Jossittelua viimeisimpien Suomen sotien operaatioista

Ainakin tämmönen tutkimus löytyy panssarijoukkojen viime sotien aikaisesta koulutuksesta.
Sitten kun joku ps-taktikko on ehtinyt vilkaista tuon vinkatun opinnäytetyön niin saisiko kommenttia tänne? Eli vahvistetaanko se että kyllä, tietoa oli ja tutkimukseen oli panostettu, ja Viipurissa vaan ylikäveltiin. Vai, oliko korttipakka kokonaisuudessaan sekaisin?
 
Suurin sodanlopputulokseen vaikuttanut operaatio (tai ennemminkin kokeutumatta jäänyt) operaatio lienee Muurmannin radan katkaisu Sorokassa keväällä 1942.

Airohan oli vielä vanhoilla päivillään sitä mieltä, että Sorokka olisi ollu "helposti" otettavissa ja saksalaisen joukot olisivat tämät pitäneen. Airo teki Raappanan ja Laguksen kanssa suunnitelman hyökkäyksestä, mutta se kaatui lähinnä Mannerheimin vastustukseen, sillä operaatiolla olisi ollut suurpoliittinenkin näkökanta. Ryti ei ilmeisesti radan katkaisua vastustanut, mikäli sille olisi ollut sotilaallinen tarve, mutta päätyi kielteiselle kannalle, kun Mannerheim operaatiota vastusti.

Jossittelu on aina turhaa, mutta yhtä lailla mielenkiintoista. Iso osa länsivaltojen avusta olisi tyrehtynyt, jos rata olisi katkaistu. Se ei olisi sodan lopputulosta muuttanut, sillä Yhdysvaltojen materiaaliapu oli liki ehtymätön, mutta olisi voinut hidastaa Neuvostoliiton voittoa, millä olisi voinut olla merkitsevä ratkaisu kokonaistilanteeseen.

Suomi olisi myös voinut kesällä -41 (kuten myös -44) hyökätä kohti Leningradia. Kaupunkiin asti ei olisi koskaan päästy (eikä haluttu), mutta Suomi olisi voinut kiristää saartorengasta, millä olisi voinut olla kohtalokas merkitys. Samoin kuin lentokenttien ja tykistöasemien maaperän käyttö. On kokonaan toinen asia, mitkä rauhanehdot (ja sodan lopputulos) olisivat olleet, jos Suomi näin olisi tehnyt.
 
Hieman edelliseen liittyen: Keskustelin kerran erään veteraanin kanssa, joka oli kovasti sitä mieltä, että jos joukkomme eivät olisi ylittäneet Tarton rauhan rajaa kesällä -41, niin Suomi olisi saanut pitää tuon rajan jatkossakin. Minusta tuo kyllä haiskahti aika lailla lapselliselta toiveajattelulta.
 
Hieman edelliseen liittyen: Keskustelin kerran erään veteraanin kanssa, joka oli kovasti sitä mieltä, että jos joukkomme eivät olisi ylittäneet Tarton rauhan rajaa kesällä -41, niin Suomi olisi saanut pitää tuon rajan jatkossakin. Minusta tuo kyllä haiskahti aika lailla lapselliselta toiveajattelulta.
Olen minä keskustellut sellaisenkin rintamaveteraanin kanssa, joka oli sitä mieltä, että sodat olivat herrojen kehittämiä. Jos -39 olisi luovutettu alueet Kannakselta ja saaret, niin 90.000+ miestä olisi säästänyt henkensä. Enpä viitsinyt juuri kommentoida.
 
Olen minä keskustellut sellaisenkin rintamaveteraanin kanssa, joka oli sitä mieltä, että sodat olivat herrojen kehittämiä. Jos -39 olisi luovutettu alueet Kannakselta ja saaret, niin 90.000+ miestä olisi säästänyt henkensä. Enpä viitsinyt juuri kommentoida.
Kuulostaa tutulta. Veteraaneissa on nuijia niinkuin muissakin.
 
Back
Top