Jalkaväkikomppania puolustuksessa

Missä on Paavonaho? Pohjoisesta ei pitäisi päästä mitään yllättäen läpi, siellä on PST:in mukana jos joku hullu ajaa siellä suolla tankilla.
Jos tarkoitat pohjoisen metsätaipaletta sinne on mahdollisuus siirtyä mönkijöillä sinkojen kanssa nopeastikin kun tiedustelu varoittaa.

Sinne kapeikon soille haluaisin itsekin katsomaan, ojat menevät hyvin, tekisin sinne pitkospuita pohjalle jos on aikaa. Siellä suolla olisi myös hyvä olla suojassa vihollisen tulivalmisteluilta ja siirtyä sieltä asemaan.
En mennyt ihan yktyiskohtiin omassa koska pitäisi päästä paikalle muutakin kun googlella.

My bad. Tarkoitin Paavoharjua. Joo voi olla, että tuo 3J + PST riittää hyvin pysäyttämään koukkauksen pohjoisesta. Ajattelin vain, että jos nuo ovat sitoutuneet taisteluun Saaramaan kylän suunnalla, niin silloin voi olla vaikea irtautua tarpeeksi nopeasti pohjoiseen tulppaamaan mahdollista koukkausta...
 
My bad. Tarkoitin Paavoharjua. Joo voi olla, että tuo 3J + PST riittää hyvin pysäyttämään koukkauksen pohjoisesta. Ajattelin vain, että jos nuo ovat sitoutuneet taisteluun Saaramaan kylän suunnalla, niin silloin voi olla vaikea irtautua tarpeeksi nopeasti pohjoiseen tulppaamaan mahdollista koukkausta...

No näissä asemissa ei olla vielä mitenkään sitoutuneita mihinkään, siitä nuijitaan kärkeä kun se tulee.
On myös tulisuunnitelma koukkauksen varalle, se antaa aina aikaa regoida.
1-2 J toimivat tilanteen mukaan ja siirtyvät tien suunnassa kohti Ontelaa.
3 J ja PST siirtyvät ripeästi sinne soiden kannaksen maastoon reserviksi pohjoisen lenkin kautta, tähän ajattelin haalia mönkijöitä esim KRH:lta koska sen kautta palaavat kuitenkin.
Mutta he voivat keskeyttää tämän siirtymisen jos sieltä on joku koukkaamassa.

Muuten sivustoilla ilmeneviin koukkauksiin vastataan nopeasti mönkijä ryhmillä, miinoja ja sinkoja mukaan heille ja onnea.
3 J on tosiaan reservissä ja on valmiina heitettäväksi myös sivustoille mutta haluan että osa liikkuu nopeammin kuin vain tossutellen.
 
Mietitään nyt vähän tehtävän puitteita. Tiestä ollaan luopumassa jo ilman kunnon painetta.

Otin sen Paavonharjun koukkauksen Samseksen suunnitelmaan enemmänkin soveltamalla suomalaista sotataitoa vihollisen ajatteluun. Jos olisin vihollisen pataljoonankomentaja, laittaisin koukkaukseen jalkaisin liikkuvan komppanian samanaikaisesti, kun pyrittäisiin (viimeistään toisella portaalla) lujaa Saaramaan pelloilta läpi. Eli toinen jalkautuneista kärkikomppanioista sinne ylös. Ilman tähystystä + torjuntaa sieltä pääsee ketjun päähän, sivustaan ja pohjoiseen menevälle tielle. Kalusto saadaan toki samaa reittiä, kun soiden välinen kannas on raivattu ja kaivannot täytetty. En mitään panssarikärkeä sinne soiden väliin ollut heittämässä.

Palaan omaan joukkoon:

En voi luopua tiestä. Ensinnäkin, on ehdottomasti estettävä vihollisen pääsy Saarekseen. En voi antaa heti viittä kilometriä ilmaiseksi ja vaarantaa Tst.Os 25 tehtävää. Lisäksi: jos Tst.Os 25 joutuu sivustahyökkäyksen vuoksi vetämään taakse, vaarantuu myös Tst.Os 26:n irtautuminen sen vastuualueen läpi. Tst.Os 26:n paluutie menee tukkoon. Kiitti kaverit.

Komppanianpäällikön homma: suorittaa saamansa tehtävä, tietenkin mahdollisimman vähin tappioin.

Ja se on verta, hikeä ja kyyneliä. Lapio heilumaan.
 
Mietitään nyt vähän tehtävän puitteita. Tiestä ollaan luopumassa jo ilman kunnon painetta.

Otin sen Paavonharjun koukkauksen Samseksen suunnitelmaan enemmänkin soveltamalla suomalaista sotataitoa vihollisen ajatteluun. Jos olisin vihollisen pataljoonankomentaja, laittaisin koukkaukseen jalkaisin liikkuvan komppanian samanaikaisesti, kun pyrittäisiin (viimeistään toisella portaalla) lujaa Saaramaan pelloilta läpi. Eli toinen jalkautuneista kärkikomppanioista sinne ylös. Ilman tähystystä + torjuntaa sieltä pääsee ketjun päähän, sivustaan ja pohjoiseen menevälle tielle. Kalusto saadaan toki samaa reittiä, kun soiden välinen kannas on raivattu ja kaivannot täytetty. En mitään panssarikärkeä sinne soiden väliin ollut heittämässä.

Palaan omaan joukkoon:

En voi luopua tiestä. Ensinnäkin, on ehdottomasti estettävä vihollisen pääsy Saarekseen. En voi antaa heti viittä kilometriä ilmaiseksi ja vaarantaa Tst.Os 25 tehtävää. Lisäksi: jos Tst.Os 25 joutuu sivustahyökkäyksen vuoksi vetämään taakse, vaarantuu myös Tst.Os 26:n irtautuminen sen vastuualueen läpi. Tst.Os 26:n paluutie menee tukkoon. Kiitti kaverit.

Komppanianpäällikön homma: suorittaa saamansa tehtävä, tietenkin mahdollisimman vähin tappioin.

Ja se on verta, hikeä ja kyyneliä. Lapio heilumaan.

En tiedä koskiko minua mutta omassani tietä ei anneta, sen molemmin puolin on joukkue ja saareksessa kolmas + pst ja takana revittävissä vahvennuksia.
Se tie on viivasuora, katsoin että Saareksesta voi ampua Ontelaan asti johon joukkeet tilaanteenmukaisesti siirtyvät.
Jos he haluavat leikkiä salamasotaa jossa molemmin puolin tietä on sinkoja ja ajavat kohti ohjuksia en pidä sitä pahana.
 
En tiedä koskiko minua mutta omassani tietä ei anneta, sen molemmin puolin on joukkue ja saareksessa kolmas + pst ja takana revittävissä vahvennuksia.
Se tie on viivasuora, katsoin että Saareksesta voi ampua Ontelaan asti johon joukkeet tilaanteenmukaisesti siirtyvät.
Jos he haluavat leikkiä salamasotaa jossa molemmin puolin tietä on sinkoja ja ajavat kohti ohjuksia en pidä sitä pahana.

Ei, kunhan muistutin tehtävästä ja puitteista.
 
Itse pitäisin asentamatta osan miinoista, tekisin niistäkin myös valmiit suunnitelmat joihin joku porukka Krh:sta ja huollosta ajelee niitä mönkijöillä asentamaan kun tiedetään mistä vihollinen yrittää.
Useitakin hyviä paikkoa kartasta löytyy mutta jokaiseen niitä ei riitä.
 
Ei, kunhan muistutin tehtävästä ja puitteista.

Jep, itsellä lähti kaikki tuosta juuri että se iso ura on se tärkein ja käytän alueen maksimaalisesti että pääsen siihen 5 päivään.
Ja meni paikat sekaisin, se paikka missä on toiset järeämmät asemat on soiden välissä tien molemmin puolin, se ei ole Saares vaan Kolamäki.
Aloitan iskemällä koko tulivoimalla, onnistuessaan siitä tulee päivä, siitä viivyttäen toiseen asemaan jossa menee toinen päivä, siinä Kolamäen asemissa kolmas päivä, jousto taas Summanjoelle jossa menee neljäs päivä ja siellä on sitten tapellaan viides päivä joten tehtävä tulee täytettyä.

Tällä haen sitä että käytän alueen syvyden maksimaalisesti ja edullisimmissa kohdissa pyrin maksimoimaan vihollisen tappiot, joustava liike taaksepäin tekee tyhjäksi vihollisen mahdolliset koukkaukset.
Kun se Summanjoen silta lentää ilmaan vihollisen pitäisi tuntea syvää masennusta vaikka 2 K ei oliskaan suorittanut vastahyökkäystään joka taas muuttaisi tilanteen täysin toteutuessaan.
 
Summajoen silta voi olla aika irrelevantti, koska siitä pääsee luultavastikin tankilla muutenkin ohi/yli. Tietenkin se silta olisi jälkeenpäin korjattava, jos siitä olisi tarkoitus huoltoa tehdä. mutta vihollisen johtaja tuskin olettaa näkevänsä yhtään ehjää siltaa, ellei satu olemaan onnekas tai onnistu tehtävässään yli odotusten.
 
Summajoen silta voi olla aika irrelevantti, koska siitä pääsee luultavastikin tankilla muutenkin ohi/yli. Tietenkin se silta olisi jälkeenpäin korjattava, jos siitä olisi tarkoitus huoltoa tehdä. mutta vihollisen johtaja tuskin olettaa näkevänsä yhtään ehjää siltaa, ellei satu olemaan onnekas tai onnistu tehtävässään yli odotusten.

Se mitä siitä näkyi niin pääsee jos on uhkarohkea mutta siis tarkoitin lähinnä että se on hidaste joka auttaa pääsemään tähän aikatavoitteeseen.
Kyllä siitä melkein pitää tulla ensin jalkaväellä yli varmistamaan ylitys, ihan puskittunut iso oja googlessa mutta voi sinne jumiin jäädä jos vaan sokkona ajaa.
 
Se mitä siitä näkyi niin pääsee jos on uhkarohkea mutta siis tarkoitin lähinnä että se on hidaste joka auttaa pääsemään tähän aikatavoitteeseen.
Kyllä siitä melkein pitää tulla ensin jalkaväellä yli varmistamaan ylitys, ihan puskittunut iso oja googlessa mutta voi sinne jumiin jäädä jos vaan sokkona ajaa.

No joo. Olisihan se lysti olla tuossa länsirannalla kk:n kanssa odottamassa ja tähdätä puskan heilunnan perusteella. Samalla ehdottaisin, että yksi tai useampi pohjamiina varataan tuon etelään johtavan tienpätkän tukoksi, se saattaisi yllyttää vihollista levittäytymään ja silloin meillä ei vissiin olisi tarpeeksi ukkoja ketjuun?
 
No joo. Olisihan se lysti olla tuossa länsirannalla kk:n kanssa odottamassa ja tähdätä puskan heilunnan perusteella. Samalla ehdottaisin, että yksi tai useampi pohjamiina varataan tuon etelään johtavan tienpätkän tukoksi, se saattaisi yllyttää vihollista levittäytymään ja silloin meillä ei vissiin olisi tarpeeksi ukkoja ketjuun?

Voitko täsmentää mitä tietä tarkoitat?

Miinoja pitää tosiaan pitää vähän reservissä, pohjamiinoja on myös halu kokeilla pienellä riskillä sopivissa paikoissa käyttää laskurilla viritettynä.
 
Kohdasta 1:40.


Paljonko siltakalustoa vihollisella on?

9 minsaa kohdalla BMP ylittää ilman suurempia vaikeuksia. Mutta haluaisin olla vastapuolella ja ITKK:n puikoissa vihollisen yrittäessä sitä. Tuo pohja on niin houkuttelevan näköinen.

Anyway: Olisiko syytä käyttää sitä kaivinkonetta mikä oletettavasti olisi käytettävissä tuon "joen" ruoppaamiseen? Katsoa vaikka sellaiset helpoimmin ylitettävät kohdat ja kuopaista siitä? Vai meneekö liian kauan?
 
Voitko täsmentää mitä tietä tarkoitat?

Miinoja pitää tosiaan pitää vähän reservissä, pohjamiinoja on myös halu kokeilla pienellä riskillä sopivissa paikoissa käyttää laskurilla viritettynä.

GE:ssä näkyy oikeastaan vain katunäkymässä saaramaantien eteläpuolella juuri ennen siltaa, siis vihollisen tulosuunnasta katsottuna. Suunnituskartassa ei ole tiellä nimeä, mutta menee joen suuntaisesti (länsilounaaseen) tiestä matarahonmäen suuntaan.

Hieman epäselvästi ilmaisin tuon asian tuossa edellisessä. Olisi pitänyt sanoa, että saaramaantien eteläpuolelta lähtevä tie.
 
9 minsaa kohdalla BMP ylittää ilman suurempia vaikeuksia. Mutta haluaisin olla vastapuolella ja ITKK:n puikoissa vihollisen yrittäessä sitä. Tuo pohja on niin houkuttelevan näköinen.

Anyway: Olisiko syytä käyttää sitä kaivinkonetta mikä oletettavasti olisi käytettävissä tuon "joen" ruoppaamiseen? Katsoa vaikka sellaiset helpoimmin ylitettävät kohdat ja kuopaista siitä? Vai meneekö liian kauan?

Se voi olla turhana raju projekti mutta katsopas Ojalan kohdalla, punaisen navetan/ladon kohdalla menevä oja Saaranmaalla.
Ja se Suurisuo on vähän ojitettu siellä pohjoisessa, pitäisi olla koteutta.
Itsellä oli ajatus että sen Ojalan rummun paukautan kun kärki on siinä risteyksen maastossa sulutteen edessä ja PST:n tähtäimissä.
Sen ojan isontaminen pilaa yllätyksen mutta siihen tuo ehdottmasi vois sopia jos muuttaa muutenkin pelikirjaa.
 
GE:ssä näkyy oikeastaan vain katNunäkymässä saaramaantien eteläpuolella juuri ennen siltaa, siis vihollisen tulosuunnasta katsottuna. Suunnituskartassa ei ole tiellä nimeä, mutta menee joen suuntaisesti (länsilounaaseen) tiestä matarahonmäen suuntaan.

Hieman epäselvästi ilmaisin tuon asian tuossa edellisessä. Olisi pitänyt sanoa, että saaramaantien eteläpuolelta lähtevä tie.

Juu se, näyttää olevan korkeammalla, siitä puut kaikki pois joen puolelta että sinne voi ampua pst:aseilla lännen puolelta kuin tarjottimelle.
Muutenkin kaksi joukkuetta saisi toimia mahdollimman pitkään joen itäisellä puolella ja niiille vetäytymistiet sivuilla yli joen.
 
Juu se, näyttää olevan korkeammalla, siitä puut kaikki pois joen puolelta että sinne voi ampua pst:aseilla lännen puolelta kuin tarjottimelle.
Muutenkin kaksi joukkuetta saisi toimia mahdollimman pitkään joen itäisellä puolella ja niiille vetäytymistiet sivuilla yli joen.

Pitkospuut puron yli. Sitä meinasin kysyä, että olisiko jonkinlaisia iskupartioita suunnitteilla öiksi, jos vaikka saisi hajotettua jonkin vaunun yön pimeydessä. Ja jos saisi nuo kaadetut puut jotenkin roudattua tien toiselle puolelle, niin aina paranisi, ei varmaan olisi liian vaikea keksiä niille käyttöä.

Jopa tuon joen ylittämistä voisi vaikeuttaa ainakin tämän teoksen mukaan: http://www.lexpev.nl/downloads/fieldengineeringpart3obstacles1943.pdf
Ei välttämättä enää erityisen ajantasainen, mutta kyllä tuosta inspiraatiota voi hakea.
 
Pitkospuut puron yli. Sitä meinasin kysyä, että olisiko jonkinlaisia iskupartioita suunnitteilla öiksi, jos vaikka saisi hajotettua jonkin vaunun yön pimeydessä. Ja jos saisi nuo kaadetut puut jotenkin roudattua tien toiselle puolelle, niin aina paranisi, ei varmaan olisi liian vaikea keksiä niille käyttöä.

Jopa tuon joen ylittämistä voisi vaikeuttaa ainakin tämän teoksen mukaan: http://www.lexpev.nl/downloads/fieldengineeringpart3obstacles1943.pdf
Ei välttämättä enää erityisen ajantasainen, mutta kyllä tuosta inspiraatiota voi hakea.

Traktorit joutavat kyllä ajamaan puita jos aikaa on vähänkin valmistautua.

Pitkospuut luonnollisesti, itsellä oli niiden käytöstä tuolla soilla ideana että jos ojat ovat suht kuivat niin niihin kukureittejä koska ne menevät hyviin suuntiin.
 
Back
Top