohinaa lähettävien laitteiden kantama tulisi saada suureksi tai itse laitteet tulisi saada suojattavan kohteen ulkopuolelle.

Toinen vaihtoehto on valheellisten signaalien lähettäminen. En tiedä miten onnistuisi, mutta kuvittelisi olevan mahdollista kuunnella taivaalla olevien sateliittien signaalia ja lähettää vastaavaa useammasta paikasta. Se saattaisi saada pommin muuttamaan suuntaa jolloin lähellä maalia aloitettu häirintä saattaisi vielä pelastaa tilanteen.

Ballististen ohjusten torjuntaan pelkän kohinan lähettäminen saattaa tuoda edullisen avun. Suunnistus jää inertian varaan, jolloin satojen kilometrien päästä ammutuilla ohjuksilla ei pistemaaleja tuhota.
 
JOKO kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Peiper kirjoitti:
Taitaa olla noiden täsmäaseiden häirintä yllättävän helppoa, eiköhän Glonass häiriinny samalla tavalla?

(odotan innolla kunnas-nimimerkin viestiä jossa kerrotaan ettei sitä pystytä häiritsemään ;) )

No, silloin se pommi vain hakeutuu loppu matkan inertia paikannuksella (siis vissiin joitakin satoja metrejä?) ja mahdollisesti hakeutuu siihen häiritsimeen. Nyt en muista, mutta olisikohan ollut, että se pommin pudottava kone saattaa syöttää sille pommille jotakin paikannustietoja, mutta se ei taida vaikuttaa mitenkään pommin pudotuksen jälkeen?


Inertiajärjestelmien virhe kasvaa etäisyyden myötä. Eli mitä pidempi matka mennään ilman gps-signaalia, sitä heikommaksi menee tarkkuus. Tämän takia kohinaa lähettävien laitteiden kantama tulisi saada suureksi tai itse laitteet tulisi saada suojattavan kohteen ulkopuolelle.

Toinen vaihtoehto on valheellisten signaalien lähettäminen. En tiedä miten onnistuisi, mutta kuvittelisi olevan mahdollista kuunnella taivaalla olevien sateliittien signaalia ja lähettää vastaavaa useammasta paikasta. Se saattaisi saada pommin muuttamaan suuntaa jolloin lähellä maalia aloitettu häirintä saattaisi vielä pelastaa tilanteen.

Ballististen ohjusten torjuntaan pelkän kohinan lähettäminen saattaa tuoda edullisen avun. Suunnistus jää inertian varaan, jolloin satojen kilometrien päästä ammutuilla ohjuksilla ei pistemaaleja tuhota.

Tuo väärien signaalien lähettäminen ei tule onnistumaan, inertia paikannus on kuitenkin se ensisijainen systeemi ja jos sen laskema sijainti eroaa huomattavasti GPS:stä, niin lienee aika helppo arvata, että kummalla jatketaan?

Ja huomaa muuten, että noita ballistisia ohjuksia tuskin saadaan häirittyä satojen kilometrien takaa, joten eiköhän niille jää vielä jonkin verran tarkkuuttakin. Ja eikös ryssillä pitänyt olla noille jokin elektro-optinen hakupää, joten siihen ei taida tuon tyyppinen häirintä vaikuttaa. No, keinot ovat monet, ja vastatoimet.
 
Periaatteessahan GPS-signaalin väärentäminen ei ole vaikeaa. Riittää kun justeeraa sen aikatietoa. Koko järjestelmä kun perustuu niihin aikatietoihin ja jo sekunnin tai parin heitto saattaa muuttaa paikannustietoa kilometreillä.
Eri asia sitten on, jos dataa vastaanottavassa laitteessa on jokin varmuusjärjestelmä moisen estämiseksi. Perus Jakke jääkärillähän se on kartta ja kompassi ja siitä sitten mennään monimutkaisempaan suuntaan muissa systeemeissä. Vielä jää kuitenkin se mahdollisuus että kumpaa tietoa systeemi uskoo GPS:ää vai varajärjestelmää.
 
Back
Top