Itsenäisyyspäivä

TOIVOTAN KAIKILLE HYVÄÄ ITSENÄISYYSPÄIVÄÄ 2015.
KIITOS SOTIEMME VETERAANEILLE.
 

Liitteet

  • 007.JPG
    007.JPG
    5.4 MB · Luettu: 19
Aamulla ensin kirkkoon ja kunniakäynti sankarihaudalla, sieltä itsenäisyysjuhlaan kahvittelemaan ja kuuntelemaan tyttären laulua ja loppuilta kotona perheen kesken. Kyllä Suomi vielä sentään on itsenäinen vaikka välillä liikaa mennään muiden mukaan kaikenlaiseen tyhmyyteen! Kun noille poliitikoille sais jostain selkärankaa ja halua ajaa rohkeammin Suomen etua niin olis paljon parempi.
 
Minulle tämä on lähinnä kadonneen itsenäisyyden muistopäivä. Juhlin sitä hillityin menoin.
 
Hyvää Itsenäisyyspäivää!
Aamulla lumipukua päälle kaverin kanssa ja sankariristille kunniavartioon sieltä sitten Heraclesin järjestämään 612 tapahtumaan heluttamaan kuulaa 612 kertaa veteraanien hyväksi. Sitten kotiin seuraamaan paraatia ja ihmettelemään TV:sta sitä mitä vihervasuri-anarkisti idiootit tällä kertaa keksivät. Toivottavasti poliisi vihdoinkin ottaisi käyttöön vesitykit näitä "suvaitsevaisia" vastaan..
 
Hyvää itsenäisyyspäivää!

Menen kirkkoon ja käyn sankarihaudoilla viemässä yhdistyksen tervehdyksen sankarivainajille. Sen jälkeen on muuta ohjelmaa.

Muistakaa kaikkina aikoina, silloinkin kun outo murhemieli ja tappiomielialat etsivät tarttumapintaa, että on ollut myös sellaisia aikoja, jolloin orjuuden muodot ovat olleet mustat kuin korpiyö marraskuussa. Ilman toivoa, uskoa ja tahtoa ei milloinkaan olisi päästy ikeen alta eikä kyetty elämään talvisodan kauhujen läpi eikä säilyttämään pientä isänmaan liekkiä Neuvostoliiton saappaan ollessa alati valmiina potkuun. Suomessa on aina ollut edes jokunen mies, joka on halunnut itse tehdä jotain maansa hyväksi eikä vain passiivisesti odottaa jotain valtiopalvelua kulloisiinkin muoteihin ripustautuen tai niitä sohvassa katkerana moittien.

Kun tuli helmikuun manifesti 1899 ja venäläistämistoimenpiteet alkoivat, toivoa oli hyvin vähän. Jean Sibelius teki viimeisen osan orkesterisarjaan Historiallisia kuvia. Marraskuussa 1899 nuorsuomalaiset järjestivät Sanomalehdistön päivien juhlan omien lehtiensä puolesta. Kaarlo Bergbom laati juhlaan kuusiosainen suomalaiskansallisen historiallisen kuvaelman, johon säveltäjä teki musiikin ja Eino Leino sekä Jalmari Finne kirjoittivat tunteellisen ja kansallisen taustatekstin. Osat kuvasivat Suomen historian eri vaiheita kalevalaisesta ajasta lähtien. Leino vastasi myös viimeisen, Suomi Herää -nimisen osan tekstistä, joka kuvasi Suomen kansallista heräämistä.

Kesti neljäkymmentä vuotta ennen kuin Koskenniemi teki sävelmään sanat. Mutta jokainen tiesi ilman sanojakin marraskuussa 1899, mitä Suomen herääminen tarkoitti ja kuuli sen orkesterisarjan viimeisessä osassa.

Ja milloin tahansa, millaisina aikoina tahansa - niitä voi tulla ja tulee vaikeampiakin - voi lohduttautua näillä sävelillä ajalta, jolloin toivon ei annettu kuolla.


 
Päivällä pulahdus lähijärveen kavereiden kanssa tulevaan talveen akklimasoitumisen edesauttamiseksi ja illalla rauhaisaa kotoeloa ruuanlaiton ja viinipullon kera.

Päivän teemaelokuvaksi on valikoitunut Sissit: http://areena.yle.fi/1-902725
 
Joku on sanonut, ettei aio laittaa kahta kynttilää palamaan, johtuen Suomen tilasta… ei ole enää itsenäisyyttä jota juhlia.

Mutta ne kaksi kynttilää ikkunassa itse asiassa kertoo että talo on turvallinen jääkärin, vapaussoturin, astua tupaan yöksi. Asia on vaan unohtunut matkan varrella ja kahdesta kynttilästä on tullut vain tapa. Alkujaan se kuitenkin on ollut etappitalon merkki, joka antaa suojan ja lepopaikan salaa matkustavalle vapaussoturin raakileelle matkalla Preussiin sotataitoja oppimaan.

Eli poltetaan niitä kynttilöitä ja muistetaan se alkuperäinen tarkoitus.



Muistetaan itsenäisyyspäivänä kaikkia uhreja!

http://artoluukkanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/207793-muistetaan-itsenaisyyspaivana-kaikkia-uhreja

”…minä vihaan teidän juhlianne, minä inhoan

niitä, minä en voi sietää juhlakokouksianne….

Vie pois minun luotani virsiesi pauhu!

En halua kuulla sinun harppujesi helinää.

mutta oikeus virratkoon kuin vesi ja vanhurskaus kuin ehtymätön puro…”



Tämä edellinen värssy ei ole mistään anarkistin käsikirjasta tai kommunistisesta manifestista. Se on Raamatusta. Aamoksen kirjasta.

Tämän virkkeen yhdistäminen itsenäisyyspäivän juhlintaan voi tuntua pahalta.

Sen pohjalla on kuitenkin syvä ajatus siitä, että eliitin juhlinnan ja frakkien kimalluksen takana on aina tyly todellisuus. Se ei ole välttämättä kaunis. Maamme sukeltaa lamaan ja samalla meillä on vielä edellisen talouskriisin ongelmat käsittelemättä.

Voimmeko juhlia hyvillä mielin, jos meillä on vielä kaapissa 1990-luvun laman luurankoja? Miten meidän "juhlakokouksemme" sujuu jos unohdamme menneet maanmiehet? Eikö todellinen itsenäisyydenpäivän vietto merkitse sitä, että me edistämme oikeudenmukaisuutta?

Tosiasioiden tunnustaminen on kaiken viisauden alku. Näyttää siltä, että Suomi ei voi nousta tästä nykyisestä lamasta, jollemme tunnusta 1990-luvun tosiasioita. Silloin monet ihmiset eivät jaksaneet vaan ottivat itseltään hengen. En usko, että meillä on edellytyksiä tai mahdollisuuksia uuteen taloudelliseen nousuun jollemme suhtaudu vakavasti menneisyyden virheisiin.

Ne on tunnustettava ja tilinteko on tehtävä.

**

Helsingissä järjestetään kynttiläkulkue 6.12.2015 klo 11.45 niiden 90-luvun uhrien muistolle, jotka eivät jaksaneet. Mikään ei saa päättäjille olla tärkeämpää, kuin yhteiskunnan oikeudenmukaisuus.

Jokatapauksessa – jokaiselle suomalaisille hyvää ja syvien ajatusten itsenäisyyspäivää! Me selviämme kun teemme tilinteon historian kanssa.

Silloin selviämme aina.

Arto Luukkanen

Järvenpää



edit....

Itsenäisyyden jumalanpalvelus - isänmaan pilkkaa?

http://artoluukkanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/207932-itsenaisyyden-jumalanpalvelus-isanmaan-pilkkaa


Itsenäisyyspäivän jumalanpalvelus - Jumalan ja isänmaan ilkeämielistä pilkkaa?

Katselin tässä itsenäisyyspäivän jumalanpalvelusta.

Minulle tuli aivan sellainen tunne, että valtakunnan pääpyhäkössä ei paljoa puhuttu itsenäisyydestä vaan yritettiin vaikuttaa poliittisesti korrektiin suuntaan.

Ministeri Grahn-Laasonen luki profeetta Aamosta. Ei kuitenkaan sitä kohtaan, jossa vaaditaan, että oikeudenmukaisuuden pitäisi virrata kuin vesi.

Sisältö oli muutenkin yhteen suuntaan kasvattava. Oman isänmaan asia jäi jonnekkin.

Ruotsinkielinen naispappi rukoili "varjele meidät kansallismieliseltä uholta". Erittäin ihmeellistä - suomalainen kulttuuri on syntynyt - ei uhosta - vaan vuosisataisesta työstä - että meillä olisi suomenkielinen kulttuuri.

Arto Luukkanen

Järvenpää
 
Viimeksi muokattu:
Paraatissa muiden makkaranpaistajien mukana ja seuraavaksi porukoiden luona käymään.
 
Hyvää itsenäisyyspäivää!

Jokaisena Itsenäisyyspäivänä kiitän Suomen itsenäisyyden puolesta taistelleita ja kaikkia rehellisiä ja urheita suomalaisia! Kiitos sitä kaikesta hyvästä, josta sain nauttia tässä uudessa kotimaassa.
13Lpl+
 
Hyvää itsenäisyyspäivää täältä savostakin, töissä on perhana oltava ja lumettomuus meinaa masentaa mutta @Vonka linkkaama finlandia pelasti minun itsenäisyyspäiväni, tuli vähä harrasta tunnelmaa auton koppiinkin. :)
 
Back
Top