Kenttäkeittimellä muonaa

Kerran sitten luin artikelin kuinka puolustusvoimien kenttäkeittimessä herneet porisevat jopa 4 tuntia. Joten seuraavan kerran kun tein hernekeittoa niin levy vain 1;llä hitaasti, hitaasti kypsytellen muutama tunti. En tiedä kuvittelinko mutta tuntui että paremman makuista siitä tuli kuin normaalisti.

Jos keittää ison kattilallisen (min 4l) niin kannattaa kokeilla lämpölaatikossa hauduttamista.

Otetaan vanha kunnon styroxinen kylmälaukku, laitetaan sen pohjalle muutama kerros sanomalehteä

Liota herneet yön yli, valuta ja laita kattilaan.
Lisää vettä ja muut ainekset itse laitan pilkotun sipulin raastetun porkkanan, savukinkkua ja suolaa.
Kuumenna kiehuvaksi ja nosta kylmälaukkuun.
Lisää meirami ts älä keitä meiramia vaan lisää se.
Kansi päälle, pyyhkeitä kattilan ympärille ja kylmälaukun kansi kiinni

Haudutellaan 12-14 tuntia eli pikaruoan vastakohta.
Sama toimii lihakeiton kanssa
 
Kuulostaa hyvältä, tuo resepti. Noilla aineksilla veikkaisin että makean makuinen johtuen juureksista, luulen että tomaattisäilyke sekaan antamaan hiukan kirpeyttä voisi olla paikallaan.
Sudeetti-brittinä haluaisin lisätä että kuivattu salvia (sage) ja kunnon loraus Worcestershire-kastiketta ei ikinä ole kenttäruokaa pahentanut!
 
Vaikken ole tippaakaan brittiläinen niin minulle maistuu mallasviinietikka ranskalaisten päälle. Sitä vain on kovin vaikea löytää Suomesta. Viimeksi olen ostanut Sarson´s mallasetikkaa Punnitse&Säästä-ketjun kaupasta.
 
..
 
Viimeksi muokattu:
Lemppari soppatykkiruoka: Hernekeitto! Eksoottisin kokemus: virolainen nakkipuuro.

Henk.koht. olen pakin kannattaja. Oma valintani on ruotsalainen pakki (ja vielä kun sen jostain saisi rosterisena!), niin sotaan kuin rauhaankin. Uudistunut taistelutapa on luonut suuremman tarpeen joukoille omatoimisesti keittää ja säilyttää kuumaa vettä. Jääkäriryhmälle kalustoon kuuluu 1-2 trangiaa ja joka jätkälle termospulloa (ruokatermosta).
"Uudistuneessa" komppanian talousjokkueen vaatimuksia on lämpimän ruuan valmistuksessa laskettu 1 ateriaan vuorokaudessa. Kun taas veden kuljetuksen käsittelyn suhteen nostettu (talousjoukkueen tulee kyetä kuljettämään ja säilyttämään 3000l juomakelpoista vettä ja käsittelemään 6000 litraa vettä vuorokaudessa)( Prikaati-90 aikakaudella komppanian minimi veden tarve 500 litraa ja komppanian kuljetus ja säilytyskyky 1500l)

Vaikka suurimman osan ruokailuista joukko hoitaakin repäsemällä expedition meal -pussi auki ja kaatamalla kuumaa vettä sisään ja syömällä pussista, niin pakin rooli säilyy! Astiat on tärkeitä: kokonaisia kulttuureja on muodostunut astioiden ympärille ja kyky keittää vettä nuotiolla tehokkaasti on ratkaisevaa selviytymisen kannalta. Pakille löytyy omasta mielestäni ainakin kymmenen muuta käyttöä kuin pelkkä ruokaileminen (jokainen kaminateltassa nukkunut on varmasti pitänyt sammutusvettä pakissa. Mitenhän lautaselta onnistuisi?)

Ja mitä tulee pakin pesemiseen... Pesuvesien järjesteleminen ei varmasti ole ongelma! saippuan ja tiskiharjan järjestäminen ei myöskään. Pakkien puhtauden tarkastaminen voi olla hygieniasta ja joukon toimintakyvystä vastaavalle hyvä ikkuna seurata joukon kenttähygienian toteutumista. Ulosteiden ja jätteiden käsittely, käsihygienia, veden otot ja käsittely on joukon teveyden kannalta tärkeämpää. Viitsiikö kaveri huolehtia ulostamisen jälkeen käsihygieniastaan, jos ei viitsi huolehtia ruokailuastiastaan (olkoon se sitten miten "hankalan muotoinen puhdistamiseen")
 
Ruualla ei ole niin väliä, kunhan ruokajuomapuoli on kondiksessa. Retkellä toimii hyvin tällainen punaviinikanisteri. Ei paina paljoa, eikä mene rikki. Jätteet voi näppästi polttaa nuotiossa (vaikka se taitaa olla laissa kiellettyä).

Itse suosin Espiritu De Chileä;

00066402.png
 
Ruualla ei ole niin väliä, kunhan ruokajuomapuoli on kondiksessa. Retkellä toimii hyvin tällainen punaviinikanisteri. Ei paina paljoa, eikä mene rikki. Jätteet voi näppästi polttaa nuotiossa (vaikka se taitaa olla laissa kiellettyä).

Itse suosin Espiritu De Chileä;

00066402.png
Itse suosin vaelluksilla punaviinikanisteria, myös muovinen viina-/jaloviinapullo on suunniteltu eräilyyn.
 
Tuo vaatii kyllä tarkempaa selitystä; mitä se tarkalleen on ja missä söit?

Ihan kotimaassa. Joku Virolaissukuinen sotilaskeittelijä (en muista oliko varusmies vai reserviläinen) tarjoili parastaan. Virallinen nimi ruualle taitaa Mulgipuder. Ohrapuuroa ja perunamuusijauhetta, jonka sekaan sotkettu paistettuja nakin paloja (ja oiskohan ollut paistettua sipuliakin). Alkuperäisessä reseptissä taitaa nakin tilalla olla jotain jalompia lihavalmisteita (esim. pekonia)

Itseasiassa Suomalaistakin sotilaskeittäjän reseptiikkaa kun tutkii, niin löytyy ohjeita "terästetyille" puuroille. Puuroja ja vellejä joihin lisätään makkaraa, kinkkua, säilykelihaa tms.
 
Aah, mulgipuder on kyllä tuttu. Se on perunamuusi jonka seassa ohraryynejä ja paistettua sianlihaa, oikein herkullista. Mutta tuo sinun saama versio ei kyllä kuulosta kovin houkuttelevalta.
 
Viimeksi muokattu:
Aah, mulgipuder on kyllä tuttu. Se on perunamuusi jonka seassa ohraryynejä ja paistettua sianlihaa, oikein herkullista. Mutta tuo sinun saama versio ei kyllä kuulosta kovin houkuttelevalta.

Olen tainnut syödä tuota siten, että ohraryynin sijalla oli riisi? Ja hyvin ohuesti kuullotettua sipulia siihen oheen. Onhan se aivan hiton hyvää.
 
Mulgista (perusmuoto Mulk) puheenollen, virossa on saatavilla maakuntaväreissä olevia kenkiä. Mulgit ovat Viljandimaan asukkaita ja niiden väri musta/punainen:
Image_6062_2.JPG


Pitihän minunkin ostaa itselleni tuollaiset kun tykkään tuosta värikombinaatiosta. Eikä vähiten siitä mitä edessä lukee; Mulk. Voi sanattomasti ilmoittaa olevansa mulkku.

Jottei kokonaan mene off-topiciksi niin on olemassa myös mulgikapsas. Se on haudutettu hapankaali jossa seassa ohraryynejä ja sianlihaa.
 
Kenttäoloihin voisi olla gutaa luoda joku desinfioiva kertakäyttöinen pyyhejärjestelmä samaan tapaan kuin pelseen pyyhintäänkin löytyy. Samassa paketissa voisi olla esim. kolme pyyhettä, joista yksi uhrataan käsien pyyhintään ja kaksi ruokailuvälineille tai toisinpäin. Ei mitään rakettitiedettä taaskaan ja todennäköisesti löytyy jo valmis kaupallinen ratkaisu, joka maksaa senttejä per napsonen.

Naapurin MRE paketeissa näkyy olevan pyyhepaketti. Paketissa on kaksi osaa, toinen on käsien pyyhintään ja toinen ruokailuvälineille. Jännää sinällään, että muistaakseni noissa oli myös kertakäyttöiset aterimet mukana. Jossakin noista MRE:issä oli myöskin jonkinlainen vesifiltteri mukana, jotta voi täyttää kenttäpullon ojasta tms. ja sitten juoda sen samantien sitä pilliä käyttäen.
 
Jos keittää ison kattilallisen (min 4l) niin kannattaa kokeilla lämpölaatikossa hauduttamista.

Otetaan vanha kunnon styroxinen kylmälaukku, laitetaan sen pohjalle muutama kerros sanomalehteä

Liota herneet yön yli, valuta ja laita kattilaan.
Lisää vettä ja muut ainekset itse laitan pilkotun sipulin raastetun porkkanan, savukinkkua ja suolaa.
Kuumenna kiehuvaksi ja nosta kylmälaukkuun.
Lisää meirami ts älä keitä meiramia vaan lisää se.
Kansi päälle, pyyhkeitä kattilan ympärille ja kylmälaukun kansi kiinni

Haudutellaan 12-14 tuntia eli pikaruoan vastakohta.
Sama toimii lihakeiton kanssa

Eli ostos-tv:n aromipesä. Kenttäkeittimien ei kait yleensäkkään ole tarkoitus tarjota "asiakkailleen" mitään gourmet nautintoja, vaan tarpeellinen määrä ravintoa. Toki hyvä ja maittava ruoka on moraalin kannalta erittäin tärkeä. Pitää kuitenkin muistaa, että siinä kohtaa, kun on tilanne päällä ruoka ei välttämättä ole kiireestä/materiaalipulasta johtuen ihan sitä mihin on kotona tottunut. Ruoka on kuitenkin toivoakseni parasta mahdollista mihin rahkeet riittävät sillä hetkellä, myös tulevaisuuden huomioiden.
 
Pakki on meikällä palanut takaisin käyttöön. Risukeitin mukana myös. Ihan kiva kuumentaa vettä nuotiolla tai risukeittimellä ja johtaa siitä ruoka lämpimäksi. Sellaista "back to basics" hommaa päiväretkille.
Trangia tosiaan omalla tavallaan selkeämpi keitin, mutta koitan sovittaa keittokamaa mahdollisimman pieneen tilaan. Pienempään kuin Trangia ja sen nestepullo yhteensä.
Palava puu luonnosta ja sopiva kippo kuumennuksen on nyt keskiössä.
.
 
Pakki on meikällä palanut takaisin käyttöön. Risukeitin mukana myös. Ihan kiva kuumentaa vettä nuotiolla tai risukeittimellä ja johtaa siitä ruoka lämpimäksi. Sellaista "back to basics" hommaa päiväretkille.
Trangia tosiaan omalla tavallaan selkeämpi keitin, mutta koitan sovittaa keittokamaa mahdollisimman pieneen tilaan. Pienempään kuin Trangia ja sen nestepullo yhteensä.
Palava puu luonnosta ja sopiva kippo kuumennuksen on nyt keskiössä.
.
Mulla on täsmälleen sama meininki tällä hetkellä retkeilyssä (y)
 
Back
Top