Kalustohankintojen(kin) "ohjailu"

Lukisitko uudelleen kirjoitukseni. Stunner on kehitetty nimenomaan ilmataisteluohjuksen pohjalta ja se on suunniteltu ballististen ohjusten, risteilyohjusten, lentokoneiden ja muiden ilmamaalien torjuntaan.

Se nyt vain sattuu olemaan sinun kirjoitus. Myyntimieskin kirjoittaisi "nimenomaan ballististen ohjusten ja risteilyohjusten torjuntaan ja soveltuu myös lentokoneiden ja muiden maalien torjuntaan". Kyse vain on siitä, että ballististen ohjusten ja lentokoneiden torjunnassa ohjus etenkin moottorin kohdalla optimoitava ihan eritavalla. Ballistisen maalin kohdalla ohjuksen on kerittävä liikkumaan ohjuksen lentoradalle ja siitä kiihdytettävä suoraan kohti ohjusta, jotta ohjus törmää suoraan maaliin. Lentokoneen ollessa maalina nokkakolari ei ole tarpeen ja mahdotonhan se muutenkin olisi, ellei pilotti suorastaan nuku ohjaamossa ja kaikenmoiset varoittimet ole kytkettynä pois jos niitä nyt alkuunkaan sattuu olemaan. Lentokoneen torjunnassa ohjuksen tavoitteena on saavuttaa maali mahdollisimman äkkiä ja vielä siten, että ohjukselle jää vielä liikevoimaa liikehdintään, koska maali tulee yrittämään väistöliikeitä tai saattaa jopa koettaa lentää karkuun. Jos liikevoimaa ei enää ole, niin sitten kone pystyy väistämään tekemällä tiukkoja käännöksiä ja ohjus yksinkertaisesti sakkaa. Tai ok, myönnetään että tuo kaikki on varmaankin mahdollista, jos valmistaja sanoo sen tekevän sellaista, mutta samalla minä kysyn, että "missä oloissa"? Etenkin, että miten kaukaa?

Voisit myös laittaa lähteitä noille väitteillesi.
 
Back
Top