Juha Sipilän hallituksen toiminnan tarkastelua ja ruodintaa

Juuri tällaisten pikkuseikkojen vuoksi olen opiskellut tutkimustyön ohella itselleni sos.tt:n pätevyyden joten antaa tulla vaan lunta tupaan ja jäitä porstuaan.
Tosiaan se kyllä täytyy myöntää että ovat saanneet olla verrattain suojassa esim perinteiseen työntekiään nähden kun YT aallot ovat pyyhkineet maata, 2008 lähtien. (Perintrisellä tarkoitan rakennus,tietyöt,satamat,tehdas/linja työntekijät jne)

Sekä se on aivan oikein että noita suojatyöpaikkoja missä on jatkuvat YT suojat päällä karsitaan.
Koulutus ja terveydenhoito pitäisi kuitenkin pitää ilmaisena tai ainakin hyvin halpana.
 
11209549_10153370666822566_5841536790834507101_n.jpg


:D
 
Talouden suhteen olisi hyvä, jos tarvittavat säästötoimenpiteet kohdistettaisiin järkevästi ilman eturyhmäpolitikointia. Tämä ei kuitenkaan tule tapahtumaan, joten toivottavaksi jää että siitä huolimattä säästöistä mahdollisimman suuri osuus otettaisiin sieltä missä se ei aiheuta juurikaan haittoja. Kehitysyhteistyöstä 300 miljoonaa on hyvä alku.

Tästä olen täsmälleen samaa mieltä.
 
Tämä on toki mahdollista, mutta miten se eroaa, esim. sosiaali- ja terveysministeristä?
Toisaalta jos/kun ministeri ei ole alan ammattilainen, on suurten muutosten teko helpompaa, kun ei mennä pilaamaan oman ammattikunnan etuja.
En myöskään väheksy laatikon ulkopuolelta katselua, joka parhaimmillaan herättää hyviä ja joskus hankalia kysymyksiä.
Useilla aloilla ministeriössä on kyse jonkun yhteiskunta-alan hallinnosta. Oikeusministeriössä on kyse koko hallinnon hallinnosta, säännöistä jolla tämä yhteiskunta pyörii, vaikkei kaikkea lainsäädäntöä oikeusministeriössä tietenkään valmistella. Tuomioistuimien päätökset, joista täällä kirjoitetaan, taas eivät ole mitenkään oikeusministeriön päätösvallassa. Tuomioistuinlaitos on itsenäinen ja tekee päätökset lain määräämissä rajoissa. Jostain syystä väkivaltarikollisille on tapana antaa lieviä tuomioita. Rangaistusasteikossa yleensä riittää kiristämistä.Ja tuo heitto kolleegiden suosimisesta on ihan roskaa. Herravihaa taas.
 
Mulla ei ole mitään herravihaa. Vai ovatko juristit automaattisesti herroja joiden arvostelu on kiellettyä?
On ihan luonnollista, että olet sitä mistä tulet. Lääkärinä(en ole) näkisin, että vain lääkäri voi ymmärtää mitään terveydenhuollosta ja näkökulmani painottaisi sitä lääkäri näkökulmaa. Silti terveydenhuollossa on muitakin näkökulmia, eikä se lääkäri näkökulma ole välttämättä se paras. Hoitajana kärsin samasta ongelmasta ajatuksieni kanssa.

Voi tietysti olla, että juristit ovat moraalisesti niin yleviä, etteivät toimisi näin, mutta yleisen elämänkokemuksen perusteella en jaksa usko tuohon. Mitä tulee kolleegoiden suosimiseen, en väitä, että se olisi automaatio, mutta väitän, että sitä tapahtuu. Sitä paitsi ainahan ministerillä voi olla juristi taustainen poliittinen erikoisavustaja tarkastamassa virkamiesten puheita. Kuten sanottua miten puolustusministeri voisi olla sotakorkeankäymätön henkilö, valtionvarainministerin pitäisi olla ekonomi.

Mitä tulee viittaukseeni meneisyyden huonoista päätöksistä, tai työnjäljestä. En tarkoittanut oikeusistuimien toimintaa, vaan juurikin noita sääntöjä joista mainitsit. Kuvittelisin, että oikeusministeriön tehtävänä olisi tarkastella valmisteilla olevaa lainsäädäntöä, niin, ettei syntyisi lakeja jotka ovat ristiriidassa toisten lakien kanssa. En myöskään voi sanoa, että rikoslainsäädännön uudistaminen kolmiportaiseksi olisi ollut menestys. En siis tuomitsisi uutta oikeusministeriä vielä, vaan antaisin mahdollisuuden. tulevaisuus näyttää miten käy.
 
Alkaa jo ihmetyttämään, että jos kokee olevansa syntynyt puolustusministeriksi, ja sitten pääsee sellaiseksi, niin miksei hän tee mitään ? Ihan kuin Puheloinen komentajana, joka luuli että tehtävänään on vaan puolittaa suorituskyvyt, mikä onnistuikin maavoimien ja merivoimien osalta. Puolet reservistä katosi, paljon tukikohtia ja puolet laivoista.

En tarkoita että Niinistön pitää odottaa virallisia seremonioita. Paljon voi tehdä ennen sitäkin. Luoda suhteita kotimaassa ja ulkomailla. Kirjoittaa blogia, tehdä ohjelmaluonnoksia, miettiä asioita.

Tämä stoori on nähty niin monta kertaa ennenkin. Jokainen puolustusministeri kiertää ne 20-30 toimipaikkaa, reissaa naapurimaissa, ja sitten on 2 vuotta mennyt ilman mitään kehitystä. Vanhanen oli niin vähän aikaa puolustusministeri että kerkesi vain tekemään nämä tutustumismatkat. Puoli vuotta meni. Siinä ajassa natsi-saksa kehitti raketin ja suihkumoottorin.

Olen niin onnellinen ettei Vanhanen päässyt hallitukseen, että nyt on motivaatio tehdä kaikkeni Suomen hyvinvoinnin ja turvallisuuden eteen. Jopa Berner ohitti hänet, vaikka on nolla päivää poliittista kokemusta. Hienoa Sipilä !
 
Tuomioja kertoi iltasanomissa että hallitus olisi leikkaamassa kriisinhallinnasta, pitääkö paikkansa? Meikäläisen silmiin ei listoja katsellessa vielä ole sattunut.
 
Tankkimies, sun jutut on paskoja. Tämäkin ketju on paska. Paska aloitus. Miksi tänne loggaa elmo, tankkimies ja muut idarit? Onko se maanpuolustus mikä vetää juntteja hunajan lailla?
 
Viimeksi muokattu:
Muutama kuukausi sitten valitettiin kuinka persuja ei vastuunakanto kiinnosta koska eivät menny hallitukseen. Hallituksen ei menty koska persut asetti mahdottomat ehdot hallitustaipaleelle ja politiikassa kaikki joustaa.

Näiden valitusten perusteiden pitäisi olla nyt kumotut koska persut meni kantamaan vastuuta ja tekivät kompromisseja. Argumenttien laadulla ilmeisesti ei ole sen ihmeempää merkitystä?
 
Se että on saanut perinpohjaisen koulutuksen ja indoktrinoinnin jossain London School of Economics:issa tai jenkkien järjestämissä "puoluekouluissa" saattaa olla yhtä paljon kotomaan etua palvelevaa joissain tilanteissa kun se että puikoissa olisi Moskovan kouluissa sivistyksensä saanut henkilö. Parempi nationalisti kuin internationalisti, laitettiin jälkimmäiseen mitä lisäliitteitä tahansa.
Onneksi suomalaisessa yliopistomaailmassa indoktrinoidaan vain suorastaan intohimoista rakkautta isänmaata kohtaan... :)


Tuomioja kertoi iltasanomissa että hallitus olisi leikkaamassa kriisinhallinnasta, pitääkö paikkansa? Meikäläisen silmiin ei listoja katsellessa vielä ole sattunut.
Juu. Vaikutus julkisen talouden kustannuksiin näyttää olevan vuonna 2016 5 miljoonaa euroa, 2017 10 milj. ja siitä eteenpäin 15 miljoonaa.

"Sotilaallinen kriisinhallinta (24.10.20 ja 27.30.20)

Vähennetään osallistumista sotilaallisiin rauhanturvaoperaatioihin, keskittyen sotilaallisissa kriisinhallintaoperaatioissa Suomen kannalta merkityksellisimpiin ja vaikuttavimpiin operaatioihin. Varataan riittävä rahoitus (esim. 5-10 % momentin loppusummasta) ns. varalla kohtaan. Yhdistetään UM:n sotilaallisen kriisinhallinnan menot PLM:n siirtomäärärahamomenttiin.

Nykysuunnitelmien mukaan Suomella on vuodesta 2017 lähtien 9 operaatiota, joissa yht. 90 sotilasta. Lisäksi kehyksen mukaan vielä mahdollista lisätä osallistumista 1-2 operaatiolla ja 20-30 hlöllä. Jatkossa osallistutaan korkeintaan noin 5-7+1 sotilasoperaatioon.

Säästösumma on pienempi 2016 ja kasvaa 2017 alkaen. Jo suunniteltujen operaatioiden määrä vähenee vuodesta 2017. Keväällä 2016 esim. vielä johtovaltiorooli Libanon operaatiossa."

http://www.keskusta.fi/loader.aspx?id=92a090ba-9e6e-4d0e-8dee-759ed27637cb
 
http://www.hs.fi/politiikka/a1432785941840

Hallituksen perustulokokeilu kannustaisi pienipalkkaisiin töihin – "Nykyinen sosiaaliturva kannustaa passiivisuuteen"
POLITIIKKA 28.5.2015 21:07
Jaana Savolainen

HELSINGIN SANOMAT


1305958938611


Perustulo voisi vähentää ja selkeyttää sosiaaliturvan byrokratiaa ja kannustaa työntekoon.


Hallitusohjelman mukaan uusi hallitus aikoo kokeilla perustuloa. Kirjaus on jätetty tarkoituksella ylimalkaiseksi, mutta tavoite oli tärkeä ainakin keskustalle.

"Olemme jättäneet tarkoituksella avoimeksi, millainen kokeilu olisi. Sen toteuttaminen olisi kuitenkin tärkeää, koska se veisi eteenpäin keskustelua perustulon hyödyistä ja haitoista", sanoo keskustan varapuheenjohtaja Annika Saarikko, joka oli valmistelemassa asiaa hallitusneuvotteluissa.

Ensiksi pitäisi päättää, mitä perustulolla tarkoitetaan ja mihin sillä pyritään. Siitä on olemassa hyvin erilaisia näkemyksiä kaikille jaettavasta kansalaispalkasta negatiiviseen tuloveroon.


Toinen ongelma on se, että pieneen väestönosaan kohdistuva kokeilu voi olla vastoin perustuslakia, koska perustuslain mukaan ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä. Kuinka toteutetaan kokeilu, jonka aikana joillakin kansalaisilla on erilainen sosiaaliturva kuin toisilla?

"Perustuloa kannattaa selvittää, koska se voisi vähentää sosiaaliturvan byrokratiaa, selkeyttää sitä ja kannustaisi työntekoon", Saarikko sanoo.

Saarikon mukaan sosiaali- ja terveysministeriön pitää selvittää, mikä olisi kokeiltava perustulomalli ja miten sitä voisi kokeilla. Tehtävä tulee näillä näkymin uuden sosiaali- ja terveysministerin Hanna Mäntylän (ps) vastuulle.

Yleensä perustulolla tarkoitetaan sosiaaliturvan mallia, jossa kaikille maksettaisiin säännöllisesti jokin tietty summa perustoimeentuloa varten.

Eniten perustuloa ovat selvittäneet vihreät, jotka esittivät viime syksynä 560 euron vastikkeetonta perustuloa kaikille. Vihreätkin säilyttäisivät sen rinnalla erikseen ansiosidonnaisen sosiaaliturvan, asumistuet ja toimeentulotuen.

Keskustaa lähellä olevan ajatuspaja e2:n johtaja Karina Jutila sanoo, että kokeiltava perustulo ei olisi suoraan Kelasta pankkitilille maksettava etuus. Malli vastaisi ennemmin negatiivisen tuloveron ajatusta, jonka on ensimmäisenä esittänyt monetaristisen taloustieteen kehittäjä Milton Friedman.

"Se voisi olla palkan ja perustulon yhdistelmä. Kun palkkatulot nousevat, etuus tulisi verotuksen kautta", Jutila sanoo.

Tämä voisi kannustaa ottamaan vastaan pienipalkkaista työtä. Palkasta jäisi aina enemmän käteen kuin työttömän sosiaaliturvasta.


Jutilan mukaan perustulo voisi olla myös portaittainen.

"Jos menet kokoaikaiseen työhön, saat maksimimäärän perustuloa. Jos autat vähän vaikkapa naapuruston vanhuksia pihatöissä, saat jonkin verran perustuloa."

Perustulon tärkein tavoite olisi siten kannustaa töihin.

"Nykyinen sosiaaliturva kannustaa passiivisuuteen. Perustulo antaisi mahdollisuuden tuntea itsensä hyödylliseksi pienilläkin tuloilla. Usein unohtuu, että 20 euroakin on merkittävä summa rahaa jollekin ihmiselle."

Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra ja Työeläkevakuuttajat Tela rahoittivat viime vuonna perustulokokeilusta selvityksen, jonka tekijät ehdottivat perustulon kokeilemista kenttäkokeella.

Selvityksen tekijät Ohto Kanninen ja Mikko Forss esittivät, että vähintään kaksi vuotta kestävään kokeeseen valittaisiin satunnaisesti vähintään 8000 18–62-vuotiasta suomalaista, jotka ansaitsevat alle mediaanitulon.

Kenttäkokeesta pitäisi heidän mukaan säätää kenttäkoelaki, jolloin perustuslakivaliokunta joutuisi ottamaan ensimmäistä kertaa kantaa satunnaistamisen käyttöön laajassa yhteiskuntatieteellisessä kenttäkokeessa.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimusprofessori Pasi Moisio sanoo, että negatiivisen tuloveron muodossa perustuloa olisi mahdollista kokeilla.

"Perustuloa voisi kokeilla negatiivisen tuloveron mallilla alueellisesti ja eri muodoissa 2017, kun toimeentulotuen perusosan maksatus siirtyy Kelalle. Silloin se olisi teknisesti mahdollista", Moisio sanoo.
 
Voi tietysti olla, että juristit ovat moraalisesti niin yleviä, etteivät toimisi näin, mutta yleisen elämänkokemuksen perusteella en jaksa usko tuohon. Mitä tulee kolleegoiden suosimiseen, en väitä, että se olisi automaatio, mutta väitän, että sitä tapahtuu. Sitä paitsi ainahan ministerillä voi olla juristi taustainen poliittinen erikoisavustaja tarkastamassa virkamiesten puheita. Kuten sanottua miten puolustusministeri voisi olla sotakorkeankäymätön henkilö, valtionvarainministerin pitäisi olla ekonomi.

Erkki Liikanen on muuten ainoa kansantaloustieteen harjoittaja, joka on ollut valtionvarainministerinä. Tämä mainittiin kansantaloustieteen luennolla varoittavana esimerkkinä.
 
Erkki Liikanen on muuten ainoa kansantaloustieteen harjoittaja, joka on ollut valtionvarainministerinä. Tämä mainittiin kansantaloustieteen luennolla varoittavana esimerkkinä.

Jep, ekonomisti siis, mutta lienee ekonomeja ollut enemmänkin?
 
Näyttäisi olleen vuonna 1951.
Nyt kun tarkistin niin J. H. Vennola myös. Vennola oli valtiovarainministeri 1930. Ralf Törngren oli kansiksen lehtori Åbo akademissa 1927-1937 ja valtiovarainministerinä 40-luvulla, en sitten mitä kansantaloustieteen harjottajalla on tarkoitettu.
 
Back
Top