Kunniaa Törnille

vehamala

Kenraali
USA:n erikoisjoukot nimittivät Lauri Törnin kunniajäseneksi

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/USAn+erikoisjoukot+nimittiv%C3%A4t+Lauri+T%C3%B6rnin+kunniaj%C3%A4seneksi/1135259992390

Viimeinen kuva Lauri Törnistä otettiin vain kolme päivää ennen hänen katoamistaan. Vasemmalta Törni, sgm Emmons, kersantti Charles Petry, kapteeni Dinh sekä pilotti Cowboy. (kuva löytyy Hesarista ym. linkistä)

Lauri Törni
Mannerheim-ristin ritari Lauri Törni sai Yhdysvalloista korkean tason tunnustuksen. Armeijan vihreiden barettien sankariksi nimellä Larry Thorne kohonnut Törni on nimetty erikoisjoukkojen (Special Forces) ensimmäisen rykmentin kunniajäseneksi.

Tunnustus myönnetään vain noin kerran kymmenessä vuodessa.

Erikoisjoukkojen komentaja kenraali Thomas R. Csrnko luovutti kunniataulun Fort Braggin tukikohdassa. Paikalla oli 2 600 veteraania, joista monet tunsivat Törnin.

Muutama Törnin kouluttama nuorempi upseeri muisteli kutsua Törnin mökille viikonloppua viettämään. Ilta alkoi aina 50 etunojapunnerruksella.

Kunniataulu on nyt Sotamuseossa Helsingissä. Taulun luovuttajat olivat toivoneet tätä.

Sotamuseossa ovat myös Törnin kunniamerkit Mannerheim-rististä Yhdysvalloissa saatuihin Purppurasydämiin. Ne myönnettiin haavoittumisesta.

Lauri Törni katosi Vietnamin sodassa 1965. Salaista tehtävää suorittava Törni katosi helikopterilennolla viidakossa. Suomalais-amerikkalainen retkikunta löysi helikopterin 1999, ja kahden armeijan sotasankari haudattiin myöhemmin Arlingtoniin, Yhdysvaltain kansalliselle hautausmaalle.

Törni on kansainvälisesti tunnetuin suomalainen sotilas Mannerheimin rinnalla. Hänen hahmonsa on ollut Hollywood-elokuvan Vihreät baretit esikuvana. Elokuvassa Törninä esiintyi John Wayne.
 
Suomen kaukopartiomiehet olivat kysyttyjä Yhdysvalloissa

http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/Suomen+kaukopartiomiehet+olivat+kysyttyj%C3%A4+Yhdysvalloissa/1135260194843

Suomen sodanaikaiset kaukopartiomiehet olivat toisen maailmansodan jälkeen haluttuja Yhdysvalloissa. Taustalla oli se, että lännellä ei ollut mitään tarkkaa kuvaa edes Neuvostoliiton rajaseuduista, sisäosista puhumattakaan.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_kaukopartiotoiminta

Jukka Rislakki kertoo kirjassaan, kuinka Yhdysvaltojen ja Britannian tiedustelupalvelujen varoilla ja norjalaisten avulla värvättiin parhaita mahdollisia asiantuntijoita: entisiä suomalaisia kaukopartiomiehiä. Amerikkalaisilla oli hyvinkin tarkat tiedot heidän toiminnastaan.

Halukkaan ehdokkaan oli seistävä Helsingin rautatieaseman edustalla taitettu Uusi Suomi kainalossaan. Kun tunnussanat oli vaihdettu, mies saisi jatko-ohjeet tulitikkulaatikossa.

Suomalaisia sotaveteraaneja värvättiin suurella rahalla. Retkestä itärajan taakse saattoi saada jopa miljoonaa markkaa. Se vastasi suomalaisen työmiehen vuoden palkkaa.

Osa suomalaisista sai koulutusta Norjassa ja Amerikassa asti. Siellä opettajiin kuului legendaarinen "vihreä baretti" Lauri Törni.
 
Mitä uutta Naton / Norjan suomalaisten kaukopartiomiesten käyttämisessä sodan jälkeen on? Esimerkiksi Morten Jentoftin kirjassa "Døden på Kola" (norjaksi) on tätä toimintaa kuvattu. Löytyy hyllystä.
 
vehamala kirjoitti:
Suomen kaukopartiomiehet olivat kysyttyjä Yhdysvalloissa

Suomalaisia sotaveteraaneja värvättiin suurella rahalla. Retkestä itärajan taakse saattoi saada jopa miljoonaa markkaa. Se vastasi suomalaisen työmiehen vuoden palkkaa.

Vuoden palkkaa? Milläköhän työmiehellä oli miljoonan mummonmarkan vuosi-ansiot?

En pidä yhtään kummallisena, että veteraanit kävi reissuilla itärajan toiselle puolen Jenkkien laskuun, taikka edes opettivat miten toimia Jenkkien tai Brittien erikoismiehille. Mutta että miljoonan markan tavalliset vuosi-ansiot ... hevonpaskat sanon mä.
 
ctg kirjoitti:
Vuoden palkkaa? Milläköhän työmiehellä oli miljoonan mummonmarkan vuosi-ansiot?

En pidä yhtään kummallisena, että veteraanit kävi reissuilla itärajan toiselle puolen Jenkkien laskuun, taikka edes opettivat miten toimia Jenkkien tai Brittien erikoismiehille. Mutta että miljoonan markan tavalliset vuosi-ansiot ... hevonpaskat sanon mä.

niin, ei sitten tullut luettua tuota säiettä aiemmalti vai? ja vuosia taitaa olla liian vähän että tietäisit että vuonna 63 tehtiin rahauudistus, jolla otettiin pari nolla pois markasta.

käy katsomassa
http://www.rahamuseo.fi/arvo_laskuri/laskuri_web.html


eli miljoona markkaa vuonna 1951 vastaa 28 500 € vuonna 2008. laskuri menee vain 2008aan.

duunari tienaa nyt paremmin kuin 28 donaa, ainakin jos on mies.
 
adam7 kirjoitti:
ctg kirjoitti:
Vuoden palkkaa? Milläköhän työmiehellä oli miljoonan mummonmarkan vuosi-ansiot?

En pidä yhtään kummallisena, että veteraanit kävi reissuilla itärajan toiselle puolen Jenkkien laskuun, taikka edes opettivat miten toimia Jenkkien tai Brittien erikoismiehille. Mutta että miljoonan markan tavalliset vuosi-ansiot ... hevonpaskat sanon mä.

niin, ei sitten tullut luettua tuota säiettä aiemmalti vai? ja vuosia taitaa olla liian vähän että tietäisit että vuonna 63 tehtiin rahauudistus, jolla otettiin pari nolla pois markasta.

käy katsomassa
http://www.rahamuseo.fi/arvo_laskuri/laskuri_web.html


eli miljoona markkaa vuonna 1951 vastaa 28 500 € vuonna 2008. laskuri menee vain 2008aan.

duunari tienaa nyt paremmin kuin 28 donaa, ainakin jos on mies.

No vittu. En tullut ajatelleeksi, että meillä olisi ollut noin paha inflaatio maassa. Joten anteeksi, että mokasin tuossa asiassa.
 
ctg kirjoitti:
adam7 kirjoitti:
ctg kirjoitti:
Vuoden palkkaa? Milläköhän työmiehellä oli miljoonan mummonmarkan vuosi-ansiot?

En pidä yhtään kummallisena, että veteraanit kävi reissuilla itärajan toiselle puolen Jenkkien laskuun, taikka edes opettivat miten toimia Jenkkien tai Brittien erikoismiehille. Mutta että miljoonan markan tavalliset vuosi-ansiot ... hevonpaskat sanon mä.

niin, ei sitten tullut luettua tuota säiettä aiemmalti vai? ja vuosia taitaa olla liian vähän että tietäisit että vuonna 63 tehtiin rahauudistus, jolla otettiin pari nolla pois markasta.

käy katsomassa
http://www.rahamuseo.fi/arvo_laskuri/laskuri_web.html


eli miljoona markkaa vuonna 1951 vastaa 28 500 € vuonna 2008. laskuri menee vain 2008aan.

duunari tienaa nyt paremmin kuin 28 donaa, ainakin jos on mies.

No vittu. En tullut ajatelleeksi, että meillä olisi ollut noin paha inflaatio maassa. Joten anteeksi, että mokasin tuossa asiassa.

Gamoon, qtq, tuo 28 tuhatta ei anna koko kuvaa asiasta. Tuohon aikaan moni sodan käynyt mies sai olla tyytyväinen, että "pääsi" metsätöihin. Hommat olivat sellaisia, että talven jälkeen sai olla tyytyväinen, jos ei ollut talven hankkeissa ollessaan VELKAANTUNUT. Eli silloinen miltsi oli kova raha, sitä ei voi verrata tämän päivän duunarin palkkaan ollenkaan.

Toinen juttu: todennäköisesti tekijät saivat myös dollareita...mikä lienee ollut dollari-markka-vaihtosuhde.

En tunne tätä asiaa sen kummemmin, mutta erään kuulemani viitteen perusteella noiden matkojen tekijät harvoin kuolivat köyhinä miehinä...heillä oli vissi syynsä kertoa palkkasummansa mahdollisimman pienenä.
 
baikal kirjoitti:
ctg kirjoitti:
adam7 kirjoitti:
ctg kirjoitti:
Vuoden palkkaa? Milläköhän työmiehellä oli miljoonan mummonmarkan vuosi-ansiot?

En pidä yhtään kummallisena, että veteraanit kävi reissuilla itärajan toiselle puolen Jenkkien laskuun, taikka edes opettivat miten toimia Jenkkien tai Brittien erikoismiehille. Mutta että miljoonan markan tavalliset vuosi-ansiot ... hevonpaskat sanon mä.

niin, ei sitten tullut luettua tuota säiettä aiemmalti vai? ja vuosia taitaa olla liian vähän että tietäisit että vuonna 63 tehtiin rahauudistus, jolla otettiin pari nolla pois markasta.

käy katsomassa
http://www.rahamuseo.fi/arvo_laskuri/laskuri_web.html


eli miljoona markkaa vuonna 1951 vastaa 28 500 € vuonna 2008. laskuri menee vain 2008aan.

duunari tienaa nyt paremmin kuin 28 donaa, ainakin jos on mies.

No vittu. En tullut ajatelleeksi, että meillä olisi ollut noin paha inflaatio maassa. Joten anteeksi, että mokasin tuossa asiassa.

Gamoon, qtq, tuo 28 tuhatta ei anna koko kuvaa asiasta. Tuohon aikaan moni sodan käynyt mies sai olla tyytyväinen, että "pääsi" metsätöihin. Hommat olivat sellaisia, että talven jälkeen sai olla tyytyväinen, jos ei ollut talven hankkeissa ollessaan VELKAANTUNUT. Eli silloinen miltsi oli kova raha, sitä ei voi verrata tämän päivän duunarin palkkaan ollenkaan.

Toinen juttu: todennäköisesti tekijät saivat myös dollareita...mikä lienee ollut dollari-markka-vaihtosuhde.

En tunne tätä asiaa sen kummemmin, mutta erään kuulemani viitteen perusteella noiden matkojen tekijät harvoin kuolivat köyhinä miehinä...heillä oli vissi syynsä kertoa palkkasummansa mahdollisimman pienenä.

Mitenköhän verokarhu tai Supo on nähnyt nuo äkilliset rikastumiset? Varmaankin he ovat katselleet sormien läpi, tietäen että nuo rahat pysyvät maassa ennemmin kuin katoavat veroparatiiseihin. Toisaalta tietämällä kuinka Törniä vainottiin, niin uskon, että valtio olisi voinut olla suopeampi kuin pistämällä kovalla kädellä.
 
Mulla on lukemistojen pohjalta tullut vähän sellainen käsitys, että tämä Törni-asia on hangattu kovasti valkeaksi monilta osin.

Monelta tubbaa unohtumaan se, että Törni JOSTAIN SYYSTÄ ajautui sodan jälkeen sivuraiteelle hommissaan. Okei, kaveri hankki meriittiä amerikoissa, mutta suomalaiset eivät halunneet hipaista pitkällä tikulla. Miksi? Ai kun oli N-liiton niin hirmuisesti vihaama sotilas-höpsis.

Luulen, että hänen vaiheisiinsa liittyy -44-48 sellaista, joka pisti sotilasihmisetkin varovaiseksi. Jotain hän teki, jossain oli mukana, joka pisti valtion asioista vastuussa olevat sotilaat arvioimaan hänen toimintaansa perusteellisesti ja tekemään johtopäätökset. Tämä on sellainen nokkavainu, jonka olen poiminut vuosien mittaan lukemastani, eikä mulla ole mitään faktaa heittää peliin.
 
baikal kirjoitti:
Mulla on lukemistojen pohjalta tullut vähän sellainen käsitys, että tämä Törni-asia on hangattu kovasti valkeaksi monilta osin.

Monelta tubbaa unohtumaan se, että Törni JOSTAIN SYYSTÄ ajautui sodan jälkeen sivuraiteelle hommissaan. Okei, kaveri hankki meriittiä amerikoissa, mutta suomalaiset eivät halunneet hipaista pitkällä tikulla. Miksi? Ai kun oli N-liiton niin hirmuisesti vihaama sotilas-höpsis.

Luulen, että hänen vaiheisiinsa liittyy -44-48 sellaista, joka pisti sotilasihmisetkin varovaiseksi. Jotain hän teki, jossain oli mukana, joka pisti valtion asioista vastuussa olevat sotilaat arvioimaan hänen toimintaansa perusteellisesti ja tekemään johtopäätökset. Tämä on sellainen nokkavainu, jonka olen poiminut vuosien mittaan lukemastani, eikä mulla ole mitään faktaa heittää peliin.

Samanlainen käsitys minullakin on, ja voin hyvinkin veikata, että kaukopartio-ihmiset eivät lopettaneet toimiaan kun pilliin vihellettiin. Mitä tapahtui on varmaan jossain arkistojen piiloissa, ellei sitä mahdollisesti olla tuhottu sen pelossa, että jos ryssä joskus pääsis vainulle niin...

... toisaalta on varmaan tapahtunut hyvinkin paljon asioita joita ei olla päästetty valtayleisön tietoon. Harmi vaan ettei noita kaukopartio ihmisiä ole olemassa, jotta niiden kanssa voisi jutella siitä mitä kaikkea tapahtui sodan jälkeisinä vuosina, ja mitä mieltä he ovat mitä Törnistä ja asekätkentään (jne.) sitoutuneista.
 
baikal kirjoitti:
Monelta tubbaa unohtumaan se, että Törni JOSTAIN SYYSTÄ ajautui sodan jälkeen sivuraiteelle hommissaan. Okei, kaveri hankki meriittiä amerikoissa, mutta suomalaiset eivät halunneet hipaista pitkällä tikulla. Miksi? Ai kun oli N-liiton niin hirmuisesti vihaama sotilas-höpsis.

Luulen, että hänen vaiheisiinsa liittyy -44-48 sellaista, joka pisti sotilasihmisetkin varovaiseksi. Jotain hän teki, jossain oli mukana, joka pisti valtion asioista vastuussa olevat sotilaat arvioimaan hänen toimintaansa perusteellisesti ja tekemään johtopäätökset. Tämä on sellainen nokkavainu, jonka olen poiminut vuosien mittaan lukemastani, eikä mulla ole mitään faktaa heittää peliin.

Törni lähti Lapin sodan aikana tammikuussa 1945 sukellusveneellä natsi-Saksaan ja puuhaili maassa jotain epämääräistä. Suomeen palattuaan hän sitten karkasi Suomen viranomaisten käsistä kahdesti. Väitätkö ettei tuossa ollut jo sinällään tarpeeksi syytä suhtautua kyseiseen kaveriin hieman varovaisesti?
 
Kyllä vaan. Lähinnä jonkinasteinen maanpetturihan tuo kaveri oli jatkosodan jälkeen. Ajatelkaapa mikä itku ja parku täällä vallitsisi jos Törni olisi loikannut Neuvostoliittoon eikä Saksaan; eipä olisi kaverilla pahemmin Suomessa faneja...
 
Museo kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Monelta tubbaa unohtumaan se, että Törni JOSTAIN SYYSTÄ ajautui sodan jälkeen sivuraiteelle hommissaan. Okei, kaveri hankki meriittiä amerikoissa, mutta suomalaiset eivät halunneet hipaista pitkällä tikulla. Miksi? Ai kun oli N-liiton niin hirmuisesti vihaama sotilas-höpsis.

Luulen, että hänen vaiheisiinsa liittyy -44-48 sellaista, joka pisti sotilasihmisetkin varovaiseksi. Jotain hän teki, jossain oli mukana, joka pisti valtion asioista vastuussa olevat sotilaat arvioimaan hänen toimintaansa perusteellisesti ja tekemään johtopäätökset. Tämä on sellainen nokkavainu, jonka olen poiminut vuosien mittaan lukemastani, eikä mulla ole mitään faktaa heittää peliin.

Törni lähti Lapin sodan aikana tammikuussa 1945 sukellusveneellä natsi-Saksaan ja puuhaili maassa jotain epämääräistä. Suomeen palattuaan hän sitten karkasi Suomen viranomaisten käsistä kahdesti. Väitätkö ettei tuossa ollut jo sinällään tarpeeksi syytä suhtautua kyseiseen kaveriin hieman varovaisesti?

En väitä mitään. Minusta vaan tuntuu, että kaikkea ei tiedetä sittenkään. Ja kuten sanoin, faktaa ei ole heittää kehiin.
 
asekätkentähän oli mitä isänmaallisin ilmiö, joka osaltaan paljastuessaan kertoi venäläisille, että vastarintatahtoa oli

törnihän osallistui luhistuvan saksalaishasllinnon masinoimaan vastarintakoulutukseen saksassa, suomen tehtyä aseleposopimuksen venäjän kanssa. ei ihme ettei häntä ylistetty.
 
noista kaukopartiomiehistä sodan jälkeen. katsoin vielä norjalaista teosta. Sen mukaan esim kahdelle miehelle, jotka 1951 tekivät retken, jossa paluun yhteydessä joutuivat ampumaan venäläisen rajamiehen, maksettiin 1 500 dollaria mieheen retkestä. kaverit vietiin sitten osloon debriefaukseen. toinen palasi suomen, toinen ei uskaltanut kun oli jo ennen tätä reissua saanut tietoja että hän on tarkastelussa. joten halusi länsisaksaan.

joku voi sitten laskea paljon 1 500 dollaria oli v. 51 markoissa
 
adam7 kirjoitti:
asekätkentähän oli mitä isänmaallisin ilmiö, joka osaltaan paljastuessaan kertoi venäläisille, että vastarintatahtoa oli

Sikäli kun minä ymmärsin, niin asekätkentä pantiin toimeen jo sodan aikana, eikä sen jälkeen ja oli ihan normaali sota-ajan valmiustoimi. Se että siitä kukaan ei puhunut asiasta sodan jälkeen oli sitten se merkittävä juttu.
 
adam7 kirjoitti:
asekätkentähän oli mitä isänmaallisin ilmiö, joka osaltaan paljastuessaan kertoi venäläisille, että vastarintatahtoa oli

törnihän osallistui luhistuvan saksalaishasllinnon masinoimaan vastarintakoulutukseen saksassa, suomen tehtyä aseleposopimuksen venäjän kanssa. ei ihme ettei häntä ylistetty.

No ei todellakaan ole, petturi kun oli.
 
SJ kirjoitti:
adam7 kirjoitti:
asekätkentähän oli mitä isänmaallisin ilmiö, joka osaltaan paljastuessaan kertoi venäläisille, että vastarintatahtoa oli

Sikäli kun minä ymmärsin, niin asekätkentä pantiin toimeen jo sodan aikana, eikä sen jälkeen ja oli ihan normaali sota-ajan valmiustoimi. Se että siitä kukaan ei puhunut asiasta sodan jälkeen oli sitten se merkittävä juttu.

no joo,
ei tietenkään absoluuttinen totuus, mutta jotain osviittaa antaa

http://fi.wikipedia.org/wiki/Asek%C3%A4tkent%C3%A4
http://en.wikipedia.org/wiki/Soviet_occupation_of_Romania

tarkemmin kuitenkin Jatkosodan pikkujättiläisessä sivut 1101 - 1107 , josta selviää että suunnitelmat laadittiin ennen aselepoa, viimeisteliin ja toimeenpantiin aselevon jälkeen.


------

kukaan ei ole kaivanut v. 1951 vaihtokurssia dollari suomen markka ja sitten vaan konvertoimaan tuolla mun viittamalla laskurilla tämän päivän rahaan?
 
adam7 kirjoitti:
kukaan ei ole kaivanut v. 1951 vaihtokurssia dollari suomen markka ja sitten vaan konvertoimaan tuolla mun viittamalla laskurilla tämän päivän rahaan?

Suomen markan virallinen pariteettikurssi oli tuolloin 230 markkaa taalaa kohti. Taisi kuitenkin riippua aika paljon milloin ja varsinkin missä ne valuuttansa vaihtoi. 1500 Yhdysvaltojen dollaria vuonna 1951 vastaa noin 13000 taalaa nykyrahassa.
 
Back
Top