Kyllönen: Virkamiesvalta kasvanut varsin suureksi

Status
Suljettu uusilta vastauksilta.

Tvälups

Ylipäällikkö
yle uutiset Politiikka 5.11.2012 klo 13:47
Kyllönen: Virkamiesvalta kasvanut varsin suureksi

Liikenneministeri Merja Kyllönen kävi Liikenneviraston pääjohtaja Juhani Tervalasta itsensä kanssa Jaakobin painia puolen vuoden ajan. Kyllösen mielestä kansan antamaa valtakirjaa pitää uskaltaa käyttää niin, että oikeus, totuus ja kohtuus toteutuvat.

Mistä on kyse?

Liikenneministeri ei halunnut pitkittää ratkaisuaan Liikenneviraston pääjohtajasta.
Virkamiesten valta on kasvanut Kyllösen mielestä varsin suureksi.
Kyllösen mukaan kansan antamaa valtakirjaa pitää uskaltaa käyttää.

Liikenneviraston pääjohtaja Juhani Tervalan eroilmoitus nostatti ison kohun lokakuun puolivälissä. Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) kertoo nyt jälkeenpäin, että hän ei lähtenyt soitellen sotaan.

- Olin puolen vuoden ajan itse itsessäni käynyt sitä Jaakobin painia, että mitkä menettelytavat ja asiat minä koen oikeaksi, ja mikä on minun oikeustajuni mukaista ja vastaista. Siitä olen ratkaisuni tehnyt. Minulle ei tullut missään vaiheessa sellaista tunnetta, että olisin yöuneni menettänyt, kyllä minä olin sen ratkaisun niin varmasti pohtinut ja miettinyt ja taustat selvittänyt.

Julkisuudessa Tervalan eron syyksi kerrottiin pitkällä aikavälillä syntynyt luottamuspula, Tervala ei nauttinut enää liikenneministerin luottamusta. Kyllösen mukaan Juhani Tervalalle annettiin ratkaisun avaimet ja aikaa miettiä vaihtoehtoja.

- Hänellä oli useampi tunti aikaa pyöritellä papereita ja pohtia, että onko hänen kannaltaan fiksumpaa tehdä itse ratkaisu vai lähteä toista vuotta kestävään oikeusprosessiin, joka olisi tarkoittanut sitä, että kaikki asiat olisi ruodittu avoimesti julkisuudessa, sanoo ministeri Kyllönen Yle Kainuun haastattelussa.
Onko virkamiehillä liikaa valtaa?

Liikenneministeri Kyllösen mielestä Tervalan ero on nostanut esiin tarpeellisen keskustelun poliittisten päättäjien ja virkamiesten vallasta.

- Aika monta kertaa olen törmännyt siihen keskusteluun, että sekä kollegat että politiikassa toimijat sanovat, että hyvin paljon löytyy sellaista asennetta, että poliitikkoja tulee ja poliitikkoja menee ja ministerit vaihtuvat neljän vuoden välein, mutta me virkamiehet päätetään.

Kyllähän tätä kansanvallan käsitettä on aika pitkälle venytetty, ja sitä ymmärrystä mikä on demokratiaa.

- Merja Kyllönen

Kansalaiset ovatkin antaneet Kyllösen mukaan hänelle palautetta siitä, onko kansanvalta niiden käsissä, joille se on vaaleilla annettu.

- Ainakin minut tämä on herättänyt ja pistänyt miettimään sitä, että virkamiesvalta on kasvanut varsin suureksi.

- Itse asiassa olen huomannut sen viimeisen puolentoista vuoden aikana, että kyllähän tätä kansanvallan käsitettä on aika pitkälle venytetty, ja sitä ymmärrystä mikä on demokratiaa, sanoo Kyllönen.

Kyllösen mielestä ministerillä on valtaa juuri sen verran kuin itse uskaltaa sitä käyttää.

- Tokihan sen huomaa käytännön elämässä ja julkisuudessa, että helpompi olisi olla käyttämättä valtaa, olisi hajuton ja mauton neljän vuoden ministeri. Tämmöiselle kainuulaiselle jurrikalle se ei oikein toimi. Jos on kansa valtakirjan antanut, niin sitä pitää uskaltaa käyttää. Ainakin niin, että oikeus, totuus ja kohtuus toteutuvat.

"Näin iso asia ei ole mikään vaalikysymys"

Tervalan ero herätti heti myös kysymyksen siitä, kuka tulee Tervalan tilalle Liikenneviraston pääjohtajaksi. Liikenneministeri Merja Kyllösen mukaan tehtävään valitaan pätevä ja osaava ihminen, joka kykenee myös henkilöstöjohtamiseen ja ymmärtää hallinnon päälle.

- Aika vahvasti vanha kulttuuri nousee esiin, että ei se nyt mitään osaajaa sinne voi nostaa, se on varmaan joku sen oma tyyppi tai läheinen ihminen. Olen aidosti sitä mieltä, että näissä tehtävissä, joissa käsitellään miljardeja veronmaksajien rahoja, pitää olla osaavat ja ammattitaitoiset ihmiset tekemässä. Ei mikään hyvä veli –verkosto, joka toimii muilla periaatteilla kuin hyvän hallinnan ja hyvän henkilöstöpolitiikan ja liikenneosaamisen pohjalta, sanoo Kyllönen.

Juhani Tervalan ero tuli julki vajaa kaksi viikkoa ennen kuntavaaleja. Liikenneministeri Merja Kyllönen kertoo saaneensa palautetta kuntavaalikikasta.

- Näin isot asiat eivät ole ikinä mikään vaalikysymys. Lähinnä oli sellaisia isoja kysymyksiä ja asioita pöydällä ja kesken, jotka eivät minun mielestäni kestäneet sitä, että asiaa olisi pitkitetty ja jätetty venymään ja vellomaan. En olisi toivonut sitä, mutta näin että tilanne meni siihen, että ei ollut mahdollisuutta pitkittää ratkaisua tai sitten olisi voitu aidosti kysyä sitä, olenko minä tehtävieni tasalla.
 
En mäkään, mut kuuntelisin. Siis jos olisin sen alaisena oleva virkamies.
 
Mielummin valta kyseiseen työtehtävän osaamisen ja koulutuksen perusteella valitulla virkamiehellä kuin vasemmistolaisella apteekin apulaisella.
 
Sikahan se sian tuntee, vai miten se vanha sanonta menikään?
 
Ylen wahvasti on viime aikoina tuntunut siltä, että tää homma rupee oleen tässä.
 
baikal kirjoitti:
Ylen wahvasti on viime aikoina tuntunut siltä, että tää homma rupee oleen tässä.

Itselläkin tulee perinnefoorumia ikävä.
 
Kyllä minä niin mieleni pahoitin, kun meno on kuin Suoli24:llä.

Olkoon nyt vaikka minkä näköinen ministeri ja mistä puolueesta hyvänsä, niin kaapin paikan näyttäminen vallastaan pöhöttyneelle virkamiehelle on hatun noston arvoinen teko.:a-smiley:
 
Victor Charlie kirjoitti:
Kyllä minä niin mieleni pahoitin, kun meno on kuin Suoli24:llä.

Olkoon nyt vaikka minkä näköinen ministeri ja mistä puolueesta hyvänsä, niin kaapin paikan näyttäminen vallastaan pöhöttyneelle virkamiehelle on hatun noston arvoinen teko.:a-smiley:

Samaa mieltä. Tässä sen näkee ettei asiasisältö ratkaise vaan ulkonäkö.
 
Kyllösen olisi pitänyt pysyä metsässä runoilemassa. Yhden virkamiehen häätämisellä ei ole mitään merkitystä, koska tilalle tulee kuitenkin uusi poliittisen virkanimityksen saanut hönö, mutta tällä kertaa kriteerit asettaa kommunisti.
 
Victor Charlie kirjoitti:
Olkoon nyt vaikka minkä näköinen ministeri ja mistä puolueesta hyvänsä, niin kaapin paikan näyttäminen vallastaan pöhöttyneelle virkamiehelle on hatun noston arvoinen teko.:a-smiley:

Mitäs jos odotettaisiin Tervalan seuraajan nimittämistä. Pahaa pelkään, että siihen nimitetään jokin pöhöttynyt virkamies jäsenkirjan perusteella.

Tervalan kunniaksi täytyy sanoa hänen olleen ehta insinööri ja tiukasti asiaansa ajanut virkamies. Ei väylästön muodostavaa (maantiet, rautatiet, laivaväylät) kansallisomaisuutta voi hallita vaalikauden mittaisella jänteellä siltarumpupoliitikoiden määräämässä tahdissa.

Jo pelkän valtatien linjauksen vaatiman suunnittelun, kaavoituksen, liito-oravaselvitysten ym. värkkääminen kestää yli 5 vuotta, kun kaikki päätökset vielä valitetaan tappiinsa asti. Vasta sen jälkeen päästään iskemään kuokka maahan jos ministeri ja eduskunta suo rahaa edeltäjiensä tekemien päätösten täyttämiseen.

Nyt uhkaa esim. 8-tien (Turku-Pori) valmiiksi suunniteltu peruskunnostus jäädä suutariksi. Töitä on tehty kymmenien ihmisten toimesta jo 5 vuotta ja rahaa on palanut kymmeniä miljoonia. Nyt kun kaikki paperit ovat järjestyksessä, niin ministeri ilmoittaakin, että rakennetaankin jotain jonnekin muualle.

Eikä kyse ole vain virkamiehistä tai ministereistä, vaan myös aivan tavallisista kansalaisista, jotka sattuvat omistamaan maatilkkuja suunnitellulta linjaukselta. He eivät ole enää vuosiin saaneet rakentaa mailleen, eikä kukaan sellaisia maita ostakaan. Jos tietä ei nyt tule, niin vartavasten muutetut kaavat eivät muutu ennalleen vaan tielinjan varaus jää niihin. Tästä seuraa se, että rakennuskiellot pysyvät voimassa epämääräisen pitkään.

Jos ja kun tie sitten aikanaan kuitenkin päätetään rakentaa, niin luvat ja suunnitelmat ovat vanhentuneet. Jälleen pitää lähteä keväthangille laskemaan liito-oravan papanoita ja ruletti pyörii jälleen KHO:ta myötä. Rahaa palaa jälleen miljoonia.
 
Aika hieno silmänkääntötemppu kyseessä.

Osa ottaa tuollaisen huolestuneen paskapuheen kansanvallantilasta tosissaan, mutta ei taida ymmärtää sitä, että Kuningatar ainoastaan järjestelee pelinappuloita uuteen järjestykseen ja hankkii sopivampia käskyläisiä, koska jos seuraavissa vaaleissa menetetään tämä salkku, niin ainakin ministeriö on miehitetty ”omilla”.

”Epäluottamus” varmaan tarkoittaa väärää puoluekantaa. Enhän minäkään luottaisi kommunistiin, mutta ministerinä sitä ei saa sanoa noin suoraan.
 
Voiko kukaan luottaa sellaiseen, joka sanoo kaikkia eri mieltä olevia kommunisteiksi tai kukkahattutädeiksi?
 
Onko sillä mitään merkitystä, jos ei ole poliitikko tai korkea virkamies?
Pitäisikö minun luottaa esimerkiksi sinuun?

Edit. Ei tarvitse vastata. Menit jo mustalle listalle.
 
juhapar kirjoitti:
Voiko kukaan luottaa sellaiseen, joka sanoo kaikkia eri mieltä olevia kommunisteiksi tai kukkahattutädeiksi?

Mikä siinä vasemmistoliittolaisen ministerin kommunistiksi sanomisessa on vastenmielistä? Vai pitäisikö käyttää hieman lievempää sosialistiksi nimittämistä?

Sanopa kokoomuslaista porvariksi, niin hyrisee tyytyväisyyttään. Kapitalistiksikaan sanomista eivät ota haukkuna.
 
pstsika kirjoitti:
Onko sillä mitään merkitystä, jos ei ole poliitikko tai korkea virkamies?
Pitäisikö minun luottaa esimerkiksi sinuun?

Edit. Ei tarvitse vastata. Menit jo mustalle listalle.

No vähästäpä se suuttui. Taisi osua.
 
skärdis kirjoitti:
juhapar kirjoitti:
Voiko kukaan luottaa sellaiseen, joka sanoo kaikkia eri mieltä olevia kommunisteiksi tai kukkahattutädeiksi?

Mikä siinä vasemmistoliittolaisen ministerin kommunistiksi sanomisessa on vastenmielistä? Vai pitäisikö käyttää hieman lievempää sosialistiksi nimittämistä?

Sanopa kokoomuslaista porvariksi, niin hyrisee tyytyväisyyttään. Kapitalistiksikaan sanomista eivät ota haukkuna.

Et vissiin lukenut virkettäni? No, sitä sattuu joskus sellaistakin.
 
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Back
Top