Ilmavoimien tulevaisuus

Aika mielenkiintoista matskua. C-liitteessä olevat tehtäväskenaariot (varsinkin ilmasta maahan) näyttävät aikastalailla haastavilta.
Esimerksi kuvan tehtävässä pitäisi 4 koneen parvella käydä pommittamassa nuo numeroidut kohteet mäsäksi. Vihollisella on alueella rutosti ilmatorjuntaa, hävittäjäpartioita ja AEW-kone. Omia tukijoukkoja ei neljän oman koneen lisäksi ole.
Katso liite: 14004

mitä nuo numerot ympyröiden sisällä tarkoittavat? Ajattelin, että olisivatko IT-ohjusten asemat ja kantomatka, mutta numerot eivät ole suhteessa ympyrän kokoon.

varmaan aika suoraan Syyriasta tämä keissi. Nuo no-fly -alueet olisivat sitten esim. Israelin ja Turkin rajat tms. ja kaikki kalusto venäläistä vastassa (Su-30, MiG-29SMT)
 
mitä nuo numerot ympyröiden sisällä tarkoittavat? Ajattelin, että olisivatko IT-ohjusten asemat ja kantomatka, mutta numerot eivät ole suhteessa ympyrän kokoon.

varmaan aika suoraan Syyriasta tämä keissi. Nuo no-fly -alueet olisivat sitten esim. Israelin ja Turkin rajat tms. ja kaikki kalusto venäläistä vastassa (Su-30, MiG-29SMT)
Ne ovat noiden ilmatorjuntaohjusjärjestelmien NATO-koodeja/kutsumanimiä:
SA-10B GRUMBLE = S300PS
SA-15b Gauntlet = 9K331 TOR M
SA-17 Grizzly = 9K40 BUK-M2
 
Viimeksi muokattu:
http://siivet.fi/sotilasilmailu/f-35-hidas-kallis-paras/ TAMMIKUU 21, 2015

F-35 – HIDAS, KALLIS, PARAS

f35_lochheedmartin_hidaskallisparas_etu-1050x733.jpg

F-35. Kuva: Lockheed Martin

Lockheed Martin F-35:n ensilennosta tuli joulukuussa kuluneeksi kahdeksan vuotta, mutta konetyypin lastentaudit ja ongelmat jatkuvat. Tehoton ja epäluotettava moottori, ominaisuuksien mukana kasvanut paino, heikko aseistus, liian pieni siipipinta-ala, hinta, käytön kalleus, hankala huollettavuus ja matala käytettävyys eivät tiedä hyvää tyypin käyttäjille, mutta vaihtoehdot ovat vähissä.

Biljoonan dollarin suihkuhävittäjäksi haukuttu F-35 on asetettu lentokieltoon 13 kertaa sitten vuoden 2007, keskimäärin kaksi kertaa vuodessa. Suurimmat ongelmat ovat olleet Pratt & Whitney F135 -moottorissa. Syynä on todennäköisesti se, että koko F-35:n kehityskaaren ajan tyyppiin on lisäämällä lisätty yhä uusia ominaisuuksia, mikä on merkinnyt jatkuvasti kasvavaa painoa. F-35 on erittäin raskas yksimoottoriseksi hävittäjäksi: 35 tonnia täydessä polttoainelastissa. Vertailun vuoksi Suomen F/A-18:n maksimi lentoonlähtöpaino on 23,5 tonnia ja USAF:n F-15:n 40 tonnia, mutta niissä molemmissa on kaksi moottoria.

F-35:tä on kuvattu ylipainoiseksi ja alitehoiseksi. Jo varsin varhaisessa kehitysprojek tin vaiheessa tutkimuslaitos RAND Corporationin mukaan F-35 ”ei pysty kaartamaan, ei ottamaan korkeutta eikä pakenemaan”. Kaikesta huolimatta koneesta on tulossa Yhdysvaltojen runsaslukuisin hävittäjätyyppi: 2 400 konetta arvioituun 400 miljardin dollarin hintaan. Ja on muistettava, että Venäjä, Kiina, Etelä-Korea, Japani, Intia ja Turkki ovat tulossa perässä viidennen sukupolven projekteillaan.

Toissavuonna toukokuun lopussa annettu tyypin projektiaikataulu on näyttänyt pitävän jo kohta kaksi vuotta – ensimmäistä kertaa tyypin koko kehitys- ja tuotantohistoriassa. F-35B-versiolle määritellään todennäköisesti alustava operatiivinen kyky ensi vuonna. Kesäkuussa ilmi tulleen moottoriongelman ratkaisussa kerrotaan edistyneen ja aseiden käyttöjärjestelmissä kielletään olleenkaan mitään ongelmia, toisin kuin vielä viime vuoden puolella väitettiin.

Näyttää siltä, että F-35 saavuttaa tärkeimmät sille asetetut suoritusparametrit, mutta se ei anna aihetta henkselien paukutteluun. Jättimäiset kehityskustannukset, vuosien myöhästyminen aikataulusta, suuret hankinta- ja operointikustannukset ovat olleet kaukana ennalta asetetuista luvuista. Numerot kaunistuvat hieman ajan kuluessa, mutta jäävät kauas alkuperäisistä tavoitteista. Vuoteen 2019 mennessä koneen perushinta yritetään painaa 4. sukupolven hävittäjän tasolle, 80 miljoonaan dollariin, mikä on kunnianhimoinen tavoite.

USA:n ilmavoimat on joutunut F-35:n ja budjettikaton vuoksi jäädyttämään F-16-päivityksensä, mikä on johtanut käytettävyysongelmiin. Lisäksi jo koulutuskäyttöön tullut, noin 100 koneen F-35-laivasto nielee paljon kaikkein kokeneinta tukihenkilöstöä, jota tarvittaisiin muuallakin.


f35_lochheedmartin_hidaskallisparas_02-1024x636.jpg

Värvätty mekaanikko maskaa korjattavaa aluetta F-35:ssä. Konetyyppi on kallis ja hidas huollettava, minkä vuoksi sen käytettävyys ei ole yhtä kuin neljännen sukupolven koneilla. Kuva: USAF / Bennie Davis


Yli 700 F-35-konetta on myyty Yhdysvaltojen ulkopuolelle, mutta ne ovat vasta aiesopimuksia. Myyntisopimuksia on alle viisi prosenttia tuosta määrästä, joka tarvitaan, jotta päästäisiin suunniteltuihin tuotantovauhteihin ennen vuosikymmenen loppua.

F-35:n ostajat ja ostajakandidaatit pälyilevät budjettejaan ja tuotantoaikatauluja sekä haluavat tietää, mitä seuraava Block 4A/4B-päivitys pitää sisällään. Block 4A:n kehitys alkaa ensi vuonna ja 4B:n suunnitellaan tulevan operatiiviseksi vuonna 2024. Päivityksen toivelista on pitkä: ydinasekyky, norjalaiset ja turkkilaiset risteilyohjukset, Ison-Britannian Brimstone- ja Meteor-ohjukset, USA:n merivoimien AIM-9X Block 3 sekä USA:n merijalkaväen datavuoyhteys neljännen sukupolven koneiden kanssa ja lähi-ilmatukijärjestelmät. Luonnollisesti

4A/4B:ssä korjataan operatiivisessa testauksessa havaitut viat, mutta muuten ostajat saavat todennäköisesti valmistautua kompromisseihin.

f35_lochheedmartin_hidaskallisparas_03-1024x554.jpg

F-35B asekuilun luukut auki. Asekuiluun mahtuu vain kaksi isompaa tai neljä pienempää pommia tai neljä keskimatkan ilmataisteluohjusta.


Riskejä ja mahdollisuuksia
Ohjelmaan mukaan lähteneet tilaajat joutuvat nielemään sen riskit. HUDin korvaaminen kokonaan kypäränäytöllä on esimerkki yhdestä suurimmista F-35:n kanssa otetui ta riskeistä. Nyt koulutuslaivueisiin on alettu toimittaa kolmannen sukupolven kypärä- näyttöjä viimeisiin käyttötesteihin.

Seuraava riskitaso on operatiivinen. Vastahäiveteknologia muuttui teoriasta käytännöksi vuonna 2013, kun Venäjä toi näytille 55Zh6ME-tutkajärjestelmän. Viime vuonna Kiinalla oli jo kopio siitä ja väitteitä häiveteknologian voittamisesta tuli muiltakin inf rapuna- ja tutkajärjestelmien kehittäjiltä.

Kuluvana vuonna samaa on tulossa lisää ja edullisimmillaan häivekoneita näkee vaikkapa venäläisen, meiltäkin jo museoista löytyvän, venäläisen P18-tutkan digitoidulla versiolla. Juuri tämän vuoksi Yhdysvaltojen merivoimat keskittyy tällä hetkellä ottamaan käyttöön lisää ja parempia Boeing EA-18G Growler -elektronisen sodankäynnin suihkukoneita, jotka häiritsevät vihollisen tutkia niiden välttämisen sijasta.

”Häiveteknologiasta on tulossa hävittäjiin yhtä normaali varustus kuin radiosta tai tutkasta.”

Onko häiveteknologia siis kuollut ja samalla F-35:n operatiivinen etulyöntiasema kuopattu? Ei ole. Nykyisten sensorien aika- kaudella ilman häiveteknologiaa lentävät hävittäjät ovat joka tapauksessa huomattavasti helpompia havaita ja siksi myös ampua alas niin maasta kuin ilmastakin. Sen vuoksi jopa F/A-18E/F Super Horneteihin on lisätty häiveteknologiaa ja Advanced Super Horneteissa sitä on vielä enemmän. Häiveteknologiasta on tulos- sa hävittäjiin yhtä normaa- li varustus kuin radiosta tai tutkasta.

Vaikka F-35:tä ei ole veistetty niin kaarevalinjaiseksi kuin F-22-hävittäjää tai B-2-pommikonetta, jotka on suunniteltu välttämään eri suunnilta tulevaa tutkasäteilyä, niin se on tehty niitä paremmin säteilyä absorboivasta materiaalista. Lisäksi koneen oman järjestelmän tiedetään pysty vän häiritsemään vihollisen tutkia niiden käyttämistä aallonpituuksista riippumatta ja ylikuormittamaan lähestyvien ohjusten ohjausjärjestelmät – siis ainakin teoriassa. Mutta eipä ole tietoa siitäkään,miten Venäjän uuden sukupolven ilmatorjuntajärjestelmät – S-300:sta lähtien – toimivat tositilanteessa, koska niitä ei ole koskaan vihassa laukaistu. Vielä ei myöskään tiedetä, mitä F-35:n mahdollistama verkot tunut sodankäynti merkitsee käytännössä.

Mutta korvaako häiveteknologian, ulottuvamman tutkan ja elso-ominaisuuksien yhdistelmä sen tosiasian, että F-35 on pääosin hidas ja menettää ketteryytensä ylisoonisen nopeuden saavutettuaan pienen siipi- pinta-alan vuoksi? Lisäksi sen asekuiluun mahtuu vain kaksi isompaa tai neljä pienempää pommia tai enintään neljä keskimatkan ilmataisteluohjusta. Koska näillä ohjuksilla osuminen nopeasti liikkuvaan maaliin on nykyäänkin vaikeaa, on niitä uusissa venäläiskoneissa vähintään kahdeksan. Entä jos ja kun F-35:llä joudutaankin kaartotaisteluun? En löisi vetoa F-35:n puolesta vaikkapa Suhoi Su-30:tä vastaan – saati Su-35:tä. F-35:n voi toki varustaa myös ulkoisin ripustimin, mutta niiden käytön mukana katoaa viimeinenkin häiveominaisuuksista saatu hyöty.


f35_lochheedmartin_hidaskallisparas_04-1024x453.jpg

Suurilla nopeuksilla F-35:n kerrotaan menettävän ketteryytensä.



F-35:n puutteet ovat yksi syy, miksi Yhdys- vallat kehittää nyt kovalla kiireellä hypersoonisia – yli viisi kertaa ääntä nopeampia – pitkän kantaman aseita, jolloin erittäin vaikeasti torjuttava ase voitaisiin laukaista ilmatorjunnan kantaman ulkopuolelta. Silloin ei olisi väliä, vaikka lennettäisiin antiikkisella B-52-pom- mikoneella, jossa ei ole häiveteknologian häivääkään. Hypersooniset aseet ovat vain osoittautuneet hyvin vaikeiksi kehitettäviksi.

Koska F-35 on kallis, niitä myös hankitaan vähemmän. Koska se on kallis lentää ja huoltaa, niillä lennetään vähemmän. Tämä ei ehkä ole ongelma Yhdysvalloille, jolle tulee 2400 konetta ja jolla resursseja on lähes rajattomasti ja tarvittaessa F-22 siivoaa taivaan vihollisista, mutta monille pienemmille maille tämä voi merkitä ilmapuolustuksen selvää heikkenemistä.

”Kuvitellaan, että meillä olisi nykyisten Hornetien tilalla 40 F-35-hävittäjää, joista käytettävissä olisi 27 konetta (69 %): hävittäjävoimamme lähes puolittuisi nykyisestä.”

Käytettävyyden tiedetään muodostuvan F-35:n yhdeksi ongelmaksi. USAF:n koneiden käytettävyys on ollut noin 75 prosenttia, mutta B-2-häivepommittajien vain 47 prosenttia ja F-22:ien 69 prosenttia. Suomessa Ilmavoimien tavoitteena on ollut pitää Hornetien käytettävyys yli 70 prosentissa ja tiedän sen olleen ainakin ajoittain jopa yli 80 prosenttia, mikä on huippuluokkaa maailmassa.

Se merkitsee, että 62 hävittäjästä 44-52 on ollut koko ajan käytettävissä. Kuvitellaan, että meillä olisi nykyisten Hornetien tilalla 40 F-35-hävittäjää, joista käytettävissä olisi 27 konetta (69 %): hävittäjävoimamme lähes puolittuisi nykyisestä.


f35_lochheedmartin_hidaskallisparas_05-1024x564.jpg

Vaikka Pratt & Whitneyn F135 on tehokas, se joutuu työntämään yhä raskaampaa konetta. Myös turpiinin siipien kestävyyden kanssa on ollut erityisen paljon ongelmia. Kuva: Pratt & Whitney


Väärälle tielle
F-35:n kovin kritiikki tulee yllättävältä taholta: Yhdysvaltain ilmavoimien hankintapäällikkö, kenraaliluutnantti Charles Davis, sanoi vuosi sitten, että Joint Strike Fighter oli tuomittu samana päivänä, kun hankintasopimus allekirjoitettiin. Hän ei sanonut sitä viime vuosien tyypissä havaittujen teknisten ongelmien, puolustusbudjettikaton tai Kiinan häivehävittäjä-kehityksen takia, vaan tyyppi oli hänen mielestään tuomittu jo alusta pitäen.

Tilanne oli hänen mukaansa selvä jo vuonna 1996, kun kahden kilpailevan ehdotuksen monimutkaisuus, hinta ja kehitysaikataulu olivat ensi kertaa nähtävissä. Kaikki viittasivat harkitsemattoman suureen, hintavaan ja hitaaseen ponnistukseen, joka tulisi maksamaan enemmän, kestämään kauemmin ja tuottamaan vähemmän kuin luvattiin. Ongelmat olivat ennustettavissa – ja ennen kaikkea – vältettävissä.

Miksi JSF-ohjelma räjäytti budjettinsa ja aikataulunsa, kun samaan aikaan merivoimien Virginia-luokan sukellusveneohjelma alitti budjettinsa, oli edellä aikataulustaan ja ylittää nyt odotukset suorituskykynsä suhteen? Davisin mukaan heti JSF-projektin alussa valittiin vääränlainen tie: perustettiin massiivinen byrokratia, asetettiin valmistumispäivä liian kauas tulevaisuuteen, tehtiin liian suuri budjetti ja valittiin liian monimutkainen tekninen arkkitehtuuri. Tämä ruokki laajenevaa toimintakulttuuria, jossa nousevat hinnat ja loittonevat virstanpylväät nähtiin vääjäämättömiksi ja jossa pääasiallinen ongelmanratkaisustrategia oli venyttää aikataulua, maksaa lisää rahaa ja lisätä projektin monimutkaisuutta.

Näin ei tarvinnut käydä. Olisi voitu toimia samalla tavoin kuin sukellusveneprojektissa, joka suunniteltiin alun perin kustannustehokkaaksi. Lähdettiin liikkeelle siitä, että on muutettava sitä tapaa, jolla sukellusveneitä on tähän asti rakennettu. Budjettia ei rakennettu projektin merkityksen perusteella, vaan sen perusteella, miten saadaan tehtyä eniten mahdollisimman vähällä.

Samalla periaatteella toiminut USAF:n tutkimuslaboratorio rakensi maailmanluokan supertietokoneen, joka päihitti suorituskyvyssä kaikki Pentagonin supertietokoneet, käyttäen 1760:tä PlayStation 3 –pelikonsolia. Hinnaksi tuli 10 prosenttia supertietokoneen normaalista hinnasta.

Ei vaihtoehtoja?
Onko JSF-projekti liian myöhäistä lopettaa? Ehkä on käymässä samalla tavoin kuin aikanaan Concorde-matkustajakoneen kanssa, johon oli pantu jo niin paljon aikaa ja rahaa, että projektia ei voitu enää lopettaa. Näin tuntuvat ainakin ajattelevan peräti neljä Yhdysvaltojen kongressin puolustuspaneelia, jotka kaikki mukisematta hyväksyivät F-35-ohjelman rahoituksen ja suunnitelmat kuluvalle vuodelle. Heitä ei haitannut yhtään viimekesäinen moottoripalo ja sitä seurannut lentokielto, jonka vuoksi ensiesiintyminen Farnborough’n ilmailunäyttelyssä piti perua.

Totuus on, että Yhdysvalloilla ei ole vaihtoehtoja. Ilma-aseen nykyiset työhevoset, F-16- ja F/A-18C/D-hävittäjät ovat auttamattomasti vanhenemassa eikä niitä voida pitää kunnossa loputtomiin. Jos nyt alettaisiin jälleen suunnitella uutta hävittäjää puhtaalta pöydältä, ehtisi hävittäjäkantaan syntyä melkoinen kuoppa, ennen kuin uusi kone olisi käytössä – ja kuka takaa, että se olisi yhtään parempi kuin F-35? USA:n merivoimat pystyy sinnittelemään ehkä pitkäänkin Super Hornetien kanssa, mutta ilmavoimilla ja merijalkaväellä ei tätä mahdollisuutta ole.

Onko sitten Yhdysvaltojen liittolaisilla ja monilla muillakaan hävittäjiään uusivilla mailla vaihtoehtoja? Se jää nähtäväksi. Useat länsimaat näyttävät laittaneen kaikki munat samaan F-35-koriin. Muutama projektimaa saattaa kuitenkin olla kääntämässä takkiaan. Lokakuun lopussa Boeing vuoti tiedon allekirjoitetuista F/A-18 Super Hornet-tarjouksen vastakauppasopimuksista tanskalaisen puolustusteollisuuden toimijoiden kanssa, vaikka maa ei ole vielä tehnyt virallista päätöstä hävittäjähankinnastaan. Kanada, joka on kiemurrellut F-35:n hankinnan kanssa jo pitkään, on löytänyt lisäargumentin, joka puoltaa Super Hornetien hankkimista: maa ei tarvitse hävittäjää, jonka pitäisi toimia vahvan ilmatorjunnan vaikutuspiirissä.

Mutta mitä muita hävittäjiä on tarjolla amerikkalaisten F-35:n ja Super Hornetin lisäksi? Dassault Rafale ja Eurofighter Typhoon ovat 2000-luvun alun hävittäjiä ja alkavat olla jo kypsässä iässä ensi vuosikymmenellä. JAS Gripenin uudempi malli on tulossa tuotantoon muutaman vuoden päästä, mutta sen kyvyt eivät ole vielä selvillä. Edellinen malli hävisi testeissä sekä Rafalelle että Typhoonille ja sillä oli myös ongelmia yhteisoperaatioissa NATO-koneiden kanssa, koska se käyttää eri polttoainetta. Etelä-Korean, Japanin, Intian ja Turkin 2020-luvulla ehkä valmistuvista hävittäjäprojekteista tiedetään vielä vähemmän kuin Gripen E:stä.

Venäjän hävittäjäteollisuuden tuotteiden perään haikailevien on syytä muistaa, että Venäjä ei myy ulkomaille koneita yhtä hyvällä varustuksella kuin kotimaahan; niiden moottorit ja sensorit ovat kaikki heikompia. Ainakin NATO-maille tämä vaihtoehto on joka tapauksessa pois suljettu. Kiinalaiset hävittäjät ovat tuskin vaihtoehto millekään länsimaalle, jos niitä edes heille myytäisiin. Amerikkalaisilla on siis varsin vahva jalansija 2020-luvun hävittäjämarkkinoilla, mutta voi vain toivoa, että syntyvät kaupat palvelevat ostajia yhtä hyvin kuin myyjiä.

Artikkeli on julkaistu alkujaan Siivet 2015/1:ssä.

Teksti: Pentti Perttula

Kuvat: Lockheed Martin


f35_lochheedmartin_hidaskallisparas_06.jpg

Pohjoismaiden ilmavoimien nykyinen ja tuleva koko. Pohjoismailla on yhdessä huomattavan voimakas ilma-ase, johon kuuluu yli 300 konetta. Tilanne on muuttumassa, kun ilmavoimat saavat uudet konetyypit: Ruotsin, Norjan ja Tanskan ilmavoimat pienenevät keskimäärin 37 prosenttia. uusien konetyyppien yhä nousevien hintojen vuoksi konemäärän lasku on odotettavissa Suomessakin. Pohjoismainen ilmavoima heikkenee oletettavasti yli sadalla koneella ja samaan aikaan Venäjän ilma-ase kasvaa.

Aika vanha kirjoitus ja pääosa on samaa mitä viime vuosina on kuultu. Kehityksessä olevan koneen ongelmat on aina fakta juttu mutta niin on yli 2 vuoden aikana tapahtunut kehityskin. Kuten Bogdan sanoi noissa lainauksissa, F-35 softaongelmat alkavat olla pääosin takana ja luotettavuus on noussut hyväksi. ALIS on toinen juttu mutta sekin varmasti toimii piakkoin.

On huomattava että vaikka P&W F135 moottorin kehityksessä on ollut ongelmia muiden muassa, yhtään konetta ei ole menetetty maahansyöksyissä. Vakavin koneen tuhoutumiseen johtanut onnettomuus sattui maassa olevan koneelle jonka moottori syttyi palamaan. Ei siis minusta voida puhua yhtään sen huonommasta moottorista kun verrataan kehityksessä oleviin paketteihin. Pak-Falla on ollut paljon enemmän ongelmia ja kone joutuu tyytymään Su-35:n moottoreihin toistaiseksi.

F-35:n hinta on myöskin jatkuvasti laskusuunnassa ja nyt kappalehinta on jo alittanut 100 milj.USD:n. Se todennäköisesti tippuu edelleen.

Tämän laivuekäytössä koneita ei ole mentetty yhtään ja koneesta opitaan jatkuvasti lisää. Kaikki kommentit joita olen lukenut ja joita on lainattu tännekin foorumille F-35:ä lentäneiltä piloteilta eri maista, on olleet ylistäviä ja viimeaikaiset kokemukset sotaharjoituksista erittäin lupaavia. F-35 on selviytymiskykyisempi kuin yksikään 4.gen kone joka on olennainen asia tulevaisuudessa.

Perttulan kritiikki kohdistuu hävittäjän perinteisiin suoritusarvoihin jotka eivät ole ilmaherruushävittäjän tasoisia mutta niiden ei tarvitsekaan koska ilmaherruutta voi ylläpitää muutenkin kuin lentämällä korkealla ja kovaa tai kieputtelemalla konetta ilmassa I ja II MS tyyliin. Ei se paljon hydytä vaikka vastupuolella olisi moninkertainen ylivoima jos ne eivät kykene näkemään tai jäljittämään F-35:ä tutkillaan. Nopeus ja perinteiset suoritusarvot eivät myöskään takaa enää suojaa kuten aikaisempina vuosikymmeninä. Ei myöskään ELSO-kyky yksin.

4 F-35 konetta voi kantaa 16 keskimatkan ohjusta(tulevaisuudessa määrä kasvaa 24 kpl) sisällään ja lentää täydellä häiveellä samalla kuin esim. perinteiset SU-30 ja 35 kantavat kaiken siivissään. Niillä ei ole vastaavaa myöskään vastaavaa sensorikykyä integroituna. Häive yhdistettynä ELSOon on tehokkaampi keino kuin toinen yksinään niistä.

Todennäköistä on että kaikki 4.gen koneet ovat häviäjän asemassa nykysodassa häivekoneita vastaan, oli niillä IRST tai ei. Sukhoit kuten F-16 joutuisivat puolustuskannalle heti alussa koska ne eivät kykene havaitsemaan, jäljittämään tai maalittamaan häivekoneita tutkillaan kuin lähietäisyydeltä. Siinä vaiheessa ne olisivat jo väistelemässä kohti tulevia ohjuksia tai palavina hylkyinä maassa. Maassa olevat, kookkaat anti-häivetutkat eivät kykene johtamaan tulta vaan ainoastaan havaitsemaan kohteita. Taistelukoneiden olisi siis kyettävä jäjittämään häivemaaleja x-alueen tutkillaan jotta ne saisivat laukaisuparametrit (kohteen etäisyys, suunta ja korkeus).

IRST:n avulla voidaan ampua IR-ohjuksia mutta yhteen suuntaan katsovat IRST-sensorit ovat rajoitettuja pieneen sektoriin taivasta ja koneen ympärille ne eivät näe. IRST ei myöskään mittaa tutkaohjuksille tarvittavia parametreja ja vain IR-ohjuksia voidaan käyttää. LOAL-moodin ohjukset ovat tässä hyviä mutta niiden kantama ei vastaa tutkahakuisia ohjuksia.

USAF on jo soveltamassa käytännössä täysin uutta häivekoneille soveltuvaa ilmasodan taktiikkaa jota F-22A on käyttänyt vuosia. Häivekoneet eivät mm. lennä perinteisissä muodostelmissa vaan usean kilometrin etäisyyksillä toisistaan.
 
Perttulan kritiikki kohdistuu hävittäjän perinteisiin suoritusarvoihin jotka eivät ole ilmaherruushävittäjän tasoisia mutta niiden ei tarvitsekaan koska ilmaherruutta voi ylläpitää muutenkin kuin lentämällä korkealla ja kovaa tai kieputtelemalla konetta ilmassa I ja II MS tyyliin. Ei se paljon hydytä vaikka vastupuolella olisi moninkertainen ylivoima jos ne eivät kykene näkemään tai jäljittämään F-35:ä tutkillaan. Nopeus ja perinteiset suoritusarvot eivät myöskään takaa enää suojaa kuten aikaisempina vuosikymmeninä. Ei myöskään ELSO-kyky yksin.

4 F-35 konetta voi kantaa 16 keskimatkan ohjusta(tulevaisuudessa määrä kasvaa 24 kpl) sisällään ja lentää täydellä häiveellä samalla kuin esim. perinteiset SU-30 ja 35 kantavat kaiken siivissään. Niillä ei ole vastaavaa myöskään vastaavaa sensorikykyä integroituna. Häive yhdistettynä ELSOon on tehokkaampi keino kuin toinen yksinään niistä.
Kritiikki on melko kevyttä, kun artikkelissa kuitenkin nähdään F35 tarjolla olevista koneista suorituskykyisimpänä.

Vaikka F35 on monin osin askelta edellä muita, ei ongelmakohtia voi kuitenkaan täysin sivuuttaa. Asekuorma on pieni ja mainitsemasi perinteiset suorituskykyarvot uudelle koneelle vaatimattomat. HX-hankkeen elinkaari on vuosikymmeniä. Hyvin mahdollisesti tänä aikana tulee vastaan kone, jolla on F35:n häive-, sensori- yms ominaisuudet JA perinteisen ilmaherruushävittäjän suorituskyky.

Hinnasta ja huollon helppoudesta ei voida vielä sanoa mitään varmaa, mutta usein vaikea tuotekehitys aiheuttaa kustannuksia ja ongelmia käytettävyydessä. Omat epäilykset kohdistuvatkin pääasiassa tähän, koska en osaa vertailla teknisiä ominaisuuksia riittävän tarkkaan. Sen sijaan yleisen elämänkokemuksen mukaan pahasti myöhästyneet projektit jäävät alasta riippumatta jossain määrin vajaiksi, ainakin hinta/laatusuhteeltaan.

Joka tapauksessa pitää toivoa että F35 onnistuu täyttämään odotukset. Gripen kun on täysi kysymysmerkki, Super Hornet ja Typhoon edellisen sukupolven koneita ja Rafaleen pitäisi hankkia koneiden lisäksi kaikki aseet.
 
Kritiikki on melko kevyttä, kun artikkelissa kuitenkin nähdään F35 tarjolla olevista koneista suorituskykyisimpänä.

Vaikka F35 on monin osin askelta edellä muita, ei ongelmakohtia voi kuitenkaan täysin sivuuttaa. Asekuorma on pieni ja mainitsemasi perinteiset suorituskykyarvot uudelle koneelle vaatimattomat. HX-hankkeen elinkaari on vuosikymmeniä. Hyvin mahdollisesti tänä aikana tulee vastaan kone, jolla on F35:n häive-, sensori- yms ominaisuudet JA perinteisen ilmaherruushävittäjän suorituskyky.

Hinnasta ja huollon helppoudesta ei voida vielä sanoa mitään varmaa, mutta usein vaikea tuotekehitys aiheuttaa kustannuksia ja ongelmia käytettävyydessä. Omat epäilykset kohdistuvatkin pääasiassa tähän, koska en osaa vertailla teknisiä ominaisuuksia riittävän tarkkaan. Sen sijaan yleisen elämänkokemuksen mukaan pahasti myöhästyneet projektit jäävät alasta riippumatta jossain määrin vajaiksi, ainakin hinta/laatusuhteeltaan.

Joka tapauksessa pitää toivoa että F35 onnistuu täyttämään odotukset. Gripen kun on täysi kysymysmerkki, Super Hornet ja Typhoon edellisen sukupolven koneita ja Rafaleen pitäisi hankkia koneiden lisäksi kaikki aseet.
Ensinnäkin asekuorma on 8,1 tn. joten se ei todellakaan ole pieni vaan melkoinen. Toki koneen sisäinen kuorma on pieni mutta tulevaisuudessa 6 Amraamia sisällä on jo ihan riittävä muuten edistykselliselle koneelle. Siinäkään tilanteessa F-35 on vähintään samalla tasolla muiden kanssa koska sen drag on 0. Esimerkiksi Gripen ei lennä supercruisella tuolla varustuksella ja lisäksi kaikki muut koneet kantavat sotatilanteessa myös lisäpolttoainetta. Siten F-35 on pitkälti samoilla arvoilla kun lennetään taistelutehoilla ja kuormalla eikä verrata puhtaita koneita.

Todennäköistä on että suunta on miehittämättömiin koneisiin ja ne varmasti tulevat lentämään kovaa ja korkealla mutta samalla niiden hinnat tulevat nousemaan entisestään. Ainoa millä on todellista merkitystä vauhdin kannalta on tuo supercruise koska maksiminopeuksilla koneet hyvin harvoin lentävät kuorman ja polttoaineen kulutuksen takia.
Vauhtia ja vaarallisia tilanteita tärkeämpää on saada 5.sukupolven aseita hävittäjiin joilla kantamat ja tarkkuus nousisivat entisestään. Kehittyneillä sensoreilla ja aseilla hävittäjät voivat hallita entistä laajempia alueita ilman lentelemistä sinne tänne.

Viittaatko noilla "yleisillä elämänkokemuksilla" kenties myöhäiseen avioliittoon?;) Shit, sitten olen itsekin pulassa....

Itse olen nyt F-35:n osalta paljon luottavaisempi kuin 1-2 vuotta takaperin, homma skulaa ja alkaa tuottamaan hedelmää pikkuhiljaa. Hiljaa hyvä tulee on sekin kokemukseen perustuva sanonta.
 
Ikävää on, että täydellistä konetta valittavaksi ei ole. Ei sitä kyllä ole potentiaalisella ja todennäköisimmällä vastapuolellakaan. Tarjokkailla on vahvoja ominaisuuksia mutta myös heikompia osa-alueita. Joku (tai teoreettisesti vielä jotkut) tarjokkaista valitaan meille.

Parvilinkit ja parvilinkkitaktiikat, joihin täällä on viitattu, sekä verkottuminen muiden sensoriverkkojen kanssa noin yleensä (sisältää kaikki aselajit) ovat nojatuoli-ilmailijan näkökulmasta HX -tulevaisuudessa oleellinen peruskivi, jolle ilmapuolustusta kannattaa rakentaa. Tätä valttikorttia (edistynyt verkottuminen) säestävät harmonisesti ulottuvat ja monipuoliset sensorit, kauas yltävät nopeat linkkiohjattavat aseet, elso -kyvyt ja kehittyneet vastatoimet ruskean uhatessa tuuletinta. Kykyä piiloutua etsinnältä ei tule myöskään unhoittaa tai aliarvioida. Rakenteellinen ja elektroninen häive ovat eduksi vaikka etsintämenetelmät kehittyvät.
 
Muutama kommentti/korjaus yleisesti sotilasilmailuun liittyen. Jostain syystä, kun muut eivät ole korjanneet, niin kai hyvä, että kuitenkin korjataan? Vaikka vähän mietinkin, että onko näitä mitään järkeä korjailla. Mutta kai se on vähän tämän foorumin pointti?

Maassa olevat, kookkaat anti-häivetutkat eivät kykene johtamaan tulta vaan ainoastaan havaitsemaan kohteita. Taistelukoneiden olisi siis kyettävä jäjittämään häivemaaleja x-alueen tutkillaan jotta ne saisivat laukaisuparametrit (kohteen etäisyys, suunta ja korkeus).

IRST:n avulla voidaan ampua IR-ohjuksia mutta yhteen suuntaan katsovat IRST-sensorit ovat rajoitettuja pieneen sektoriin taivasta ja koneen ympärille ne eivät näe. IRST ei myöskään mittaa tutkaohjuksille tarvittavia parametreja ja vain IR-ohjuksia voidaan käyttää. LOAL-moodin ohjukset ovat tässä hyviä mutta niiden kantama ei vastaa tutkahakuisia ohjuksia.

Tutkan osalta, noin oli tilanne ennen. Matalan taajuuden tutkat eivät esim. pystyneet tuottamaan korkeustietoa ollenkaan. Tilanne on kuitenkin muuttunut melkoisesti teknologisen kehityksen myötä. Ja tänä päivänä tuo ei enää pidä paikkaansa. Ja tulevaisuudessa vielä vähemmän.

Sitten tuo IRST / ohjukset osio
  • IR-ohjukset eivät tarvitse IRSTiä tai tutkaa maalin hakemista tai laukaisua varten. Ne ovat itsenäisiä. Niissä on oma hakupää. Sidewinderin 'growl' kertoo lentäjälle audiona hakupään havaitseman lämpösignaalin jännitteen voimakkuuden, minkä perusteella lentäjä voi laukaista ohjuksen.
  • Mitä merkitystä sillä on, että IRST ei näe joka puolelle? Eihän tutkakaan näe? Ja IRST näkee paljon laajemmalle alueelle kuin tutka (erityisesti verrattuna kiinteään Aesaan). Lisäksi esim. F-35 DAS todellakin näkee joka puolelle konetta.
  • Tarkoitat varmaankin parametreillä etäisyyttä? Kulmatiedon osalta IRST on tarkempi kuin tutka. Ja etäisyyden IRST pystyy määrittämään monilla eri menetelmillä, tai mikä vielä parempaa, niiden yhdistelmänä.
  • IRST nimenomaan mahdollistaa tutkaohjusten käytön.
Foorumilaisten kannattaa lukea esim. tämä artikkeli teemasta:

Infrared Search And Track Systems And The Future Of The US Fighter Force
http://foxtrotalpha.jalopnik.com/infrared-search-and-track-systems-and-the-future-of-the-1691441747
 
Kritiikki on melko kevyttä, kun artikkelissa kuitenkin nähdään F35 tarjolla olevista koneista suorituskykyisimpänä.

Vaikka F35 on monin osin askelta edellä muita, ei ongelmakohtia voi kuitenkaan täysin sivuuttaa. Asekuorma on pieni ja mainitsemasi perinteiset suorituskykyarvot uudelle koneelle vaatimattomat. HX-hankkeen elinkaari on vuosikymmeniä. Hyvin mahdollisesti tänä aikana tulee vastaan kone, jolla on F35:n häive-, sensori- yms ominaisuudet JA perinteisen ilmaherruushävittäjän suorituskyky.

Hinnasta ja huollon helppoudesta ei voida vielä sanoa mitään varmaa, mutta usein vaikea tuotekehitys aiheuttaa kustannuksia ja ongelmia käytettävyydessä. Omat epäilykset kohdistuvatkin pääasiassa tähän, koska en osaa vertailla teknisiä ominaisuuksia riittävän tarkkaan. Sen sijaan yleisen elämänkokemuksen mukaan pahasti myöhästyneet projektit jäävät alasta riippumatta jossain määrin vajaiksi, ainakin hinta/laatusuhteeltaan.

Joka tapauksessa pitää toivoa että F35 onnistuu täyttämään odotukset. Gripen kun on täysi kysymysmerkki, Super Hornet ja Typhoon edellisen sukupolven koneita ja Rafaleen pitäisi hankkia koneiden lisäksi kaikki aseet.
F35 pitää vielä taistelutestata, ennenkuin tiedetään kannattaako sen massavalmistus Yhdysvaltain armeijalle. Esisarja alkaakin olla valmiina, seuraavaksi ne lähetetään sotatoimialueelle ja kokeillaan onko niistä yhtään mihinkään.
 
Viimeksi muokattu:
Kritiikki on melko kevyttä, kun artikkelissa kuitenkin nähdään F35 tarjolla olevista koneista suorituskykyisimpänä.

Vaikka F35 on monin osin askelta edellä muita, ei ongelmakohtia voi kuitenkaan täysin sivuuttaa. Asekuorma on pieni ja mainitsemasi perinteiset suorituskykyarvot uudelle koneelle vaatimattomat. HX-hankkeen elinkaari on vuosikymmeniä. Hyvin mahdollisesti tänä aikana tulee vastaan kone, jolla on F35:n häive-, sensori- yms ominaisuudet JA perinteisen ilmaherruushävittäjän suorituskyky.

Hinnasta ja huollon helppoudesta ei voida vielä sanoa mitään varmaa, mutta usein vaikea tuotekehitys aiheuttaa kustannuksia ja ongelmia käytettävyydessä. Omat epäilykset kohdistuvatkin pääasiassa tähän, koska en osaa vertailla teknisiä ominaisuuksia riittävän tarkkaan. Sen sijaan yleisen elämänkokemuksen mukaan pahasti myöhästyneet projektit jäävät alasta riippumatta jossain määrin vajaiksi, ainakin hinta/laatusuhteeltaan.

Joka tapauksessa pitää toivoa että F35 onnistuu täyttämään odotukset. Gripen kun on täysi kysymysmerkki, Super Hornet ja Typhoon edellisen sukupolven koneita ja Rafaleen pitäisi hankkia koneiden lisäksi kaikki aseet.

F-35:n saavutusarvojen kritisointi on mielestäni erikoista. Kun Hornet on riittänyt Suomen ilmavoimille tässä suhteessa, niin ei F-35:n pitäisi tuoltakaan osin olla mitenkään heikko.

Voidaan tietysti kysyä, olisiko parempaa tarjolla? Super Hornet ja Gripen E eivät tarjonne nykyistä enempää tällä saralla, pikemminkin ehkä päinvastoin. Rafale saattaa tarjota pientä parannusta, mutta ainoastaan Typhoonissa on nähtävissä selkeää parannusta suhteessa Hornetiin.

Aseiden puolella en näe Rafalea erityisen ongelmallisena. Myös Gripenin kanssa aseet menisivät luultavasti käytännössä uusiksi, Ruotsihan nojaa mitä suurimmassa määrin eurooppalaiseen aseistukseen. Typhooniin olisi Wikipedian mukaan JDAM-integraatio ja AIM-120C7 ainakin tulossa jos ei jo tullutkin, mutta en nyt ala kaivelemaan primäärilähteitä asialle. Huomattavaa aseyhteensopivuutta nykyisten aseidemme kanssa tarjoavat vain Super Hornet ja F-35.

Käytännössä kierrätettäväksi seuraavaan konetyyppiin voisi tulla lähinnä nämä, jonkinlaisessa tärkeysjärjestyksessä:

-AGM-156 JASSM (elinkaarta vielä jäljellä post-2030)
-AIM-120C7 AMRAAM (elinkaarta vielä jäljellä post-2030 - voidaan ampua myös NASAMS:sta)
-AIM-9X Sidewinder (ohjukset lienevät elinkaarensa loppupuolella post-2030 - voitaneen ampua myös NASAMS:sta, ainakin testiammuntoja on suoritettu ulkomailla)
-JDAM (aseissa lienee kiinni suhteellisen vähän rahaa, joten korvaaminen jollakin muulla lienee mahdollista)
-AGM-154 JSOW (hankintamäärä on tiettävästi pieni ja ase vaikuttaa meidän olosuhteisiimme melko tarpeettomalta täsmäpommin ja risteilyohjuksen välimallilta, jolle tuskin kannattaa antaa kovin suurta painoarvoa)

Paljon on toki kiinni siitäkin, löytyykö varastoissa oleville aseille jälkimarkkinoita, mitä integrointi uuteen konetyyppiin kustantaa tai onko ase kenties jo integroitu, onko tarjolla parempaa/halvempaa vastaavaa asetta jne. jne.
 
Ensinnäkin asekuorma on 8,1 tn. joten se ei todellakaan ole pieni vaan melkoinen. Toki koneen sisäinen kuorma on pieni mutta tulevaisuudessa 6 Amraamia sisällä on jo ihan riittävä muuten edistykselliselle koneelle. Siinäkään tilanteessa F-35 on vähintään samalla tasolla muiden kanssa koska sen drag on 0. Esimerkiksi Gripen ei lennä supercruisella tuolla varustuksella ja lisäksi kaikki muut koneet kantavat sotatilanteessa myös lisäpolttoainetta. Siten F-35 on pitkälti samoilla arvoilla kun lennetään taistelutehoilla ja kuormalla eikä verrata puhtaita koneita.

Tämä asekuormakeskustelu yleensäkkin särähtää pakostikkin korville, koska en kovin helpolla keksi mielessäni tilannetta jossa ilmavoimien 2-4 konetta häviävät jonkin ilmataistelun tyhjentäen koko asekuormansa (~4*4 amraam + 2*4 aim-9) tehden potentiaalisesti jokaisesta osaston lentäjästä ilma-ässän, ja aiheuttaen useamman prosentin kokoiset tappiot vihollisen koko lentokalustolle yhden lennon aikana.

Se on jonkun verran tärkeämpi attribuutti kun suurvalta miettii kuinka monen sadan tonnin viikkoannos pommeja ja muita räjähteitä saadaan siirrettyä varastolta pisteisiin A-X, mutta Suomelle tärkeämpänä pitäisin tärkeimpänä potentiaalisen vihollisen lentotoiminnan häiritsemistä sekä toissijaisena tappioiden aiheuttamista, joista kumpaankin riittää kyllä jo 2amraam+2aim9 tasoinen kuorma.
 
Tämä asekuormakeskustelu yleensäkkin särähtää pakostikkin korville, koska en kovin helpolla keksi mielessäni tilannetta jossa ilmavoimien 2-4 konetta häviävät jonkin ilmataistelun tyhjentäen koko asekuormansa (~4*4 amraam + 2*4 aim-9) tehden potentiaalisesti jokaisesta osaston lentäjästä ilma-ässän, ja aiheuttaen useamman prosentin kokoiset tappiot vihollisen koko lentokalustolle yhden lennon aikana.

Se on jonkun verran tärkeämpi attribuutti kun suurvalta miettii kuinka monen sadan tonnin viikkoannos pommeja ja muita räjähteitä saadaan siirrettyä varastolta pisteisiin A-X, mutta Suomelle tärkeämpänä pitäisin tärkeimpänä potentiaalisen vihollisen lentotoiminnan häiritsemistä sekä toissijaisena tappioiden aiheuttamista, joista kumpaankin riittää kyllä jo 2amraam+2aim9 tasoinen kuorma.

Ainakin osumaprosentit ovat historiallisen korkeat, jos kuusi ohjusta ampumalla pilotista tulee ässä... :rolleyes:
 
Tutkan osalta, noin oli tilanne ennen. Matalan taajuuden tutkat eivät esim. pystyneet tuottamaan korkeustietoa ollenkaan. Tilanne on kuitenkin muuttunut melkoisesti teknologisen kehityksen myötä. Ja tänä päivänä tuo ei enää pidä paikkaansa. Ja tulevaisuudessa vielä vähemmän.

Ja tämä onkin se olennainen osa. Hävittäjäkeskustelussa oletetaan yleensä, että taistellaan jossain Tyynenmeren yläpuolella ilman ulkopuolisia häiriötekijöitä. Tosiasiassa olemme hankkimassa hävittäjiä toimimaan vihollisen ilmapuolustuksen sisällä toimimiseen alueella, jossa meillä on toisaalta käytössä oma, jatkuvasti monipuolistuva sensoriverkosto. Nähdäkseni ei tarvitse olla erityinen visionääri että kykenee näkemään HX-hankkeen elinkaaren alussa jo meillä olevan kyky rakentaa omalle maa-alueellemme hyvin monipuolinen sensoriverkosto jossa on AI:n tekemä datafuusio. Hävittäjän omat sensorit ovat tuskin olennaisia.

Suurin potentiaalinen etuhan JSF:llä lienee Suomen tapauksessa se, että se voi lentää hiukan korkeammalla kuin kilpailijansa koska sen havaittavuus on pienempi. Tällöin koneen ohjusten kantama ja koneen omien sensorien kantama on kasvaneen tutka / visuaalisen horisontin takia suurempi. Hankkimalla JSF:n uskomme, että sellaisia teknologisia läpimurtoja jotka muuttaisivat tämän tilanteen ei ole tulossa.
 
Aseiden puolella en näe Rafalea erityisen ongelmallisena. Myös Gripenin kanssa aseet menisivät luultavasti käytännössä uusiksi, Ruotsihan nojaa mitä suurimmassa määrin eurooppalaiseen aseistukseen. Typhooniin olisi Wikipedian mukaan JDAM-integraatio ja AIM-120C7 ainakin tulossa jos ei jo tullutkin, mutta en nyt ala kaivelemaan primäärilähteitä asialle. Huomattavaa aseyhteensopivuutta nykyisten aseidemme kanssa tarjoavat vain Super Hornet ja F-35.

Aseiden puolesta olen ainakin itse kallistumassa yhä enemmän siihen suuntaan, että ei kannata toivoa aseistusta olevan hankittavista mistään salaperäisestä lisälähteestä harmaassa vaiheessa kolmesta syystä:

1.) Muidenkin maiden hankintamäärät ovat sangen pieniä
2.) Ottaen huomioon Venäjän jatkuvasti lukumääräisesti heikentyvät ilmavoimat on meillä täysin realistinen mahdollisuus omilla asehankinnoilla aiheuttaa ohjusmäärien puolesta ratkaisevat tappiot Venäjän ilma-aseelle jos pK on edes joten kuten kohtuullinen. Olennaisempaa on se, kykenemmekö pitämään koneemme ja lentäjämme ehjinä ilmassa ja maassa.
3.) Jos emme pysty hankkimaan koneille riittävää varustusta toimimiseen on hanke budjetoitu väärin, pitäisi olla vähemmän koneita.
 
Viittaatko noilla "yleisillä elämänkokemuksilla" kenties myöhäiseen avioliittoon?;) Shit, sitten olen itsekin pulassa....
Myöhästyneet projektit tuppaavat jäämään jollain lailla vajaiksi, joko teknisesti tai taloudellisesti. F22 on erinomainen taistelukone, mutta niin kallis ettei sitä ollut varaa hankkia suunniteltua määrää. NH-90:n ongelmat ilmenevät onnettomana käytettävyytenä.

Tämä ei ole millään lailla sotilaallisten projektien erikoisuus. Eurotunnelista tuli hieno tunneli, mutta laskun maksoivat veronmaksajat. OL3:n vaikeuksista kärsivät epäsuorasti suomalaiset sähkönkäyttäjät ja Ranskan valtio.

JSF:n tapauksessa pidän hyvin mahdollisena, että budjettiylitykset tullaan ajan myötä maksattamaan ulkomaisilla kumppaneilla ja asiakkailla, esim huolto-, elinkaari- ja päivityskustannusten muodossa.

Itse olen nyt F-35:n osalta paljon luottavaisempi kuin 1-2 vuotta takaperin, homma skulaa ja alkaa tuottamaan hedelmää pikkuhiljaa. Hiljaa hyvä tulee on sekin kokemukseen perustuva sanonta.

Samaa mieltä, nyt näyttää paremmalta. Syytä onkin, sillä länsimaisen ilmavoiman tulevaisuudesta on niin paljon kiinni tässä yhdessä koneessa.
 
Aseiden puolesta olen ainakin itse kallistumassa yhä enemmän siihen suuntaan, että ei kannata toivoa aseistusta olevan hankittavista mistään salaperäisestä lisälähteestä harmaassa vaiheessa kolmesta syystä:

1.) Muidenkin maiden hankintamäärät ovat sangen pieniä
2.) Ottaen huomioon Venäjän jatkuvasti lukumääräisesti heikentyvät ilmavoimat on meillä täysin realistinen mahdollisuus omilla asehankinnoilla aiheuttaa ohjusmäärien puolesta ratkaisevat tappiot Venäjän ilma-aseelle jos pK on edes joten kuten kohtuullinen. Olennaisempaa on se, kykenemmekö pitämään koneemme ja lentäjämme ehjinä ilmassa ja maassa.
3.) Jos emme pysty hankkimaan koneille riittävää varustusta toimimiseen on hanke budjetoitu väärin, pitäisi olla vähemmän koneita.

Olen suunnilleen samaa mieltä asiasta kanssasi. Mutta viilataan nyt vähän välimerkkiäkin. ;)

1.) Muiden eurooppalaisten maiden hankintamäärät ovat sangen pieniä. Yhdysvaltain osalta tilanne ei ole sama.

2.) Ilmataistelun osalta asia onkin näin. Sen sijaan esimerkiksi risteilyohjusten laukominen on hieman eri asia, ja mahdollisuus täydennyksiin on arvokas. Maaleja kyllä löytyy niin paljon kuin ohjuksiakin on käytettävissä, mutta rauhan aikana ei ole varaa hankkia ohjuksia ammuttavaksi kuin kaikkein korkeimman prioriteetin maaleihin.

3.) Pitää periaatteessa paikkansa. On kuitenkin syytä muistaa, että puolustusvoimat voi helposti hankkia rauhan aikana lisää aseistusta myös konekauppaa seuraavina vuosina ja vuosikymmeninä. Lisäkoneiden hankinta lienee sen sijaan vaikeampaa poliittisista syistä johtuen. Nykyisten aseiden helposta kierrätettävyydestä uuteen kalustoon on siis selkeää hyötyä, jos se mahdollistaa asehankinnoista karsimisen ensivaiheessa ja niiden lykkäämisen hieman myöhemmäksi, jotta runkoja saadaan mahdollisimman monta.
 
Ainakin osumaprosentit ovat historiallisen korkeat, jos kuusi ohjusta ampumalla pilotista tulee ässä... :rolleyes:

Senpä takia siellä pomppi se potentiaalinen prefiksinä, mutta luontaisestihan ylivertaisen c-7 amraamin osumatodennäköisyys on vähintään kolminumeroinen kun kohde ei koskaan edes huomaa olevansa hyökkäyksen kohteena uusinta uutta olevien tutkajärjestelmien ja parviteknologioiden takia. Tai näin ainakin valmistajan brosyyrissä todettiin..

Joka tapauksessa, jos kohteena olevaa konetta/laivuetta ei saada tehtäväänsä keskeyttämään vielä 2*2 amraamilla, niin voidaan kysyä auttaisiko siinä edes 8-20*2 amraamia pitkällä tähtäimellä.

Konkreettisempana ja pientä laskentaa vaativana esimerkkinä: Jos Lappeenrannan oblastin kansanvaltuuskunta itsenäisyysjulistuksensa jälkeen lähtee ilmavoimillaan suorittamaan esim. parisensataa lentosuoritetta päivässä Suomen ilmatilaan ja niistä puolta lähdetään torjumaan hävittäjillä, joista joka toinen johtaa vaikka neljän amraamin laukaisuun, kuinka pitkään kestää ennenkuin koko tänhetkinen varasto on ammuttu tyhjäksi? Entä kuinka nopealla tahdilla voidaan ostaa kuukausitasolla useita satoja amraameja lisää kriisitilanteessa, ja mikä on se kustannustehokkuus suhteessa joko torjuttuihin lentosuoritteisiin tai pudotettuihin koneisiin.
 
Tutkan osalta, noin oli tilanne ennen. Matalan taajuuden tutkat eivät esim. pystyneet tuottamaan korkeustietoa ollenkaan. Tilanne on kuitenkin muuttunut melkoisesti teknologisen kehityksen myötä. Ja tänä päivänä tuo ei enää pidä paikkaansa. Ja tulevaisuudessa vielä vähemmän.
Tiedän mitä 3D tutka tarkoittaa mutta esimerkiksi suomenkin käyttämät Giraffe Mk IV (C-alue 4-8 GHz) ja Thales Groundmaster 403 (S-aaltoalue 2-4 GHz) eivät kykene tuottamaan niin tarkkaa laukaisutietoa ohjusjärjestelmälle että en voisivat ohjata tulta. Vai olenko väärässä?

IR-ohjukset eivät tarvitse IRSTiä tai tutkaa maalin hakemista tai laukaisua varten. Ne ovat itsenäisiä. Niissä on oma hakupää. Sidewinderin 'growl' kertoo lentäjälle audiona hakupään havaitseman lämpösignaalin jännitteen voimakkuuden, minkä perusteella lentäjä voi laukaista ohjuksen.
Joo, tiedän tuon ja tarkoitin että BVR-rajalle ja kauemmas ei saada IR-ohjuksille laukaisutietoa ilman IRST-sensoria, toki näköetäisyydellä homma toimii kuten aina ennenkin, ilman mitään sensoreita.

Mitä merkitystä sillä on, että IRST ei näe joka puolelle? Eihän tutkakaan näe? Ja IRST näkee paljon laajemmalle alueelle kuin tutka (erityisesti verrattuna kiinteään Aesaan).
Lainaus laittamastasi linkistä: "Even if the enemy aircraft turns off its radar shortly after turning it on, that short broadcast may be all the friendly fighter needs in order to focus their IRST on the section of the sky that the enemy aircraft inhabits. Once the enemy aircraft is within a certain range, an advanced IRST, like the IRST-21 featured in the Legion Pod, can begin to provide weapons engagement quality targeting information for its crew to use."

Basically, third-party sources are supplying the F-16 with the 'big picture' and once it is looking in the right direction it can use its IRST to shrink that picture down and enhance its targeting fidelity to a lethal level without giving away its own position via using its radar.

Eli tuonkin perusteella IRST:n näkökenttä sinne 50-100km etäisyydelle, kohti tulevaan hävittäjämaaliin ei liene kovin laaja. Kyllähän IRST näkee kauas varsinkin kun olosuhteet ovat hyvät (kosteus vähäistä) mutta mikään tutkan korvaaja se ei yksinään ole, sitä tarkoitin. Jos vastapuolen tutka havaitsee IRST-hävittäjän 150 km+ päästä niin se 100 km ei enää riitä. Siinä vaiheessa kun IRST alkaa olemaan kantamalla, on kohti tulossa mahdollisesti puikkoja joten IRST ei ole pääsensorina ihan samantasoinen kuin moderni tutka. Hyvin täydentävä kylläkin.

En tiedä IRST:n keilauskulmista mutta kiinteä AESAkin näkee sen 60 astetta +/- ja ilman rajoitteita myös maanpinnalle.
Lisäksi esim. F-35 DAS todellakin näkee joka puolelle konetta.
Kyllä näkee ja se onkin nerokas keksintö. Sen kantama ei silti korvanne tutkaa?
Tarkoitat varmaankin parametreillä etäisyyttä? Kulmatiedon osalta IRST on tarkempi kuin tutka. Ja etäisyyden IRST pystyy määrittämään monilla eri menetelmillä, tai mikä vielä parempaa, niiden yhdistelmänä.
Mitkä ne muut etäisyydenmittauskeinot ovat laserin lisäksi? Laseria en maininnut erikseen koska en tiennyt onko niitä kaikissa IRST-sensoreissa.
Ovatko ne muut keinot niin tarkkoja että ohjuksia voidaan ampua BVR-etäisyyksille? Itse olen puhunut kokoajan BVR-alueen taistelusta enkä koiratappelusta koska pitkällä kantamalla ne suurimmat ratkaisut tehdään nykyään.
IRST nimenomaan mahdollistaa tutkaohjusten käytön.
Ok, mutta siis sinne 100km+ alueelle jossa tutka pelittää?
Suomelle tärkeämpänä pitäisin tärkeimpänä potentiaalisen vihollisen lentotoiminnan häiritsemistä sekä toissijaisena tappioiden aiheuttamista, joista kumpaankin riittää kyllä jo 2amraam+2aim9 tasoinen kuorma.
Ok, eli siis lähettäisit torjuntaan taistelukoneet 2+2 ohjuskuormalla, vajaavarustettuina? Miksi? Ilmavoimat itse aikoo tuottaa vastapuolelle mahdollisimman suuret tappiot jotta hyökkäysinto laskisi ja vastapuoli tulee varmasti hieman suuremmalla tulivoimalla vastaan....
 
Senpä takia siellä pomppi se potentiaalinen prefiksinä, mutta luontaisestihan ylivertaisen c-7 amraamin osumatodennäköisyys on vähintään kolminumeroinen kun kohde ei koskaan edes huomaa olevansa hyökkäyksen kohteena uusinta uutta olevien tutkajärjestelmien ja parviteknologioiden takia. Tai näin ainakin valmistajan brosyyrissä todettiin..

Joka tapauksessa, jos kohteena olevaa konetta/laivuetta ei saada tehtäväänsä keskeyttämään vielä 2*2 amraamilla, niin voidaan kysyä auttaisiko siinä edes 8-20*2 amraamia pitkällä tähtäimellä.

Konkreettisempana ja pientä laskentaa vaativana esimerkkinä: Jos Lappeenrannan oblastin kansanvaltuuskunta itsenäisyysjulistuksensa jälkeen lähtee ilmavoimillaan suorittamaan esim. parisensataa lentosuoritetta päivässä Suomen ilmatilaan ja niistä puolta lähdetään torjumaan hävittäjillä, joista joka toinen johtaa vaikka neljän amraamin laukaisuun, kuinka pitkään kestää ennenkuin koko tänhetkinen varasto on ammuttu tyhjäksi? Entä kuinka nopealla tahdilla voidaan ostaa kuukausitasolla useita satoja amraameja lisää kriisitilanteessa, ja mikä on se kustannustehokkuus suhteessa joko torjuttuihin lentosuoritteisiin tai pudotettuihin koneisiin.

Paljon ohjuksia kantavan koneen lentäjän ei ole pakko ampua kaikkia ohjuksiaan, mutta hän voi niin tehdä, jos tarve ilmenee. Vain muutaman ohjuksen kantavan koneen lentäjällä ei ole vaihtoehtoja.

Enemmän ohjuksia kantava kone voi aloittaa ampumisen aiemmin (ohjustensa äärikantamalta) ja pakottaa näin vastustajan puolustuskannalle. Ohjuksia voidaan ampua useampia vastatoimien tehokkuuden vähentämiseksi. Paljon ohjuksia kantava kone voi hyvään ampuma-asemaan päästessään myös realistisesti tuhota useamman ilmamaalin kerralla, toisin kuin vain muutaman ohjuksen kantava kone.

Ei ole uskottavaa, että vihollinen perääntyisi aina vastarintaa kohdatessaan. Jokin hyvin haavoittuva maali voisi niin tehdäkin, mutta pitää muistaa, että vihollinen suojaa niitä hävittäjillään.

Ajatellaan vaikkapa rynnäkkökoneparven edellä "fighter sweepia" tekevää hävittäjäparvea. Mitä hävittäjäparvi tekee, kun kaksi puolustajan hävittäjää ampuu sitä kohti? Mitä suurimmalla todennäköisyydellä se hyökkää puolustajan koneita vastaan ja pyrkii tuhoamaan ne. Kun puolustajan vain kahdella Amraamilla aseistetuista koneista vielä loppuu tässä tilanteessa ohjukset kesken ennen paremmin aseistettua hyökkääjää, niin alivoimainen puolustaja on entistä heikommassa asemassa ja kärsii helposti hyökkääjää suuremmat konetappiot.
 
Back
Top