Hylkää huomautus
Liity mukaan keskusteluun!

Rekisteröityminen ei kestä kuin hetkosen ja pääset keskusteluun mukaan, tervetuloa!

>>> REKISTERÖIDY <<<

HS - Ohjusveneiden murtumien syy selvisi

Viestiketju osiossa 'Kotimaan uutiset' , aloittaja Peiper, 27.04.2015.

  1. Peiper

    Peiper Kapteeni

    Liittynyt:
    25.04.2010
    Viestejä:
    778
    Tykkäykset:
    232
    Pisteet:
    76
    Ohjusveneiden murtumien syy selvisi
    Rauma-luokan ohjusveneiden rungot ovat alumiinia, jota ei nykyisin juuri käytetä sotalaivoissa
    KOTIMAA 27.4.2015 2:00 Päivitetty: 27.4.2015 5:30
    Jarmo Huhtanen

    HELSINGIN SANOMAT


    MATTI KAINULAINEN LEHTIKUVA
    [​IMG]
    Rauma-luokan aluksia käytetään meriliikenteen suojaamiseen ja pintatorjuntaan. Ohjusvene Raahe Saaristomerellä vuonna 2004.
    Kuuntele
    Merivoimat uskoo löytäneensä syyn siihen, miksi Rauma-luokan ohjusveneisiin on syntynyt väsymismurtumia. Kaikki luokan neljä venettä ovat olleet tilapäisessä käyttökiellossa helmikuusta alkaen, jolloin vaurioita havaittiin kolmessa veneessä.

    Helmikuussa löytyneet murtumat olivat runkoon kiinnittyvissä tukirakenteissa. Ne olivat jo toinen väsymismurtumahavainto Rauma-luokan veneissä lyhyen ajan sisällä. Puolustusvoimien Logistiikkalaitoksen mukaan murtumilla ei ole merkitystä aluksen kokonaislujuuteen eivätkä rungot ole heikentyneet.

    Merivoimat ja Logistiikkalaitos käynnistivät helmikuussa laajan tutkimuksen, jossa on yritetty selvittää väsymismurtumien aiheuttaja. Tutkimus sisältää muun muassa veneiden perärakenteiden värähtelylaskentaa. Tutkimuksen tuloksista on tarkoitus kertoa kesäkuussa.

    "Selvitys on ollut käynnissä, ja nyt on löytynyt syy", sanoo komentaja Veli-Pekka Heinonen Logistiikkalaitokselta.

    Tästä on kyse
    Rauma-luokan ohjusveneistä löytyi väsymismurtumia heti 2010–2013 tehdyn peruskorjauksen jälkeen.

    Väsymismurtumat korjattiin, mutta viime helmikuussa havaittiin uusia murtumia. Siitä lähtien veneet ovat olleet käyttökiellossa.

    Puolustusvoimat tutkii murtumien syytä.

    Alusluokan ensimmäiseksi korjattavalle veneelle on tehty merikokeita, joilla voidaan varmistaa laskennallisten tulosten paikkansapitävyys. Kun suunnitellut korjaukset on tehty, alus käy uudelleen merikokeissa.

    "Meillä on nyt ensimmäiset mittausajot käynnissä, ja niitä on analysoitu, mutta tuloksia ei ole vielä saatu."

    Rauma-luokan veneet on valmistettu 1990-luvun alussa Raumalla. Alumiinisille ohjusveneille tehtiin peruskorjaus vuosina 2010–2013.

    Heti peruskorjauksen valmistuttua paljastui, että kolmessa veneessä oli väsymismurtumia. Alukset telakoitiin neljäksi kuukaudeksi kunnostusta varten.

    Samassa yhteydessä havaittiin kahden veneen propulsiojärjestelmissä outoa värähtelyä, jonka syy on vielä hämärän peitossa. Se saattaa olla yhteydessä väsymismurtumiin.

    Peruskorjauksen jälkeen löytyneet väsymismurtumat olivat eri paikassa kuin helmikuussa löytyneet murtumat. Murtumia on tähän mennessä löytynyt sekä perästä että keskilaivasta.

    Heinosen mukaan oli puhdas sattuma, että lyhyen ajan sisällä löytyi väsymismurtumia kahdesta eri paikasta.

    "Se johtuu alumiinin elinkaaresta. Tässä vaiheessa ja tuollaisella käytöllä, missä alukset ovat olleet, niitä alkaa tulla."

    "Ne ovat kaksi eri ilmiötä, jotka eivät riipu mitenkään toisistaan."

    Sotalaivoja ei nykyisin juuri rakenneta alumiinista. Oliko alumiinirakenne alun perin virhe?

    "Alumiini tuntui 1990-luvun alussa fiksulta ratkaisulta. Siitä oli kokemusta Helsinki-luokan ohjusveneistä, mutta niissä oli eri konstruktio. Levyn paksuus, kaaritiheys ja rungon rakenne poikkesivat Rauma-luokasta", Heinonen sanoo.

    "Rauma-luokan veneistä haluttiin matalakulkuisia, nopeita ja kevyitä. Tämän kompromissina Rauma-luokan runkoratkaisusta tuli tuon näköinen konstruktio. Alusten elinkaari näyttää joka tapauksessa täyttyvän. Se on ollut tiedossa, että alumiini jossain vaiheessa alkaa käyttäytyä noin."

    Vielä ei tiedetä varmuudella, oliko ohjusveneiden peruskorjauksella jotain tekemistä väsymismurtumien syntymisen ja värähtelyjen kanssa. Merivoimien tavoite on, että ohjusveneet saataisiin takaisin operatiiviseen käyttöön tämän vuoden aikana. Veneet on tarkoitus korjata Pansiossa ja myöhemmin telakalla.

    Rauma-luokan puuttuminen rivistä tarkoittaa sitä, että 40 prosenttia Suomen taistelualuksista on poissa käytöstä. Alueellisen koskemattomuuden valvonta ja turvaaminen ovat nyt neljän Hamina-luokan ohjusveneen ja kahden miinalaivan kontolla.
     
  2. Mainos Google AdSense



  3. baikal

    baikal Ylipäällikkö Mod Lahjoittaja

    Liittynyt:
    11.04.2010
    Viestejä:
    15,975
    Tykkäykset:
    14,619
    Pisteet:
    1,286
    Haapapuusta tulee kevyitä veneitä myöskin. Ihan niin lujia eivät ole kuin venevanerista tehtynä. Hyvä, että ainelujuusoppi saadaan sentään kantapään kautta, jos ei muuten.
     
    Tähystäjä tykkäsi tästä.
  4. miheikki

    miheikki Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    20.04.2010
    Viestejä:
    4,391
    Tykkäykset:
    4,502
    Pisteet:
    1,286
    Eikös nämä alumiinivehkeet pala aika ilosella liekillä.

    http://www.g2mil.com/aluminum.htm

     
    Myrskyhiiri tykkäsi tästä.
  5. hessukessu

    hessukessu Kenraali Lahjoittaja

    Liittynyt:
    08.05.2010
    Viestejä:
    2,064
    Tykkäykset:
    666
    Pisteet:
    636
    No, nuo ovat niin pieniä paatteja, että jos niihin ohjus osuu, se on tervemenoa joka tapauksessa, joten evvk.
     
    Tähystäjä tykkäsi tästä.
  6. Sardaukar

    Sardaukar Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    05.03.2014
    Viestejä:
    5,139
    Tykkäykset:
    8,342
    Pisteet:
    1,286
    Juu, sama esim M113 APC:n kohdalla. Sekin on aika lailla alumiinia. Kyllä se on "Hellurei ja Onni Gideon" kun osuma tulee.
     
  7. OldSkool

    OldSkool Kapteeni Lahjoittaja

    Liittynyt:
    14.04.2010
    Viestejä:
    741
    Tykkäykset:
    172
    Pisteet:
    76
    OT alkaa: eikös runko kuulu tervata? Olisi kotimaista, kestävää kehitystä ja sopisi jotenkin Oulu nousuun -teemaan. Nimetään laivue vaikka Kärpät-luokaksi.
    OT loppuu: lujuuslaskennasta en mitään toedä, mutta kun yksi paikka /kohta alkaa pettää, niin tuskin se kerralla korjaantuu. Taitaa tulla jatkuva seuranta.
     
    Myrskyhiiri tykkäsi tästä.
  8. yrjö

    yrjö Kenraali

    Liittynyt:
    29.01.2012
    Viestejä:
    2,237
    Tykkäykset:
    2,357
    Pisteet:
    636
    http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/772705/Merivoimien+ohjusveneiden+runkovaurioiden+syy+selvisi

    Syyy selvisi tarkemmin:

    "Merivoimien ohjusveneiden runkovaurioiden syy selvisi
    KOTIMAA|Turun Sanomat4:50
    Puolustusvoimien logistiikkalaitos ilmoittaa, että rungon väsymismurtumien takia sivussa olleet Rauma-luokan ohjusveneet saadaan korjatuksi kuntoon. Merivoimat asetti kaikki neljä Rauma-luokan alusta väliaikaiseen ajokieltoon jo kuukausia sitten.

    Logistiikkalaitos on selvittänyt myös alusten runkovaurioiden syntymissyyn.

    Insinöörikomentajakapteeni Ilkka Mäkisen mukaan väsymismurtumat ovat syntyneet rungon ominaistaajuuksien ja potkurista tulevien herätetaajuuksien synnyttämästä resonanssista, joka on aiheuttanut rungossa paikallista värähtelyä ja sen seurauksena väsymismurtumia.

    Nyt, kun ongelma on paikallistettu, alukset ovat Mäkisen mukaan suhteellisen helposti ja edullisesti korjattavissa.

    – Rungon värähtely on paikallista, joten ongelma korjaantuu varsin pienillä muutoksilla. En osaa sanoa kustannusten suuruutta euroissa, mutta summa ei poikkea alusten normaalin kunnossapidon mittaluokasta, Mäkinen toteaa.

    Rauma-luokan ohjusveneet on rakennettu Rauman telakalla 1990-luvun alussa ja peruskorjattu Salossa Teijon telakalla vuosina 2010–2013. Aikanaan noin 50 miljoonan euron kappalehintaan hankitut alukset ovat suunnilleen elinkaarensa puolivälissä.

    Mäkinen ei kuitenkaan syyttäisi alusten valmistajaa rakentamisvaiheen virheistä.

    Väsymismurtumia aiheuttaneet värähtelevät osat olivat niin vaikeasti havaittavissa alusten polttoainetankkien sisällä, ettei mitään ongelmia havaittu edes vuosien 2010–2013 peruskorjauksessa.

    TS–ESKO PIHKALA"
     

Jaa tämä sivu