Hylkää huomautus
Liity mukaan keskusteluun!

Rekisteröityminen ei kestä kuin hetkosen ja pääset keskusteluun mukaan, tervetuloa!

>>> REKISTERÖIDY <<<

Ilmasota

Viestiketju osiossa 'Menneet sodat ja sotahistoria' , aloittaja Ikarus, 19.06.2015.

  1. Kalastaja

    Kalastaja Kapteeni

    Liittynyt:
    14.12.2014
    Viestejä:
    670
    Tykkäykset:
    1,296
    Pisteet:
    76

    F-16, radiokutsultaan Stroke 3 401st Air Expeditionary Groupista joutuu Irakin ilmatorjunnan kynsiin öljynjalostuslaitoksen pommittamisen jälkeen. Komeasti, joskaan ei vaivattamasti pilotti väistelee nuo ilmatorjuntaohjukset. Kohdassa 5:49 voi nähdä jopa kolmen eri ilmatorjuntaohjuksen rakettimoottorin tuottamat savut HUD:in läpi! Tuo pilotti vie käsitteen "pucker factor" aivan uudelle tasolle. Tuskin nukutti seuraavana yönä hirveästi tuollaisen adrenaliiniryöpyn jälkeen.
     
    Tähystäjä, Sarek1, TBman ja 3 muuta jäsentä tykkää tästä.
  2. Mainos Google AdSense



  3. Kalastaja

    Kalastaja Kapteeni

    Liittynyt:
    14.12.2014
    Viestejä:
    670
    Tykkäykset:
    1,296
    Pisteet:
    76
    Jos tuota piipitystä meinaat, niin se on alasammutun lentäjän paikannuslaitteen piipitystä CSAR-operaatiota varten. Sama on kuultavissa oheisessa videoklipissä, kun SA-2-ilmatorjuntaohjus nappaa F4:n pois taivaalta:

    Kohta 3:25.
     
    Sarek1, Tähystäjä, TBman ja 3 muuta jäsentä tykkää tästä.
  4. JR49

    JR49 Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    22.02.2015
    Viestejä:
    4,274
    Tykkäykset:
    9,097
    Pisteet:
    1,286
    Kyllä. Tuo oli muutenkin jännä B-52 -video, kirjoista tutut radiokutsut, kuten Punainen Kruunu, ja tuosta paikannuslaitteesta samoin kuin ohjuslukituksen varoitusäänestä lukenut paljon. Mielenkiintoista kuulla ne livenä, kuin haudan takaa.
     
    Sarek1, TBman, tulikomento ja 2 muuta jäsentä tykkää tästä.
  5. Ikarus

    Ikarus Kenraali Lahjoittaja

    Liittynyt:
    27.10.2014
    Viestejä:
    2,426
    Tykkäykset:
    6,317
    Pisteet:
    636


    Vietnamiin liittyen pätkä Skyraidereiden käytöstä pelastuskoptereiden saattona.
    Kone oli tulivoimainen ja ''sopivan'' hidas roikkumaan kopterin mukana.

    Tässä dramatisoinnissa loukkaantunut lentäjä tilaa lastin ''Sandyltä'' omaan niskaansa.
     
    Sarek1, JR49, PSS ja 3 muuta jäsentä tykkää tästä.
  6. TBman

    TBman Kenraali

    Liittynyt:
    20.12.2014
    Viestejä:
    2,993
    Tykkäykset:
    3,552
    Pisteet:
    636
    Skyrider olisi kyllä varsinainen "tankki" lennettäväksi...
     
    Sarek1, tulikomento, Ikarus ja nämä jäsenet tykkäsivät tästä.
  7. PSS

    PSS Luutnantti

    Liittynyt:
    28.07.2016
    Viestejä:
    313
    Tykkäykset:
    416
    Pisteet:
    36
    Tuota loukkaantunutta lentäjäähän näytteli tässä Willem Dafoe. Ihan mukava leffa toi Flight of the Intruder.
     
    Sardaukar, TBman, Sarek1 ja 2 muuta jäsentä tykkää tästä.
  8. tulikomento

    tulikomento Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    27.01.2015
    Viestejä:
    4,947
    Tykkäykset:
    14,356
    Pisteet:
    1,286
    Hyvä ja yllättävän realistinen minusta. Ei sinällään ihme kun elokuva pohjautuu saman nimiseen kirjaan, jonka kirjoittaja on entinen A-6 Intruder -pilotti.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Flight_of_the_Intruder_(novel)
     
    TBman, Sarek1, JR49 ja 2 muuta jäsentä tykkää tästä.
  9. JR49

    JR49 Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    22.02.2015
    Viestejä:
    4,274
    Tykkäykset:
    9,097
    Pisteet:
    1,286
    Löytypäs kiinnostava pätkä. Vietnamiin jääneitä koneenromuja. Sodan rujoja muistomerkkejä. Mutta tsekatkaapas kohta 1:16. Siinä on muistotaulu juurikin Linebacker II:n aikana alasammutusta B-52:sta, mutta tällä kertaa näkökulma on vietnamilainen. Ovat tietenkin ylpeitä, kun saivat pudotettua noin mahtavan koneen.


    Lopusta 2:50 kannattaa katsoa, kun Flying Banana on kyljellään tulessa ja kyydissä ollut/lentäjä pakenee. Tuhannen taalan osuma valokuvaajalla.
     
    Mikoyan, TBman, Ikarus ja 4 muuta jäsentä tykkää tästä.
  10. Ottoville

    Ottoville Eversti Lahjoittaja

    Liittynyt:
    05.12.2010
    Viestejä:
    1,696
    Tykkäykset:
    2,960
    Pisteet:
    316
    Niin tuo ilma-ase oli suunniteltu toimimaan aivan toisaalla.
    Ja jos sen toimita vietnamin ilmatilassa (pääsy kohteeseen) edellyttää noin laajoja toimenpiteitä.
    Miten se pystyy suunniteluissa kolmannen maailmansodan olosuhteissa toimimaan?


    [​IMG] [​IMG]



    Maallikkona voisi luulla että amerikkalaisille oli yllätyksenä kuinka työläs oli suhteellisen heikon puolustuksen läpäiseminen.
    Joka johti varmaan suuriin muutoksiin ilmavoimien käytössä ja taktiikassa Euroopassa.
    Myös neuvostoliito sai arvokasta tietoa niistä olosunteitta missä sen ilmapuolialustuksen tulisi toimia.
    Tietoa tuli myös siitä miten aseita tulisi käyttää noissa olosuhteissa.

    Vaikka tappiot pienenivätkin niin todennäköissetti se olisi ollut vain väliaikaista.
    Sillä myös vihollinen (vietnamilaiset) oppivat.
    ( Jossain oli maininta että lopussa vietnamilaisia vaivasi ohjus pula.
    Mutta he olivat myös oppineet käyttämään niitä paremmin noissa olosuhteissa.)
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    TBman tykkäsi tästä.
  11. tulikomento

    tulikomento Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    27.01.2015
    Viestejä:
    4,947
    Tykkäykset:
    14,356
    Pisteet:
    1,286
    Toteaisin kyllä, että 1972 Pohjois-Vietnamin ilmapuolustus oli kaikkea muuta kuin heikko. En nyt muista ulkoa ilmatorjuntatykkien, MiG -hävittäjien, ilmavalvontatutka-asemien ja ilmatorjuntaohjuspattereiden määriä, mutta puolustus oli kyllä todella vahva. Vuoden 1968 jälkeen Yhdysvallat ei käytännössä lentänyt lainkaan sotalentoja Pohjois-Vietnamin yllä (pois lukien tiedustelulennot), joten Neuvostoliitto ehti toimittaa 1968-72 välillä valtavat määrät kalustoa ja kouluttaa väkeä käyttämään tutkia ja ohjuksia.

    Amerikkalaiset olivat tietysti tästä tosiseikasta varsin hyvin perillä ja tiesivät kyllä, että mikään läpihuutojuttu Hanoin rusikoiminen ei tulisi olemaan. Suurin ero aiempaan vuosien 1965-68 Rolling Thunder -ilmaoffensiiviin oli se, että poliitikot eivät enää sekaantuneet liikaa sotatoimien johtamiseen ja toteuttamiseen. Nixon esikuntineen määritteli tarkasti vain halutun poliittisen tavoitteen (= P-Vietnamin saaminen takaisin Pariisin rauhanneuvotteluihin) ja itse toteuttaminen jäi paikallistason komentajille. Aiempien vuosien täysin älyttömät Washingtonin määräämät millintarkat voimankäyttösäännöt aiheuttivat vain turhia tappioita ja tehottoman ilmasodan.
     
    JR49, TBman, Kalastaja ja nämä jäsenet tykkäsivät tästä.
  12. fulcrum

    fulcrum Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    20.05.2010
    Viestejä:
    4,769
    Tykkäykset:
    3,659
    Pisteet:
    1,286
    Pitää muistaa että B-52:lla oli tarkoitus lentää ydinpommittamaan NL:ää. Silloin olisi ollut siedettävää vaikka 50% koneista olisi ammuttu kerralla alas - jäljelle jäänyt puolisko olisi silti hoitanut homman. Konventionaalinen väsytyspommitus toistuvine lentotehtävineen on tilastollisesti aivan eri tilanne, ja siinä 5% tappiotkin tehtävää kohden alkavat olla liikaa.
     
    Tähystäjä, TBman, vlad ja nämä jäsenet tykkäsivät tästä.
  13. aj77

    aj77 Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    08.07.2011
    Viestejä:
    5,271
    Tykkäykset:
    5,802
    Pisteet:
    1,286
    Lopussa tiputellaan B-17 koneita Focke wulfilla. Guncamera.

     
    Sarek1, TBman, John Hilly ja 2 muuta jäsentä tykkää tästä.
  14. John Hilly

    John Hilly Eversti

    Liittynyt:
    24.11.2014
    Viestejä:
    1,677
    Tykkäykset:
    1,720
    Pisteet:
    316
    Muoks. Lue seuraava posti ensin! Pitkä juttu Iranin-Irakin ilmasodasta. Osa 2

    [​IMG]
    ‘An F-14A taking off from Khatami for a photo-session after the end of the war with Iraq, carrying the full armament load of two Sidewinders, two Sparrows and four Phoenix missiles. Photo via Tom Cooper
    Iraq Did All It Could to Kill Hashem All-e-Agha, Iran’s Top F-14 Pilot
    It took two MiGs and a lot of luck to take him down

    by TOM COOPER

    Part two of two. Read part one.

    During the first four years of the Iran-Iraq War, one Islamic Republic of Iran Air Force F-14 pilot earned a fearful reputation — especially in Iraq. Amazingly enough, he remains entirely unknown to the public, even in Iran.

    This might unsurprising, considering Iran’s fascistic regime and its ongoing efforts to falsify not only the history of its armed forces, but of the entire country. However, the lengths officials have gone to to avoid acknowledging Iran’s top F-14 pilot are quite extraordinary.

    Contrary to standard practice in Iran, there are no magazine articles about Hashem All-e-Agha, no books, no spectacular movies, no T.V. documentaries and no murals decorating the streets of Iranian cities. Tehran apparently doesn’t want the world to how one of its deadliest aerial warriors ultimately fell in battle.

    [​IMG]
    As the deputy commander of Tactical Fighter Base 8 near Esfahan, All-e-Agha was the mastermind of many Iranian air-defense operations during the first four years of the Iran-Iraq War that began in 1980.

    His planning resulted in the IRIAF scoring around 40 confirmed kills and establishing aerial dominance over the oil-rich Khuzestan province, in turn enabling Iranian ground forces to launch a series of offensives that gradually pushed the Iraqi forces out of the country in 1981 and 1982.

    However, on Nov. 15, 1981, the Iraqi Air Force hit back when its Dassault Mirage F.1 interceptors shot down two of IRIAF’s vaunted F-14 Tomcats. Determined to recover not only the shattered morale of his pilots, but also the aerial dominance in the skies over Khuzestan, All-e-Agha developed a plan.

    Although risky, his plan worked better than anyone expected. All-e-Agha first imposed a complete ban on all other aerial activity of Iranian aircraft and helicopters — except for his interceptors. While leaving much of ground forces exposed to Iraqi air strikes and without any helicopter support, this measure enabled Iranian F-14 crews and their ground controllers to operate free of usual problems with sorting out own from enemy aircraft.

    They enjoyed full freedom of operation, and were cleared to fire as necessary.

    On Nov. 25, 1981, a pair of Tomcats from TFB.8 deployed on the same patrol-station occupied by the pair that was shot down four days earlier. At a pre-determined point in time, their crews made a fake radio call announcing they would be short of fuel and about to return to base.

    [​IMG]
    One of last known photographs of All-e-Agha — standing, third from the left — showing him together with the F-14A 3–6053 and a group of pilots from the 81st TFS at Khatami air base in 1983 or 1984. Tom Cooper Collection
    A few minutes later, the pilots of two low-flying F-5E Tigers sighted a pair of brand-new Iraqi MiG-23MFs approaching the area below the Iranian patrol-station in a tight formation at a very low altitude.

    The Tigers were much too slow to follow, but their warning was sufficient. Both Tomcats performed a vertical descending maneuver known as a “split s.” The crew of the lead F-14 — Capt. Fazlollah “Javid” Javad-Nia and 1st Lt. Gholamreza Khorshidi — quickly acquired one of their low-flying opponents with their AWG-9 radar, set up an attack and launched an AIM-54 Phoenix missile before flying another vertical maneuver known as the “F-pole.”

    In this fashion, their Tomcat flew down and to the side of the incoming enemy, while still keeping its radar pointed on the target in order to provide course corrections for the Phoenix missile.

    Converted from hunters into a prey in a matter of few seconds, the two Iraqis now fought for their survival. Each fired one R-23R medium-range air-to-air missile. Too late. Out of the three missiles that were airborne, Javid’s Phoenix was not only the first fired, but also the fastest. It blotted out the lead MiG-23. The debris of the smashed fighter struck the other MiG.

    One of Iraqis was killed, the other ejected and was captured by the Iranians. Left on their own, both of the R-23Rs missed their targets.

    With MiG-23MFs out of the way, the IRIAF’s Tomcats had a field day. By sunset on Nov. 25, 1981, they scored five additional confirmed kills, effectively sweeping the skies clean of the Iraqi Air Force.

    Loppu jutusta linkissä https://warisboring.com/iraq-did-al...-irans-top-f-14-pilot-bbd4c6a48313#.2sluoau15
     
    Viimeksi muokattu: 23.03.2017 klo 15:40
    tulikomento tykkäsi tästä.
  15. John Hilly

    John Hilly Eversti

    Liittynyt:
    24.11.2014
    Viestejä:
    1,677
    Tykkäykset:
    1,720
    Pisteet:
    316
    Nämä menivät väärin päin. Tässä pitkä juttu Iranin-Irakin ilmasodasta. Osa 1

    https://warisboring.com/hashem-all-e-agha-was-irans-top-f-14-pilot-9aeeb0bc5675#.ixx9r46uy
     
    tulikomento tykkäsi tästä.

Jaa tämä sivu