Ilmasota

Venäjä harrastaa "informaatio" sotaa, ilmatila l(k)oukkauksillaan... minä sanoisin että, silkkaa vittuilua se on. Jos maa edes jollain tasolla haluaa ystäviä ympärilleen, on heillä kumma tapa osoittaa se.
Vai käykö siinä niin että loputkin vähänkään heidän kanssaan "toimeentulevat" kaikkoavat.:confused:
 
Hesarissa tänään;

Siepatut salasanomat paljastavat yllätyksen matkustajakone Kalevan alasampumisesta kesällä 1940 – neuvostolaivasto hämmentyi suomalaiskoneen lastista

Uusi kirja vie lukijan syvälle sodan ajan radiotiedustelun salaiseen maailmaan
KOTIMAA 13.10.2016 13:30
Jarmo Huhtanen

HELSINGIN SANOMAT


KIRJAN KUVITUSTA
1476326405302

Sanomansieppaajien parasta kalustoa olivat National NC-100XA -vastaanottimet. Niitä oli kuuntelupisteissä yleensä kaksi.
Kuuntele
SUOMALAISEN matkustajakone Kalevan alasampumisen syy kesällä 1940 ei ollut koneen kuljettama diplomaattiposti, kerrotaan uudessa Suomen sodanaikaista radiotiedustelua käsittelevässä kirjassa.

Kaksi neuvostoliittolaista pommikonetta ampui Kalevan mereen Tallinnan ja Helsingin välillä. Kaikki matkustajakoneessa olleet yhdeksän ihmistä saivat surmansa.


Yhä vielä on arvoitus, miksi neuvostoliittolaiset ampuivat Kalevan alas välirauhan aikana. Syyksi on epäilty koneen kuljettamaa diplomaattipostia, jonka paikalle saapunut neuvostoliittolainen sukellusvene noukki kyytiinsä.

Sanomansieppaajia ja koodinmurtajia -kirjassa (Docendo) julkaistaan ensimmäistä kertaa sanasta sanaan putoamispaikalle saapuneen sukellusveneen lähettämät ja vastaanottamat viestit, jotka Suomen radiotiedustelu sieppasi. Niistä paljastuu, että diplomaattiposti tuli täytenä yllätyksenä venäläisille.

Salasanomat kertovat karusti, kuinka tietämättömiä Kalevan putomispaikalle tulleen sukellusveneen päällikkö ja Neuvostoliiton Itämeren laivaston komentaja olivat diplomaattipostista, jonka sukellusvene poimi talteen merestä. Jopa Kaleva-koneen malli (Junkers) oli merkitty salasähkeisiin väärin (Avro Anson).

Kalevaa koskevat tiedot ovat esimerkki uusistä lähteistä, joita on käytetty torstaina julkaistussa Lauri Lehtosen, Timo Lieneen ja Ohto Mannisen kirjoittamassa historiateoksessa. Yli kymmenen vuotta työn alla ollut kirja käsittelee Suomen radiotiedustelun toimintaa sotien aikana.

SUOMEN sodanaikaista radiotiedustelua on ylistetty menestystarinaksi. Legenda on elänyt vahvana, mutta aiheesta ei ole julkaistu perusteellista ulkopuolisten tekemää tutkimusta.

Alan perusteos on ollut Erkki Palen käsikirjoittama ja Reijo Ahtokarintoimittama Suomen radiotiedustelu 1927-1944, joka julkaistiin vuonna 1997. Pale oli keskeinen salakirjoitusasiantuntija Suomen radiotiedustelussa sotien aikana.

”Palen kirjasta huomaa, ettei hän itse välttämättä pystynyt antamaan selityksiä monelle asialle”, Manninen sanoo

”Pale meni väärään suuntaan eri asioissa. Hän yhdisteli asioita siihen suuntaan, mitä hän arveli. Niitä on osoitettu nyt tässä vääriksi.”

RADIOTIEDUSTELU on tutkijoille vaikea aihe, koska se oli huippusalaista toimintaa. Lisäksi siihen liittyviä arkistoja tuhottiin ja vietiin sodan loppuvaiheissa Ruotsiin.

Sanomansieppaajia ja koodinmurtajia -kirjan tekijät kertovat löytäneensä uusia lähteitä sekä Suomesta että ulkomailta.

”Radiotiedustelusta tiedettiin yleisesti hyvin vähän. Nekin, jotka olivat siinä mukana, eivät tienneet. He tekivät vain omaa työtään. Kaikesta piti olla hiljaa, ettei lähinnä Neuvostoliiton tietoon leviäisi se, mitä koodeja suomalaiset pystyvät lukemaan”, Manninen sanoo.

Suomen radiotiedustelun keskeisin hahmo oli Reino Hallamaa. Hän aloitti radiotiedustelun luomisen Suomeen lähes tyhjästä 1920-luvulla ja johti toimintaa sotien aikana.

Uutuskirjan tekijät ovat pitäneet jalat maassa monien jumaloiman Hallamaan suhteen. Kirja ei olekaan kertomus Hallamaasta vaan radiotiedustelusta, viestien sieppaamisesta ja koodien purkamisesta.

”Tässä on yritetty olla realisteja. Hallamaa oli erittäin etevä johtaja, mutta ei hän ilmeisesti ollut kovin helppo henkilö. Hän ajoi sitkeästi asiat läpi, mutta ei hän itse mikään koodinmurtaja ollut”, sanoo Manninen.

Kirjan uusista lähteistä paljastui, että Hallamaa osasi vaieta, kun häntä tultiin sotien jälkeen haastattelemaan.

”Ei hän kaikkea tietoa antanut häntä haastattelemaan tulleille kirjailijoille”, Manninen sanoo.

KIRJAN KUVITUSTA
1476326410035

Radiotiedustelu oli sodankin aikan kansainvälisesti hyvin verkottunut. Juhannusta juhlimassa olivat saksalainen yliluutnantti Marquardt (vas.), japanilainen kapteeni Eiichi Hirose ja suomalaisen kapteenin asussa virolainen Olev Õun.
HALLAMAA joutui muuttamaan sotien jälkeen maanpakoon Espanjaan, jossa hän eli väärällä nimellä ja toimi neilikanviljelijänä.

Hallamaan tuhkat tuotiin kolme vuotta sitten Espanjasta Sysmään sukuhautaan. Hänen vanhin poikansa Hannu Hallamaa kertoi tuolloin, että hänen isänsä kieltäytyi kertomasta salaisia asioita edes lapsilleen, vaikka nämä tietoja isältään kärttivätkin.

Hannu Hallamaan mukaan hänen isänsä aloitti muistelmiensa kirjoittamisen, mutta työ ei päässyt vauhtiin.

”Hän totesi, että kaikki mikä voidaan kertoa, on jo julkaistu. Ja se, mitä hän voisi tuoda uutta, on sotasalaisuutta”, Hannu Hallamaa kertoi.

Puolustusvoimien tiedustelulaitoksen viestikoekeskuksen henkilöstö viettää perinnepäivää 14. kesäkuuta sen muistoksi, että Hallamaa aloitti tuona päivänä radiotiedustelun muodostamisen vuonna 1927. Tapoihin kuuluu, että tiedustelijat lähettävät seppelepartion Hallamaan haudalle Sysmään.

SUOMEN tiedustelijoilla oli läheiset suhteet Baltian maihin, Puolaan, Ruotsiin, Saksaan, Japaniin ja Britanniaan.

Eri maiden radiotiedustelijat vaihtoivat tietoja keskenään. Tiedoista oltiin myös mustasukkaisia. Jos toiselta ei tullut luvattua vastinetta, niin yhteydenpito saattoi hyytyä äkisti.

Kirjassa kerrotaan, kuinka lämpimät yhteydet suomalaisilla oli talvisotaan asti brittien radiotiedusteluun, joka toimi nimellä Government Code and Cypher School (GC&CS). Organisaatio vastaa yhä Britannian signaali- ja verkkotiedustelusta. Sen nykyinen nimi on kuitenkin Government Communications Headquarters (GCHQ).


MIKÄ oli Suomen radiotiedustelun suurin saavutus sotien aikana?

Manninen nostaa esille kaksi saavutusta ylitse muiden. Toinen liittyi talvisotaan ja toinen jatkosotaan.

Talvisodassa radiotiedustelu vaikutti ratkaisevasti suomalaisten menestykseen mottitaisteluissa.

”Tiedettiin, missä vihollinen oli ja missä se liikkui. Se oli radiotiedustelun tietoa, eikä sitä ole läheskään tarpeeksi hehkutettu”, Manninen sanoo.

Toinen radiotiedustelijoiden loistokausi osui hyökkäysvaiheeseen vuonna 1941.

”Heinäkuun alusta lokakuulle asti pystyttiin lukemaan korkean tason venäläistä koodia. Esimerkiksi Karjalankannaksen takaisinvaltauksen yhteydessä on selvästi nähtävissä, että jokainen puna-armeijan liike pystyttiin ennakoimaan tai ainakin toteamaan, kun se oli tapahtunut.”

OHTO MANNINEN huokaa syvään, kun häneltä kysyy radiotiedustelun suurimmasta epäonnistumisesta.

Radiotiedustelu ei kyennyt kertomaan kesän 1944 suurhyökkäyksestä.

”Epäonnistuminen aiheutui tietysti siitä, että ennen hyökkäystä puna-armeijalla oli radiohiljaisuus. En tiedä sitten, oliko se epäonnistuminen, kun olemattomia sanomia ei pystytty lukemaan”, Manninen pohtii.

Lauri Lehtonen pitää suurimpana epäonnistumisena sitä, etteivät suomalaiset pystyneet murtamaan puna-armeijan korkeimpien johtoportaiden viestintää syksyn 1941 jälkeen kuin satunnaisesti.

”Se oli venäläisten koodintekijöiden hyvyyttä ja meidän huonoutta”, Lehtonen sanoo.

KIRJAN KUVITUSTA
1476326414758

Ilmavoimien omalla radiopataljoonalla oli kuunteluasema Suulajärvellä Karjalankannaksella.
Kirjassa ei ole lähdeviitteitä. Kirjoittajien mukaan tiedot on kerätty niin monista sirpaleisista lähteistä, että lähteyttäminen olisi ollut ylivoimaista.

Lähdeluettelokin on vain suuntaa-antava.

”Olemme pyrkineet kertomaan, milloin jokin tieto perustuu jonkun henkilön antamaan tietoon. Pääosin kirja perustuu asiakirjalähteisiin”, Manninen sanoo.

Mannisen mukaan esimerkiksi Kalevaa koskevat venäläiset salasanomat olivat arkistolöytö.

”Suomalaisten kaappaamat sanomat löytyivät vasta tämän kirjan teon yhteydessä, vaikka niistä on ollut ulkoministeriön arkistossa yhteenveto.”

KIRJAN KUVITUSTA
1476326419482

Moottoroidun radiotiedustelukomppanian Volvo-merkkinen radioauto.
PERINTEINEN radiotiedustelu on vuosikymmenten mittaan kehittynyt laajemmaksi signaalitiedusteluksi ja tietoverkkotiedusteluksi.

Tunnetuimmat signaali- ja tietoverkkotiedustelua harjoittavat laitokset lienevät Yhdysvaltain National Security Agency (NSA) ja Britannian GCHQ. Jotkut kutsuvat verkkotiedustelua urkinnaksi tai vakoiluksi. Kysymys on usein näkökulmaerosta: yhden maan tiedustelu on toiselle maalle vakoilua.

Suomeen ollaan parhaillaan luomassa lainsäädäntöä, joka antaisi myös Suomen viranomaisille oikeuden tiedusteluun tietoverkoissa.

Mitä mieltä Ohto Manninen ja Lauri Lehtonen ovat tietoverkkotiedustelusta?

”Se on enemmän filosofinen ajatus. Jotenkin tuntuisi hyvältä, että sellaisia asioita pystyisi selvittämään, jotka ovat selvästi rikollista toimintaa. Aina tässä tuntuu, miten sen nyt sanoisi, KGB:n pelko. Että kansaa vartioidaan”, Manninen hymähtää.

”Vanhana tiedustelumiehenä voin sanoa, että tarvitsemme sen”, sanoo Lehtonen, joka on taustaltaan insinöörieversti.

”Tieto on siirtynyt radioaalloilta verkkoon. Tiedustelumiehen pelin henki on se, että hän kaivaa tiedon sieltä, missä se on. Se on vähän yksioikoinen ajatus, mutta näin se vain on.”

KIRJAN KUVITUSTA
1476326424205

Reino Hallamaa (keskellä vaalea manteli) vierailulla saksalaisessa radiotiedusteluyksikössä Norjan Kirkkoniemessä.
KIRJAN KUVITUSTA
1476326428933

Kuuntelijat työssään kuunteluautossa.
KIRJAN KUVITUSTA
1476326433665

Radiotiedustelu haki Helsingin Sanomien ilmoituksella palvelukseensa kuuntelija-aliupseereita vuonna 1936.
KIRJAN KUVITUSTA
1476326438399

Neuvostoliittolaista viestien salausmateriaalia. Kuvassa peitelukuvihkon kansilehti.
KIRJAN KUVITUSTA
1476326443379

Radiotiedustelun aliupseerikoulun oppilaita vuonna 1940. Kolmas vasemmalta on tuleva pääministeri Ahti Karjalainen, jonka sanottiin olleen kurssinsa priimus.
KIRJAN KUVITUSTA
1476326419482

Moottoroidun radiotiedustelukomppanian Volvo-merkkinen radioauto.
KIRJAN KUVITUSTA
1476326450918

Radiotiedusteluauto ei ollut kovin maastokelpoinen Aunuksen teillä.
KIRJAN KUVITUSTA
1476326414758

Ilmavoimien omalla radiopataljoonalla oli kuunteluasema Suulajärvellä Karjalankannaksella.
KIRJAN KUVITUSTA
1476326410035

Radiotiedustelu oli sodankin aikan kansainvälisesti hyvin verkottunut. Juhannusta juhlimassa olivat saksalainen yliluutnantti Marquardt (vas.), japanilainen kapteeni Eiichi Hirose ja suomalaisen kapteenin asussa virolainen Olev Õun.
KIRJAN KUVITUSTA
1476326461310

Viestien huippuavaaja Vladimir Bogojavlenskij (edessä) ja Radiotiedustelukeskuksen päällikkö Pekka Visa yhteisellä kalareissulla.
HISTORIA
 
Salainen järjestelmä kaatui: Lennokkitukikohta pulassa
b4a91aaa41b74078b69f39ce8f6401d8.jpg

Yhdysvaltain ilmavoimien kauko-ohjattava Predator-lennokki. Arkistokuva.(KUVA: U.S. Air Force/Nadine Barclay)


VERKKOVIKA
Tietokonejärjestelmä kaatui tuntemattomasta syystä Yhdysvaltain tärkeässä lennokkitukikohdassa.
Internetin rinnalla toimiva salainen SIPRNet-verkko lakkasi toimimasta Creechin lentotukikohdassa Nevadassa Yhdysvalloissa. Siellä sijaitsee avainasemassa oleva keskus Yhdysvaltain kauko-ohjattujen sotalennokkien hallitsemiseksi.

Asiasta kirjoittaa muun muassa Cnet, joka viittaa Yhdysvaltain ilmavoimien julkaisemaan hakemukseen teknisen avun saamiseksi. Ongelmat alkoivat jo syyskuussa.

– 9. syyskuuta Creech-tukikohdan SIPRNet-järjestelmä lakkasi toimimasta, mikä vaikutti kriittisiin palveluihin. Palvelut on pitkälti palautettu käyttämällä useita vähemmän tehokkaita laitteita. Väliaikainen ratkaisu vakautti palvelut, mutta ei pysty vastaamaan kysyntään kovin pitkään. Jos ratkaisu pettää, ei ole olemassa mitään muuta varajärjestelmää, avunpyynnössä sanotaan.

Avunpyyntö ei paljasta, mistä ongelmat johtuvat. Syynä voi olla esimerkiksi tekninen vika tai vaikkapa tietomurto järjestelmään. Keskuksen SIPRNet-järjestelmä nojaa Ciscon tuotteisiin.
 
Tänään tuli kuunneltua mielenkiintonen juttu Yle puheesta, radiotiedustelusta tämä liittyy jo ylempänä olevaan juttuun., tosin ilmailun osalta tiedettiin vain että koneet ovat nousseet, mutta niiden tarkka sen kertainen tehtävä ilmeisesti ei ollut läheskään aina selvillä.Jutussa selviää miten eräät maat auttoivat Suomea ;


13-1-3761285.jpg

Radiotiedustelun menestys oli keskeinen tekijä isänmaan kohtalon hetkillä talvisodassa 1939 - 1940. Sankariksi nousee Reino Hallamaa, jonka rooli suomalaisen radiotiedusteluorganisaation synnyttämisessä oli keskeinen. Ennen talvisotaa Hallamaa komennettiin pitkälle ulkomaanmatkalle perehtymään radiotiedustelun eri puoliin ja valmistelemaan joitakin radiotiedustelun laitehankintoja ja siinä hän onnistuikin erittäin hyvin. Talvisodan syttyessä Suomen radiotiedustelu oli hyvässä tikissä ja sillä oli tietojenvaihdon seurauksena hyvät tiedot Neuvostoliiton käyttämistä salakoodeista. Parhaimmillaan neuvostokoodit oli Suomessa avattu jo ennen kuin ne olivat Neuvostoliitossa saapuneet tarkoitetulle vastaanottajalle.

Vielä jatkosodan syttyessä 25.6.1941 radiotiedustelun tuloksena ulkoministeriöön voitiin ilmoittaa jo ennakkoon, että punalaivaston sukellusveneille oli aamuyöllä lähetetty sanoma: Sota Suomea vastaan alkanut. Myöhemmin eräästä sanomasta jopa ilmeni, että neuvostoliittolaiset epäilivät joukossaan olevan vakoilijan, koska sukellusveneitä vastaan hyökättiin aina, kun ne lähtivät Paldiskin rannikkoväylän kautta Itämerelle.

Jatkosodan pitkittyessä tietojenvaihto kuitenkin vaikeutui, kun eri maiden intressit alkoivat mennä ristiin. Maamme radiotiedustelu oli ollut kiinteässä yhteistyössä mm. Englannin, Ruotsin, Saksan, Japanin ja Unkarin tiedusteluelinten kanssa. Lisäksi läntisten suurvaltojen rintamille tekninen kehitys oli tuonut paljon muutakin radiotekniikkaan perustuvaa välineistöä, ennen kaikkea tutkat ja navigaatiolaitteet eri muodoissaan. Tutkasta meillä ei ennen saksalaistutkiin tutustumista toisen maailmansodan loppuvaiheissa ollut minkäänlaista tietoa, joten siihen viittaavia signaaleja ei osattu etsiä. Jatkosodan loppuvaiheessa neuvostojoukot käyttivät myös paljon radiopuhelimia, joiden kuunteluun Suomessa alettiin kouluttautua liian myöhään.

Erehdysekspertissä avataan Suomen radiotiedustelun onnistumiset ja epäonnistumiset toisessa maailmansodassa. Raimo Tyykiluodon vieraana on professori Ohto Manninen, joka on kirjoittanut yhdessä insinöörieversti Lauri Lehtosen ja majuri Timo Lienen kanssa kirjan Sanomasieppaajia ja koodinmurtajia - Suomen radiotiedustelu sodassa.

Lähetykset
Sarja Erehdysekspertti

Tässä linkki:http://areena.yle.fi/1-3761285
 
Katsomisen arvoinen dokkari Navyn Top Gun -koulun alkuajoista. Ääneen pääsevät mm. ensimmäisen kurssin kouluttajat sekä kurssilla olleet lentäjät, jotka saivat ilmavoittoja Vietnamissa tehostetun ilmataistelukoulutuksen ansiosta. Paljon asiaa hävittäjätaktiikoista.

 
Toivottavasti tämä ei ole uudelleenpostaus. No oli miten oli, tässä mukavanlainen telkkarisarja Royal Australian Air Forcen hävittäjälentäjistä.

Ainakin 5 jaksoa tuntuu löytyvän juutuupista. Ekassa nähdään Hornet -laivueiden toimintaa ja kakkosjaksossa on mukana myös australialaisten Hawk -koulutusta. Myöhemmin mm. F-111 -pommittajiakin.


Tuossa pitäisi tiettävästi olla yhteensä 6 jaksoa. Onneksi Ebay pelasti jälleen. Sarjan dvd irtosi sieltä muutamalla eurolla.

raaf-real-top-guns.jpg
 
Viimeksi muokattu:

MiG-21 Analog. 2 prototyyppiä rakennettiin.
TU-144:n siipimallin testipenkki. Siipi näyttää isommalta kuin vakio MiG-21:n. Rakennekin erilainen, erillinen korkeusperäsin puuttuu.
Kääntyiköhän paremmin kuin normi -21?
 
Viimeksi muokattu:
Puolitoistatuntinen dokumentti kanadalaisten monikansallisesta Maple Flag -ilmasotaharjoituksesta. Mukana vastapuolen tehtävissä amerikkalaisten F-16 aggressorit sekä siviilifirma Top Acesis Alpha Jetit.

 
Tästä uutisesta tuli mieleen se muutaman vuoden takainen Burman Spitfire- juttu, joka osoittautui ankaksi. Saas nähdä onko tässä enemmän perää:
Natsi-Saksasta tuotuja hävittäjäkoneita löytyi Turkista
Turkki piilotteli natsi-Saksasta hankittuja koneita saatuaan tilalle amerikkalaishävittäjiä.

18.10.2016 klo 10:53päivitetty 18.10.2016 klo 11:44
13-3-9236741.jpg

Kuvakaappaus turkkilaisen Sabah-lehden uutisesta.Sabah-lehti
103
Turkkilaisten lehtietojen mukaan maan keskiosasta Kayserin kaupungista on löynyt noin 50 maahan kaivettua hävittäjäkonetta. Kyse on koneista, joita Turkki sai hankittua natsi-Saksasta toisen maailmansodan aikana.

Focke Wulf Fw 190 -koneet kaivettiin maahan sodan jälkeen, kun Yhdysvallat halusi lahjoittaa Turkille omia hävittäjäkoneitaan.

Ehtona yhdysvaltalaiskoneiden saamiselle oli, että saksalaiset koneet hävitetään. Turkki päätti kuitenkin piilottaa koneet Kayserin silloisen lentokentän alueelle. Koneet suojattiin öljyyn kostutetuilla suojapeitteillä. On arvioitu, että hyväkuntoisia koneita olisi maahan kaivettuina noin 50. Arviot perustuvat vanhoihin asiakirjoihin ja metallinpaljastimilla tehtyihin tutkimuksiin.

Mikäli koneet saadaan kaivettua esille, ne olisivat arvokkaita museoesineitä. Yhden arvion mukaan lentokoneet olisi suhteellisen helposti kunnostettavissa lentokuntoisiksi, kunhan ne saadaan puhdistettua.

Ainakin parikymmentä vastaavaa konetta on museoitu eri puolilla maailmaa.
 
Saksan Eurofighterit Suomessa: Komentaja kertoo millaista on lentää Horneteja vastaan
Verkkouutiset
7 tuntia ja 7 minuuttia sitten (päivitetty 59 minuuttia sitten)
Viron Ämäriin sijoitetut saksalaishävittäjät harjoittelevat ilmavoimien Hornetien kanssa.

  • deb9619085875aeb63ba04c1c456d7a5de275f019232c58751cd5eb03bd76366

    Swen Jacob.

  • 4020c45db298f0f26ecd021caa3715bba3e82621209b5d4fb723c34664bfe9b4

    Eurofighterit nousevat Virosta tarvittaessa 15 minuutin varoitusajalla.

    (Kasperi Summanen)
  • deb9619085875aeb63ba04c1c456d7a5de275f019232c58751cd5eb03bd76366

    Swen Jacob.

  • 4020c45db298f0f26ecd021caa3715bba3e82621209b5d4fb723c34664bfe9b4

    Eurofighterit nousevat Virosta tarvittaessa 15 minuutin varoitusajalla.

    (Kasperi Summanen)
1/2
– Hornet käyttäytyy erittäin hyvin etenkin hitaasti lentäessä. Hornet-lentäjät tietävät sen. Kun lennetään mies miestä vastaan ja yritetään tuhota toinen tykeillä – "mano a mano" – voi vastustajalle käydä huonosti, jos ei tiedä, mitä tekee, everstiluutnantti Swen Jacob sanoo.

Viron Ämäriin sijoitetun Saksan ilmavoimien osaston komentaja piirtää käsillään kehiä ilmaan ja esittää toisiaan jahtaavia koneita.

– Jos taas osaa hommansa Eurofighterin puikoissa, hän virnistää.

Hän ei vie lausetta loppuun. Jokaiselle pilotille oma kone on se paras.

Jacob muistuttaa, ettei todellinen kohtaaminen ilmassa menisi lähitaisteluksi. Koneet käyttävät vastaavia pitkän kantaman ohjuksia. Tässä taistelussa ei hänen mukaansa olisi voittajia.

Swen Jacobin mukaan kyse on puhtaasti teoreettisesta keskustelusta. Hän ei osaa kuvitella tilannetta, jossa suomalaiset ja saksalaiset koneet päätyisivät oikeasti vastakkain.

Viron Ämärin lentotukikohtaan sijoitettu saksalaisosasto suorittaa Naton Baltic Air Policing -ilmavalvontaa. Swen Jacobin mukaan kaksi neljästä saksalaiskoneesta lentää tänään keskiviikkona Suomen ilmatilassa ilmavoimien Hornetien kanssa. Torstaina harjoitellaan yhdessä Viron ilmatilassa.

Harjoitukset ovat osa yhteistoimintakierroksia Baltian ilmavalvontaa saksalaisten lisäksi hoitavien ranskalaisten Mirage-hävittäjien ja Ruotsin ilmavoimien Gripeneiden kanssa. Ranskalaiset lentävät Liettuan Siauliaista.

http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/eurofighterit_suomessa_komentaja-56570

Ilmavoimien mukaan tällä viikolla alkaneet lentokierrokset jatkuvat vuoden loppuun asti. Kierrosten lentotoiminta tapahtuu Suomessa pääosin Tampereeseen, Jyväskylään, Ouluun, Kokkolaan ja Seinäjokeen rajautuvilla harjoitusalueilla.

– Meillä on tiettyjä sääntöjä siitä, mitä saamme tehdä ja mitä emme. Joudumme esimerkiksi jättämään kaikki aseemme kotiin, koska suomalaiset harjoittelevat aina aseistamattomilla koneilla. Joka maalla on omat sääntönsä, Swen Jacob kertoo.

Saksalaisosaston komentaja kuvailee suomalaisia pilotteja hyviksi tyypeiksi.

– Suomalaiset ovat aika hyvin koulutettuja. He alkavat olla lähellä sitä, mitä me kutsumme Naton standardiksi. Heille ei tarvitse puhua tuntikaupalla säännöistä ja käytännöistä. Käytämme periaatteessa samaa terminologiaa, vaikka pilotit ovatkin eri koulukuntaa.

– Kun puhuu suomalaiselle pilotille, on se sama kuin keskustelisi Nato-lentäjän kanssa, aivan kuin amerikkalaisen tai britin. Italialaisten kanssa voi jopa olla monimutkaisempaa kuin suomalaisten tyyppien kanssa, Jacob naurahtaa.

ÄMARI, VIRO / Kasperi Summanen, Juha-Pekka Tikka

http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/eurofighterit_suomessa_komentaja-56570
 
MiG-21 Analog. 2 prototyyppiä rakennettiin.
TU-144:n siipimallin testipenkki. Siipi näyttää isommalta kuin vakio MiG-21:n. Rakennekin erilainen, erillinen korkeusperäsin puuttuu.
Kääntyiköhän paremmin kuin normi -21?

Tuohan oli jonkinlainen deltasiiven muunnos. Ei välttämättä ollenkaan huono.

Tässä selkeää kuvausta deltasiivestä Mirage 2000 muodossa. Kääntyi periaatteessa erinomaisesti, mutta sekin piti sitten osata.

https://hushkit.net/2016/10/13/mirage-2000-pilot-interview-cutting-it-in-the-electric-cakeslice/

Is it easy to fly?

“Yes and no- It’s easy to fly once you get the hang of it but the delta wing takes a unique approach to flying – Its not like a conventional wing – It generates huge amounts of lift but also an enormous amount of drag – great for a ‘Bat Turn’ but you always end low on energy afterwards. Landing is pretty straightforward. The view is good. Air-to-air refuelling is easy. It has very well balanced controls and gives you great seat of the pants type senses – I’d almost say it was the perfect blend of old and new – great feedback to the pilot using its early fly-by-wire controls without feeling like a computer game.”

What is the hardest thing about flying the Mirage 2000- any quirks?

“As mentioned, the delta wing could catch you out, it would give you 9G+ performance but at a penalty; flying in the circuit could be a challenge, turning finals required quite a lot of pulling on the stick -which loaded the wing up as the drag built. Once you rolled wings level it was imperative to take the power off or you would accelerate quickly.”

How would you rate the M2000 in the following:

Instantaneous turn rates (at low/medium and high altitudes)

“Stunning – at all altitudes – with its big wing even at 50,000 feet using the leading edge slats it could still turn well.”

Sustained turn rates (at low/medium and high altitudes)

“Sustained turn was still good, especially at low level where you had sufficient energy to maintain speed.”

High Alpha

“The Mirage 2000 was legendary at its low speed high Alpha Passes -120 knots was pretty easy to fly.”
 
Toivottavasti tämä ei ole uudelleenpostaus. No oli miten oli, tässä mukavanlainen telkkarisarja Royal Australian Air Forcen hävittäjälentäjistä.

Ainakin 5 jaksoa tuntuu löytyvän juutuupista. Ekassa nähdään Hornet -laivueiden toimintaa ja kakkosjaksossa on mukana myös australialaisten Hawk -koulutusta. Myöhemmin mm. F-111 -pommittajiakin.


Mainio ainakin tuo 1. jakso. Australia on kansainvälinen paikka ja eglanti hassua :)

Tässä vähän vastaavan oloinen, RAAF sijaan RAF.

(en ole ehtinyt kunnolla katsomaan).

 
Mainio ainakin tuo 1. jakso. Australia on kansainvälinen paikka ja eglanti hassua :)

Tässä vähän vastaavan oloinen, RAAF sijaan RAF.

(en ole ehtinyt kunnolla katsomaan).


Itsekin tykkäsin tuosta aussisarjasta. Paljon mielenkiintoista asiaa. Kiitokset tuosta brittilinkistä, täytyy perehtyä ihan ajan kanssa.

Vinkkinä vielä tämä BBC:n mainio sarja. Kertoo Royal Air Forcen antamasta Hawk -koulutuksesta.

51LFrmfijUL.jpg

Pari jaksoa näyttäisi YouTubesta löytyvän. Tässä traileri.

 
Tästä uutisesta tuli mieleen se muutaman vuoden takainen Burman Spitfire- juttu, joka osoittautui ankaksi. Saas nähdä onko tässä enemmän perää:
Natsi-Saksasta tuotuja hävittäjäkoneita löytyi Turkista
Turkki piilotteli natsi-Saksasta hankittuja koneita saatuaan tilalle amerikkalaishävittäjiä.

18.10.2016 klo 10:53päivitetty 18.10.2016 klo 11:44
13-3-9236741.jpg

Kuvakaappaus turkkilaisen Sabah-lehden uutisesta.Sabah-lehti
103
Turkkilaisten lehtietojen mukaan maan keskiosasta Kayserin kaupungista on löynyt noin 50 maahan kaivettua hävittäjäkonetta. Kyse on koneista, joita Turkki sai hankittua natsi-Saksasta toisen maailmansodan aikana.

Focke Wulf Fw 190 -koneet kaivettiin maahan sodan jälkeen, kun Yhdysvallat halusi lahjoittaa Turkille omia hävittäjäkoneitaan.

Ehtona yhdysvaltalaiskoneiden saamiselle oli, että saksalaiset koneet hävitetään. Turkki päätti kuitenkin piilottaa koneet Kayserin silloisen lentokentän alueelle. Koneet suojattiin öljyyn kostutetuilla suojapeitteillä. On arvioitu, että hyväkuntoisia koneita olisi maahan kaivettuina noin 50. Arviot perustuvat vanhoihin asiakirjoihin ja metallinpaljastimilla tehtyihin tutkimuksiin.

Mikäli koneet saadaan kaivettua esille, ne olisivat arvokkaita museoesineitä. Yhden arvion mukaan lentokoneet olisi suhteellisen helposti kunnostettavissa lentokuntoisiksi, kunhan ne saadaan puhdistettua.

Ainakin parikymmentä vastaavaa konetta on museoitu eri puolilla maailmaa.

Daily Mail väittää näin:

At the end of the conflict, the US government insisted that Ankara destroyed its fleet of FW-190s and bought US aircraft


http://www.dailymail.co.uk/news/art...rapped-sheets-buried-old-Turkish-airport.html


Lainaan tähän väliin Flightforum.fi -sivustolle kirjoittelevan sveitsiläisen hepun kommenttia Fw-190 -uutiseen liittyen:

http://www.flightforum.fi/forum/index.php/topic,113760.new.html#new

Sveitsin ilmavoimat selvittelivät 1947 Me 109 G varaosien saatavuutta/hintaa, mm. DB 605 moottoreista (kysytty Ruotsista, Svenska Flygmotor). Uuden DB605 moottorin hintalappu: 191'000 CHF. Sen sijan käytetyn P-51D Mustangin hinta oli 4000 USD (silloin noin 17'000 CHF). Ei tarvinnut hirveästi miettiä sen jälkeen enää...
Lähde: Georg Hoch, Die Messerschmitt 109 in der Schweizer Luftwaffe

Eli uutinen kuulostaa lievästi sanoen omituiselta. Eli eiköhän se ihan looginen syy amerikkalaisen ylijäämäkaluston ostamiselle ollut halpa hankintahinta. Sveitsissäkin näemmä tajuttiin nopeasti kuinka kalliiksi WW2 sakemannikaluston ylläpito oli muodostumassa sodan jälkeen.
 

F-16 pilotti tuo koneen alas ja laskuun pysähtyneellä moottorilla.:salut:
Laukkasen haastattelun mukaan vastaava suoritus MiG-21:llä ei olisi onnistunut.
Tai ehkä sitten, jos 10 km kiitotietä edessä vapaana, muuten ei. Johtuen korkeasta nopeusvaatimuksesta ilman moottoria.
Koneen liito-ominaisuudet olivat silitysraudan luokkaa:)
 

F-16 pilotti tuo koneen alas ja laskuun pysähtyneellä moottorilla.:salut:
Laukkasen haastattelun mukaan vastaava suoritus MiG-21:llä ei olisi onnistunut.
Tai ehkä sitten, jos 10 km kiitotietä edessä vapaana, muuten ei. Johtuen korkeasta nopeusvaatimuksesta ilman moottoria.
Koneen liito-ominaisuudet olivat silitysraudan luokkaa:)

MiG-21 -kirjassaan Laukkanen kuvailee MG:llä laskuun tulemista viisi tonnia painavan silitysraudan heittämiseksi 400 km/h nopeudella 100 metrin korkeudesta kiitotien alkupäähän.
 
Back
Top