Ilmasota

Noniin, nyt on Lusi ohitettu toistamiseen ja siellä näkyi olevan liikenteen opastimien purku käynnissä, mitä nyt pimeässä pystyi erottamaan.

Kyllä täälläkin ollaan ^ kimmo.j:n kanssa samaa mieltä että tällaisella toiminnalla nostatetaan luottoa PV.n olemassa oloon ja sen tarpeellisuuteen.
 
NIOBE
Neuvostoliittolainen ilmatiedustelu havaitsi panssarilaiva Väinämöistä muistuttavan aluksen ankkurissa Kotkan sataman edustalla. 4100 tonnin sotalaivaksi muutettu entinen hollantilainen risteilijä, oli edelliseltä nimeltään Gelderland. Laiva oli joutunut saksalaisten sotasaaliiksi Hollannista, muutettu 1944 ilmatorjuntaristeilijäksi ja sitä kautta Suomen vesille.
Havainto panssarilaivasta käynnisti Neuvostoliiton suurimman yhtä kohdetta vastaan tehdyn hyökkäyksen; everstiluutnantti V. Rakovin komentamaan operaatioon osallistui 131 lentokonetta. Operaatio Hirmumyrskyn aloituskomennon saapui tukikohtaan antamaan itse amiraali Kuznetsov. Ilma-aseella suoritettu voimakas neuvostoliittolaisten pommi-isku piti aluksen ilmatorjunnan töissä. Tehokkaaseen, vain 11 minuuttia kestäneeseen hyökkäykseen osallistui mm. 4 kpl Yhdysvalloista toimitettua Douglas A-20G Boston-pommikonetta sekä 28 kpl Petljakov-2-tyyppistä pommikonetta. Samalla matalalla lentävät torpedokoneet pääsivät laskemaan torpedonsa ja osuivat niillä Nioben kylkeen, joka repeytyi.
Alus kierähti ensin toiselle partaalleen ja upposi sitten pohjaliejuun Hovinsaaren tuntumaan. Räjähdys tappoi 60 henkeä, noin 260 miestä pelastui. Onnistuneen hyökkäyksen – Neuvostoliitto menetti vain neljä konetta – johdosta everstiluutnantti Rakoville ojennettiin Neuvostoliiton Sankarin arvo. 94,7-metrinen hylky on romutettu ja nostettu raaka-aineeksi uusiin aluksiin. Päivänvalon on uudelleen nähnyt mm. 10 500 hevosvoiman kone. Vain tunnistamiskelvotonta rautaromua makaa pohjassa. Neuvostoliittolainen historiankirjoitus taipui myöntämään virheellisen maalinvalinnan vasta 1970-luvun lopulla.
Ahti Uutela:
Tässä kuvaus suorastaan aitiopaikalla olleena It-risteilijä Nioben viimeisistä päivistä sekä tuhoutumisesta Kotkan edustalla Hietasensaaren ja Hovinsaaren välisellä merialueella. Ainakin kotkalaiset ja karhulalaiset tietävät, missä sijaitsee Jumalniemi. Sinne oli silloin sijoitettu Kotkassa olleen Ilmatorjuntapatteriston yksi raskas Ilmatorjuntapatteri. Aseistuksena oli 6 kappaletta 76 mm:n tykkiä sekä it-konekivääri. Patterin tulta ohjattiin tehokkaalla tulen-johtokoneella Luutnantti Varjorannan johdolla. Kuuluin yhden tykin miehistöön tykinjohtajana. Nioben tuhoutuminen tapahtui 17.07-1944. Niobe oli ankkuroitunut muutamia päiviä aikaisemmin Mussalon lähettyville. Saimme siitä heti tiedon patterille, joten osasimme odotella venäläisten lisääntyvää ilmatoimintaa Kotkan alueella. Ja sitähän tuli. Heidän yrityksensä upottaa Niobe Mussalon vesille ei tuottanut tulosta. Sitten Niobe siirtyi Hietasen saaren ja Hovinsaaren välille. Silloin tiesimme, että saattaa tulla meillekin kovat paikat eteen. 16.07 saimme varoituksen Neuvostoliiton ilmavoimien massiivisesta suunnitelmasta hyökätä koko Kotkan ilmapuolustusta sekä risteilijä Niobeta vastaan seuraavana päivänä sunnuntaina. Mistä lie tieto saatu, mutta se osoittautui paikkansapitäväksi. Meille tykinjohtajille ilmoitettiin, että mikäli vihollinen tekee hyökkäyksiä suoraan patteria vastaan on tykinjohtajalla oikeus irrottautua patterin tulenjohdosta ja siirtyä suorasuuntausammuntaan srapnelleja käyttäen. Koko edellinen yö oli miltei jatkuvaa hälytysvalmiutta. Venäläiset tiedustelukoneet olivat jatkuvasti liikkeellä. Sama jatkui sunnuntai aamupäivällä. Ilma oli harvinaisen kirkas, lämmin hellepäivä. Iltapäivällä auringon suunnasta sai patterin etäisyysmittaaja näkyviin ensimmäiset pommikonelaivueet. Lisää näkyviin tuli uusia laivueita, joiden yläpuolella oli suuret määrät hävittäjäkoneita. Kotkan Ilmatorjuntapatteristo oli hyvin pitkälti synkronoitu yhdensuuntaiseksi kattavan tulipeitteen saamiseksi satamien ja siten myös koko kaupungin suojaamiseksi. Täytyy muistaa, että Kannaksella käytiin samanaikaisesti ankaria taisteluja. Kotkan satama oli elintärkeä paikka Suomen sodan johdolle. Tulihan sataman kautta aseita ja ammustäydennystä Saksasta. Sen takia oli Niobe tullut Kotkan vesille suojaamaan sotatarvikekuljetuksia. Niobe oli myös sovitettu heti Kotkan Ilmatorjuntapatteriston kanssa yhteiseen tulenjohtoon. Tämä valtaisa pommikoneiden määrä ei suinkaan ollut tarkoitettu Nioben upottamiseen, vaan satamien sekä Ilmatorjunnan tuhoamiseen. Varsinaiseen Nioben tuhoamiseen oli varattu vain 3(kolme) torpedopommikonetta. Totesimme patterissa saman päivän iltana, että hyökkäys oli suunniteltu erittäin taitavasti ja siihen osallistuneet kolme konetta olivat liikkeellä itsemurha-periaatteella. Siinä harhautettiin Nioben päällystö täydellisesti. Sillä aikaa, kun nämä kolme torpedopommikonetta lähestyivät Niobea tulitti risteilijä koko valtavalla tulivoimallaan, niin kuin mekin omalta osaltamme tätä suurta pommikone-armadaa, joka vyöryi Kotkan ylle auringon suunnasta. Nimittäin samanaikaisesti nämä kolme konetta tulivat Kyminlinnan suunnasta Huumanpohjan yllä vain noin 10-20 metrin korkeudella veden pinnasta. Tykkini sivusuuntaaja huomasi koneet. Hän huusi räiskeen keskellä minulle, että katso tuonne ja näytti kädellään suunnan. Huomasin heti koneet. Ne olivat meitä alempana, joten tykin putkea ei saanut niitä kohti. Tajusin heti tilanteen ja mistä on kysymys. Koneiden suunta oli kohti Niobea. Näimme selvästi kuinka koneista irtosi torpedot ja ne lähtivät etenemään kohti Niobea. Yksi torpedoista kulki hieman aluksen ohi, mutta toinen osui laivan kylkeen. Kaksi koneista ohitti laivan sen sivuitse ja yksi yläpuolelta. Koneet lensivät tyypilliseen venäläisten käyttämään kolmen koneen partiosysteemillä. (svenoo). Osuman saatua Niobe alkoi välittömästi kallistua, Kuitenkin yläkansilta jatkui tulitus vielä hetken. Osa risteilijän miehistöä pelastui uimalla Hallan rantaan. Kaiken tämän näin Jumalniemen kallioiselta mäeltä patterin tykki numero 6:n kasematista katsoen. Koko näytelmä ja se päivä jäi pysyvästi mieleen käsittääkseni kaikilta patterin miehiltä.

Tekstin laatija Vaheri-Hyvärinen-Saari ja teksti kopioutu facebook sotahistoria ryhmästä

Jatkoa Niobesta: Sodan jälkeen Niobesta nostettiin 8 kpl 105 45 41 laivatykkiä, joista 7 kunnostettiin. Lisäksi aluksesta nostettiin tuhansia 105 mm:n patruunaa, jotka olivat säilyneet käyttökelpoisina. Upinniemen kärkeen perustettiin harjoituspatteri, jolla ammuttiin (2 tykkiä) enimmäkseen MerSK:n harjoitusammuntoja. Patruunaa riitti pitkälle 90-luvulle, jonka jälkeen tykit romutettiin.

Aluksen hylky makasi 1950-luvulle asti satamaliikenteelle esteenä. Aluksen nostaminen ja romuttaminen oli vaikeaa kustannusten ja vaarallisuuden takia. Aluksen ammushissit olivat vaurioituneet hyökkäyksessä, ja aluksessa oli suuret ammusvarastot. Lopulta vuonna 1953 saksalais-puolalainen romuyhtiö Beckendorf Gebrüder nosti ja romutti aluksen jäänteet.14469640_10209870331130475_2502481579151502572_n.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Mites ku, tossa sivutuuli kuvauksessa on kaksi isoa esinettä siivissä ja kotimasiessa on yksi iso rungon alle ja raketit siivissä. Mikäs näistä on paras kokoonpano mihinkin käyttöön?.;)
 
Mites ku, tossa sivutuuli kuvauksessa on kaksi isoa esinettä siivissä ja kotimasiessa on yksi iso rungon alle ja raketit siivissä. Mikäs näistä on paras kokoonpano mihinkin käyttöön?.;)

Tilanteen, tarpeen ja varustuksen mukaan. Keskipalli ei vie tilaa ohjuksilta ja hitausmomentit alhaisempia. A2G taas sitten podi on keskiripustimessa ja pallit siivissä.
 
aim120_2.jpg

Kyllähän Hornetiin puikkoja saa kiinni ihan kivasti. Ilmasta ilmaan maksimi lastaus kuvassa.
Ja muutakin kamaa, tarpeen mukaan. Ei tietystikään kaikkea mahdollista kerralla samaan lastiin:)

243c3ffa91dfbf13ad3ee63e7321e94d.jpg
 
Ilmailussa jos missä on lyhenteitä..ihan haitaksi asti.

Totta, niitä riittää. Eivät lopu kesken heti kättelyssä.:)

https://ais.fi/ais/eaip/pdf/gen/EF_GEN_2_2_EN.pdf

http://kiy.fi/ilmailulyhenteet.html

Lisänä ilmailun aakkoset. Suomalainen koneen vaikkapa OH-JKL radiokutsu:, Oscar-Hotel-Juliet-Kilo-Lima.
Suomen maatunnus OH.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_ilma-alusten_maatunnuksista
Numerot
  • 0, zero
  • 1, one
  • 2, two
  • 3, three
  • 4, four
  • 5, five
  • 6, six
  • 7, seven
  • 8, eight
  • 9, niner (erotuksena five’sta)
 
Ja tossa lisää Ikaruksen laittamiin lyhenteisiin ;

http://kiy.fi/ilmailulyhenteet.html

ILMAILULYHENTEITÄ
Lyhenne ???
1. SUOMEN ILMAILUKÄSIKIRJA JA ILMAILUTIEDOTTEET
AD
Aerodrome, Aerodromes Lentopaikka, -paikat
ADC
Aerodrome Chart Lentopaikkakartta
AFTN
Aerodrome Fixed Telecommunication Network Kiinteä ilmailutietoliikenneverkko
AGA
Aerodromes, Airports and Ground Aids Lentopaikat, lentoasemat ja maalaitteet (-määräys / -tiedote)
AIC
Aeronautical Information Circular Ilmailutiedotus
AIP
Aeronautical Information Publication Ilmailukäsikirja
AIP SUP
AIP Supplement AIP -lisäys
AIR
Airworthiness Directive Lentokelpoisuusmääräys / -tiedote
AIRAC
Aeronautical Information Regulation and Control Ilmailutietojen säätely ja valvonta järjestelmä
AMD
Amend or amended Muuta, muutettu
AMDT
Amendment AIP:n muutos
ANC
Aeronautical Chart 1:500 000 Ilmailukartta 1:500 000
AOC
Aerodrome Obstacle Chart Lentopaikan estekartta
APN
Apron Asemataso
ARP
Aerodrome Reference Point Lentopaikan mittapiste
ASPH
Asphalt Asfaltti (kiitotien päällyste)
ATZ
Aerodrome Traffic Zone Lähiliikennevyöhyke (ei toistaiseksi käytössä)
ENR
En Route Reitti (-osa), reitillä
GEN
General Yleinen (osa)
GRVL
Gravel Sora (kiitotien päällyste)
H24
Continuous day and night service Palvelu vuorokauden ympäri
HO
Service available to meet operational requirements Palveluajat järjestetty tarpeen mukaan
HS
Service available during hours of scheduled operations Palveluajat aikataulunmukaisen lentotoiminnan aikana
HX
No specific working hours Ei määrättyjä palveluaikoja
JAA
Joint Aviation Authorities Yhteiseurooppalaiset ilmailuviranomaiset
JAR
Joint Aviation Requirements Yhteiseurooppalaiset ilmailuvaatimukset
NOTAM
Notices to Airmen Tiedotuksia ilmailijoille: Kiireelliset tärkeät tiedotukset
O/R
On request Tarvittaessa
OPS
Operations Lentotoiminta (-määräys / -tiedote)
PEL
Personnel Licensing Ilmailulupakirjat (-määräys / -tiedote)
TRG
Training Koulutus (-määräys / -tiedote)
UFN
Until further notice Toistaiseksi
2. ILMALIIKENNEPALVELU
ACC
Area Control Centre / Area Control Aluelennonjohtokeskus / -lennonjohto >dt>AFIS
Aerodrome Flight Information Lentopaikan lentotiedotuspalvelu Service
AIS
Aeronautical Information Services Ilmailutiedotuspalvelu
APP
Approach Control/-Office/-Services Lähestymislennonjohto/-lennonj.palv.
ATC
Air Traffic Control (in general) Lennonjohto (yleisesti)
ATIS
Automatic Terminal Information Service Lähestymisalueen automaattinen tiedotuspalvelu
ATS
Air Traffic Services Ilmaliikennepalvelu, -elin
FIC
Flight Information Centre Lentotiedotuskeskus
IFR
Instrument Flight Rules Mittarilentosäännöt
IMC
Instrument Meteorological Conditions Mittarisääolosuhteet
TWR
Aerodrome Control Tower Lähilennonjohto, -torni
VFR
Visual Flight Rules Näkölentosäännöt
VMC
Visual Meteorological Conditions Näkösääolosuhteet
3. ILMATILAN JAKO, RAJOITUKSET, KORKEUDEN VERTAILUTASOT, MITTARIASETUKSET
ADIZ
Air Defence Indentification Zone Ilmapuolustuksen tunnistamisvyöhyke
AGL
Above Ground Level Maanpinnan yläpuolella
ALT
Altitude Korkeus merenpinnasta
AMSL
Above Mean Sea Level Keskim. merenpinnan yläpuolella
ATS-ROUTE
ATS-reitti (navigointireitti)
AWY
Airway Lentoväylä
CTA
Control Area Lennonjohtoalue
CTR
Control Zone Lähialue
D
Danger Area Vaara-alue
EF
Europe, Finland Eurooppa, Suomi (paikkatunnuksissa)
ELEV
Elevation Korkeustaso (lentopaikan tai esteen)
FIR
Flight Information Region Lentotiedotusalue
FIZ
Flight Information Zone Lentotiedotusvyöhyke (AFIS-lentop.)
FL
Flight Level Lentopinta
G
Glider Flying Area Purjelentoalue
G52A
Purjelennon harj.alue n:o 52, sektori A
GND
Ground Maanpinta
HEIGHT
Height Korkeus maanpinnasta
MIL CTA
Military Control Area Sotilaslennonjohtoalue
MSL
Mean Sea Level Keskimääräinen merenpinta
P
Prohibited Area Kieltoalue
Protection Zone
Suojailmatila (valvomattoman lentopaikan ympärillä)
PPR
Prior Permission Requested Ennakkolupa vaaditaan
QFE
Height (above ground level) Korkeus vrt maanpintaan
QNE
Altitude (standard setting) Korkeus standardiasetuksella
QNH
Altitude (above mean sea level) Korkeus keskim. merenpinnasta
QNH
Paikall. ilmanpaine, MSL= vertailutaso
R
Restriction Area Rajoitusalue
STD
Standard (altimeter setting) Standardi(asetus), vakioilmanp.asetus
TMA
Terminal Control Area Lähestymisalue
TRA
Transition Altitude Siirtokorkeus
TRL
Transition Level Siirtopinta
TSA
Temporary Segregated Area Tilapäinen erillisvarausalue
UIR
Upper Flight Information Region Ylälentotiedotusalue
UNL
Unlimited Rajoittamaton
4. LENTOSUUNNISTUS
AD
Aerodrome Lentopaikka
APN
Apron Asemataso
ARP
Aerodrome Referencen Point Lentopaikan mittapiste
ASPH
Asphalt Asfaltti
AVGAS
100 LL Aviation Gasoline Lentobensiini
AWY
Airway Lentoväylä
AUW
All-up Weight Kokonaismassa
BDRY
Boundary Raja
CAS
Calibrated Airspeed Kalibroitu ilmanopeus (mittarijärjestelmän virheet korjattu)
CNL
Cancelled Peruutettu
CONC
Concrete Betoni
CTR
Control Zone Lähialue
CWY
Clearway Nousualue
DEV
Deviation Eksymä
DIST
Distance Etäisyys
E
East Itä
ELEV
Elevation Korkeustaso
FIR
Flight Information Zone Lentotiedotusalue
FIZ
Flight Information Zone Lentotiedotusvyöhyke
Fl
W Flashing (White) Vilkkuva (valkoinen)
FREQ
Frequency Taajuus
FT
Feet Jalka (korkeusyksikkö)
GPS
Global Positioning System Maanlaajuinen satelliitti-paikannusjärjestelmä
GS
Ground Speed Maanopeus
H
Hard Surfaced Runway Kestopäällysteinen kiitotie
HDG
Heading Ohjaussuunta
IAS
Indicated Airspeed Mittarinopeus
INT
Intersection Risteys (rullaustien ja kiitotien risteys)
JET A1
Jet Aircraft Kerosene Lentopetrooli
L
Minimum lighting, rwy, twy, obstacle Minimivalaistus, kiitotie, rullaustie, esteet
MAG
Magnetic (course, bearing, heading) Magneettinen (lentosuunta, suuntima, ohjaussuunta)
MIL
CTA Military Control Area Sotilaslennonjohtoalue
MN
Magnetic North Magneettinen pohjoinen
MOGAS
Motor Gasolene Autobensiini
N
North Pohjoinen
NE
North East Koillinen
NM
Nautical Miles Merimaili, -mailit
NW
North West Luode
PAPI
Precision Approach Path Indicator PAPI-liukukulmavalojärjestelmä
RNAV
Area Navigation Aluesuunnistus
RWY
Runway Kiitotie
S
South Etelä
SE
South East Kaakko
SQ
Squelch Kohinasalpa (ilmailuradiossa)
STOL
Short take-off and landing Lyhyt lentoonlähtö- ja laskukiito
SW
South West Lounas
SWY
Stopway Pysäytystie
TAS
True Airspeed Tosi-ilmanopeus (todellinen ilmanopeus tasaiseen ilmaan nähden)
TOW
Take-off Weight Lentoonlähtömassa
TC
True Course Tosiohjaussuunta
THR
Threshold Kynnys
TMA
Terminal Control Area Lähestymisalue
TWY
Taxiway Rullaustie
U/S
Unserviceable Epäkunnossa
VAC
Visual Approach Chart Näkölähestymiskartta
VAR
Magnetic Variation Eranto
W
West Länsi
WIP
Work in Progress Työt käynnissä
5. LENTOSUUNNITELMAT JA LENTOTOIMINTAMENETELMÄT
ABM
Abeam Jonkin paikan tasalla
ACFT
Aircraft Ilma-alus, lentokone
ARR
Arrival Saapuminen
ATA
Actual Time of Arrival Todellinen laskuaika
ATD
Actual Time of Departure Todellinen lähtöaika
CPL
Current Flight Plan Voimassa oleva lentosuunnitelma
DEP
Departure Lähtö
EAT
Expected Approach Time Laskettu lähestymisaika
EET
Estimated Elapsed Time Arvioitu lentoaika
ELT
Emergency Locator Transmitter Ilma-aluksen automaattinen hätälähetin
ETA
Estimated Time of Arrival Arvioitu saapumisaika
ETD
Estimated Time of Departure Arvioitu lähtöaika
ETO
Estimated Time over Significant Point Lentoreitin määräkohdan arv. ylitysaika
FPL
Filed Flight Plan Esitetty lentosuunnitelma
FREQ
Frequency Taajuus
GS
Ground Speed Maanopeus
IAS
Indicated Airspeed Mittarinopeus
K0150
150 km/t
KMH
Kilometrejä tunnissa
KTS
Knots (per hour) Solmuja tunnissa
LDG
Landing Lasku
M0090
90 Mph
MPH
Maamaileja tunnissa
N0080
80 Kts
PIC
Pilot in Command Ilma-aluksen päällikkö
OFP
Operative Flight Plan Operatiivinen lentosuunnitelma
QFE
Korkeus maanpinnasta
QNE
1013,25 Hpa = Mb Korkeus standardipaineella
QNH
Korkeus keskimäräiseltä merenpinnalta
RMK
Remarks Huomautuksia
T/O
Take-off Lentoonlähtö
TGL
Touch and Go Landing Läpilasku
UTC
Universal Coordinated Time Koordinoitu maailmanaika
6. SÄÄPALVELU
Ac
Altocumulus
As
Altostratus
ASSW
In associatin with Jnk yhteydessä
ATIS
Automatic Terminal Information Service Lähestymisalueen automaattinen tiedotuspalvelu
BC
Hattaroita
BCMG
Becoming Asteittain tapahtuva muutos
BKN
Broken Pilvisyys 5-7/8
BL
Korkeaa
BLW
Below Jnk alla
BR
Utua
BTL
Between layers Kerrosten välissä
BTN
Between Jnk välissä
CAT
Clear air turbulence Kirkkaan ilman turbulenssi
CAVOK
Clouds and Visibility OK Koodisana, joka tarkoittaa että pilviä ei esiinny alle 1500 metriä ja näkyvyys on 10 km tai enemmän, ei esiinny CB-pilviä eikä mitään sääilmiöitä
Cb
Cumulonimbus Ukkos- tai kuuropilvi
Cc
Cirrocumulus
Cs
Cirrostratus
Cu
Cumulus Kumpupilvi
DP
Dew Point Kastepiste (-lämpötila)
DR
Matalaa
DS
Dust storm Tomumyrsky
DU
Dust Pölyä, tomua
DZ
Drizzle Tihkusade
EMBD
Embedded Jnk joukossa
FC
Funnel cloud (tornado) Pyörremyrsky
FCST
Forecast Ennuste
FEW
Few Pilvisyys 1-2/8
FG
Fog Sumua
FU
Fume Savua
FZ
Freezing Jäätävää
FZRA
Freezing Rain Jäätävää sadetta
GAFOR
General Aviation Forecast Yleisilmailuennuste (reittisää)
GAMET
Area Forecast for Low Level Flights Alue-ennuste ilmatilan alaosissa tapahtu-ville lennoille
GR
Granulated ice Rakeita
GS
Granulated ice, small Pikkurakeita
HVY
Heavy Kovaa
HZ
Haze Auerta
IC
Jääneulasia
ICE
Icing Jäätäminen
IMC
Instrument Meteorological Conditions Mittarisääolosuhteet
INC
In clouds Pilvessä
INTSF
Intensifying Voimistuva
LSQ
Squall line Puuskarintama
LYR
In layers Kerrostunut
MET-BRIEFING
Meteorological Service (Information Service) Säätietopalvelu, (lennonneuvontapisteessä) tiedotuspalvelu
METAR
Aviation Routine Weather Report (in aeronautical meteorological code) Määräaikainen lentosääsanoma, koodattu
-
Vähäistä, esim. sadetta
MI
Matalaa
MOD
Moderate Kohtalaista
MOV
Moving Liikkuu
NIL
None Ei, puuttuu
NOSIG
No significant change Ei merkittävää muutosta
Ns
Nimbostratus
NSG
No significant change Ei merkittävää muutosta
OBS
Observed Havaittu
OVC
Overcast Pilvisyys 8/8
PL
Ice in pellets Jääjyväsiä
PO
Pölypyörteitä
PR
Partially Osittain
PROB
Probability Todenäköisyys
RA
Rain Sade
RVR
Runway Visual Range Kiitotienäkyvyys
S
South Etelä
SA
Sand Hiekkaa
Sc
Stratocumulus
SCT
Scattered Pilvisyys 3-4/8
SEV
Severe Ankaraa
SFC
Surface Pinta
SG
Snow in grains, granulated snow Lumijyväsiä
SIGMET
Information concerning en-route weather phenomena which may affect the safety of aircraft operations Säävaroitussanoma reitillä esiintyvistä lentoturvallisuuteen vaikuttavista sääilmiöistä
SH
Shover Kuurottaista
SN
Snow Lumisadetta
SPECI/TREND
Aviation selected special weather report (in abbreviated plain language) Ilmailun valittu erikoissääsanoma, lyhennetty, koodaamaton
SQ
Squall Tuulen puuskia
SS
Sand storm Hiekkamyrsky
St
Stratus
SWC
Significant Weather Chart Merkitsevän sään kartta
TAF
Aerodrome Forecast Lentopaikkaennuste
Tcu
Korkea Cu-pilvi
TEMPO
Temporarily Ajoittain
Ts
Thunderstorm Ukkosmyrsky, ukonilma
TROP
Tropopausi
TURB
Turbulence turbulenssi, pyörteisyys, puusk. sää
VA
Volcanic ash Vulk. tuhkaa
WDI
Wind Direction Indicator Tuulen suunnan osoitin, tuulipussi
VMC
Visual Meteorological Conditions Näkösääolosuhteet
VOLMET
Meteorological Information For Aircraft in Flight Säätiedot lennolla olevalle ilma-alukselle (lähetys)
VRB
Variable Vaihtelevaa, vaihtelee
WS
Wind shear Tuulileikkaus
WX
Weather Sää
WXREP
Weather Report (sent by pilots) Lentäjän antama sääilmoitus
7. RADIOSUUNNISTUS
ADF
Automatic Direction Finder Radiokompassi, joka lukee suuntaamattomia radiomajakoita
BCN
Beacon Majakka
BS
Broadcast Station Radioasema
COM
Communication Viesti-
DME
Distance Measuring Equipment Etäisyysmittauslaite
FREQ
Frequency Taajuus
GS
Glide Slope Liukusäde, -lähetin, -osoitin
ILS
Instrument Landning System Mittarilähestymisjärjestelmä
IM
Inner Marker Sisämerkki
KHz
Kilohertsi
LI
Locator, inner Sisempi lähestymismajakka
LO
Locator, outer Ulompi lähestymismajakka
MM
Middle Marker Keskimerkki
MHz
Megahertsi
MKR
Marker Beacon Merkkimajakka
NAV
Navigation Suunnistus-
NDB
Non Directional Beacon Suuntaamaton radiomajakka
OM
Outer Marker Ulkomerkki
PAR
Precision Approach Radar Tarkkuuslähestymistutka
QDM
Suuntima ilma-alukselta lentoasemalle
QDR
Suuntima lentoasemalta ilma-alukselle
VOR
Very High Frequency Omnidirectional Radio Range Monisuuntamajakka, VOR-majakka VOR-kompassi, VOR-näyttö
8. Lupakirjat
ATPL
Air Traffic Pilot's Licence Liikennelentäjän lupakirja
CPL
Commercial Pilot's Licence Ansiolentäjän lupakirja
GPL
Glider Pilot's Licence Purjelentäjän lupakirja
MGPL
Motor Glider Pilot's Licence Moottoripurjelentäjän lupakirja
PPL
Private Pilot's Licence Yksityislentäjän lupakirja
UPL
Ultralight Pilot's Licence Ultrakevytlentäjän lupakirja
 
Back
Top