Karjalan palautus

-Superhero-

Korpraali
En nopealla hakemisella löytänyt asiaan liittyvää ketjua, joten avaan keskustelun aiheesta. Millaisia ajatuksia asia herättää foorumilla?

Itselläni on vahvat "verisiteet" luovutetussa Karjalassa joten oma suhtautuminen asiaan on varsin tunnepohjaista. Olishan se kieltämättä hienoa vielä joskus seurata Kalevan kisoja Viipurin kentällä.
 
Ei jatkoon.
Jos väestöä jäisi, niin lisää elätettäviä veronmaksajille.
Karjalan laulumaiden lumo haihtuisi heti, kun tajuttaisiin, kuka korjaa kaiken paskan infran siellä. Käytännössä kaikki pitäisi uusia. Parhaimmassa kunnossa olevat rakennukset lienee Suomen ajalta...
Luonnonrikkaudet? Liian vähän hyötyyn nähden. Mitä minä olen metsiä nähnyt, niin metsänhoito jätetty tekemättä tyystin. Hakkeeksi menisivät.

Eli henkinen puoli jäisi saamapuolelle, ja mihin sillä päästään? Ei mihinkään. Ja minulla olisi sentään kokonainen saari Laatokalla suvun maita.
:rolleyes: Ai niin, mites maat jaettaisiin, annettaisiinko entisille suvuille ja pitäisivätkö nykyiset omistajat?
Täysin kuolleena syntynyt ajatus koko Karjalan palautus. Nämäkin rivit ovat tuhlattua aikaa.
 
Kun tullut käytyä Venäjän puolella ja Viipurissa.....kyllä se alue on niin ryssitty että oksat pois.
 
Pelkkää retoriikkaa tuli taas pojilta. Näitä samoja argumentteja trollattiin jo 1990-luvulla.

Eihän siellä edes ole mitään infraa paitsi Viipuri. Siellä on Euroopan suurin sisäjärvi, oikea meri, mahtava kala-apaja. Ilmasto on lauhaa ja viljavaa verrattuna muihin Suomen vyöhykkeisiin. Suomenvedenpohjasta saisi mahtavan turistialueen. Ilman muuta se olisi taloudellisesti menestys.

Näitä argumentteja, mukaan lukien se, että mitä niille asukkaille sitten tehdään, oli jo tosiaan aikaa sitten. Silloin ajateltiin, ettemme voi ottaa sataatuhatta. No, miten kävikään, kohta maassamme asuu satatuhatta venäläistä (nyt jo yli 60 000) mutta ei Karjalaa! :D

No joo, ei se ole nyt kaupan eikä meillä ole puolin ja toisin rajavaatimuksia.
 
Pelkkää retoriikkaa tuli taas pojilta. Näitä samoja argumentteja trollattiin jo 1990-luvulla.

Eihän siellä edes ole mitään infraa paitsi Viipuri. Siellä on Euroopan suurin sisäjärvi, oikea meri, mahtava kala-apaja. Ilmasto on lauhaa ja viljavaa verrattuna muihin Suomen vyöhykkeisiin. Suomenvedenpohjasta saisi mahtavan turistialueen. Ilman muuta se olisi taloudellisesti menestys.

Näitä argumentteja, mukaan lukien se, että mitä niille asukkaille sitten tehdään, oli jo tosiaan aikaa sitten. Silloin ajateltiin, ettemme voi ottaa sataatuhatta. No, miten kävikään, kohta maassamme asuu satatuhatta venäläistä (nyt jo yli 60 000) mutta ei Karjalaa! :D

No joo, ei se ole nyt kaupan eikä meillä ole puolin ja toisin rajavaatimuksia.
Tiet, jätevedet, ja olenpa muutaman muunkin taajaman nähnyt kuin Viipurin. Näissä riittää rakennettavaa. Miksi Suomenvedenpohjasta saisi turistirysän? Terijoen hiekatkin ovat kuulemma vain murto-osa entisestä loistostaan, näin väitti ystäväni, mutten muista mihin perusti väitteeensä. Ensi kesänä saatan nähdä sitten omin silmin.
Maatalouden suksee nykyään, no jaa... Toivottavasti kalastus vetäisi paremmin. Koko ajanhan puhutaan sisävesiemme kalaston hyödyntämisestä myös kunnolla vientituotteena.
Ja nuo 100.000 venäläistä äkkiseltään, eiköhän ne olisi samanlainen taakka kuin nämä irakin pojat kumppaneineen. Miljardi meni, eikä riitäkään. Kerrotaan se sitten kolmosella tai nelosella.
 
Viimeksi muokattu:
Ei jatkoon.
Jos väestöä jäisi, niin lisää elätettäviä veronmaksajille.
Karjalan laulumaiden lumo haihtuisi heti, kun tajuttaisiin, kuka korjaa kaiken paskan infran siellä. Käytännössä kaikki pitäisi uusia. Parhaimmassa kunnossa olevat rakennukset lienee Suomen ajalta...
Luonnonrikkaudet? Liian vähän hyötyyn nähden. Mitä minä olen metsiä nähnyt, niin metsänhoito jätetty tekemättä tyystin. Hakkeeksi menisivät.

Eli henkinen puoli jäisi saamapuolelle, ja mihin sillä päästään? Ei mihinkään. Ja minulla olisi sentään kokonainen saari Laatokalla suvun maita.
:rolleyes: Ai niin, mites maat jaettaisiin, annettaisiinko entisille suvuille ja pitäisivätkö nykyiset omistajat?
Täysin kuolleena syntynyt ajatus koko Karjalan palautus. Nämäkin rivit ovat tuhlattua aikaa.
Ja katajanmarjat! Pidä syrjäinen saaresi houkka, minä haluan hiekkarannan Terijoelta biitsi-pimatsuineen, joka myöskin kuuluu minulle, suvun maita. Suku on sieltä enkä ole neuvottelutuulella... :)

 
No tällaisen toteutuminen vaatitsi että Venäjän federaatio hajoaa ja mahdollisesti vielä että siellä käydään erilaisia hajoamissotia. Jos sitten Karjalan väestö pyytäisi liittymistä Suomeen, tiedämme miten sellaista tilannetta ei pidä hoitaa, eli kuten Länsi-Saksa otti Itä-Saksan osakseen.

Etelä-Korea on suunnitellut tilannetta, jossa Pohjois-Korea romahtaa, ja Etelä-Korea joutuu vastuuseen jätteistä. Suunnitelmasta ei ole julkisuudessa juuri muuta sanottu, kuin että Länsi-Saksan virheistä on otettu oppia.

Itse lähtisin tällaiseen liittämisoperaatioon siten, että liittäminen tapahtuu pitkällä tähtäimellä. Ensin myönnytään pyyntöön, mutta aluetta ei liitetä suoraan, vaan tehdään 25-35 v. siirtymäaika, jona aikana esim. muutto ei ole vapaata. alueelle ei pyritä antamaan samoja etuja siirtymäaikan ja alueelle annetaan kyllä eriasteista apua, mutta se saa halvan hintatason alueena bootata itsensä. Vähän niin kuin Viro on tehnyt.

Arvaukseni on, että Etelä-Korealla on tällainen suunnitelma Pohjois-Korean romahduksen varalta.
 
Ja katajanmarjat! Pidä syrjäinen saaresi houkka, minä haluan hiekkarannan Terijoelta biitsi-pimatsuineen, joka myöskin kuuluu minulle, suvun maita. Suku on sieltä enkä ole neuvottelutuulella... :)

:) Ok, olen valmis harjoittamaan julkista itsekritiikkiä.
 
Terijoen hiekatkin ovat kuulemma vain murto-osa entisestä loistostaan, näin väitti ystäväni, mutten muista mihin perusti väitteeensä. Ensi kesänä saatan nähdä sitten omin silmin.

No siihen, kun venäläinen rakensi sen uuden tien Kronstadtiin, urpot ruoppasivat hiekkaa Terijoelta merestä. Eivät joko ajatelleet tai välittäneet, että meri ottaa tietenkin omansa takaisin - rannalta! Terijoen hiekat ovat hienot mutta eivät niin hienot kuin joitakin kymmeniä vuosia sitten.

Mutta off topic. Ei se sieltä ole nyt tulossa. Tässä kohden olen sitä mieltä, että kannattaa tehdä yhteistyötä, kuten matkailuyhteistyötä. Silloin pääsee nauttimaan Karjalasta ihan milloin haluaa. Toki epätasa-arvoista on, ettemme voi sieltä mitään ostaa. Minusta silloin venäläisellekään ei pidä myydä täällä mitään.
 
No siihen, kun venäläinen rakensi sen uuden tien Kronstadtiin, urpot ruoppasivat hiekkaa Terijoelta merestä. Eivät joko ajatelleet tai välittäneet, että meri ottaa tietenkin omansa takaisin - rannalta! Terijoen hiekat ovat hienot mutta eivät niin hienot kuin joitakin kymmeniä vuosia sitten.

Mutta off topic. Ei se sieltä ole nyt tulossa. Tässä kohden olen sitä mieltä, että kannattaa tehdä yhteistyötä, kuten matkailuyhteistyötä. Silloin pääsee nauttimaan Karjalasta ihan milloin haluaa. Toki epätasa-arvoista on, ettemme voi sieltä mitään ostaa. Minusta silloin venäläisellekään ei pidä myydä täällä mitään.
Joo, edes venäläiset eivät infosodassaan hyödynnä aihetta muuten kuin että suomalaiset hyökkäisivät Karjalan läpi pahan NATO:n ruoskimana. Se kertoo jo jotain. Itse en ole ainakaan huomannut, että juuri tuotaisiin esille Karjalaa takaisin haluavaa revanssihenkeä ainakaan isommassa mittakaavassa.
Ja jos tämä tosiaan on ensimmäinen säie näin militaristis/idearikkaalla -foorumilla, niin ei tosiaan hyvin mene Karjalan takaisin toivojilla. :) Kaikki mahdolliset ja mahdottomat aiheet on kuitenkin käsittelyssä. Karttaruutupommeistakin puhutaan enemmän :D
 
Ja katajanmarjat! Pidä syrjäinen saaresi houkka, minä haluan hiekkarannan Terijoelta biitsi-pimatsuineen, joka myöskin kuuluu minulle, suvun maita. Suku on sieltä enkä ole neuvottelutuulella... :)


Mä voisin ottaa Raudun kirkonkylän. Aika isot alat oli joskus...
 
Kiitos veli @Fremen , tätä kuvahakua en olekaan koskaan tehnyt :)

Sortavalan saaristoa
150.jpg


Periaatteessa ukkini voisi olla tuossa purjelotjassa Sortavalan satamassa 1900-luvun alussa.
thumbnail


Tai tässä kalastajaveneiden purjehduskisassa.
upload_2016-12-3_21-3-23.jpeg Koska maailma on pieni, ja etenkin tuohon aikaan, niin todennäköisesti yhtymäkohtia löytyisi.
 
Latva-Vetkan silta on vaarassa romahtaa
Marina Petrova
KUVA: MIHAIL TIKKI

1_45.jpg

Latva-Vetkan sillan keskuspilari vaurioitui tulvassa 22.marraskuuta.

Äänisenrannan piirissä Latva-Vetkassa pelätään yhä puusillan romahtamista. Asukkaat varautuvat pahimpaan. Ivinkajoen ylittävä silta yhdistää taajaman kaksi asuinaluetta. Romahtamisen tapauksessa asukkaat eivät pääse piirisairaalaan eivätkä kouluun.
Ivinkajoki tuhosi sillan keskuspilaria. Puuosat irtosivat ja betonirakenteet alkoivat hajota. Silta ei ole suljettu liikenteeltä. Ajoneuvojen painorajoitukset ovat olleet edelleenkin voimassa. Sillalla eivät saa kulkea yli viisi tonnia painavat ajoneuvot.


http://karjalansanomat.ru/

Tyydyttäisiinkö Kannakseen ja Laatokan Karjalaan vai pitäisikö ottaa vastaan myös Vienan Karjala?
Kaikenlaista pientä fiksattavaa löytyisi. Esimerkiksi tuo Karjalan Sanomien palvelinohjelmisto kaipaisi pikaista päivitystä…

upload_2016-12-3_21-7-15.png
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos veli @Fremen , tätä kuvahakua en olekaan koskaan tehnyt :)

Sortavalan saaristoa
150.jpg


Periaatteessa ukkini voisi tuossa purjelotjassa Sortavalan satamassa 1900-luvun alussa.
thumbnail


Tai tässä kalastajaveneiden purjehduskisassa.
Katso liite: 12534 Koska maailma on pieni, ja etenkin tuohon aikaan, niin todennäköisesti yhtymäkohtia löytyisi.
Se oli sisämeri. Ja venäjänkielen нерпа (nierpa) tulee suomenkielen sanasta norppa, koska me olimme täällä ensin. Fakta.
 
Ja jos tämä tosiaan on ensimmäinen säie näin militaristis/idearikkaalla -foorumilla, niin ei tosiaan hyvin mene Karjalan takaisin toivojilla. :) Kaikki mahdolliset ja mahdottomat aiheet on kuitenkin käsittelyssä. Karttaruutupommeistakin puhutaan enemmän :D

Aivan totta. Ehkäpä täällä ollaan viime kädessä kuitenkin realisteja. Mutta toden perään, Laatokalla on sellaisia jättimäisiä kuhalauttoja, että keskipainokin on kolme kiloa. Tämä on ainoa syy, miksi näen jotain hyvää siinä, että me suomalaiset emme ole päässeet näyttämään, miten kalastuspolitiikka hoidetaan niin sika-anttilamaiseen malliin muutaman puoliammattilaisen verkottajan takia, että varmaan on kohta kääpiökanta. :D
 
Back
Top