Kirjaväite: Venäjä varautuu Suomen rannikon valtaamiseen

Suomeen tulee normaali oloissa noin 80 tuollaista alusta päivässä. Itse kyllä ajaisin ne laivat Suomen länsirannikon satamiin. Jos se on siis mahdollista.

Tosiaanko 80 kpl 1000 kontin alusta per päivä Suomen satamiin? Soppii eppäillä.. Tuohan olisi aivan mahdoton määrä kontteja!

Satamaliiton sivuilta löytyy tilastoja joka lähtöön. Konttien osalta mittayksikkönä on TEU eli 20 jalkainen (n. 6 m) kontti. Niitä on Satamaliiton tilastojen mukaan vuonna 2014 kulkenut Suomen satamista 1.381.497 TEU:ta. Tasaisen vauhdin taulukolla se tekee 3.784 konttia per päivä. Melko kaukana 80.000 päivittäisestä kontista.. Toki tavaraa kulkee paljon muutenkin kuin konteissa, mutta ei se missään tapauksessa ole lähelläkään 80.000 kontin päivätahtia vastaavaa.

http://www.finnports.com/fin/tilastot/?stats=yearly&T=4&year=2014

Lisää tilastoja: http://www.finnports.com/fin/tilastot/?stats=yearly Sieltä löytyy kaikki tiedot satamien nostureita ja laitureita myöten, jos haluaa tosimielellä tutkia satamien mahdollisuuksia huoltovarmuuden näkökulmasta.
 
Tosiaanko 80 kpl 1000 kontin alusta per päivä Suomen satamiin? Soppii eppäillä.. Tuohan olisi aivan mahdoton määrä kontteja!

Satamaliiton sivuilta löytyy tilastoja joka lähtöön. Konttien osalta mittayksikkönä on TEU eli 20 jalkainen (n. 6 m) kontti. Niitä on Satamaliiton tilastojen mukaan vuonna 2014 kulkenut Suomen satamista 1.381.497 TEU:ta. Tasaisen vauhdin taulukolla se tekee 3.784 konttia per päivä. Melko kaukana 80.000 päivittäisestä kontista.. Toki tavaraa kulkee paljon muutenkin kuin konteissa, mutta ei se missään tapauksessa ole lähelläkään 80.000 kontin päivätahtia vastaavaa.

http://www.finnports.com/fin/tilastot/?stats=yearly&T=4&year=2014

Lisää tilastoja: http://www.finnports.com/fin/tilastot/?stats=yearly Sieltä löytyy kaikki tiedot satamien nostureita ja laitureita myöten, jos haluaa tosimielellä tutkia satamien mahdollisuuksia huoltovarmuuden näkökulmasta.

Toi luku oli siinä Sotilas aikaksuslehen jutussa.

Tosin siinä välillä puhuttiin tonneista ja konteista sekaisin. Eli liekkö mukana molemmat.

Ja ajavatko kaikki laivat aina täynnä satamaan.
 
Toi luku oli siinä Sotilas aikaksuslehen jutussa.

Tosin siinä välillä puhuttiin tonneista ja konteista sekaisin. Eli liekkö mukana molemmat.

Ja ajavatko kaikki laivat aina täynnä satamaan.

Tuo on lähempänä totuutta eli Satamaliiton tilastojen mukaan Suomen satamissa kävi vuonna 2014 yhteensä 23.202 ulkomaan liikenteen alusta eli 63 kpl päivässä. Se 1000 konttia per laiva vaan on moninverroin yliammuttu.

http://www.finnports.com/fin/tilastot/?stats=yearly&T=0&year=2014
 
Pilkkuvirhe mulla.Toki tonnit ratkaisee enemmän kuin ite lootat

Olisi mielenkiintoista tietää kuinka suurista volyymeista kriisiaikoina puhuttaisiin.

Paljonko tarvitaan ruokaa, ettei tule nälkä. Paljonko sotatarvikkeita? Missä määrin vientiteollisuuden lasketaan olevan normaalituotannossa jne jne.

Vai onko tulevat kriisit niin epämääräisiä, että kukaan ei osaa esitää edes sivistyneitä arvauksiaan? Vai onko tilanne kenties niin lohduton, että ollaan mieluummin hiljaa..
 
Suomeen tulevat konttilaivat vetävät sellaisen 200-900 määrän kontteja = TEU =6 metriä pitkät 20' kontit.
Jos laiva on lastattu pelkästään trailerin pituisilla konteilla = 12 metriä /2 TEU = 40' kontit, niin silloin määrä tietysti on puolet yllä mainitusta.
Nykyään laivat tuovat mittavan osan konteista tyhjinä Suomeen, koska Suomen vientiteollisuus tarvitsee kapasiteettia vientikuljetuksiinsa. Voitte keskustella minkä tahansa vientiyrityksen kanssa ja saatte vastauksena, että ajoittain vientikonteista on pulaa.

.
 
Olisi mielenkiintoista tietää kuinka suurista volyymeista kriisiaikoina puhuttaisiin.

Paljonko tarvitaan ruokaa, ettei tule nälkä. Paljonko sotatarvikkeita? Missä määrin vientiteollisuuden lasketaan olevan normaalituotannossa jne jne.

Vai onko tulevat kriisit niin epämääräisiä, että kukaan ei osaa esitää edes sivistyneitä arvauksiaan? Vai onko tilanne kenties niin lohduton, että ollaan mieluummin hiljaa..

Tuossa Sotilasaikakauslehden jutussa myös paneuduttiin meidän lipun alla oleviin laivoihin.

Sen suhteen oltiin aika heikoilla.
 
Suomeen tulevat konttilaivat vetävät sellaisen 200-900 määrän kontteja = TEU =6 metriä pitkät 20' kontit.
Jos laiva on lastattu pelkästään trailerin pituisilla konteilla = 12 metriä /2 TEU = 40' kontit, niin silloin määrä tietysti on puolet yllä mainitusta.
Nykyään laivat tuovat mittavan osan konteista tyhjinä Suomeen, koska Suomen vientiteollisuus tarvitsee kapasiteettia vientikuljetuksiinsa. Voitte keskustella minkä tahansa vientiyrityksen kanssa ja saatte vastauksena, että ajoittain vientikonteista on pulaa.

.

Ja se mikä tuolla mun pilkkuvirheessä pitää muistaa että täältä lähtee esim. jalostamatonta Kostamuksen malmia. Jolloin laivat varmaan ajavat noihin tiettyihin satamiin tyhjinä.

Ja aikoinaan Tornion satamaan tuli kierrätettävää rautaromua maailmalta. Usein pari laivaa päivässä. Ja tavara ei ollut konteissa.
 
Olisi mielenkiintoista tietää kuinka suurista volyymeista kriisiaikoina puhuttaisiin.

Paljonko tarvitaan ruokaa, ettei tule nälkä. Paljonko sotatarvikkeita? Missä määrin vientiteollisuuden lasketaan olevan normaalituotannossa jne jne.

Vai onko tulevat kriisit niin epämääräisiä, että kukaan ei osaa esitää edes sivistyneitä arvauksiaan? Vai onko tilanne kenties niin lohduton, että ollaan mieluummin hiljaa..

Sotatarvikkeet tulevat Islannin ilmasillan kautta Norjan yli, tasta on 'vahva' yhteisymmarrys Yhdysvaltain ja Kanadan kanssa... G5-Galaxyn ruumaan mahtuu, ja Hornetit tulevat Yhdysvaltain laivastolta ja Kanadan ilmavoimilta. Fakta.
Israelista tulee Spike ER 2000 ohjuksia lisaa (varauksin, selviaa rahalla), ja anti-thermal -peitteita jne.

Ei me nyt ihan vailla ystavia olla, vaikka rahalla pitaa maksaakin (ainakin Israelille)..:D
 
Tuhat rekkaa jaettuna 24 tunnille tekee noin 40 rekkaa tunnissa. Kyllä sen määrän mikä tahansa valtatie vetää ja useammakin vastaavan satsin, varsinkin kun siviililiikenne voidaan blokata pois. Rekoissa on myös kääntyvät etupyörät eli osa liikenteestä kannattaisi ilmavaarankin vuoksi ohjata esim. Pudasjärven suuntaan jne. Sama pätee myös niihin tilanteisiin, että desantit olisivat räjäyttäneet jonkin yksittäisen sillan.

40 rekkaa tunnissa on yksi rekka 90 sekunnin välein kellon ympäri. Lisäksi saman verran rekkoja pitää tietysti lähettää samaa tietä pitkin paluumatkalle. Jos tulee yksi onnettomuus jonka vuoksi tie on poikki kaksi tuntia, niin se tekee 180 rekan sumpun. Kestää luultavasti päiviä saada aikataulu korjattua. Tämä kaikki siis korvaamaan YKSI konttialus. Ei tarvitse olla logistiikka-alan asiantuntija tajutakseen ettei rekoilla korvata rahtilaivoja. Ja tässä on oletuksena syvän rauhan tila jossa vihollinen ei mitenkään yrittäisi häiritä rekkarallia. Juuei.
 
Olisi mielenkiintoista tietää kuinka suurista volyymeista kriisiaikoina puhuttaisiin.

Paljonko tarvitaan ruokaa, ettei tule nälkä. Paljonko sotatarvikkeita? Missä määrin vientiteollisuuden lasketaan olevan normaalituotannossa jne jne.

Vai onko tulevat kriisit niin epämääräisiä, että kukaan ei osaa esitää edes sivistyneitä arvauksiaan? Vai onko tilanne kenties niin lohduton, että ollaan mieluummin hiljaa..

Varmaankin puhutaan sekä että -tilanteesta. Homma voi mennä kuten Ukrainassa, jossa "separatistit" taistelevat maan itäosassa, ja muu maa on käytännössä rauhantilassa. Tuolloin vienti/tuonti tuskin poikkeaisi hirveästi rauhantilasta, mitä nyt venäjänkauppa olisi jäissä. Toinen vaihtoehto on, että homma menee kovaa ja rytinällä, jolloin ainoa kuljetustarve on pari pienimuotoista ohjustäydennystä lännestä.

Olisi erittäin mielenkiintoista, mikäli Venäjä pommittelisi huoltoreittejämme ja kaupunkejamme kuukausia tai vuosia, mutta ei saisi aikaan ratkaisua. Onko modernilla aikakaudella tapahtunut näin? No, ehkä Operation Allied Force on todiste tästä mahdollisuudesta, mutta jugoslaavien suurin ongelma ei tainnut olla vienti ja tuonti...

Valmiusasiat ovat aina mielenkiintoisia, joten annanpa kuitenkin omat kaksi eurosenttiäni itse numeroita käsittelevään keskusteluun tilanteen pitkittymisen varalta:

Ruoka tuskin on ensimmäisiä kuljetusprioriteetteja. Valmiusvarastot kotimaassa ovat toistaiseksi onneksi sitä kokoluokkaa, että niillä päästään pitkälle. Näin etenkin, jos ulkomailta saadaan edes rajallista täydennystä. Sama koskee valmiutta kotimaiseen tuotantoon, joskin prosessoiduista elintarvikkeista voi tulla pulaa, mikäli vihollisen arsenaaliin kuuluu ilmapommitukset.

Tilastollisesti ihminen (amerikkalainen) syö noin 900 kg ruokaa vuodessa (Livescience/USDA), ja suomalaisten kuluttamasta ravinnosta neljäsosa, eli amerikkalaisittain 225 kg, on tuontitavaraa (EkoCentria/MTT). Suomen väkiluku on n. 5 439 000, joskin sotatilassa se todennäköisesti tippuu sekä kohonneen kuolleisuuden että maastamuuton johdosta. Jos näitä karkeita lukuja käytetään elintarviketuonnin arvioinnin perustana, on tuonti vuodessa runsas 1 200 tuhatta tonnia. Kriisiaikana puhuttaneen vain joistakin sadoista tuhansista tonneista vuodessa, koska tuonti keskittyisi energiarikkaisiin elintarvikkeisiin ja israelilaisista appelsiineista tulisi ylellisyyshyödyke.

Sotatarvikkeiden tuonnin osuuden uskoisin olevan suhteellisen pieni kokonaistuonnista. Siirtyminen älykkäisiin aseisiin ja ampumatarvikkeisiin pienentää kuljetustarpeita. Nykyään NASAMS-järjestelmällä ohjuksineen saadaan aikaan sama kuin sadoilla ilmatorjuntatykeillä ja jumalattomalla ampumatarvikemäärällä viime sodissa. Yksi GMLRS-raketti tekee saman kuin useat sadat kranaatit aikoinaan. Tietysti tykit, kranaatinheittimet ja käsiaseet syövät yhä edelleen tyhmiä ammuksia. Tästä syntyy jonkinlainen huoltotarve. Toisaalta kannattaa muistaa, että ammuskulutus asemasodassa, jos sellaiseen päädytään, on suhteellisen rajallista. Tali-Ihantalan tapaista myllytystä Suomi taas tuskin kestää kovinkaan kauan, joten siihen verrattavilla ampumatarvikemäärillä tuontia ei kannata laskea.

On tosin yksi tuontitavara, josta olen huolissani: fossiiliset polttoaineet. Varmuusvarastojen hyöty on rajallinen, jos hiilivarasto palaa Su-34:n tiputtaman napalmipommin jäljiltä, eikä raakaöljystä ole iloa, jos sitä ei kyetä jalostamaan edelleen. Hiili, uraani ym. tietysti kulkee monella tavalla, mutta entäpä nestemäiset polttoaineet? Miten mahtaa tuonti onnistua, mikäli joudumme toimimaan maaliikenteen, ja kenties rajoitetun vesiliikenteen voimin? Polttoainerekkoja taitaisi tulla pula, vai kuinka?

Varmasti löytyy monenlaista muutakin tärkeää tuontitavaraa, koulutarvikkeista lääkkeisiin ja suurjännitemuuntajiin ("Suomi pimeäksi 15 minuutissa"). Näihin en kuitenkaan ota sen enempää kantaa, koska niiden tuontia on liki mahdotonta kommentoida julkisten tietojen perusteella.
 
Joskus aikaa sitten istuin eräässä tilaisuudessa, jossa tätä liikkuvaa tonnistoa veivattiin edes takaisin. Pahassa kriisissä katsottiin silloin voitavan hoitaa noin puolet normaaliajan tonnistosta eri keinoin. Kriittiset kamat ajaa silloin etuajo-oikeutettua tietä ensin...sitten muu, jos tonnistoa on käytössä. Kiinalainen tuontiryjä siinä tottakai on ensimmäisenä listalla, joka jää pois, eikä siitä ole mitään haittaakaan. Tuolloin arvioitiin, että esim. vaatteita suomalaisilla on niin paljon, että kolmeen vuoteen ei tarvi tuoda nuttuakaan, jos niikseen tulee. Ruokatarjonta muuttuu hyvin nopeasti vastaamaan kriisiajan menyytä.

Polttoaineet, sotatarvikkeet, lääkkeet, varaosat, renkaat, akut, jne. ovat sitä etuajo-oikeutettua kamaa. Ja kumipyöräyritykset ovat tuolloin riippuvaisia mm. renkaista, varaosista jne. Jos et aja valtion ajoja, et saa kamoja, se on niin helppoa. Ja ilman löpökorttia et tankkaa vehkeitäsi. Siinä rupeaa valtion ajot maistumaan.

Näistä asioista on muuten olemassa ihan avointa faktaa niissä asiakirjoissa, joita toimitamme Unionille säännöllisesti. :rolleyes:
 
40 rekkaa tunnissa on yksi rekka 90 sekunnin välein kellon ympäri. Lisäksi saman verran rekkoja pitää tietysti lähettää samaa tietä pitkin paluumatkalle. Jos tulee yksi onnettomuus jonka vuoksi tie on poikki kaksi tuntia, niin se tekee 180 rekan sumpun. Kestää luultavasti päiviä saada aikataulu korjattua. Tämä kaikki siis korvaamaan YKSI konttialus. Ei tarvitse olla logistiikka-alan asiantuntija tajutakseen ettei rekoilla korvata rahtilaivoja. Ja tässä on oletuksena syvän rauhan tila jossa vihollinen ei mitenkään yrittäisi häiritä rekkarallia. Juuei.

Kummasti sitä vaan Vuosaaren sataman portistakin kulkee kehä III:lle 5000 rekkaa vuorokaudessa ja Länsisataman sumppukin vetää 800 - 900 rekkaa vuorokaudessa. Kuitenkaan 1000 rekkaa ei mitenkään mahtuisi nelostielle?

Kaakkois-Suomessa pitkään kulkeneena ja 20 vuotta venäläisten nyt hiljentynyttä rekkarallia seuranneena en hevin usko, etteikö Suomen tieverkko vetäisi kriisioloissa moninkertaisesti liikennettä. Jos vaan autoja ja kuljetettavaa riittää. Tietysti, jos perkissä on aivot jätetty narikkaan, niin silloin rupeaa pullonkauloissa tökkimään kun ei osata kääntää etupyöriä vapaammille väylille.

Edit. Menee turhaksi jankkaukseksi, joten vihelletään poikki ja aloitetaan keskeltä:

Jos Vanja operoi täydellä voimalla Itämerellä, niin käsitykseni on, että länsirannikon satamiin voidaan liikennöidä vain lännestä eli Ruotsista. Tavaravirrat on siis pitänyt siirtää maalle jo Norjassa tai Ruotsin länsirannikolla.

Kyse ei siten olisi Suomen satamien, rautateiden ja maanteiden kapasiteetista, koska pullonkaula olisi jo Ruotsissa.

Vai onko realismia ajatella tilannetta, jossa vanja ottaisi Suomen etelärannikon haltuunsa, mutta jättäisi Ahvenanmaan vapaaksi?
 
Viimeksi muokattu:
Tuleeko tästä keskustelusta vetää johtopäätös, että kirjoittaja dosentti Salomaa oikeesti kirjoittaa hieman vanhaa asiaa?
Käyttöoikeuden saaminen Suomen etelärannikkoon ei välttämättä tarkoitakaan tänä päivänä sotilaallista valtausta ensimmäisenä. Olisi tehokkaampaa vallata sellaisia alueita (Ahvenanmaa?) jolla saa samalla myös muuta etua + välittömän puuttumisen Suomen huoltokuljetuksiin.

Nuo kiristykset yhdessä voisivat varmistaa sen, että Suomi ei päästä Natojoukkoja etelärannikolle, mikä olisi Venäjälle kauhuskenaario, koska Eestissä ne jo ovat.
Olishan se ehkä kiusallista ajaa Itämerelle putkessa, jossa kummallakin puolella on vastapuolen armeijat. Noh, ulos Mustalta mereltä on lähes sama tilanne....en sitten tiedä.....
 
Niin jos Turkki pitää Bosporin kiinni niin siellä pysyvät, ruskij flot.

Tai sitten hakevat lebensraumia Suomen ja Ruotsin kautta, kun Itämeri salmineen ei ole NATO:n hallussa.

Onneksemme Jäämerelle ja Tyynelle valtamerellä venäläisille olisi edelleen vapaa pääsy. Josko se vaikka heikäläisten kaukokaipuuta hieman lieventäisi.
 
Kummasti sitä vaan Vuosaaren sataman portistakin kulkee kehä III:lle 5000 rekkaa vuorokaudessa ja Länsisataman sumppukin vetää 800 - 900 rekkaa vuorokaudessa. Kuitenkaan 1000 rekkaa ei mitenkään mahtuisi nelostielle?

1000 rekkaa lisää JOS tarvitsisi korvata vain yhden aluksen tuonti. Jos pitää korvata kaksi, niin se on 2000 rekkaa. Nelostien nykyinen liikennemäärä on noin 3700 autoa vuorokaudessa joista raskasta liikennettä 650 autoa. Ja tietä pidetään jo tällaisenaankin liian ruuhkaisena. Vaikka siviililiikennettä rajoitettaisiinkiin niin kantokyky olisi silti kovilla ilman mitään häiriöitäkin, sillä pitäähän armeijankin pystyä käyttämään tietä omiin kuljetuksiinsa.
Ihmettelen myös mistä ajattelit löytää niitä vapaampia väyliä. Pudasjärvelle menee päätie Rovaniemen kautta, muuten sinne menee vain kapeita, raskaalle liikenteelle huonosti sopivia väyliä.
Tietysti kaikki käytettävissä olevat liikenneväylät pitää käyttää hyväksi, mutta nuo Perämeren maaliikennereitit on oikeasti vihollisen niin helppo sumputtaa varsin minimaalisella panostuksella ettei niiden varaan tule liikaa laskea.
 
Juuri tuon vuoksi, pitäisi satsata myös tunneleihin. Junaliikenne Tukholma-Turku ja Hesa-Tallinna olisi ihan hyvää huoltovarmuutta!
Jos halutaan pärjätä, niin kannattaa varautua... :)
 
Arvon keskustelijat keskittyvät hieman väärään asiaan pohtiessaan nelostien vetävyyttä.

Mikäli kaikki liikenne Saksan ja Benelux-maiden satamiin/satamista pitäisi hoitaa maitse, olisi pullonkaulana kustannukset. Reitti maitse Pohjanlahden ympäri ja Ruotsin läpi olisi niin kallis, että suuri osa liikenteestä yksinkertaisesti loppuisi. Merirahti on halpaa: kontin kuljetus Shanghaista Vuosaareen on usein edullisempi kuin jatkokuljetus rekalla Vuosaaresta Ouluun. Euroopan maantiekuljetuksissa ero ei ole yhtä suuri, mutta ymmärrätte varmaan kuvion. Merireittien katkeaminen tarkoittaisi siirtymistä kriisiajan talouteen, jossa vain välttämättömin tavara liikkuisi. Nälkään tuskin näkisimme, mutta elintason romahdus olisi hurja. Kreikan talouskurimus olisi tähän verrattuna kuin nousukauden huumaa.

Suurten tavaravirtojen sijaan pitäisi miettiä joidenkin yksittäisten avaintuotteiden, etenkin polttonesteiden riittävyyttä. Huoltovarmuuskeskus tuskin huvikseen hankki Nesteen tankkilaivastoa, mutta mitä tehdään jos sekä Kilpilahti että Naantali ovat poissa käytöstä?
 
Back
Top