Hylkää huomautus
Liity mukaan keskusteluun!

Rekisteröityminen ei kestä kuin hetkosen ja pääset keskusteluun mukaan, tervetuloa!

>>> REKISTERÖIDY <<<

Kalustokirjo - vahvaa liioittelua vai vakava ongelma?

Viestiketju osiossa 'Muut huoltopalvelut' , aloittaja Huhta, 21.02.2016.

  1. Huhta

    Huhta Kenraali ELSO 2.0

    Liittynyt:
    20.07.2015
    Viestejä:
    2,116
    Tykkäykset:
    1,938
    Pisteet:
    636
    Luin hiljattain ketjua "Uutisia Virosta" ja silmääni pisti @Herman30 viesti, jonka mukaan Viro on ostamassa Norjasta osapuilleen 35 CV9030:n runkoa kranaatinheittimien, ambulanssien ym. alustoiksi. Koska noilla ex-norjalaisilla ja virolaisten aiemmin ostamilla ex-hollantilaisilla vaunuilla on sukupolvierosta johtuen suhteellisen vähän yhteistä, aloin pohtimaan kalustokirjoa ja sen mukanaan tuomia ongelmia.

    Vaikka Suomessakin on kokemusta asiasta, niin pienien resurssien Viro on mielestäni erinomainen esimerkki kaluston kirjavuudesta. Katsotaanpa maan viimeaikaisia hankintoja tela-kaluston osalta, se kun on yleensä huollon kannalta vaativinta kalustoa:

    -44 kpl CV90 MKIII (CV9035NL)
    -N. 35 kpl CV90 MKI (CV9030N-rungot)
    -6 kpl Leopard 1 -alustaisia erikoispanssarivaunuja (2 silta-, 2 raivaus- ja 2 hinauspanssarivaunua)

    Lähitulevaisuudessa lienee odotettavissa vielä panssarihaupitsihankintoja (määrästä ei ole tietoa, mutta uskoisin puhuttavan patteristosta, parhaassa tapauksessa kahdesta). Kaukaisemmassa tulevaisuudessa on odotettavissa taistelupanssarivaunujen hankinta, ja määrä liikkunee rynnäkköpanssarivaunujen määrää mukaillen n. 30-40 vaunun tietämillä.

    Eikö tällainen tilanne ole huollolle katastrofi? Mitä sanovat alan ammattilaiset? Miten suuri ongelma kaluston kirjavuus todella on huollon ja budjetin kannalta? Onko se niin suuri ongelma kuin yleisesti esitetään, vai onko kyseessä sairaalloinen synergian ihannointi?
     
    baikal tykkäsi tästä.
  2. Mainos Google AdSense



  3. peelo

    peelo Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    18.04.2010
    Viestejä:
    3,478
    Tykkäykset:
    1,617
    Pisteet:
    1,286
    No käytettyjen markkinoilla ei voi aina valita vaan pitää hankkia sitä mitä on tarjolla.

    Ei tuo CV90 sukupolviero ole merkittävä ongelma, tornit sitten tekevät jo melkoisen eron. Huollon ammattilainen huoltaa kyllä molemmat tositilanteessa pienelläkin koulutuksella, mutta varaosien osalta joudutaan tietysti pitämään kaksinkertaista varastoa, joka tulee kalliiksi.

    Paras vaihtoehto on aina että sitä kalustokirjavuutta ei olisi, mutta tässäkin puhutaan kokonaisuudesta jossa vaikuttavat muutkin tekijät kuin logistiikka.
     
  4. OldSkool

    OldSkool Kapteeni Lahjoittaja

    Liittynyt:
    14.04.2010
    Viestejä:
    741
    Tykkäykset:
    172
    Pisteet:
    76
    Hyvä kysymys ja asiallista pohdintaa. Luulen kyllä että tässä näkyy itäisen naapurin pullisteluun vastaaminen, eli Viron on vaan parempi hankkia (tela-)kalustoa mistä alennuksella saa. Ja murehtia kunnossapidosta tai huollon kustannuksista myöhemmin.
    Perustelen tätä kahdella sanonnalla:
    "Määrä on laatua" (J. Stalin)
    "Lukua ne kylällä kysyy" (serkkumies, tosin tarkoitti kalastusiltapäivän saalista, mutta saman logiikan mukaan kaikesta maavoimien kalustosta puhutaan aina määrävahvuuksina. Vain ensilinjan hävittäjäkoneiden kanssa puhutaan - tälläkin foorumilla - siitä luvusta mikä on kunnossa suorittamaan tehtävää)
     

Jaa tämä sivu