Hermopinne/puutumuus/yms vaivat

Säihkähdin tästä 6,6 sokerista niin pahasti että roskaruokien syömisen loppui kun seinään. Painokin alkoi mennä alas. Sitten pyysin muutaman kuukauden päästä pyysin tehdä sokerirasituskoetta:

Tästä on jo vuosi:
Sokeri Tutkimuksen tulos
Pt-Glukoosikoe, oraalinen, lyhyt (0, 2 h)Pt-Gluk-RLausunto
Lausunto
P -Gluk 0 5.5
P -Gluk 2H 6.0

Ymmärtääkseni tämä ei vielä ole esidiabetes, vai onko?

En ole lääkäri.

Ota yhteyttä lääkäriisi. Sokerirasituskokeesta pitäisi selvitä asioita.

Jatka vaan samaa mallia.
 
En ole lääkäri.

Ota yhteyttä lääkäriisi. Sokerirasituskokeesta pitäisi selvitä asioita.

Jatka vaan samaa mallia.
Minulla on tk nyt sellainen lääkäri, joka auttomattisesti vastaa aina "labrakokeet ovat kaikki hyviä", ja minä taas puolestani heti tämän perässä alan tiedustella: "no entä tämä tähdellä merkitty tämä ja tämä..verensokeri?". Sitten hän yhtäkkiä sanoo "ai niin jo..se onkin, no teillä on esidiabetes", johon vastaan: "vai niin..no antakaa minulle muutama kuukausi, ja tehdään sokerirasituskoe, siinä aikana yritän parantaa tapojani" :). Siinä mielessä tk lääkärissa on hyvä puoli ettei hän kieltäyty eikä jankuttaa, vaan sovitaan ja tehdään.

Sitten minä hoidan oman osuuteni ja tutkin itse l.vastauksiani netista. Lääkäri unohtaa tapauksen ihan varmasti, mutta minä arkistoin.

Mielestäni minulla ei ole tuon mukaan esidiabetesta. Myös sokerihemoglobiini on tärkeä koe. Sekin minulla oli viitearvoissa.
Hemoglobiini HbA1c (B-HbA1c)

Mutta pitää olla varuillani, kun se kerran näytti näin korkean lukemaan 6,6.

Eli: en ole niin autoritaarinen lääkäreiden suhteen - sen jälkeen kun olin kaksi kerta tilanteessa "lähellä piti" ja tosi hyvällä säkällä selvisin hengessä, siksi olen nykyisin paljon valveuttuneempi. Aika pitkälle voi perjätä nettitiedoilla. En kersku, mutta laitoin jopa kolme oikeata diagnoosia itselle, ennen kun kokeet/lääkärit vahvistaneet ne. Fiksut lääkärit eivät ottaa nokkinsa tälläisestä.

Mutta vakavat traumat, leikkaukset yms jätän heidän hoidettavaksi kun ei muuta voi :D
 
Minulla on prolapseja, pari kappaletta ja lievä skolioosi.
Nys sain kuulla että pitää lopettaa puutarhaharrastus. Ja ylipäänsä näitä raskaanpuoleisia harrastuksia,mitä harmitta hirveästi. Mutta pakko hyväksyä.
Tukiliivi akuutivaihessa 4-6 tuntia päivässä. Leveä on paras.

Parhaat liikeet löysin itse netista, voin postata jos kiinnosta, lääkintävoimistelijan tekemänä. Ovat mielestäni paremmat kun tk fysiatrin antamat. Minulla alkoi tila kohentua nopeasti. Ovat post-akuutti kivulialle selälle.

Ja sitten vesijuoksu, kun pahin kipu väistää.

Tyrä voi vetäytyä sisään myös itsestään.
Oli pakko lainata itseäni kun huomasin virheen.
Nyt kun selkä vaivasi taas, löysin tämän ketjun. Teen korjauksen, ei minulla ole prolapseja, vaan PROTRUSIOITA eli kulumia. Ymmärsin että tyrä sekin, mutta toiseen suuntaan, eikä ole niin paha kun prolapsi.

Ei vaivanut selkä pitkään, mutta nyt sain sen taas kipeäksi. Oma syy, uiminen jäi väliin, olin matkoilla, sairaana välillä, ja sitten kun kunto oli parhain, rasitin itseäni liikaa tekemällä sitä sama - trimmasin pensaita :mad:! Unohdin koko selästä ja protruusioista. Illalla menin makuulle nautinnollisen pensaiden kanssa työskennellyn jälkeen ja sitten jotenkin nousin liian nopeasti, noustessaan tunsin ristiselässä pistoksen, sitten myöhemmin iski kipu.
Ja tässä olen taas: panacodeissa, salvoissa. En mennyt mihinkään tk:n vielä, vaikka kipu oli varsinkin alussa ihan hirveä, vähittelleen rauhoitui kuitenkin. En halua piikkia, kun se pudotti kerran muutenkin alhaista vp:ta. Otin relaksanttina Opamoxin, muuten koko ajan panacodeissa.

Kipu ei tunnu jalassa eikä pakarassa,vaan vihlaisee ristiselässä kummallekin puolelle ja eteen taivutus ei onnistuu, esim.hampaita en voi pestää entisen mallin, pesen joko seisten suihkussa tai nyt voin nojata lavuaarin kyynärpäillä tukien varaan ja sitten oikaisen suoraksi selkä suorana jalat koukussa. Alussa en voinut tehdä sitäkään. Aamulla sängystä nouseminen on helvettia ja alusta jokainen pienikin liike aiheutti kovan tuskan, oikein huusin. Ja tietenkään en muista enää miltä tuntui kun selkäni kipeytyi eka kerran. Minusta tuntuu että tämä on kovin kipu mitä oli ikinä.

Onko kenellä ollut sellaista?
 
Viimeksi muokattu:
En löytänyt mitään tätä vaiva koskeva ketjua.
Itselläni kantapäässä on edelleen lievä tunnottomuutta, vaikka kokonaisuudessa jalka paljon perempi. Puutumus tuntuu välillä enemmään, välillä vähemmän. Lämpö auttaa. Pakko yrittää nyt etsiä ensin itsehoitoapua - liikeista aluksi, jospa se puristuksessa oleva hermo vapauttuisi..
Jonot lääkäreille ovat pitkät, ja meikä maksoi jo paljon magneettikuvista itse. Nyt siirtynyt julkiselle puolelle. Joten ennen neurologille ja fysioterapian pääsyä, leikin tässä itse lekuria. Jospa minulla on periformis syndrooma ja hermo puristunut juuri sieltä jossain..

Löysin yhden todella hyvän videon parhaan tähän mennessä:

Jos jollakin oli sama vaiva, niin onko neuvoja minulle?
Mistä vielä voisi johtua jalan kantapään tunnottomuus? Näkyykö periformis hermopinne jalan magneettikuvassa?

Tässä vielä hyvä ohje, pitää vain hankkia hierontapallon:
sciatica101.com löytyy eri lähestymistapoja ja rutiineja jos se on piriformis-syndrooma tai jokin muu. Mattoliikkeet on aika hyviä, ainakin itselle oli.
 
Oli pakko lainata itseäni kun huomasin virheen.
Nyt kun selkä vaivasi taas, löysin tämän ketjun. Teen korjauksen, ei minulla ole prolapseja, vaan PROTRUSIOITA eli kulumia. Ymmärsin että tyrä sekin, mutta toiseen suuntaan, eikä ole niin paha kun prolapsi.

Ei vaivanut selkä pitkään, mutta nyt sain sen taas kipeäksi. Oma syy, uiminen jäi väliin, olin matkoilla, sairaana välillä, ja sitten kun kunto oli parhain, rasitin itseäni liikaa tekemällä sitä sama - trimmasin pensaita :mad:! Unohdin koko selästä ja protruusioista. Illalla menin makuulle nautinnollisen pensaiden kanssa työskennellyn jälkeen ja sitten jotenkin nousin liian nopeasti, noustessaan tunsin ristiselässä pistoksen, sitten myöhemmin iski kipu.
Ja tässä olen taas: panacodeissa, salvoissa. En mennyt mihinkään tk:n vielä, vaikka kipu oli varsinkin alussa ihan hirveä, vähittelleen rauhoitui kuitenkin. En halua piikkia, kun se pudotti kerran muutenkin alhaista vp:ta. Otin relaksanttina Opamoxin, muuten koko ajan panacodeissa.

Kipu ei tunnu jalassa eikä pakarassa,vaan vihlaisee ristiselässä kummallekin puolelle ja eteen taivutus ei onnistuu, esim.hampaita en voi pestää entisen mallin, pesen joko seisten suihkussa tai nyt voin nojata lavuaarin kyynärpäillä tukien varaan ja sitten oikaisen suoraksi selkä suorana jalat koukussa. Alussa en voinut tehdä sitäkään. Aamulla sängystä nouseminen on helvettia ja alusta jokainen pienikin liike aiheutti kovan tuskan, oikein huusin. Ja tietenkään en muista enää miltä tuntui kun selkäni kipeytyi eka kerran. Minusta tuntuu että tämä on kovin kipu mitä oli ikinä.

Onko kenellä ollut sellaista?
Onhan sitä liikkeellä. Tuntuu että koko rangan asento pitäisi saada uusiksi, että hermo kulkisi vapaasti. Kuka sellaista osaisi neuvoa/tehdä? Ja vielä ekonomisesti...Kipu pitäisi kyllä saada ensin pois. Ristiselkäkipu liittyy suoraan munuaisiin. Puolita proteiinit ja katso helpottuuko olo. On monilla kuullut olevan tuskaa steroidien kanssa ja jopa proteiinien. Core-vaivat pitää saada ennen muuta pois.
 
Onhan sitä liikkeellä. Tuntuu että koko rangan asento pitäisi saada uusiksi, että hermo kulkisi vapaasti. Kuka sellaista osaisi neuvoa/tehdä? Ja vielä ekonomisesti...Kipu pitäisi kyllä saada ensin pois. Ristiselkäkipu liittyy suoraan munuaisiin. Puolita proteiinit ja katso helpottuuko olo. On monilla kuullut olevan tuskaa steroidien kanssa ja jopa proteiinien. Core-vaivat pitää saada ennen muuta pois.
Oletko rekisteröitynyt foorumille ruvetaaksen kaivamaan selkäni koskevia kirjoituksia?
 
Viimeksi muokattu:
Haha, ole vain tyytyväinen kun sait oman selkäteknikon. :love:

Minun selkävaivani paransi laillistettu sosiaali- ja terveysministeriön hyväksymä Englannissa lääkärintutkinnon suorittanut kiropraktikko.
 
Kävin tänään kävelemässä (edellisestä kerrasta on varmaan yli kk) ja se oli yhtä tuskaa. Pohkeet kramppas heti alkuun , mikä on ihan normaalia, mutta kun alaselkäkin teki saman. Kipu tuntui aivan lannenotkon alapuolella molemmilla puolilla, enemmän sivuilla kuin rangan vieressä. Helpotti jos käveli hiukan etukenossa.
Oliskohan tähän syynä vääränlainen voimaharjoittelu? Välillä on paikoillaan seistessäkin selkä "väsähtänyt" ja on ollut pakko istahtaa tai venytellä. Onko kellään ajatusta mistä tämä johtuu?
 
Paljon jalkakyykkyä ja siitä pakarat jumissa? Sitten vetää alaselän kipeäksi. Itselläni oli silloin, kun harrastin maantiepyöräilyä.
 
Kävin tänään kävelemässä (edellisestä kerrasta on varmaan yli kk) ja se oli yhtä tuskaa. Pohkeet kramppas heti alkuun , mikä on ihan normaalia, mutta kun alaselkäkin teki saman. Kipu tuntui aivan lannenotkon alapuolella molemmilla puolilla, enemmän sivuilla kuin rangan vieressä. Helpotti jos käveli hiukan etukenossa.
Oliskohan tähän syynä vääränlainen voimaharjoittelu? Välillä on paikoillaan seistessäkin selkä "väsähtänyt" ja on ollut pakko istahtaa tai venytellä. Onko kellään ajatusta mistä tämä johtuu?


Lantion virheasento? En mene arvelemaan mikä vaikka melkein tiedänkin, sinun pitää käydä ammattilaisella kuulemassa arvio tilanteestasi.

Älä nostele nyt mitään painoja, tee venytyksiä varsinkin jaloille ja lantion koukistajille.
 
Kävin tänään kävelemässä (edellisestä kerrasta on varmaan yli kk) ja se oli yhtä tuskaa. Pohkeet kramppas heti alkuun , mikä on ihan normaalia, mutta kun alaselkäkin teki saman. Kipu tuntui aivan lannenotkon alapuolella molemmilla puolilla, enemmän sivuilla kuin rangan vieressä. Helpotti jos käveli hiukan etukenossa.
Oliskohan tähän syynä vääränlainen voimaharjoittelu? Välillä on paikoillaan seistessäkin selkä "väsähtänyt" ja on ollut pakko istahtaa tai venytellä. Onko kellään ajatusta mistä tämä johtuu?
Onko selkäsi kuvattu?
 
kuvattu on kauan aikaa sitten kun si-nivelet vaikeutti elämää. Silloin magneettikuvissa näkyi noissa nivelissä tulehdusta, muuta verikokeet oli puhtaat. Ei siis epäiltyä selkärankareumaa. muutama välilevyn madaltuma, ehkä pienivuotokin, yksi puolensentin siirtymä jossain alimmaisessa selkänikamassa. Mulla on yksiylimääräinen nikama tuolla alaselässä, sen ei pitäisi vaikuttaa mitenkään.
Silloin fyssari kielsi kaikenlaisen selkää rasittavan liikkumisen ja luulen että siksi olen nyt niin pirun jäykkä. Se pitkäaikainen kipu surkastutti jotkin pienet syvät selkälihakset.
Nyt kun aloin aktiivisesti nosteleen painoja alaselkäkipu katosi, siis n. kaksi vuotta olen ollut sen osalta kivuton. Jospa oisin aikaisemmin ottanut härkää sarvista kiinni ja alkanut nosteleen, niin ...
oon kyllä aina treenin jälkeen venytellyt, liekö sitten liian vähän.
 
kuvattu on kauan aikaa sitten kun si-nivelet vaikeutti elämää. Silloin magneettikuvissa näkyi noissa nivelissä tulehdusta, muuta verikokeet oli puhtaat. Ei siis epäiltyä selkärankareumaa. muutama välilevyn madaltuma, ehkä pienivuotokin, yksi puolensentin siirtymä jossain alimmaisessa selkänikamassa. Mulla on yksiylimääräinen nikama tuolla alaselässä, sen ei pitäisi vaikuttaa mitenkään.
Silloin fyssari kielsi kaikenlaisen selkää rasittavan liikkumisen ja luulen että siksi olen nyt niin pirun jäykkä. Se pitkäaikainen kipu surkastutti jotkin pienet syvät selkälihakset.
Nyt kun aloin aktiivisesti nosteleen painoja alaselkäkipu katosi, siis n. kaksi vuotta olen ollut sen osalta kivuton. Jospa oisin aikaisemmin ottanut härkää sarvista kiinni ja alkanut nosteleen, niin ...
oon kyllä aina treenin jälkeen venytellyt, liekö sitten liian vähän.

Käy nyt kuuntelemassa se mielipide ensin, siihen asti vain paljon venyttelyä ja kestävyys liikuntaa mitä kykenet.
Syviä core lihaksia en tekisi paljon ennen sitä käyntiä, niistä se varmaan johtuukin mutta älä nyt rupea lankuttamaan kauhealla innolla ja sitten olet kohta täysin telakalla.
 
Hierojalle.... Vanhemmalla iällä ei venyttelyt yms auta jos on ollut virheasento jo 20-30vuotta.
Eka lekuri, missä katsotaan mitä on vinollaan, sit hieroja ja nikaman niksauttaja jotka oikoo hommat kohdilleen. Sit on venyttelystäkin apua. Ja sit vaan punttia yms että lihakset pysyy kuosissa. Esim suurin osa urheilijoista käy kerran viikossa hierojalla. Pari kertaa kk olisi jo normijampallekkin hyvä, siis ennen kuin ne jumit tulee.
Ja sit se suurin syy...... PAINOA pois. 20-30kg outokumpu vetää äkkiä ryhdin yms vinoon.
 
silloin kun tuo selkä kuvattiin, kävin fysiatrilla ja sitten sen fysioterapeutin luona opettelemassa kaikenlaisia liikkeitä. Ei niistä ollut konstiksi. Joten homma jäi vuosiksi. Muutaman kerran kävin oma-aloitteisesti urheiluhierojalla ja naprapaatilla/kiropraktikolla. Eipä sieltäkään paljon apuja tullut. Kai se on omasta aktiivisuudesta kiinni, mutt ei oikein iskenyt kipinää lähtee pitkän matkan taakse ajeleen kovin usein, kun ei niistä tuntunut olevan suurempaa apua.
Kävin just toissapäivänä hierojalla, hierottiin vaan yläkroppa, kun se tuntuu olevan enemmän jumissa.(päänsärkyä jo toista viikkoa, jos se auttaisi.) Nyt sitten on hellä olo ja olkapäät ympäriinsä mustelmilla.
Painoa olen yrittänyt pois vaikka kuinka (lastenteon jälkeen kun se kummasti hiipi vartalolle.) Olen laskenut kaloreita; turhaan. Viimeksi olen kokeillut VHH;ta puolitoista vuotta; turhaan. Liekö sitten kilpirauhasen vajaatoiminnan syy kun mikään ei auta. Lääkitys siihen on ja arvot kohdillaan, mutta läskiin se ei vaikuta.
Niin ja ravitsemusterapeutin kanssakin on ruokalistoja tehty. Hän ei olisi kuulemma uskonut ulkomuotoni perusteella että painan liikaa. Olen aina ollt painavempi kuin ulkoisesti luulisi.
Toisaalta tekisi mieli heittää hommat sikseen kun kehitystä ei näy. Mutta tiedän että se vaan nopeuttaisi rapistumista ja rollaattori-aikakautta. Ei kiitos. Sen verran mulla vielä sarvet kasvaa päähän, että nyt en anna periksi. Ja mitä muuta sitä työttömänä tekisi kun kaikki muu entinen harrastus on jäissä.
 
silloin kun tuo selkä kuvattiin, kävin fysiatrilla ja sitten sen fysioterapeutin luona opettelemassa kaikenlaisia liikkeitä. Ei niistä ollut konstiksi. Joten homma jäi vuosiksi. Muutaman kerran kävin oma-aloitteisesti urheiluhierojalla ja naprapaatilla/kiropraktikolla. Eipä sieltäkään paljon apuja tullut. Kai se on omasta aktiivisuudesta kiinni, mutt ei oikein iskenyt kipinää lähtee pitkän matkan taakse ajeleen kovin usein, kun ei niistä tuntunut olevan suurempaa apua.
Kävin just toissapäivänä hierojalla, hierottiin vaan yläkroppa, kun se tuntuu olevan enemmän jumissa.(päänsärkyä jo toista viikkoa, jos se auttaisi.) Nyt sitten on hellä olo ja olkapäät ympäriinsä mustelmilla.
Painoa olen yrittänyt pois vaikka kuinka (lastenteon jälkeen kun se kummasti hiipi vartalolle.) Olen laskenut kaloreita; turhaan. Viimeksi olen kokeillut VHH;ta puolitoista vuotta; turhaan. Liekö sitten kilpirauhasen vajaatoiminnan syy kun mikään ei auta. Lääkitys siihen on ja arvot kohdillaan, mutta läskiin se ei vaikuta.
Niin ja ravitsemusterapeutin kanssakin on ruokalistoja tehty. Hän ei olisi kuulemma uskonut ulkomuotoni perusteella että painan liikaa. Olen aina ollt painavempi kuin ulkoisesti luulisi.
Toisaalta tekisi mieli heittää hommat sikseen kun kehitystä ei näy. Mutta tiedän että se vaan nopeuttaisi rapistumista ja rollaattori-aikakautta. Ei kiitos. Sen verran mulla vielä sarvet kasvaa päähän, että nyt en anna periksi. Ja mitä muuta sitä työttömänä tekisi kun kaikki muu entinen harrastus on jäissä.

Älä anna periksi! Nyt pitää löytää se hyvä hieroja, voisi siellä lääkärissäkin yrittää saada kuvauksia ja labraa mahdollisimman paljon terveydentilan kartoittamiseksi.
 
Mulla taas tulehtui iskias hermo, tai mitä lie..degeneraatio prosessi nikamassa.
Nyt epäilen kyllä kylmettymistä, aloitin meressa uimista, kun oli hyvät ilmat, vesi oli kuitenkin kylmähkö, mutta kun rupesin leikkimään spartalaista, pitkät pyöräretket ja uiminen päälle. Sitten alkoi tapahtua..
Ensin ihmettelin olenko tulossa kipeäksi, mutta ei ollut mitään oireita, ei nuha, ei kurkkukipua, paitsi vähän lima kurkussa, sitten tuli hikoileminen yöllä, sitten taas tunsin lievä puuttumista vasemmassa jalassa, ja sitten se iski oikein kunnolla ja koko komeudessa.
Eli nyt laitan tämän tänne, jotta muistaisin että hermotulehdus voi aiheuttaa hikoilua!
Sain Tramal/lihasrelaksanti pistoksia, kirjoitin sekavia foorumille ja mihin sattuu, tänään vasta tajusin mikä on mikä, kun tuli tämä poraava, polttava kipu vasemmassa kankkusessa..sitä edelsi viiltava tuttu kipu ristiselässä kuin tällä kerta suihkussa ja luonnollisesti kipu risiselässä pystyn nousemisen ja makuulle menemisen yhteydessä, asennon vaihton yhteydessä ja lattialta en voi nosta mitään,

Kyllä ihminen nopeasti unohtaa kaikki kurjat kokemukset.


Ja muistutus itselleni:
- uiminen ainoastaan saunan yhteydessä, olisi meri, järvi tai uima-allas
- forget spartailu
- muista voimistelu matolla joka ikinen päivä
- suoja jalat ja ristiselkä kylmältä
- välttää läpivetoa
 
Mulla taas tulehtui iskias hermo, tai mitä lie..degeneraatio prosessi nikamassa.
Nyt epäilen kyllä kylmettymistä, aloitin meressa uimista, kun oli hyvät ilmat, vesi oli kuitenkin kylmähkö, mutta kun rupesin leikkimään spartalaista, pitkät pyöräretket ja uiminen päälle. Sitten alkoi tapahtua..
Ensin ihmettelin olenko tulossa kipeäksi, mutta ei ollut mitään oireita, ei nuha, ei kurkkukipua, paitsi vähän lima kurkussa, sitten tuli hikoileminen yöllä, sitten taas tunsin lievä puuttumista vasemmassa jalassa, ja sitten se iski oikein kunnolla ja koko komeudessa.
Eli nyt laitan tämän tänne, jotta muistaisin että hermotulehdus voi aiheuttaa hikoilua!
Sain Tramal/lihasrelaksanti pistoksia, kirjoitin sekavia foorumille ja mihin sattuu, tänään vasta tajusin mikä on mikä, kun tuli tämä poraava, polttava kipu vasemmassa kankkusessa..sitä edelsi viiltava tuttu kipu ristiselässä kuin tällä kerta suihkussa ja luonnollisesti kipu risiselässä pystyn nousemisen ja makuulle menemisen yhteydessä, asennon vaihton yhteydessä ja lattialta en voi nosta mitään,

Kyllä ihminen nopeasti unohtaa kaikki kurjat kokemukset.


Ja muistutus itselleni:
- uiminen ainoastaan saunan yhteydessä, olisi meri, järvi tai uima-allas
- forget spartailu
- muista voimistelu matolla joka ikinen päivä
- suoja jalat ja ristiselkä kylmältä
- välttää läpivetoa

Mulla alkaa iskias vaivaamaan jos istun liikaa. Pakko liikkua mahdollisimman paljon, hiihto ja uiminen on parhaita apuja. Oma vaiva liittyy enemmän varmaan johonin lihas jumiin pakaralihaksen alla koska selkä ei varsinaisesti vihoittele ja kestää nostella tms. En kyllä ihmettelisi vaikka selässäkin olisi jotain häikkää, niin paljon tullut tehtyä kaikenlaisia epämääräisiä reuhtomisia/nostoja eläessään.
 
.sitä edelsi viiltava tuttu kipu ristiselässä kuin tällä kerta suihkussa ja luonnollisesti kipu risiselässä pystyn nousemisen ja makuulle menemisen yhteydessä, asennon vaihton yhteydessä ja lattialta en voi nosta mitään,

Tähän auttaa kävely.

Sain Tramal/lihasrelaksanti pistoksia, kirjoitin sekavia foorumille ja mihin sattuu, tänään vasta tajusin mikä on mikä, kun tuli tämä poraava, polttava kipu vasemmassa kankkusessa..

Tämä on akuutti hermokipu. Kysy lääkäriltä josko se antaisi sulle 5% Lidocane lappusia. Ne voi olla hieman kalliita, mutta toimivat loistavasti hermojen/arpien paikallispuuduttamisessa. 12 tuntia kiinni, 12 tuntia irti, vuorokausi kivulievitystä. Hammaslääkärit käyttävät samaa paikallispuudutuksessa, mutta kipulääkärit voivat määrätä sen sulle tarvittaessa. En tiedä miten Kela nillittää tästä.
 
Tähän auttaa kävely.



Tämä on akuutti hermokipu. Kysy lääkäriltä josko se antaisi sulle 5% Lidocane lappusia. Ne voi olla hieman kalliita, mutta toimivat loistavasti hermojen/arpien paikallispuuduttamisessa. 12 tuntia kiinni, 12 tuntia irti, vuorokausi kivulievitystä. Hammaslääkärit käyttävät samaa paikallispuudutuksessa, mutta kipulääkärit voivat määrätä sen sulle tarvittaessa. En tiedä miten Kela nillittää tästä.
Osuit ytimeen!

Voiko sitä määrätä terveyskeskuslääkäri? Lastari on erityisluvan alainen.

Minustakin tämä on hermotulehdus. Olen jo kauan sitten (reilusti 10v sitten) ollut neuroloogin Maija Haapaan vastaanotolla Kipupolilla hermokivun takia lähetteellä, silloin jomotti, poltti ja kirveli koko vasenta jalka, alkoi kyllä oudosti selästä, tuntui koko ajan että selkä alue palelee. Oli tuntohöiriö. Muistan kun olin mökillä yksin, niin yöllä minun oli pakko istua lämpöpatterin vieressä että saisin sen kylmän tunnen pois selästä, tunne oli ihan kun joku laittoi jääpakkauksen selä päälle. Ulkona ja sisällä oli hyvin lämmintä. Punktion jälkeen alkoi jalan oireilu niin että jopa verkkkareiden kosketus tuntui pahalta.

Tämä jalan oireilu tuli seurauksena selkäydinpunktiosta. neula osui johonkin hermoon, tai muuten yhteensattuma. Punktio otettiin kovan pääsäryn takia, ja oli ihan turha toimenpide, ei löydetty lopulta mitään. Minuun on kokeiltu useita lääkeitä siihen jalan hermokipuun, voimakkaiden sivuvaikutusten takia en pystynyt käyttämään niitä. Pysyin panacodissa. Sitten ajan kanssa se rauhoitui, mutta sitten alkanut oireilla taas. Mutta kosketusarkuus (allodynia) ei hävinnyt ihan kokonaan. Käytän edelleen vain kaikista pehmeimmät materiaalit jaloissa. Vain silkki- ja bambu leggensit, ja housujen materiaali pitää olla kaikista pehmeimmasta päästä.

Myöhemmin minulle selvisivät magnettikuvissa näkyvät skolioosi ja pari protruusiota. Varmaan nääkin jitenkin asiassa mukana.
Tässä M.Haapaan kirjoitus, siinä on maininta llidokaaini laastarista. Ehkä silloin kun kävin hänen vastaaotolla ei näitä laastareita ollut vielä markkinoilla, hän ei määränyt lidokaiini voidettakaan, vain näitä kaikkia maailman gabapentineja ja tryptileja. En tiedä miksi, ehkä siksi kun en huutanut kurkku suorana kivusta. Jalan hermoradan tutkimuksessa ei löytynyt vikaa, paitsi jokin pienen pieni häikkä. En tiedä näkyykö ylipäänsä hermotulehdus hermorata tutkimuksessa? Osatko vastata?
http://www.ebm-guidelines.com/xmedia/duo/duo94055.per

Häntä kehutaan, ja minusta hän oli asiantunteva. Mutta lidokaiinia hän ei minulle määrännyt. Eikä edes panakodia, Tramalista puhumatta. Mutta juuri panakodista minulle tuli pelastus.
Hänellä on vastaanotto Ortonissakin. Mietin, pitääkö minun käydää uudestaan hänen luona, jospa yksityisenä lääkärinä määrääisi minulle ne kaastarit.

Olisiko sulla tai kenellä muilla tiedossa joku hyvä neuroologi pk seudulla joka määräisi laastarit ja kunnon kipulääkeet?
 
Back
Top