Laivue 2020 IT-ohjusjärjestelmä

Mikä IT-ohjusjärjestelmä valitaan Laivue 2020 -monitoimikorveteille?

  • Umkhonto

    Ääniä: 22 30.1%
  • CAMM

    Ääniä: 7 9.6%
  • ESSM

    Ääniä: 25 34.2%
  • Barak 8

    Ääniä: 5 6.8%
  • Aster 15

    Ääniä: 10 13.7%
  • Jokin muu, mikä?

    Ääniä: 4 5.5%

  • Äänestäjiä yhteensä
    73
Näinhän se on. Laivoja jouduttaisiin käyttämään siinäkin tapauksessa, ettei uskallettaisi toimia muualla kuin Pohjanlahdella.

Kannattaa vaikka ynnäillä kuinka paljon Berliiniin tarvitsi ilmakalustoa kun oli tarvis tuupata eteenpäin "vain" ruokaa ja muita välttämättömyystarvikkeita. 300k lentoa hieman yli vuodessa eikä niitä edes häiritty, minkä varaan ei voisi laskea.
https://en.wikipedia.org/wiki/Berlin_Blockade

At the beginning of the operation, the planes delivered about 5,000 tons of supplies to West Berlin every day; by the end, those loads had increased to about 8,000 tons of supplies per day. The Allies carried about 2.3 million tons of cargo in all over the course of the airlift.
http://www.history.com/topics/cold-war/berlin-airlift

Aika tiukka pitää olla rajaus, että jotain voisi tuoda Suomeen ilman meriyhteyksiä.

Ruoka on erittäin kriittinen kuljetus. Kannattaa muistella kuinka Saksa sai käytännössä ostetua Suomen antikomintern-sopimukseen 175 000 tonnista viljaa kun elintarviketilanne oli niin huono. https://fi.wikipedia.org/wiki/Elintarvikkeiden_säännöstely_Suomessa_toisen_maailmansodan_aikana
Sellu ja kilpailukyky ei kuulu tähän pohdintaan.
 
Viimeksi muokattu:
Mistäs ne muut logistisesti tärkeät kuljetusasiat tapahtuu? Rekkojen kapasiteetti jopa Suomen ruokahuollon kannalta ovat rajalliset pohjoisesta.

"Amatöörit tutkivat taktiikkaa, ammattilaiset logistiikkaa".

Vai vielä lennättämällä.

Kun yhtään ei osata lukea karttaa...ja vielä vähemmän sen ymmärrystä. Ettekö nyt vittu edes tajua miten koko Suomen huolto menee Ruotsin kautta sotatilanteessa.

Ettei nyt olisi tullut nautittua jotakin miestä vahvempaa?

Jos et huomannut, kirjoitin myös:

Sellu ja safka on asia erikseen.
 
Ettei nyt olisi tullut nautittua jotakin miestä vahvempaa?

Jos et huomannut, kirjoitin myös:

En, kerroppa mistä ne kontit tulevat muuta kautta?

Suomen varustautumisvarastot ovat pienentyneet. Kun siviilit alkavat ryöstää Lidlin tonnikalapurkkeja, niin hieno juttu.
 
Huvittaa kun huolto pitäisi tulla "automaagisesti". Monellakaan ei ole edes ajatusta miten monta konttia se vaatii.
 
Näinhän se on. Laivoja jouduttaisiin käyttämään siinäkin tapauksessa, ettei uskallettaisi toimia muualla kuin Pohjanlahdella.

Kannattaa vaikka ynnäillä kuinka paljon Berliiniin tarvitsi ilmakalustoa kun oli tarvis tuupata eteenpäin "vain" ruokaa ja muita välttämättömyystarvikkeita. 200k lentoa vuodessa eikä niitä edes häiritty, minkä varaan ei voisi laskea.
https://en.wikipedia.org/wiki/Berlin_Blockade

Aika tiukka pitää olla rajaus, että jotain voisi tuoda Suomeen ilman meriyhteyksiä.

Silti Länsi-Berliiniä huollettiin ilmateitse tuohon maailmanaikaan. Suurkaupunkia, joka ei kyennyt itse tuottamaan about mitään - energiaa, ravintoa tai muutakaan välttämätöntä. Ilmakuljetuskapasiteetin määrä on sittemmin kasvanut aika moneen potenssiin.

Luonnollisesti taloudellisen kannattavuuden saavuttaminen vaatii jotakin muuta. Ilmakuljetteinen kilo on varsin kallis kilo.

En, kerroppa mistä ne kontit tulevat muuta kautta?

En ihan ymmärrä, mitä tarkoitat.

Kun kirjoitettiin "kriittisistä kuljetuksesta", oletin olevan kyse sotamateriaalin toimituksista. Muutamalla laivalla tuskin ruokkii viittä ja puolta miljoonaa ihmistä kovin kauaa, eikä ole tarviskaan ensivaiheessa, kun leipäviljaa on puoleksi vuodeksi. Sotamateriaalista voi sen sijaan tulla pula muutaman ensimmäisen viikon jälkeen.
 
Silti Länsi-Berliiniä huollettiin ilmateitse tuohon maailmanaikaan. Suurkaupunkia, joka ei kyennyt itse tuottamaan about mitään - energiaa, ravintoa tai muutakaan välttämätöntä. Ilmakuljetuskapasiteetin määrä on sittemmin kasvanut aika moneen potenssiin.
Kylmän sodan Berliini hieman tärkeämpi/saavutettavampi kohde kuin sotatilan Suomi.

Kyllä se yhteiskunnan huoltovarmuus piipppaa yllättävän monessa suhteessa alle kuukaudessa.
Monia asioita ole kuin tuotannon käynnistämiseen tarvittavia eriä. Ruokaa ja sellaista vähän ylimääräistä tukuissa, joista maksetaan heille.

Jotakin niin kevyeltä tuntuvaa kuin lääkkeitä esim. joutuisi lennättämään melkoisen määrän.
 
Viimeksi muokattu:
Kun kirjoitettiin "kriittisistä kuljetuksesta", oletin olevan kyse sotamateriaalin toimituksista. Muutamalla laivalla tuskin ruokkii viittä ja puolta miljoonaa ihmistä kovin kauaa, eikä ole tarviskaan ensivaiheessa, kun leipäviljaa on puoleksi vuodeksi. Sotamateriaalista voi sen sijaan tulla pula muutaman ensimmäisen viikon jälkeen.

Kukas niitä toimittaa?

Mitäs jos ei ole mitä laittaa?

https://www.huoltovarmuuskeskus.fi/ on lopettanut tuon 6kk varastoinnin vuosia siten. Mutta vois varastoissa jotakin olla.

COTS :p

Ja...mistäs se sotamateriiaali sitten tulisi?
 
Viimeksi muokattu:
Kukas niitä toimittaa?

Mitäs jos ei ole mitä laittaa?

https://www.huoltovarmuuskeskus.fi/organisaatio/huoltovarmuuskeskus/ on lopettanut tuon 6kk varastoinnin vuosia siten.

COTS :p

"Niitä"? Mitä niitä?

Missä sanotaan, ettei viljaa olisi puoleksi vuodeksi? Katainen leikkasi huoltovarmuutta, mutta jätti edelleen puolen vuoden viljavarannot:

Valtio suunnittelee leipäviljan varmuusvarastojen pienentämistä. MTV:n tietojen mukaan varastot puolitettaisiin niin, että viljaa riittäisi jatkossa kriisitilanteissa puolen vuoden ajaksi.

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/a...-paikasta---viljavarastot-puolitetaan/2388362

Leipäviljan varmuusvarastot on Suomessa miltei puolitettu myymällä varastoista pääsääntöisesti vehnää. Varastojen puolittaminen vuoden 2016 loppuun mennessä perustui Jyrki Kataisen (kok.) hallituksen joulukuussa 2013 päivittämiin huoltovarmuustavoitteisiin.

http://www.ksml.fi/kotimaa/Leipävil...ointi-ei-riitä-turvaamaan-yhteiskuntaa/907964
 
"Niitä"? Mitä niitä?

Missä sanotaan, ettei viljaa olisi puoleksi vuodeksi? Katainen leikkasi huoltovarmuutta, mutta jätti edelleen puolen vuoden viljavarannot:



http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/a...-paikasta---viljavarastot-puolitetaan/2388362



http://www.ksml.fi/kotimaa/Leipäviljan-varmuusvarastot-lähes-puolitettu-–-raaka-aineiden-varastointi-ei-riitä-turvaamaan-yhteiskuntaa/907964

Ihminen ei elä pelkästä leivästä....;)

http://kaytannonmaamies.fi/varmuusvarastot-puolittuvat/

Puolittaminen toteutetaan niin, että lajikepuhtaan viljan varastointi lopetetaan kokonaan ja leipäviljan varastoja pienennetään. Sertifiointikelpoisen viljan varastoihin ei kosketa, kertoo valmiusasiamies Juha MantilaHuoltovarmuuskeskuksesta.
 
Kyllä se vaatii jotakin myös leivän päälle.
 
Mutta...tämäkin on suunniteltu.
 
Kylmän sodan Berliini hieman tärkeämpi/saavutettavampi kohde kuin sotatilan Suomi.

Kyllä se yhteiskunnan huoltovarmuus piipppaa yllättävän monessa suhteessa alle kuukaudessa.
Monia asioita ole kuin tuotannon käynnistämiseen tarvittavia eriä. Ruokaa ja sellaista vähän ylimääräistä tukuissa, joista maksetaan heille.

Jotakin niin kevyeltä tuntuvaa kuin lääkkeitä esim. joutuisi lennättämään melkoisen määrän.

Lääkkeissä ei todellakaan tule pula alle kuukaudessa.

Lääkkeiden velvoitevarastointilainsäädäntöä on vuosien saatossa täydennetty ja muutettu. Tyypillisesti muutos on laajentanut velvoitteen piiriin kuuluvien lääkeaineiden määrää. Normaalin varastonsa lisäksi yrityksellä täytyy olla tuotteesta riippuen kolmen, kuuden tai kymmenen kuukauden ylimääräinen varasto. Huoltovarmuuskeskus maksaa korvauksen varastoon sitoutuneesta pääomasta, mutta ei muista varastoinnista aiheutuneista kuluista. Yritysten pääomaa on sitoutunut noin 200 miljoonan euron edestä tukkuhinnoin laskettuna.

http://www.laaketeollisuus.fi/ajank...16/laakkeiden-velvoitevarastointi-kallis-tapa

Myöskään öljy tai kivihiili ei lopu alle kuukaudessa, vaikkei mentäisi edes säännöstelytalouteen asti:

Tuontipolttoaineiden velvoitevarastointi koskee kivihiiltä, raakaöljyä ja muita öljynjalostuksessa käytettäviä syöttöaineita, keskeisiä öljytuotteita sekä maakaasua. Raakaöljyn ja öljytuotteiden maahantuoja on velvollinen varastoimaan edellisen vuoden perusteella laskettua kahden kuukauden keskimääräistä tuontia vastaavan määrän.

Kivihiiltä on velvollinen varastoimaan sitä käyttävä laitos ja kivihiilen maahantuoja, jonka velvoitteesta vähennetään sen toimitukset niille laitoksille, joille määräytyy oma varastointivelvoite. Velvoite vahvistetaan 1.7. alkaen vastaamaan kolmen kuukauden keskimääräistä kulutusta tai tuontia. Kivihiililaitoksen osalta keskimääräinen kuukausikulutus lasketaan kolmen edeltävän vuoden kulutuksesta ja maahantuojalle edellisen vuoden maahantuonnin perusteella.

https://www.huoltovarmuuskeskus.fi/toimialat/energiahuolto/erityislainsaadanto/

Ihminen ei elä pelkästä leivästä....;)

http://kaytannonmaamies.fi/varmuusvarastot-puolittuvat/

Puolittaminen toteutetaan niin, että lajikepuhtaan viljan varastointi lopetetaan kokonaan ja leipäviljan varastoja pienennetään. Sertifiointikelpoisen viljan varastoihin ei kosketa, kertoo valmiusasiamies Juha MantilaHuoltovarmuuskeskuksesta.

Joten sisään aloin työntää seivästä? :p
 
Mutta kun palataan asiaan, aika vähiin menee Suomelle sopivat systeemit.
 
Keskustelkaa niistä leivistä ja lentoselluista jossain muussa ketjussa. Minua kiinnostais ohjukset.

Olen täysin samaa mieltä tässä asiassa. Minut on väärinymmärretty!
 
Mutta kun palataan asiaan, aika vähiin menee Suomelle sopivat systeemit.

Olenko kieltänyt MTA2020:n Suomelle sopivana systeeminä? Päin vastoin, olen tukenut hanketta monin paikoin.

Tämäkin riitely lähti yllättävän vähäpätöisestä asiasta. Siis siitä, että @Jukkis erotti kriittisimmät kuljetukset sellusta ja safkasta:

Niinpä. Mutta en usko että amiraalit meidän resursseilla pyrkivät luomaan kattavaa suojapeittoa 10+ nm säteelle levittäytyneelle megasaattuelle tai tukialusosastolle, niin kuin suurvallat suurine ohjuksineen. Todennäköisemmin tarpeeksi on määritetty muutaman aluksen tiiviin muodostelman suojaaminen, jolla pyritään saamaan kriittisimmät kuljetukset varmistettua. Sellua ja safkaa yms. massatavaraa roudaavat purkit joutuvat sitten luottamaan epäsäännöllisen aikataulun ja reitinvalinnan avustamaan tuuriin.
 
Olenko kieltänyt MTA2020:n Suomelle sopivana systeeminä? Päin vastoin, olen tukenut hanketta monin paikoin.

Tämäkin riitely lähti yllättävän vähäpätöisestä asiasta. Siis siitä, että @Jukkis erotti kriittisimmät kuljetukset sellusta ja safkasta:

Kysehän ei ole siitä.

Vaan Suomen merellisistä huoltolinjoista, joita korvetit ovat suojaamassa.

Syistä:

1. Rekkaliikenne Norjasta on vaikeaa.
2. Rekkaliikenne Ruotsista on vaikeaa.

Eli tavara tulee kontteina meriliikenteen kautta.

Jonkin C-17 laskeutuminen Rissalaan siinä tilanteessa on ajatuksena aika hassua, jos ollaan kisassa mukana. Voi olla, että niillä on muutakin tekemistä.
 
Viimeksi muokattu:
Olenko kieltänyt MTA2020:n Suomelle sopivana systeeminä? Päin vastoin, olen tukenut hanketta monin paikoin.

Tämäkin riitely lähti yllättävän vähäpätöisestä asiasta. Siis siitä, että @Jukkis erotti kriittisimmät kuljetukset sellusta ja safkasta:

Ruoka ei ole kriittinen tuontitavara, sillä sitä saadaan omasta maastakin. Kunhan meillä on lannoitteita, maatalouskoneiden varaosia, siemenviljaa, polttoainetta, ... Noita tarvitaan vaan paljon pienempi volyymi kuin jos sama ruokamäärä tuotaisiin valmiina suuhunpantavaksi, joten niiden kuljetuksia voidaan merkittäviltä osin suojatakin. Lisäksi tarvitaan riittävät varmuusvarastot että tuotantoa saadaan ajettua ylös. Puoli vuotta on niukin naukin ehkä riittävä, vuosi olisi varma. Säännöstely tietysti helpottaa kun kulutus ja hävikki vähenee.

Sellu on tärkeä vientitavara, mutta niin ison volyymin tuote että vientiä ei ole meidän resursseillamme vaan mahdollista suojata. Toisaalta isossa volyymissa tappiot tuntuvat vähemmän, joten sellun viennissä voidaan isompi riski hyväksyä.

Sotamateriaali on ihan oma lukunsa. Jos sitä tarvitaan nopeasti niin suuria määriä ettei lentorahdin kuljetuskyky riitä, niin en usko että kuljetusten suojaamisella on merkitystä. Sillon käydään niin kovia taisteluita että sodan lopputulos on selvä viikoissa jos ei päivissä.
 
Back
Top