Kirjat

Pari päivää sit luin uutisen, missä oli kirjoista juttua. Joku varmaan sen vielä löytää.
Näin -60 luvun kersana ihmettelin kun porukoilla oli tarve tilailla kirjoja hyllyyn yms vaikka eivät niitä lukenu. Peruskirjasarjat Spectrum, Kalle Päätalo, Kodin Lääkärikirjasto ja mitä muita näitä kirjasarjoja oli.
Sen uutisen mukaan sodan jälkeen se oli eka sisustus elementti ja sit jalostui -50 ja -60 luvulla että ollaan "parempaa väkeä kun on kirjoja" kuin se maalaisserkku siellä böndellä.


Muistan tuon ilmiön hyvin Suomessa asuessani. Meillä oli myös kotona paljon kirjoja, mutta niitä luettiin, eikä ollut pelkkä sisustuselementti.
Nyt mulla on myös kohtuullisen paljon kirjoja hyllyssä, mutta sinne päästäkseen, kirjan täytyy täyttää seuraava kriteeri, haluanko joskus lukea sen uudelleen. Olen tottavie lukenut useimmat toiseen kertaan ja ehkä joskus luen vielä kolmanteen, kun vuodet vierivät.
 
Jep, hyvin hankalassa paikassa on selviytyjä ekspertti tietojenhankinnassa , kun kertojat on vähissä ja tarinoita on monet jo aiemminkin kerranneet...
Autenttista tietoa on todella vaikea hankkia noilta ajoilta.

Ehkä kuitenkin tilanteissa läsnä olevien kirjoituksissa on enemmän perää... kuin nykyään kirjoitetuissa versioissa...

Ps. Jossain.. oli kirjoitus Vuokatin opiston rehtorista joka kirjoitti kaukopartio retkistä ominaan.....totuus liennee että ex. kaukopartiomies (opiston vaksi) kertoi kokemuksiistaan oikeista kaukopartio reissuista vihulaisen selustassa. Tämä oikea kaukopartiomies haaveili omasta kirjasta..mutta sujuvasti kuuntelija vei jutut ja julkaisi ne ominaan...

Ps. En kirjoita näitä absoluuttisena totuutena, mutta näin lukee lukemissani kirjoissa. Ja lukemieni kirjojen perusteella silloinen opiston rehtori koukkasi itselleen kuulumattoman kunnian kaukopartio reissuista jotka oli silloinen vahtimestari (kaukopartiomies) kokenut.
 
Tuosta Patrick Berghällin kirjasta muistan ihan äskettäin lukeneeni jonkun lehtijutun. Eikös hän ole jonkinlainen eloonjäämiskouluttaja tai survival-ekspertti ? Lehtijutussa taidettiin jotenkin sanoa, että kirja on puolifiktiivinen, tai jotain sinnepäin. Mitä mahtanee tarkoittaa ?
Itse sain luetuksi kirjan pari viikkoa sitten. Kirjan tapahtumat perustuvat kieltämättä tositapahtumiin, mutta jotenkin romaanimainen tatsi siinä oli, etenkin lopussa. Berghällin mielestä kirja on "faktiota", eli 90% totta, ja muut itse sepitettyä. Niin tai näin, on kirja lukukokemuksena suosittelemisen arvoinen, eli mikäli kirjan töppösiinne saatte, niin lukekaa ihmeessä!
 
Last edited by a moderator:
Itse sain luetuksi kirjan pari viikkoa sitten. Kirjan tapahtumat perustuvat kieltämättä tositapahtumiin, mutta jotenkin romaanimainen tatsi siinä oli, etenkin lopussa. Berghällin mielestä kirja on "faktiota", eli 90% totta, ja muut itse sepitettyä. Niin tai näin, on kirja lukukokemuksena suosittelemisen arvoinen, eli mikäli kirjan töppösiinne saatte, niin lukekaa ihmeessä!

Osaatko sanoa, miten vertautuu Mikko Porvalin kaukopartiokirjoihin ? Minusta tämän Operaatio Hokki oli hiton hyvä. Perustuu täysin tositapahtumaan ja Porvali on nähnyt vaivaa lähteiden kanssa. Silti etenee kuin fiktiivinen jännäri. Minulle oli uutta tietoa, että ilmavoimat menetti yhden huoltolennon lentäjän humalatilan takia. Ajoi Fokker CX:n kännipäissään puihin.

13406733.jpg
 
Osaatko sanoa, miten vertautuu Mikko Porvalin kaukopartiokirjoihin ? Minusta tämän Operaatio Hokki oli hiton hyvä. Perustuu täysin tositapahtumaan ja Porvali on nähnyt vaivaa lähteiden kanssa. Silti etenee kuin fiktiivinen jännäri. Minulle oli uutta tietoa, että ilmavoimat menetti yhden huoltolennon lentäjän humalatilan takia. Ajoi Fokker CX:n kännipäissään puihin.

Katso liite: 12502
Valitettavasti en ole lukenut Hokin kirjoja. Kiitos vinkistä kuitenkin! Pistetään korvan taakse.
 
Minusta tämän Operaatio Hokki oli hiton hyvä. Perustuu täysin tositapahtumaan ja Porvali on nähnyt vaivaa lähteiden kanssa. Silti etenee kuin fiktiivinen jännäri. Minulle oli uutta tietoa, että ilmavoimat menetti yhden huoltolennon lentäjän humalatilan takia. Ajoi Fokker CX:n kännipäissään puihin.

Samaa asiaa on tutkineet myös ilmailuhistorioitsijat. Porvalin väitteelle lentäjän humalatilasta löytyy tukea ainoastaan yksi mukanaolleen kaukopartiomiehen kertomus jälkeenpäin. Partion johtaja tai lentäjän esimiehet eivät vieneet asiaa eteenpäin eikä
siis aikanaan tutkittu mitenkään. Kuitenkin kaikista rullausvaurioista ym tehtiin paperit ja huolimattomia rangaistiin. Uskokoon siis kuka haluaa...
 
Osaatko sanoa, miten vertautuu Mikko Porvalin kaukopartiokirjoihin ? Minusta tämän Operaatio Hokki oli hiton hyvä. Perustuu täysin tositapahtumaan ja Porvali on nähnyt vaivaa lähteiden kanssa. Silti etenee kuin fiktiivinen jännäri. Minulle oli uutta tietoa, että ilmavoimat menetti yhden huoltolennon lentäjän humalatilan takia. Ajoi Fokker CX:n kännipäissään puihin.

Katso liite: 12502


Tästä Mikko Porvalin Operaatio hokista oli tuossa taannoin ( http://www.flightforum.fi/forum/index.php/topic,101083.0.html ) hyvä ja kattava tietojen vaihto ja totuuden etsintä koskien juurikin tuota lentoturmaa .

Myös minun mielestä kirja on hyvä ja mukaansa tempaava teos.
 
Huomioita kirjasta Operaatio Stella polaris.

Kirja antaa hyvän kuvan mitä tehokkaalla tiedustelulla kirjaimellisesti saavutetaan ja se avarti ainakin omaa näkemystä mitä kaikkea on tuohon aikaan saatu selville .
Ensimmäiset 70 sivua oli minusta kuivaa teksti, mutta siitä eteen päin mentäessä päästiin asiaan.
 
Erittäin kiinnostavaa, hankintaan myös itselle:

Diplomaattisanomien avaajien saavutuksia on hehkutettu, pääosin syystäkin. Toisaalta teos paljastaa, että ulkopolitiikan kannalta tärkeiden amerikkalaissanomien lukumahdollisuus oli vähäinen eräinä tärkeinäkin aikoina. Radiotiedustelun sodanjohdolle antamat ilmoitukset ovat valtaosin kadonneet – yllättävän paljon on löytynytkin niiden sisällöstä kiertotietä. Diplomaattiilmoituksista on säilynyt noin 2/3, ja niiden sisältö on nyt ensi kerran tutkittu.

Teos kertoo lisäksi maamme radiotiedustelun kiinteästä yhteistyöstä Englannin, Ruotsin, Saksan, Japanin ja
Unkarin tiedusteluelinten kanssa ja siitä arvostuksesta, jota suomalaiset nauttivat näiden keskuudessa.

Kun kyseessä oli erittäin salainen ja arka toimiala, ei ole ihme, että y
hteistyökumppanien suhteet olivat väliin lähes katkeamassa, esimerkiksi Ruotsin ja Saksan kanssa, ja katkesivatkin jatkosodan alkuvaiheessa Englannin kanssa.
 
No kylläpähän on isännillä kunnon parranpärinät menossa tuolla. :)


No, partojen pärinät on nyt taas hieman vaienneet, mutta oli hyvä että ko. lentopäiväkirjat arkistojen uumenista ja ne saatettiin kaikkien nähtäville, niin niiltä osin homma on selvä.
Ja mikä hienoita myös itse Mikko Porvali oli löytänyt keskustelumme ja osallistui siihen hyvinkin asialinjalla kuten pitääkin.
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta Patrick Berghällin kirjasta muistan ihan äskettäin lukeneeni jonkun lehtijutun. Eikös hän ole jonkinlainen eloonjäämiskouluttaja tai survival-ekspertti ? Lehtijutussa taidettiin jotenkin sanoa, että kirja on puolifiktiivinen, tai jotain sinnepäin. Mitä mahtanee tarkoittaa ?


Nyt on tuo Kuoleman porteilla taputeltu....tietysti kun itselläni on hyllyssä runsaasti kaukopartiota koskevaa kirjaa niin tämä ei juurikaan tarjoa mitään uutta. Mutta jos tuo olisi ensimmäinen kaukopartiokirjani jonka olisin lukenut niin saattaisin siitä saada kipinän lukea lisää.

Ainoa kiinnostavuus oli se että kirja käsitteli Ilmavoimien kaukopartio-osastoa, partiot jotka olivat pieniä ja niitä oli useampi yhtäaikaa liikenteessä, joka taas aiheutti niiden johtamiselle uutta päänvaivaa.
Hieman myös ihmetytti että, näiden partioiden johtajalla (Hartikaisella) ei ollut käytännön kokemusta kaukopartioinnista ja hän ei tainnut omaksua varsinaisen kaukopartio johtajan (Marttinan) käytännössä koettuja ohjeita ja methodeja riitävän vakavasti, vaan lähetti matkaan neljän miehen partion todella pitkäksi muodostuneelle reissulle, jossa jo elävien olentojen luontainen noutaja kyseli omiaan, puhumattakaan vihollisen pyrkimyksistä.

Ei huono mutta ei mikään huippukaan.:cool:
 
Back
Top