Kylmän sodan kalustohankinnat Suomessa.

Bongasin tällaisen. Kylmän sodan tiedusteluhistoriaa. Mig 21F ja Viconin kamerat. Näin kohtaavat toisensa lännen ja idän tekniikat.

15727293_10212091099779471_8154175809303343897_n.jpg
 
Pakko viilata: Vintenin kamerat. Vicon on säiliön mallinimi, Vinten valmistaja.

Tuttu tuokin nimi. Kiinnostavaa, jos Viconin podissa on tuohon aikaan ollut Bill Vintenin kamera. Tarkista nyt vielä lähteesi, kun sinulla viilausaikaa on. Vasta joskus 2000-luvulla kuulin käytettävän nimeä Vinten Vicon mallinimissä, vaikka jo vuonna 1988 Vinten (nimellä Thales Optronic) alkoi keskittyä tiedustelukameroihin. Sitä ennen tekivät kaikkea muuta kameraa, BBC:lle muiden muassa. 1980-luvun loppu oli yritysostojen aikaa.

Nykyisin merkitään esimerkiksi näin: Vinten Vicon POD 601.

Kylmän sodan aikaan näin:


Technical data
Finnish MiG-21BIS (also MGTB):

Sensors & communication
Western VHF-radio (some sources indicate multispectrum)
Collins VIR-108 VOR/ILS
Collins DME-860E-5 (navigation aid)
RV-UM radar altitude meter
A(LMZ)-23Б / RP-22 (Saphir-21) [Jay Bird] radar (not in MGBT)
ASP-PDF-21 sights
SPO-10 radar warning receiver
OSU (omasuoja / self protect) flare/chaff dispenser on MGBT
TURO radar warning system (ESM most likely) on MGBT


Fuel
Central tank 2305 l, wing tanks 580 l, total 2885 l.
Drop tanks with 490 l (max 3) and 800 l (center line)

Armament
23 mm GSh-23L cannon with 250 rounds
R-3S (K-13A), R-13M, or R-3R missiles (max 4, all available from 1980, no R-3R missiles in MGBT)
R-60 (max 6, dual launcher in outer pylons)
UB-32A and UB-16-57 rocket pods with S-5M or S-5K rockets (2 of each)
S-24 rockets (max 4)
No photographic or textual references to bombs in Finnish use,
but 250 kg and 500 kg bombs could be carried
POD-1 (Vicon 18 camera pod) in center-line (MGBT)
POD-2 (Philips 9CM120X chaff dispencer) in center-line (MGBT)
POD-3 (Selenia SL/ALQ-234 jammer pod) in center-line (MGBT)
 
Tuttu tuokin nimi. Kiinnostavaa, jos Viconin podissa on tuohon aikaan ollut Bill Vintenin kamera. Tarkista nyt vielä lähteesi, kun sinulla viilausaikaa on. Vasta joskus 2000-luvulla kuulin käytettävän nimeä Vinten Vicon mallinimissä, vaikka jo vuonna 1988 Vinten (nimellä Thales Optronic) alkoi keskittyä tiedustelukameroihin. Sitä ennen tekivät kaikkea muuta kameraa, BBC:lle muiden muassa. 1980-luvun loppu oli yritysostojen aikaa.

Vintenin kameroita käytettiin Vintenin podissa. Käsillä olevat lähteet (Laukkasen kirjat, Albatrosista Pilatukseen, Nordic Airpower -sarjan Ilmavoimat) puhuvat kaikki joko Vintenistä tai Vinten Viconista. MiG-21BIS:n osalta puhutaan välillä Vicon-säiliöstä, mutta silloinkin niin, että se voi tarkoittaa mallinimeä. Sen sijaan on hyvin vaikea löytää tietoa mistään Vicon-podeista ilman Vinten-kytköstä.

Sitä en siis mene vannomaan oliko Vinten Vicon -nimi käytössä tuohon aikaan, mutta siitä olen varma, että podin valmistaja oli nimenomaan Vinten.
 

Vinten-kytköshän on, koska nuo ovat kaikki Vinten Vicon -podeja, joista satutaan käyttämään pelkkää Vicon-nimeä. Mutta asia taisi kuitenkin tulla selväksi.
 
Vinten-kytköshän on, koska nuo ovat kaikki Vinten Vicon -podeja, joista satutaan käyttämään pelkkää Vicon-nimeä. Mutta asia taisi kuitenkin tulla selväksi.

Ihan ensimmäisestä viestistä. En ehtinyt innoissani pahemmin selitellä, mutta minussa heräsi ihan muita kysymyksiä, joihin annoit hyvän sysäyksen. Kirjalliset lähteesi auttavat pitkälle, sillä minussa heräsi uteliaisuus siihen, milloin Vinten alkoi tehdä tiedustelukameroita. Avoimista nettilähteistä en löytänyt tarkkaa tietoa, vain sen yritysorganisaatiomuutoksen 1988. Vintenin tiedustelukameratoimintaa saattaisi siis olla jo vaikka toisen maailmansodan ajalta, mutta ainakin todistettavasti 1970-luvulta.

Jatkoin tutkimista ja löysin viimein haluamani. William Vinten teki ensimmäiset ilmakuvauskamerat vuonna 1914. Britannian hallitus mobilisoi sota-ajaksi yhtiön tehtaan ja Vinten kutsuttiin Sopwithin lentokonetehtaalle yhteistyötä tekemään. Hän suunnitteli ja rakensi lentokoneeseen kaitafilmikameran. Se ripustettiin vain reunalle.

Kahden minuutin kohdalla vilahtaa. Totta kai on mahdollista, että näillä vapaaehtoisilla ausseilla olisi joku oma kehitelmä, mutta tuskin.

 
Tuohon Philips 9CM120X podiin, tai ennemminkin chaffiin, liittyy muisto nuoruudestani. Ilmavoimat oli tilaamassa silppua, olisiko ollut 80-luvun alussa, en muista, mutta silpulle annetut parametrit herätti valmistajassa ihmettelyä. Valmistajalla, eikä pääasiakkaalla :cool:, ollut moista olemassa, eikä tietoa miksi suomalaiset tämmöisillä spekseillä sitä haluavat. Ilmavoimat kuitenkin halusi. Myöhemmin, asia selvisi myös isoille pojille, kun heillä tiedustelu oli havainnut neukuilla uusia .. kojeita. Respect.
 
Tuohon Philips 9CM120X podiin, tai ennemminkin chaffiin, liittyy muisto nuoruudestani. Ilmavoimat oli tilaamassa silppua, olisiko ollut 80-luvun alussa, en muista, mutta silpulle annetut parametrit herätti valmistajassa ihmettelyä. Valmistajalla, eikä pääasiakkaalla :cool:, ollut moista olemassa, eikä tietoa miksi suomalaiset tämmöisillä spekseillä sitä haluavat. Ilmavoimat kuitenkin halusi. Myöhemmin, asia selvisi myös isoille pojille, kun heillä tiedustelu oli havainnut neukuilla uusia .. kojeita. Respect.

Jyrki Laukkanen kertoo kirjassaan Koelentäminen ilmavoimissa 1984-2013 mitenkä syksyllä 1984 kokeilivat Learjetillä silpun levittämistä Pohjanmaan taivaalla. Ilmavoimien Esikunta piti koetta niin salaisena, ettei se jakanut tietoa eteenpäin kovin suurelle joukolle. Edes ilmavoimien omille ilmavalvontatutkille ei annettu ennakkotietoa. Silppupilvi sitten tietenkin näkyi sotilastutkissa ja tämä aiheutti hälytyksen. Myös Hätäkeskus lähetti Pohjanmaan maakunnan palokuntia tutkimaan ihmisten tekemiä havaintoja. Myös Ilmasotakoululta lähetettiin koneita ilmaan tutkimaan tilannetta.
 
Tässä linkki yhteen juttuun suomalaisten MIG:eistä

http://www.aviatia.net/finland-mig-21/

"Curiously, all aircraft arrived with the serials already applied; with the final six MiG-21 bises the Finns played a counter-intelligence trick, requesting false serials which were promptly changed on delivery."

Mistähän tämä tieto on peräisin? En muista, että tätä olisi suomalaisissa lähteissä esitelty minkäänlaisena temppuna vaan pikemminkin mokana lähettävässä päässä. Ihmettelen myös jos suomalaiset olisivat vielä 80-luvun puolivälissä tunteneet tarvetta hämätä länttä tai mitä tuo olisi siinä ylipäänsä auttanut.

Myöskään bisT-merkintää en ole nähnyt käytettävän suomalaisissa lähteissä.

"From February 1989 onwards the serials, originally writ large on the centre fuselage on camouflaged examples, were reduced to almost illegible size for security reasons and moved to the cockpit area."

Tämäkin oli tiettävästi ihan vaan low vis -projektin takia eikä mistään turvallisuussyistä.

Sinänsä ihan hyvä artikkeli ja yksityiskohtaisempi kuin noilla on tapana olla.
 
Muistelisin myös lukeneeni jostain 1980-luvun lopun Siivet-lehdestä, että lähes varmana pidettiin, että MiG-21 korvattaisiin 1:1 MiG-29-koneilla (20 kpl) ja sitten Draken korvattaisiin Mirage 2000 -koneilla (40 kpl). Gripenin ei uskottu valmistuvat ajoissa (mikä osoittautui oikeaksi arvioksi) ja F-16 taas todettiin, että jäänee haaveeksi.

[Edit]: Tästähän olisi mukava spekuloida, että jos nämä koneet olisi todella valittu, niin miten sen jälkeen olisi edetty hävittäjähankinnoissa? MiG-29-koneillahan kai on vain noin 15 vuoden käyttöikä, joten ne olisi pitänyt korvata uudella koneella vuosina 2010-2015. Mikä tämä kone olisi ollut? Ja nyt käynnissä oleva HX-hanke taas olisi keskittynyt Mirage 2000:n korvaamiseen - tässä kisassa tietysti mukana nytkin HX-kisassa olevat vaihtoehdot.

Tuo Migien poistuminen olisi saattanut osua juuri syvän rauhan leikkurivuosille ja Ilmavoimia olisi vain hallitusti pienennetty 40-45 koneen vahvuuteen ( riippuen onnettomuuksissa menetettyjen Mirage-koneiden määrästä ). Karjalan lennosto olisi vain pannut Pv-uudistuksessa lapun luukulle. Nyt olisi sitten käynnissä MX-hanke n. 40 uuden hävittäjäkoneen hankkimiseksi.

Minun on pakko taipua vähän samalle kannalle kuin Rannari. Tosin Ukrainan kriisin alettua olisi saatettu alkaa puuhaamaan jotakin korvaajaa, siis ehkä. Poistumahan olisi ollut hiljattain tapahtunut, ja vähintäänkin sitä olisi kritisoitu ankarasti Maanpuolustus.netissä, kun Puola jne. lentävät yhä MiG-29:llä. Poliittista painetta korvaajan hankinnalle olisi hyvinkin saattanut olla.

Itse sanoisin, että jos jotakin olisi hankittu, niin F-16 tai Gripen olisivat voineet olla todennäköisiä korvaajia, pääasiassa kustannussyistä. Myös Mirage 2000:n lisähankinta olisi ollut mahdollinen, jos niitä olisi saanut pienen määrän käytettyinä Ranskasta.
 
Minun on pakko taipua vähän samalle kannalle kuin Rannari. Tosin Ukrainan kriisin alettua olisi saatettu alkaa puuhaamaan jotakin korvaajaa, siis ehkä. Poistumahan olisi ollut hiljattain tapahtunut, ja vähintäänkin sitä olisi kritisoitu ankarasti Maanpuolustus.netissä, kun Puola jne. lentävät yhä MiG-29:llä. Poliittista painetta korvaajan hankinnalle olisi hyvinkin saattanut olla.

Itse sanoisin, että jos jotakin olisi hankittu, niin F-16 tai Gripen olisivat voineet olla todennäköisiä korvaajia, pääasiassa kustannussyistä. Myös Mirage 2000:n lisähankinta olisi ollut mahdollinen, jos niitä olisi saanut pienen määrän käytettyinä Ranskasta.

Varmaankin käytettynä lisä Mirage 2000 -koneet olisivat olleet järkevä hankinta ja olisi päästy yhteen konetyyppiin
 
Varmaankin käytettynä lisä Mirage 2000 -koneet olisivat olleet järkevä hankinta ja olisi päästy yhteen konetyyppiin

Olisiko tarjolla ollut samanlaisia koneita kuin mitä Suomi olisi 90-luvulla hankkinut? Vai kallis remontti kaluston yhtenäistämiseksi?
 
Olisiko tarjolla ollut samanlaisia koneita kuin mitä Suomi olisi 90-luvulla hankkinut? Vai kallis remontti kaluston yhtenäistämiseksi?

Ranska tarjosi Kolumbialle käytettyjä koneita, 18 kpl noin 500 miljoonalla ml. koulutus ja huolto. Koneet olivat alkujaan Mirage 2000C -tyyppiä, mutta niille oli myöhemmin tehty päivitys meillekin 90-luvulla markkinoituun Mirage 2000-5 -tyyppiin (pl. omasuojajärjestelmä, jota ei uusittu). Näin ollen nuo olisivat olleet arvatenkin ihan hyvin yhteensopivia meikäläisten koneiden kanssa, vain omasuojajärjestelmä olisi pitänyt uusia (sekä mahdolliset Suomen omiin koneisiinsa myöhemmin tekemät modaukset/päivitykset).

http://airheadsfly.com/2015/02/03/colombia-testing-mirage-2000-buy-up-to-18-jets/
 
Ranska tarjosi Kolumbialle käytettyjä koneita, 18 kpl noin 500 miljoonalla ml. koulutus ja huolto. Koneet olivat alkujaan Mirage 2000C -tyyppiä, mutta niille oli myöhemmin tehty päivitys meillekin 90-luvulla markkinoituun Mirage 2000-5 -tyyppiin (pl. omasuojajärjestelmä, jota ei uusittu). Näin ollen nuo olisivat olleet arvatenkin ihan hyvin yhteensopivia meikäläisten koneiden kanssa, vain omasuojajärjestelmä olisi pitänyt uusia (sekä mahdolliset Suomen omiin koneisiinsa myöhemmin tekemät modaukset/päivitykset).

http://airheadsfly.com/2015/02/03/colombia-testing-mirage-2000-buy-up-to-18-jets/

Aika halpoja, vai mitä? 2mrd euroa ja olisi ostettu 72 kpl. Eri asia sitten, olisiko noin montaa ollut tarjolla. Olisiko Hx-hankkeeseen tarjolla mitään käytettyä vaihtoehtoa? Ei taida tosin olla... lähinnä mietin Super Hornetia tai miksei vaikka F-15-koneita, jos joku Arabimaa tms. haluaisi luopua vähän lennetyistä ja kappalemäärä olisi sopiva
 
Back
Top