Kamppailulajit sotilastaitona ja reservin harrastuksena

Tälläistä opetetaan Venäjällä:
Tappavat pisteet, ristillä merkitty solisluun yläpuolella pisteiden keskellä on veitsen löynnin paikka - kuolettava.
 
Viimeksi muokattu:
Krav Maga

Markkinontiteksteissä lukee: "Krav Maga on alun perin israelilainen sotilaskäyttöön tarkoitettu ja myöhemmin itsepuolustuksen ja voimankäytön tarpeisiinkin sovitettu luonnolliseen reagointiin pohjautuva menetelmä."

No se on aika huvittavaa tuo israelilaisuus, sillä en ole Krav Magassa tehnyt yhtään ainoaa liikettä, joka ei ollut suoraan jujutsusta. Erona oli se, että jujutsussa olimme jujutsupuvussa (perinne) ja Krav Magassa verkkareissa ja T-paidassa. Lisäksi Krav Magassa oli mietitty jotain sekunnin sadasosia sen suhteen, miten päin kyynärpään piti olla ja missä kulmassa jossain lyönnissä ja pitikö sormien olla suorana vai nyrkissä siinä ja tässä = tehokkuus ja suoraviivaisuus.

Erittäin hyvä poliisi- ja sotilaslaji.

Kun minä olin, seuraan liittyvien taustojen piti olla puhtaat ja ne tutkittiin. En tiedä, oliko se laillista ja onko näin vielä edelleen. Nykyisin ei kai seuran sihteeri vaikka olisi mikä sheriffi oikein kai voi ilman tutkintaperustetta mennä tonkimaan kenenkään tietoja.

Jos haetaan voimankäyttöön liittyvää osaamista, niin Krav Maga taitaa olla lähimpänä kamppailulajeista. PV:llä taisi joskus olla jopa jotain omaa sotilas Krav Maga koulutusta ainakin henkilökunnalle.
 
Jos haetaan voimankäyttöön liittyvää osaamista, niin Krav Maga taitaa olla lähimpänä kamppailulajeista. PV:llä taisi joskus olla jopa jotain omaa sotilas Krav Maga koulutusta ainakin henkilökunnalle.

En tiedä enkä väittele. Minulla on aika pitkä polku näissä jutuissa. Arvostan suoraviivaista ja tehokasta krav magaa. Täydellisenä taiteena en sitä pidä, mutta sotilaslajin ei tarvitsekaan olla muuta.
 
Krav Maga varmasti on hyvinkin soveltuva laji sotilaskäyttöön, siihenhän se on alkuaan kehitettykin. Kuitenkaan ei saa unohtaa mitään muttakaan lajia. Jos jonkun lajin osaa hyvin, ymmärtää tekniikoiden tarkoituksen ja on sisäistänyt ne. Osaa itselleen luonnolliset tekniikkavariaatiot selkäytimellä. Silloin itse laji menettää merkityksensä...ja tuollaisessa vaihessa se tekniikkakin on hioutunut tarkoituksenmukaisen yksinkertaiseksi... Kaikki tekniikathan periaatteessa ovat pohjimmiltaaan samoja kaikissa lajeissa, painotus vaan vaihtelee lajeittain...
 
Tervetuloa lomilta takaisin veli @Tetra :salut:
Kiitos. :solthum:

Lukaisin moisen kirjan läpi. Ihan hyvä teos jos aseuhkat ja/tai krav magan suhtautuminen niihin kiinnostaa. Itseäni ei nuo aseuhat niin hirveästi kiinnosta, mutta luin silti. Muistaakseni Yanilovin on pitänyt jo pidempään kirjoittaa kirja joka vastaava mutta armedin sijasta unarmed, mutta miehellä on muita kiireitä... Imi onkin jo kuollut.

Kirjan alussa Yitzhak Rabin kehuu Imiä ja Shimon Peres toteaa puukoilla tehtyjen terrori-iskujen olevan merkittävä uhka - ajankohtaisia juttuja Israelissa yhä.

(niin joo ja kai tähän pitäs mainita se itsestäänselvyys että lukemalla ei opi vaan pitäs treenatakkin)

NZO
 
Kiitos. :solthum:

Lukaisin moisen kirjan läpi. Ihan hyvä teos jos aseuhkat ja/tai krav magan suhtautuminen niihin kiinnostaa. Itseäni ei nuo aseuhat niin hirveästi kiinnosta, mutta luin silti. Muistaakseni Yanilovin on pitänyt jo pidempään kirjoittaa kirja joka vastaava mutta armedin sijasta unarmed, mutta miehellä on muita kiireitä... Imi onkin jo kuollut.

Kirjan alussa Yitzhak Rabin kehuu Imiä ja Shimon Peres toteaa puukoilla tehtyjen terrori-iskujen olevan merkittävä uhka - ajankohtaisia juttuja Israelissa yhä.

(niin joo ja kai tähän pitäs mainita se itsestäänselvyys että lukemalla ei opi vaan pitäs treenatakkin)

NZO

Totta mutta pitää "saada" tai "löytää" itsestään tietynlainen "mielenasenne" jota ilman mikään määrä harjoittelua, oli laji mikä tahansa, tee ihmisestä "warrioria".
Se on ikään kuin henkinen asenne joka on "lihaksi muuttunutta" tietoisuutta...?...ja sitten tulee mukaan "epäonni" "sattuma" tai "kohtalo" tms miksi sitä voisi kutsua kun vaan kaikki menee pieleen vaikka miten olisi valmistautunut /treenannut ja olisi henkisiltä ominaisuuksiltaan täysin optimaalinen..eli peli on menetetty ennenkuin se oikeastaan ehti alkaakaan..
 
Komppaan nyt aseveli @Bushmaster :ia, ottelussa taysin asenne ratkaisee. Jos ei halua tapella, niin ei hommasta tule mitaan. Olen itse hereilla pienin torkuin koska haluan nahda UFC 196:n huippumatsit, koska asia kiinnostaa.
Jos ei kiinnosta niin ei mahda mitaan, nyt ei puhuta mistaan golffaamisesta.
 
Täällä kun on keskusteltu kovan kontaktin harjoittelu merkityksestä, niin tässä mielenkiintoinen näkemys. Potku.netissä nimimerkki YJT:

"Jossain oli puhetta siitä, mitkä lajit soveltuvat parhaiten itsepuolustukseen. Olen tässä juuri selaillut aikaisemmin mainitsemaani LaFondin kirjaa the Fighting Edge, ja siinä todetaan (tosin suhteellisen suppean aineiston perusteella), että parhaiten itsepuolustustilanteissa pärjäsivät kokeneet, kovaan kontaktiin tottuneet kamppailulajiharrastajat. Huonoiten pärjäsivät kamppailijat, jotka eivät ole tottuneet kontaktiin, ja yhtä huonosti mutta vähäisemmin henkisin vaurioin pärjäsivät kamppailua harrastamattomat, kontaktiin tuottumattomat henkilöt. Näitä ryhmiä selvästi paremmin pärjäsivät kamppailuja harrastamattomat, mutta kovaan kontaktiin tottuneet ihmiset, esim. jääkiekkoilijat. Tämän perusteella siis itse laji ei olisi tärkeä, vaan kontaktin määrä. Tai tietenkin kokemus oikeista tilanteista."

Komppaan nyt aseveli @Bushmaster :ia, ottelussa taysin asenne ratkaisee. Jos ei halua tapella, niin ei hommasta tule mitaan. Olen itse hereilla pienin torkuin koska haluan nahda UFC 196:n huippumatsit, koska asia kiinnostaa.
Jos ei kiinnosta niin ei mahda mitaan, nyt ei puhuta mistaan golffaamisesta.
Nukuin noiden yli, vaikka oli tarkoitus katsoa :D. Mutta yllättipä Taten ja Naten voitto.
 
Naten voittoon rajahti meikalaisenkin 20 euron trifecta (Conor, Miesha, Latifi), voittosumma Unibetilta olis ollut 152 EUR joten vahan ottaa juntturaan vielakin!
Olen kylla tyytyvainen Mieshan voitosta. Ansaittu ja paljasti juuri ne aukot Hollyn ottelussa joita olin epaillyt (monen muun lailla), Miesha on hyva mestari koko lajille ja ansaitsee hetkensa! Sitapaitsi Rhonda vs. Miesha III tulee olemaan aarimmainen kassamagneetti, jonka itse ainakin haluan nahda!

ps. saatan jopa lyoda taas vetoa... prkles!


 
Kohta 24 vuotta itsepuolustuslajeja treenattu enkä vieläkään osaa mitään. :confused: Harrastuksen tiimoilta olen päässyt tutustumaan ihmisiin jotka näistä asioista jotain tietävät. (varsinkin jujutsu/krav maga). Sodassa tai tilanteessa jossa oma henki on uhattuna yksi tärkein asia on hyvä fyysinen kunto.
Toinen asia on oikeanlainen treenaus: oikeaoppiset toistot tekniikoissa ja matto- sekä pystyotteluharjoitukset mahdollisimman usein. Ehkäpä kovakuntoinen kaveri pienellä itsepuolustusosaamisella voi pärjätä paremmin kuin mustan vyön pallero. Siksipä uskon, että jokainen itsepuolustus- tai kamppailulaji on hyödyksi.

ps. Ei toki sovi vähätellä paksuja kavereita. Mattopainissa sain kerran tuskaisen opetuksen asiasta, kun "plussapallo" paljastui kovaksi judokaksi.
 
Silti toi sparraaminen nayttaa huonolta Muay Thai -tekniikalta... kaikki kunnioitus Krav Magalle, mutta jos perusasiat eivat ole kunnossa niin whatevr


Sanon jalleen kerran etta aggressio ja valmius aarimmaisen fyysisen vakivallan kayttoon samantien on kaikkein tarkeinta... eika se ole opittu ominaisuus kokonaisuudessaan, vaan jotkut syntyvat sen kanssa.
 
Asiasta toiseen, nama "Lookin' for a fight" jaksot on aidosti hauskoja... kandee tsekata - tassa kolmonen, kaikki edelliset loytyy youtuubista

 
@Fremen Ite kyllä pidän Hollysta. Preacher's daughter, kiltti, käyttäytyy hyvin, kunnioittaa vastustajia, ym. Just sellanen persoona jota arvostan. Ei mua Mieshan voitto sinänsä haittaa. Sehän tekee kivan kivipaperisakset pelin kun Holm > Ronda, Ronda > Miesha, Miesha > Holm.
 
@Tetra , ja aidosti hyva nekkaamaan, poikkeuksellista naisottelijoille etta paalinja sailyy ja silti poukkoilee, liikkuu hyvin eteen ja taakse... ei vain kierra yhdelle sivulle niinkuin Miesha.
Mielenkiintoisia aikoja kun meikalainen joka vannoi aikoinaan etten IKINA katso yhtaan naisten mma-ottelua on nain pihdeissa tamankin vyon osalta!
 
 
Back
Top