Hylkää huomautus
Liity mukaan keskusteluun!

Rekisteröityminen ei kestä kuin hetkosen ja pääset keskusteluun mukaan, tervetuloa!

>>> REKISTERÖIDY <<<

Hornet-ohjaaja pelastatui heittoistuimella Pirkkalassa

Viestiketju osiossa 'Kotimaan uutiset' , aloittaja Umkhonto, 26.01.2011.

  1. Umkhonto

    Umkhonto Majuri

    Liittynyt:
    30.04.2010
    Viestejä:
    1,112
    Tykkäykset:
    1,443
    Pisteet:
    156
    Hornet-ohjaaja pelastatui heittoistuimella Pirkkalassa

    26.1.2011 21:32 | Päivitetty: 26.1.2011 22:01 |
    A A

    STT

    Tampere. Ilmavoimien Hornet-hävittäjä on ajautunut ulos kiitotieltä laskeutuessaan illalla Tampere-Pirkkalan lentoasemalle . Koneen ohjaaja pelastui heittoistuimella, kertoo Ilmavoimat.

    Hornetin ohjaaja on toimitettu lääkärin tutkittavaksi.

    Ilmavoimien mukaan ohjaajan tehtävänä oli harjoitella pimeänäkölaitteen avulla yölento-olosuhteissa. Lennon lopuksi laskeudutaan pimeälle kiitotielle.

    http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Hornet-ohjaaja+pelastatui+heittoistuimella+Pirkkalassa/1135263327151
     
  2. Mainos Google AdSense



  3. JOKO

    JOKO Ylipäällikkö BAN

    Liittynyt:
    26.04.2010
    Viestejä:
    4,971
    Tykkäykset:
    1,337
    Pisteet:
    1,286
    Kuinka romuksi kone menee heittoistuimen käytön seurauksena?
     
  4. Isäm Maam Puolustaja

    Isäm Maam Puolustaja Kersantti

    Liittynyt:
    09.04.2010
    Viestejä:
    259
    Tykkäykset:
    27
    Pisteet:
    16
    Uutisesta ei selviä oliko kone oikeasti ulkona kiitoradalta vai luuliko ohjaaja vaan olevansa ulkona. Voiko kone edes selvitä ilman isompia vahinkoja tuollaisessa tilanteessa, jos se rullaa itsekseen kentällä? Onko kentän päässä joku verkko, joka sieppaa koneen jos se ei pysähdy? :huh:
     
  5. JOKO

    JOKO Ylipäällikkö BAN

    Liittynyt:
    26.04.2010
    Viestejä:
    4,971
    Tykkäykset:
    1,337
    Pisteet:
    1,286
    Tämä nyt on ihan arvailua, mutta kuvittelisin koneen päätyneen kiitoradan reunalla olevaan kinokseen. On voinut olla vauhtia runsaasti, joten pilotti on häippässyt.

    Pitkäksi mennyt lasku tuntuu epätodennäköiselle. Kaippa nuo vetää ylös, jos lasku on menossa pitkäksi. Laskun osuessa kohdalleen luulisi koneen pysähtyvän liukkaammallakin kelillä.
     
  6. Horemheb

    Horemheb Korpraali

    Liittynyt:
    22.12.2010
    Viestejä:
    20
    Tykkäykset:
    0
    Pisteet:
    1
    Hyvä että harjoittelevat tosissaan eivätkä lennä vain päivisin vaakalentoa. Juupajoen pudonnut Hornettikin tuli pystysuorassa kulmassa alas.

    Haluaisin muuten nähdä lentoesityksen jossa tuhotaan muutama Hilux Hornetien uusilla ilmasta-maahan ohjuksilla.
     
  7. noska

    noska Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    04.06.2010
    Viestejä:
    3,193
    Tykkäykset:
    46
    Pisteet:
    1,286
    Nyt on pakko kysyä, että miksi juuri Hilux? Eikö neukkukama kelpaa enää edes maalitauluksikaan?
     
  8. SJ

    SJ Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    29.04.2010
    Viestejä:
    15,046
    Tykkäykset:
    4,530
    Pisteet:
    1,286
    Poliittisesti epäkorrektia ja neukkukama on vielä pitkälti joko sijoitettu sota-ajan osastoon tai odottaa huutokauppaa. Hilukseja voi saada romikselta tms. pikkurahalla.
     
  9. JOKO

    JOKO Ylipäällikkö BAN

    Liittynyt:
    26.04.2010
    Viestejä:
    4,971
    Tykkäykset:
    1,337
    Pisteet:
    1,286
    http://www.puolustusvoimat.fi/portal/puolustusvoimat.fi/!ut/p/c5/xZDbcqJAEIafJQ-AM4PD6VIBOQgDMgMKN5SiMUAQFHXUpw9bqa3avUj2amP35V_dX_cHMjD0YX0t9-tz2R7W72AFMjm3RFm1XYg0CxEVOgELRSuaQSuWwRKsIM5pde-cR_2IqsfiRqso8JWY-4aFqNnffUZvvVnemdmK1IgcYpicbBIHFRpKZgtz4uflw1Zfhl3ZX7Rg7k8HmgcTxQuRbsHvc4g-c3lszk1iYWSFOoYONWKNxcr417XfzQeR8pnDL2oCAbHbZgdSkClfOVGhDNhvJ23PqHhEk-KuD3rifFGxlNNqS3xvcfOZPqZ1zQc9vK8HPfUeDnrcQc-NeImHBnPbQc_pIvirfzCln2eq8Al_Kj_PtPAT3IpPYKL_wnRBVm6aES-aERzJKhRljLE2lrAIsQaWm_SizVqHG2b2Ok3XPfFI6DQ4amu27pxds2-0a8XxZXPOw-vS9LEw3zGsTwQFh0U9NrLJgdOZ6aVE6qfdw70nQjahW5blCRdSZvBbw5EurUolwV4ssMhQim7-npO2ca9vy4V9pCcvlujBlle9nV5Ct1cK1V-KUrQ9O-c4OUq7WnwzAjfoyCmZl-FOeOU-PCVSCbrm2pmRzZH6Z_OXD6XhZWA!/dl3/d3/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/?pcid=42a3f580458fb41488b9bc0a0a40558e


    Kuva:

    http://www.puolustusvoimat.fi/wcm/4c009180459009218e1cbe0a0a40558e/Painolaatu_HN+penkassa2.jpg?MOD=AJPERES&F-18C%20Hornet%20-h%C3%A4vitt%C3%A4j%C3%A4%20ajautui%20ulos%20kiitotielt%C3%A4

    Jaajaa. Laskeutui jollekkin kinttupolulle. Ei ole harjoituksen järjestelyt kunnossa.
     
  10. SJ

    SJ Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    29.04.2010
    Viestejä:
    15,046
    Tykkäykset:
    4,530
    Pisteet:
    1,286
    Vissiin tuollaisia rullausteitä ei oltu aurattu niin hyvin kuin varsinaista. Muuten eikös nuo toimita varakiitotien virkaa sota-aikana?
     
  11. juhapar

    juhapar Kenraali

    Liittynyt:
    12.04.2010
    Viestejä:
    2,373
    Tykkäykset:
    66
    Pisteet:
    636
    Eiköhän ne Hiluxit mene eläkepäiviään viettämään johonkin Aafrikanmaahan? Näin ainakin jokunen vuosi sitten tulleen tv-dokkarin mukaan. Käytetään tuohon maaliosasto-hommaan mieluummin Mersun pakuja, ne on ihan persikoita.
     
  12. suksisissi

    suksisissi Kersantti

    Liittynyt:
    26.04.2010
    Viestejä:
    297
    Tykkäykset:
    1
    Pisteet:
    16
    Ja ainakin neliveto-HiLuxit on ihan järjettömissä hinnoissa. Viitisen tonnia 20 v vanhasta ja puoli miljoonaa km ajetusta on ihan yleinen pyyntö. Ovathan nuo HiLuxit toki lujia ja maastokelpoisia vehkeitä. (Katselin loppukesällä noita hintoja, kun perheeseen tarvittiin kakkosauto max kymppitonnilla. Ihan tavalliseen, kuusi vuotta vanhaan etuvetoiseen farmariin sitten päädyimme.)
     
  13. Second

    Second Eversti

    Liittynyt:
    24.04.2010
    Viestejä:
    1,600
    Tykkäykset:
    186
    Pisteet:
    316
    No eikös nuo maastureiden hinnat normaalistikin ole aika kovia. Toki Hilux taitaa säilyttää arvonsa hieman pidempään (etenkin vanhemmat mallit). Eräs tuttava etsiskeli kohtuukuntoista maasturia kohtuuhintaan niin se tuntui olevan melkoisen työläs urakka. 80-luvun maasturista sai maksaa 90-luvun lopun henkilöauton hinnan järjestään.
     
  14. baikal

    baikal Ylipäällikkö Mod Lahjoittaja

    Liittynyt:
    11.04.2010
    Viestejä:
    15,972
    Tykkäykset:
    14,618
    Pisteet:
    1,286
    Mulla on yksi maasturi ollut ja toista ei tule, ellei joku muu maksa sen ylläpitoa ja käyttökuluja.
     
  15. Museo

    Museo Majuri

    Liittynyt:
    09.04.2010
    Viestejä:
    1,268
    Tykkäykset:
    220
    Pisteet:
    156
    Kai niillä jotain virkaa sotatilassakin on. Eikä ole ensimmäinen eikä viimeinen lentäjä joka yrittää laskeutua tai nousta rullaustieltä. Aamulehdessä ihan asiallinen juttu aiheesta ja kuvassa koneyksilö NH-428 terminaalin edessä rullaustiellä ilman kuomua nokkapyörä hangessa. Sittemmin koneesta tyhjennettiin polttoainesäiliöt ja hinattiin halliin. Onnettomuudessa oli tultu pimeänäkölaitteet päässä laskuun pimeälle kiitotielle (valot eivät ole päällä), laskeuduttu vahingossa kiitotien suuntaiselle rullaustielle ja ohjeiden mukaan pelastauduttu heittoistuimella, koska vaarana on että kone menee katolleen.

    Tulee vaan mieleen kuinka paljon tollasia onnettomuuksia sattuisi sotatilassa? Silloinhan lentotoiminnan turvallisuusmarginaalit on muutenkin pienemmät ja operoidaan jostain pimeiltä vähän paikkailluilta maantietukikohdilta...
     
  16. SJ

    SJ Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    29.04.2010
    Viestejä:
    15,046
    Tykkäykset:
    4,530
    Pisteet:
    1,286
    Veikkaan, että tuon tapauksen johdosta systeemiin tehdään muutos ja siellä tulee olemaan aina tälläisissä harjoituksissa ukko radan varressa katsomassa, että kone lähestyy oikeassa linjassa (siis kiitoradan päällä) ja tarvittaessa radioi käskyn ottaa lähestyminen uusiksi. Sotatilassa olettaisin, että silloin on ukkoa hieman enemmän käytettävissä, joten ei pitäisi olla ongelma, etenkin kun maantietukikohdissa taida olla mitään minne eksyä. Mutta onhan se niin, että sopivalla kelillä edes auton kyydistä ei tahdo tietää, että missä se tien reuna menee, joten kaipa tälläinen on ymmärrettävä tapaus, etenkin kun käytetään pimeänäkölaseja.
     
  17. Umkhonto

    Umkhonto Majuri

    Liittynyt:
    30.04.2010
    Viestejä:
    1,112
    Tykkäykset:
    1,443
    Pisteet:
    156
    Heittoistuin on miljoonien riski veronmaksajalle
    Juha-Pekka Kervinen
    .
    Hävittäjälentäjä laukaisi heittoistuimensa, kun Hornet ajautui laskussa lumipenkkaan. Heittoistuimen käytössä on aina kysymys miljoonista euroista veronmaksajien rahaa.

    Heittoistuimen käyttö tarkoittaa yleensä lentäjän pelastumista ja kymmenien miljoonien eurojen hintaisen hävittäjän tuhoutumista. Tampere-Pirkkalan kentällä keskiviikkona sattuneessa tapauksessa kumpikin säästyi pahoilta vaurioilta.

    ”Lentäjä päätti käyttää heittoistuinta, kun hän arvioi laskun aikana, että kone ei pysy kiitotiellä hallinnassa. Päätös oli koulutuksen mukainen”, ilmavoimien päivystävä esiupseeri, majuri Rauno Nurmi sanoo.

    Nurmen mukaan myös päinvastainen päätös olisi tässä tapauksessa ollut oikea.

    ”Tilanne edellyttää aina ohjaajan arviota.”

    Monen riskin pelastus
    Heittoistuimen päätarkoitus on tietenkin ihmishengen pelastaminen. Tämä onnistuu melko suurella todennäköisyydellä. Sen sijaan riski miljoonilla euroilla koulutetun hävittäjälentäjän menettämisestä on suuri. Heittoistuimen käyttö on raju tapahtuma, jossa vammautuu helposti niin, ettei hävittäjän puikkoihin ole enää asiaa.

    Tampereen tapauksessa lentäjä laukaisi heittoistuimen maassa olevassa koneessa, jonka nopeus oli pieni. Istuimen rakettimoottori heitti lentäjän istuimineen noin 300 metrin korkeuteen. Ylhäällä istuin irtosi automaattisesti lentäjästä ja tämä laskeutui laskuvarjolla.

    Suomen ilmavoimien koneista Horneteissa ja Hawkeissa on ”nollapenkit”, jotka voi laukaista myös paikallaan maassa olevassa koneessa.

    Heittoistuimen käyttöön liittyy majuri Nurmen mukaan kolmenlaisia riskejä.

    ”Laukaisuhetkellä lentäjän pitäisi olla tietyssä valmiusasennossa. Jos hän ei ehdi oikeaan asentoon, voi seurauksena olla vammoja. Toiseksi koneen nopeus eli ilmanvastus vaikuttaa olennaisesti ohjaajaan kohdistuviin rasituksiin. Kolmas riski on maahantulo”, Nurmi sanoo.

    Juupajoella vuosi sitten maahan syöksyneen kaksipaikkaisen Hornetin heittoistuimilla pelastuneista lentäjistä toinen on edelleen sairaslomalla. Siinä tapauksessa heittoistuimet laukaistiin suurella nopeudella syöksyvässä koneessa, jolloin ilmavirta iski suurella voimalla lentäjiin.

    Keski-ikä alle 30 vuotta
    Suomen ilmatilan puolustuksesta huolehtii osaltaan 62 Hornetia. Niitä pitävät ympärivuorokautisessa taisteluvalmiudessa hävittäjälentolaivueiden valmiusohjaajat. Turvallisuussyistä tämän huippuporukan miesvahvuus on salaisuus.

    Hävittäjälentäjäksi voi Suomessa valmistua ainoastaan ilmavoimien omasta koulutusohjelmasta. Sen alkeislentokoulutuksesta huolehtii ilmavoimien partnerina puolustus- ja ilmailuteollisuusyhtiö Patria.

    Valmiusohjaajille ei ole määritelty yläikärajaa. Aktiivilentäjien keski-ikä on alle 30 vuotta. Käytännössä aistit heikkenevät ennen 40 ikävuotta niin, että lentäjä ei enää läpäise lääkärintarkastusta. Hävittäjälentolaivueiden komentajat ovat iältään neljänkympin molemmin puolin.

    Tampereella lentänyt Hornet oli pimeälentoharjoituksen yhteydessä laskeutumassa pimeälle kiitotielle. Lentäjä kuitenkin erehtyi laskeutumaan kiitotien suuntaiselle, lyhyelle ja kapealle rullaustielle.

    Yksipaikkainen F-18C Hornet luisteli lentäjän lähdön jälkeen hankeen, mutta pysyi laskutelineillään.

    ”Koneen todelliset vauriot selviävät vasta tarkemmissa tutkimuksissa ja mittauksissa”, Satakunnan lennoston komentaja, eversti Kim Jäämeri sanoo.

    http://www.talouselama.fi/uutiset/article569000.ece?s=u&wtm=te-27012011
     
  18. SJ

    SJ Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    29.04.2010
    Viestejä:
    15,046
    Tykkäykset:
    4,530
    Pisteet:
    1,286
    Karjalaisessa oli maininta, että koneen siipi olisi käynyt maassa ja ottanut hieman vahinkoa. Eli vissiin se hyppy oli ollut ihan paikallaan, kun kone olisi voinut mennä ympärikin.
     
  19. JOKO

    JOKO Ylipäällikkö BAN

    Liittynyt:
    26.04.2010
    Viestejä:
    4,971
    Tykkäykset:
    1,337
    Pisteet:
    1,286
    Siitä olikin kuvia jossain. Vasen siipi oli raapaissut turpeita mukaansa ja ilmeisesti siitä oli jotakin karissut siivenkärjestä. Moottorin ilmanottoaukossa oli runsaasti lunta.

    Eniten tosin mietityttää ohjaamon vauriot. En usko sisätiloja suunniteltavan kestämään heittoistuimen toimintaa. Heittoistuin + pilotti painaa varmaan 100-200 kiloa. Saa olla verraten tymäkkä raketti, joka tuollaisen taakan nostaa.
     
  20. Einomies1

    Einomies1 Eversti

    Liittynyt:
    26.07.2010
    Viestejä:
    1,970
    Tykkäykset:
    854
    Pisteet:
    316
    Tuon typerämmin tätä uutista ei voi kertoa. Heti ensimmäisenä lauseena on maininta siitä että lentäjän heittoistuimen käyttö maksaa miljoonia.. ja veronmaksajille. No niinhän kaikki maksaa tässä yhteiskunnassa veronmaksajat!

    Uutisesta tulee väkisinkin ajatus että lentäjän olisi pitänyt ajatella vaaratilanteessa: "hei, mietippä nyt vähän ennekuin vedät vivusta kuinka paljon hilloa se maksaa tää temppu" ja ottaa riski että "kävi miten kävi, jään koneeseen vaikka menisi ympäri" jne. Eipä niitä istuimia kannata tolla ajattelulla edes koneisiin asentaa kun ne maksaa ja niiden käyttö maksaa. Vaan kun maksaa herranisä se lentäjän koulutuskin!

    Ehkä tästä saa vettä myllyynsä ne jotka pitävät hävittäjäilmavoimia liian kalliina ja parempana siirtyä kokonaan miehittämättömiin koneisiin (mutta helevetti kun nekin maksaa rahaa!).

    Eipä ihme että taloudellinen aspekti nostetaan ihmishengen edelle kun kyseessä on kauppalehti, nykyjuppien hengellinen julistus...
     
  21. adam7

    adam7 Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    24.06.2010
    Viestejä:
    3,987
    Tykkäykset:
    2,723
    Pisteet:
    1,286
    tässä maassa on ollut periaate että ihmishenki menee materian edelle. jatkakaamme tätä perinnettä
     

Jaa tämä sivu