Kuntien järjetön byrokratia

Tvälups

Ylipäällikkö
Kuntien järjetön byrokratia: Lääkärin pitää todistaa, ettei amputoitu jalka ole kasvanut takaisin
is: 11.12.2013 9:05

Kuntien älyttömään byrokratiaan uppoaa miljoonia euroja. Esimerkiksi lääkärin pitää todistaa, ettei amputoitu jalka ole kasvanut takaisin.

Hallitus yrittää kursia kokoon miljardisäästöt kuntien tehtäviä karsimalla. Syksyn mittaan ministeriöt ovat selvittäneet, millaisista tehtävistä ja velvoitteista voitaisiin luopua.

Selvityksissä on ilmennyt outoja kuntien käytäntöjä, jotka pahimmillaan aiheuttavat valtiolle miljoonien eurojen laskut. Jotkut käytännöistä ovat järjenvastaisia.

Sosiaali- ja terveysministeriöstä esimerkiksi kerrotaan, että joissakin kunnissa karhualueilla tarvitsee lääkärintodistuksen lasten koulukyytiä varten.

- Jos seudulla liikkuu häiritsevä tai pelottava karhu, pitää hakea lääkärintodistus, että karhun kohtaaminen olisi lapselle vahingollista, jos siis haluaa saada lapselleen kunnan tarjoaman koulumatkakyydityksen. Eli vanhemman pitää mennä lapsen kanssa lääkäriin ja pyytää todistus karhusta ja sen vahingollisuudesta, ministeriöstä kerrotaan.

Invalidit joutuvat käymään säännöllisesti lääkärillä saadakseen todistuksen siitä, ettei puuttuva raaja ole kasvanut takaisin.

- Invalidisoitunut tarvitsee määräajoin lääkärintodistuksen, että esimerkiksi amputoitu tai synnynnäisesti puuttuva raaja on edelleen puuttuva. Esimerkiksi invapysäköintilupaa varten tarvitaan lääkärintodistus, ja siinä on määräajat eli luvat pitää uusia.

Myös kuntoutukseen hakevat rintamaveteraanit joutuvat käymään säännöllisesti lääkärillä hakemassa todistuksen terveydentilastaan. Ministeriölähde muistuttaa, että veteraanit ovat hyvin iäkkäitä. He tuskin kuntotuvat vuoden sisällä niin, etteivät tarvitse enää kuntoutusta.

Ministeriöstä kerrotaan, että useat kuntien tehtävistä ja velvoitteista eivät ole lakisääteisiä. Lääkärintodistuksiin liittyvien käytäntöjen muuttamisella haetaan kahdeksan miljoonan euron säästöjä.

Myös erilaiset valvontatehtävät aiheuttavat miljoonien eurojen laskun valtiolle.

Hallituksen mukaan valvontatehtävien purkamisella voitaisiin saavuttaa karkeasti arvioituna korkeintaan muutaman kymmenen miljoonan euron nettosäästö.

Kuntien vastuulla on hyvin laaja kirjo erilaisia valvontatehtäviä: muun muassa kokoustiloja valvotaan niiden ilmanlaadun suhteen, sillä julkiset oleskelutilat kuuluvat terveydensuojelulain nojalla valvottaviin kohteisiin.

Velvollisuuksiin kuuluu myös käydä tarkistamassa ravintoloissa ja muissa paikoissa, että tupakkakieltomerkit löytyvät paikoista, joissa ei saa tupakoida. Lisäksi valvojat käyvät kaupoissa katsomassa, myydäänkö tupakkaa oikein.

Hallituksen mukaan kuntien valvontatehtäviä uudelleen arvioimalla saataisiin 30 miljoonan euron säästöt vuoteen 2017 mennessä.

Todistuksia haettava

Kuntien käytännöt ihmetyttävät myös Pirkko Kuuselaa. Hän kertoo, että invapysäköintiluvan lisäksi lääkärintodistuksia joutuu hakemaan useita muitakin päätöksiä varten, kuten kunnallisia ja Kelan päätöksiä varten esimerkiksi kuntoutukseen hakiessa.

Hän ihmettelee käytäntöjä, sillä hän kertoo hakeneensa muutaman kerran lääkärintodistuksen yksityiseltä lääkäriltä, mutta saaneensa jälkeenpäin tietää, että todistuksen antajana täytyy olla lääkäri julkisesta terveydenhuollosta.

- Nyt minut lähetetään vieraalle julkisen puolen toimintaterapeutille arvioon, että tarvitsenko kuntoutusta, hän ihmettelee. Kuuselaa myös ihmetyttää, miksei invapysäköintiluvat kelpaa yksityisillä parkkialueilla.

Pirkko Kuusela joutuu hakemaan lääkärintodistuksen joka kerta, kun hän uusii invapysäköintilupansa.
 
^Ei noita byrokratioan parhaita paloja voi kuin suu auki ihmetellä. Joku noikin on ihan oikeasti päättänyt...
 
No sitä lääkäri tuskin tutkii onko amputoitunut jalka kasvanut takaisin vaan onko esim. proteesin käyttö tehnyt elämästä sellaisen ettei sitä invamerkkiä tarvita. Ongelma tässä on lähinnä se että meillä on yleensäkin invaparkkipaikkoja olemassa. Invalidit voivat ostaa kapeamman auton tai parkkeerata sellaiseen kohtaan ettei toinen auto voi liian lähelle ajaa jne. Lisäksi vanhemmat voivat kyllä kyydittää lapsia, jos eivät ole saaneet valtiota tappamaan vaarallisia karhuja tai itse ottaneet oikeutta omiin käsiin "ammu ja vaikene"-taktiikalla. Jos ei taas halua aseeseen tartuttavan niin voi muuttaa kaupunkiin! Siellä ne muutkin vihreät asuu! Kyse ei ole mistään uusavuttomuudesta vaan siitä että meille on paljon pahoja ihmisiä, jotka ahdistustaan pyrkivät purkamaan säätelemällä asioita ja vaikeuttamalla ihmisten elämää rajoittamalla kaikenlaista vapautta, loukkaantumalla asioista jotka eivät heille kuulu ja moralisoimalla toisia ihmisiä heidän valinnoistaan.
 
No sitä lääkäri tuskin tutkii onko amputoitunut jalka kasvanut takaisin vaan onko esim. proteesin käyttö tehnyt elämästä sellaisen ettei sitä invamerkkiä tarvita. Ongelma tässä on lähinnä se että meillä on yleensäkin invaparkkipaikkoja olemassa. Invalidit voivat ostaa kapeamman auton tai parkkeerata sellaiseen kohtaan ettei toinen auto voi liian lähelle ajaa jne. Lisäksi vanhemmat voivat kyllä kyydittää lapsia, jos eivät ole saaneet valtiota tappamaan vaarallisia karhuja tai itse ottaneet oikeutta omiin käsiin "ammu ja vaikene"-taktiikalla. Jos ei taas halua aseeseen tartuttavan niin voi muuttaa kaupunkiin! Siellä ne muutkin vihreät asuu! Kyse ei ole mistään uusavuttomuudesta vaan siitä että meille on paljon pahoja ihmisiä, jotka ahdistustaan pyrkivät purkamaan säätelemällä asioita ja vaikeuttamalla ihmisten elämää rajoittamalla kaikenlaista vapautta, loukkaantumalla asioista jotka eivät heille kuulu ja moralisoimalla toisia ihmisiä heidän valinnoistaan.

Mitähän sekoa tuokin tarkoittaa?
 
Tämä byrokratia on todellakin kunnallishallinnon syöpä. Ongelma on, etteivät virkamiehet halua purkaa sitä, silloin voitaisiin vähentää hallintoa, siis potkia näitä paperia kasasta A, kasaan B siirteleviä ihmisiä oikeisiin töihin.

Jutussa esitetyt turhat lääkäri käynnit ovat paitis turhauttavia lääkäreille, mutta myös syövät lääkäreiden aikaa oikeilta töiltä. Valitettavasti virkamiehet ovat niin suuri äänestäjä joukko, että heidän etuihinsa on poliittisesti vaarallista puuttua. Poliitikot eivät halua profiloitua virkamiesten pihalle potkijoina.

Itse uskon, että kansantaloutemme pahimpia rasitteita on tuo turvonnut hallinto jolla kansalaisia halutaan holhota.
 
Tämä byrokratia on todellakin kunnallishallinnon syöpä. Ongelma on, etteivät virkamiehet halua purkaa sitä, silloin voitaisiin vähentää hallintoa, siis potkia näitä paperia kasasta A, kasaan B siirteleviä ihmisiä oikeisiin töihin.

Jutussa esitetyt turhat lääkäri käynnit ovat paitis turhauttavia lääkäreille, mutta myös syövät lääkäreiden aikaa oikeilta töiltä. Valitettavasti virkamiehet ovat niin suuri äänestäjä joukko, että heidän etuihinsa on poliittisesti vaarallista puuttua. Poliitikot eivät halua profiloitua virkamiesten pihalle potkijoina.

Itse uskon, että kansantaloutemme pahimpia rasitteita on tuo turvonnut hallinto jolla kansalaisia halutaan holhota.

Niinpä. Viimeisin aselakiuudistuskin toi eduskunnan siunauksella lisätöitä jo ennastaan ylikuormitetulle lääkärikunnalle ja nimenomaan byrokratian muodossa.
 
Ja kuka sitä byrokratiaa kasvattavaa lainsäädäntöä oikein mahtaa Suomessa säätää? Kyseessä ovat samat kansanedustajat jotka istuessaan kunnan luottamushenkilöinä itkevät etteivät rahat riitä.
 
Back
Top