Hylkää huomautus
Liity mukaan keskusteluun!

Rekisteröityminen ei kestä kuin hetkosen ja pääset keskusteluun mukaan, tervetuloa!

>>> REKISTERÖIDY <<<

Ilmavoimien tulevaisuus

Viestiketju osiossa 'Muu sotilaskalusto' , aloittaja Museo, 13.04.2010.

  1. fulcrum

    fulcrum Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    20.05.2010
    Viestejä:
    4,768
    Tykkäykset:
    3,657
    Pisteet:
    1,286
    Lisäksi kohta Suomen eläkerahastoista rupeaa fyffet vähenemään, kun niillä ruvetaan korjaamaan tiestöä. Juuri tämä on yksi tieverkoston yhtiöittämisen tavoitteita.
     
    StmSvejk, Ressu70 ja Talvela tykkäsivät tästä.
  2. Mainos Google AdSense



  3. Ressu70

    Ressu70 Kersantti

    Liittynyt:
    26.10.2016
    Viestejä:
    267
    Tykkäykset:
    177
    Pisteet:
    16
    Eikös se pitänyt olla sellainen projekti jonka jälkeen Suomessa sataa mannaa aamusta iltaan ympäri vuoden;)
     
    Tähystäjä tykkäsi tästä.
  4. Slammer

    Slammer Eversti

    Liittynyt:
    17.07.2013
    Viestejä:
    1,616
    Tykkäykset:
    1,305
    Pisteet:
    316
    Tietäisitkin. Mutta en tiedä miksi sinulla olisikaan kokemusta siitä hyvästä laadusta. Suomalaisten kokemukset saadaan yleensä kun jotain ulkoistetaan Intiaan säästöjen toivossa ja silloin ei todellakaan saada laatua.
     
    crane, Jukkis ja Ressu70 tykkäsivät tästä.
  5. Ressu70

    Ressu70 Kersantti

    Liittynyt:
    26.10.2016
    Viestejä:
    267
    Tykkäykset:
    177
    Pisteet:
    16
    Olet todellakin oikeilla jäljillä!
     
  6. Ressu70

    Ressu70 Kersantti

    Liittynyt:
    26.10.2016
    Viestejä:
    267
    Tykkäykset:
    177
    Pisteet:
    16
    Joskus tekisi mieli avautua Intian, Kiinan ym valtioiden tuotannon, palvelutoimintojen, tuotekehityksen ym toimien tuomista "säästöistä" kunnolla, tässä pieni purkaus. Vanha totuus siitä, että neljä hyvää tulosta tekevää työntekijää ei pysty paikkaamaan yhden ahkeran pääkonttorin exelmiehen tekemiä vahinkoja voidaan korjata suhteella 40/1 globaalissa maailmassa. Äkkiä ajatellen voi tuntua mahtavalta idealta palkata esim 5 insinööriä Kiinassa yhden suomalaisen insinöörin tilalle. Laskelmissa unohtuu vaan se, että yksi kiinalaisista käyttää 100% aikaansa vakoillakseen suomalaista yritystä, toinen käyttää 100% ajastaan varastaakseen firmasta niin paljon kuin ehtii ja aiheuttaa vahinkoa vuositasolla kolmen inssin palkan verran, kolmas ei voi tulla töihin kun feng shui mestari ei ole tarkastanut toimitiloja sen varalta, ettei tilan alla ole lohikäärmeen pesä... Neljäs varastaa vain puolet työajastaan, mutta myy kaiken työaikana tekemänsä työn tulokset entiselle Kiinalaiselle työnantajalle, joka aloittaa tuotannon kopiolla ennen kuin se palkan maksavalla yrityksellä on edes valmiina. Viides on ahkera työntekijä, mutta ei koskaan myönnä tekevänsä virheitä, ettei mene kasvot, tämän vuoksi kaikki suunnittelu johtaa lopulta aikataulun tuplaantumiseen ja valtaviin kustannuksiin organisaation muissa osissa. prosessi esim Suomessa seisoo virheiden vuoksi ja tehdas tekee huonoa tulosta tai tappiota.

    Arvatkaa mitä tekee exelmies Suomessa? Toteaa tietysti faktat! Tuotanto Suomessa ei vaan vittu kannata... johtopäätös on tietysti siirtää se Kiinaan! Koska kustannukset siellä on edullisemmat!
     
    TBman, Sarek1, Tähystäjä ja 2 muuta jäsentä tykkää tästä.
  7. MoRsE

    MoRsE Kersantti

    Liittynyt:
    06.08.2010
    Viestejä:
    131
    Tykkäykset:
    77
    Pisteet:
    16
  8. TBman

    TBman Kenraali

    Liittynyt:
    20.12.2014
    Viestejä:
    2,987
    Tykkäykset:
    3,548
    Pisteet:
    636
    Juuri näin!
    Tämä on kuitenkin täysin talouspoliittista ja siksi sinne halpamaihin mennään. Excel henkilöt (en suosi miehiä, joten jätän mainitsematta :D )
     
  9. Samses

    Samses Kenraali Mod Lahjoittaja

    Liittynyt:
    14.10.2012
    Viestejä:
    2,892
    Tykkäykset:
    2,254
    Pisteet:
    636
    Tästä on sanottu ennenkin, sanon taas. Tämä ketju on "Ilmavoimien tulevaisuus", yleinen talous- ja teollisuuspoliittinen keskustelu samoin kuin keskustelu suurhankintojen rahoituksesta yleisellä tasolla, kuuluu muualle kuin tänne.
     
    kertakenttään, TBman ja VilleK tykkäsivät tästä.
  10. Mustaruuti

    Mustaruuti Ylipäällikkö Lahjoittaja ELSO 1.0

    Liittynyt:
    28.08.2014
    Viestejä:
    6,392
    Tykkäykset:
    6,120
    Pisteet:
    1,286
    Foorumilaiset eivät ehkä tiedosta, että Suomen ilmavoimien suunniteltu hankinta on jo maailman mitassakin hyvin merkittävä. Otetaan vähän suhteutusta Eurooppaan ja Kanadaan. Typhoonien, Rafaleiden ja Gripenien valmistajamaiden ulkopuolelta, joitain lähitulevaisuudessa ulkoa ostettavia koneita (kaivoin vain F-35 esiin).

    UK 138 F-35
    Italia 90 F-35
    (Euroopan ulkopuolelta, Kanadan suunnitelma oli aikaisemmin ostaa 65 F-35)
    Suomi 60 HX
    Norja 52 F-35
    Hollanti 37 F-35
    Tanska 27 F-35
    Belgia ~ 20? XX
     
    Sardaukar, Tähystäjä ja magitsu tykkäsivät tästä.
  11. arcanine98

    arcanine98 Alikersantti

    Liittynyt:
    15.11.2016
    Viestejä:
    65
    Tykkäykset:
    114
    Pisteet:
    6
    Gripen NG:tähän myydään vähintään 500 kpl vuoteen 2020 mennessä, joten ei tuossa Suomen pahaiset 60 konetta tunnu missään. Ja kone on palveluskäytössä 2016. Ja vain 5 miljardilla eurolla saisi 65 Gripen NG -konetta... kaikkine käyttökuluineen 40-vuoden ajalta! Tästähän jäisi rahaa vaikka mihin alueilmatorjuntoihin, tykistöohjuksiin, sukellusveneisiin ja vaikka eduskunnan virkistyspäiviin.

    Näin siis kertoivat Kanadassa 2010: http://www.parl.gc.ca/HousePublicat...Language=e&Mode=1&Parl=40&Ses=3&DocId=4865088

    "Our expectation is that we will take a market share to give us a total export buy of not fewer than 500 aircraft in the next ten years (2010). We would look, therefore, to a total fleet size of approximately 750 Gripen NG over the ten-year period we're talking about."

    "We have no delay in our program, sir. In fact, we're ahead of our development program for the next-generation fighter. We can confirm that we will meet the in-service dates, as required by the Canadian air force, of 2016. We foresee no delays in the program."

    "In terms of acquisition and in-service costs, a fleet of 65 Gripen NG will cost you just under $6 billion Canadian. That's about $3.75 billion Canadian to acquire the aircraft, and $2 billion to operate them over 40 years, or just under $6 billion for the whole package for life."

    Reiluuden vuoksi pitäisi ottaa myös muiden yhtiöiden myyntimiesten helmiä, koska puuta heinää puhuminen ei koske vain Saabia, vaan tähän syyllistyvät kaikki valmistajat. Saabin kaverit ovat vain kehittäneet tämän taiteenlajin ehkä kaikista pisimmälle.

    Vitsit sikseen: olet aivan oikeassa - jos Suomen hankinta toteutuu tuossa laajuudessa, niin kyseessä on kaikille valmistajille erittäin merkittävä kauppa ja tätä ei aina Suomessa tajuta. Ja Suomi on siinäkin mielessä kiinnostava keissi valmistajille, että hankinta todennäköisimmin etenee suunnilleen suunnitelmien mukaan (vrt. Intia) ja hankinnan päätarkoituksena on hankkia kyvykäs monitoimihävittäjä, ei vain osaamista ja vastakauppoja teollisuudelle. Näillä on tietenkin roolinsa hankinnassa, mutta meillä itse koneella ja huoltovarmuudella on isompi painoarvo kuin monessa muussa kisassa.
     
    Falangi, Tähystäjä, magitsu ja 5 muuta jäsentä tykkää tästä.
  12. Gyllis1

    Gyllis1 Majuri

    Liittynyt:
    12.03.2016
    Viestejä:
    1,221
    Tykkäykset:
    1,458
    Pisteet:
    156
    Aika velikultia
     
    magitsu, Teräsmies ja arcanine98 tykkäsivät tästä.
  13. jokuvaan

    jokuvaan Eversti

    Liittynyt:
    09.04.2014
    Viestejä:
    1,628
    Tykkäykset:
    862
    Pisteet:
    316
    http://yle.fi/uutiset/3-9408630

    "– Valmistajien tietopaketit vastaanotettiin viime joulukuussa. Saatu tieto ei alustavan analyysin mukaan sisältänyt yllätyksiä. Tarjolla olevat vaihtoehdot mahtuvat arvioimaamme 7–10 miljardin euron hintahaarukkaan, korosti Puolustusministeriön kansliapäällikkö Jukka Juusti Paasikivi-seuran puheessa illalla Helsingissä."

    "Juusti varoitti puheessaan seurauksista, kun suuria materiaalihankkeita alistetaan puolustuspolitiikan työvälineeksi. Hän käytti esimerkkinä eurooppalaista NH-90 helikopteria, joita hankittiin maavoimille.
    – Hankintaan päädyttiiin suurelta osin ideologisista syistä."

    "NH-90 projekti myöhästyi Juustin mukaan suurelti siksi, että se oli tuotekehitysprojekti ja jokainen tilaaja halusi oman versionsa."

    Ja lisää:
    http://www.suomenmaa.fi/?app=NeoDirect&com=6/3/195733/268b99cc6a

    http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/3167002/Asekauppaa+ei+kannata+tehda+vain+myyjan+perusteella

    "Ääritapauksessa voidaan päätyä käytettävyydeltään huonoon ja kalliiseen ratkaisuun, kun puolustuspolitiikka otetaan hankintojen pääkriteeriksi, Juusti sanoi Paasikivi-Seurassa tiistaina."
     
    Viimeksi muokattu: 17.01.2017
  14. magitsu

    magitsu Eversti

    Liittynyt:
    07.06.2015
    Viestejä:
    1,583
    Tykkäykset:
    1,469
    Pisteet:
    316
    "– Hankintaan päädyttiiin suurelta osin ideologisista syistä. Piti saada eurooppalainen vaihtoehto, ja siinä huumassa unohdettiin yksi tärkeimmistä hankintaperiaatteista, jonka mukaan Suomeen hankitaan vain valmista, palveluksessa olevaa puolustusmateriaalia."

    Gripen? :rolleyes:
     
  15. Slammer

    Slammer Eversti

    Liittynyt:
    17.07.2013
    Viestejä:
    1,616
    Tykkäykset:
    1,305
    Pisteet:
    316
    Gripenin pitäisi olla hankintapäätöstä tehtäessä sekä valmis että palveluksessa. Jos ei ole, niin mahdollisuudet menivät käytännössä siinä. En ymmärrä miksi tästä asiasta pitää jauhaa loputtomiin.
     
    VilleK ja Mustaruuti tykkäsivät tästä.
  16. BlackFox

    BlackFox Kenraali

    Liittynyt:
    16.03.2015
    Viestejä:
    2,991
    Tykkäykset:
    4,098
    Pisteet:
    636
    Suomelle tarjotaan eurooppalaisia risteilyohjuksia – niillä pystyisi tuhoamaan Venäjän ohjusalustoja
    KOTIMAA17.11. 11.49
    [​IMG]
    Eurooppalaiset sotilasmahdit tarjoavat Suomelle mahdollisuutta hankkia eurooppalaisia risteilyohjuksia. Eurofighter-konsortioon kuuluva brittiläinen BAE Systems on jo vanhastaan tuttu suomalaisille, sillä se on esimerkiksi valmistanut ilmavoimien Hawk-suihkuharjoituskoneet. Nyt BAE toivoo tekevänsä Suomen valtion kanssa kaupat Eurofighter Typhoon -hävittäjästä (kuvassa).



    Lauri NurmiHelsinki, Lännen Media
    Brittiläisen BAE Systemsin Suomen-kampanjaa johtava Mark Parkinson kertoo, että Suomelle tarjotaan mahdollisuutta ostaa eurooppalaisia risteilyohjuksia.

    Risteilyohjukset Suomi voisi ostaa samalla, kun se hankkisi Eurofighter Typhoon -hävittäjiä.

    Parkinson korostaa, että Britannia ja Suomi jakavat saman uhan.

    Tämä tarkoittaa sitä, että Eurofighterin kehitystyön lähtökohtana on kyky ampua alas venäläiset koneet ja tuhota Venäjän risteilyohjusten laukaisualustat. Myös Suomi haluaa juuri tämän pelotteen, jotta venäläisille ei tule mieleenkään uhata meitä.

    Storm Shadow on esimerkiksi Britannian ja Ranskan ilmavoimien käyttämä pitkän kantaman hyökkäysase, jolla pystytään tuhoamaan vahvasti suojattuja sotilaskohteita useiden satojen kilometrien päässä laukaisupaikasta.

    Suomella on tällä hetkellä Hornet-hävittäjissään amerikkalaisia JASSM-risteilyohjuksia.

    Suomen valtiojohto ja puolustusvoimat ovat halunneet rakentaa risteilyohjuksilla vahvan puolustuksellisen hyökkäyskyvyn. Nykyaikaisessa sodankäynnissä risteilyohjusten käyttö on hyökkäyksessä keskeistä. Storm Shadow -risteilyohjukset antaisivat Suomelle kyvyn torjua hyökkäystä tuhoamalla esimerkiksi venäläisiä ohjustukikohtia.

    Mahdollisen uhkaajan toimia ennalta hillitsevän pelotteen olemassaolo on Suomen turvallisuuspolitiikassa keskeistä, vaikka siitä ei mielellään puhuta julkisuudessa.

    – Asealustamme on hyvin joustava. Siihen voi integroida sekä amerikkalaisia että eurooppalaisia aseita. Voitte sovittaa siihen nykyiset JASSM-ohjuksenne, mutta ette välttämättä halua tehdä niin. Me tarjoamme Storm Shadow -ohjusten kaltaisia aseita. Samalla koneessa on aina sen itsepuolustukseen tarvitsemia ilmataisteluaseita, Parkinson kertoo.

    Risteilyohjuksia ei myydä kuin kriisiajan liittolaisina pidetyille maille – kantama useita satoja kilometrejä
    Lupaus mahdollisuudesta ostaa eurooppalaisia risteilyohjuksia on merkittävä, koska asevalmistajien isäntämaat antavat risteilyohjuksille vientilupia käytännössä vain kriisiajan liittolaisina pidettyihin maihin. Storm Shadow on brittiläis-ranskalais-italialainen ilmasta laukaistava risteilyohjus, jota valmistaa eurooppalainen MBDA.

    – Miksi ajattelemme, että ratkaisumme on hyvä Suomelle? Siksi, että Suomen asettamia vaatimuksia ohjaa ensisijaisesti halu hankkia pelote. Teidän täytyy pystyä todistamaan, että pystytte hallitsemaan ilmatilaa ja että teillä on hyökkäyskyky, johon liittyy voimakeinoilla uhkaaminen, jos tarvitsette sitä. Tarvitsette myös nopeaa reagointikykyä. Typhoon pystyy vastaamaan mihin tahansa uhkaan minuuteissa. Siihen sitä käytetään päivittäin siinä mielessä, että koneita on sijoitettu Viroon Baltian ilmatilaa valvomaan, Parkinson toteaa.

    Valmistaja antaa Storm Shadow -risteilyohjuksille ”yli 250 kilometrin kantaman”. Ison-Britannian kuninkaalliset ilmavoimat RAF on antanut brittimedialle tietoja, joiden mukaan risteilyohjuksella pystyisi operatiivisessa käytössä iskemään jopa 560 kilometrin päähän.

    Storm Shadow -risteilyohjuksia on käytetty Lähi-idässä Isisiä vastaan.

    Suomelle tarjotaan kumppanimaan statusta Eurofighter-projektissa
    Donald Trumpin valinta Yhdysvaltain presidentiksi havahdutti poliitikot siihen, että maanosamme on varauduttava pärjäämään yksin aggressiivista Venäjää vastaan.

    Jos Suomi tosipaikassa jostain saisi poliittista ja sotilaallista tukea, todennäköisimmin sitä antaisivat läntisen Euroopan jättiläiset Britannia ja Saksa.

    Brittiläisen BAE Systemsin Parkinson kertoo, että Suomelle tarjotaan mahdollisuutta liittyä Saksan, Ison-Britannian, Italian ja Espanjan rinnalle hävittäjäohjelman viidenneksi kumppanimaaksi. Parkinsonin mukaan Suomi ei olisi asiakas, vaan yksi kehittäjämaista 2050-luvulle jatkuvassa ohjelmassa.

    Suomelle kaavailtu kumppanimaan rooli olisi turvallisuuspoliittisesti merkittävä, koska kyse olisi vuosikymmeniä jatkuvasta tiiviistä sotilaallisesta yhteistyöstä Länsi-Euroopan suurvaltojen kanssa.

    – Jos haluatte vahvan eurooppalaisen suhteen neljän ison pelaajan kanssa, tarjoamme Suomelle paljon. Suhde tulisi olemaan hyvin ennustettava ja kiinteä. Iso-Britannia on sitoutunut Euroopan puolustukseen. Brexit ei vaikuta siihen. Itse asiassa haluamme sen takia vahvistaa eurooppalaista puolustusta, Parkinson painottaa.

    Suomi ja Iso-Britannia allekirjoittivat heinäkuussa kahdenvälisen aiejulistuksen puolustusyhteistyön syventämisestä. Viroon saapuu pian 800 brittisotilasta, ja britit ovat olleet hyvin aktiivisia niin sanotussa pohjoisessa ryhmässä, jossa Pohjoismaat ja Britannia valmistautuvat yhdessä vastaamaan uhkiin.

    Eurofighter sitoisi Suomea turvallisuuspoliittisesti Isoon-Britanniaan ja Saksaan
    Hävittäjävalinnan alkukiihdytyksessä media on arvuutellut, ostammeko seuraavat hävittäjämme Yhdysvalloista poliittisista syistä vai yritämmekö luoda pohjoismaista liittoa Gripen-kosinnalla. Koko tähänastinen julkisuudessa käyty keskustelu on saattanut ampua ohi maalistaan, jos valinnassa painavat poliittisina arvoina halu vahvistaa yhteistä eurooppalaista puolustusta ja halu sitoa Suomi turvallisuuspoliittisesti Isoon-Britanniaan ja Saksaan.

    Eurofighter Typhoon on Euroopan suurin puolustusteollisuuden hankintaohjelma, jonka suurimpia toimijoita ovat BAE Systems, Airbus Industries ja Finmeccanica-Leonardo.

    Tähän mennessä kahdeksan maata on tilannut Eurofighter-hävittäjiä yhteensä 599, joista on toimitettu maiden ilmavoimille 483.

    Maittain luvut ovat seuraavat: Saksa 143/123 (tilattu/toimitettu), Iso-Britannia 160/138, Italia 96/82, Espanja 73/61, Itävalta 15/15, Saudi-Arabia 72/64, Oman 12/0 ja Kuwait 28/0.

    Suomi hankkinee seuraavaa hävittäjäänsä vähintään 60 kappaletta, jotta ilmavoimiemme koko ei pienene nykyisestä. Hankittavan konemäärän suuruudesta kertoo se, että yhtenä vaihtoehtona oleva eurooppalaisten suurvaltojen Eurofighter tarjoaa Suomelle kumppanimaan asemaa ohjelmassa.
     
    Patu ja crane tykkäsivät tästä.
  17. Huhta

    Huhta Kenraali ELSO 2.0

    Liittynyt:
    20.07.2015
    Viestejä:
    2,793
    Tykkäykset:
    2,695
    Pisteet:
    636
    Noh, en nyt tiedä, onko se kaikille valmistajille erittäin merkittävä kauppa. Saabille, Dassaultille, Boeingille ja BAE:lle kyllä, mutta Lockheed Martinin pitäisi jatkossa puskea F-35:ttä sadoittain vuodessa. Siihen nähde puolensataa konetta ei ole kovin suuri kauppa.

    F-35:n myyntiennuste:

    Ottaen huomioon, miten paljon ongelmia ja viivästyksiä on kohdattu muiden maiden koneprojekteissa, Gripenin aikataulut vaikuttavat maallikon silmään varsin optimistisilta. Ensilennon viivästyminen on muutenkin huolestuttavaa, vaikka sitä kuinka yrittäisi selittää säästötoimenpiteeksi. Miksi ei sitten alkujaankin lykätty ensilentoa vuodelle 2017, jos kerran kaikki on mennyt suunnitelmien mukaan?
     
    Rannari ja Gyllis1 tykkäsivät tästä.
  18. jokuvaan

    jokuvaan Eversti

    Liittynyt:
    09.04.2014
    Viestejä:
    1,628
    Tykkäykset:
    862
    Pisteet:
    316
    Koska insinööri joka olisi vuosia sitten ehdottanut tiukimpaan standardiin validointia ennen ensilentoa, olisi varmaan lähetetty lääkärintarkastukseen.
     
    Mustaruuti tykkäsi tästä.
  19. Huhta

    Huhta Kenraali ELSO 2.0

    Liittynyt:
    20.07.2015
    Viestejä:
    2,793
    Tykkäykset:
    2,695
    Pisteet:
    636
    Miksi sitä insinööriä ei nyt sitten lähetetty tarkastukseen?
     
  20. Mustaruuti

    Mustaruuti Ylipäällikkö Lahjoittaja ELSO 1.0

    Liittynyt:
    28.08.2014
    Viestejä:
    6,392
    Tykkäykset:
    6,120
    Pisteet:
    1,286
    Teknologian kehitys on ihmeellistä.
     
  21. Slammer

    Slammer Eversti

    Liittynyt:
    17.07.2013
    Viestejä:
    1,616
    Tykkäykset:
    1,305
    Pisteet:
    316
    Gripen nyt ei vaan ole oikeasti uusi konetyyppi vaan jatkokehitelmä, jonka tekninen riski on huomattavasti pienempi kuin kokonaan uusilla tyypeillä on ollut.

    Ennen kaikkea: Gripen joko on valmis tai ei ole. En oikein näe pointtia siinä, että asiaa vatvotaan ja pohdiskellaan kolme vuotta. Jos se ei ole, niin sitten otetaan joku muu. Problem solved. Sen kummempia muuttujia tässä ei ole. Meidän ei tarvitse pystyä juuri nyt arvaamaan miten käy.
     
    juuja ja Gyllis1 tykkäsivät tästä.

Jaa tämä sivu