Kun pisi oli teidän harjoitus maastossa peräkkäin?

Muistelen, jotta mitä laakeammalla lentoradalla ammutaan (= pieni korotus putkella), sen soikeammaksi ampumasuunnassa osumakuvio leviää (=pituushajontaa), saattaapi olla, että AMOS- ja NEMO-heittimillä käyttäytyy tuli samalla tavalla alakulmilla ammuttaessa. Vanhaan Hywään Aikaan (TM) tykkimiehet kyselivät, että milloin heittimistön tuli on koossa, ja vastauksena tietämättömille oli, jotta: A-tarvike-ajoneuvon lavalla tai A-tarvikepoterossa heittimen takana.
 
juhapar kirjoitti:
Vanhaan Hywään Aikaan (TM) tykkimiehet kyselivät, että milloin heittimistön tuli on koossa, ja vastauksena tietämättömille oli, jotta: A-tarvike-ajoneuvon lavalla tai A-tarvikepoterossa heittimen takana.

:a-grin: :a-tongue:
 
Tästä aiheesta on oikeasti ansiokkaat näyttöesitykset PV Koulutusportaalissa. Laatija Tykistökoulu, löytyy muistaakseni hakusanalla ampumaoppi.

Mainittakoon että KOPO on menossa uusiksi kun alusta vaihtuu Moodleen. Suosittelen itselleen tärkeiden materiaalien siilaamista ennen kuin siivoustalkoot tyhjentävät vanhan laarin.
 
Vuonna 82 P-kaudella Parolassa oltiin vaunussa Hätilässä joka toinen viikko. Myohemmin sitten Upinniemen vesistöleiri 2 vko ja melko pian sen jälkeen Niinisalossa 3 vko putkeen. Onneksi Rova ei iskenyt viela nuitten paalle; taisteluvaunumiehet olivat tuon 2-3 vko tuolla. Tiedusteluretkia tehtiin sitten kasarmilla melkein joka toinen ilta/yö; Sotkun takana väijymässä lentokenttää ja ohi ajavaa liikennettä laskien.

Laskeskelin jotta reilut 100 vrk tuli oltua telttamajoituksessa ja pisin yhtajaksoinen leirielämä oli tuo Niinisalon 3 vko josta tosin veksissa 4 pv.

Mulle tuo leirielämä sopi mainiosti; mukavimmat muistot jäi just noista metsäkeikoista :D.
 
Niinhän se oli että varsinkin loppuaikana kului metsässä aika kummasti paremmin ja jäi mukavampia muistoja kun kassulla aikaa tappaessa vaikka meillä keksittiinkin kaikenmoista mukavaa ajankuluketta ja viihdykettä kassullakin. EHkäpä juuri siksi se metsä niin kiehtokin.
 
Veffeade

Kun monta kk olit sinä inttissä?
 
noska kirjoitti:
Niinhän se oli että varsinkin loppuaikana kului metsässä aika kummasti paremmin ja jäi mukavampia muistoja kun kassulla aikaa tappaessa vaikka meillä keksittiinkin kaikenmoista mukavaa ajankuluketta ja viihdykettä kassullakin. EHkäpä juuri siksi se metsä niin kiehtokin.

Minkälaisia muistoja sulla on inttistä?
 
Tuota tuota,jos en itse aivan tuhannen väärin muista niin taidettiin vuoden aikana olla jotakuinkin 150-170päivän välillä metsässä. Oikeastaan kasarmilla meitä ei pahemmin nähnyt,varsinkaan päiväsaikaan. Kaikki harjoitukset ensin opeteltiin lähimaastossa,tämän jälkeen siirryttiin milloin minnekkin treenaamaan. Pisimmillään muistaisin että metsässä oltiin melkein pari viikkoa,ensimmäisen viikon jälkeen "käytiin" kasarmilla vaihtamassa varusteet tuoreempiin ja lähdettiin muutaman tunnin päästä loppusota harjoituksiin Gyltön suuntaan. Oltiin siellä vihollisosasto,siellä oli todella hienoa olla kaikkien muiden kiusana. :D
 
Mitä itse muistan niin teltassa oli ainakin talvella lämpimämpää kuin Utin vanhoissa parakeissa
 
noska kirjoitti:
Mitä itse muistan niin teltassa oli ainakin talvella lämpimämpää kuin Utin vanhoissa parakeissa

Siinähän se tuli...olet vanha laskuvarjojääkäri ? :)
 
Tosin harvoin meillä mitään telttaa oli mukana. Ja Hejsan en mä ole mitenkään vanha ja oletko varma ettei Utissa ole muita koulutettu?
 
noska kirjoitti:
Tosin harvoin meillä mitään telttaa oli mukana. Ja Hejsan en mä ole mitenkään vanha ja oletko varma ettei Utissa ole muita koulutettu?

No, joo sun aikana oli vaan LJK koulu, nyt on myös sotilaspoliisikoulutus.
 
Oletko aivan varma? Ja mistä tiedät etten ollut vain satunnaisesti käymässä siellä.
 
noska kirjoitti:
Oletko aivan varma? Ja mistä tiedät etten ollut vain satunnaisesti käymässä siellä.

No en ihan mutta lähellä
No en luule että sä vain kävit siellä mutta se on yks mahdollisuus.

Ootas sun aikana oli Kymen jääkäripataljoona Haminassa ja rakuunapataljoona Lappeenrannassa, Savon prikaati Mikkelissä.

Voiko se olla joku niistä joka oli Utin harjoitusmaasa harjoitelemassa??

Mutta minä luulen että sä olet laskuvarjojääkäri.....tai sitten B-mies joka halua olla jääkäri :)

Sorri OT
 
Hejsan kirjoitti:
noska kirjoitti:
Oletko aivan varma? Ja mistä tiedät etten ollut vain satunnaisesti käymässä siellä.

No en ihan mutta lähellä
No en luule että sä vain kävit siellä mutta se on yks mahdollisuus.

Ootas sun aikana oli Kymen jääkäripataljoona Haminassa ja rakuunapataljoona Lappeenrannassa, Savon prikaati Mikkelissä.

Voiko se olla joku niistä joka oli Utin harjoitusmaasa harjoitelemassa??

Mutta minä luulen että sä olet laskuvarjojääkäri.....tai sitten B-mies joka halua olla jääkäri :)

Sorri OT

Mistä edes tiedät milloin olin palveluksessa?

Ja kai B-mieskin on parempi kuin E-mies tai ulkomaille paennut totaalikieltäytyjä.
 
No olet wanha kaarti eli 40 + ?
Luulen että olet 45 ja 2011-45= 1966 ja sä meniit ehkä sillon inttiin vuonna 1987 ??
 
Luulo ei ole tiedon väärtti.
 
noska kirjoitti:
Luulo ei ole tiedon väärtti.

Väärtti ?, etkö meinaa fjärtti ?

Noska älä fjärttä liian paljon kotona, haisee paskalle ja sun viimeinen sömmi voi mennä sun kalsarissaan ja saat silloin olla ilman kalsaria. :D
 
Back
Top